ID.nl logo
Review Jeep Avenger - Schappelijk geprijsde EV is verrassend ‘zichzelf’
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Review Jeep Avenger - Schappelijk geprijsde EV is verrassend ‘zichzelf’

Hij heeft een Amerikaanse naam, maar werd ontworpen in Italië. Zijn platform is in Frankrijk ontwikkeld en de productie vindt plaats in Polen. Als klap op de vuurpijl werd hij bekroond met de titel ‘European Car of the Year 2023’. Maar hoe bevalt de Jeep Avenger in de Nederlandse praktijk?

Goed
Conclusie

De Jeep Avenger is een compacte elektrische crossover met veelzijdige kwaliteiten. Hij profiteert direct van de verbeterde elektrische aandrijflijn die het Stellantis-concern heeft ontwikkeld voor de compacte EV's van de verschillende merken, en laat zien dat daarmee op het gebied van energieverbruik flinke stappen zijn gemaakt. Voor veel kopers zal de Avenger de eerste kennismaking zijn met het Amerikaanse merk Jeep, dat natuurlijk vooral bekend is om zijn grote, robuuste (en benzine-verslindende) offroaders. Zelfs Jeep ontkomt niet aan de transitie naar elektrische mobiliteit. Wat ons betreft is de eerste kennismaking met de Avenger dan ook een erg prettige geweest, mede doordat de auto in veel opzichten toch weer nét even anders is dan de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric waarmee hij zijn techniek deelt.

Plus- en minpunten
  • Schappelijk geprijsd
  • Stoer en eigenzinnig design
  • Gemakkelijke bediening
  • Acceptabel verbruik
  • Ruime kofferbak
  • Kan geen aanhanger trekken
  • Ondermaatse stoelen
  • Stugge vering is niet ieders smaak

©Igor Stuifzand | ID.nl

De zwarte grille, uitgeklopte wielkuipen en kunststof beschermlijsten geven de Avenger een avontuurlijke uitstraling.

Eerst even een rondje om de Jeep Avenger

Wat meteen opvalt, is het compacte formaat van de Jeep Avenger. Hij heeft een lengte van 4,08 meter, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Volkswagen Polo. Met zijn hoekige vormgeving, zwarte front en opgebolde, vierkant uitgesneden wielkuipen is de Avenger echter een stoere verschijning. Hij heeft de onverschrokken uitstraling die je van een echte Jeep mag verwachten. Hoewel vierwielaandrijving op de auto ontbreekt, staat hij wel wat hoger op zijn wielen dan veel van zijn concurrenten en loopt hij op een modderig bospad wat minder snel vast.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het dashboard heeft een overzichtelijke lay-out en roept wat betreft de bediening weinig vragen op.

Onze testauto is gespoten in de lakkleur Sun Yellow in combinatie met een zwart dak. Die beide kleuren komen terug in het interieur. En dat is maar goed ook, want zonder de gele sierlijst op het dashboard zou het interieur maar een donkere bedoening zijn.

Het digitale instrumentarium is overzichtelijk van opzet, het centrale touchscreen – voor de bediening van het multimediasysteem en tal van rijfuncties – heeft een formaat van 10,25 inch en laat zich intuïtief bedienen. Diverse elementen, zoals de drukknoppen voor het kiezen van de rijrichting, hebben we eerder in de Fiat 500e gezien. De Drive Mode-knop tussen de voorstoelen kennen we weer uit de elektrische Peugeots, Citroëns en Opels.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Onder de vloer van de kofferbak zit nog een grote ruimte waarin je bijvoorbeeld de laadkabel kwijt kunt.

Is de Jeep Avenger een praktische auto?

Voor een auto met een lengte van 4,08 meter voldoet de Jeep Avenger aan de verwachtingen. Voorin zit je riant, op de achterbank heb je alleen voldoende beenruimte als ze zich voorin een beetje inschikkelijk willen opstellen. In de kofferbak past 355 liter bagage, en ook dat is voor zo’n compacte auto helemaal niet verkeerd. Wanneer je de leuning van de achterbank hebt neergeklapt, gaat er 1.250 liter achter in de Avenger.

Voorin is geen extra bagageruimte, want daar ligt de motor al. Wil je tóch een grotere vracht vervoeren, dan moet je op zoek naar vervangend vervoer. De elektrische Jeep kan namelijk niet met een trekhaak worden geleverd. We snappen dat de technische basis daaraan ten grondslag ligt, maar bij een Jeep verwacht je toch dat je je uitrusting voor een avontuurlijke outdoor-vakantie met je vrienden kunt meenemen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als iedereen een beetje wil inschikken, kunnen op de achterbank twee volwassenen zitten.

Wat kost de Avenger en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De prijzen van de elektrische Jeep Avenger beginnen inmiddels bij 39.500 euro. Daarmee zit hij precies tussen de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008 in. Waarom we deze twee modellen noemen? De Jeep Avenger staat op precies hetzelfde elektrische platform, vandaar. Maar daarover meer in een later hoofdstuk.

Tot de basisuitrusting van de Jeep Avenger behoren onder meer automatische airco, een infotainmentsysteem met smartphone-integratie voor Apple CarPlay of Android Auto, cruisecontrol, een warmtepomp en veiligheidsvoorzieningen zoals lane departure warning in combinatie met lane keep assist, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning en een noodstophulp met herkenning van voetgangers en fietsers. Je hoeft dus beslist niet op een houtje te bijten.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De meest complete Summit-uitvoering heeft standaard 18-inch lichtmetalen wielen.

Naast de basisversie wordt de Avenger geleverd in drie andere uitrustingsvarianten: Longitude, Altitude en (zoals onze testauto) Summit. De Longitude voegt 16-inch lichtmetalen wielen, een audiosysteem met zes luidsprekers en een verstelbare bagagevloer aan de uitrusting toe. De Altitude wordt af-fabriek geleverd met 17-inch lichtmetaal, adaptieve cruisecontrol en een digitaal instrumentarium. De Summit ten slotte voegt daar nog ledkoplampen, lane centering en file-assistent, dodehoekwaarschuwing en parkeersensoren met een 360-gradencamera aan toe.

De prijs van de Jeep Avenger in Summit-uitvoering bedraagt inmiddels 44.500 euro, maar daarmee komt hij nog steeds in aanmerking voor de SEPP-aanschafsubsidie. Op basis van een leasetermijn van 72 maanden en jaarlijks een afstand van 5.000 kilometer starten de private-leasetarieven die Jeep zelf voor de Avenger in rekening brengt bij 493 euro per maand.

©Igor Stuifzand

Met een actieradius van 400 kilometer (WLTP) hoef je met de Jeep Avenger niet om de haverklap op zoek naar een laadpaal.

Wat zijn de concurrenten van de Jeep Avenger?

De Jeep Avenger heeft een hoop concurrenten. Kijk alleen maar naar het EV-aanbod van alle Stellantis-merken, het concern waartoe ook Jeep behoort. Met de DS 3 E-Tense, de Fiat 600e, de Opel Mokka Electric, de Citroën ë-C4 en de Peugeot e-2008 hebben we al een hele waslijst met alternatieven te pakken.

Maar laten we nog even doorgaan: de BYD Atto 3 zit in ongeveer dezelfde prijscategorie, en je zou ook de Renault Megane E-Tech Electric kunnen zien als concurrent voor de Jeep Avenger. Maar misschien is de nieuwe Volvo EX30 nog wel de belangrijkste bedreiging voor de Jeep. Vooral prijstechnisch dan, want de compacte elektrische crossover uit Zweden heeft een veel krachtiger aandrijflijn, met vermogens vanaf 272 pk. Net zoals de Smart #1, trouwens.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Jeep Avenger heeft een vermogen van 156 pk. Tijdens onze verbruiksronde noteerden wij een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km.

De accutechniek en aandrijflijn van de Avenger onder de loep

Als merk dat onder de paraplu van Stellantis valt, kon Jeep vrijuit putten uit de reeds beschikbare techniek. De Avenger deelt zijn elektrische architectuur en platform met onder meer de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka Electric. Deze twee modellen zijn nog niet zo heel lang geleden ingrijpend verbeterd. Ze kregen een krachtiger elektromotor met 156 pk (in plaats van 136 pk) en een batterij met een grotere capaciteit (54 in plaats van 50 kWh).

Nog belangrijker: door de gewijzigde chemische samenstelling van de batterij springt de elektromotor ondanks z'n hogere vermogen veel zuiniger om met de energiereserve. Haalde de Peugeot e-2008 eerst ternauwernood 340 kilometer op een volle accu, met de 54kWh-batterij is een actieradius van 406 kilometer mogelijk.

De Jeep Avenger profiteert eveneens van deze verbeterde aandrijflijn. Hij heeft dus een motorvermogen van 156 pk en een batterij met een capaciteit van 54 kWh. Daarvan is 51 kWh inzetbaar. Door kleine verschillen in de stroomlijn van de carrosserie wordt voor de Avenger een maximum-rijbereik opgegeven van precies 400 kilometer. Snelladen gaat met een hoogste laadkracht van 100 kW; zou de accu helemaal leeg zijn, dan zit hij in 34 minuten op een vulling van 80 procent. Een 11kW-boordlader is standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hoewel de Avenger wat hoger op zijn wielen staat dan de gemiddelde elektrische auto, is het geen volleerde offroader.

Hoe presteert de Jeep Avenger op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute uitgestippeld van zo’n 170 kilometer, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

De oudere elektrische modellen van Stellantis staan bepaald niet bekend als bijzonder efficiënt, maar daar moeten alle verbeteringen aan de aandrijflijn en batterijen een eind aan maken. We zullen deze aandrijflijn in de toekomst ongetwijfeld vaker terugzien in een review. Voor de Jeep Avenger in de meest luxe Summit-uitvoering, die standaard op 18-inch wielen met 215/55-banden staat, geeft Jeep een gemiddeld stroomverbruik op van 15,6 kWh/100 kilometer.

Tijdens de verbruiksronde profiteert de Avenger van gunstige testomstandigheden: het is 21,5 graden en er staat weinig wind. De verbruiksmeter die deel uitmaakt van de boordcomputer, hanteert een afwijkende rekenmethode. Hij laat zien hoeveel kilometer je op 1 kilowattuur hebt afgelegd, en niet de meer gangbare hoeveelheid kWh's per 100 km.

Als we na 170 kilometer weer terug zijn op het startpunt van onze standaard verbruiksronde, noteert de meter een gemiddelde van 6,6 kilometer per kWh. Omgerekend betekent dat een verbruik van 15,2 kWh/100 km. Daarmee zitten we ruim onder het verbruik dat Jeep zelf voor de Avenger opgeeft. Keurig! Zouden we met dit verbruik doorrijden tot de accu helemaal leeg is, dan zouden we echter al na 335 kilometer een laadpaal op moeten zoeken.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Jeep Avenger kan snelladen met 100 kW, in ongeveer een half uur zit de 54 kWh-accu weer voor 80 procent vol.

En hoe bevalt de Jeep Avenger op de weg?

Ook al is de Jeep Avenger technisch grotendeels identiek aan modellen als de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric, de rijbeleving is gelukkig totaal anders. Terwijl de Peugeot je probeert te verwennen met soepel veercomfort, wil de Jeep trouw blijven aan zijn afkomst door de indruk te wekken dat zijn onderstel is voorbereid op ruig offroadwerk.

De Avenger heeft veel stuggere veren dan de Peugeot e-2008, en ook zijn schokdempers drukken de op- en neerwaartse bewegingen van de wielen resoluut de kop in. Hierdoor ontstaat op een slecht wegdek wel een wat stuiterig rijgedrag. Doordat de auto voortdurend in beweging blijft, ervaar je dat algauw als comfortverlies. Toch past dit rijgedrag prima bij het avontuurlijke karakter van de Jeep – wij zouden de Avenger er in elk geval niet voor laten staan, maar misschien denk jij daar zelf anders over. Een kwestie van smaak dus.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De gele sierlijst op het dashboard (een optie van 150 euro) fleurt het nogal donkere interieur op.

Wat ons betreft zijn de stoelen van de Avenger niet goed genoeg. Ze hebben een te zachte vulling en bieden je lichaam tijdens een lange rit daardoor onvoldoende steun. Daardoor stap je op je bestemming toch niet helemaal frisjes uit. Dat is jammer, want verder maakt de Avenger juist een uitstekende indruk. Dankzij zijn compacte afmetingen laat de auto zich heel gemakkelijk door druk verkeer dirigeren, en door de opgewaardeerde aandrijflijn heeft de auto ruimschoots voldoende kracht in huis voor vlotte reacties op het acceleratiepedaal. Al met al is dit een hartstikke leuke auto, die op het gebied van aandrijf- en batterijtechnologie weliswaar geen grenzen verlegt, maar die zich prima leent voor energie-efficiënt dagelijks gebruik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Op de foto lijkt de Jeep Avenger veel groter dan hij daadwerkelijk is.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.