ID.nl logo
ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk
Mobiliteit

ID.nl-verbruiksmonitor: zo veel stroom verbruiken deze EV’s in de praktijk

Hoe ver komt een EV op een volle batterij? Om daar achter te komen, moet je weten hoeveel stroom de auto in de praktijk verbruikt. Om meer inzicht te krijgen in het reële verbruik en rijbereik, rijden we met elke test-EV een standaard verbruiksronde van 170 kilometer lang. In dit overzicht vind je al onze testresultaten – wat is de zuinigste testauto van allemaal?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto precies dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, en gaat via provinciale en secundaire wegen richting een paar snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op respectievelijk 130 km/u en 100 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde altijd af na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen risico lopen op snelheidsovertredingen en we druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', onze vaste testredacteur probeert met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien de testauto daarover beschikt) het regeneratief remmen altijd op maximale vertraging of 'one pedal driving'. We doen niet aan voorverwarming van de batterij (pre-conditionering), want lang niet alle EV's beschikken over een dergelijke functie.

©Igor Stuifzand

Verbruiksfactoren

Een heleboel factoren die bepalend zijn voor het stroomverbruik, heeft de bestuurder zelf in de hand. Daarbij speelt de snelheid uiteraard een belangrijke rol; een auto vraagt op de snelweg bij 130 km/u nu eenmaal veel meer energie dan op een provinciale weg bij 80 km/u. Voor onze vaste verbruiksroute sturen we steeds dezelfde testredacteur op pad, met de opdracht overal de snelheidslimieten te respecteren en elke test-EV zo veel mogelijk met dezelfde rijstijl te gebruiken. Daarbij moeten we benadrukken dat het testresultaat puur een indicatie blijft van wat er in de praktijk haalbaar is. Want niet iedereen rijdt hetzelfde als onze testredacteur.

©Igor Stuifzand

Door wind en weer

De verbruikstest is daarnaast ook een momentopname. Want op één verbruiksfactor heeft niemand invloed, en dat is het weer. Wanneer onze testredacteur zijn verbruiksronde op een mooie zomerdag aflegt, bij een optimale temperatuur van 20 à 25 graden, dan pakt het energieverbruik van de testauto veel gunstiger uit dan op een gure winterdag, wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt bungelt. Het testverbruik van vandaag is daarom beslist niet gelijk aan het testverbruik van morgen.

Want ook de wind en de luchtvochtigheid hebben veel invloed op het energieverbruik en de reële actieradius; met windkracht 5 vol op de neus moet de motor immers veel harder werken dan op een windstille dag. De ene testauto is daar bovendien nog gevoeliger voor dan de andere testauto. Nogmaals: de testresultaten van onze verbruiksmetingen zijn momentopnames en beslist niet volgens wetenschappelijke normen vastgesteld. En zelfs als we bij elke testauto het verbruik over alle vier de seizoenen zouden blijven meten, kan het met een andere chauffeur achter het stuur alsnog (flink) afwijken.

©Igor Stuifzand

En de zuinigste EV is …

Hoe dan ook willen we u – als (toekomstige) EV-eigenaar – onze testresultaten niet onthouden. In onderstaand overzicht vermelden we van elke testauto de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het gemiddelde verbruik en de actieradius, met daarnaast onze eigen meetgegevens. Ook geven we bij elke auto aan onder welke weersomstandigheden we dit gemiddelde verbruik hebben gehaald. We beginnen het overzicht met de minst efficiënte testauto, en werken zo langzaam toe naar de EV's die op onze testronde als zuinigste uit de bus rolden.

(Testverslag lezen? Klik op de naam van de auto!)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

©Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQT 200 (2023): 22,0 kWh/100 km

Primair ontwikkeld als bestelauto voor distributie in emissievrije stadszones, maar ook te koop met een achterbank. Kleine batterij, bescheiden prestaties, duur in aanschaf, bepaald niet efficiënt. Eigenlijk alleen interessant als je heel veel ruimte nodig hebt of als je een taxibedrijf runt.

Mercedes-Benz EQT 200 Premium Plus (2023) Testdatum: 28 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 12°C, matige wind (ZZO) Vermogen: 122 pk • Batterijcapaciteit (netto): 45 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 278 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 22,0 kWh/100 km • actieradius: 205 km

©Igor Stuifzand

Audi Q6 e-tron quattro (2024): 19,5 kWh/100 km

SUV uit de hogere middenklasse, gebouwd op het nieuwe PPE-platform dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Ondanks het hoge gewicht, de niet bijster gestroomlijnde vormgeving en het hoge vermogen dat de twee elektromotoren leveren, blijft het praktijkverbruik van de Q6 e-tron quattro keurig binnen de perken.

Audi Q6 e-tron quattro (2024) Testdatum: 7 oktober 2024 • Weersomstandigheden: 13°C, matige wind (Z) Vermogen: 388 pk • Batterijcapaciteit (netto): 94,9 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 18,9 kWh/100 km • actieradius: 561 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,5 kWh/100 km • actieradius: 487 km

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric (2023): 19,3 kWh/100 km

Comfortabele en ruime allrounder met een zeer bruikbare actieradius en prima laadprestaties, die zich onder koudere omstandigheden echter niet van zijn beste verbruikskant laat zien. Ons testresultaat is een tegenvaller. Vergelijk dat maar eens met de Kia Niro EV, die over vrijwel dezelfde techniek beschikt. Dat is in de zomer een topper!

Hyundai Kona Electric Premium Sky (2023) Testdatum: 22 november 2023 • Weersomstandigheden: 7°C, matige wind (ZZW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 65,4 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km • actieradius 454 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik 19,3 kWh/100 km • actieradius: 339 km

©Polestar

Polestar 2 Long Range Dual Motor (2023): 19,3 kWh/100 km

Twee motoren, een hoog vermogen, brede sportieve banden en omstandigheden die de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket weinig gunstig gezind zijn, resulteren in een relatief hoog testverbruik. Desondanks slagen we erin nog altijd meer dan 400 kilometer uit een volle batterij te peuteren. In de Performance-uitvoering beslist een van de fijnst rijdende EV's die we hebben getest.

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2023) Testdatum: 22 oktober 2023 • Weersomstandigheden: 11°C, matige wind (ZW) Vermogen: 476 pk • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 568 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 19,3 kWh/100 km • actieradius: 404 km

©Igor Stuifzand

Fiat 600e (2024): 17,9 kWh/100 km

Guitige verschijning met de in dit overzicht alomtegenwoordige batterijtechnologie en aandrijving van Stellantis. Ook 's winters blijft het verbruik acceptabel; hoe zuinig hij in de zomer kan zijn, laat de Jeep Avenger Full Hybrid zien. Die behoort met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor zelfs tot de zuinigste testauto's in deze lijst.

Fiat 600e La Prima (2024) Testdatum: 20 februari 2024 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 409 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 285 km

©Igor Stuifzand

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024): 17,6 kWh/100 km

Ford heeft de NMC-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range RWD (2024) vervangen door een LFP-accu. Die heeft weliswaar een kleinere energiedichtheid, maar kan sneller opladen en degradeert minder snel. De elektromotor levert meer koppel dan eerst, waardoor het verbruik ook iets toenam. Het testresultaat van 17,6 kWh/100 is netjes, maar niet opzienbarend.

Ford Mustang Mach-E Standard Range (2024) Testdatum: 14 juli 2024 • Weersomstandigheden: 24°C, matige wind (ZW) Vermogen: 268 pk • Batterijcapaciteit (netto): 72,6 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 17,9 kWh/100 km • actieradius: 470 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,6 kWh/100 km • actieradius: 412 km

©Igor Stuifzand

Renault Scenic E-Tech Electric (2024): 17,5 kWh/100 km

De Auto van het Jaar 2024 brengt op papier een actieradius van meer dan 600 kilometer binnen bereik. Ondanks gunstige testomstandigheden blijkt de praktijk echter weerbarstig, hoewel een reëel rijbereik van een kleine 500 kilometer beslist goed is. Binnen het overvolle SUV-segment een van de aantrekkelijkste aanbiedingen.

Renault Scenic E-Tech Electric Long Range Iconic (2024) Testdatum: 3 juli 2024 • Weersomstandigheden: 18°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,5 kWh/100 km • actieradius: 625 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km • actieradius: 497 km

©Igor Stuifzand

Lancia Ypsilon Electric (2024): 16,8 kWh/100 km

We leggen onze verbruiksronde met de Lancia Ypsilon Electric af op een koude avond, als het kwik niet boven de 5 graden komt. Zware omstandigheden voor de batterij, maar de kleine Italiaanse hatchback weert zich kranig. In de zomer is beslist een beter gemiddelde dan 16,8 kWh/100 km mogelijk, maar een winterse actieradius van ruim 300 kilometer is lang niet slecht.

Lancia Ypsilon Electric (2024) Testdatum: 18 november 2024 • Weersomstandigheden: 5°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,3 kWh/100 km • actieradius: 403 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,8 kWh/100 km • actieradius: 304 km

©Igor Stuifzand

BMW iX1 xDrive30 (2023): 16,7 kWh/100 km

Het kost weinig moeite om het beloofde WLTP-verbruik te evenaren of zelfs te overtreffen. De tweemotorige aandrijflijn van de iX1 xDrive30 (313 pk!) springt verrassend efficiënt met de stroomvoorraad om, ondanks het sportieve rijkarakter van de auto. Voor de actieradius is het daarom jammer dat de batterij zo'n bescheiden capaciteit heeft . Maar ja, wil je dan een zwaarder accupakket?

BMW iX1 xDrive30 (2023) Testdatum: 11 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (NNW) Vermogen: 313 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,7 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 438 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,7 kWh/100 km • actieradius: 388 km

©Igor Stuifzand

Opel Astra Electric (2023): 16,3 kWh/100 km

Een verrassing, als je er rekening mee houdt dat de Astra Electric – volgens beproefd Stellantis-recept – níet specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Weliswaar is de batterij aan de kleine kant, maar de Astra Electric heeft een reële actieradius die niet of nauwelijks onderdoet voor die van de concurrentie. Wij testten de auto in de winter; een lager verbruik is dus beslist haalbaar.

Opel Astra Electric GS Edition (2024) Testdatum: 16 december 2023 • Weersomstandigheden: 8°C, matige wind (ZW) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,8 kWh/100 km • actieradius: 418 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,3 kWh/100 km • actieradius: 324 km

©Igor Stuifzand

Renault Megane E-Tech Electric (2023): 16,1 kWh/100 km

Een rijke standaarduitrusting, bediening en navigatie op Google-basis, een scherpe prijs én een 60kWh-batterij waarmee je 450 kilometer vooruit kunt. Daarmee heb je alle ingrediënten voor een smakelijke elektrische middenklasser. De Renault Megane E-Tech Electric komt zijn beloften na, met een testverbruik dat identiek is aan de WLTP-opgave. Maar 450 kilometer uit een volle accu ...?

Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno (2023) Testdatum: 30 juni 2023 • Weersomstandigheden: 21°C, zwakke wind (ZW) Vermogen: 220 pk • Batterijcapaciteit (netto): 60 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 450 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,1 kWh/100 km • actieradius: 370 km

©Igor Stuifzand

Dacia Spring Electric 65 (2023): 16,0 kWh/100 km

Prima EV voor buitenstedelijk gebied en de binnenring, waar de snelheden laag zijn. Op de snelweg doe je de auto, maar vooral jezelf geen plezier. De kleine Dacia moet dan keihard zwoegen, en bij gebrek aan topsnelheid hebben we de 130-etappe van onze verbruiksronde maar met 110 km/u gereden. Het testverbruik is niet verkeerd, maar onze 170 kilometer lange verbruiksronde haalden we niet op een volle accu.

Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023) Testdatum: 6 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 14°C, matige wind (NW) Vermogen: 65 pk • Batterijcapaciteit (netto): 26,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100 km • actieradius: 220 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 16,0 kWh/100 km • actieradius: 167 km

©Igor Stuifzand

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023): 15,8 kWh/100 km

De WLTP-cijfers een illusie? De Volvo EC40 Single Motor Extended Range met achterwielaandrijving bewijst het tegendeel. Daarbij moeten we wel zeggen dat de omstandigheden tijdens de verbruikstest optimaal waren, met een avondzonnetje, 20,5 graden en nauwelijks wind. Deze batterijvariant van de EC40, met 79 kWh capaciteit, laat zien dat een actieradius van 500 kilometer realistisch is.

Volvo EC40 Single Motor Extended Range (2023)* Testdatum: 9 september 2023 • Weersomstandigheden: 20,5°C, zwakke wind (N) Vermogen: 252 pk • Batterijcapaciteit (netto): 79 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 584 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km • actieradius: 500 km

©Igor Stuifzand

BMW iX2 eDrive20 (2024): 15,3 kWh/100 km

Ook de iX2 eDrive20 laat zien dat BMW de verbruikscijfers en actieradius voor zijn EV's vrij voorzichtig inschaalt, net zoals bij de iX1 xDrive30. We wisten het WLTP-verbruik eenvoudig te verbeteren, bij de opgegeven actieradius kwamen we heel dicht in de buurt. De iX2 is door zijn coupévorm niet de ruimste auto, maar het rijplezier en alle beschikbare opties maken dat algauw goed.

BMW iX2 eDrive20 (2024) Testdatum: 28 juni 2024 • Weersomstandigheden: 19,5°C, matige wind (WZW) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,9 kWh/100 km • actieradius: 439 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,3 kWh/100 km • actieradius: 424 km

©Igor Stuifzand

Jeep Avenger Full Electric (2023): 15,2 kWh/100 km

De Europese Auto van het Jaar 2023 heeft zijn titel niet verdiend met baanbrekende technologie. De 51kWh-batterij en 156 sterke elektromotor, die door Stellantis in tal van modellen worden toegepast, helpen de kleinste Jeep ooit aan bescheiden prestaties. Maar de Avenger Full Electric is bij zomers weer wél heel zuinig, en met een actieradius van 335 kilometer valt prima te leven.

Jeep Avenger Full Electric (2023) Testdatum: 24 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 21,5°C, zwakke wind (ZZO) Vermogen: 156 pk • Batterijcapaciteit (netto): 51 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,6 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 335 km

©Igor Stuifzand

Volkswagen ID.3 58 kWh (2023): 15,2 kWh/100 km

De Volkswagen ID.3 heeft inmiddels al een paar grondige updates ondergaan. En met effect, want op onze verbruiksronde scoort de 'elektrische Golf' een heel mooi verbruik. We haalden net geen 400 kilometer op een volle 58kWh-batterij, maar in de dagelijkse praktijk is dat zelden een bezwaar. Ook de bediening van het multimediasysteem is inmiddels helemaal zoals het hoort.

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro Business (2023) Testdatum: 14 juli 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 58 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 15,4 kWh/100 km • actieradius: 429 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 382 km

©Igor Stuifzand

Toyota bZ4X (2023): 15,2 kWh/100 km

Met een testverbruik van 15,2 kWh/100 km scoort de Toyota bZ4X bijzonder goed. Een actieradius van meer dan 400 kilometer is zeker realistisch. Op voorwaarde dat je je ritten afwisselt: wie veelvuldig op de snelweg rijdt, moet rekening houden met een hoger verbruik, want zeker bij 130 km/u is de aandrijflijn van de bZ4X een stroomverslinder. De ruime, comfortabele EV laadt op met een maximum van 150 kW.

Toyota bZ4X Dynamic (2023) Testdatum: 25 juli 2023 • Weersomstandigheden: 19°C, zwakke wind (NW) Vermogen: 218 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 14,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,2 kWh/100 km • actieradius: 422 km

©Igor Stuifzand

Kia Niro EV 64,8 kWh (2023): 15,0 kWh/100 km

Tijdens de verbruiksronde heeft de Kia Niro EV alles mee. De temperatuur is ideaal voor de batterij, de wind komt voor de 130-etape uit een gunstige richting – gaat de Niro EV voor de titel 'zuinigste EV op de verbruiksronde'? Lange tijd blijft de boordcomputer onder de 14 kWh/100 km, maar uiteindelijk doet de snelweg hem toch de das om. Maar: 15,0 kWh/100 km/ gemiddeld, dat is een bijzonder goede prestatie!

Kia Niro EV ExclusiveLine (2023) Testdatum: 18 augustus 2023 • Weersomstandigheden: 23°C, zwakke wind (O) Vermogen: 204 pk • Batterijcapaciteit (netto): 64,8 kWh Fabrieksopgaven (WLTP): gemiddeld verbruik: 16,2 kWh/100 km • actieradius: 460 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 15,0 kWh/100 km • actieradius: 432 km

©Igor Stuifzand

Tesla Model Y RWD (2023): 13,2 kWh/100 km

Over het batterijpakket geeft Tesla zelf weinig prijs, daarom baseren we ons op de gegevens die de RDW over de testauto verstrekt. Een netto batterijcapaciteit van 67,5 kWh, een vermogen van 300 pk, een WLTP-verbruik van 15,7 kWh/100 km. Hoe hij het doet, is een goede vraag, maar op onze testronde noteert de Model Y RWD Standard Range een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh. Indrukwekkend!

Tesla Model Y RWD (2023) Testdatum: 8 juli 2023 • Weersomstandigheden: 25°C, zwakke wind (ZO) Vermogen: 300 pk (RDW) • Batterijcapaciteit (netto): 67,5 kWh (RDW) Fabrieksopgaven (RDW): gemiddeld verbruik: 15,7 kWh/100 km • actieradius: 430 km Testresultaat (170 km): gemiddeld verbruik: 13,2 kWh/100 km • actieradius: 510 km

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.