ID.nl logo
ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk
Mobiliteit

ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk

Hoe ver komt een EV op een volle batterij? Om daar achter te komen, moet je weten hoeveel stroom de auto in de praktijk verbruikt. Om meer inzicht te krijgen in het reële verbruik en rijbereik, rijden we met elke test-EV een standaard verbruiksronde van 170 kilometer lang. In dit overzicht vind je al onze testresultaten – wat is de zuinigste testauto van allemaal?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto precies dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, en gaat via provinciale en secundaire wegen richting een paar snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op respectievelijk 130 km/u en 100 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde altijd af na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen risico lopen op snelheidsovertredingen en we druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', onze vaste testredacteur probeert met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien de testauto daarover beschikt) het regeneratief remmen altijd op maximale vertraging of 'one pedal driving'. We doen niet aan voorverwarming van de batterij (pre-conditionering), want lang niet alle EV's beschikken over een dergelijke functie.

©Igor Stuifzand

Verbruiksfactoren

Een heleboel factoren die bepalend zijn voor het stroomverbruik, heeft de bestuurder zelf in de hand. Daarbij speelt de snelheid uiteraard een belangrijke rol; een auto vraagt op de snelweg bij 130 km/u nu eenmaal veel meer energie dan op een provinciale weg bij 80 km/u. Voor onze vaste verbruiksroute sturen we steeds dezelfde testredacteur op pad, met de opdracht overal de snelheidslimieten te respecteren en elke test-EV zo veel mogelijk met dezelfde rijstijl te gebruiken. Daarbij moeten we benadrukken dat het testresultaat puur een indicatie blijft van wat er in de praktijk haalbaar is. Want niet iedereen rijdt hetzelfde als onze testredacteur.

©Igor Stuifzand

Door wind en weer

De verbruikstest is daarnaast ook een momentopname. Want op één verbruiksfactor heeft niemand invloed, en dat is het weer. Wanneer onze testredacteur zijn verbruiksronde op een mooie zomerdag aflegt, bij een optimale temperatuur van 20 à 25 graden, dan pakt het energieverbruik van de testauto veel gunstiger uit dan op een gure winterdag, wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt bungelt. Het testverbruik van vandaag is daarom beslist niet gelijk aan het testverbruik van morgen.

Want ook de wind en de luchtvochtigheid hebben veel invloed op het energieverbruik en de reële actieradius; met windkracht 5 vol op de neus moet de motor immers veel harder werken dan op een windstille dag. De ene testauto is daar bovendien nog gevoeliger voor dan de andere testauto. Nogmaals: de testresultaten van onze verbruiksmetingen zijn momentopnames en beslist niet volgens wetenschappelijke normen vastgesteld. En zelfs als we bij elke testauto het verbruik over alle vier de seizoenen zouden blijven meten, kan het met een andere chauffeur achter het stuur alsnog (flink) afwijken.

©Igor Stuifzand

En de zuinigste EV is …

Hoe dan ook willen we u – als (toekomstige) EV-eigenaar – onze testresultaten niet onthouden. In onderstaand overzicht vermelden we van elke testauto de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het gemiddelde verbruik en de actieradius, met daarnaast onze eigen meetgegevens. Ook geven we bij elke auto aan onder welke weersomstandigheden we dit gemiddelde verbruik hebben gehaald. We beginnen het overzicht met de minst efficiënte testauto, en werken zo langzaam toe naar de EV's die op onze testronde als zuinigste uit de bus rolden.

(Testverslag lezen? Klik op de naam van de auto!)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

©Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQT 200 (2023): 22,0 kWh/100 km

Primair ontwikkeld als bestelauto voor distributie in emissievrije stadszones, maar ook te koop met een achterbank. Kleine batterij, bescheiden prestaties, duur in aanschaf, bepaald niet efficiënt. Eigenlijk alleen interessant als je heel veel ruimte nodig hebt of als je een taxibedrijf runt.

Mercedes-Benz EQT 200 Premium Plus (2023) Testdatum: 28 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 12°C, matige wind (ZZO) Vermogen: 122 pk • Batterijcapaciteit (netto): 45 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 278 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 22,0 kWh/100 km • actieradius: 205 km

©Igor Stuifzand

Audi Q6 e-tron quattro (2024): 19,5 kWh/100 km

SUV uit de hogere middenklasse, gebouwd op het nieuwe PPE-platform dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Ondanks het hoge gewicht, de niet bijster gestroomlijnde vormgeving en het hoge vermogen dat de twee elektromotoren leveren, blijft het praktijkverbruik van de Q6 e-tron quattro keurig binnen de perken.

Audi Q6 e-tron quattro (2024) Testdatum: 7 oktober 2024 • Weersomstandigheden: 13°C, matige wind (Z) Vermogen: 388 pk • Batterijcapaciteit (netto): 94,9 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 18,9 kWh/100 km • actieradius: 561 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 487 km

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric (2023): 19,3 kWh/100 km

Comfortabele en ruime allrounder met een zeer bruikbare actieradius en prima laadprestaties, die zich onder koudere omstandigheden echter niet van zijn beste verbruikskant laat zien. Ons testresultaat is een tegenvaller. Vergelijk dat maar eens met de Kia Niro EV, die over vrijwel dezelfde techniek beschikt. Dat is in de zomer een topper!

Hyundai Kona Electric Premium Sky (2023) Testdatum: 22 november 2023 • Weersomstandigheden: 7°C, matige wind (ZZW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 65,4 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km • actieradius 454 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik 19,3 kWh/100 km • actieradius: 339 km

©Polestar

Polestar 2 Long Range Dual Motor (2023): 19,3 kWh/100 km

Twee motoren, een hoog vermogen, brede sportieve banden en omstandigheden die de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket weinig gunstig gezind zijn, resulteren in een relatief hoog testverbruik. Desondanks slagen we erin nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij te peuteren. In de Performance-uitvoering beslist een van de fijnst rijdende EV's die we hebben getest.

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2023) Testdatum: 22 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 11°C, matige wind (ZW) Vermogen: 476 pk • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 568 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,3 kWh/100 km • actieradius: 404 km

©Igor Stuifzand

Fiat 600e (2024): 17,9 kWh/100 km

Guitige verschijning met de in dit overzicht alomtegenwoordige batterijtechnologie en aandrijving van Stellantis. Ook 's winters blijft het verbruik acceptabel; hoe zuinig hij in de zomer kan zijn, laat de Jeep Avenger Full Hybrid zien. Die behoort met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor zelfs tot de zuinigste testauto's in deze lijst.

Fiat 600e La Prima (2024) Testdatum: 20 februari 2024 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 409 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 285 km

©Igor Stuifzand

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024): 17,6 kWh/100 km

Ford heeft de NMC-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range RWD (2024) vervangen door een LFP-accu. Die heeft weliswaar een kleinere energiedichtheid, maar kan sneller opladen en degradeert minder snel. De elektromotor levert meer koppel dan eerst, waardoor het verbruik ook iets toenam. Het testresultaat van 17,6 kWh/100 is netjes, maar niet opzienbarend.

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024) Testdatum: 14 juli 2024 • Weersomstandigheden: 24°C, matige wind (ZW) Vermogen: 268 pk • Batterijcapaciteit (netto): 72,6 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 470 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,6 kWh/100 km • actieradius: 412 km

©Igor Stuifzand

Renault Scenic E-Tech Electric (2024): 17,5 kWh/100 km

De Auto van het Jaar 2024 brengt op papier een actieradius van meer dan 600 kilometer binnen bereik. Ondanks gunstige testomstandigheden blijkt de praktijk echter weerbarstig, hoewel een reëel rijbereik van een kleine 500 kilometer beslist goed is. Binnen het overvolle SUV-segment een van de aantrekkelijkste aanbiedingen.

Renault Scenic E-Tech Electric Long Range Iconic (2024) Testdatum: 3 juli 2024 • Weersomstandigheden: 18°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,5 kWh/100 km • actieradius: 625 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km • actieradius: 497 km

©Igor Stuifzand

Lancia Ypsilon Electric (2024): 16,8 kWh/100 km

We leggen onze verbruiksronde met de Lancia Ypsilon Electric af op een koude avond, als het kwik niet boven de 5 graden komt. Zware omstandigheden voor de batterij, maar de kleine Italiaanse hatchback weert zich kranig. In de zomer is beslist een beter gemiddelde dan 16,8 kWh/100 km mogelijk, maar een winterse actieradius van ruim 300 kilometer is lang niet slecht.

Lancia Ypsilon Electric (2024) Testdatum: 18 november 2024 • Weersomstandigheden: 5°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,3 kWh/100 km • actieradius: 403 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 304 km

©Igor Stuifzand

BMW iX1 xDrive30 (2023): 16,7 kWh/100 km

Het kost weinig moeite om het beloofde WLTP-verbruik te evenaren of zelfs te overtreffen. De tweemotorige aandrijflijn van de iX1 xDrive30 (313 pk!) springt verrassend efficiënt met de stroomvoorraad om, ondanks het sportieve rijkarakter van de auto. Voor de actieradius is het daarom jammer dat de batterij zo'n bescheiden capaciteit heeft . Maar ja, wil je dan een zwaarder accupakket?

BMW iX1 xDrive30 (2023) Testdatum: 11 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (NNW) Vermogen: 313 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,7 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 438 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,7 kWh/100 km • actieradius: 388 km

©Igor Stuifzand

Opel Astra Electric (2023): 16,3 kWh/100 km

Een verrassing, als je er rekening mee houdt dat de Astra Electric – volgens beproefd Stellantis-recept – níet specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Weliswaar is de batterij aan de kleine kant, maar de Astra Electric heeft een reële actieradius die niet of nauwelijks onderdoet voor die van de concurrentie. Wij testten de auto in de winter; een lager verbruik is dus beslist haalbaar.

Opel Astra Electric GS Edition (2024) Testdatum: 16 december 2023 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,8 kWh/100 km • actieradius: 418 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,3 kWh/100 km • actieradius: 324 km

©Igor Stuifzand

Renault Megane E-Tech Electric (2023): 16,1 kWh/100 km

Een rijke standaarduitrusting, bediening en navigatie op Google-basis, een scherpe prijs én een 60kWh-batterij waarmee je 450 kilometer vooruit kunt. Daarmee heb je alle ingrediënten voor een smakelijke elektrische middenklasser. De Renault Megane E-Tech Electric komt zijn beloften na, met een testverbruik dat identiek is aan de WLTP-opgave. Maar 450 kilometer uit een volle accu ...?

Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno (2023) Testdatum: 30 juni 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 60 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 450 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 370 km

©Igor Stuifzand

Dacia Spring Electric 65 (2023): 16,0 kWh/100 km

Prima EV voor buitenstedelijk gebied en de binnenring, waar de snelheden laag zijn. Op de snelweg doe je de auto, maar vooral jezelf geen plezier. De kleine Dacia moet dan keihard zwoegen, en bij gebrek aan topsnelheid hebben we de 130-etappe van onze verbruiksronde maar met 110 km/u gereden. Het testverbruik is niet verkeerd, maar onze 170 kilometer lange verbruiksronde haalden we niet op een volle accu.

Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023) Testdatum: 6 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 14°C, matige wind (NW) Vermogen: 65 pk • Batterijcapaciteit (netto): 26,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100 km • actieradius: 220 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,0 kWh/100 km • actieradius: 167 km

©Igor Stuifzand

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023): 15,8 kWh/100 km

De WLTP-cijfers een illusie? De Volvo EC40 Single Motor Extended Range met achterwielaandrijving bewijst het tegendeel. Daarbij moeten we wel zeggen dat de omstandigheden tijdens de verbruikstest optimaal waren, met een avondzonnetje, 20,5 graden en nauwelijks wind. Deze batterijvariant van de EC40, met 79 kWh capaciteit, laat zien dat een actieradius van 500 kilometer realistisch is.

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023)* Testdatum: 9 september 2023 • Weersomstandigheden: 20,5°C, zwakke wind (N) Vermogen: 252 pk • Batterijcapaciteit (netto): 79 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 584 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km • actieradius: 500 km

©Igor Stuifzand

BMW iX2 eDrive20 (2024): 15,3 kWh/100 km

Ook de iX2 eDrive20 laat zien dat BMW de verbruikscijfers en actieradius voor zijn EV's vrij voorzichtig inschaalt, net zoals bij de iX1 xDrive30. We wisten het WLTP-verbruik eenvoudig te verbeteren, bij de opgegeven actieradius kwamen we heel dicht in de buurt. De iX2 is door zijn coupévorm niet de ruimste auto, maar het rijplezier en alle beschikbare opties maken dat algauw goed.

BMW iX2 eDrive20 (2024) Testdatum: 28 juni 2024 • Weersomstandigheden: 19,5°C, matige wind (WZW) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 439 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,3 kWh/100 km • actieradius: 424 km

©Igor Stuifzand

Jeep Avenger Full Electric (2023): 15,2 kWh/100 km

De Europese Auto van het Jaar 2023 heeft zijn titel niet verdiend met baanbrekende technologie. De 51kWh-batterij en 156 sterke elektromotor, die door Stellantis in tal van modellen worden toegepast, helpen de kleinste Jeep ooit aan bescheiden prestaties. Maar de Avenger Full Electric is bij zomers weer wél heel zuinig, en met een actieradius van 335 kilometer valt prima te leven.

Jeep Avenger Full Electric (2023) Testdatum: 24 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21,5°C, zwakke wind (ZZO) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,6 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 335 km

©Igor Stuifzand

Volkswagen ID.3 58 kWh (2023): 15,2 kWh/100 km

De Volkswagen ID.3 heeft inmiddels al een paar grondige updates ondergaan. En met effect, want op onze verbruiksronde scoort de 'elektrische Golf' een heel mooi verbruik. We haalden net geen 400 kilometer op een volle 58kWh-batterij, maar in de dagelijkse praktijk is dat zelden een bezwaar. Ook de bediening van het multimediasysteem is inmiddels helemaal zoals het hoort.

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business (2023) Testdatum: 14 juli 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 58 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,4 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 382 km

©Igor Stuifzand

Toyota bZ4X (2023): 15,2 kWh/100 km

Met een testverbruik van 15,2 kWh/100 km scoort de Toyota bZ4X bijzonder goed. Een actieradius van meer dan 400 kilometer is zeker realistisch. Op voorwaarde dat je je ritten afwisselt: wie veelvuldig op de snelweg rijdt, moet rekening houden met een hoger verbruik, want zeker bij 130 km/u is de aandrijflijn van de bZ4X een stroomverslinder. De ruime, comfortabele EV laadt op met een maximum van 150 kW.

Toyota bZ4X Dynamic (2023) Testdatum: 25 juli 2023 • Weersomstandigheden: 19°C, zwakke wind (NW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 422 km

©Igor Stuifzand

Kia Niro EV 64,8 kWh (2023): 15,0 kWh/100 km

Tijdens de verbruiksronde heeft de Kia Niro EV alles mee. De temperatuur is ideaal voor de batterij, de wind komt voor de 130-etape uit een gunstige richting – gaat de Niro EV voor de titel 'zuinigste EV op de verbruiksronde'? Lange tijd blijft de boordcomputer onder de 14 kWh/100 km, maar uiteindelijk doet de snelweg hem toch de das om. Maar: 15,0 kWh/100 km/ gemiddeld, dat is een bijzonder goede prestatie!

Kia Niro EV ExclusiveLine (2023) Testdatum: 18 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (O) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 460 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,0 kWh/100 km • actieradius: 432 km

©Igor Stuifzand

Tesla Model Y RWD (2023): 13,2 kWh/100 km

Over het batterijpakket geeft Tesla zelf weinig prijs, daarom baseren we ons op de gegevens die de RDW over de testauto verstrekt. Een netto batterijcapaciteit van 67,5 kWh, een vermogen van 300 pk, een WLTP-verbruik van 15,7 kWh/100 km. Hoe hij het doet, is een goede vraag, maar op onze testronde noteert de Model Y RWD Standard Range een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh. Indrukwekkend!

Tesla Model Y RWD (2023) Testdatum: 8 juli 2023 • Weersomstandigheden: 25°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 300 pk (RDW) • Batterijcapaciteit (netto): 67,5 kWh (RDW) Fabrieksopgaven (RDW): gemiddeld verbruik: 15,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 13,2 kWh/100 km • actieradius: 510 km

▼ Volgende artikel
Hoe kies je de juiste inbouw-oven?
© Beko
Huis

Hoe kies je de juiste inbouw-oven?

Op zoek naar een nieuwe inbouw-oven? In dit artikel ontdek je waar je op moet letten bij het kiezen van een oven die past bij jouw keuken én kookstijl. Van formaat en functies tot energieverbruik en gebruiksgemak: wij helpen je op weg!

Wat leer je in dit artikel?

✔️ Hoe je je kookgewoonten vertaalt naar een passende oven ✔️ Welke maten en inbouwformaten er zijn ✔️ Welke functies écht nuttig zijn (en welke niet) ✔️ Waar je op let bij gebruiksgemak en schoonmaak ✔️ Hoe je energiezuinig én veilig kiest ✔️ Waarom stijl en budget ook belangrijk zijn

Een oven – of dat nu een inbouw-exemplaar is of een vrijstaand model – is een onmisbaar onderdeel van vrijwel elke moderne keuken. Of je nu een fanatieke hobbykok bent of gewoon graag een ovenschotel opwarmt op vrijdagavond: de juiste oven maakt het verschil. Maar met zo veel keuzes op het gebied van formaat, functies en technologieën kan het lastig zijn om door de bomen het bos nog te zien. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee in de belangrijkste overwegingen, zodat jij straks met een gerust hart de juiste inbouw-oven kiest.

Bepaal je kookgewoonten

De zoektocht naar een geschikte oven begint bij jezelf. Hoe gebruik jij je oven? Bak je regelmatig taarten of brood, bereid je uitgebreide ovengerechten of gebruik je 'm vooral om restjes op te warmen? Voor intensieve bakkers zijn ovens met een nauwkeurige temperatuurregeling en speciale bakprogramma's ideaal. Wie juist veel tegelijk wil klaarmaken, is gebaat bij een model met meerdere inschuifhoogtes en een krachtige heteluchtfunctie. En als je graag stoomt of gezond kookt, zijn er ovens met geïntegreerde stoomfunctie of zelfs sous-vide-mogelijkheden.

©Bosch

Kies het juiste formaat

Ovens zijn er in verschillende maten, maar de standaardbreedte van inbouwovens is meestal 60 centimeter. De hoogte kan variëren, met modellen van ongeveer 45 centimeter voor kleinere keukens of wanneer je de oven wilt combineren met een magnetron of stoomoven erboven. Heb je een groot gezin of kook je vaak voor groepen, dan is een extra hoge of brede oven wellicht een betere keuze. Meet altijd goed de nis waarin de oven moet komen, zodat je zeker weet dat het apparaat past, en controleer ook of de deur voldoende ruimte heeft om open te klappen.

Let op de functies die je écht gebruikt

Veel moderne ovens zitten vol met functies en programma's, maar lang niet iedereen gebruikt ze allemaal. Denk goed na over wat jij echt nodig hebt. De heteluchtstand is bij de meeste ovens standaard en zorgt voor gelijkmatige warmteverdeling, wat handig is bij het bakken op meerdere niveaus. Grillfuncties zijn fijn voor het krokant afwerken van gerechten, en sommige ovens hebben een speciale pizzastand of programma's voor automatische bereiding van bijvoorbeeld kip, brood of lasagne. Laat je niet te snel verleiden door indrukwekkende snufjes, maar kies vooral een oven die aansluit bij jouw dagelijkse gebruik.

Een oven moet niet alleen goed werken, maar ook prettig in het gebruik zijn. Duidelijke bediening, bijvoorbeeld via draaiknoppen of een overzichtelijk touchscreen, maakt het verschil in de dagelijkse praktijk. Telescopische rails kunnen handig zijn om ovenschalen veilig in en uit te schuiven. Denk ook aan het schoonmaken: sommige ovens hebben een pyrolysefunctie, waarbij de oven zichzelf verhit tot wel 500 graden om vet en etensresten in as te veranderen. Anderen maken gebruik van katalytische wanden of een stoomreinigingsprogramma. Dat scheelt flink wat poetswerk.

Energieverbruik, veiligheid en 'looks'

Bij een inbouwapparaat is energieverbruik een belangrijke overweging. Let op het energielabel: een zuinige oven bespaart op de lange termijn kosten én is beter voor het milieu. Zeker als je de oven vaak gebruikt, telt dat door. Heb je jonge kinderen in huis, kijk dan ook naar veiligheidsvoorzieningen zoals een kinderslot, automatische uitschakeling en een ovendeur die aan de buitenkant koel blijft. Zo voorkom je ongelukken in de keuken.

Verder is een oven ook een visueel element in je keuken. Veel mensen kiezen ervoor om inbouwapparaten uit één lijn of merk te combineren, zodat het geheel er strak en harmonieus uitziet. Denk aan een oven in dezelfde stijl als je combimagnetron of koffiemachine. Je kunt kiezen uit roestvrij staal, zwart glas of zelfs matte afwerkingen, afhankelijk van de stijl van je keuken. Een stijlvolle oven die mooi opgaat in het ontwerp geeft je keuken meteen een luxere uitstraling.

©ETNA

Bepaal je budget

Tot slot: bepaal vooraf hoeveel je wilt uitgeven. Inbouwovens zijn er in uiteenlopende prijsklassen, van een paar honderd euro tot meer dan duizend euro voor de luxere modellen. Binnen elk segment zijn er prima keuzes te maken, maar houd altijd oog voor de balans tussen prijs, kwaliteit en functionaliteit. Een goedkope oven met alle denkbare functies is niet altijd de beste koop, en soms is eenvoud juist duurzamer. Houd dat dus goed in de gaten als je gaat shoppen.

De juiste inbouw-oven kiezen draait vooral om goed nadenken over je eigen wensen en gewoonten. Door vooraf te bepalen wat je belangrijk vindt, voorkom je een miskoop en haal je straks veel meer plezier uit je keuken. Of je nu bakt, braadt, stoomt of grilt: met de juiste oven wordt koken leuker én makkelijker.

▼ Volgende artikel
Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer
© africa-studio.com
Energie

Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer

In de zomer is slapen soms nauwelijks te doen. Vooral tijdens nachten wanneer de warmte blijft hangen, lig je soms urenlang te woelen en te draaien. Een ventilator is dan onmisbaar, maar niet elke ventilator is geschikt voor in de slaapkamer. Of beter gezegd: voor hoe jij het liefst slaapt.

💤 Dit artikel in het kort

Zomaar de eerste de beste ventilator kopen voor de slaapkamer is geen goed idee. Er zijn best wat dingen om op te letten. Hij moet niet alleen stil zijn, maar ook niet te opvallend én hij moet over voldoende ventilatiestanden beschikken. En zo zijn er nog een aantal dingen om rekening mee te houden. In dit artikel lees je welke dat zijn.

Lees ook: ❄️ Plaknacht op komst? Zo houd je het hoofd (en de slaapkamer) koel

Of je nu op zoek bent naar een extra stille ventilator, een model dat mooi opgaat in het interieur van de slaapkamer of een model dat de lucht niet alleen koelt, maar ook filtert: wij vertellen je hoe je de beste ventilator voor jouw slaapkamer vindt.

Geluidsniveau

Als jij iemand bent die pure stilte nodig heeft om in slaap te kunnen vallen, dan is het geluidsniveau van een ventilator het eerste waarop je moet letten. Stille ventilatoren hebben op de hoogste ventilatiestand een geluidsniveau van 50 dB (decibel) of minder. Om daar een idee bij te krijgen: 50 dB is vergelijkbaar met een vaatwasser die op de achtergrond draait, 40 dB met een rustig kantoor en 30 dB met gefluister of zacht geritsel.

Toch zegt het aantal decibel niet alles; het geluidsniveau wordt ook bepaald door luchtverplaatsing. Hoe groter de diameter van de ventilator, hoe meer lucht het apparaat kan verplaatsen. En hoe meer lucht een ventilator verplaatst, hoe zachter je 'm kunt laten draaien en hoe stiller-ie wordt. Een plafondventilator is dankzij de grote wieken in dit opzicht vaak de beste keuze. Veel moderne plafondventilators hebben een geluidsniveau van slechts 30 tot 35 dB!

Type ventilator

Er zijn drie soorten ventilators: staande ventilators, plafondventilators en tafelventilators. Die eerste categorie valt weer uiteen in klassieke staande ventilators, bladloze ventilators en torenventilators. Staande ventilators worden in de slaapkamer het meest gebruikt, omdat je die eenvoudig installeert en verplaatst. Ook plafondventilators zijn populair, maar iets lastiger te installeren en vaak duurder dan staande ventilators. Welk type ventilator het beste past op de slaapkamer, hangt helemaal af van je wensen. Wil je een mobiel apparaat dat je ook af en toe mee kunt nemen naar een andere ruimte? Kies dan voor een klassiek staand model. Vind je design belangrijk? Kijk dan eens naar een bladloze ventilator (perfect voor een modern interieur) of een torenventilator (slank en minimalistisch). Een plafondventilator is ideaal als je weinig ruimte hebt of een staande ventilator in de slaapkamer gewoon niet zo mooi vindt.

©siraphol s.

Meerdere ventilatiestanden

Een koel briesje tijdens het slapen is fijn, maar je wilt in de loop van de nacht niet bibberend en uitgedroogd wakker worden. Sommige ventilatoren blazen op hun laagste stand nog steeds vrij krachtig, waardoor je last kunt krijgen van droge ogen, een droge huid en zelfs een zere keel. Let daarom op het aantal ventilatiestanden als je een ventilator voor de slaapkamer koopt. Met minstens vijf standen heb je alle controle over de luchtstroom die het apparaat produceert. Er zijn ook apparaten met een speciale nachtmodus: daarbij blaast het apparaat zachter en minder luid, zodat jij ongestoord kunt doorslapen.

Luchtzuiveringsfilter

De luchtkwaliteit in je slaapkamer heeft grote impact op je nachtrust. Frisse én schone lucht helpt niet alleen om sneller in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen en dus energieker wakker te worden. Een aparte ventilator en luchtreiniger in je slaapkamer is misschien wat veel van het goede, maar gelukkig hoef je tegenwoordig niet te kiezen. Met een ventilator met luchtzuiveringsfilter (of een luchtreiniger met ventilatorfunctie) heb je beide in één apparaat! De aangezogen lucht wordt in zo'n apparaat eerst langs verschillende filters gehaald, zoals een koolstoffilter (voor rook- en kookgeuren) of een HEPA-filter (voor pollen en fijnstof), voordat het terug de ruimte in wordt geblazen. Er zijn ook luchtbevochtigers met ventilatiefunctie, en zelfs apparaten die luchtreiniging, luchtbevochtiging en ventilatie combineren. Net wat je wilt!

Op afstand bedienen

Ook niet onbelangrijk: een ventilator die je op afstand kunt bedienen, zodat je midden in de nacht niet je bed uit hoeft als het te warm of juist te koud is. Sommige modellen bedien je simpelweg met een afstandsbediening, andere kun je koppelen aan een app die naast harder of zachter zetten nog veel meer mogelijkheden biedt. Zo kun je een slimme ventilator laten draaien volgens een schema – je stelt bijvoorbeeld in dat hij om één uur 's nachts automatisch uitschakelt of zachter gaat blazen – of hem laten reageren op temperatuur en luchtvochtigheid, om zo de ideale luchtkwaliteit in de slaapkamer te creëren. Er zijn zelfs modellen met slimme sensoren die op aanwezigheid reageren. Loop je de slaapkamer in, dan begint het apparaat dus automatisch te draaien!


Heb je het 's nachts te warm?

Tijd voor een zomerdekbed!