ID.nl logo
ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk
Mobiliteit

ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk

Hoe ver komt een EV op een volle batterij? Om daar achter te komen, moet je weten hoeveel stroom de auto in de praktijk verbruikt. Om meer inzicht te krijgen in het reële verbruik en rijbereik, rijden we met elke test-EV een standaard verbruiksronde van 170 kilometer lang. In dit overzicht vind je al onze testresultaten – wat is de zuinigste testauto van allemaal?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto precies dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, en gaat via provinciale en secundaire wegen richting een paar snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op respectievelijk 130 km/u en 100 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde altijd af na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen risico lopen op snelheidsovertredingen en we druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', onze vaste testredacteur probeert met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien de testauto daarover beschikt) het regeneratief remmen altijd op maximale vertraging of 'one pedal driving'. We doen niet aan voorverwarming van de batterij (pre-conditionering), want lang niet alle EV's beschikken over een dergelijke functie.

©Igor Stuifzand

Verbruiksfactoren

Een heleboel factoren die bepalend zijn voor het stroomverbruik, heeft de bestuurder zelf in de hand. Daarbij speelt de snelheid uiteraard een belangrijke rol; een auto vraagt op de snelweg bij 130 km/u nu eenmaal veel meer energie dan op een provinciale weg bij 80 km/u. Voor onze vaste verbruiksroute sturen we steeds dezelfde testredacteur op pad, met de opdracht overal de snelheidslimieten te respecteren en elke test-EV zo veel mogelijk met dezelfde rijstijl te gebruiken. Daarbij moeten we benadrukken dat het testresultaat puur een indicatie blijft van wat er in de praktijk haalbaar is. Want niet iedereen rijdt hetzelfde als onze testredacteur.

©Igor Stuifzand

Door wind en weer

De verbruikstest is daarnaast ook een momentopname. Want op één verbruiksfactor heeft niemand invloed, en dat is het weer. Wanneer onze testredacteur zijn verbruiksronde op een mooie zomerdag aflegt, bij een optimale temperatuur van 20 à 25 graden, dan pakt het energieverbruik van de testauto veel gunstiger uit dan op een gure winterdag, wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt bungelt. Het testverbruik van vandaag is daarom beslist niet gelijk aan het testverbruik van morgen.

Want ook de wind en de luchtvochtigheid hebben veel invloed op het energieverbruik en de reële actieradius; met windkracht 5 vol op de neus moet de motor immers veel harder werken dan op een windstille dag. De ene testauto is daar bovendien nog gevoeliger voor dan de andere testauto. Nogmaals: de testresultaten van onze verbruiksmetingen zijn momentopnames en beslist niet volgens wetenschappelijke normen vastgesteld. En zelfs als we bij elke testauto het verbruik over alle vier de seizoenen zouden blijven meten, kan het met een andere chauffeur achter het stuur alsnog (flink) afwijken.

©Igor Stuifzand

En de zuinigste EV is …

Hoe dan ook willen we u – als (toekomstige) EV-eigenaar – onze testresultaten niet onthouden. In onderstaand overzicht vermelden we van elke testauto de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het gemiddelde verbruik en de actieradius, met daarnaast onze eigen meetgegevens. Ook geven we bij elke auto aan onder welke weersomstandigheden we dit gemiddelde verbruik hebben gehaald. We beginnen het overzicht met de minst efficiënte testauto, en werken zo langzaam toe naar de EV's die op onze testronde als zuinigste uit de bus rolden.

(Testverslag lezen? Klik op de naam van de auto!)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

©Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQT 200 (2023): 22,0 kWh/100 km

Primair ontwikkeld als bestelauto voor distributie in emissievrije stadszones, maar ook te koop met een achterbank. Kleine batterij, bescheiden prestaties, duur in aanschaf, bepaald niet efficiënt. Eigenlijk alleen interessant als je heel veel ruimte nodig hebt of als je een taxibedrijf runt.

Mercedes-Benz EQT 200 Premium Plus (2023) Testdatum: 28 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 12°C, matige wind (ZZO) Vermogen: 122 pk • Batterijcapaciteit (netto): 45 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 278 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 22,0 kWh/100 km • actieradius: 205 km

©Igor Stuifzand

Audi Q6 e-tron quattro (2024): 19,5 kWh/100 km

SUV uit de hogere middenklasse, gebouwd op het nieuwe PPE-platform dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Ondanks het hoge gewicht, de niet bijster gestroomlijnde vormgeving en het hoge vermogen dat de twee elektromotoren leveren, blijft het praktijkverbruik van de Q6 e-tron quattro keurig binnen de perken.

Audi Q6 e-tron quattro (2024) Testdatum: 7 oktober 2024 • Weersomstandigheden: 13°C, matige wind (Z) Vermogen: 388 pk • Batterijcapaciteit (netto): 94,9 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 18,9 kWh/100 km • actieradius: 561 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 487 km

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric (2023): 19,3 kWh/100 km

Comfortabele en ruime allrounder met een zeer bruikbare actieradius en prima laadprestaties, die zich onder koudere omstandigheden echter niet van zijn beste verbruikskant laat zien. Ons testresultaat is een tegenvaller. Vergelijk dat maar eens met de Kia Niro EV, die over vrijwel dezelfde techniek beschikt. Dat is in de zomer een topper!

Hyundai Kona Electric Premium Sky (2023) Testdatum: 22 november 2023 • Weersomstandigheden: 7°C, matige wind (ZZW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 65,4 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km • actieradius 454 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik 19,3 kWh/100 km • actieradius: 339 km

©Polestar

Polestar 2 Long Range Dual Motor (2023): 19,3 kWh/100 km

Twee motoren, een hoog vermogen, brede sportieve banden en omstandigheden die de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket weinig gunstig gezind zijn, resulteren in een relatief hoog testverbruik. Desondanks slagen we erin nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij te peuteren. In de Performance-uitvoering beslist een van de fijnst rijdende EV's die we hebben getest.

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2023) Testdatum: 22 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 11°C, matige wind (ZW) Vermogen: 476 pk • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 568 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,3 kWh/100 km • actieradius: 404 km

©Igor Stuifzand

Fiat 600e (2024): 17,9 kWh/100 km

Guitige verschijning met de in dit overzicht alomtegenwoordige batterijtechnologie en aandrijving van Stellantis. Ook 's winters blijft het verbruik acceptabel; hoe zuinig hij in de zomer kan zijn, laat de Jeep Avenger Full Hybrid zien. Die behoort met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor zelfs tot de zuinigste testauto's in deze lijst.

Fiat 600e La Prima (2024) Testdatum: 20 februari 2024 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 409 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 285 km

©Igor Stuifzand

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024): 17,6 kWh/100 km

Ford heeft de NMC-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range RWD (2024) vervangen door een LFP-accu. Die heeft weliswaar een kleinere energiedichtheid, maar kan sneller opladen en degradeert minder snel. De elektromotor levert meer koppel dan eerst, waardoor het verbruik ook iets toenam. Het testresultaat van 17,6 kWh/100 is netjes, maar niet opzienbarend.

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024) Testdatum: 14 juli 2024 • Weersomstandigheden: 24°C, matige wind (ZW) Vermogen: 268 pk • Batterijcapaciteit (netto): 72,6 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 470 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,6 kWh/100 km • actieradius: 412 km

©Igor Stuifzand

Renault Scenic E-Tech Electric (2024): 17,5 kWh/100 km

De Auto van het Jaar 2024 brengt op papier een actieradius van meer dan 600 kilometer binnen bereik. Ondanks gunstige testomstandigheden blijkt de praktijk echter weerbarstig, hoewel een reëel rijbereik van een kleine 500 kilometer beslist goed is. Binnen het overvolle SUV-segment een van de aantrekkelijkste aanbiedingen.

Renault Scenic E-Tech Electric Long Range Iconic (2024) Testdatum: 3 juli 2024 • Weersomstandigheden: 18°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,5 kWh/100 km • actieradius: 625 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km • actieradius: 497 km

©Igor Stuifzand

Lancia Ypsilon Electric (2024): 16,8 kWh/100 km

We leggen onze verbruiksronde met de Lancia Ypsilon Electric af op een koude avond, als het kwik niet boven de 5 graden komt. Zware omstandigheden voor de batterij, maar de kleine Italiaanse hatchback weert zich kranig. In de zomer is beslist een beter gemiddelde dan 16,8 kWh/100 km mogelijk, maar een winterse actieradius van ruim 300 kilometer is lang niet slecht.

Lancia Ypsilon Electric (2024) Testdatum: 18 november 2024 • Weersomstandigheden: 5°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,3 kWh/100 km • actieradius: 403 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 304 km

©Igor Stuifzand

BMW iX1 xDrive30 (2023): 16,7 kWh/100 km

Het kost weinig moeite om het beloofde WLTP-verbruik te evenaren of zelfs te overtreffen. De tweemotorige aandrijflijn van de iX1 xDrive30 (313 pk!) springt verrassend efficiënt met de stroomvoorraad om, ondanks het sportieve rijkarakter van de auto. Voor de actieradius is het daarom jammer dat de batterij zo'n bescheiden capaciteit heeft . Maar ja, wil je dan een zwaarder accupakket?

BMW iX1 xDrive30 (2023) Testdatum: 11 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (NNW) Vermogen: 313 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,7 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 438 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,7 kWh/100 km • actieradius: 388 km

©Igor Stuifzand

Opel Astra Electric (2023): 16,3 kWh/100 km

Een verrassing, als je er rekening mee houdt dat de Astra Electric – volgens beproefd Stellantis-recept – níet specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Weliswaar is de batterij aan de kleine kant, maar de Astra Electric heeft een reële actieradius die niet of nauwelijks onderdoet voor die van de concurrentie. Wij testten de auto in de winter; een lager verbruik is dus beslist haalbaar.

Opel Astra Electric GS Edition (2024) Testdatum: 16 december 2023 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,8 kWh/100 km • actieradius: 418 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,3 kWh/100 km • actieradius: 324 km

©Igor Stuifzand

Renault Megane E-Tech Electric (2023): 16,1 kWh/100 km

Een rijke standaarduitrusting, bediening en navigatie op Google-basis, een scherpe prijs én een 60kWh-batterij waarmee je 450 kilometer vooruit kunt. Daarmee heb je alle ingrediënten voor een smakelijke elektrische middenklasser. De Renault Megane E-Tech Electric komt zijn beloften na, met een testverbruik dat identiek is aan de WLTP-opgave. Maar 450 kilometer uit een volle accu ...?

Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno (2023) Testdatum: 30 juni 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 60 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 450 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 370 km

©Igor Stuifzand

Dacia Spring Electric 65 (2023): 16,0 kWh/100 km

Prima EV voor buitenstedelijk gebied en de binnenring, waar de snelheden laag zijn. Op de snelweg doe je de auto, maar vooral jezelf geen plezier. De kleine Dacia moet dan keihard zwoegen, en bij gebrek aan topsnelheid hebben we de 130-etappe van onze verbruiksronde maar met 110 km/u gereden. Het testverbruik is niet verkeerd, maar onze 170 kilometer lange verbruiksronde haalden we niet op een volle accu.

Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023) Testdatum: 6 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 14°C, matige wind (NW) Vermogen: 65 pk • Batterijcapaciteit (netto): 26,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100 km • actieradius: 220 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,0 kWh/100 km • actieradius: 167 km

©Igor Stuifzand

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023): 15,8 kWh/100 km

De WLTP-cijfers een illusie? De Volvo EC40 Single Motor Extended Range met achterwielaandrijving bewijst het tegendeel. Daarbij moeten we wel zeggen dat de omstandigheden tijdens de verbruikstest optimaal waren, met een avondzonnetje, 20,5 graden en nauwelijks wind. Deze batterijvariant van de EC40, met 79 kWh capaciteit, laat zien dat een actieradius van 500 kilometer realistisch is.

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023)* Testdatum: 9 september 2023 • Weersomstandigheden: 20,5°C, zwakke wind (N) Vermogen: 252 pk • Batterijcapaciteit (netto): 79 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 584 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km • actieradius: 500 km

©Igor Stuifzand

BMW iX2 eDrive20 (2024): 15,3 kWh/100 km

Ook de iX2 eDrive20 laat zien dat BMW de verbruikscijfers en actieradius voor zijn EV's vrij voorzichtig inschaalt, net zoals bij de iX1 xDrive30. We wisten het WLTP-verbruik eenvoudig te verbeteren, bij de opgegeven actieradius kwamen we heel dicht in de buurt. De iX2 is door zijn coupévorm niet de ruimste auto, maar het rijplezier en alle beschikbare opties maken dat algauw goed.

BMW iX2 eDrive20 (2024) Testdatum: 28 juni 2024 • Weersomstandigheden: 19,5°C, matige wind (WZW) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 439 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,3 kWh/100 km • actieradius: 424 km

©Igor Stuifzand

Jeep Avenger Full Electric (2023): 15,2 kWh/100 km

De Europese Auto van het Jaar 2023 heeft zijn titel niet verdiend met baanbrekende technologie. De 51kWh-batterij en 156 sterke elektromotor, die door Stellantis in tal van modellen worden toegepast, helpen de kleinste Jeep ooit aan bescheiden prestaties. Maar de Avenger Full Electric is bij zomers weer wél heel zuinig, en met een actieradius van 335 kilometer valt prima te leven.

Jeep Avenger Full Electric (2023) Testdatum: 24 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21,5°C, zwakke wind (ZZO) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,6 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 335 km

©Igor Stuifzand

Volkswagen ID.3 58 kWh (2023): 15,2 kWh/100 km

De Volkswagen ID.3 heeft inmiddels al een paar grondige updates ondergaan. En met effect, want op onze verbruiksronde scoort de 'elektrische Golf' een heel mooi verbruik. We haalden net geen 400 kilometer op een volle 58kWh-batterij, maar in de dagelijkse praktijk is dat zelden een bezwaar. Ook de bediening van het multimediasysteem is inmiddels helemaal zoals het hoort.

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business (2023) Testdatum: 14 juli 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 58 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,4 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 382 km

©Igor Stuifzand

Toyota bZ4X (2023): 15,2 kWh/100 km

Met een testverbruik van 15,2 kWh/100 km scoort de Toyota bZ4X bijzonder goed. Een actieradius van meer dan 400 kilometer is zeker realistisch. Op voorwaarde dat je je ritten afwisselt: wie veelvuldig op de snelweg rijdt, moet rekening houden met een hoger verbruik, want zeker bij 130 km/u is de aandrijflijn van de bZ4X een stroomverslinder. De ruime, comfortabele EV laadt op met een maximum van 150 kW.

Toyota bZ4X Dynamic (2023) Testdatum: 25 juli 2023 • Weersomstandigheden: 19°C, zwakke wind (NW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 422 km

©Igor Stuifzand

Kia Niro EV 64,8 kWh (2023): 15,0 kWh/100 km

Tijdens de verbruiksronde heeft de Kia Niro EV alles mee. De temperatuur is ideaal voor de batterij, de wind komt voor de 130-etape uit een gunstige richting – gaat de Niro EV voor de titel 'zuinigste EV op de verbruiksronde'? Lange tijd blijft de boordcomputer onder de 14 kWh/100 km, maar uiteindelijk doet de snelweg hem toch de das om. Maar: 15,0 kWh/100 km/ gemiddeld, dat is een bijzonder goede prestatie!

Kia Niro EV ExclusiveLine (2023) Testdatum: 18 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (O) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 460 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,0 kWh/100 km • actieradius: 432 km

©Igor Stuifzand

Tesla Model Y RWD (2023): 13,2 kWh/100 km

Over het batterijpakket geeft Tesla zelf weinig prijs, daarom baseren we ons op de gegevens die de RDW over de testauto verstrekt. Een netto batterijcapaciteit van 67,5 kWh, een vermogen van 300 pk, een WLTP-verbruik van 15,7 kWh/100 km. Hoe hij het doet, is een goede vraag, maar op onze testronde noteert de Model Y RWD Standard Range een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh. Indrukwekkend!

Tesla Model Y RWD (2023) Testdatum: 8 juli 2023 • Weersomstandigheden: 25°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 300 pk (RDW) • Batterijcapaciteit (netto): 67,5 kWh (RDW) Fabrieksopgaven (RDW): gemiddeld verbruik: 15,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 13,2 kWh/100 km • actieradius: 510 km

▼ Volgende artikel
Laptop mee op vakantie? Hier moet je op letten
© maglara
Huis

Laptop mee op vakantie? Hier moet je op letten

Een laptop meenemen op vakantie lijkt handig. Even foto's uitzoeken, een filmpje kijken of wat werk afronden. Maar afhankelijk van je bestemming en manier van reizen zijn er een paar dingen waar je van tevoren goed over na moet denken. Of je nu gaat kamperen in een tent, met de caravan op pad gaat of een huisje of hotel boekt, iedere situatie stelt z'n eigen eisen aan hoe je je laptop gebruikt, beschermt en voorbereidt.

⛺ Dit artikel in het kort

Laptop mee op vakantie? We vertellen waar je op moet letten wanneer je:

  • gaat kamperen in een tent
  • er met de caravan op uit trekt
  • een huisje of hotelkamer huurt
  • naar het buitenland gaat

Lees ook: Alternatieve checklist: 19 tips voor een zorgeloze vakantie

Kamperen: zonder stroom of wifi

Wie gaat kamperen in een tent, heeft meestal geen stroomvoorziening of wifi tot zijn beschikking. De laptop moet het dus doen op de accu, en je internetverbinding moet je zelf regelen. Zorg daarom dat je laptop volledig is opgeladen voordat je vertrekt. Als je meerdere dagen zonder stopcontact zit, kan een powerbank met een hoge capaciteit uitkomst bieden, al moet die dan wel geschikt zijn voor laptops. Niet elk model levert voldoende vermogen.

Wifi is er op de meeste campings wel, maar vaak alleen bij de receptie of het sanitairgebouw, en meestal niet gratis of stabiel. Wil je toch online kunnen, dan kun je je smartphone gebruiken als hotspot. Dat heet tethering: je telefoon fungeert dan als een soort draagbare wifi-router via je mobiele dataverbinding. Check vooraf bij je provider of je databundel groot genoeg is en of tethering is toegestaan in het buitenland. Grote downloads, zoals systeemupdates of cloudsynchronisatie, kunnen je databundel snel opslokken. Zet automatische updates daarom uit en pauzeer de synchronisatie met diensten als OneDrive of Google Drive zolang je via je telefoon online bent.

Houd er ook rekening mee dat in afgelegen gebieden mobiel internet soms traag of onbetrouwbaar is. Download daarom bij voorkeur alles wat je nodig denkt te hebben voor je vertrekt, van kaarten en routes tot films of series. Zo houd je grip op je verbruik én voorkom je onaangename verrassingen bij thuiskomst.

©TeTe Song

Caravan: iets meer luxe, maar nog steeds beperkingen

Wie met een caravan reist, heeft het vaak net wat makkelijker. Sommige staanplaatsen hebben een stroomaansluiting en er zijn meestal meer voorzieningen. Toch geldt ook hier dat je niet kunt rekenen op snel of onbeperkt internet. Installeer een VPN op je laptop als je gebruik wilt maken van publieke netwerken. Daarmee versleutel je je verbinding, zodat anderen niet zomaar kunnen meekijken of gegevens onderscheppen. Dit is vooral belangrijk als je e-mails checkt, online bankiert of inlogt op accounts.

Zelfs als je een wifi-netwerk kunt gebruiken, is het verstandig om automatische updates op je laptop tijdelijk uit te schakelen. Het klopt dat bij gebruik van wifi dataverbruik in principe geen rol speelt, tenzij je op een plek zit waar je moet betalen per MB of waar het netwerk bewust is afgeknepen. Wat wél vaak speelt op campings of in hotels: de verbinding is traag, instabiel of wordt gedeeld met veel andere gasten. Grote downloads zoals systeemupdates kunnen dan het netwerk zwaar belasten, waardoor alles tergend langzaam gaat of zelfs vastloopt. Door updates uit te stellen, houd je de verbinding werkbaar voor jezelf en anderen.

Heb je helemaal geen wifi tot je beschikking, dan ben je aangewezen op mobiel internet via je smartphone. Hoe je dat het beste aanpakt, heb je al eerder in dit artikel kunnen lezen.

©InsideCreativeHouse

Huisje of hotel: alles bij de hand, maar blijf alert

In een vakantiewoning of hotel hoef je je over de stroomvoorziening doorgaans geen zorgen te maken en ook is er meestal wel een wifinetwerk dat redelijk functioneert. Toch blijft het belangrijk om alert te zijn. De beveiliging van dit soort vakantienetwerken is vaak minimaal. Zonder VPN is je verbinding eenvoudig te onderscheppen. Gebruik daarom altijd een VPN-dienst of kies ervoor om vertrouwelijke zaken, zoals het inloggen op je bank, uit te stellen tot je op een vertrouwd netwerk zit.

Zorg ook in deze situatie voor een recente back-up. Denk aan synchronisatie met OneDrive, Google Drive of iCloud, maar ook aan een kopie op een externe ssd of usb-stick. Mocht je laptop gestolen worden of beschadigd raken, dan heb je in elk geval je bestanden nog.

Vooraf en onderweg back-uppen?

Snelle externe ssd's vind je bij

In het buitenland: adapter, handbagage en verzekering

Ga je naar het buitenland, dan zijn er extra zaken om op te letten. Niet elk land gebruikt dezelfde stopcontacten en netspanning. Een universele wereldstekker is daarom handig, zeker als je meerdere apparaten mee hebt. Voor sommige bestemmingen heb je ook een spanningsomvormer nodig, hoewel moderne opladers vaak meerdere voltages aankunnen. Check dit op het label van je oplader.

Bij vliegreizen moet je goed kijken naar de bagageregels. Bij budgetmaatschappijen zoals Ryanair of Easyjet mag je soms maar één stuk handbagage meenemen. Dat betekent kiezen: een rugzak met je laptop of een trolley met kleding. Wil je beide, dan moet je bijbetalen. Stop je laptop liever niet in ruimbagage. Niet alleen vanwege de kans op beschadiging, maar ook omdat lithiumbatterijen daar eigenlijk niet thuishoren en zelfs geweigerd kunnen worden. Als het echt niet anders kunt, gebruik dan een stevige hoes of laptoptas, leg je laptop midden in je bagage tussen kleding en meld bij het inchecken dat er elektronica in zit.

Schade, verlies of diefstal: hoe zit het met de verzekering?

Schade of verlies van je laptop tijdens de vakantie valt in sommige gevallen onder je reisverzekering. Vaak zit hier wel een maximumbedrag aan verbonden en gelden er voorwaarden, zoals aantoonbare braaksporen bij diefstal. Controleer daarom vooraf of je laptop verzekerd is en of je eventueel een aanvullende dekking nodig hebt. Bij sommige inboedelverzekeringen is tijdelijke dekking in het buitenland mogelijk. Maak ook foto's van je apparatuur en noteer serienummers. Dit helpt bij aangifte of schadeclaims.

Nog even dit: voorbereid op pad

Een goede voorbereiding voorkomt veel gedoe. Werk je besturingssysteem en antivirussoftware bij vóór vertrek, zodat je onderweg niet verrast wordt door verplichte updates. Kijk of je genoeg opslagruimte hebt voor je vakantiefoto's of -video's. Denk ook aan offline gebruik: stel je e-mailclient in op offline modus, download navigatiekaarten en sla films of series lokaal op. Apps als Netflix en Disney+ bieden standaard de mogelijkheid om titels offline te bewaren.

Pas ook je tweestapsverificatie aan voordat je vertrekt. Wie normaal via sms een code ontvangt, kan in het buitenland tegen problemen aanlopen, vooral als het Nederlandse nummer niet werkt of buiten bereik is. Gebruik liever een authenticator-app, zoals Google Authenticator of Authy. Daarmee ontvang je je inlogcodes ook zonder mobiele verbinding, zolang je je smartphone maar bij je hebt.

Tot slot: laat je laptop niet in de volle zon liggen, in een warme auto of op een vochtige plek in de tent. Hitte en vocht zijn funest voor de elektronica. Gebruik bij voorkeur een waterdichte hoes of sleeve en bewaar hem op een droge plek in de schaduw. Fijne vakantie!

 

▼ Volgende artikel
Hisense 65U7Q PRO – Prima middenklasser met een paar hardnekkige minpuntjes
© Hisense
Huis

Hisense 65U7Q PRO – Prima middenklasser met een paar hardnekkige minpuntjes

Hisense richt zijn pijlen op het middensegment, en deze 65U7Q Pro is daar een goed voorbeeld van. Het toestel verbetert een aantal zwakke punten van zijn voorganger en stoot daarmee duidelijk door naar de betere toestellen. Maar Hisense heeft niet alle minpunten weggewerkt. Bovendien toont de nieuwe versie van het VIDAA U-systeem dat niet alle aanpassingen een verbetering zijn.

Goed
Conclusie

De Hisense 65U7Q Pro biedt sterk contrast, goede HDR-prestaties en uitgebreide gamingmogelijkheden dankzij vier HDMI 2.1-poorten. De beeldkwaliteit is duidelijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Wel blijven de HDR-tonemapping wisselvallig en het VIDAA U-platform beperkt qua lokale apps en overzichtelijkheid.

Plus- en minpunten
  • Goede piekhelderheid
  • Verbeterd contrast en veel schaduwdetail
  • Prima bewegingsscherpte en 240Hz-modus
  • Goede beeldverwerking
  • Mooie HDR-beelden
  • Dolby Vision IQ met Precision Detail en HDR10+
  • VIDAA U werkt vlot
  • 4x HDMI 2.1 met alle gaming-features
  • Degelijke audiokwaliteit, Dolby Atmos en DTS:X
  • Dynamische tonemapping is niet altijd een verbetering
  • Lokale streaming-apps nog steeds niet allemaal beschikbaar
  • Thuisscherm kan verwarrend zijn
  • Matige kijkhoek
Specificaties

Adviesprijs: 1.399 euro Wat: Ultra HD LCD-tv (MiniLED FALD met 560 zones) Schermformaat: 65 inch (164 cm) Aansluitingen: 4x HDMI (v2.1, eARC/ARC, ALLM, VRR, 4K120), 1x minijack (composiet video + stereo), 1x optisch digitaal uit, 2x usb, 1x hoofdtelefoon, 2x antenne, 1x ethernet, wifi 5 (802.11b/g/n/ac), bluetooth Extra's: Dolby Vision IQ with Precision Detail, HDR10+ Adaptive, HDR10, HLG, VIDAA U9 OS, USB/DLNA-mediaspeler, AirPlay 2, DVB-T2/C/S2, CI+-slot Afmetingen: 1446 x 896 x 326 mm (incl. voet) Gewicht: 21,6 kg (incl. voet) Verbruik: SDR 84 kWh/1000h (E) / HDR 180 kWh/1000h (G)

Wie in het middensegment voor een televisie shopt, levert onvermijdelijk wat in op het gebied van design. De U7Q Pro is daarop geen uitzondering. Het toestel oogt degelijk, maar springt niet in het oog als een staaltje van topdesign. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft hij nu wel een relatief vlakke rug. Daardoor springt het 7,5 cm dikke profiel wat meer in het oog, al maskeren de schuine zijdes dat enigszins. Het toestel staat op een centrale voet die bestaat uit twee voetsteunen afgedekt met een kunststof plaat. Het resultaat oogt wat saai en verraadt zijn middenklasse-roots. De afwerking van het toestel zelf is degelijk, de voet mocht misschien iets geraffineerder.

Aansluitingen

Hisense is overgeschakeld op een nieuw hardwareplatform en dat komt in elk geval met één voordeel. De U7Q Pro beschikt nu over vier HDMI 2.1-poorten die de volle 48 Gbit/s bandbreedte leveren. Dat is vooral voor hardcore gamers van belang. Die kunnen nu een soundbar aansluiten via ARC/eARC en hebben daarnaast de mogelijkheid om meerdere 4K120-bronnen te gebruiken.

Pc-gamers krijgen nog meer goed nieuws: zij kunnen nu een verversingsfrequentie tot 165 Hz in 4K gebruiken, en zelfs tot 288Hz in Full HD. De tv ondersteunt bovendien ALLM, HDMI VRR en AMD FreeSync, en is bovendien NVIDIA G-Sync Compatible. De input-lag scoort geen topresultaat, maar wel meer dan behoorlijk: 14,2 ms bij 4K60 en 10,1 ms bij 2K120.

De U7Q Pro is daarnaast uitgerust met twee usb-poorten, een minijack-ingang voor composiet video en stereo, een hoofdtelefoonaansluiting, optisch digitale audio-uitgang, ethernet, wifi 5 en bluetooth. Even opletten bij wandmontage, want de ethernetpoort, een van de usb-poorten en de optisch digitale audio-uitgang wijzen naar achteren. De rest van de aansluitingen bevindt zich aan de zijkant. De tv heeft een enkelvoudige DVB-T/T2/C-tuner, een DVB-S/S2-tuner en een CI+-slot. Met behulp van externe usb-opslag kun je live-tv pauzeren of opnemen.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Verbeterde piekhelderheid en contrast

Vorig jaar worstelde de U79NQ met een matig contrast en doorsnee piekhelderheid. De U7Q Pro probeert dat duidelijk te verbeteren. Net als de voorganger gebruikt hij een VA-paneel met miniled-achtergrondverlichting, maar het aantal zones is opgetrokken van 384 naar 560 (28 x 20). In de HDR Filmmaker-modus meten we 1537 nits piekhelderheid op het 10%-venster; dat is 40 procent verbetering ten opzichte van het voorgaande model. Daartegenover haalt het volledig witte scherm maar 423 nits, en dat is dan weer 25 procent lager dan vorig jaar. Mogelijk heeft Hisense de optimalisatie gericht op speculaire highlights in plaats van algemene helderheid.

Ook het contrast is verbeterd, al blijft het eigen ANSI-contrast van het VA-paneel onveranderd op een eerder bescheiden 3190:1. Maar in de Filmmaker-modus verbetert de local dimming (in de Laag-stand) dat naar een mooie 7100:1 en zelfs 18.930:1 op eenvoudiger testpatronen. Dat is een degelijk resultaat, maar loopt nog steeds wat achter op concurrenten.

De zone-aansturing is prima, hoewel aan de leidende randen van heldere objecten een subtiele dimming zichtbaar kan zijn, vooral tegen een erg donkere achtergrond. Hogere local dimming-instellingen bieden geen substantiële contrastverbetering, maar introduceren wel merkbaar verlies van zwartdetail en onderdrukking van kleinere lichtaccenten. De voorzichtige dimming-aanpak zorgt er ook voor dat vage halo-effecten zichtbaar blijven, met name op donkere achtergronden en in HDR-content.

Door de matige kijkhoek wordt dat duidelijk zichtbaar als je te ver opzij zit. Kijk je echt bij volledige verduistering, dan kun je overwegen om de lokale dimming naar de medium-stand te schakelen. Het paneel van ons testmodel had wat beperkte uniformiteitsproblemen, waardoor soms een 'dirty screen effect' zichtbaar was bij heldere beelden. Denk eraan dat dit kan variëren tussen individuele toestellen.

HDR-content en kalibratie

Met ondersteuning voor HDR10, HDR10+, Dolby Vision IQ met Precision Detail is de U7Q Pro perfect uitgerust voor het breedste aanbod aan HDR-content. Dolby Vision IQ levert consistent de beste resultaten met uitstekende diepte en nuance. HDR10-prestaties zijn dankzij betere tonemapping duidelijk mooier dan vorig jaar. Er blijft meer contrast in het beeld en het 92% P3-kleurbereik ondersteunt rijke, verzadigde kleuren.

De HDR Tonemapping geeft een wat gemengd resultaat. Het kan witdetail en heldere kleurtinten beter zichtbaar maken, maar donkere beelden worden donkerder, terwijl heldere fragmenten helderder worden. Dat is zelden gewenst, dus het gebruik van deze instelling blijft twijfelachtig.

Zowel de SDR als de HDR Filmmaker-modus zijn redelijk goed gekalibreerd; de fouten die we opmerken zijn zelden duidelijk zichtbaar. In SDR merken we dat de grijsschaal wat naar geel uitwijkt, maar gelukkig zonder kwalijke gevolgen op huidskleuren. In HDR is het resultaat beter: de grijsschaal is neutraal, maar iets te donker terwijl kleuren dan weer vaak wat te helder zijn. Beide leveren uitstekende schaduwdetails, alleen heel donkere HDR-beelden ondervinden wat last van het beperkte contrast.

©Hisense

Beeldverwerking

De Hi-View AI Engine Pro levert prestaties die grotendeels in lijn liggen met die van de vergelijkbare modellen van vorig jaar. Dat betekent prima deinterlacing van 1080i-content en prima ruisonderdrukking voor willekeurige ruis. De prestaties met blokruis (gevolg van MPEG-compressie) blijven echter wat aan de zwakke kant. De upscaling levert mooie resultaten die weliswaar relatief zachte beelden opleveren. Je kunt de scherpte-instelling iets verhogen of met behulp van de superresolutie-instelling wat extra detail zichtbaar maken.

Hoe dan ook blijft het opletten met dvd-beelden, omdat die van relatief lage kwaliteit zijn en fouten daardoor makkelijker zichtbaar zijn. Zo kan superresolutie daar voor een overmatig uitgevlakte look zorgen, of voor onnatuurlijk scherpe randen. Voor de meeste instellingen (ruisonderdrukking, superresolutie) is de laagste stand bovendien erg voorzichtig, terwijl de medium-stand soms juist wat te sterk is.

Goede punten zijn er voor de weergave van 10 bit-gradienten, zoals in HDR-content. Die zijn mooi geleidelijk zonder duidelijke strookvorming. In SDR-content zijn zichtbare kleurstroken weg te werken met de Kleurverloop-instelling. Je kunt ook deze het best op de laagste stand zetten, ook al werkt die niet alle problemen weg. De medium stand is ook hier iets te agressief en kan detail verwijderen.

Het paneel heeft een goede bewegingsscherpte, zeker met behulp van de optie 'Hoge Verversingssnelheid', die een verversingssnelheid van 240 Hz gebruikt in ruil voor het verlies van wat verticaal detail. Het is een prima optie voor sport en mogelijk zelfs voor film, al zien we daar minder noodzaak. Vind je het schokken bij lange camerabewegingen storend, activeer dan Ultra Smooth Motion; de processor creëert dan vloeiende beweging zonder veel beeldfouten.

Stevige audio

De audioconfiguratie is wat steviger dan vorig jaar. De 2.1-opstelling is uitgebreid met twee zijwaarts gerichte luidsprekers naar een 2.1.2-configuratie. Het totale vermogen gaat daarmee van 40 naar 50 watt. De Hisense haalt flink wat volume uit dat vermogen, maar heeft moeite om de controle te bewaren als je echt veel volume vraagt. Dan hoor je vervorming en af en toe zelfs wat klanken die doen vermoeden dat het chassis trilt.

De U7Q Pro ondersteunt Dolby Atmos en DTS:X, en met de zijwaarts gerichte luidsprekers is er een goed surround-effect en beperkt hoogte-effect. De woofer zorgt voor goede basondersteuning. In deze prijsklasse vinden we de prestaties goed; die zullen voor veel mensen dan ook volstaan.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Erg druk thuisscherm

VIDAA U9 brengt een aantal veranderingen, maar blijft wel bij zijn basisprincipes. Dit 2023-artikel met een volledig overzicht van VIDAA U7 geeft aan je wat je zoal kunt verwachten. Wat is er veranderd? Het lokale aanbod aan apps groeit, zij het erg traag. HBO Max en Streamz (BE) zijn aan de lijst toegevoegd, maar NOS Live, NPO Start, Pathé Thuis, Ziggo Go, VRT Max en GoPlay ontbreken nog steeds.

Op het thuisscherm staat de lijst met apps nu onderaan; centraal in beeld staat voortaan een lijst aanbevelingen. Die heeft nu helemaal links een tegel voor de meest recent gebruikte bron en een tegel voor de ingangen. Dat zijn redelijke wijzigingen. Wat we echter storend vinden, is dat de reclame-carrousel bovenaan erg snel van item wisselt. Dat is op zich al verwarrend: wie een item in de app-lijst selecteert, ziet die twee rijen van plaats verwisselen, terwijl er onderaan nogmaals een banner met reclame de kop opsteekt. Dat zorgt ervoor dat er te veel activiteit is op het thuisscherm, zodat de gebruikservaring onrustig wordt. Hisense pusht ook heel hard zijn associatie met FIFA, ook niet echt aangenaam. Het begint op overmatige reclame te lijken.

De afstandsbediening is op wat kleine wijzigingen na overgenomen van vorig jaar. Ze is aangenaam in gebruik, vooral door de toetsen met zachte maar duidelijke aanslag. De ingebouwde oplaadbare batterij wordt gevoed door een fotovoltaïsch (zonne)paneel. Doordat dat aan de voorzijde is geplaatst, is de afstandsbediening relatief lang van vorm, maar dat stoort eigenlijk nooit.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Conclusie

De Hisense 65U7Q Pro presenteert een duidelijk beter contrast dan zijn voorganger, die op dat vlak wat onderpresteerde. Een aantal minpunten is echter wel gebleven. Zo blijft dynamische tonemapping voor HDR een lastige zaak: soms verbetert het beeld, soms verslechtert het. VIDAA U heeft een paar extra lokale apps gekregen, maar redelijk wat lokale apps zijn na meerdere jaren nog steeds niet beschikbaar. De nieuwe layout van het thuisscherm lijkt ons ook te druk; dat kan verwarrend zijn.

Op het gebied van beeldkwaliteit is er duidelijke verbetering met sterkere contrastprestaties en meer piekhelderheid. Voor HDR heb je ruime formaat-ondersteuning en prima weergave met voldoende impact. Gamers krijgen extra mogelijkheden dankzij de vier HDMI 2.1-poorten en goede bewegingsscherpte met zelfs een optie om tot 4K165 of 2K288 te gaan. De nieuwe behuizing heeft ook plaats gegeven aan een iets ruimere audio-oplossing met degelijke resultaten. De 65U7Q Pro lijkt ons goed geprijsd voor wat hij biedt, maar heeft mogelijk wel stevige concurrentie van gelijkwaardige TCL-modellen.