ID.nl logo
ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk
Mobiliteit

ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk

Hoe ver komt een EV op een volle batterij? Om daar achter te komen, moet je weten hoeveel stroom de auto in de praktijk verbruikt. Om meer inzicht te krijgen in het reële verbruik en rijbereik, rijden we met elke test-EV een standaard verbruiksronde van 170 kilometer lang. In dit overzicht vind je al onze testresultaten – wat is de zuinigste testauto van allemaal?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto precies dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, en gaat via provinciale en secundaire wegen richting een paar snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op respectievelijk 130 km/u en 100 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde altijd af na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen risico lopen op snelheidsovertredingen en we druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', onze vaste testredacteur probeert met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien de testauto daarover beschikt) het regeneratief remmen altijd op maximale vertraging of 'one pedal driving'. We doen niet aan voorverwarming van de batterij (pre-conditionering), want lang niet alle EV's beschikken over een dergelijke functie.

©Igor Stuifzand

Verbruiksfactoren

Een heleboel factoren die bepalend zijn voor het stroomverbruik, heeft de bestuurder zelf in de hand. Daarbij speelt de snelheid uiteraard een belangrijke rol; een auto vraagt op de snelweg bij 130 km/u nu eenmaal veel meer energie dan op een provinciale weg bij 80 km/u. Voor onze vaste verbruiksroute sturen we steeds dezelfde testredacteur op pad, met de opdracht overal de snelheidslimieten te respecteren en elke test-EV zo veel mogelijk met dezelfde rijstijl te gebruiken. Daarbij moeten we benadrukken dat het testresultaat puur een indicatie blijft van wat er in de praktijk haalbaar is. Want niet iedereen rijdt hetzelfde als onze testredacteur.

©Igor Stuifzand

Door wind en weer

De verbruikstest is daarnaast ook een momentopname. Want op één verbruiksfactor heeft niemand invloed, en dat is het weer. Wanneer onze testredacteur zijn verbruiksronde op een mooie zomerdag aflegt, bij een optimale temperatuur van 20 à 25 graden, dan pakt het energieverbruik van de testauto veel gunstiger uit dan op een gure winterdag, wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt bungelt. Het testverbruik van vandaag is daarom beslist niet gelijk aan het testverbruik van morgen.

Want ook de wind en de luchtvochtigheid hebben veel invloed op het energieverbruik en de reële actieradius; met windkracht 5 vol op de neus moet de motor immers veel harder werken dan op een windstille dag. De ene testauto is daar bovendien nog gevoeliger voor dan de andere testauto. Nogmaals: de testresultaten van onze verbruiksmetingen zijn momentopnames en beslist niet volgens wetenschappelijke normen vastgesteld. En zelfs als we bij elke testauto het verbruik over alle vier de seizoenen zouden blijven meten, kan het met een andere chauffeur achter het stuur alsnog (flink) afwijken.

©Igor Stuifzand

En de zuinigste EV is …

Hoe dan ook willen we u – als (toekomstige) EV-eigenaar – onze testresultaten niet onthouden. In onderstaand overzicht vermelden we van elke testauto de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het gemiddelde verbruik en de actieradius, met daarnaast onze eigen meetgegevens. Ook geven we bij elke auto aan onder welke weersomstandigheden we dit gemiddelde verbruik hebben gehaald. We beginnen het overzicht met de minst efficiënte testauto, en werken zo langzaam toe naar de EV's die op onze testronde als zuinigste uit de bus rolden.

(Testverslag lezen? Klik op de naam van de auto!)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

©Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQT 200 (2023): 22,0 kWh/100 km

Primair ontwikkeld als bestelauto voor distributie in emissievrije stadszones, maar ook te koop met een achterbank. Kleine batterij, bescheiden prestaties, duur in aanschaf, bepaald niet efficiënt. Eigenlijk alleen interessant als je heel veel ruimte nodig hebt of als je een taxibedrijf runt.

Mercedes-Benz EQT 200 Premium Plus (2023) Testdatum: 28 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 12°C, matige wind (ZZO) Vermogen: 122 pk • Batterijcapaciteit (netto): 45 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 278 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 22,0 kWh/100 km • actieradius: 205 km

©Igor Stuifzand

Audi Q6 e-tron quattro (2024): 19,5 kWh/100 km

SUV uit de hogere middenklasse, gebouwd op het nieuwe PPE-platform dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Ondanks het hoge gewicht, de niet bijster gestroomlijnde vormgeving en het hoge vermogen dat de twee elektromotoren leveren, blijft het praktijkverbruik van de Q6 e-tron quattro keurig binnen de perken.

Audi Q6 e-tron quattro (2024) Testdatum: 7 oktober 2024 • Weersomstandigheden: 13°C, matige wind (Z) Vermogen: 388 pk • Batterijcapaciteit (netto): 94,9 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 18,9 kWh/100 km • actieradius: 561 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 487 km

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric (2023): 19,3 kWh/100 km

Comfortabele en ruime allrounder met een zeer bruikbare actieradius en prima laadprestaties, die zich onder koudere omstandigheden echter niet van zijn beste verbruikskant laat zien. Ons testresultaat is een tegenvaller. Vergelijk dat maar eens met de Kia Niro EV, die over vrijwel dezelfde techniek beschikt. Dat is in de zomer een topper!

Hyundai Kona Electric Premium Sky (2023) Testdatum: 22 november 2023 • Weersomstandigheden: 7°C, matige wind (ZZW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 65,4 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km • actieradius 454 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik 19,3 kWh/100 km • actieradius: 339 km

©Polestar

Polestar 2 Long Range Dual Motor (2023): 19,3 kWh/100 km

Twee motoren, een hoog vermogen, brede sportieve banden en omstandigheden die de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket weinig gunstig gezind zijn, resulteren in een relatief hoog testverbruik. Desondanks slagen we erin nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij te peuteren. In de Performance-uitvoering beslist een van de fijnst rijdende EV's die we hebben getest.

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2023) Testdatum: 22 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 11°C, matige wind (ZW) Vermogen: 476 pk • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 568 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,3 kWh/100 km • actieradius: 404 km

©Igor Stuifzand

Fiat 600e (2024): 17,9 kWh/100 km

Guitige verschijning met de in dit overzicht alomtegenwoordige batterijtechnologie en aandrijving van Stellantis. Ook 's winters blijft het verbruik acceptabel; hoe zuinig hij in de zomer kan zijn, laat de Jeep Avenger Full Hybrid zien. Die behoort met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor zelfs tot de zuinigste testauto's in deze lijst.

Fiat 600e La Prima (2024) Testdatum: 20 februari 2024 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 409 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 285 km

©Igor Stuifzand

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024): 17,6 kWh/100 km

Ford heeft de NMC-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range RWD (2024) vervangen door een LFP-accu. Die heeft weliswaar een kleinere energiedichtheid, maar kan sneller opladen en degradeert minder snel. De elektromotor levert meer koppel dan eerst, waardoor het verbruik ook iets toenam. Het testresultaat van 17,6 kWh/100 is netjes, maar niet opzienbarend.

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024) Testdatum: 14 juli 2024 • Weersomstandigheden: 24°C, matige wind (ZW) Vermogen: 268 pk • Batterijcapaciteit (netto): 72,6 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 470 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,6 kWh/100 km • actieradius: 412 km

©Igor Stuifzand

Renault Scenic E-Tech Electric (2024): 17,5 kWh/100 km

De Auto van het Jaar 2024 brengt op papier een actieradius van meer dan 600 kilometer binnen bereik. Ondanks gunstige testomstandigheden blijkt de praktijk echter weerbarstig, hoewel een reëel rijbereik van een kleine 500 kilometer beslist goed is. Binnen het overvolle SUV-segment een van de aantrekkelijkste aanbiedingen.

Renault Scenic E-Tech Electric Long Range Iconic (2024) Testdatum: 3 juli 2024 • Weersomstandigheden: 18°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,5 kWh/100 km • actieradius: 625 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km • actieradius: 497 km

©Igor Stuifzand

Lancia Ypsilon Electric (2024): 16,8 kWh/100 km

We leggen onze verbruiksronde met de Lancia Ypsilon Electric af op een koude avond, als het kwik niet boven de 5 graden komt. Zware omstandigheden voor de batterij, maar de kleine Italiaanse hatchback weert zich kranig. In de zomer is beslist een beter gemiddelde dan 16,8 kWh/100 km mogelijk, maar een winterse actieradius van ruim 300 kilometer is lang niet slecht.

Lancia Ypsilon Electric (2024) Testdatum: 18 november 2024 • Weersomstandigheden: 5°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,3 kWh/100 km • actieradius: 403 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 304 km

©Igor Stuifzand

BMW iX1 xDrive30 (2023): 16,7 kWh/100 km

Het kost weinig moeite om het beloofde WLTP-verbruik te evenaren of zelfs te overtreffen. De tweemotorige aandrijflijn van de iX1 xDrive30 (313 pk!) springt verrassend efficiënt met de stroomvoorraad om, ondanks het sportieve rijkarakter van de auto. Voor de actieradius is het daarom jammer dat de batterij zo'n bescheiden capaciteit heeft . Maar ja, wil je dan een zwaarder accupakket?

BMW iX1 xDrive30 (2023) Testdatum: 11 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (NNW) Vermogen: 313 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,7 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 438 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,7 kWh/100 km • actieradius: 388 km

©Igor Stuifzand

Opel Astra Electric (2023): 16,3 kWh/100 km

Een verrassing, als je er rekening mee houdt dat de Astra Electric – volgens beproefd Stellantis-recept – níet specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Weliswaar is de batterij aan de kleine kant, maar de Astra Electric heeft een reële actieradius die niet of nauwelijks onderdoet voor die van de concurrentie. Wij testten de auto in de winter; een lager verbruik is dus beslist haalbaar.

Opel Astra Electric GS Edition (2024) Testdatum: 16 december 2023 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,8 kWh/100 km • actieradius: 418 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,3 kWh/100 km • actieradius: 324 km

©Igor Stuifzand

Renault Megane E-Tech Electric (2023): 16,1 kWh/100 km

Een rijke standaarduitrusting, bediening en navigatie op Google-basis, een scherpe prijs én een 60kWh-batterij waarmee je 450 kilometer vooruit kunt. Daarmee heb je alle ingrediënten voor een smakelijke elektrische middenklasser. De Renault Megane E-Tech Electric komt zijn beloften na, met een testverbruik dat identiek is aan de WLTP-opgave. Maar 450 kilometer uit een volle accu ...?

Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno (2023) Testdatum: 30 juni 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 60 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 450 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 370 km

©Igor Stuifzand

Dacia Spring Electric 65 (2023): 16,0 kWh/100 km

Prima EV voor buitenstedelijk gebied en de binnenring, waar de snelheden laag zijn. Op de snelweg doe je de auto, maar vooral jezelf geen plezier. De kleine Dacia moet dan keihard zwoegen, en bij gebrek aan topsnelheid hebben we de 130-etappe van onze verbruiksronde maar met 110 km/u gereden. Het testverbruik is niet verkeerd, maar onze 170 kilometer lange verbruiksronde haalden we niet op een volle accu.

Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023) Testdatum: 6 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 14°C, matige wind (NW) Vermogen: 65 pk • Batterijcapaciteit (netto): 26,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100 km • actieradius: 220 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,0 kWh/100 km • actieradius: 167 km

©Igor Stuifzand

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023): 15,8 kWh/100 km

De WLTP-cijfers een illusie? De Volvo EC40 Single Motor Extended Range met achterwielaandrijving bewijst het tegendeel. Daarbij moeten we wel zeggen dat de omstandigheden tijdens de verbruikstest optimaal waren, met een avondzonnetje, 20,5 graden en nauwelijks wind. Deze batterijvariant van de EC40, met 79 kWh capaciteit, laat zien dat een actieradius van 500 kilometer realistisch is.

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023)* Testdatum: 9 september 2023 • Weersomstandigheden: 20,5°C, zwakke wind (N) Vermogen: 252 pk • Batterijcapaciteit (netto): 79 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 584 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km • actieradius: 500 km

©Igor Stuifzand

BMW iX2 eDrive20 (2024): 15,3 kWh/100 km

Ook de iX2 eDrive20 laat zien dat BMW de verbruikscijfers en actieradius voor zijn EV's vrij voorzichtig inschaalt, net zoals bij de iX1 xDrive30. We wisten het WLTP-verbruik eenvoudig te verbeteren, bij de opgegeven actieradius kwamen we heel dicht in de buurt. De iX2 is door zijn coupévorm niet de ruimste auto, maar het rijplezier en alle beschikbare opties maken dat algauw goed.

BMW iX2 eDrive20 (2024) Testdatum: 28 juni 2024 • Weersomstandigheden: 19,5°C, matige wind (WZW) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 439 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,3 kWh/100 km • actieradius: 424 km

©Igor Stuifzand

Jeep Avenger Full Electric (2023): 15,2 kWh/100 km

De Europese Auto van het Jaar 2023 heeft zijn titel niet verdiend met baanbrekende technologie. De 51kWh-batterij en 156 sterke elektromotor, die door Stellantis in tal van modellen worden toegepast, helpen de kleinste Jeep ooit aan bescheiden prestaties. Maar de Avenger Full Electric is bij zomers weer wél heel zuinig, en met een actieradius van 335 kilometer valt prima te leven.

Jeep Avenger Full Electric (2023) Testdatum: 24 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21,5°C, zwakke wind (ZZO) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,6 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 335 km

©Igor Stuifzand

Volkswagen ID.3 58 kWh (2023): 15,2 kWh/100 km

De Volkswagen ID.3 heeft inmiddels al een paar grondige updates ondergaan. En met effect, want op onze verbruiksronde scoort de 'elektrische Golf' een heel mooi verbruik. We haalden net geen 400 kilometer op een volle 58kWh-batterij, maar in de dagelijkse praktijk is dat zelden een bezwaar. Ook de bediening van het multimediasysteem is inmiddels helemaal zoals het hoort.

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business (2023) Testdatum: 14 juli 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 58 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,4 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 382 km

©Igor Stuifzand

Toyota bZ4X (2023): 15,2 kWh/100 km

Met een testverbruik van 15,2 kWh/100 km scoort de Toyota bZ4X bijzonder goed. Een actieradius van meer dan 400 kilometer is zeker realistisch. Op voorwaarde dat je je ritten afwisselt: wie veelvuldig op de snelweg rijdt, moet rekening houden met een hoger verbruik, want zeker bij 130 km/u is de aandrijflijn van de bZ4X een stroomverslinder. De ruime, comfortabele EV laadt op met een maximum van 150 kW.

Toyota bZ4X Dynamic (2023) Testdatum: 25 juli 2023 • Weersomstandigheden: 19°C, zwakke wind (NW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 422 km

©Igor Stuifzand

Kia Niro EV 64,8 kWh (2023): 15,0 kWh/100 km

Tijdens de verbruiksronde heeft de Kia Niro EV alles mee. De temperatuur is ideaal voor de batterij, de wind komt voor de 130-etape uit een gunstige richting – gaat de Niro EV voor de titel 'zuinigste EV op de verbruiksronde'? Lange tijd blijft de boordcomputer onder de 14 kWh/100 km, maar uiteindelijk doet de snelweg hem toch de das om. Maar: 15,0 kWh/100 km/ gemiddeld, dat is een bijzonder goede prestatie!

Kia Niro EV ExclusiveLine (2023) Testdatum: 18 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (O) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 460 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,0 kWh/100 km • actieradius: 432 km

©Igor Stuifzand

Tesla Model Y RWD (2023): 13,2 kWh/100 km

Over het batterijpakket geeft Tesla zelf weinig prijs, daarom baseren we ons op de gegevens die de RDW over de testauto verstrekt. Een netto batterijcapaciteit van 67,5 kWh, een vermogen van 300 pk, een WLTP-verbruik van 15,7 kWh/100 km. Hoe hij het doet, is een goede vraag, maar op onze testronde noteert de Model Y RWD Standard Range een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh. Indrukwekkend!

Tesla Model Y RWD (2023) Testdatum: 8 juli 2023 • Weersomstandigheden: 25°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 300 pk (RDW) • Batterijcapaciteit (netto): 67,5 kWh (RDW) Fabrieksopgaven (RDW): gemiddeld verbruik: 15,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 13,2 kWh/100 km • actieradius: 510 km

▼ Volgende artikel
MediaMonkey: jouw digitale jukebox
© Mr.Pancho Store - stock-adobe.com
Huis

MediaMonkey: jouw digitale jukebox

Bezit je veel audiobestanden van uiteenlopende artiesten? Het is dan een hele uitdaging om de boel enigszins netjes te ordenen. De gratis versie van MediaMonkey helpt je hierbij. Maak met dit Windows-programma een overzichtelijke muziekbibliotheek en speel je favoriete liedjes op de computer af.

In dit artikel laten we zien hoe je eenvoudig je muziekcollectie kunt beheren met MediaMonkey:

  • Installeer en configureer MediaMonkey
  • Voeg muziek toe vanuit je computer, NAS of cloudopslag
  • Gebruik slimme zoekfuncties om snel je favoriete nummers te vinden
  • Maak en personaliseer afspeellijsten
  • Rip en brand cd’s
  • Pas metadata aan voor een overzichtelijke bibliotheek
  • Stream muziek binnen je thuisnetwerk naar andere apparaten

Lees ook: De beste apparatuur om in huis lekker naar muziek te luisteren

Tip 1 Digitale jukebox

MediaMonkey is eigenlijk een digitale jukebox. Het programma ondersteunt nagenoeg alle gangbare audioformaten, zoals flac, ogg, wma, ape en natuurlijk mp3. Alle liedjes die je aan dit programma toevoegt, belanden in een overzichtelijke catalogus. Het maakt niet uit of je nou honderden, duizenden of honderdduizenden nummers toevoegt, want MediaMonkey ordent zorgvuldig alle bestanden.

Om MediaMonkey te downloaden, klik onder Standard Version op DOWNLOAD [versienummer]. Dubbelklik op het exe-bestand en selecteer de Nederlandse taal, waarna je bevestigt met OK. Je klikt nu telkens op Volgende om de installatie te doorlopen. Accepteer hierbij de licentieovereenkomst. Klik als laatste op Installeren / Voltooien.

Download de gratis Windows-versie van MediaMonkey naar je computer.

Tip 2 Liedjes toevoegen

Misschien heb je op de computer of NAS flink wat muziek opgeslagen. In de tijd dat downloaden voor eigen gebruik nog min of meer gedoogd werd, lagen de audiobestanden immers voor het oprapen. Wellicht kun je omstreden downloadnetwerken als Napster, Kazaa, LimeWire, bittorrent en usenet (nieuwsgroepen) nog herinneren. Daarnaast kun je natuurlijk ook kopieën van cd’s op de computer bewaren (zie tip 6).

MediaMonkey wil eerst weten waar jouw digitale audiocollectie zich bevindt. Hierbij selecteert het programma automatisch de standaard muziek- en video-map in Windows. Staan daar geen liedjes in, dan haal je de vinkjes voor deze bestandslocaties weg. Klik rechtsboven op LOCATIE TOEVOEGEN en kies Lokale opslag. Zodra je de juiste map met muziek hebt gevonden, zet je hier een vinkje voor. Je kunt zo meerdere bestandslocaties selecteren. Klik daarna op OK.

Naast lokale mappen voeg je net zo eenvoudig muziek van andere apparaten toe, zoals een NAS of pc. Kies in dat geval LOCATIE TOEVOEGEN / Netwerk of Mediaserver, waarna je de juiste map of server selecteert. Klik daarna op OK.

Via VOLGENDE / VOLGENDE / VOLTOOIEN importeert MediaMonkey alle nummers in de bibliotheek. Dit proces kan even duren. Klik tot slot op SLUITEN.

Geef aan in welke (netwerk)map de muziek staat opgeslagen.

Tip 3 Eerste blik

Het hoofdvenster van MediaMonkey opent eerst met een welkomstscherm. Klik linksboven op Home om je muziekcollectie te tonen. Als het goed is, zie je verschillende albumhoesjes. Met de standaardinstellingen staan de secties Artiesten en Albums op alfabetische volgorde gerangschikt. Klik achter een sectie op alles weergeven om een volledig overzicht te tonen. Gebruik als alternatief bovenaan de knoppen Alle bestanden, Albums en Genres om binnen jouw muziekverzameling te snuffelen. Via Home keer je op ieder moment weer terug naar het beginvenster.

Zeker in een omvangrijke collectie is het nog een hele kunst om dat ene liedje te vinden. Gelukkig heeft MediaMonkey een snelle zoekfunctie. Klik rechtsboven op het vergrootglas om het zoekveld te ontvouwen. Je hoeft maar een deel van een liedje, albumtitel of artiest te typen. Het programma laat namelijk meteen de bijbehorende resultaten zien. Klik voor een uitgebreidere zoekfunctie bovenaan op Naar Geavanceerd.

MediaMonkey maakt van alle muziek een overzichtelijke bibliotheek met albumhoesjes.

Grotere albumhoesjes

Vind je de albumhoesjes in de muziekcatalogus te klein? Dat kun je aanpassen! Navigeer bovenin de menubalk achtereenvolgens naar Beeld / Weergave hoofdvenster / Afbeeldingsgrootte. Sleep het oranje schuifje nu naar rechts om de albumcovers te vergroten. Je klikt als laatste op OK om het resultaat te bekijken.

Maak de albumhoesjes desgewenst tweemaal zo groot.

Tip 4 Muziek luisteren

Uiteraard wil je de muziek ook graag beluisteren. Als je op een albumhoesje klikt, komen de onderliggende nummers tevoorschijn. Afhankelijk van in welke sectie je zit, dien je mogelijk nogmaals op de afbeelding te klikken. Gebruik achter de albumtitel de afspeelknop om alle liedjes in chronologische volgorde af te spelen. Je hoort meteen geluid.

Je kunt de liedjes ook husselen. Klik in dat geval op het pictogram met de twee gekruiste pijlen en luister in willekeurige volgorde naar de nummers. Wil je een specifiek liedje van het album horen? Zweef dan met de muisaanwijzer boven een titel en klik daarna op de afspeelknop.

Achter ieder albumhoesje schuilen er meerdere nummers.

Tip 5 Afspeellijst maken

Je maakt in MediaMonkey eenvoudig een eigen afspeellijst. Daarmee luister je naar jouw favoriete nummers van verschillende artiesten. Klik in de menubalk op Bewerken / Nieuwe afspeellijst. Er verschijnt aan de rechterkant een nieuw deelvenster. Typ een relevante naam en bevestig met Enter.

Zoek nu een nummer dat je aan de lijst wilt toevoegen. Klik eerst op de naam van het liedje en sleep deze audiotrack met ingedrukte muisknop naar het rechterdeelvenster. Je kunt als alternatief ook met de rechtermuisknop op een nummer klikken. Navigeer vervolgens naar Verzenden naar / Afspeellijst en klik op de juiste naam. Je maakt zoveel favorietenlijstjes als je maar wilt. Alle afspeellijsten zijn in het linkermenu bereikbaar.

Geen zin om zelf een afspeellijst te maken? Laat MediaMonkey dit dan voor je doen. Ga naar Bewerken / Nieuwe Auto-Afspeellijst. Er verschijnt een nieuw venster waarin het programma volgens zelfgekozen criteria liedjes selecteert. Misschien wil je bijvoorbeeld alleen maar rockmuziek horen. Klik in dat geval op het plusteken en kies Genre. Je typt volgens bovengenoemd voorbeeld Rock, waarna je bevestigt met Enter. Uiteraard staat het je vrij om andere criteria te gebruiken. Geef de automatische afspeellijst tot slot een andere naam.

Voeg via het contextmenu goede nummers aan een afspeellijst toe.

Tip 6 Audio-cd’s rippen

Wil je een digitale kopie van een fysiek muziekalbum op de computer bewaren? Dan komt de ripfunctie van MediaMonkey goed van pas. Daarmee kopieer je de inhoud van een audio-cd naar de pc. Een voorwaarde is dat het systeem is voorzien van een (extern) cd/dvd-station.

Doe eerst een muziek-cd in de lade van de optische drive. Na even wachten verschijnt in MediaMonkey vanzelf het venster Albumgegevens kiezen. Selecteer in het overzicht het juiste muziekalbum. Dat is belangrijk, want het programma koppelt zo de juiste eigenschappen aan elk liedje. Denk onder meer aan de artiest, de naam van het nummer en het genre. Maak een keuze en bevestig met OK.

Klik in de menubalk op Extra / Audio-CD rippen. De nummers van het album komen tevoorschijn. Standaard staan voor alle liedjes vinkjes. Als je een bepaald nummer niet op de computer wilt bewaren, haal je het desbetreffende vinkje weg.

Heb je alleen interesse in de grootste hits van een album? Verwijder voor de overige nummers dan de vinkjes.

Tip 7 Ripinstellingen

Voordat je de cd naar de computer kopieert, neem je eerst de instellingen door. Geef aan in welke map je de nummers wilt opslaan. Zodra je op CONFIGUREREN klikt, komt er een nieuw venster tevoorschijn. Ga via BLADEREN naar de gewenste map en bevestig met OK om deze opslaglocatie te selecteren. MediaMonkey plaatst elk geript album in een eigen submap. Sluit het venster met OK.

Met de huidige instellingen maakt het programma mp3’tjes. Je kunt desgewenst ook een ander audioformaat instellen. Klik dan eerst op MP3 en kies bijvoorbeeld WMA, WAV of FLAC. De twee laatstgenoemde bestandsformaten bieden over het algemeen een hogere audiokwaliteit. Daarentegen nemen de liedjes wel meer opslagruimte in beslag. Mp3 staat bekend om zijn acceptabele geluidskwaliteit en geringe bestandsomvang.

Bij sommige audioformaten kun je de kwaliteit aanpassen, zoals in het geval van ogg, wav, wma, aiff en flac. Klik dan achter de gekozen indeling op INSTELLINGEN. Een hogere waarde resulteert doorgaans in een betere geluidskwaliteit. Houd hierbij wel rekening met grotere bestanden en een langere ripduur. Maak een keuze en klik op OK. Bevestig nogmaals met OK om het ripproces te starten. Na afloop belanden de nummers vanzelf in de bibliotheek van MediaMonkey.

Bepaal in welke (sub)map je de geripte nummers wilt opslaan.

Tip 8 Schijfjes branden

De omgekeerde route werkt ook: niet rippen, maar brand een album naar een schijfje en speel deze cd vervolgens af op een cd-speler. Handig voor wie nog een klassieke audioset met goede speakers bezit. Overigens heb je voor dit klusje wel een (externe) cd-brander en leeg schijfje nodig.

Doe een beschrijfbare cd-r in de lade van de cd-brander. Je kunt hier normaal gesproken tachtig minuten muziek op kwijt. Klik nu met de rechtermuisknop op een albumhoes en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden). Belangrijk is dat in het kleine venster achter Schijf: de juiste cd-brander is geselecteerd. Klik op BRANDEN om het proces te starten. Na afloop hoor je een geluidssignaal en wordt de cd uitgeworpen. Overigens kun je deze opties eventueel uitvinken.

Je brandt desgewenst ook nummers van verschillende albums en artiesten op een cd. Het is dan handig om van jouw favoriete liedjes eerst even een afspeellijst te maken (zie tip 5). Je navigeert in het linkermenu daarna naar Afspeellijsten. Klik met de rechtermuisknop op de bewuste lijst en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden) / BRANDEN.

Brand een muziekalbum of afspeellijst eenvoudig naar een lege cd.

Muziek vanuit cloud

MediaMonkey kan ook muziek bij diverse clouddiensten ophalen. Deze optie is nuttig voor wie audiobestanden op een online server van een bekende aanbieder bewaart. Er is ondersteuning voor Microsoft OneDrive, Google Drive en Dropbox ingebakken.

Klik in de menubalk op Bestand / Bestanden herscannen/toevoegen. Ga via LOCATIE TOEVOEGEN naar Cloudopslag. Na het aanwijzen van de juiste aanbieder opent er een webpagina in de browser. Je dient MediaMonkey toegang tot jouw persoonlijke cloudomgeving te geven. Log zo nodig in en beslis of je het mediaprogramma wel of geen toegang geeft.

Klik in MediaMonkey op OK / NU SCANNEN om audiobestanden vanuit de cloud te importeren. Daarnaast bewaar je optioneel een kopie van de muziekbibliotheek op een online server. Gebruik hiervoor het tabblad Inhoud bibliotheek. Je kunt de koppeling tussen MediaMonkey en de clouddienst op elk moment weer verbreken.

Als je MediaMonkey toegang tot jouw Google Drive-omgeving geeft, voeg je audiobestanden vanuit de cloud toe.

Tip 9 Metadata wijzigen

Elk digitaal opgeslagen liedje bevat metadata. Dit noemt men ook wel tags. Hierin staan allerlei gegevens, zoals de artiest(en), de naam van het nummer en het uitgiftejaar. Het is belangrijk dat alles klopt, want MediaMonkey deelt op basis van deze informatie zijn bibliotheek in. Bovendien bevindt zich in de metadata ook een hoesafbeelding.

Met name bij gedownloade bestanden klopt de metadata soms niet. Gelukkig herstel je eenvoudig een foutje. Klik in MediaMonkey met de rechtermuisknop op het bewuste liedje en kies Eigenschappen. Er verschijnt een venster met verschillende kenmerken. Pas naar eigen inzicht een of meerdere velden aan. Bij Score laat je eventueel ook nog jouw waardering voor het nummer blijken. Kies tussen een waarde van één tot vijf sterren.

Bij het tabblad Details staan nog meer kenmerken van het liedje. Die kun je eveneens allemaal wijzigen. Verder voeg je via Songteksten vrijblijvend een complete liedtekst toe. Kijk tot slot ook nog even bij Illustraties, want je kunt hier zo nodig een andere albumhoes selecteren. Klik op OK om eventuele wijzigingen op te slaan.

Controleer in de Eigenschappen of het liedje aan de juiste albumhoes is gekoppeld.

Tip 10 Automatisch taggen

Het aanpassen van metadata heet ook wel het taggen van muziek. MediaMonkey heeft hiervoor een slimme functie, want het programma wijst op jouw verzoek automatisch de juiste metadata aan alle nummers van een album toe.

Klik met rechts op een muziekalbum en kies Auto-labelen. Het programma gaat nu op zoek naar de correcte gegevens. Hebben liedjes bijvoorbeeld geen titels, dan probeert de software deze via een zogenoemde audiovingerafdruk te achterhalen. Door de huidige audiodata met dat van een database te vergelijken, komt MediaMonkey de juiste tags op het spoor. Er wordt zo nodig ook een verse albumhoes opgehaald. Vink de nummers aan waarvan je de metadata wilt aanpassen en bevestig met LABELEN EN DOORGAAN.

Wijs in één klap correcte tags aan alle liedjes van een muziekalbum toe.

Tip 11 Mediaserver

Tijdens de installatie activeert MediaMonkey op de achtergrond een mediaserver. Het voordeel hiervan is dat je met andere apparaten in je thuisnetwerk de muziekbibliotheek kunt benaderen. Denk onder andere aan een geschikte smart-tv, netwerkreceiver, wifi-speaker en soundbar. Je speelt de nummers op deze apparaten af.

Open maar eens met de afstandsbediening de bronlijst van een smart-tv en kies MediaMonkey Bibliotheek. Daarachter staat waarschijnlijk ook nog de naam van jouw computer vermeld. Je dient deze televisie nu toegang tot de muziekbibliotheek te geven. Klik in MediaMonkey op JA. Zodra je de bibliotheek op de smart-tv vernieuwt, heb je toegang tot alle albums en afspeellijsten.

Stream de nummers over je thuisnetwerk naar andere apparaten, zoals een smart-tv.

MediaMonkey Gold

Er bestaat ook een betaalde Gold-versie van MediaMonkey. Die bevat nóg meer functies. Met name op het gebied van audio-cd’s rippen zijn er meer mogelijkheden. Zo stel je desgewenst een hogere geluidskwaliteit voor de gekopieerde nummers in. Een andere handige functie is dat je een ongelimiteerd aantal nummers tegelijk automatisch kunt taggen. Daarnaast bevat MediaMonkey Gold extra opties om liedjes te ordenen en over je eigen (thuis)netwerk te streamen. De betaalde versie kost ca. 39 euro. Je kunt voor ca. 97 euro ook een zogeheten lifetime-licentie aanschaffen.

Voor het gebruik van MediaMonkey Gold dien je een gebruikersnaam en licentiesleutel in te voeren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet
© L'OR
Huis

Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet

IJskoffie is populairder dan ooit. Om in te spelen op die trend lanceert L'OR de Barista Absolu: een nieuwe koffiemachine die niet alleen warme, maar ook gekoelde koffie zet. Samen met de speciale capsules zet je er thuis gewoon zelf een goede ijskoffie mee – mét smaak en cremalaag.

Gekoelde koffie met één druk op de knop

De Barista Absolu is de eerste koffiemachine van L'OR die speciaal is ontworpen met ijskoffie in gedachten. Een opvallend detail is de knop 'Enjoy Over Ice'. Die activeert een langzamere, zachte extractie van de koffie, zodat de smaken behouden blijven en niet verwateren door het ijs. Voeg zelf ijsklontjes toe aan het glas en je krijgt een koude koffie met een volle cremalaag en een verfrissende smaak.

Wie liever iets romigs of zoets drinkt, kan de basis eenvoudig aanvullen met melk, siroop of slagroom. Ook warme koffievarianten zijn mogelijk: van ristretto en espresso tot lungo of twee koppen tegelijk. Dankzij 19 bar pompdruk en geavanceerde extractietechnologie belooft de machine koffie met de intensiteit van een barista.

©L'OR

Tot 18 koffievariaties

De L'OR Barista Absolu is geschikt voor zowel standaard- als XXL-capsules van L'OR, waarmee je tot 18 verschillende koffievariaties kunt bereiden. Met de knop 'Intensity Boost' verhoog je de extractieduur voor een krachtiger kopje. De machine is beschikbaar in zwart, wit en grijs, met een adviesprijs van 129 euro.


Ook nieuw: zomerse (ijs)koffiesmaken

Speciaal voor de zomer introduceert L'OR twee nieuwe capsules, speciaal voor ijskoffie: 🥥 Coconut Iced Een zachte koffie met kokossmaak, bedoeld om koud te serveren. De blend is gemaakt van 100% gecertificeerde koffie (Common Grounds) en zit in recycleerbare capsules. Geschikt voor zowel L'OR Barista- als Nespresso-machines. 🧊 Iced Coffee XXL Een capsule met dubbele inhoud voor grotere ijskoffies. De smaak is krachtig en fris, en ideaal als basis voor recepten met ijsblokjes, melk of siroop.