ID.nl logo
Isolerende raamdecoratie: de meest sfeervolle energiebesparing
Energie

Isolerende raamdecoratie: de meest sfeervolle energiebesparing

Ongeveer 10 procent van de warmte in onze huizen gaat verloren via de ramen, en natuurlijk ligt dat percentage nog veel hoger als je ramen met enkel glas hebt. Door elke bron van warmteverlies aan te pakken, help je het huis efficiënter te verwarmen en wordt het energieverbruik lager en milieuvriendelijker. Gordijnen geven je interieur bovendien een behaaglijke uitstraling en vormen een beproefde barrière tegen de koude.

Gordijnen verminderen de luchtuitwisseling tussen een koud raam en de rest van de kamer. Van het allergrootste belang is dat de gordijnen zijn voorzien van een voering van goede kwaliteit, zodat de warmtebarrière nog dikker wordt. Gevoerde gordijnen van goede kwaliteit maken een gevoelig verschil tijdens de koude dagen. Gordijnstof wordt warmer dan glas. Hierdoor voelt het binnen met gesloten gordijnen behaaglijker dan zonder. Bovendien is er minder kans op tocht. En dat alles zorgt ervoor dat je de verwarming zomaar een graadje lager kunt zetten, terwijl je toch een comfortabel gevoel behoudt.

Gordijnen nodig?

Dan is dit de plek om je vast te oriënteren!

Werk in laagjes

De vuistregel voor isolerende gordijnen? Werk in laagjes! De betere gordijnen hebben een isolerende voering aan de achterzijde die de luchtstroom isoleert en tegelijk het geluid dempt. De isolerende waarde neemt nog eens significant toe als de gordijnen tot op de vloer hangen en zich dicht bij de muren en de ruiten bevinden. De isolatie-efficiëntie is daarnaast afhankelijk van het type stof (open of gesloten weefsel), maar ook van het gewicht en zelfs van de kleur. 

Realistische percentages

Aanbieders van raamdecoratie schermen helaas met sterk uiteenlopende percentages van onmogelijk te controleren winstbeloftes. We houden het daarom bij een rapport van een onafhankelijk onderzoek van de Universiteit van Salford, die met verschillende proefopstellingen het rendement van raambekleding wetenschappelijk heeft gemeten. Uit dat onderzoek blijkt dat er 15 tot 17 procent minder warmteverlies optreedt als je de gordijnen dichttrekt zodra het begint te schemeren. Je kunt deze winst nog eens verhogen door de gordijnen aan de zijkant met isolatietape tegen de muur te plakken. Dat is uiteraard een afschuwelijk gezicht, maar het werkt wel. De onderzoekers raden daarom aan om deze plakmethode te overwegen op plaatsen waar dat geen afbreuk doet aan het interieur.

Ook interessant: Spouwmuurisolatie: doen, want het is écht rendabel

Bij rolgordijnen is het wel prima mogelijk om eventueel zijgeleiders aan te brengen. Hierdoor blijft de luchtlaag tussen het raam en het gordijn gescheiden van de kamer. De meeste winst boek je met ramen met enkel glas in combinatie met isolerende gordijnen. Ook bij dubbel glas lonen ze de moeite, maar heb je driedubbel glas, dan daalt de energiewinst door extra raambekleding behoorlijk. Ook als je zelden of nooit de gordijnen dicht doet, hebben isolerende gordijnen geen meerwaarde.

Praktische tips

Om de energiefactuur door middel van gordijnen aan banden te leggen, geven we de volgende praktische tips. 

  • Zorg dat de gordijnen de ramen helemaal bedekken en zo dicht mogelijk bij het raam vallen zonder deze aan te raken. 

  • Hoe minder openingen, hoe minder kans om warme lucht te laten ontsnappen.

  • Doe de gordijnen dicht zodra het donker begint te worden.

  •  Houd de ramen dicht wanneer de verwarming of airconditioning aan staat.

  • Voeg speciale thermische voering toe als extra isolatielaag. 

  • Die thermische voering helpt niet alleen in de winter; ook in de zomer voorkomt die dat de warmte naar binnen komt.

  •  Let er op dat de gordijnen niet voor de radiatoren hangen, want dan werkt het averechts! Het gordijn blokkeert de radiatoren en je verwarmt de muur in plaats van het interieur. Heb je dus radiatoren onder de ramen staan, dan is raambekleding op maat tussen de kozijnen een betere oplossing.

  • Op het gebied van energiebesparing is een gordijnkoof interessanter dan een gordijnroede. De lucht tussen het gordijn en het vensterglas koelt af, maar kan niet naar beneden zakken, omdat er via de koof langs de bovenkant geen lucht kan worden aangezogen.

Gordijnen in alle soorten en maten

Ook hier kun je terecht voor allerhande isolerende raamdecoratie!

Thermische voering

Er zijn verschillende soorten thermische voering. Het kan gaan om een tweelaags systeem waarbij katoen beplakt is met een dunne fleecelaag. Het lichte katoen is de zichtbare achterzijde van het gordijn. Een andere oplossing is een voering met een gemetalliseerde stof of aluminium coating die de warmtestraling reflecteert. Hierdoor wordt de kamer ook helemaal donker als je de gordijnen dichtschuift. 

©Michael Moeller

Typen isolerende raambekleding

Ga je voor gewone gordijnen, voor plisségordijnen, rolgordijnen of voor shutters? Het is blijft een kwestie van smaak, maar ook van isolatie-efficiëntie en prijs. 

Isolerende gordijnen

Thermische isolerende gordijnen zijn gemaakt van dik materiaal dat tijdens de koude dagen de warmte binnen en de koude lucht buiten houdt. In de zomer werkt dat andersom. De thermische voering heeft een verduisterende en isolerende werking. Bovendien zorgt de golvende ophanging dat er een isolerende luchtlaag tussen het gordijn en het raam ontstaat. Kamerhoge gordijnen hebben een uitstekende warmte-isolerende werking.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

Isolerende rolgordijnen

Rolgordijnen zijn gemaakt van een dunnere stof dan isolerende gordijnen. De isolatiekwaliteit is zodoende afhankelijk van de gebruikte stof. Goede verduisterende rolgordijnen zijn iets dikker dan lichtdoorlatende rolgordijnen. Bovendien zijn ze voorzien van een coating die zowel de warmte als het licht tegenhoudt. 

Isolerende rolgordijnen

Hier vind je een aantal zeer praktische oplossingen!

©Maliflower73 - stock.adobe.com

Isolerende plisségordijnen

Plisségordijnen bestaan uit een dubbele laag stof die zigzag geplooid is, waardoor horizontale kanaaltjes worden gevormd. De honingraatstructuur staat niet alleen mooi, het zorgt ook voor een stilstaande luchtlaag. Er zijn plisségordijnen die uit slechts één laag stof bestaan, en die isoleren uiteraard minder goed.

Plisségordijnen met aluminium coating in combinatie met gewoon dubbel glas geven een isolatiewaarde die vergelijkbaar is met HR-glas. Luxaflex heeft bijvoorbeeld het Architella-model dat bestaat uit vier lagen stof en drie isolerende luchtstroken. Hierdoor krijgen die plissé-shades het energielabel A++ voor isolatievermogen en warmtereductie.

Isolerende shutters

De prijs van shutters varieert enorm. Ze worden op maat gemaakt van duurzaam materiaal. Je regelt het binnenvallende licht door de stand van de lamellen aan te passen. Draai je de lamellen helemaal naar beneden, dan komt er geen licht meer binnen, maar in dat geval werken deze shutters ook isolerend.

©Ernest - stock.adobe.com

 

SLIMME RAAMDECORATIE Luxaflex komt een draadloos smarthome-systeem waarmee je alle raamdecoratie bedient via een afstandsbediening, via de stem of via een app. Hierdoor kun je de gordijnen thuis sluiten wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent. Handig dus om inbrekers te weren, want het lijkt alsof je thuis bent. Of wanneer je ’s avonds op kantoor merkt dat de temperatuur daalt en je toch in een aangenaam warm huis wilt thuiskomen. Het is zelfs mogelijk om PowerView (zo heet het systeem) aan een slimme thermostaat te koppelen, zodat de raamdecoratie automatisch sluit wanneer de temperatuur onder een bepaalde graad zakt. PowerView is compatibel met de bekende smarthome-systemen zoals Apple HomeKit, Google Assistant en Amazon Alexa.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.