Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is

© Kia

Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is

Geplaatst: 23 mei 2024 - 10:01

Igor Stuifzand

Kia is niet te stuiten met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Nog dit jaar verschijnt de EV3 in de showroom, een compacte SUV die op een nieuwe variant van het e-GMP-platform staat – voorzien van voorwielaandrijving. Met de EV3 kiest Kia voor een frontale aanval op de succesvolle Volvo EX30 en ‘Auto van het Jaar’ Renault Scenic E-Tech Electric.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Nee, de nieuwe Kia EV3 moet beslist niet worden gezien als vervanger van de zowel particulier als zakelijk populaire Niro EV. Dat model – waarvan naast de elektrische variant óók een hybride en plug-in hybride worden aangeboden – weet de EV-koper te verleiden met de uitstraling van een hatchback-achtige SUV, in combinatie met de ruimtelijkheid van een praktische MPV. Een cross-over in de ware betekenis van het woord.

De nieuwe Kia EV3 staat hoger op zijn wielen en heeft een hoekiger, avontuurlijker vormgeving dan de Niro EV. Zonder enige twijfel of terughoudendheid kan de EV3 worden beschouwd als het kleine broertje van de Kia EV9, het 5 meter lange topmodel van het Zuid-Koreaanse merk, dat tot wel zeven inzittenden kan huisvesten. Zonder twijfel een echte SUV.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Geometrische vormen

De nieuwe EV3 is vormgegeven volgens dezelfde ‘Opposites United’ designfilosofie als de EV9, waarin rechte lijnen en geometrische vormen de hoofdrol opeisen. Die rechte lijnen zie je bijvoorbeeld in het dak en de neus. De geometrische vormen zijn rond de wielen en bij de koplampen en achterlichten terug te vinden, maar ook in het plaatwerk van de portieren. De EV3 heeft beslist een heel herkenbaar eigen gezicht.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Vanbinnen resulteert het horizontale verloop van de daklijn zowel voorin als achterin in veel hoofdruimte. Zelfs als de EV3 is uitgerust met een schuifdak kun je met een lengte van 1,96 meter nog prima achterin zitten. Dat is natuurlijk mede te danken aan de riante beenruimte. Om op de achterbank lekker te kunnen zitten, hoeven de bestuurder en bijrijder zich heus niet van hun meest inschikkelijke kant te laten zien door hun stoelen ver naar voren te schuiven.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Minimum aan knoppen

Kia heeft het dashboard een wat minder uitgesproken ontwerp gegeven dan het exterieur. Dat komt de overzichtelijkheid beslist ten goede. Het geheel straalt rust uit en is gericht op bedieningsgemak. De EV3 maakt van hetzelfde bedieningsconcept gebruik als de EV9. Het aantal fysieke bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt; het infotainment en alle rijhulpsystemen kunnen direct via het 12,3-inch touchscreen worden bediend. De belangrijkste rij-info wordt op een display achter het stuur vertoond, eventueel aangevuld met een head-up display.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Dankzij de Kia AI Assistant zijn tal van functies en navigatievragen met gesproken commando’s in te voeren. "Zoek een overdekte parkeergarage met laadpaal binnen een straal van 300 meter van Restaurant De Bloeiende Artisjok", en de AI Assistant gaat voor je aan het werk. De software wordt met OTA-updates voortdurend geactualiseerd en uitgebreid met nieuwe en verbeterde functies, om het leven van de bestuurder en de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Huiselijk sfeertje

Voor het interieur maakt Kia gebruik van duurzame materialen: 28,5 kilo in totaal. Het strookje stof op het dashboard, dat het interieur een huiselijke sfeer geeft, is gemaakt van gerecyclede grondstoffen. Het plafond, de deurpanelen, de stoelbekleding en het tapijt zijn van gerecyclede PET-flessen gemaakt. Interessant detail is het uitschuifbare tableau bij de middenarmsteun. Tijdens een laadpauze kun je daar gemakkelijk je laptop op neerzetten om wat belangrijke e-mails te beantwoorden, of je puzzelboekje op neerleggen voor het invullen van een Zweedse kruiswoordpuzzel.

Kia EV3 (2024)

© Kia

In tegenstelling tot de Kia Niro wordt de nieuwe EV3 uitsluitend met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. Als basis dient het bekende, schaalbare e-GMP-platform (Electric Global Modular Platform), waarop bijvoorbeeld ook de Kia EV6 en EV9 staan. Die modellen beschikken in de basis over achterwielaandrijving. Voor de EV3 heeft Kia er echter voor gekozen om de primaire elektromotor tussen de voorwielen te plaatsen.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Range van 410 tot 560 kilometer

Deze elektromotor brengt een vermogen van 204 pk over op het asfalt. Dat is net zo veel als de Kia Niro EV in zijn mars heeft. De EV3 verschijnt in eerste instantie in twee batterijvarianten op de markt. Om te beginnen als Standard Range met een capaciteit van 58,3 kWh, waarmee de auto een actieradius van een marktconforme 410 kilometer heeft. In de EV3 Long Range wordt een batterij van een niet-misselijke 81,4 kWh gebruikt, waarop een afstand van 560 kilometer kan worden afgelegd.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Met de EV3 Standard Range gaat snelladen met een hoogste laadvermogen van 102 kW, de Long Range trekt zijn energie met een piekvermogen van 128 kW naar binnen. Daarmee loopt de EV3 niet voor de troepen uit, maar Kia benadrukt dat uiteindelijk veel beter kan worden gekeken naar de gemiddelde laadprestaties. Wat heb je immers aan een hoog piekvermogen als dat al heel snel in elkaar stort?

De fabrikant belooft dat het een halfuurtje duurt om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Een boordlader van 11 kW is standaard. 'Vehicle to Load' is eveneens standaard, zodat je overal een elektrisch apparaat (een scheerapparaat, koelkastje, espressomachine, noem maar op) kunt gebruiken. De laadpoort is (aan de stoepzijde) in het rechter voorscherm verwerkt.

Kia EV3 (2024)

© Kia

Veiligheid voorop

Kia levert tal van ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems), zoals Forward Collision-Avoidance, Highway Driving Assist, Reverse Parking Collision-Avoidance en Remote Smart Parking Assist – de benaming zegt al waartoe deze systemen dienen. Kia heeft bovendien de naam i-Pedal 3.0 in het leven geroepen voor een verbeterde versie van het zeer effectieve en uitstekend doseerbare regeneratieve systeem, waarbij het amper meer noodzakelijk is om het rempedaal te gebruiken.

De Kia EV3 is beslist een veelbelovende nieuwkomer in een segment dat momenteel wordt gedomineerd door de Volvo EX30. Vergeleken met dat model heeft de Kia EV3 echter aanzienlijk meer binnenruimte te bieden. Hoe de auto in de praktijk presteert en hoe zuinig hij met de energie omspringt, gaan we onderzoeken zodra hij in Nederland verkrijgbaar is. Dat wordt volgens de Nederlandse Kia-importeur in de aanloop van het vierde kwartaal. De prijzen van de EV3 worden later bekendgemaakt.

Kia EV3 (2024)

© Kia

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten