ID.nl logo
9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30
Mobiliteit

9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30

De Volvo EX30 heeft zich in korte tijd ontpopt tot de populairste compacte elektrische auto van Nederland. Met 970 registraties in juli 2024 was de EX30 opnieuw de bestverkochte EV, zo blijkt uit cijfers van BOVAG. Maar wat als je Volvo's kleine cross-over niet ziet zitten – wat zijn dan de mogelijkheden?

De Volvo EX30 is een van de populairste volledig elektrische cross-overs die je momenteel kunt kopen. De stijlvolle vijfzitter begeeft zich echter in een zwaarbevochten segment. In dit artikel bekijken we een aantal interessante alternatieven, waaronder de:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Volvo EX30

Vanafprijs: 37.400 euro
Afmetingen: 4,23 x 1,83 x 1,55 meter
Bagageruimte: 318 liter
Actieradius: 337 kilometer

Voordat we de concurrentie bekijken, leggen we de Volvo EX30 onder de loep. Want wat maakt nu dat men massaal voor juist deze elektrische cross-over kiest? Om te beginnen wordt de EX30 door experts zeer goed gewaardeerd. Voor een scherpe prijs krijg je een modieuze, moderne EV met een uitstekende besturing, een fraai en kwalitatief hoogwaardig interieur, een rijke standaarduitrusting en voorbeeldige technische prestaties.

Het instapmodel van de EX30 heeft één elektromotor op de achteras die maar liefst 272 pk levert. Dankzij het 51kWh-accupakket heeft hij een respectabele actieradius van 337 kilometer. Betaal je 5 mille extra voor de Extended Range-variant, dan haalt hij zelfs 476 kilometer. Wel is de EX30 van binnen wat aan de krappe kant, maar dat valt in het niet bij al zijn positieve eigenschappen.

Alfa Romeo Junior

Vanafprijs: 38.000 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,53 meter
Bagageruimte: 400 liter
Actieradius: 408 kilometer

De Alfa Romeo Junior is een van de nieuwste volledig elektrische compacte cross-overs die het grote Stellantis-concern op de markt heeft gebracht. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats met zijn bijzondere, typisch Italiaanse stijl en design. De Junior heeft daarnaast een sublieme dynamische besturing waar maar weinig concurrenten aan kunnen tippen. Het interieur laat echter wat te wensen over en de beenruimte achterin is beperkt, maar verder is het een puik autootje. Het prijskaartje is vrij hoog, maar Alfa Romeo zorgt wel dat de standaarduitrusting op orde is.

©MAXSAROTTO

Citroën ë-C3 Aircross

Vanafprijs: 26.400 euro
Afmetingen: 4,39 x 1,70 x 1,63 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 306 kilometer

De Citroën ë-C3 Aircross arriveert met een knal. Dat heeft vooral met de prijs te maken: het instapmodel is al voor 26.400 euro verkrijgbaar, terwijl de Fransoos met zijn 4,39 meter lange koets bepaald geen ukkepuk mag worden genoemd. Hij is groter en ruimer dan menig rivaal in dit lijstje. Het prijsverschil is vooral te verklaren vanuit de beperkte accucapaciteit en de bescheiden uitrusting. Daarnaast heeft-ie slechts 113 pk, waardoor het niet de rapste elektrische auto is. De ë-C3 Aircross is nauw verwant aan de nieuwe Opel Frontera – en dat kun je ook wel zien als je beide auto's naast elkaar zet.

©Anatol Gottfried

DS 3 E-Tense

Vanafprijs: 38.740 euro
Afmetingen: 4,11 x 1,80 x 1,53 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius:  396 kilometer

De DS 3 E-Tense is een interessante keuze als je stijl en comfort boven al het andere verkiest. Dat heeft deze elektrische cross-over namelijk in overvloed. De DS 3 E-Tense is prachtig afgewerkt en voorzien van allerlei mooie materialen om een stijlvol geheel te creëren. Het rijgedrag is zachtaardig en bouwt daarmee voort op de rustige, relaxte omgeving die je bij veel EV's tegenkomt. Helaas is deze cross-over wat aan de kleine kant en dat merk je vooral achterin. Het platte design belet tevens het zicht naar buiten.

Fiat 600e

Vanafprijs: 34.990 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,52 meter
Bagageruimte: 360 liter
Actieradius: 409 kilometer

De Fiat 600e ziet eruit alsof de moderne Fiat 500 een SUV-behandeling heeft gekregen. Onderhuids is het een ander verhaal: hij is namelijk gebouwd op het Common Modular Platform (CMP) van Stellantis. De 600e is daarmee gerelateerd aan een veelvoud aan elektrische cross-overs, zoals de Alfa Romeo Junior en DS 3 E-Tense, maar ook de Jeep Avenger Full Electric en Peugeot e-2008. Vandaar ook zijn bekende 156 pk sterke aandrijflijn en 51kWh-accupakket, in dit geval goed voor een actieradius van 409 kilometer. De 600e onderscheidt zich met zijn unieke styling en scherpe prijskaartje.

Hyundai Kona Electric

Vanafprijs: 36.000 euro
Afmetingen: 4,35 x 1,82 x 1,57 meter
Bagageruimte: 407 liter
Actieradius: 377 kilometer

De Hyundai Kona Electric is een bekende speler in het segment van compacte elektrische cross-overs. Het is naar alle begrippen een uitstekende auto. Hij is ruim, betaalbaar en heeft een nette uitrusting. Het rijgedrag is overwegend tam, maar comfortabel en het design is bijzonder, maar zeker niet voor iedereen. Wellicht past de nagenoeg identieke Kia Niro EV wat dat betreft beter in je straatje. Het instapmodel van de Kona Electric heeft een prima actieradius, maar voor 3000 euro extra krijg je niet alleen meer vermogen (217 in plaats van 156 pk), maar ook een rijbereik van 514 kilometer. Best interessant dus.

Jeep Avenger Full Electric

Vanafprijs: 35.000 euro
Afmetingen: 4,08 x 1,77 x 1,52 meter
Bagageruimte: 355 liter
Actieradius: 400 kilometer

De Jeep Avenger Full Electric heeft een stoere, avontuurlijke uitstraling. Dat was dan ook niet de reden dat de Amerikaanse auto's bij ons nooit zo aansloegen. Nee, ze oogden vooral goedkoop en het rijgedrag was niet geweldig. Dat maakt deze Jeep in één keer goed. Dankzij het CMP van Stellantis heeft de volledig elektrische Avenger een solide basis. Hij rijdt erg fijn, biedt een goede zitpositie en levert uitstekende technische prestaties. Onderhuids is er geen verschil met de andere Stellantis-machines in dit lijstje: 156 pk en een actieradius van zo'n 400 kilometer, dat is gewoon top. Als klap op de vuurpijl heeft de Avenger een prettig prijskaartje.

Kia EV3

Vanafprijs: 36.050 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,85 x 1,56 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 429 kilometer

De Kia EV3 is de nieuwste en kleinste telg uit Kia’s volledig elektrische EV-reeks. Het is misschien wel de auto die de EX30 het meest moet vrezen. Hij is groter en voordeliger, en biedt tevens betere technische prestaties. Zo bedraagt de actieradius van het instapmodel 429 kilometer en haalt de Long Range-variant zelfs bijna 600 kilometer. Qua design volgt de EV3 de taal van zijn familie, wat betekent dat ook deze futuristische cross-over thuis lijkt te horen in het Tron-universum.

Peugeot e-2008

Vanafprijs: 38.100 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,77 x 1,55 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius: 333 kilometer

De designafdeling van Peugeot levert de laatste jaren puik werk. Geen wonder dat ook de Peugeot e-2008 – afgeleid van de e-208 – er zeer geslaagd uitziet. Hij heeft een aantrekkelijk ontwerp, dat niet op overdreven wijze duidelijk probeert te maken dat het een elektrische auto is. Het interieur is mogelijk even wennen: Peugeot hanteert sinds enige tijd de polariserende i-Cockpit, waarbij het dashboard en het stuur op een eigenaardige manier zijn gepositioneerd om een overzichtelijke zitpositie te creëren. Aan de adequate techniek hoeven we geen woorden meer vuil te maken: er staan vier andere auto's in deze lijst met dezelfde accu en elektromotor.

Smart #1

Vanafprijs: 33.835 euro
Afmetingen: 4,27 x 1,82 x 1,63 meter
Bagageruimte: 323 liter
Actieradius: 310 kilometer

Smart blijft met de #1 trouw aan zijn eigenzinnige en speelse karakter. Het is dat hij van levensgroot formaat is, anders zou hij door kunnen voor een speelgoedauto. Het dochtermerk van Mercedes-Benz laat zich duidelijk inspireren door de auto's van het Duitse merk, maar onderhuids is de Smart #1 juist verwant aan de Volvo EX30 (en de Zeekr X). De elektrische Smart komt namelijk voort uit een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Geely, het Chinese concern achter Volvo. Laat je dus niet foppen door de joviale uitstraling van de #1. Het is een zeer capabele auto met een fatsoenlijke actieradius en een dijk aan vermogen (272 pk). Voor de meerprijs van 5000 euro kun je bovendien een groter accupakket krijgen, waarmee het rijbereik toeneemt tot 420 kilometer.

▼ Volgende artikel
Stapelvraag: droger op wasmachine of wasmachine op droger?
© Leonid Iastremskyi
Huis

Stapelvraag: droger op wasmachine of wasmachine op droger?

Een was-droogzuil is ideaal als je ruimte wilt besparen. Maar hoe stapel je de apparaten op de juiste manier? De regel is simpel: de droger hoort altijd bovenop de wasmachine. Dat doe je met een speciale stapelkit, waarbij je vooraf goed let op gewicht, stabiliteit en ventilatieruimte. Hieronder lees je stap voor stap waar je op moet letten, hoe je de opstelling maakt en welke fouten je beter kunt vermijden.

Je leest waarom de droger altijd bovenop de wasmachine staat, welke voorbereidingen je moet treffen en hoe je de apparaten veilig stapelt. Ook bespreken we onderhoud, handige tips en veelgemaakte fouten die je beter kunt voorkomen.

Lees ook: Bespaar energie met een was-droogcombinatie met warmtepomp

Waarom de droger bovenop hoort

Een wasmachine is gebouwd om enorme krachten op te vangen. Tijdens het centrifugeren draait de trommel met hoge snelheid. Nat wasgoed verdeelt zich daarbij niet altijd gelijkmatig, waardoor de machine flink kan schudden. Om te voorkomen dat de machine omvalt of gaat schuiven, is hij zwaar uitgevoerd: er zitten betonblokken in, hij heeft een laag zwaartepunt en de trommel hangt in veren en schokdempers. Al die onderdelen samen zorgen ervoor dat de wasmachine stevig op zijn plek blijft staan, zelfs bij 1400 of 1600 toeren.

Een droger hoeft zulke krachten niet te verwerken. De trommel draait rustig rond en bevat alleen droog of bijna droog wasgoed. Daarom is de constructie lichter en ontbreekt het extra gewicht van betonblokken of water. Precies om die reden kan een droger niet dienen als stevige basis, maar hoort hij altijd bovenop de wasmachine.

Eerst checken, dan stapelen

Voordat je meteen begint met sjouwen, zijn er een paar dingen belangrijk. Stapelen kan alleen wanneer zowel je wasmachine als je wasdroger voorladers zijn. Logisch: bij een bovenlader-wasmachine zou je de klep niet meer kunnen openen, en een wasdroger met de klep aan de bovenkant: daar kun je in een stapelconstructie eigenlijk niet meer bij zonder huishoudtrapje. Meet daarna de beschikbare ruimte. De standaardbreedte van een wasmachine is zestig centimeter en de droger mag nooit breder zijn dan dat. Ook de beschikbare diepte is van belang: is die minder dan 55 centimeter, dan is stapelen meestal geen goed idee. Let daarnaast op de draairichting van de deuren en op de ventilatie-eisen, vooral bij een warmtepompdroger die voldoende luchttoevoer rondom nodig heeft.

©Samsung

Zo stapel je veilig

Zorg dat de wasmachine stevig staat: stel de stelvoeten af tot hij niet meer wiebelt en test dit met een kort centrifugeprogramma. Pas als de machine stabiel staat, kun je verder. Trek daarna de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Schuif de wasmachine op zijn definitieve plek en monteer de stapelkit volgens de meegeleverde instructies. Bij merkspecifieke kits klik of schroef je onderdelen vast; universele varianten gebruiken vaak antislipstroken en een spanband.

Til de droger met twee personen en plaats hem in de geleiders van de kit. Zet de spanband strak zodat de droger niet kan verschuiven. Sluit vervolgens de droger aan. Bij een condens- of warmtepompdroger kun je de afvoerslang op de waterafvoer aansluiten, zodat je het waterreservoir niet steeds hoeft te legen. Gebruik altijd een geaard stopcontact en gebruik geen stekkerdoos.

Wil je de apparaten liever in een kast plaatsen, gebruik dan een dragende plank die voldoende gewicht aankan en veranker de kast aan de muur

Doe daarna een korte test: laat de wasmachine centrifugeren en controleer of de zuil niet beweegt. Zet vervolgens de droger even aan op lage temperatuur zonder was en luister of er resonantie optreedt. Activeer het kinderslot zodat knoppen niet per ongeluk worden ingedrukt.

Trillingsdempers nodig?

Bekijk het aanbod

Onderhoud en tips

Controleer regelmatig of de spanband nog strak zit en of de wasmachine stabiel staat. Reinig het pluizenfilter van de droger na elke beurt, want een verstopt filter kan zorgen voor hogere temperaturen en extra trillingen. Zorg dat de ventilatie-openingen niet worden geblokkeerd en gebruik geen verlengkabel die niet geschikt is voor zware huishoudelijke apparaten. Sluit de droger altijd rechtstreeks aan op een geaard stopcontact.

Wil je het geluid verminderen? Plaats dan rubberen trillingsdempers of een dempende mat onder de wasmachine. Daarmee voorkom je dat trillingen zich doorzetten naar de vloer en wordt de kans kleiner dat de stapelzuil gaat 'wandelen'. Heb je een houten vloer, dan is zo’n mat eigenlijk onmisbaar. Hout neemt trillingen makkelijker over dan steen of beton, waardoor het geluid harder doorklinkt.

Trilt je wasmachine erg tijdens het centrifugeren, verlaag dan de snelheid en controleer opnieuw of hij waterpas staat en de vloer stevig genoeg is.

Stapelen? Dit moet je onthouden

De volgorde is duidelijk: de droger hoort op de wasmachine. Gebruik altijd een stapelkit, controleer de afmetingen en zorg voor voldoende ventilatieruimte. Plaats de wasmachine waterpas, sluit alles correct aan en test de stabiliteit. Zo win je ruimte zonder in te leveren op veiligheid en levensduur.

▼ Volgende artikel
Tv-abonnementen worden niet goedkoper, rondkijken naar alternatieven loont
© ID.nl
Huis

Tv-abonnementen worden niet goedkoper, rondkijken naar alternatieven loont

Lineaire televisie raakt uit de gratie en steeds meer mensen kiezen voor uitgesteld tv kijken, bijvoorbeeld via een streamingdienst als NPO Start, KIJK of NLZIET. Loont het nog wel om een televisie-abonnement af te sluiten of te behouden?

Pricewise onderzocht wat er tegenwoordig wordt betaald voor televisie-abonnementen, streamingdiensten en sportzenders. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen nog steeds televisie kijkt via het tv-abonnement dat bij het internetabonnent wordt aangeboden. Gemiddeld wordt hier per maand zo'n 12 euro voor neergeteld als er gebruik wordt gemaakt van een aparte tv-ontvanger. Veel providers bieden echter ook een aparte tv-app aan, zodat je direct televisie kunt kijken op een smart-tv dat is voorzien van een besturingssysteem als Tizen of Google TV. Hiermee wordt per maand gemiddeld zo'n 2 à 3 euro bespaard op de abonnementsprijs.

Prijzen voor een online tv-streamingdienst

TV-streamingdienstPrijs per maand
NPO Plus (NPO-zenders + series en films)Gratis (met reclame) / € 2,95 (zonder reclame)
KIJK (SBS6, NET5, Veronica en SBS9)gratis (met reclames, niet door te spoelen)
NLZIET (alle Nederlandse zenders)€ 7,95 (met reclame) / € 9,95 (zonder reclame)
Videoland (RTL-zenders + films) € 5,99 (met reclame) / 10,99 (zonder reclame)

Televisie minder prominent aanwezig

Er zijn nog weinig mensen die op een vaste tijd voor de televisie gaan zitten om een regelmatig terugkerend programma te kijken, zoals een talkshow, actualiteitenrubriek of het nieuws. Kijk je slechts af en toe een programma? Dan kun je prima overweg met het gratis NPO Start, KIJK of de TV Gemist-functie van Videoland.

Wil je ook andere programma's kunnen terugkijken, dan is de goedkoopste versie van NLZIET de beste keuze. Voor extra buitenlandse zenders zoals BBC1, BBC2, BBC3, BBC4 en diverse themazenders, kun je ook NLZIET Extra overwegen: 11,95 euro per maand.

Met NLZIET Extra krijg je ook BBC-zenders en tal van thema-zenders

TV via kabel neemt af

Het aantal mensen dat een tv-abonnement afneemt via de traditionele kabel-exploitanten is in het eerste kwartaal van 2025 afgenomen met 1,30 procent, blijkt uit cijfers van De ACM Telecommonitor. Daarentegen steeg het aantal tv-abonnementen via glasvezel met 1,35 procent en hebben nu 2,12 miljoen huishoudens een televisie-abonnement bij een glasvezelprovider. Het aantal tv-abonnenten is afgenomen tot 920.000 huishoudens, een afname van 3,24 procent. Het totaal aantal huishoudens met een 'gewoon' televisie-abonnement ligt nu op 6,53 miljoen.



De kosten voor een regulier tv-abonnement liggen bij de internetproviders niet heel ver uit elkaar, gemiddeld ben je tussen de 10 en 12 euro kwijt. Wil je geen internet afnemen, maar alleen televisie kijken? Dat wordt je niet makkelijk gemaakt: allen Ziggo is de enige provider die een los televisie-abonnement aanbiedt. Daar betaal je dan wel gelijk de hoofdprijs voor: 24,61 euro per maand. Je krijgt dan digitale televisie via de traditionele coax-aansluiting, je hebt dan ook een televisie nodig met DVB-C-ondersteuning.

Wat kost een televisie-abonnement?

ProviderPrijs tv-abonnement per maand *
Ziggo€ 14
Delta € 15
KPN€ 12,50
Odido€ 12,50
Budget Internet€ 15
Youfone€ 15

*Op basis van basis tv-abonnement met ontvanger en terugkijken