ID.nl logo
ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk
Mobiliteit

ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk

Hoe ver komt een EV op een volle batterij? Om daar achter te komen, moet je weten hoeveel stroom de auto in de praktijk verbruikt. Om meer inzicht te krijgen in het reële verbruik en rijbereik, rijden we met elke test-EV een standaard verbruiksronde van 170 kilometer lang. In dit overzicht vind je al onze testresultaten – wat is de zuinigste testauto van allemaal?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto precies dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, en gaat via provinciale en secundaire wegen richting een paar snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op respectievelijk 130 km/u en 100 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde altijd af na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen risico lopen op snelheidsovertredingen en we druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', onze vaste testredacteur probeert met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien de testauto daarover beschikt) het regeneratief remmen altijd op maximale vertraging of 'one pedal driving'. We doen niet aan voorverwarming van de batterij (pre-conditionering), want lang niet alle EV's beschikken over een dergelijke functie.

©Igor Stuifzand

Verbruiksfactoren

Een heleboel factoren die bepalend zijn voor het stroomverbruik, heeft de bestuurder zelf in de hand. Daarbij speelt de snelheid uiteraard een belangrijke rol; een auto vraagt op de snelweg bij 130 km/u nu eenmaal veel meer energie dan op een provinciale weg bij 80 km/u. Voor onze vaste verbruiksroute sturen we steeds dezelfde testredacteur op pad, met de opdracht overal de snelheidslimieten te respecteren en elke test-EV zo veel mogelijk met dezelfde rijstijl te gebruiken. Daarbij moeten we benadrukken dat het testresultaat puur een indicatie blijft van wat er in de praktijk haalbaar is. Want niet iedereen rijdt hetzelfde als onze testredacteur.

©Igor Stuifzand

Door wind en weer

De verbruikstest is daarnaast ook een momentopname. Want op één verbruiksfactor heeft niemand invloed, en dat is het weer. Wanneer onze testredacteur zijn verbruiksronde op een mooie zomerdag aflegt, bij een optimale temperatuur van 20 à 25 graden, dan pakt het energieverbruik van de testauto veel gunstiger uit dan op een gure winterdag, wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt bungelt. Het testverbruik van vandaag is daarom beslist niet gelijk aan het testverbruik van morgen.

Want ook de wind en de luchtvochtigheid hebben veel invloed op het energieverbruik en de reële actieradius; met windkracht 5 vol op de neus moet de motor immers veel harder werken dan op een windstille dag. De ene testauto is daar bovendien nog gevoeliger voor dan de andere testauto. Nogmaals: de testresultaten van onze verbruiksmetingen zijn momentopnames en beslist niet volgens wetenschappelijke normen vastgesteld. En zelfs als we bij elke testauto het verbruik over alle vier de seizoenen zouden blijven meten, kan het met een andere chauffeur achter het stuur alsnog (flink) afwijken.

©Igor Stuifzand

En de zuinigste EV is …

Hoe dan ook willen we u – als (toekomstige) EV-eigenaar – onze testresultaten niet onthouden. In onderstaand overzicht vermelden we van elke testauto de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het gemiddelde verbruik en de actieradius, met daarnaast onze eigen meetgegevens. Ook geven we bij elke auto aan onder welke weersomstandigheden we dit gemiddelde verbruik hebben gehaald. We beginnen het overzicht met de minst efficiënte testauto, en werken zo langzaam toe naar de EV's die op onze testronde als zuinigste uit de bus rolden.

(Testverslag lezen? Klik op de naam van de auto!)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

©Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQT 200 (2023): 22,0 kWh/100 km

Primair ontwikkeld als bestelauto voor distributie in emissievrije stadszones, maar ook te koop met een achterbank. Kleine batterij, bescheiden prestaties, duur in aanschaf, bepaald niet efficiënt. Eigenlijk alleen interessant als je heel veel ruimte nodig hebt of als je een taxibedrijf runt.

Mercedes-Benz EQT 200 Premium Plus (2023) Testdatum: 28 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 12°C, matige wind (ZZO) Vermogen: 122 pk • Batterijcapaciteit (netto): 45 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 278 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 22,0 kWh/100 km • actieradius: 205 km

©Igor Stuifzand

Audi Q6 e-tron quattro (2024): 19,5 kWh/100 km

SUV uit de hogere middenklasse, gebouwd op het nieuwe PPE-platform dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Ondanks het hoge gewicht, de niet bijster gestroomlijnde vormgeving en het hoge vermogen dat de twee elektromotoren leveren, blijft het praktijkverbruik van de Q6 e-tron quattro keurig binnen de perken.

Audi Q6 e-tron quattro (2024) Testdatum: 7 oktober 2024 • Weersomstandigheden: 13°C, matige wind (Z) Vermogen: 388 pk • Batterijcapaciteit (netto): 94,9 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 18,9 kWh/100 km • actieradius: 561 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 487 km

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric (2023): 19,3 kWh/100 km

Comfortabele en ruime allrounder met een zeer bruikbare actieradius en prima laadprestaties, die zich onder koudere omstandigheden echter niet van zijn beste verbruikskant laat zien. Ons testresultaat is een tegenvaller. Vergelijk dat maar eens met de Kia Niro EV, die over vrijwel dezelfde techniek beschikt. Dat is in de zomer een topper!

Hyundai Kona Electric Premium Sky (2023) Testdatum: 22 november 2023 • Weersomstandigheden: 7°C, matige wind (ZZW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 65,4 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km • actieradius 454 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik 19,3 kWh/100 km • actieradius: 339 km

©Polestar

Polestar 2 Long Range Dual Motor (2023): 19,3 kWh/100 km

Twee motoren, een hoog vermogen, brede sportieve banden en omstandigheden die de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket weinig gunstig gezind zijn, resulteren in een relatief hoog testverbruik. Desondanks slagen we erin nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij te peuteren. In de Performance-uitvoering beslist een van de fijnst rijdende EV's die we hebben getest.

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2023) Testdatum: 22 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 11°C, matige wind (ZW) Vermogen: 476 pk • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 568 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,3 kWh/100 km • actieradius: 404 km

©Igor Stuifzand

Fiat 600e (2024): 17,9 kWh/100 km

Guitige verschijning met de in dit overzicht alomtegenwoordige batterijtechnologie en aandrijving van Stellantis. Ook 's winters blijft het verbruik acceptabel; hoe zuinig hij in de zomer kan zijn, laat de Jeep Avenger Full Hybrid zien. Die behoort met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor zelfs tot de zuinigste testauto's in deze lijst.

Fiat 600e La Prima (2024) Testdatum: 20 februari 2024 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 409 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 285 km

©Igor Stuifzand

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024): 17,6 kWh/100 km

Ford heeft de NMC-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range RWD (2024) vervangen door een LFP-accu. Die heeft weliswaar een kleinere energiedichtheid, maar kan sneller opladen en degradeert minder snel. De elektromotor levert meer koppel dan eerst, waardoor het verbruik ook iets toenam. Het testresultaat van 17,6 kWh/100 is netjes, maar niet opzienbarend.

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024) Testdatum: 14 juli 2024 • Weersomstandigheden: 24°C, matige wind (ZW) Vermogen: 268 pk • Batterijcapaciteit (netto): 72,6 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 470 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,6 kWh/100 km • actieradius: 412 km

©Igor Stuifzand

Renault Scenic E-Tech Electric (2024): 17,5 kWh/100 km

De Auto van het Jaar 2024 brengt op papier een actieradius van meer dan 600 kilometer binnen bereik. Ondanks gunstige testomstandigheden blijkt de praktijk echter weerbarstig, hoewel een reëel rijbereik van een kleine 500 kilometer beslist goed is. Binnen het overvolle SUV-segment een van de aantrekkelijkste aanbiedingen.

Renault Scenic E-Tech Electric Long Range Iconic (2024) Testdatum: 3 juli 2024 • Weersomstandigheden: 18°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,5 kWh/100 km • actieradius: 625 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km • actieradius: 497 km

©Igor Stuifzand

Lancia Ypsilon Electric (2024): 16,8 kWh/100 km

We leggen onze verbruiksronde met de Lancia Ypsilon Electric af op een koude avond, als het kwik niet boven de 5 graden komt. Zware omstandigheden voor de batterij, maar de kleine Italiaanse hatchback weert zich kranig. In de zomer is beslist een beter gemiddelde dan 16,8 kWh/100 km mogelijk, maar een winterse actieradius van ruim 300 kilometer is lang niet slecht.

Lancia Ypsilon Electric (2024) Testdatum: 18 november 2024 • Weersomstandigheden: 5°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,3 kWh/100 km • actieradius: 403 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 304 km

©Igor Stuifzand

BMW iX1 xDrive30 (2023): 16,7 kWh/100 km

Het kost weinig moeite om het beloofde WLTP-verbruik te evenaren of zelfs te overtreffen. De tweemotorige aandrijflijn van de iX1 xDrive30 (313 pk!) springt verrassend efficiënt met de stroomvoorraad om, ondanks het sportieve rijkarakter van de auto. Voor de actieradius is het daarom jammer dat de batterij zo'n bescheiden capaciteit heeft . Maar ja, wil je dan een zwaarder accupakket?

BMW iX1 xDrive30 (2023) Testdatum: 11 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (NNW) Vermogen: 313 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,7 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 438 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,7 kWh/100 km • actieradius: 388 km

©Igor Stuifzand

Opel Astra Electric (2023): 16,3 kWh/100 km

Een verrassing, als je er rekening mee houdt dat de Astra Electric – volgens beproefd Stellantis-recept – níet specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Weliswaar is de batterij aan de kleine kant, maar de Astra Electric heeft een reële actieradius die niet of nauwelijks onderdoet voor die van de concurrentie. Wij testten de auto in de winter; een lager verbruik is dus beslist haalbaar.

Opel Astra Electric GS Edition (2024) Testdatum: 16 december 2023 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,8 kWh/100 km • actieradius: 418 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,3 kWh/100 km • actieradius: 324 km

©Igor Stuifzand

Renault Megane E-Tech Electric (2023): 16,1 kWh/100 km

Een rijke standaarduitrusting, bediening en navigatie op Google-basis, een scherpe prijs én een 60kWh-batterij waarmee je 450 kilometer vooruit kunt. Daarmee heb je alle ingrediënten voor een smakelijke elektrische middenklasser. De Renault Megane E-Tech Electric komt zijn beloften na, met een testverbruik dat identiek is aan de WLTP-opgave. Maar 450 kilometer uit een volle accu ...?

Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno (2023) Testdatum: 30 juni 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 60 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 450 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 370 km

©Igor Stuifzand

Dacia Spring Electric 65 (2023): 16,0 kWh/100 km

Prima EV voor buitenstedelijk gebied en de binnenring, waar de snelheden laag zijn. Op de snelweg doe je de auto, maar vooral jezelf geen plezier. De kleine Dacia moet dan keihard zwoegen, en bij gebrek aan topsnelheid hebben we de 130-etappe van onze verbruiksronde maar met 110 km/u gereden. Het testverbruik is niet verkeerd, maar onze 170 kilometer lange verbruiksronde haalden we niet op een volle accu.

Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023) Testdatum: 6 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 14°C, matige wind (NW) Vermogen: 65 pk • Batterijcapaciteit (netto): 26,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100 km • actieradius: 220 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,0 kWh/100 km • actieradius: 167 km

©Igor Stuifzand

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023): 15,8 kWh/100 km

De WLTP-cijfers een illusie? De Volvo EC40 Single Motor Extended Range met achterwielaandrijving bewijst het tegendeel. Daarbij moeten we wel zeggen dat de omstandigheden tijdens de verbruikstest optimaal waren, met een avondzonnetje, 20,5 graden en nauwelijks wind. Deze batterijvariant van de EC40, met 79 kWh capaciteit, laat zien dat een actieradius van 500 kilometer realistisch is.

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023)* Testdatum: 9 september 2023 • Weersomstandigheden: 20,5°C, zwakke wind (N) Vermogen: 252 pk • Batterijcapaciteit (netto): 79 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 584 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km • actieradius: 500 km

©Igor Stuifzand

BMW iX2 eDrive20 (2024): 15,3 kWh/100 km

Ook de iX2 eDrive20 laat zien dat BMW de verbruikscijfers en actieradius voor zijn EV's vrij voorzichtig inschaalt, net zoals bij de iX1 xDrive30. We wisten het WLTP-verbruik eenvoudig te verbeteren, bij de opgegeven actieradius kwamen we heel dicht in de buurt. De iX2 is door zijn coupévorm niet de ruimste auto, maar het rijplezier en alle beschikbare opties maken dat algauw goed.

BMW iX2 eDrive20 (2024) Testdatum: 28 juni 2024 • Weersomstandigheden: 19,5°C, matige wind (WZW) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 439 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,3 kWh/100 km • actieradius: 424 km

©Igor Stuifzand

Jeep Avenger Full Electric (2023): 15,2 kWh/100 km

De Europese Auto van het Jaar 2023 heeft zijn titel niet verdiend met baanbrekende technologie. De 51kWh-batterij en 156 sterke elektromotor, die door Stellantis in tal van modellen worden toegepast, helpen de kleinste Jeep ooit aan bescheiden prestaties. Maar de Avenger Full Electric is bij zomers weer wél heel zuinig, en met een actieradius van 335 kilometer valt prima te leven.

Jeep Avenger Full Electric (2023) Testdatum: 24 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21,5°C, zwakke wind (ZZO) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,6 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 335 km

©Igor Stuifzand

Volkswagen ID.3 58 kWh (2023): 15,2 kWh/100 km

De Volkswagen ID.3 heeft inmiddels al een paar grondige updates ondergaan. En met effect, want op onze verbruiksronde scoort de 'elektrische Golf' een heel mooi verbruik. We haalden net geen 400 kilometer op een volle 58kWh-batterij, maar in de dagelijkse praktijk is dat zelden een bezwaar. Ook de bediening van het multimediasysteem is inmiddels helemaal zoals het hoort.

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business (2023) Testdatum: 14 juli 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 58 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,4 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 382 km

©Igor Stuifzand

Toyota bZ4X (2023): 15,2 kWh/100 km

Met een testverbruik van 15,2 kWh/100 km scoort de Toyota bZ4X bijzonder goed. Een actieradius van meer dan 400 kilometer is zeker realistisch. Op voorwaarde dat je je ritten afwisselt: wie veelvuldig op de snelweg rijdt, moet rekening houden met een hoger verbruik, want zeker bij 130 km/u is de aandrijflijn van de bZ4X een stroomverslinder. De ruime, comfortabele EV laadt op met een maximum van 150 kW.

Toyota bZ4X Dynamic (2023) Testdatum: 25 juli 2023 • Weersomstandigheden: 19°C, zwakke wind (NW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 422 km

©Igor Stuifzand

Kia Niro EV 64,8 kWh (2023): 15,0 kWh/100 km

Tijdens de verbruiksronde heeft de Kia Niro EV alles mee. De temperatuur is ideaal voor de batterij, de wind komt voor de 130-etape uit een gunstige richting – gaat de Niro EV voor de titel 'zuinigste EV op de verbruiksronde'? Lange tijd blijft de boordcomputer onder de 14 kWh/100 km, maar uiteindelijk doet de snelweg hem toch de das om. Maar: 15,0 kWh/100 km/ gemiddeld, dat is een bijzonder goede prestatie!

Kia Niro EV ExclusiveLine (2023) Testdatum: 18 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (O) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 460 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,0 kWh/100 km • actieradius: 432 km

©Igor Stuifzand

Tesla Model Y RWD (2023): 13,2 kWh/100 km

Over het batterijpakket geeft Tesla zelf weinig prijs, daarom baseren we ons op de gegevens die de RDW over de testauto verstrekt. Een netto batterijcapaciteit van 67,5 kWh, een vermogen van 300 pk, een WLTP-verbruik van 15,7 kWh/100 km. Hoe hij het doet, is een goede vraag, maar op onze testronde noteert de Model Y RWD Standard Range een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh. Indrukwekkend!

Tesla Model Y RWD (2023) Testdatum: 8 juli 2023 • Weersomstandigheden: 25°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 300 pk (RDW) • Batterijcapaciteit (netto): 67,5 kWh (RDW) Fabrieksopgaven (RDW): gemiddeld verbruik: 15,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 13,2 kWh/100 km • actieradius: 510 km

▼ Volgende artikel
Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken
© The 2R Artificiality - stock.ado
Huis

Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Op elke website, in elke app en zelfs in de supermarkt laat je digitale sporen achter. Deze worden door bedrijven verzameld en doorverkocht en helaas gebeurt dat vaak op een slecht beveiligde manier. Het gevolg? Datalekken die je privacy en je geld in gevaar brengen. Gelukkig kun je je gegevens met een paar gerichte maatregelen zelf beschermen.

In dit artikel leer je:
  • Hoe je je digitale voetafdruk opspoort en verkleint.

  • Waarom een wachtwoordmanager en tweestapsverificatie essentieel zijn.

  • Welke rechten je hebt onder de AVG en hoe je die gebruikt.

  • Hoe je veilig bestanden deelt met versleutelde diensten.

  • Wat een VPN doet en hoe je dat inzet tegen datadieven.

  • Hoe je met monitoring en alerts nieuwe datalekken snel opvangt.

Een goede bescherming van je gegevens begint met het vaststellen welke gegevens er al van je rondzwerven. Daarna beslis je wat écht bewaard moet blijven en vervolgens dicht je elk lek met slimme hulpmiddelen. In dit artikel leiden we door het hele proces. We starten met een snelle inventarisatie van je digitale voetafdruk. Denk aan ongebruikte accounts, verborgen toestemmingen en vergeten wachtwoorden.

Vervolgens gaan we aan de slag: van wachtwoordmanagers en tweestapsverificatie tot versleutelde bestandsdeling en VPN’s. Tot slot kijken we naar je wettelijke rechten onder de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en laten we zien hoe je die in je voordeel kunt inzetten. Zo groeit je beveiliging organisch mee met elke stap die je zet. Je minimaliseert de risico’s en pakt je regie terug!

Digitale voetafdruk

Elk beveiligingsplan begint met inzicht. Open daarom eerst op je computer Instellingen, kies Privacy en beveiliging en bekijk alle categorieën om te zien welke apps toegang hebben tot je locatie, camera en microfoon. Noteer wat je niet verwacht had.

Ga vervolgens naar je e-mail en zoek op trefwoorden als ‘registratie’, ‘bevestig je account’ en ‘privacyverklaring’. Zo spoor je vergeten accounts op, bijvoorbeeld de webshop waar je vijf jaar geleden een cadeautje bestelde. Bezoek tot slot de website Have I Been Pwned en vul je e-mailadres in. De dienst toont of je gegevens in bekende datalekken zitten.

Geef elke vondst een kleurcode: groen voor veilig, oranje voor opletten en rood voor directe actie. Met dit kleurenoverzicht zie je in een oogopslag waar het gevaar zit. Sla het bestand lokaal op, niet in de cloud, en bescherm het met een wachtwoord. Nu je precies weet welke gegevens rondzwerven, kun je gericht maatregelen nemen in plaats van schieten met hagel. Zo bespaar je tijd en mis je geen verborgen risico.

Controleer goed welke apps en programma’s toegang hebben tot welke gegevens.

Onkraakbare wachtwoorden

Een uniek en lang wachtwoord voor elk account is de simpelste en beste bescherming. Installeer daarom een wachtwoordmanager zoals Bitwarden (https://bitwarden.com) of 1Password (https://1password.com). Maak eerst een hoofdwachtwoord van minstens zestien tekens dat geen bestaand woord bevat; combineer hoofdletters, leestekens en een zin die je alleen zelf begrijpt. Open daarna de manager en klik op Nieuwe login of Add Item, plak de url, vul gebruikersnaam in en laat de generator een wachtwoord van vijfentwintig willekeurige tekens maken.

Je kunt ook een volledige lijst met wachtwoorden importeren uit je browser. Sla het op en activeer Autofill in de browserextensie. Wis direct het oude, zwakke wachtwoord en gebruik de functie Password Health om overgebleven duplicaten op te sporen. Dankzij de versleutelde kluis verlaat geen enkel wachtwoord je apparaat onversleuteld; alleen jij bezit de sleutel. Vergeet niet regelmatig een back-up van de kluis te exporteren naar een versleuteld usb-station voor extra zekerheid. Zo voorkom je dat één lek al je accounts in gevaar brengt en kun je wachtwoorden probleemloos blijven vernieuwen.

De wachtwoordmanager is een onmisbare tool om al je online-accounts veilig te houden.

Jouw wettelijke rechten

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft je meer macht dan je misschien denkt. Artikel 15 garandeert het recht op inzage: elk bedrijf moet je op aanvraag een overzicht leveren van alle gegevens die het over jou bewaart, inclusief de herkomst en de bewaartermijn. Artikel 16 geeft recht op rectificatie, bijvoorbeeld wanneer je adres verkeerd gespeld staat.

Het bekendste is artikel 17: het recht op gegevens verwijderen. Daarmee mag je laten wissen wat voor de oorspronkelijke dienst niet langer noodzakelijk is. Artikel 20, tot slot, verplicht bedrijven tot dataportabiliteit: je krijgt je gegevens in een leesbaar formaat zodat je soepel kunt overstappen naar een concurrent. Zodra je zo’n verzoek indient, moet de organisatie binnen een maand reageren of gemotiveerd uitstel vragen. Houd de correspondentie goed bij, want de bewijslast ligt bij het bedrijf. Door deze rechten actief te gebruiken, dwing je organisaties tot zorgvuldige omgang met jouw data en verklein je zo structureel het lekkagerisico op zowel de korte als de lange termijn. 

Tweestapsverificatie

Helaas is zelfs een fantastisch wachtwoord kwetsbaar wanneer een bedrijf een datalek heeft. Activeer daarom altijd een tweestapsverificatie, ook wel multi-factor authentication genoemd. Veel diensten bieden deze optie aan. Ga naar de beveiligingsinstellingen van je account, bijvoorbeeld Account / Beveiliging / Tweestapsaanmelding, en kies voor een authenticator-app.

Installeer op je telefoon een gratis app als Google Authenticator. Klik op QR-code scannen, houd de camera boven het scherm en bevestig. De app toont nu elke dertig seconden een nieuwe zescijferige code. Voer die in op het webformulier en sla de herstelcodes op in een offline-document.

Voor kritieke accounts, zoals je cloudopslag of crypto-wallet, gebruik je bij voorkeur een hardware-sleutel als YubiKey. Steek de sleutel in de usb-poort, druk op het lampje en log in zonder een code over te typen. Dankzij de FIDO2-standaard wordt phishing onmogelijk, omdat de sleutel de url controleert voordat hij tekent. Zo combineer je gemak met een ijzersterke tweede factor die indringers buitenhoudt. Bewaar een reservesleutel op een andere locatie zodat verlies of diefstal je niet buitensluit.

Met tweestapsverificatie leg je een extra beveiligingslaag over je inloggegevens.

Profiel opschonen met dataverzoek

Bedrijven zijn verplicht je gegevens te verwijderen zodra je daarom vraagt, maar ze doen het meestal niet uit zichzelf. Log in op ieder oud account dat je in het begin van dit artikel vond, open de privacy-instellingen en zoek naar Account verwijderen, of iets soortgelijks.

Staat de knop er niet, stuur dan via het contactformulier of het e-mailadres een AVG-verzoek: vraag om inzage, correctie of verwijdering van je persoonsgegevens. Vermeld je gebruikersnaam en mailadres, en als onderwerp iets als Verzoek op grond van artikel 17 AVG.

Licht kort toe wat je precies wilt en schrijf dat je binnen een maand een bevestiging verwacht en dat je anders de Autoriteit Persoonsgegevens inschakelt. Bewaar een pdf van het verzoek. Ontvang je na dertig dagen geen reactie, stuur dan een herinnering met de oorspronkelijke mail als bijlage.

Bij hardnekkige weigering vul je online een klachtenformulier in bij de toezichthouder. Door deze juridische drietrapsaanpak verminder je je digitale voetafdruk drastisch en leg je tegelijk druk op organisaties om hun beveiliging te verbeteren. Voeg tot slot een herinnering in je agenda zodat je de opvolging niet vergeet. 

Veilig en tijdelijk delen

Je wilt een scan van je paspoort opsturen naar een overheidsinstelling, of een map met familiefoto’s delen met oma. Gebruik dan nooit onbeveiligde e-mailbijlagen. Kies in plaats daarvan voor een end-to-end-versleutelde dienst als Wormhole.

Sleep het bestand naar het tabblad en beperk de download tot één keer. Kopieer de link, plak hem in een bericht en stuur het wachtwoord via een ander kanaal. Wie te laat klikt, krijgt een 404-fout, waardoor je geen nieuwsgierige meelezers meer hebt.

Werk je in Windows, open dan een willekeurige map, klik met rechts op een bestand, ga naar OneDrive / Delen, kies via de drie puntjes Instellingen voor delen en voeg een Wachtwoord en Vervaldatum toe. Door tijd, wachtwoord en versleuteling te combineren geef je kwaadwillenden geen kans. Bovendien bespaar je opslagruimte omdat het bestand niet in talloze inboxen blijft zweven.

Er zijn online heel veel diensten voor het veilig versturen van bestanden. Wormhole is er eentje van.

Virtueel privénetwerk

Openbare hotspots in hotels en cafés zijn een paradijs voor datadieven. Zodra je onversleuteld verkeer verstuurt, kan iedereen in het netwerk meelezen. De eenvoudigste bescherming is het inschakelen van een virtueel privénetwerk. Installeer op je laptop en mobiel bijvoorbeeld de opensource-dienst Mullvad of het commerciële NordVPN.

Open de app, klik op Snel verbinden en verifieer dat het slot-pictogram in de menubalk verschijnt. Activeer daarnaast de optie Kill Switch zodat je verbinding blokkeert zodra de tunnel wegvalt. Voor extra zekerheid kun je in je browser de ingebouwde optie Altijd beveiligde verbindingen gebruiken activeren, die je vindt via Instellingen / Privacy en beveiliging. In Firefox heet de optie Alleen-HTTPS-modus. Test je opstelling via de site DNSLeakTest. Verschijnt je eigen provider niet, dan zit je goed. Zo browse je veilig, zelfs op een open wifinetwerk.

Met een killswitch laat je automatisch de verbinding met internet of een bepaalde app verbreken om je gegevens veilig te houden.

Welke wachtwoordmanager past bij jou?

Niet elke wachtwoordkluis werkt hetzelfde. Bitwarden is opensource, draait in de cloud en laat je onbeperkt wachtwoorden synchroniseren tussen alle apparaten. De broncode is publiek, waardoor beveiligingsonderzoekers snel fouten kunnen melden.

  • LastPass was populair, maar lekte in 2022 versleutelde kluizen, waarna criminelen brute-forceaanvallen begonnen.

  • 1Password combineert cloudopslag met een extra geheime sleutel die uitsluitend lokaal wordt bewaard.

  • KeePass slaat je kluis alleen lokaal op en vereist handmatig kopiëren naar andere systemen, ideaal voor mensen die maximale controle willen.

  • Tot slot is NordPass interessant door de optie om wachtwoorden te delen via een versleuteld kanaal, handig binnen gezinnen.

Kijk bij je keuze naar prijs, opensource-status, exportmogelijkheden en ondersteuning voor hardware-sleutels. Installeer een proefversie, importeer twintig willekeurige log-ins en test de auto-invulfunctie op je belangrijkste websites. Voelt de workflow soepel en krijg je geen valse waarschuwingen? Dan heb je jouw ideale match gevonden zonder concessies aan veiligheid te doen.

Monitoren én reageren

Beveiliging is geen eenmalige klus. Stel dus alerts in die automatisch waarschuwen wanneer jouw gegevens op straat liggen. Klik op Have I Been Pwned bovenaan op Notify me en vul je e-mailadres in. De dienst mailt je voortaan zodra je mailadres opduikt in een nieuw lek.

Voeg daarnaast domeinmonitoring toe voor je eigen website als je die hebt. Als er een waarschuwing verschijnt, open je direct de wachtwoordmanager, genereer je een nieuw wachtwoord en controleer je of tweestapsverificatie actief is. Noteer het incident in je kleurenoverzicht.

Reageer je snel, dan is de kans klein dat cybercriminelen al hebben toegeslagen. Zo bouw je een continue verdedigingslinie die meegroeit met het dreigingslandschap. Maak er een maandelijkse routine van. Dan zijn al je accounts, ook de oude, veilig.

Voorkomen is beter dan genezen: stel notificaties in wanneer je e-mailadres in een hack voorkomt.

Pak de regie over je data!

Datalekken horen bij het digitale leven, maar hun impact bepaal jij. Door eerst je voetafdruk in kaart te brengen, vervolgens unieke wachtwoorden en tweestapsverificatie toe te passen en je apparaten te versleutelen, sluit je de belangrijkste toegangspoorten. Veilige bestandsdeling, een betrouwbare VPN en een periodieke schoonmaak dichten de resterende kiertjes. Met automatische monitoring en hulp van de AVG is er een goede basis. Geen enkele maatregel staat op zichzelf; samen vormen ze een flexibel schild dat meebeweegt met nieuwe dreigingen. Begin vandaag, ervaar morgen al meer gemoedsrust en bespaar geld en ongemak op de lange termijn.

▼ Volgende artikel
🎃 Angstaanjagend lekker:  Halloween-hapjes uit de airfryer
© ID.nl
Huis

🎃 Angstaanjagend lekker: Halloween-hapjes uit de airfryer

Wil je dit jaar met Halloween echt indruk maken? Met de airfryer maak je in een mum van tijd griezelig lekkere hapjes die niet alleen heerlijk smaken, maar er ook angstaanjagend (leuk) uitzien. Van knakworst-mummies en spinnenpizza's tot spookachtige cupcakes en pittige Halloweenpompoentjes: 4x luguber lekkers uit de airfryer.

Dit gaan we doen

We laten je stap voor stap zien hoe je vier verschillende Halloweenhapjes maakt in de airfryer.

🤕 Knakworst-mummies: klassiekers die altijd scoren bij jong en oud
🕷️ Spinnenpizza's:
mini-pizza’s met olijfspinnen, knapperig en pittig
👻 Spoken-cupcakes:
luchtige cakejes met een romige topping in spookvorm
🎃 Pitige Halloweenpompoentjes:
halve jalapeño-pepers met een romige kaasvulling en uitgesneden gezichtjes.

Lees ook: Ken je deze verborgen talenten van je airfryer al?

Knakworst-mummies

Ingrediënten (voor 6 stuks)

☐ 6 knakworsten of hotdogworsten
☐ 1 blik croissantdeeg
☐ 1 ei
Suikeroogjes of mosterd of ketchup

Bereiding

• Verwarm de airfryer voor op 180 graden Celsius.
• Rol het croissantdeeg uit. Snijd het deeg met een scherp mesje in repen van ongeveer 1 centimeter dik.
• Tel hoeveel reepjes deeg je hebt en deel dit aantal door 6, zodat al je mummies evenveel windsel krijgen.
• Leg de deegreepjes op een bord en leg de knakworst of hotdogworst erop.
• Sla elk reepje kruislings over de worst heen; je pakt hem dus als het ware in. Zorg wel dat je bovenaan wat ruimte overlaat, voor zijn gezichtje.
• Kwast de knakworstmummies in met losgeklopt ei en leg ze in de airfryer.
• Bak de mummies in 10-12 minuten goudbruin en krokant.
• Laat iets afkoelen en snijd eventueel nog wat extra 'windsel' in met een scherp mesje.
• Decoreer met twee snoepoogjes. Heb je die niet, maak dan ogen met een klein drupje mosterd of ketchup.

©ID.nl

Spinnenpizza's

Ingrediënten (voor 6 tot 8 stuks)

☐ Pak of rol kant-en-klaar pizzadeeg
☐ 200 ml tomatensaus
☐ 200 gram geraspte kaas
☐ Zwarte olijven zonder pit
☐ Eventueel: oregano

Bereidingswijze

• Verwarm de airfryer voor op 180 graden Celsius.
• Rol het pizzadeeg uit en steek er cirkels uit met een diameter van 10 tot 15 centimeter.
• Verdeel de tomatensaus erover met een lepel. Gebruik ongeveer 1 eetlepel saus per pizza.
• Strooi de geraspte kaas erover, ongeveer 25 gram per pizza.
• Voeg eventueel voor wat extra smaak een klein beetje oregano toe.
• Leg de pizzabodems in de mand van de airfryer.
• Bak de pizzaatjes in 8-10 minuten gaar en bruin.
• Haal de pizza's uit de airfryer en versier ze. Daarvoor snijd je per pizza 1 olijf door de lengte doormidden; dit wordt het lijfje.
• Snijd voor het hoofd 1 olijf door de breedte doormidden.
• Voor de pootjes snijd je 1 olijf over de korte kant in 4 stukken, zodat je 4 ringetje hebt. Snijd die doormidden, zodat je 8 pootjes hebt.

©ID.nl

Spoken-cupcakes

Ingrediënten (voor 6 stuks)

☐ 150 gram zelfrijzend bakmeel
☐ 100 gram bruine basterdsuiker
☐ 2 eieren
☐ 100 ml plantaardige olie
☐ 75 ml karnemelk
☐ 1 el speculaaskruiden
☐ 1 tl kaneel
☐ 1 el geraspte appel
☐ Kant-en-klare topping (wit)
☐ Wat gesmolten chocolade of chocoladedecoratiestift

Bereiding

• Verwarm de airfryer voor op 160 graden.
• Meng in een kom de eieren, olie en karnemelk.
• Voeg de droge ingrediënten toe: bakmeel, basterdsuiker, speculaaskruiden, kaneel. Mix tot een glad beslag. Schep er tot slot de geraspte appel door.
• Schep het beslag in maximaal 6 cupcakevormpjes en zet ze in de mand van de airfryer.
• Bak de cupcakes in 15-18 minuten gaar en bruin. Prik met een satéprikker, als deze er schoon uitkomt zijn ze klaar.
• Laat ze afkoelen.
• Maak er met de topping met behulp van een spuitzakje en spuitmondje een toef op in de vorm van een spookje.
• Voeg met de gesmolten chocolade of de decoratiepen per spook twee oogjes en een opengesperd mondje toe.

©ID.nl

Pittige Halloweenpompoentjes

Ingrediënten (voor 16 stuks)

☐ 8 jalapeño-pepers
☐ 100 gram roomkaas (naturel)
☐ 50 gram geraspte cheddar
☐ 1 teentje knoflook (fijngehakt)
☐ 1 lente-ui (fijn gesneden)
☐ Zout en peper
☐ Olijfolie
☐ Optioneel: paprikapoeder of chilivlokken voor extra pit

Bereiding

• Snijd de jalapeñopepers in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten en pitjes. Laat de steeltjes eraan zitten.
• Meng in een kom de roomkaas, cheddar, knoflook, lente-ui, zout, peper en eventueel wat paprikapoeder of chilivlokken.
• Vul elke peperhelft met dit kaasmengsel en strijk het oppervlak glad met de achterkant van een lepel.
• Snijd met een klein mesje, satéprikker of tandenstoker voorzichtig gezichtjes in de bovenkant van de nog koude vulling: twee ogen, een neusje en een grijns.
• Zet de pepers daarna 5 tot 10 minuten in de koelkast, zodat de vulling wat opstijft en de uitgesneden gezichtjes beter zichtbaar blijven tijdens het bakken.
• Verwarm de airfryer voor op 180 graden Celsius.
• Bestrijk de buitenkant van de pepers licht met olijfolie en leg ze in de mand van de airfryer.
• Bak ze in 8 tot 10 minuten, tot de kaas gesmolten en lichtbruin is.
• Laat de Halloweenpompoentjes een paar minuten afkoelen voordat je ze serveert.