ID.nl logo
Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is
© Kia
Mobiliteit

Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is

Kia is niet te stuiten met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Nog dit jaar verschijnt de EV3 in de showroom, een compacte SUV die op een nieuwe variant van het e-GMP-platform staat – voorzien van voorwielaandrijving. Met de EV3 kiest Kia voor een frontale aanval op de succesvolle Volvo EX30 en ‘Auto van het Jaar’ Renault Scenic E-Tech Electric.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Kia

Nee, de nieuwe Kia EV3 moet beslist niet worden gezien als vervanger van de zowel particulier als zakelijk populaire Niro EV. Dat model – waarvan naast de elektrische variant óók een hybride en plug-in hybride worden aangeboden – weet de EV-koper te verleiden met de uitstraling van een hatchback-achtige SUV, in combinatie met de ruimtelijkheid van een praktische MPV. Een cross-over in de ware betekenis van het woord.

De nieuwe Kia EV3 staat hoger op zijn wielen en heeft een hoekiger, avontuurlijker vormgeving dan de Niro EV. Zonder enige twijfel of terughoudendheid kan de EV3 worden beschouwd als het kleine broertje van de Kia EV9, het 5 meter lange topmodel van het Zuid-Koreaanse merk, dat tot wel zeven inzittenden kan huisvesten. Zonder twijfel een echte SUV.

©Kia

Geometrische vormen

De nieuwe EV3 is vormgegeven volgens dezelfde ‘Opposites United’ designfilosofie als de EV9, waarin rechte lijnen en geometrische vormen de hoofdrol opeisen. Die rechte lijnen zie je bijvoorbeeld in het dak en de neus. De geometrische vormen zijn rond de wielen en bij de koplampen en achterlichten terug te vinden, maar ook in het plaatwerk van de portieren. De EV3 heeft beslist een heel herkenbaar eigen gezicht.

©Kia

Vanbinnen resulteert het horizontale verloop van de daklijn zowel voorin als achterin in veel hoofdruimte. Zelfs als de EV3 is uitgerust met een schuifdak kun je met een lengte van 1,96 meter nog prima achterin zitten. Dat is natuurlijk mede te danken aan de riante beenruimte. Om op de achterbank lekker te kunnen zitten, hoeven de bestuurder en bijrijder zich heus niet van hun meest inschikkelijke kant te laten zien door hun stoelen ver naar voren te schuiven.

©Kia

Minimum aan knoppen

Kia heeft het dashboard een wat minder uitgesproken ontwerp gegeven dan het exterieur. Dat komt de overzichtelijkheid beslist ten goede. Het geheel straalt rust uit en is gericht op bedieningsgemak. De EV3 maakt van hetzelfde bedieningsconcept gebruik als de EV9. Het aantal fysieke bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt; het infotainment en alle rijhulpsystemen kunnen direct via het 12,3-inch touchscreen worden bediend. De belangrijkste rij-info wordt op een display achter het stuur vertoond, eventueel aangevuld met een head-up display.

©Kia

Dankzij de Kia AI Assistant zijn tal van functies en navigatievragen met gesproken commando’s in te voeren. "Zoek een overdekte parkeergarage met laadpaal binnen een straal van 300 meter van Restaurant De Bloeiende Artisjok", en de AI Assistant gaat voor je aan het werk. De software wordt met OTA-updates voortdurend geactualiseerd en uitgebreid met nieuwe en verbeterde functies, om het leven van de bestuurder en de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.

©Kia

Huiselijk sfeertje

Voor het interieur maakt Kia gebruik van duurzame materialen: 28,5 kilo in totaal. Het strookje stof op het dashboard, dat het interieur een huiselijke sfeer geeft, is gemaakt van gerecyclede grondstoffen. Het plafond, de deurpanelen, de stoelbekleding en het tapijt zijn van gerecyclede PET-flessen gemaakt. Interessant detail is het uitschuifbare tableau bij de middenarmsteun. Tijdens een laadpauze kun je daar gemakkelijk je laptop op neerzetten om wat belangrijke e-mails te beantwoorden, of je puzzelboekje op neerleggen voor het invullen van een Zweedse kruiswoordpuzzel.

©Kia

In tegenstelling tot de Kia Niro wordt de nieuwe EV3 uitsluitend met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. Als basis dient het bekende, schaalbare e-GMP-platform (Electric Global Modular Platform), waarop bijvoorbeeld ook de Kia EV6 en EV9 staan. Die modellen beschikken in de basis over achterwielaandrijving. Voor de EV3 heeft Kia er echter voor gekozen om de primaire elektromotor tussen de voorwielen te plaatsen.

©Kia

Range van 410 tot 560 kilometer

Deze elektromotor brengt een vermogen van 204 pk over op het asfalt. Dat is net zo veel als de Kia Niro EV in zijn mars heeft. De EV3 verschijnt in eerste instantie in twee batterijvarianten op de markt. Om te beginnen als Standard Range met een capaciteit van 58,3 kWh, waarmee de auto een actieradius van een marktconforme 410 kilometer heeft. In de EV3 Long Range wordt een batterij van een niet-misselijke 81,4 kWh gebruikt, waarop een afstand van 560 kilometer kan worden afgelegd.

©Kia

Met de EV3 Standard Range gaat snelladen met een hoogste laadvermogen van 102 kW, de Long Range trekt zijn energie met een piekvermogen van 128 kW naar binnen. Daarmee loopt de EV3 niet voor de troepen uit, maar Kia benadrukt dat uiteindelijk veel beter kan worden gekeken naar de gemiddelde laadprestaties. Wat heb je immers aan een hoog piekvermogen als dat al heel snel in elkaar stort?

De fabrikant belooft dat het een halfuurtje duurt om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Een boordlader van 11 kW is standaard. 'Vehicle to Load' is eveneens standaard, zodat je overal een elektrisch apparaat (een scheerapparaat, koelkastje, espressomachine, noem maar op) kunt gebruiken. De laadpoort is (aan de stoepzijde) in het rechter voorscherm verwerkt.

©Kia

Veiligheid voorop

Kia levert tal van ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems), zoals Forward Collision-Avoidance, Highway Driving Assist, Reverse Parking Collision-Avoidance en Remote Smart Parking Assist – de benaming zegt al waartoe deze systemen dienen. Kia heeft bovendien de naam i-Pedal 3.0 in het leven geroepen voor een verbeterde versie van het zeer effectieve en uitstekend doseerbare regeneratieve systeem, waarbij het amper meer noodzakelijk is om het rempedaal te gebruiken.

De Kia EV3 is beslist een veelbelovende nieuwkomer in een segment dat momenteel wordt gedomineerd door de Volvo EX30. Vergeleken met dat model heeft de Kia EV3 echter aanzienlijk meer binnenruimte te bieden. Hoe de auto in de praktijk presteert en hoe zuinig hij met de energie omspringt, gaan we onderzoeken zodra hij in Nederland verkrijgbaar is. Dat wordt volgens de Nederlandse Kia-importeur in de aanloop van het vierde kwartaal. De prijzen van de EV3 worden later bekendgemaakt.

©Kia

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.