ID.nl logo
Een heldere kijk op hoogrendementsglas
Energie

Een heldere kijk op hoogrendementsglas

In een doorsnee woning gaat 15 procent van het totale warmteverlies via ramen en deuren. Inspanningen zoals zonnepanelen of een warmtepomp schieten hun doel deels voorbij als de warmte gewoon via de ramen verdwijnt. Enkelglas is al lang niet meer van deze tijd, maar ook dubbelglas en zelfs drievoudig glas is de afgelopen jaren spectaculair verbeterd. Wil je renoveren op vlak van beglazing, dan maken we je graag wegwijs.


In dit artikel geven we een overzicht van de verschillende soorten hoogrendementsglas. We bekijken ook hoe je het isolerende vermogen van beglazing kunt vergelijken en wat je zoal bespaart met hoogrendementsglas. Hoe weet je welk glas bij jou in de ramen staat? Ook informeren we je over eventuele subsidie die je kunt krijgen van de overheid.

Lees ook: 10 vragen over HR++-glas


Isolerende beglazing bestaat uit twee of drie glasbladen. Een afstandhouder zorgt dat de glasbladen van elkaar gescheiden zijn en in de spouw zit droge lucht of droog gas. Bij panden die gebouwd werden voor 1995 bestaat de beglazing nog uit enkelglas of uit de eerste generatie van dubbelglas. De isolatiewaarde van dat dubbelglas is niet vergelijkbaar met de huidige normen. Destijds was de spouw tussen de glasbladen gewoon gevuld met lucht en was er evenmin sprake van een isolerende coating.  

U-waarde = warmtegeleiding

Om de isolatiekwaliteit van verschillende soorten beglazing te vergelijken, baseert men zich op de warmtegeleiding. Die wordt uitgedrukt in U-waarde. Hoe kleiner deze waarde, hoe kleiner de warmtegeleiding, hoe beter dus de thermische isolatie en hoe lager het energieverbruik. Enkel glas heeft bijvoorbeeld een waarde van 5.5, terwijl drievoudig glas in een kunststof kozijn een U-waarde heeft van 0.4 tot 0.9. 

Onderstaande tabel geeft een goed idee van het verband tussen de U-waarde en warmteverlies via het glas. Veronderstel dat de temperatuur buiten 0°C is en de binnentemperatuur bedraagt 20°C, dan meet je binnen aan het raam de volgende temperaturen. 

BeglazingTemperatuur binnenkant glas
hoogrendementsglas (U=1.1)17,3°C
drievoudig glas (U=0.6)18,5°C
dubbel glas (U=2.9)12,8°C
enkelvoudig glas (U=5.5)5,6°C

Geen koude wand

Behalve het warmteverlies beperken is er nog een bijkomend nut van goede isolerende beglazing: het behaaglijk gevoel. Een grote glaspartij die onvoldoende isoleert, voelt aan als een koude wand. Met hoogrendementsglas kun je in de winter comfortabel dicht bij het raam zitten om een boek te lezen. Bovendien heb je minder risico op condensatie. Ten slotte is het een investering die je onmiddellijk merkt in de energierekening. Per 1 m² enkel glas die je vervangt door hoogrendementsglas, bespaar je elk jaar ongeveer 23 m³ aardgas of 25 liter stookolie. 

©Anna Zheludkova

Hoogrendementsglas

Toch is hoogrendementsglas een vage term, want er vallen meerdere uitvoeringen onder deze noemer. De meest gebruikte variant is HR++glas. Deze beglazing bestaat uit twee glasplaten waartussen isolerend gas zit zoals krypton of argon. Vaak zit er ook een flinterdun metaallaagje aan de binnenkant van de glasplaat als extra isolatie. HR+++glas, of triple glas, is uit drie glasplaten opgebouwd. Tussen deze platen zit isolerend gas en weer zijn die glasplaten voorzien van een coating. Het voordeel van HR+++glas is dat het in de winter de warmte binnen en in de zomer de warmte buiten houdt. HR+++glas zorgt voor de beste isolatie.

Type glasU-waardeGemiddelde prijs per m² 
Enkelglas5.565 euro
Dubbelglas2.9115 euro
HR+ glas±1.8125 euro
HR++ glas± 1.5130 euro
HR+++ glas± 0.9170 euro

HR+++ of HR++

HR+++glas gaat langer mee dan dubbelglas en isoleert beter op akoestisch vlak. Het nadeel is de kost van dit glas. En dan hebben we het niet alleen over de prijs van het glas maar ook over de prijs van nieuwe kozijnen. Triple glas is dikker en per m² minstens tien kilogram zwaarder dan dubbel glas. Bovendien houdt driedubbelglas veel zonlicht vast, waardoor zonnewering bijna altijd onmisbaar is. HR+++glas is duurder door de extra glasplaat en door het feit dat de montage moeilijker is, want de kozijnen moeten aangepast worden om het gewicht te dragen. Als je dus wilt investeren in nieuw glas en HR+++glas past niet in je budget, dan kun je gerust voor HR++glas gaan. Dat is aanzienlijk goedkoper dan drievoudig glas en het isoleert bijna zo goed.

©Youril

WELK GLAS ZIT ER IN JOUW RAMEN? Dubbel glas en HR++glas lijken op elkaar. HR++glas heeft een extra isolerende, maar onzichtbare folie. Zoek het merk en het type op de aluminium strip tussen de glasplaten. Zie je de letters HR in deze strip, dan gaat het om HR++glas. Staat dit er niet, dan is het meestal gewoon dubbel glas. Vaak kun je die codes ook googelen. Op de site van de fabrikant vind je dan meer informatie over dit soort glas. Ten slotte is er de vlamtest. Houd een aansteker of kaars voor het raam. Kijk schuin op het glas en doe dit bij voorkeur ‘s avonds. Dan zie je de verschillende weerkaatsingen, namelijk één per glaszijde. In het geval van dubbel glas zie je vier weerkaatsingen (vier glaszijden), bij drievoudige beglazing zie je zes weerkaatsingen (zes glaszijden). Wanneer één van de weerkaatste vlammen een andere tint vertoont, dan wijst dat op de aanwezigheid van een coating en weet je dus dat je te maken hebt met hoogrendementsglas. Door de technologische verbeteringen wordt dit kleurverschil steeds kleiner en dus moeilijker merkbaar.

©DS | ID.nl

Vacuümglas is dunner en lichter

Daarnaast is er ook vacuümglas dat uit slechts twee glasplaten bestaat met daartussen een microspouw van slechts 0,1 mm. De glasbladen zijn, afhankelijk van de uitvoering, 3 tot 6 mm dik en één van de glasbladen is voorzien van een speciale isolerende coating. Deze beglazing is maar liefst vier keer dunner dan triple glas en weegt maar een derde van drievoudig glas. Dit heeft eigenlijk vooral voordelen. De U-waarde is slechts 0.4 tot 0.7 en de totale dikte van de beglazing (dus alle lagen samen) bedraagt tussen de 6,7 en 11,7 mm. Vacuümglas heeft een goede geluidsreductie en door de geringe dikte is het ideaal om te plaatsen in bestaande kozijnen. Vacuümglas is wel duur. Gemiddeld betaal je 245 euro per vierkante meter exclusief btw. Het heeft een lange levensduur (25 jaar getest); daarom wordt er 15 jaar garantie op gegeven. Bovendien neemt de isolatiewaarde door de tijd niet af, in tegenstelling tot traditioneel isolatieglas.  

Zonwerend glas

Zonwerend glas is een buitenbeentje. Het is een oplossing voor wie veel licht in huis wil, maar de warmte van de zon wilt buitenhouden. Het is hoogrendementsglas waarop een laagje metaaloxide is aangebracht. Zonwerend glas heeft bijna dezelfde dikte als gewoon hoogrendementsglas en daarom past het zonder problemen in bestaande ramen, zodat het uitstekend bruikbaar is voor renovaties. Dit glas heeft eigenlijk alleen maar zin bij ramen die zuid, zuid-oost of oost-west zijn georiënteerd.  

Subsidie

Op de website van ISDE kun je subsidie aanvragen om een deel van de kosten te dekken. Ruw gerekend neemt men aan dat je op die manier ongeveer 15 procent van de factuur kunt terugkrijgen. Het loont de moeite om even na te denken of je de renovatie van de beglazing kunt combineren met een andere maatregel om de woning te verduurzamen. De subsidie van de Rijksoverheid voor twee maatregelen is het dubbele van die voor één maatregel, maar je moet beide maatregelen wel binnen de twee jaar laten uitvoeren. Een voorbeeld daarvan is HR++glas laten plaatsen en een zonneboiler installeren. 

per m² in 2023minimale opp.Column B
HR++, HR+++, vacuümglas in bestaande kozijnen 46 euro8m²1.2
HR+++ of vacuümglas in isolerende kozijnen 131 euro8m²0.7

Je komt in aanmerking voor de hoogste subsidiëring als je triple glas of vacuümglas in nieuwe kozijnen laat plaatsen. Die subsidiëring is drie keer zo hoog als voor HR++glas.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.