ID.nl logo
Review Jeep Avenger - Schappelijk geprijsde EV is verrassend ‘zichzelf’
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Review Jeep Avenger - Schappelijk geprijsde EV is verrassend ‘zichzelf’

Hij heeft een Amerikaanse naam, maar werd ontworpen in Italië. Zijn platform is in Frankrijk ontwikkeld en de productie vindt plaats in Polen. Als klap op de vuurpijl werd hij bekroond met de titel ‘European Car of the Year 2023’. Maar hoe bevalt de Jeep Avenger in de Nederlandse praktijk?

Goed
Conclusie

De Jeep Avenger is een compacte elektrische crossover met veelzijdige kwaliteiten. Hij profiteert direct van de verbeterde elektrische aandrijflijn die het Stellantis-concern heeft ontwikkeld voor de compacte EV's van de verschillende merken, en laat zien dat daarmee op het gebied van energieverbruik flinke stappen zijn gemaakt. Voor veel kopers zal de Avenger de eerste kennismaking zijn met het Amerikaanse merk Jeep, dat natuurlijk vooral bekend is om zijn grote, robuuste (en benzine-verslindende) offroaders. Zelfs Jeep ontkomt niet aan de transitie naar elektrische mobiliteit. Wat ons betreft is de eerste kennismaking met de Avenger dan ook een erg prettige geweest, mede doordat de auto in veel opzichten toch weer nét even anders is dan de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric waarmee hij zijn techniek deelt.

Plus- en minpunten
  • Schappelijk geprijsd
  • Stoer en eigenzinnig design
  • Gemakkelijke bediening
  • Acceptabel verbruik
  • Ruime kofferbak
  • Kan geen aanhanger trekken
  • Ondermaatse stoelen
  • Stugge vering is niet ieders smaak

©Igor Stuifzand | ID.nl

De zwarte grille, uitgeklopte wielkuipen en kunststof beschermlijsten geven de Avenger een avontuurlijke uitstraling.

Eerst even een rondje om de Jeep Avenger

Wat meteen opvalt, is het compacte formaat van de Jeep Avenger. Hij heeft een lengte van 4,08 meter, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Volkswagen Polo. Met zijn hoekige vormgeving, zwarte front en opgebolde, vierkant uitgesneden wielkuipen is de Avenger echter een stoere verschijning. Hij heeft de onverschrokken uitstraling die je van een echte Jeep mag verwachten. Hoewel vierwielaandrijving op de auto ontbreekt, staat hij wel wat hoger op zijn wielen dan veel van zijn concurrenten en loopt hij op een modderig bospad wat minder snel vast.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het dashboard heeft een overzichtelijke lay-out en roept wat betreft de bediening weinig vragen op.

Onze testauto is gespoten in de lakkleur Sun Yellow in combinatie met een zwart dak. Die beide kleuren komen terug in het interieur. En dat is maar goed ook, want zonder de gele sierlijst op het dashboard zou het interieur maar een donkere bedoening zijn.

Het digitale instrumentarium is overzichtelijk van opzet, het centrale touchscreen – voor de bediening van het multimediasysteem en tal van rijfuncties – heeft een formaat van 10,25 inch en laat zich intuïtief bedienen. Diverse elementen, zoals de drukknoppen voor het kiezen van de rijrichting, hebben we eerder in de Fiat 500e gezien. De Drive Mode-knop tussen de voorstoelen kennen we weer uit de elektrische Peugeots, Citroëns en Opels.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Onder de vloer van de kofferbak zit nog een grote ruimte waarin je bijvoorbeeld de laadkabel kwijt kunt.

Is de Jeep Avenger een praktische auto?

Voor een auto met een lengte van 4,08 meter voldoet de Jeep Avenger aan de verwachtingen. Voorin zit je riant, op de achterbank heb je alleen voldoende beenruimte als ze zich voorin een beetje inschikkelijk willen opstellen. In de kofferbak past 355 liter bagage, en ook dat is voor zo’n compacte auto helemaal niet verkeerd. Wanneer je de leuning van de achterbank hebt neergeklapt, gaat er 1.250 liter achter in de Avenger.

Voorin is geen extra bagageruimte, want daar ligt de motor al. Wil je tóch een grotere vracht vervoeren, dan moet je op zoek naar vervangend vervoer. De elektrische Jeep kan namelijk niet met een trekhaak worden geleverd. We snappen dat de technische basis daaraan ten grondslag ligt, maar bij een Jeep verwacht je toch dat je je uitrusting voor een avontuurlijke outdoor-vakantie met je vrienden kunt meenemen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als iedereen een beetje wil inschikken, kunnen op de achterbank twee volwassenen zitten.

Wat kost de Avenger en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De prijzen van de elektrische Jeep Avenger beginnen inmiddels bij 39.500 euro. Daarmee zit hij precies tussen de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008 in. Waarom we deze twee modellen noemen? De Jeep Avenger staat op precies hetzelfde elektrische platform, vandaar. Maar daarover meer in een later hoofdstuk.

Tot de basisuitrusting van de Jeep Avenger behoren onder meer automatische airco, een infotainmentsysteem met smartphone-integratie voor Apple CarPlay of Android Auto, cruisecontrol, een warmtepomp en veiligheidsvoorzieningen zoals lane departure warning in combinatie met lane keep assist, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning en een noodstophulp met herkenning van voetgangers en fietsers. Je hoeft dus beslist niet op een houtje te bijten.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De meest complete Summit-uitvoering heeft standaard 18-inch lichtmetalen wielen.

Naast de basisversie wordt de Avenger geleverd in drie andere uitrustingsvarianten: Longitude, Altitude en (zoals onze testauto) Summit. De Longitude voegt 16-inch lichtmetalen wielen, een audiosysteem met zes luidsprekers en een verstelbare bagagevloer aan de uitrusting toe. De Altitude wordt af-fabriek geleverd met 17-inch lichtmetaal, adaptieve cruisecontrol en een digitaal instrumentarium. De Summit ten slotte voegt daar nog ledkoplampen, lane centering en file-assistent, dodehoekwaarschuwing en parkeersensoren met een 360-gradencamera aan toe.

De prijs van de Jeep Avenger in Summit-uitvoering bedraagt inmiddels 44.500 euro, maar daarmee komt hij nog steeds in aanmerking voor de SEPP-aanschafsubsidie. Op basis van een leasetermijn van 72 maanden en jaarlijks een afstand van 5.000 kilometer starten de private-leasetarieven die Jeep zelf voor de Avenger in rekening brengt bij 493 euro per maand.

©Igor Stuifzand

Met een actieradius van 400 kilometer (WLTP) hoef je met de Jeep Avenger niet om de haverklap op zoek naar een laadpaal.

Wat zijn de concurrenten van de Jeep Avenger?

De Jeep Avenger heeft een hoop concurrenten. Kijk alleen maar naar het EV-aanbod van alle Stellantis-merken, het concern waartoe ook Jeep behoort. Met de DS 3 E-Tense, de Fiat 600e, de Opel Mokka Electric, de Citroën ë-C4 en de Peugeot e-2008 hebben we al een hele waslijst met alternatieven te pakken.

Maar laten we nog even doorgaan: de BYD Atto 3 zit in ongeveer dezelfde prijscategorie, en je zou ook de Renault Megane E-Tech Electric kunnen zien als concurrent voor de Jeep Avenger. Maar misschien is de nieuwe Volvo EX30 nog wel de belangrijkste bedreiging voor de Jeep. Vooral prijstechnisch dan, want de compacte elektrische crossover uit Zweden heeft een veel krachtiger aandrijflijn, met vermogens vanaf 272 pk. Net zoals de Smart #1, trouwens.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Jeep Avenger heeft een vermogen van 156 pk. Tijdens onze verbruiksronde noteerden wij een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km.

De accutechniek en aandrijflijn van de Avenger onder de loep

Als merk dat onder de paraplu van Stellantis valt, kon Jeep vrijuit putten uit de reeds beschikbare techniek. De Avenger deelt zijn elektrische architectuur en platform met onder meer de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka Electric. Deze twee modellen zijn nog niet zo heel lang geleden ingrijpend verbeterd. Ze kregen een krachtiger elektromotor met 156 pk (in plaats van 136 pk) en een batterij met een grotere capaciteit (54 in plaats van 50 kWh).

Nog belangrijker: door de gewijzigde chemische samenstelling van de batterij springt de elektromotor ondanks z'n hogere vermogen veel zuiniger om met de energiereserve. Haalde de Peugeot e-2008 eerst ternauwernood 340 kilometer op een volle accu, met de 54kWh-batterij is een actieradius van 406 kilometer mogelijk.

De Jeep Avenger profiteert eveneens van deze verbeterde aandrijflijn. Hij heeft dus een motorvermogen van 156 pk en een batterij met een capaciteit van 54 kWh. Daarvan is 51 kWh inzetbaar. Door kleine verschillen in de stroomlijn van de carrosserie wordt voor de Avenger een maximum-rijbereik opgegeven van precies 400 kilometer. Snelladen gaat met een hoogste laadkracht van 100 kW; zou de accu helemaal leeg zijn, dan zit hij in 34 minuten op een vulling van 80 procent. Een 11kW-boordlader is standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hoewel de Avenger wat hoger op zijn wielen staat dan de gemiddelde elektrische auto, is het geen volleerde offroader.

Hoe presteert de Jeep Avenger op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute uitgestippeld van zo’n 170 kilometer, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

De oudere elektrische modellen van Stellantis staan bepaald niet bekend als bijzonder efficiënt, maar daar moeten alle verbeteringen aan de aandrijflijn en batterijen een eind aan maken. We zullen deze aandrijflijn in de toekomst ongetwijfeld vaker terugzien in een review. Voor de Jeep Avenger in de meest luxe Summit-uitvoering, die standaard op 18-inch wielen met 215/55-banden staat, geeft Jeep een gemiddeld stroomverbruik op van 15,6 kWh/100 kilometer.

Tijdens de verbruiksronde profiteert de Avenger van gunstige testomstandigheden: het is 21,5 graden en er staat weinig wind. De verbruiksmeter die deel uitmaakt van de boordcomputer, hanteert een afwijkende rekenmethode. Hij laat zien hoeveel kilometer je op 1 kilowattuur hebt afgelegd, en niet de meer gangbare hoeveelheid kWh's per 100 km.

Als we na 170 kilometer weer terug zijn op het startpunt van onze standaard verbruiksronde, noteert de meter een gemiddelde van 6,6 kilometer per kWh. Omgerekend betekent dat een verbruik van 15,2 kWh/100 km. Daarmee zitten we ruim onder het verbruik dat Jeep zelf voor de Avenger opgeeft. Keurig! Zouden we met dit verbruik doorrijden tot de accu helemaal leeg is, dan zouden we echter al na 335 kilometer een laadpaal op moeten zoeken.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Jeep Avenger kan snelladen met 100 kW, in ongeveer een half uur zit de 54 kWh-accu weer voor 80 procent vol.

En hoe bevalt de Jeep Avenger op de weg?

Ook al is de Jeep Avenger technisch grotendeels identiek aan modellen als de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric, de rijbeleving is gelukkig totaal anders. Terwijl de Peugeot je probeert te verwennen met soepel veercomfort, wil de Jeep trouw blijven aan zijn afkomst door de indruk te wekken dat zijn onderstel is voorbereid op ruig offroadwerk.

De Avenger heeft veel stuggere veren dan de Peugeot e-2008, en ook zijn schokdempers drukken de op- en neerwaartse bewegingen van de wielen resoluut de kop in. Hierdoor ontstaat op een slecht wegdek wel een wat stuiterig rijgedrag. Doordat de auto voortdurend in beweging blijft, ervaar je dat algauw als comfortverlies. Toch past dit rijgedrag prima bij het avontuurlijke karakter van de Jeep – wij zouden de Avenger er in elk geval niet voor laten staan, maar misschien denk jij daar zelf anders over. Een kwestie van smaak dus.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De gele sierlijst op het dashboard (een optie van 150 euro) fleurt het nogal donkere interieur op.

Wat ons betreft zijn de stoelen van de Avenger niet goed genoeg. Ze hebben een te zachte vulling en bieden je lichaam tijdens een lange rit daardoor onvoldoende steun. Daardoor stap je op je bestemming toch niet helemaal frisjes uit. Dat is jammer, want verder maakt de Avenger juist een uitstekende indruk. Dankzij zijn compacte afmetingen laat de auto zich heel gemakkelijk door druk verkeer dirigeren, en door de opgewaardeerde aandrijflijn heeft de auto ruimschoots voldoende kracht in huis voor vlotte reacties op het acceleratiepedaal. Al met al is dit een hartstikke leuke auto, die op het gebied van aandrijf- en batterijtechnologie weliswaar geen grenzen verlegt, maar die zich prima leent voor energie-efficiënt dagelijks gebruik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Op de foto lijkt de Jeep Avenger veel groter dan hij daadwerkelijk is.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Mailen zonder pottenkijkers: zo versleutel je berichten
© Pukan - stock.adobe.com
Huis

Mailen zonder pottenkijkers: zo versleutel je berichten

Bij het versturen van je e-mails heb je geen garantie dat er niemand meeleest. Je berichten kunnen onderweg door onbevoegden worden onderschept en gelezen. Wil je dit risico absoluut voorkomen? Dan kun je ervoor kiezen om je berichten voortaan te versleutelen. Als je dat doet, kan alleen de beoogde ontvanger, degene die over de juiste sleutel beschikt, jouw bericht lezen.

In dit artikel laten we zien hoe je e-mail kunt versleutelen zodat alleen de beoogde ontvanger je bericht kan lezen:

  • Op de eenvoudige manier: verstuur versleutelde berichten via Proton Mail
  • Op de technische manier: Maak gebruik van Thunderbird met OpenPGP*
    • Leer hoe je een sleutelpaar aanmaakt en gebruikt
    • Exporteer en deel je publieke sleutel via e-mail of een sleutelserver
    • Verstuur berichten met een versleuteld onderwerp en digitale handtekening

Lees zeker ook: Houd je data veilig: van identiteitsbescherming tot ransomware

Een vertrouwelijk bericht zet je niet snel op een ansichtkaart. Die stop je bij voorkeur in een gesloten envelop. Dit geldt natuurlijk ook voor een vertrouwelijk bericht dat je via e-mail verstuurt. Ook daarvan wil je niet dat anderen die zomaar lezen. Dat risico loop je wel, want ook bij e-mail is je bericht (onderweg) vaak probleemloos leesbaar, op diverse mailservers.

Wat je hiertegen kunt doen, is je bericht beveiligen. Dit kun je op een eenvoudige manier doen door je bericht in een tekstbestand op te nemen en als versleuteld zip-bestand mee te sturen. Dit kan bijvoorbeeld met de gratis tool 7-Zip. Je deelt het wachtwoord dan via een apart kanaal, bijvoorbeeld telefonisch, of met een beveiligde chatapp als WhatsApp of Signal. Deze aanpak is alleen nogal bewerkelijk en bovendien wordt alleen de bijlage versleuteld, niet je gehele bericht.

In dit artikel bespreken we daarom twee gratis methoden om een volledige e-mail, inclusief bijlagen, te versleutelen. De eerste optie is relatief eenvoudig: je verstuurt je berichten via een online maildienst, zoals Proton Mail. De tweede manier is wat technischer en maakt gebruik van de gratis mailapp Thunderbird gecombineerd met OpenPGP. Deze methode is voor wie geen extra mailservice wil gebruiken.

Account creëren bij Proton Mail

Er zijn verschillende online diensten beschikbaar voor het versturen van versleutelde e-mails. Omdat je berichten tijdelijk op hun servers worden opgeslagen, is het verstandig te kiezen voor aanbieders die zijn gevestigd in landen met sterke privacywetten, zoals Tutanota uit Duitsland en Proton Mail uit Zwitserland. Beide zijn vergelijkbaar en bieden in hun gratis versies ongeveer dezelfde functionaliteit. Wij gebruiken Proton Mail als voorbeeld.

Ga naar de site, klik op Create a free account en kies Get Proton for free. Je krijgt 1 GB opslagruimte, geschikt voor één gebruiker en één e-mailadres. Wil je meer, dan biedt Mail Plus extra opties voor ongeveer 4 euro per maand. Vul een Gebruikersnaam en een sterk Wachtwoord in (twee keer). Bij Gebruikersnaam kun je kiezen tussen @proton.me en @protonmail.com. Bevestig met Account aanmaken. Na een captcha-test kun je een weergavenaam voor je account instellen. Klik op Doorgaan om optioneel een herstelmethode in te stellen voor als je je wachtwoord vergeet.

Je kiest zelf een geschikte weergavenaam voor je e-mailaccount bij Proton Mail.

Mails verzenden

In je online dashboard kun je (versleutelde) mails verzenden en ontvangen. Wil je liever een app gebruiken, klik dan rechtsboven op het tandwielpictogram en kies Download de Proton Mail-apps voor mobiele apparaten (Android en iOS) of computers (Windows, macOS en Linux). Voor sporadisch gebruik voldoet de webversie prima.

Klik linksboven op Nieuw bericht om een versleuteld bericht te maken. Vul in het Aan-veld bijvoorbeeld je eigen Proton-adres in om te testen. Voeg een Onderwerp en berichttekst toe en verstuur indien gewenst een bijlage via het paperclipicoon. Klik op Verstuur om het bericht te verzenden; dat verschijnt even later in je inbox.

Versleutelde berichten kun je op dezelfde manier naar andere Proton Mail-gebruikers sturen. Voor het verzenden van versleutelde mails naar andere e-mailadressen klik je onderaan het dialoogvenster op het sloticoontje, of je gebruikt de toetscombinatie Ctrl+Shift+E. Stel een Wachtwoord en optionele Wachtwoord hint in en bevestig met Versleuteling instellen. Klik daarna op Verstuur. De ontvanger ontvangt een mail van Proton met jouw berichttitel en een knop Unlock message. Door hierop te klikken, opent de ontvanger Proton Mail in zijn browser. Na het invoeren van het juiste wachtwoord kan hij het bericht lezen en ook Veilig beantwoorden.

Je kunt (via de online server) ook versleutelde berichten versturen naar mensen die Proton Mail niet gebruiken.

Meer technische aanpak met Thunderbird

Diensten als Proton Mail maken het makkelijk om versleutelde berichten te versturen, maar je bent afhankelijk van een externe provider en hebt geen controle over de versleuteling. De gratis versie kent daarnaast enkele beperkingen. Als je niet terugschrikt voor een meer technische aanpak, is een mailclient als Thunderbird, met uitstekende ondersteuning van de encryptiestandaard OpenPGP, een goed alternatief.

Download de app via www.thunderbird.net. Deze werkt op diverse platformen, waaronder Windows, macOS en Linux. We richten ons hier op de Windows-versie. Installeer de app en start deze op. Bij de eerste start verschijnt het venster voor het aanmaken van een e-mailaccount automatisch.

Thunderbird is voor diverse platformen beschikbaar, zowel mobiel als desktop.

Accountconfiguratie

Vul je naam, e-mailadres en bijbehorend wachtwoord in. Gaat het om een bekende mailprovider, zoals @gmail.com, dan haalt Thunderbird automatisch de vereiste serverconfiguratie uit zijn database zodra je op Doorgaan klikt. Werkt dit niet, klik dan op Handmatig configureren en vul zelf de gegevens in voor de inkomende en uitgaande mailserver. Afhankelijk van je mailprovider kun je vaak kiezen tussen IMAP (berichten blijven op de server en worden lokaal gesynchroniseerd) en POP3 (berichten worden alleen lokaal bewaard). Controleer je configuratie met Opnieuw testen. Krijg je groen licht, bevestig dan met Gereed en OK.

Je kunt op elk moment nieuwe e-mailaccounts toevoegen, ook van andere mailproviders. Dit doe je via het knopje met de drie streepjes rechtsboven, waar je opnieuw Nieuwe account / E-mail kiest om in het bekende configuratievenster te komen.

Wil je Thunderbird verder configureren en afstemmen, open dan Instellingen en bekijk de rubrieken zoals Algemeen, Opstellen, Privacy & Beveiliging, Chat of Exporteren voor Mobiel. We hebben helaas niet de ruimte om hier dieper op in te gaan.

Als het goed is, diept Thunderbird de nodige serverconfiguratie uit zijn database op.

Sleutels creëren

We gaan ervan uit dat je inmiddels een of meerdere e-mailaccounts in Thunderbird hebt aangemaakt en probleemloos mails kunt versturen en ontvangen. Nu is het belangrijk om dit ook met versleutelde berichten te doen. Thunderbird heeft hiervoor het protocol OpenPGP geïntegreerd. Hiervoor is een sleutelpaar nodig (zie het kader ‘OpenPGP’). De eerste stap is het aanmaken van dit sleutelduo.

Klik op het knopje met de drie puntjes en kies Extra / OpenPGP-sleutelbeheerder. Er opent een dialoogvenster waarin je op Aanmaken klikt en Nieuw sleutelpaar selecteert. Gebruik het pijlknopje bij Identiteit om het gewenste e-mailadres te kiezen. Laat de overige instellingen, zoals geldigheidsduur (standaard 3 jaar, of selecteer eventueel Sleutel vervalt niet), type (RSA) en grootte (3072 bits), gerust ongemoeid. Klik op Sleutel aanmaken en Bevestigen. Je nieuwe sleutelpaar wordt direct aan de sleutelbeheerder toegevoegd.

Weet dat je van hier vanuit het contextmenu ook altijd een sleutel kunt intrekken en zelfs verwijderen. Let wel, in dit laatste geval kun je reeds ontvangen berichten dan ook niet meer ontsleutelen.

Je bepaalt zelf de geldigheidsduur van een aangemaakte sleutel.

OpenPGP

Het protocol OpenPGP, wat staat voor Pretty Good Privacy, beveiligt gegevens via encryptie en digitale handtekeningen. OpenPGP is een open standaard, gebaseerd op de oorspronkelijke PGP-software. Deze biedt een universele oplossing voor het versleutelen en ondertekenen van gegevens, zoals e-mails en bestanden.

Het protocol werkt met asymmetrische cryptografie en gebruikt een sleutelpaar: een publieke en een private sleutel. De publieke sleutel wordt gedeeld met anderen om gegevens te versleutelen of digitale handtekeningen te verifiëren. De private sleutel blijft geheim en is nodig om versleutelde gegevens te bekijken of een handtekening te plaatsen.

Bij het versleutelen gebruikt de afzender de publieke sleutel van de ontvanger, zodat alleen de ontvanger het bericht kan ontsleutelen met zijn private sleutel. Digitale handtekeningen garanderen de integriteit van het bericht en verifiëren de identiteit van de afzender.

OpenPGP gebruikt hierbij hybride encryptie: snelle symmetrische encryptie voor gegevens en asymmetrische encryptie om de symmetrische sleutel te beveiligen. Dit maakt het protocol efficiënt en veilig, zelfs voor grote bestanden.

OpenPGP werkt met asymmetrische cryptografie en gebruikt een sleutelpaar.

Exporteren

Om een versleuteld bericht te versturen, heb je de publieke sleutel van de ontvanger nodig. Omgekeerd heeft iemand jouw publieke sleutel nodig om jou een versleutelde mail te sturen. Er zijn verschillende manieren om deze sleutel beschikbaar te maken.

Je kunt je publieke sleutel bewust exporteren. Klik rechts op de gewenste sleutel in de sleutelbeheerder, kies Sleuteleigenschappen en zorg dat Ja, deze sleutel als een persoonlijke sleutel behandelen is geselecteerd. Bevestig met OK, klik opnieuw met rechts op de sleutel en selecteer Publieke sleutel(s) per e-mail verzenden en verstuur het bericht naar de ontvanger(s).

Een alternatief is je sleutel publiceren in de OpenPGP Key Repository. Kies in het contextmenu Publieke sleutel(s) exporteren naar bestand en sla het bestand […]-public.asc op een geschikte locatie op. Dit zogeheten ASCII-armored bestand (met de publieke sleutel tussen de headers PGP PUBLIC KEY BLOCK), kun je gerust bekijken met een teksteditor.

Voor registratie ga je naar https://key.openpgp.org. Klik op Uploaden en op Bestand kiezen. Verwijs naar het asc-bestand, bevestig met Upload, klik op Verzend verificatie-e-mail en volg de link in de bevestigingsmail. De registratie van je identiteit wordt op de webpagina bevestigd.

In enkele stappen exporteer je je publieke sleutel vanuit de sleutelbeheerder.

Importeren en zoeken

De publieke sleutel is nu beschikbaar, zodat je naar het bijbehorende e-mailadres een versleuteld bericht kunt sturen. Maar hoe importeer je zo’n publieke sleutel? Als je de sleutel als bijlage via e-mail in Thunderbird hebt ontvangen, kun je deze meestal direct importeren via de knop OpenPGP nabij de e-mailheader. Zie je deze knop niet, dan kun je dit handmatig doen.

Bewaar de asc-bijlage op je pc, open vervolgens de OpenPGP-sleutelbeheerder in Thunderbird, ga naar het menu Bestand en kies Publieke sleutel(s) importeren uit bestand. Selecteer het opgeslagen asc-bestand, kies Geaccepteerd (niet geverifieerd) en bevestig met Importeren. Klik daarna op Details bekijken en sleutelacceptatie beheren. Als je zeker bent dat de sleutel afkomstig is van de juiste persoon, selecteer je Ja, ik heb persoonlijk geverifieerd dat deze sleutel de juiste vingerafdruk heeft. Bevestig met OK (twee keer) en Sluiten.

Als de sleutel is geregistreerd in de OpenPGP Key Repository, kun je deze ook zelf opzoeken. Ga naar https://keys.openpgp.org en zoek met het e-mailadres, de sleutel-ID of de digitale vingerafdruk. Zodra je de juiste sleutel vindt, klik je erop om deze te downloaden en vervolgens te importeren zoals hierboven beschreven.

Je kunt het zoekproces ook direct in Thunderbird starten. Open de OpenPGP-sleutelbeheerder, ga naar het menu Sleutelserver en kies Sleutels online ontdekken. Vul een e-mailadres of sleutel-ID in. Als de beoogde sleutel wordt gevonden, verschijnt automatisch het inmiddels vertrouwde importvenster.

Je kunt ook direct vanuit Thunderbird online naar publieke sleutels zoeken.

Check-up

Je hebt nu de publieke sleutel van de ontvanger, maar een extra controle is toch belangrijk. Klik op het knopje met de drie streepjes, kies Accountinstellingen en open End-to-end-versleuteling bij het gewenste e-mailadres. Staat bij OpenPGP de optie Geen geactiveerd, selecteer dan de juiste sleutel. Klik op het pijlknopje en vervolgens op Sleuteleigenschappen om deze te controleren. Sluit af met OK.

Vanuit dit venster kun je je openbare sleutel ook registreren op https://keys.openpgp.org. Dit die je via de knop Publiceren.

De volgende stap is normaal gesproken niet nodig, maar mocht het toch niet lukken om versleutelde berichten te versturen, controleer dan het volgende. Klik opnieuw op het knopje met de drie streepjes, kies Instellingen, open Algemeen en scrol helemaal tot bij de knop Configuratie-editor. Klik hierop, zoek naar Mail.openpgp.enable en druk op de knop Omschakelen totdat True verschijnt. Daarna mg je de editor afsluiten.

Zorg dat de juiste sleutel aan je e-mailadres is gekoppeld.

Versturen

Alles is nu gereed om berichten met OpenPGP-encryptie te versturen. Open je Postvak IN en klik op +Nieuw bericht. Vul zoals gebruikelijk de velden Aan en Onderwerp in en typ je tekstbericht. Zorg ervoor dat je in het Aan-veld alleen e-mailadressen invoert waarvoor je al een publieke sleutel hebt geïmporteerd. Klik daarna op Versleutelen in de knoppenbalk.

Klik op het pijlknopje bij OpenPGP en vink Onderwerp versleutelen aan, zodat ook de onderwerpregel is afgeschermd. Eventueel kun je Digitaal ondertekenen aanvinken. Hiermee wordt een hash (een mathematisch gegenereerde samenvatting) van je bericht versleuteld met je private sleutel. Op die manier kan deze alleen met je publieke sleutel worden ontcijferd. Dit bevestigt voor de ontvanger dat het bericht echt van jou afkomstig is. Verzend het bericht vervolgens.

Een ontvanger die je bericht in Thunderbird opent (of in een andere e-mailclient met OpenPGP-ondersteuning), hoeft verder niets extra’s te doen. Hij ziet via icoontjes dat het bericht is versleuteld (hangslot met groen vinkje) en digitaal is ondertekend (zegel). Verschijnt er een rood driehoekje, klik hierop, want dan is er een probleem.

Naast versleutelen kun je een bericht digitaal ondertekenen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Pad 7 Pro – Voor een brede doelgroep
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Pad 7 Pro – Voor een brede doelgroep

De Xiaomi Pad 7 Pro is een krachtige en capabele Android-tablet met een prijskaartje vanaf 489 euro. Daar krijg je het model met 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslagruimte voor; als je 589 euro betaalt, dan krijg je respectievelijk 12 en 512 GB.

Goed
Conclusie

Het gebrek aan echt unieke AI-functies zal veel mensen een zorg zijn. Als je niets met dat soort functies hebt, dan kan het juist goed zijn om te investeren in de Xiaomi Pad 7 Pro. Andere redenen daarvoor zijn de krachtige processor, de prima accuduur en het sobere doch strakke ontwerp. Het scherm zou beter kunnen, maar als je binnen blijft, hoeven er geen problemen te zijn. Het updatebeleid is overigens wel echt ondermaats. Dat is het grootste struikelblok momenteel: voor de rest is dit een prima tablet voor een brede doelgroep.

Plus- en minpunten
  • Goede processor
  • Redelijke batterijduur
  • Doeltreffend display
  • Snel opladen
  • Fijn formaat
  • Weinig AI-functies
  • Lcd-scherm laat te wensen over
  • Prijzige accessoires
  • Weinig AI-functies
  • Sober ontwerp

Wat je van de Xiaomi Pad 7 Pro mag verwachten, hangt sterk af van wat je ermee wilt doen. Gebruik je 'm vooral om te streamen, scrollen of wat licht werk te verrichten, dan zit je met het basismodel goed. Maar wil je de tablet echt als werkmachine gebruiken? Dan loont het om zo’n honderd euro extra te investeren in accessoires zoals het toetsenbord en de stylus.

Beide zijn nog niet officieel op de Nederlandse Xiaomi-site verschenen, maar de prijzen lijken rond de 80 euro voor het toetsenbord en 70 euro voor de stylus te liggen. Niet goedkoop, maar vergelijkbaar met accessoires voor concurrerende modellen zoals de OnePlus Pad 2.

Er lijken overigens twee toetsenbordvarianten te bestaan: eentje met touchpad en eentje zonder. Wij testten de versie zonder touchpad. Daarmee kun je prima typen, maar de bediening verloopt dan verder via het touchscreen, de stylus of eventueel een externe muis via de usb-c-aansluiting.

Gebruik op schoot is verrassend prettig: het geheel voelt stabiel aan en kantelt niet naar achteren. Ook op tafel of aan een bureau kun je er comfortabel mee werken. Het toetsenbord voegt daarmee echt iets toe – zeker als je de tablet regelmatig productief inzet.

©Wesley Akkerman

Krachtig en courant

De Xiaomi Pad 7 Pro draait op de Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3 – een iets lichtere variant van de high-end chip uit 2023 en sinds begin 2024 op de markt. Deze processor levert ruim voldoende kracht voor dagelijkse taken, browsen, tekstverwerken en zelfs de meeste Android-games. Voor zwaardere toepassingen zoals videobewerking is het nét niet de ideale keuze, maar met de juiste apps is het zeker mogelijk. Wel belangrijk om te weten: bij intensief gebruik wordt het apparaat behoorlijk warm.

Het ontwerp is strak, functioneel en onopvallend. Je zou het zakelijk kunnen noemen, al mist het net dat beetje flair waarmee andere merken zich weten te onderscheiden. Op één detail na: de aansluiting voor de toetsenbordhoes zit in een hoek van het toestel, in plaats van in de rand – zoals je bij concurrenten als Samsung, Lenovo of OnePlus vaak ziet. Dat oogt wat minder elegant, al kijk je er zelf zelden tegenaan. Verder doet het ontwerp gewoon wat het moet doen, zonder veel poespas.

©Wesley Akkerman

Goed genoeg voor binnenshuis

Met zijn 11,2 inch lcd-scherm zit de Xiaomi Pad 7 Pro precies op de grens tussen handzaam en serieus werkbaar. Hij is compact genoeg voor op schoot of voor een relaxte sessie op de bank. Het scherm biedt een scherpe resolutie van 3200 bij 2136 pixels, wat zorgt voor een prettige kijkervaring bij films, series en games. De kleuren zijn oké, maar missen wat levendigheid en contrast. Ook de helderheid is niet overweldigend, maar ruim voldoende zolang je binnen blijft. Positieve noot: de verversingssnelheid van 144 Hz maakt het scrollen en gamen heerlijk soepel, en dankzij de 3:2-verhouding heb je lekker veel ruimte om te lezen, typen of multitasken.

Onder de motorkap vind je een accu van 8850 mAh. Dat is niet uitzonderlijk voor een tablet van dit formaat, maar voldoende om een dag door te komen – mits je je bezighoudt met lichte taken zoals tekstverwerken of fotobewerking. Opladen gaat gelukkig razendsnel: met 67 watt zit je in een half uur op zo'n 60 procent, en na een uurtje is de batterij weer vol. Ideaal als je snel nog wat extra sap nodig hebt voor onderweg of een werksessie.

©Wesley Akkerman

Coole software, maar…

De Xiaomi Pad 7 Pro draait op Android 15, met daaroverheen HyperOS – Xiaomi's eigen softwareschil, die je ook terugziet op toestellen als de Xiaomi 15 Ultra. Het systeem is vooral gericht op naadloze samenwerking tussen Xiaomi-apparaten. Heb je bijvoorbeeld ook een Xiaomi-telefoon, dan kun je eenvoudig meldingen synchroniseren, het klembord delen, apps heen en weer gebruiken en zelfs de camera's van beide apparaten combineren voor een extra camerahoek tijdens het livestreamen.

Qua gebruikservaring biedt HyperOS op de tablet wat je inmiddels mag verwachten. Je kunt werken met meerdere vensters (tot vier tegelijk), onderaan staat een dock met veelgebruikte apps, en multitasking verloopt soepel. Allemaal prima, maar niet bijzonder.

Wat wel opvalt: de softwareondersteuning is aan de magere kant. De Pad 7 Pro krijgt slechts twee Android-upgrades en drie jaar beveiligingsupdates. Voor een Pro-model is dat ronduit karig – zeker aangezien het reguliere model vier Android-versies en zes jaar beveiligingspatches krijgt. Ook staan er standaard enkele Xiaomi-apps op die je misschien niet direct nodig hebt, al is dat inmiddels bij vrijwel elk Android-merk gangbaar.

©Wesley Akkerman

Beperkingen in AI en kleine ergernissen

Op het gebied van AI-mogelijkheden stelt de Xiaomi Pad 7 Pro enigszins teleur. Je kunt aan de slag met Google Gemini en Circle to Search, wat basisfunctionaliteit biedt, maar daar houdt het grotendeels op. Voor andere AI-functies binnen Xiaomi's eigen apps ben je aangewezen op plug-ins die alleen werken als je ook een Xiaomi-account hebt. Fotobewerking werkt redelijk, al gaat het – net als bij de Xiaomi 15 Ultra – niet altijd vlekkeloos. Zo zie je soms duidelijk sporen van een opvulfunctie, en ondersteuning voor Nederlandse taal ontbreekt volledig.

Ook zijn er wat kleinere details die in de praktijk kunnen storen. Het hoesje dat wij meekregen blokkeert deels de vingerafdrukscanner, waardoor je je vinger schuin moet houden om goed contact te maken. Het uit de behuizing stekende camera-eiland zorgt er bovendien voor dat de tablet wiebelt wanneer je hem plat op tafel legt. En met een gewicht van 500 gram is hij niet bijzonder zwaar, maar bij langdurig gebruik – zeker op schoot of als je hem gewoon vasthoudt – voel je het gewicht wel degelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Pad 7 Pro kopen?

Het gebrek aan echt unieke AI-functies zal veel mensen een zorg zijn. Als je niets met dat soort functies hebt, dan kan het juist goed zijn om te investeren in de Xiaomi Pad 7 Pro. Andere redenen daarvoor zijn de krachtige processor, de prima accuduur en het sobere doch strakke ontwerp. Het scherm zou beter kunnen, maar als je binnen blijft, hoeven er geen problemen te zijn. Het updatebeleid is overigens wel echt ondermaats. Dat is het grootste struikelblok momenteel: voor de rest is dit een prima tablet voor een brede doelgroep.