Subsidies en wegenbelasting voor particuliere EV's vanaf 2025: zo zit het
Om duurzaamheid te stimuleren, waren er voor EV-bezitters jarenlang financiële voordelen. Die verdwijnen de komende jaren grotendeels. Hoe zit dat precies en welke subsidies kun je nog wel aanvragen?
Door een aantal financiële regelingen was het tot op heden aantrekkelijk om een elektrische auto aan te schaffen. Maar die verdwijnen op korte termijn of ze worden afgebouwd. Zijn er nog subsidies over en tot wanneer kun je er gebruik van maken?
- De SEPP komt te vervallen in 2025
- De afbouw van korting op de wegenbelasting
- Conclusie: de maatregelen op een rij
Hoe groen is elektrisch rijden eigenlijk echt? Je leest het hier!
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Geen SEPP meer voor EV vanaf 2025
In Nederland was het jarenlang mogelijk om subsidie aan te vragen voor een aankoop van een EV via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP). Het was een initiatief om elektrisch rijden en daarmee een duurzame samenleving te stimuleren. Op de Voorjaarsnota stond al dat het voornemen is om die regeling vanaf 2025 te laten vervallen. Sinds de presentatie van het Hoofdlijnenakkoord is het definitief. Voor iedereen die overweegt om in de nabije toekomst een EV aan te schaffen is het slecht nieuws. Wil je nog profiteren van de regeling? Dan moet je opschieten.
Voorwaarden SEPP in 2024
Een vereiste om gebruik te maken van SEPP-potje is je een volwaardige EV aanschaft, en dus geen hybride. De rijafstand op elektra moet minimaal 120 kilometer zijn. Het laatste moment waarop je een aanvraag in kunt dienen, is 27 december 2024 voor 12:00. Verder ben je verplicht om minimaal drie jaar de eigenaar van de auto te zijn. Als dit niet zo is loop je het risico dat je een deel van het subsidiebedrag terug moet betalen.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
SEPP voor nieuwe auto's
In 2024 kun je voor nieuwe EV met een catalogusprijs van 12.000 tot 45.000 euro een subsidie van 2950 euro krijgen. Het totale budget bedraagt 58 miljoen euro en daar is nog een deel van beschikbaar. Kijk voor de actuele stand op de website van het RVO.
Daar vind je ook een lijst met auto's die in aanmerking komen.
Voor het private leasen van een EV als particulier kom je in aanmerking voor dezelfde regeling en het budget komt ook uit hetzelfde potje. Een voorwaarde om het volledige bedrag te ontvangen, is dat je minstens 4 jaar in de auto rijdt.
SEPP voor tweedehands EV's
Initieel bedroeg die 29,4 miljoen euro, en in september werd dit nog eens aangevuld met 23,1 miljoen euro. Voor een tweedehands EV kon je maximaal 2000 euro ontvangen. Op deze pagina van het RVO vind je meer informatie.
©AA+W - stock.adobe.com
Hoe zit het met wegenbelasting?
Je hebt misschien ook al gehoord dat de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb), oftewel de wegenbelasting, komt te vervallen. Volgens de nieuwe plannen verloopt de afbouw van de korting sneller. In 2024 betaal je nog helemaal geen wegenbelasting voor een EV. In 2025 krijg je 75 procent terug van wat je voor een brandstofauto met hetzelfde gewicht zou betalen. Vanaf 2026 tot en met 2029 bedraagt de korting slechts 25 procent en daarna betaal je als EV-rijder het volledige bedrag.
Een rekenvoorbeeld
De wegenbelasting is niet in iedere provincie gelijk. Dus de onderstaande rekensom is niet exact, maar wel indicatief. Verder bepaalt het gewicht van je auto hoeveel je betaalt. Als we uitgaan van een Volkswagen ID.3, met een gewicht van 1715 kilo, dan ben je per maand aan wegenbelasting ongeveer het volgende kwijt:
25 euro per maand in 2025
75 euro per maand in 2026 tot 2029
100 euro per maand vanaf 2030
In deze berekening is de inflatie niet meegenomen. Dus de bedragen zullen nog iets hoger uitvallen.
🚘Lees ook: Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden
©OLEKSANDR - stock.adobe.com
Redenen voor de versnelde afbouw
De financiële stimulatie voor duurzamer vervoer valt in een paar jaar helemaal weg. Waarom is dat? Het is geen geheim dat de klimaatdoelstellingen halen voor de nieuwe regering geen prioriteit is. Verder wordt erop gewezen dat de korting op de wegenbelasting hoger uitvalt dan verwacht. Bij de berekening is er kennelijk geen rekening gehouden met het hogere gewicht van EV's. Gemiddeld weegt een EV 20 tot 30 procent meer dan een vergelijkbare brandstofauto. Ze richten dus meer schade aan het wegdek aan en daarom is het op zich niet vreemd dat EV-rijders wegenbelasting betalen. Maar het komt de energietransitie niet ten goede, vooral niet in combinatie met het vervallen van de SEPP.
Conclusie
De subsidies voor EV's worden afgebouwd of afgeschaft na 2024. Als je er snel bij bent en een elektrische auto in 2024 koopt, kun je nog profiteren van de SEPP. De wegenbelasting valt voor EV's in 2025 nog laag uit, maar vanaf 2026 is het tarief 75 procent en betaal je ongeveer net zoveel als voor een brandstofauto, door het hogere gewicht van accuauto's. Vanaf 2030 ben je het volle pond kwijt en valt de wegenbelasting voor EV's dus sowieso hoger uit. Helaas komt er dus een einde aan een aantal voordelige regelingen voor elektrisch rijden.