ID.nl logo
Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is
© Kia
Mobiliteit

Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is

Kia is niet te stuiten met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Nog dit jaar verschijnt de EV3 in de showroom, een compacte SUV die op een nieuwe variant van het e-GMP-platform staat – voorzien van voorwielaandrijving. Met de EV3 kiest Kia voor een frontale aanval op de succesvolle Volvo EX30 en ‘Auto van het Jaar’ Renault Scenic E-Tech Electric.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Kia

Nee, de nieuwe Kia EV3 moet beslist niet worden gezien als vervanger van de zowel particulier als zakelijk populaire Niro EV. Dat model – waarvan naast de elektrische variant óók een hybride en plug-in hybride worden aangeboden – weet de EV-koper te verleiden met de uitstraling van een hatchback-achtige SUV, in combinatie met de ruimtelijkheid van een praktische MPV. Een cross-over in de ware betekenis van het woord.

De nieuwe Kia EV3 staat hoger op zijn wielen en heeft een hoekiger, avontuurlijker vormgeving dan de Niro EV. Zonder enige twijfel of terughoudendheid kan de EV3 worden beschouwd als het kleine broertje van de Kia EV9, het 5 meter lange topmodel van het Zuid-Koreaanse merk, dat tot wel zeven inzittenden kan huisvesten. Zonder twijfel een echte SUV.

©Kia

Geometrische vormen

De nieuwe EV3 is vormgegeven volgens dezelfde ‘Opposites United’ designfilosofie als de EV9, waarin rechte lijnen en geometrische vormen de hoofdrol opeisen. Die rechte lijnen zie je bijvoorbeeld in het dak en de neus. De geometrische vormen zijn rond de wielen en bij de koplampen en achterlichten terug te vinden, maar ook in het plaatwerk van de portieren. De EV3 heeft beslist een heel herkenbaar eigen gezicht.

©Kia

Vanbinnen resulteert het horizontale verloop van de daklijn zowel voorin als achterin in veel hoofdruimte. Zelfs als de EV3 is uitgerust met een schuifdak kun je met een lengte van 1,96 meter nog prima achterin zitten. Dat is natuurlijk mede te danken aan de riante beenruimte. Om op de achterbank lekker te kunnen zitten, hoeven de bestuurder en bijrijder zich heus niet van hun meest inschikkelijke kant te laten zien door hun stoelen ver naar voren te schuiven.

©Kia

Minimum aan knoppen

Kia heeft het dashboard een wat minder uitgesproken ontwerp gegeven dan het exterieur. Dat komt de overzichtelijkheid beslist ten goede. Het geheel straalt rust uit en is gericht op bedieningsgemak. De EV3 maakt van hetzelfde bedieningsconcept gebruik als de EV9. Het aantal fysieke bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt; het infotainment en alle rijhulpsystemen kunnen direct via het 12,3-inch touchscreen worden bediend. De belangrijkste rij-info wordt op een display achter het stuur vertoond, eventueel aangevuld met een head-up display.

©Kia

Dankzij de Kia AI Assistant zijn tal van functies en navigatievragen met gesproken commando’s in te voeren. "Zoek een overdekte parkeergarage met laadpaal binnen een straal van 300 meter van Restaurant De Bloeiende Artisjok", en de AI Assistant gaat voor je aan het werk. De software wordt met OTA-updates voortdurend geactualiseerd en uitgebreid met nieuwe en verbeterde functies, om het leven van de bestuurder en de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.

©Kia

Huiselijk sfeertje

Voor het interieur maakt Kia gebruik van duurzame materialen: 28,5 kilo in totaal. Het strookje stof op het dashboard, dat het interieur een huiselijke sfeer geeft, is gemaakt van gerecyclede grondstoffen. Het plafond, de deurpanelen, de stoelbekleding en het tapijt zijn van gerecyclede PET-flessen gemaakt. Interessant detail is het uitschuifbare tableau bij de middenarmsteun. Tijdens een laadpauze kun je daar gemakkelijk je laptop op neerzetten om wat belangrijke e-mails te beantwoorden, of je puzzelboekje op neerleggen voor het invullen van een Zweedse kruiswoordpuzzel.

©Kia

In tegenstelling tot de Kia Niro wordt de nieuwe EV3 uitsluitend met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. Als basis dient het bekende, schaalbare e-GMP-platform (Electric Global Modular Platform), waarop bijvoorbeeld ook de Kia EV6 en EV9 staan. Die modellen beschikken in de basis over achterwielaandrijving. Voor de EV3 heeft Kia er echter voor gekozen om de primaire elektromotor tussen de voorwielen te plaatsen.

©Kia

Range van 410 tot 560 kilometer

Deze elektromotor brengt een vermogen van 204 pk over op het asfalt. Dat is net zo veel als de Kia Niro EV in zijn mars heeft. De EV3 verschijnt in eerste instantie in twee batterijvarianten op de markt. Om te beginnen als Standard Range met een capaciteit van 58,3 kWh, waarmee de auto een actieradius van een marktconforme 410 kilometer heeft. In de EV3 Long Range wordt een batterij van een niet-misselijke 81,4 kWh gebruikt, waarop een afstand van 560 kilometer kan worden afgelegd.

©Kia

Met de EV3 Standard Range gaat snelladen met een hoogste laadvermogen van 102 kW, de Long Range trekt zijn energie met een piekvermogen van 128 kW naar binnen. Daarmee loopt de EV3 niet voor de troepen uit, maar Kia benadrukt dat uiteindelijk veel beter kan worden gekeken naar de gemiddelde laadprestaties. Wat heb je immers aan een hoog piekvermogen als dat al heel snel in elkaar stort?

De fabrikant belooft dat het een halfuurtje duurt om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Een boordlader van 11 kW is standaard. 'Vehicle to Load' is eveneens standaard, zodat je overal een elektrisch apparaat (een scheerapparaat, koelkastje, espressomachine, noem maar op) kunt gebruiken. De laadpoort is (aan de stoepzijde) in het rechter voorscherm verwerkt.

©Kia

Veiligheid voorop

Kia levert tal van ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems), zoals Forward Collision-Avoidance, Highway Driving Assist, Reverse Parking Collision-Avoidance en Remote Smart Parking Assist – de benaming zegt al waartoe deze systemen dienen. Kia heeft bovendien de naam i-Pedal 3.0 in het leven geroepen voor een verbeterde versie van het zeer effectieve en uitstekend doseerbare regeneratieve systeem, waarbij het amper meer noodzakelijk is om het rempedaal te gebruiken.

De Kia EV3 is beslist een veelbelovende nieuwkomer in een segment dat momenteel wordt gedomineerd door de Volvo EX30. Vergeleken met dat model heeft de Kia EV3 echter aanzienlijk meer binnenruimte te bieden. Hoe de auto in de praktijk presteert en hoe zuinig hij met de energie omspringt, gaan we onderzoeken zodra hij in Nederland verkrijgbaar is. Dat wordt volgens de Nederlandse Kia-importeur in de aanloop van het vierde kwartaal. De prijzen van de EV3 worden later bekendgemaakt.

©Kia

▼ Volgende artikel
Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen
© Zonneplan
Mobiliteit

Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen kan vanaf nu net een stukje makkelijker en efficiënter. Zonneplan lanceert namelijk de Charge 2, een nieuw laadpaalsysteem waarmee je je elektrische auto nog slimmer oplaadt. Dat scheelt niet alleen in het algehele enegieverbruik van het elektrische wagenpark in Nederland, je merkt het ook meteen zelf in je portemonnee.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Zonneplan.

Dagtarief

Elektrische auto's worden doorgaans aan het begin van de avond opgeladen. Dat is niet zo gek, want dan weet je zeker dat je de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Maar waar lang niet iedereen bij stilstaat, is dat dat helemaal niet elke avond nodig is.

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de EV-rijders wekelijks minder dan 400 kilometer rijdt. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Je hoeft dus helemaal niet iedere avond tijdens piektijden je batterij op te laden, maar veel mensen doen dat wel, en dan dus ook meteen tegen het hoge dagtarief. Met een elektrische laadpaal van Zonneplan, zoals de nieuwe Charge 2, hoef jij daar in ieder geval niet meer aan mee te doen.

Powerplay

Wat maakt de Zonneplan Charge 2 dan zo revolutionair ten opzichte van andere laadpalen? Dat komt voor een groot deel door Powerplay. Powerplay is een slim algoritme dat ervoor zorgt dat je elektrische auto altijd op de meest zuinige en efficiënte manier wordt opgeladen. Stroom kost niet op elk moment van de dag even veel, en het Powerplay-algoritme zoekt precies uit wanneer de batterij van je auto het best kan worden opgeladen.

Als je auto is ingeplugd, wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen tijdens daluren. Dat scheelt sowieso al flink in de kosten ten opzichte van het normale dagtarief van je energieleverancier. En daar hoef je zelf bijna niets voor te doen: je stelt alleen een eindtijd in waarop je wil vertrekken, en het slimme algoritme zorgt ervoor dat je batterij zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen zodat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kunt.

Watch on YouTube

Gratis laden

Met de Zonneplan Charge 2 laad je op bepaalde momenten zelfs helemaal gratis. Het kan gebeuren dat het stroomnet tijdelijk een overschot aan energie heeft. Op die momenten kost stroom helemaal niets. De Charge 2 herkent die momenten en zorgt ervoor dat je elektrische auto juist dan wordt opgeladen.

En dat kan behoorlijk aantikken. Op sommige momenten krijg je zelfs geld toe, omdat de landelijke netbeheerder TenneT vergoedingen betaalt voor het flexibel afnemen van energie. Een gemiddelde gebruiker kan op die manier tot wel 2000 kilometer per jaar gratis rijden. Dat komt voor tweederde van de EV-rijders dus neer op meer dan vijf weken per jaar gratis de weg op. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is je auto zoveel mogelijk ingeplugd laten, en Powerplay doet de rest.

©Zonneplan

Lage kosten

Maar ook zonder stroomoverschotten ben je met de laadpalen van Zonneplan stukken goedkoper uit. Zelfs elektrische rijders met een gewoon dynamisch energiecontract betalen zo'n 25 procent meer voor het opladen van hun accu, terwijl gebruikers met een vast energiecontract bijna het dubbele kwijt zijn.

Ben je aangewezen op een openbare laadpaal, dan betaal je ruim twee keer zoveel als met een laadpaal van Zonneplan. Snelladen langs de weg kost zelfs vier tot vijf keer zoveel. Met een laadpaal van Zonneplan en Powerplay rijd je gemiddeld voor slechts 2,89 euro per honderd kilometer, terwijl snelladen bij FastNed doorgaans meer dan 11 euro per honderd kilometer kost.

Charge 2

En dat alles wordt dus nog een stukje beter met de nieuwe laadpaal van Zonneplan. De Charge 2 is nóg uitgebreider dan zijn voorganger. Door het slimme Powerplay-algoritme bespaar je dus al een kwart van de kosten die je maakt met een normaal dynamisch energiecontract.

De laadpaal zelf is ook nog een stukje beter geworden. Allereerst is hij in een nieuw jasje gestoken, zodat hij er nog wat beter uitziet. Bovendien krijgt de Charge 2 zijn software-updates draadloos, dus daar hoef je zelf ook amper meer iets voor te doen.

Je bestelt de Charge 2 bovendien gewoon online, tegen een scherpe prijs. Een professionele installateur zorgt ervoor dat de laadpaal komt te staan waar je hem wil hebben en dat alles naar behoren werkt. Alles bij elkaar heb je de Zonneplan Charge 2 in minder dan 3 jaar volledig terugverdiend.

©Zonneplan

Conclusie

Met de nieuwe Charge 2-laadpaal van Zonneplan laad je altijd op de goedkoopst mogelijke manier op. Het slimme Powerplay-algoritme berekent precies wanneer stroom het goedkoopst is, en alleen op die momenten wordt je elektrische auto opgeladen. Zo betaal je nooit het volle stroomtarief, laad je zelfs een kwart goedkoper op dan met een normaal dynamisch energiecontract, en rijd je gemiddeld 2000 kilometer per jaar zonder ook maar een cent te betalen.

De Zonneplan Charge 2 is vanaf nu online te bestellen.

▼ Volgende artikel
Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst
© Alexandra Surkova
Huis

Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst

De feestdagen hebben iets bijzonders. Kerstmis is het perfecte moment om fijne momenten vast te leggen met je camera of smartphone. Zo kun je ze later altijd weer terughalen. We helpen je graag op weg met tips en ideeën om deze kerst de mooiste foto's te maken.

Ga jij de verlichte kerstboom, de rijkelijk gedekte tafel, het samenzijn met je dierbaren of de verlichte stad fotograferen? Met de juiste tips en fotografietechnieken maak je schitterende foto’s. Houd je camera deze kerst dus binnen handbereik! We geven inspiratie en tips voor de volgende onderwerpen:

🎄 Kerstboom

🥂 Kerstdiner (of -ontbijt, of -lunch)

👪 Portretten van vrienden en familie

🌃 Lichtjes in de stad

Lees ook: Slimme kerstverlichting: haal de kerstsfeer in huis

🎄Kerstboom: van close-up tot licht-effecten

Ongeveer 90 procent van de huishoudens in Nederlanders heeft een kerstboom staan, grote kans dus dat ook jij er weer flink werk van hebt gemaakt. Je wilt je boom natuurlijk mooi vastleggen, maar hoe doe je dat het best?

Begin met de basis. Zorg dat er genoeg licht in de kamer is, maar niet te fel, zodat de warme gloed van de kerstlampjes zichtbaar blijft. Gebruik een statief om te voorkomen dat je foto onscherp wordt. Kies daarna een goede compositie. Speel met hoeken en afstanden tot de boom: maak bijvoorbeeld een close-up van een ornament, waarbij de rest van de boom zacht vervaagt op de achtergrond. Of probeer de hele boom in beeld te krijgen. Of dat laatste lukt, hangt af van de ruimte die je in de kamer hebt.

©Jordi Prat Puig | jordieasy

BOKEH

Ken je die foto's waarin de (kerst)lichtjes veranderen in zachte, gloeiende vlekjes? Dat heet bokeh, en je kunt dit heel makkelijk zelf creëren met je kerstboom. Het enige wat je nodig hebt, is een ander hoofdonderwerp dat je iets voor de boom plaatst.

Zet de iso-waarde van je camera laag, bijvoorbeeld ISO 100. Gebruik een groot diafragma (een klein F-getal) en stel scherp op een voorwerp dicht bij de camera, zoals een kaars of een kerststukje. Zorg ervoor dat de lichtjes van de boom wat verder weg staan. Die zullen dan vervagen tot die mooie bokeh-effecten. Probeer te spelen met de afstand en waar je scherpstelt om het effect precies goed te krijgen. Dit werkt trouwens niet alleen met een camera, maar ook met de portretmodus op veel smartphones.

©holdstillandclick

Kerstdiner: sfeer en smaak

Kerst draait om samenzijn en … eten! Die feestelijke eettafel vráágt er gewoon om door jou vastgelegd te worden.

Begin met een foto van de hele gedekte tafel. Als je de tafel al vroeg dekt, kun je foto's maken bij daglicht, wat zorgt voor een frisse sfeer. Fotografeer je vlak voor het diner, dan geeft het warme, zachte licht juist een romantisch effect. Een statief kan handig zijn, maar tijdens het eten zelf kan dat onpraktisch zijn. Wees dan niet bang je iso-waarde te verhogen. Moderne camera’s hebben minder last van ruis, en eventuele ruis kun je eenvoudig wegwerken tijdens het nabewerken.

Varieer met je standpunt om je foto interessant te maken. Een lage hoek vanaf de rand van de tafel geeft veel diepte. Wil je liever een overzichtsfoto van bovenaf? Gebruik dan een keukentrapje.

Als je de hele tafel hebt gefotografeerd, zoom dan in op de details. Denk aan het zilveren bestek, het kerstservies en de glinsterende kristallen glazen. Kies een klein F-getal om je onderwerp scherp te maken en de achtergrond subtiel te vervagen. Zo voeg je een professioneel tintje toe aan je foto’s en laat je jouw oog voor detail zien.

Lees ook: Handige tip (bijvoorbeeld voor kerst): zo krijg je wijn snel gekoeld

GRATIS Minicursus: Fotograferen tijdens de feestdagen

Gratis minicursus op Zoom Academy

Je wilt natuurlijk niet de hele avond met een camera rondlopen, maar een foto van die prachtig opgemaakte borden kun je best even maken, toch? Probeer eens recht van boven te fotograferen voor een leuk perspectief op het gerecht. Dat kan prima en snel met je smartphone.

Vergeet ook niet om de sfeer en interactie vast te leggen. Denk aan het aansnijden van het hoofdgerecht of de twinkelende ogen van een kind bij het zien van het toetje. Juist die spontane momenten maken je foto's extra bijzonder.

©Suzi Media

Kerstportretten: van spontaan tot geposeerd

Hoe maak je warme en intieme portretten tijdens kerstbijeenkomsten? Het geheim zit in het vastleggen van spontane momenten. Die vertellen vaak het beste verhaal en zijn het leukst om later terug te zien.

Denk aan kinderen die spelen met hun neefjes en nichtjes, familieleden die lachen om een oude anekdote, of een verraste blik bij het uitpakken van een cadeau. Om zulke momenten vast te leggen, is het belangrijk om alert te blijven en je camera binnen handbereik te houden. Laat hem gerust aanstaan en gebruik autofocus voor snelheid.

Kies een korte sluitertijd om bewogen beelden te voorkomen. Je kunt ook auto-iso inschakelen en fotograferen in de S/Tv-stand (sluitertijdvoorkeuze). Zo regelt de camera de rest van de instellingen, en kun jij je volledig richten op het vastleggen van die mooie momenten.

©rimmdream

Naast spontane foto’s kunnen geposeerde portretfoto’s ook een mooie toevoeging zijn aan je fotoalbum. Kies een plek met goed licht en een mooie achtergrond, zoals de kerstboom of een feestelijk versierde haard. Veel mensen voelen zich wat meer op hun gemak met iets in hun handen, zoals een glas of een cadeau. Zorg dat iedereen goed zichtbaar is en gebruik een grotere scherptediepte (een hoger F-getal) om te zorgen dat iedereen scherp op de foto staat. Zo creëer je een sfeervol groepsportret dat een mooie herinnering vormt.

Lichtjes in de stad

Even een frisse neus halen na het diner? Neem je camera mee, want tijdens de feestdagen zijn de meeste dorpen en steden prachtig verlicht. In het centrum hangen sfeervolle lichtjes in de winkelstraten, etalages zijn feestelijk versierd, en overal zie je kerstverlichting.

Kijk eens naar composities waarin de verlichting de hoofdrol speelt. Denk aan reflecties in het water of op natte klinkers, een silhouet van een opvallend gebouw met kerstverlichting op de voorgrond, of een rustige zijstraat waar de lichtjes een intieme sfeer geven.

Zoek je meer levendigheid? Bezoek een kerstmarkt of fotografeer mensen die genieten van de feestelijke sfeer in de straten. Deze momenten geven je foto's extra dynamiek en maken ze nog specialer.

©dimbar76

⭐ LICHTSTERRETJES ⭐

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van 'lichtsterretjes'. Dit doe je door een klein diafragma te gebruiken, bijvoorbeeld F 14 of hoger. Hoe hoger het getal, hoe sterker het ster-effect wordt. Speel met de instellingen om te ontdekken wat je het mooiste vindt.

Let op: bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd nodig om voldoende licht op te vangen. Een statief is daarom onmisbaar om scherpe foto's te maken zonder bewegingsonscherpte. Zo geef je de kerstverlichting een extra feestelijke uitstraling in je foto's.

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van ‘lichtsterretjes’. Die kun je maken door een klein diafragma te gebruiken (een hoog F-getal dus, bijvoorbeeld F 14). Speel met de precieze waarde om te zien hoe het ster-effect zich vormt. Je hebt hierbij wel een statief nodig, omdat je bij een klein diafragma een langere sluitertijd nodig hebt om nog goed te belichten.