ID.nl logo
Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is
© Kia
Mobiliteit

Waarom de Kia EV3 misschien wel de beste nieuwe EV van 2024 is

Kia is niet te stuiten met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Nog dit jaar verschijnt de EV3 in de showroom, een compacte SUV die op een nieuwe variant van het e-GMP-platform staat – voorzien van voorwielaandrijving. Met de EV3 kiest Kia voor een frontale aanval op de succesvolle Volvo EX30 en ‘Auto van het Jaar’ Renault Scenic E-Tech Electric.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Kia

Nee, de nieuwe Kia EV3 moet beslist niet worden gezien als vervanger van de zowel particulier als zakelijk populaire Niro EV. Dat model – waarvan naast de elektrische variant óók een hybride en plug-in hybride worden aangeboden – weet de EV-koper te verleiden met de uitstraling van een hatchback-achtige SUV, in combinatie met de ruimtelijkheid van een praktische MPV. Een cross-over in de ware betekenis van het woord.

De nieuwe Kia EV3 staat hoger op zijn wielen en heeft een hoekiger, avontuurlijker vormgeving dan de Niro EV. Zonder enige twijfel of terughoudendheid kan de EV3 worden beschouwd als het kleine broertje van de Kia EV9, het 5 meter lange topmodel van het Zuid-Koreaanse merk, dat tot wel zeven inzittenden kan huisvesten. Zonder twijfel een echte SUV.

©Kia

Geometrische vormen

De nieuwe EV3 is vormgegeven volgens dezelfde ‘Opposites United’ designfilosofie als de EV9, waarin rechte lijnen en geometrische vormen de hoofdrol opeisen. Die rechte lijnen zie je bijvoorbeeld in het dak en de neus. De geometrische vormen zijn rond de wielen en bij de koplampen en achterlichten terug te vinden, maar ook in het plaatwerk van de portieren. De EV3 heeft beslist een heel herkenbaar eigen gezicht.

©Kia

Vanbinnen resulteert het horizontale verloop van de daklijn zowel voorin als achterin in veel hoofdruimte. Zelfs als de EV3 is uitgerust met een schuifdak kun je met een lengte van 1,96 meter nog prima achterin zitten. Dat is natuurlijk mede te danken aan de riante beenruimte. Om op de achterbank lekker te kunnen zitten, hoeven de bestuurder en bijrijder zich heus niet van hun meest inschikkelijke kant te laten zien door hun stoelen ver naar voren te schuiven.

©Kia

Minimum aan knoppen

Kia heeft het dashboard een wat minder uitgesproken ontwerp gegeven dan het exterieur. Dat komt de overzichtelijkheid beslist ten goede. Het geheel straalt rust uit en is gericht op bedieningsgemak. De EV3 maakt van hetzelfde bedieningsconcept gebruik als de EV9. Het aantal fysieke bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt; het infotainment en alle rijhulpsystemen kunnen direct via het 12,3-inch touchscreen worden bediend. De belangrijkste rij-info wordt op een display achter het stuur vertoond, eventueel aangevuld met een head-up display.

©Kia

Dankzij de Kia AI Assistant zijn tal van functies en navigatievragen met gesproken commando’s in te voeren. "Zoek een overdekte parkeergarage met laadpaal binnen een straal van 300 meter van Restaurant De Bloeiende Artisjok", en de AI Assistant gaat voor je aan het werk. De software wordt met OTA-updates voortdurend geactualiseerd en uitgebreid met nieuwe en verbeterde functies, om het leven van de bestuurder en de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.

©Kia

Huiselijk sfeertje

Voor het interieur maakt Kia gebruik van duurzame materialen: 28,5 kilo in totaal. Het strookje stof op het dashboard, dat het interieur een huiselijke sfeer geeft, is gemaakt van gerecyclede grondstoffen. Het plafond, de deurpanelen, de stoelbekleding en het tapijt zijn van gerecyclede PET-flessen gemaakt. Interessant detail is het uitschuifbare tableau bij de middenarmsteun. Tijdens een laadpauze kun je daar gemakkelijk je laptop op neerzetten om wat belangrijke e-mails te beantwoorden, of je puzzelboekje op neerleggen voor het invullen van een Zweedse kruiswoordpuzzel.

©Kia

In tegenstelling tot de Kia Niro wordt de nieuwe EV3 uitsluitend met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. Als basis dient het bekende, schaalbare e-GMP-platform (Electric Global Modular Platform), waarop bijvoorbeeld ook de Kia EV6 en EV9 staan. Die modellen beschikken in de basis over achterwielaandrijving. Voor de EV3 heeft Kia er echter voor gekozen om de primaire elektromotor tussen de voorwielen te plaatsen.

©Kia

Range van 410 tot 560 kilometer

Deze elektromotor brengt een vermogen van 204 pk over op het asfalt. Dat is net zo veel als de Kia Niro EV in zijn mars heeft. De EV3 verschijnt in eerste instantie in twee batterijvarianten op de markt. Om te beginnen als Standard Range met een capaciteit van 58,3 kWh, waarmee de auto een actieradius van een marktconforme 410 kilometer heeft. In de EV3 Long Range wordt een batterij van een niet-misselijke 81,4 kWh gebruikt, waarop een afstand van 560 kilometer kan worden afgelegd.

©Kia

Met de EV3 Standard Range gaat snelladen met een hoogste laadvermogen van 102 kW, de Long Range trekt zijn energie met een piekvermogen van 128 kW naar binnen. Daarmee loopt de EV3 niet voor de troepen uit, maar Kia benadrukt dat uiteindelijk veel beter kan worden gekeken naar de gemiddelde laadprestaties. Wat heb je immers aan een hoog piekvermogen als dat al heel snel in elkaar stort?

De fabrikant belooft dat het een halfuurtje duurt om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Een boordlader van 11 kW is standaard. 'Vehicle to Load' is eveneens standaard, zodat je overal een elektrisch apparaat (een scheerapparaat, koelkastje, espressomachine, noem maar op) kunt gebruiken. De laadpoort is (aan de stoepzijde) in het rechter voorscherm verwerkt.

©Kia

Veiligheid voorop

Kia levert tal van ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems), zoals Forward Collision-Avoidance, Highway Driving Assist, Reverse Parking Collision-Avoidance en Remote Smart Parking Assist – de benaming zegt al waartoe deze systemen dienen. Kia heeft bovendien de naam i-Pedal 3.0 in het leven geroepen voor een verbeterde versie van het zeer effectieve en uitstekend doseerbare regeneratieve systeem, waarbij het amper meer noodzakelijk is om het rempedaal te gebruiken.

De Kia EV3 is beslist een veelbelovende nieuwkomer in een segment dat momenteel wordt gedomineerd door de Volvo EX30. Vergeleken met dat model heeft de Kia EV3 echter aanzienlijk meer binnenruimte te bieden. Hoe de auto in de praktijk presteert en hoe zuinig hij met de energie omspringt, gaan we onderzoeken zodra hij in Nederland verkrijgbaar is. Dat wordt volgens de Nederlandse Kia-importeur in de aanloop van het vierde kwartaal. De prijzen van de EV3 worden later bekendgemaakt.

©Kia

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker
© Ivan Guia
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een superdeluxe koelkast met een ijsblokjesmaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Samsung RS6HA8891SL

Deze chique Amerikaanse koelkast is van alle gemakken voorzien. Zo springt het forse aanraakscherm op de rechterdeur direct in het oog. Dat fungeert als een soort 'familiehub' binnen het huishouden. Zo bestel je bijvoorbeeld boodschappen, beheer je de gezinsagenda, voer je handsfree telefoongesprekken en bedien je muziek via het scherm. Sta je in de supermarkt en weet je niet of je een vers kuipje boter of nieuwe fles cola nodig hebt? Dankzij de geïntegreerde camera bekijk je altijd en overal de inhoud van je koelkast. Dat werkt via een app op je smartphone.

Het koelgedeelte aan de rechterkant heeft een inhoud van 389 liter, terwijl je links ook nog flink wat voedingswaren kunt invriezen. Het vriescompartiment is goed voor een inhoud van 225 liter. Fijn is dat de Samsung RS6HA8891SL geen ijs ontwikkelt, want dit model ondersteunt No Frost. Gebruik het bedieningspaneel aan de rechterzijde om koud water en ijsblokjes te tappen. Mooi meegenomen is het geringe geluidsniveau van 36 decibel, waardoor je hem dicht bij de woonkamer of eettafel kunt neerzetten. Deze koelkast is in een zilverkleurige en zwarte behuizing te koop.

LG GSLC41PYPE

Met een totale inhoud van 641 liter kun je heel wat eten en drinken in de LG GSLC41PYPE kwijt. De koel- en vriesruimte hebben een inhoud van respectievelijk 420 en 221 liter. Dankzij meerdere lades, planken en deurvakken berg je alle voedingswaren overzichtelijk op. Vul de geïntegreerde tank met 4,3 liter water en tap aan de voorzijde ijsklontjes of ijswater. Het is dus niet nodig om dit apparaat aan de waterleiding te koppelen.

Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Houd dan ook rekening met een ruime omvang van 91,3 × 179 × 73,5 centimeter. Zowel het vries- als koelgedeelte hebben ledverlichting, waardoor je alle producten ziet liggen. Zoals je van deze luxe koelkast mag verwachten, is er geen sprake van ijsvorming. De GSLC41PYPE ondersteunt namelijk No Frost. Tot slot is de stille werking van 36 decibel een pluspunt. Geïnteresseerden kiezen tussen een zilverkleurige en zwarte uitvoering.

ETNA AKV578IZWA

Voor een Amerikaanse koelkast valt de prijs van dit exemplaar van ETNA erg mee. Kies tussen een zwarte en zilverkleurige behuizing. Ruim twintig consumenten beoordelen het apparaat met een gemiddelde score van een 9,3. Zij waarderen onder meer de ijs- en waterdispenser aan de voorzijde. Dankzij de geïntegreerde watertank van 4,5 liter is er geen aansluiting op de waterleiding vereist. Andere benoemde voordelen zijn de fraaie verlichting, prettige indeling, grote handgreep en mooie vormgeving. Bovendien is ontdooien dankzij No Frost nooit nodig.

Zodra je de rechterdeur open doet, heb je toegang tot een koelgedeelte van 334 liter. Gebruik twee lades, vier legplanken en drie deurvakken om producten koel te bewaren. Daarnaast levert ETNA een handig rek met plek voor vijf flessen mee. De vriezer heeft een respectabele inhoud van 165 liter. Met behulp van vier planken en twee lades verdeel je de ingevroren etenswaren netjes in deze ruimte. De voorkant heeft boven de waterdispenser een bescheiden bedieningspaneel. Daarmee stel je voor beide compartimenten de gewenste temperatuur in. Verder activeer je desgewenst het deuralarm en de ecomodus.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Hisense RS818N4TIC

Voor een Amerikaans model vallen de energiekosten van de Hisense RS818N4TIC mee. Ga op jaarbasis uit van een stroomverbruik van zo'n 221 kilowattuur. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van 36 decibel. Deze koelkast leent zich met een riante totaalinhoud van 632 liter perfect voor een ruim gezin. Er is 417 liter toegewezen aan het koelgedeelte, terwijl de resterende 215 liter aan de vrieskast is toebedeeld. Wees trouwens niet bang voor ijsvorming, want dit apparaat ondersteunt de techniek No Frost.

Je koppelt deze slimme koelkast eventueel aan wifi. Vraag vervolgens op elke plek de apparaatstatus op. Zo kun je met een app op je smartphone de temperatuur reguleren. Zodra je de deur van het koel- of vriesgedeelte open doet, gaat er een felle ledlamp branden. Hierdoor zie je niets over het hoofd. Hisense levert een rek voor vijf flessen mee, zodat je frisdrank en wijn efficiënt kunt opbergen. Tot slot is de gecombineerde ijs- en waterdispenser aan de voorzijde een pluspunt. Hiervoor is er een watertank van 4,5 liter ingebouwd. Deze koelkast is verkrijgbaar in een zilverkleurige en zwarte behuizing. Lees hier enkele reviews van andere consumenten.

LG GSXE90EVDD

De onlangs verschenen LG GSXE90EVDD heeft een deur-in-deur-functie. Open het glazen deurtje en pak heel snel de producten die je het vaakst gebruikt, zoals melk, kwark of yoghurt. Voor toegang tot het volledige koelvak van 407 liter kun je uiteraard ook de reguliere deur gebruiken. Aan gebruiksgemak is er bepaald geen gebrek, want de linkerkant heeft een dispenser. Kies hiermee tussen ijsblokjes, ijswater en water. Door een aansluiting op de waterleiding hoef je niet steeds een watertank handmatig te vullen. De vriezer heeft een capaciteit van 192 liter en ondersteunt No Frost. Beide compartimenten bevatten ledverlichting.

Veel Amerikaanse koelkasten hebben een behoorlijk energieverbruik, maar dat is bij dit model te overzien. De GSXE90EVDD vereist ongeveer 276 kilowattuur stroom per jaar. Met een opgegeven geluidsniveau van slechts 35 decibel is deze koelkast zéér stil. Nuttig voor wie het apparaat vlak bij de woonkamer of keukentafel positioneert. Dankzij een koppeling met het draadloze thuisnetwerk volg je de apparaatstatus in een smartphone-app. Is er onverhoopt een storing, dan kun je hiermee wellicht het probleem oplossen.

▼ Volgende artikel
DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?
Huis

DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?

Waarom is er zo veel aandacht voor DeepSeek? Ontdek in dit artikel wat deze AI-chatbot zo bijzonder maakt en waar je op moet letten.

Waarom is er zoveel aandacht voor DeepSeek? Ontdek wat deze AI-chatbot bijzonder maakt en waar je op moet letten. Kunstmatige intelligentie blijft zich in een hoog tempo doorontwikkelen. In begin 2025 werd DeepSeek gelanceerd en zorgde meteen voor een enorme schokgolf. Is het echt zoveel beter als bestaande modellen zoals ChatGPT? En wat maakt DeepSeek uniek?

  • De introductie van DeepSeek en de chaos op de aandelenmarkt
  • De unieke eigenschappen van DeepSeek
  • Voordelen, zorgen en toekomstperspectieven

Ontdek waarmee ChatGPT je allemaal kan helpen.

Eind januari was er opeens sprake van opschudding in de techwereld, maar ook daarbuiten. DeepSeek werd gelanceerd en leidde tot bijna 1 biljoen (1000 miljard) dollar daling van de waarde van grote techbedrijven op de aandelenmarkt. Het tot dan toe kleine Chinese DeepSeek kwam namelijk met taalmodel R1 op de markt.

Deze nieuwe versie van hun AI-chatbot vertoonde prestaties die vergelijkbaar waren met onder meer ChatGPT, wat tot dan toe zon beetje de gouden standaard was. Het grote voordeel van DeepSeek? Het model gebruikt een fractie van de rekenkracht van concurrenten voor vergelijkbare resultaten en kost daardoor stukken minder.

©hadrian - ifeelstock

Minder rekenkracht en dus lagere kosten

Het grote probleem van AI is het enorme energieverbruik. Daarom kost het bakken met geld en zijn er vragen over de herkomst en duurzaamheid van de stroom. Zowel het trainen als het gebruik van AI vergt veel energie. Voor de training van ChatGPT 4 was bijvoorbeeld 50 gigawattuur nodig, oftewel 50 miljoen kilowattuur.

In Nederland ligt de stroomprijs boven de 30 cent per kilowattuur, waardoor de kosten hier zouden neerkomen op ruim 15 miljoen euro. In de VS liggen de prijzen gelukkig een stukje lager, maar de kosten zijn alsnog fors. En dat is nog los van de enorme investeringen in chips en apparatuur die nodig zijn.

Het mysterie van DeepSeek

China heeft geen toegang tot de meest geavanceerde chips ter wereld, mede omdat de VS er alles aan doet om dat te voorkomen. Ook internationale spelers, zoals het Nederlandse techbedrijf ASML, ervaren de gevolgen van deze beperkingen. Ondanks het gebrek aan de nieuwste chiptechnologie is DeepSeek er toch in geslaagd een competitief taalmodel te ontwikkelen, dat vooral uitblinkt in efficiëntie. Ter vergelijking: de ontwikkelings- en trainingskosten van DeepSeek bedragen slechts zo'n 3 procent van die van ChatGPT.

©MclittleStock

Is zo veel rekenkracht wel nodig?

Niet alleen de bedrijven die taalmodellen ontwikkelen, maar ook de chipindustrie heeft enorme verliezen geleden – met name de aandelen van Nvidia kelderden sterk. DeepSeek laat zien dat voor AI niet per se zo veel rekenkracht nodig is. Terwijl in de VS miljarden worden geïnvesteerd in enorme datacenters voor het trainen en draaien van AI, lijkt deze massale investeringsinspanning soms overbodig. DeepSeek bewijst dat efficiënter werken mogelijk is zonder de allerkrachtigste hardware.

De unieke werkwijze van DeepSeek

DeepSeek onderscheidt zich dus vooral doordat de ontwikkelingskosten slechts een fractie bedragen van die van ChatGPT en het uitvoeren van een gebruikersopdracht veel minder rekenkracht vergt. Dat komt doordat het systeem niet telkens het volledige model activeert.

In plaats daarvan maakt DeepSeek gebruik van een techniek die het bedrijf 'Mixture-of-Experts' noemt: het model is opgedeeld in gespecialiseerde onderdelen, en voor elke vraag worden alleen de relevante segmenten ingeschakeld. Stel dat iemand een vraag stelt over middeleeuwse kastelen, dan activeert het systeem uitsluitend het deel dat over historische kennis beschikt. Daardoor is er aanzienlijk minder rekenkracht nodig.

DeepSeek open en OpenAI gesloten? Een belangrijk onderscheid is dat DeepSeek volledig opensource is. Dat betekent dat de volledige onderliggende code beschikbaar is om te downloaden, te bestuderen en aan te passen, waardoor het hele model transparant is. Daarentegen houdt OpenAI, ondanks de naam, de technische details van ChatGPT grotendeels geheim.

De prestaties van DeepSeek

Volgens diverse experts levert DeepSeek uitstekende resultaten. Het model scoort op nauwkeurigheid en komt minstens even goed weg als de grote concurrenten. Op het gebied van feitelijke presentatie, logisch redeneren en coderen presteert DeepSeek zelfs vaak beter. Wel merken sommige gebruikers dat er nog ruimte is voor verbetering qua gebruiksvriendelijkheid en de nuance in het genereren van teksten.

©WEI ZHENG

Speelt DeepSeek vals?

OpenAI heeft DeepSeek ervan beschuldigd dat zij met hun model voortborduren op het werk van ChatGPT, in plaats van iets geheel nieuws te bieden. Dat zou gedeeltelijk de lage ontwikkelingskosten kunnen verklaren. Tot op heden is er echter geen concreet bewijs gepresenteerd ter ondersteuning van deze beschuldigingen.

Daarnaast zijn er de nodige privacy-issues. Een belangrijk punt van zorg is dat de servers van DeepSeek zich in China bevinden, wat betekent dat gebruikersgegevens daar worden opgeslagen. Andere taalmodellen maken vaak gebruik van servers in de VS. Beide opties roepen uiteraard privacyvragen op, zeker gezien de huidige politieke context. Ongeacht het model is het voor gebruikers belangrijk om zich bewust te zijn van de mogelijke risico’s rondom de verwerking en opslag van hun data.

Voordelen voor de consument

Voor gebruikers van taalmodellen betekent de komst van DeepSeek in principe alleen maar positief nieuws. Zelfs als je ervoor kiest om andere modellen te blijven gebruiken, zorgt de nieuwe concurrentie voor meer innovatie en lagere prijzen. Grote aanbieders zoals OpenAI hebben hun tarieven al verlaagd, wat aantoont dat AI niet onvermijdelijk duur hoeft te zijn.