ID.nl logo
Je huis beter isoleren, zo pak je dat aan!
© Andrii Biletskyi
Energie

Je huis beter isoleren, zo pak je dat aan!

Goede woningisolatie verbetert het comfort in huis én zorgt voor een lagere energierekening. Daarnaast verlaag je er het risico op vocht en schimmelvorming mee, wat ook nog eens gezondheidsvoordelen oplevert. Genoeg redenen om de isolatie van je woning eens goed tegen het licht te houden.

In dit artikel vertellen we je alles over:

  • de verschillende manieren om je huis te isoleren;
  • welke maatregelen wanneer interessant zijn.

Lees ook: Wat kost isoleren en wat levert het op?

Er zijn verschillende manieren om je huis beter te isoleren. Welke maatregelen je het beste kunt nemen, hangt af van de isolatiemaatregelen die al reeds in je woning zijn getroffen. Hoe je precies weet of je huis voldoende geïsoleerd is, leggen we uit in onsartikel Hoe weet ik of mijn huis goed geïsoleerd is?. Milieu Centraal heeft een handige isolatie-zelfscan waardoor je een goed beeld krijgt van welke maatregelen voor jou interessant zijn.

Muurisolatie

Het aanbrengen van (goede) binnenmuurisolatie, spouwmuurisolatie of gevelisolatie zorgt ervoor dat je woning in de zomer koel blijft en dat het in de winter minder snel afkoelt. Doordat je minder hoeft te koelen of te stoken, zorgt muurisolatie voor een lagere energierekening.

Doorgaans kies je voor één van deze vormen van muurisolatie en niet voor alle drie. Wel kun je overwegen een tweede vorm van muurisolatie aan te brengen als de reeds aangebrachte muurisolatie niet efficiënt genoeg blijkt te zijn of een kamer extra isolatie nodig heeft. We nemen met je door wanneer je voor welke isolatievorm kiest.

Binnenmuurisolatie is over het algemeen de minst dure vorm van muurisolatie, maar heeft als nadeel dat je woonoppervlak er iets door vermindert. Deze vorm van isolatie wordt voornamelijk gekozen als er geen spouwmuren aanwezig zijn en de buitenzijde van de woning niet veranderd kan of mag worden, bijvoorbeeld omdat het een historisch gebouw betreft.

Meer weten over binnenmuurisolatie? We vertellen je er alles over!

©bilanol - stock.adobe.com

Spouwmuurisolatie wordt voornamelijk aangebracht in huizen die gebouwd zijn tussen 1920 en 1990. In deze periode werd er een spouw geplaatst tussen de binnen- en buitenmuur. Als deze spouw nog niet geïsoleerd is, kan het slim zijn om er isolatie aan te laten brengen.

Hoe herken je een spouwmuur en waar moet je op letten? We leggen het je uit.

Buitenmuurisolatie

Buitenmuurisolatie (ook wel gevelisolatie genoemd) is de meest effectieve vorm van muurisolatie, maar ook de duurste optie. Vaak wordt ook de buitenkant van je woning van een nieuwe afwerking voorzien, waardoor je het uiterlijk van je huis kan verbeteren. Gevelisolatie is vooral een interessante keuze als je geen spouwmuren hebt of er ondanks aanwezige spouwmuurisolatie toch extra isolatie nodig is. Ook kun je in één klap de buitenkant van je huis een opfrisbeurt geven door een nieuwe afwerking van de buitenmuren.

Je huis in een nieuw én rendabel jasje steken? Alles over gevelisolatie lees je hier.

Hoewel je sommige isolatiematerialen goed zelf kunt aanbrengen, is het bij muurisolatie verstandiger om een vakman in te hurenom dit voor jou te doen.

Let op! Wil je isolatiemateriaal aanbrengen aan je woning en dit uitbesteden aan vaklui? Zorg ervoor dat je je vooraf goed inleest en doe onderzoek naar welke partij je precies inschakelt. De laatste tijd stijgt het aantal juridische geschillen tussen consumenten en isolatiebedrijven namelijk fors vanwege slecht uitgevoerde isolatiemaatregelen. Vooral bij spouwmuurisolatie gaat het vaak mis.

Vloerisolatie

Bij huizen met een kruipruimte kan vloerisolatie een goede manier zijn om je woning beter te isoleren. In de zomer blijft je huis daardoor koeler en in de winter trekt er minder snel kou in de woning. 

Woningen die na 1980 zijn gebouwd zijn vaak al voorzien van vloerisolatie. Het is mogelijk dat het isolatiemateriaal intussen is aangetast door vocht. In dat geval kan het lonen om de vloerisolatie te vervangen of om een extra isolatielaag aan te brengen.

Het aanbrengen van vloerisolatie kun je makkelijk zelf doen, al zul je niet met schone kleren uit de kruipruimte komen. In de bouwmarkt kun je bijvoorbeeld terecht voor isolatieplaten, folie of thermoskussens. Wel is het belangrijk om te weten dat je geen recht hebt op subsidies als je zelf aan de slag gaat.

Wil je het aanbrengen van de vloerisolatie toch uitbesteden, dan is het belangrijk om te weten dat veel bedrijven niet aan de slag gaan als de kruipruimte minder dan 50 cm hoog is. Er moet immers genoeg ruimte zijn voor de werklui.

Een andere optie is het isoleren van de vloer aan de bovenzijde. In dat geval zal je de vloer moeten verwijderen en vervolgens opnieuw leggen. Het is dan ook een goed moment om gelijk vloerverwarming aan te brengen. 

Waar moet je op letten en wat zijn de kosten van de vloerisolatie? Dit moet je allemaal weten over vloerisolatie.

©"Jason C. Finn OrangePalmStudio."

Dakisolatie

Dakisolatie is een effectieve manier om het binnenklimaat in huis tiptop in orde te houden. Een goed geïsoleerd dak kan namelijk de hitte in de zomer buiten houden, terwijl het er in de winter voor zorgt dat de warmte in huis niet verloren gaat. 

Hoewel het isoleren van de buitenkant van het dak het meest effectief is, kiezen veel mensen ervoor om de binnenzijde van het dak te isoleren. De binnenkant van de zolder is namelijk een stuk makkelijker zelf te isoleren. Bij een plat dak en een dakkapel is het echter wel aan te raden om de buitenkant te laten isoleren, om lekkages te voorkomen.

Door het aanbrengen van dakisolatie aan de binnenkant van je huis lever je wat ruimte in. Hoe dikker de isolatie, hoe lager het dak uiteindelijk wordt. 

Naast het dak zelf is het ook mogelijk om de vloer van het dak te isoleren. Dit is alleen nuttig als je de zolder volledig kunt afsluiten, bijvoorbeeld met een luik. Bij een zolder met een vaste trap gaat alle kou of warmte namelijk verloren naar de andere verdieping(en).

Meer weten over dakisolatie en wat je daarvoor nodig hebt? Je leest het op ID.nl.

Heb je een plat dak, dan kun je ook overwegen om een groen dak aan te leggen. In dit geval bestaat de bovenste laag van je dak uit sedumbeplanting, oftewel vetplantjes. De begroeiing absorbeert een groot deel van het zonlicht, waardoor het dak minder snel opwarmt in de zomer. In de wintermaanden fungeren de planten juist als een soort warme deken om de warmte binnen te houden.

©artursfoto - stock.adobe.com

Raamisolatie

Naast het isoleren van de muren, de vloer en het dak is het belangrijk om de ramen in huis niet te vergeten. Ook als je huis voorzien is van goede muur-, dak- en vloerisolatie zul je alsnog flink moeten koelen of stoken om de temperatuur in huis op peil te houden als de ramen en kozijnen slecht geïsoleerd zijn.

Indien je ramen (of ruiten van buitendeuren) met enkel glas hebt, is het aan te raden om de ruiten of de complete kozijnen te vervangen voor (op zijn minst) dubbel glas. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor hoogrendementsglas, zoals HR++ of zelfs triple glas (HR+++).  

Benieuwd welke vorm van hoogrendementsglas iets voor jou is? We leggen het je uit.

Ook kun je een speciale folie aanbrengen aan de binnenkant van het raam. Raamfolie heeft een reflecterende laag, waardoor de warmte of kou nog beter wordt vastgehouden. Dit is een maatregel die je eenvoudig zelf kunt nemen, zonder al veel geld uit te geven aan materiaal en gereedschap.

Daarnaast kun je denken aan het aanbrengen van (extra) isolerende raambekleding, zoals gordijnen, rolgordijnen, plisségordijnen, jaloezieën of lamellen. Deze verschillende raamdecoraties zorgen ervoor dat de warmte of kou niet zo makkelijk via het raam naar buiten ontsnapt. Ook rolluiken hebben een isolerende werking en bieden daarnaast een hoop andere voordelen, zoals huisbeveiliging.

Houd de zon buiten en voorkom een snikhete kamer

Met isolerende gordijnen slaap je beter

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio


Vraag een offerte aan voor isolatie:

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: