ID.nl logo
Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten
© Tesla
Mobiliteit

Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten

Het aanbod van gebruikte Tesla's Model 3 groeit enorm, en daarmee dalen de prijzen. Zo wordt het instapmodel van Tesla ineens een heel aantrekkelijke occasion. Waar moet je op letten bij de aankoop van die elektrische auto?

Dit artikel in het kort:

  • De Tesla Model 3 is als occasion steeds betaalbaarder door het groeiende aanbod.
  • Let op de verschillende versies: Standard Range, Long Range en Performance, elk met hun eigen specificaties en batterijcapaciteit.
  • Controleer de bouwkwaliteit, vooral bij oudere modellen.
  • Veelvoorkomende problemen: slijtage aan draagarmen, lekkende kofferrubbers en condens in de achterlichten.
  • Check de status van de batterij via Tesla's service mode voor een goed inzicht in de gezondheid.
  • Kilometerstand is minder relevant bij EV's; zelfs hogere standen zijn vaak geen probleem.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo'n vijf jaar geleden begon elektrisch rijden écht populair te worden. In 2019 kwam er een aantal belangrijke auto's op de markt die vanwege gunstige bijtelling maar al te graag door zakelijk Nederland geleased werden. Vijf jaar later, in 2024, zijn veel van die leasecontracten verlopen en zijn die duizenden auto's dus ineens beschikbaar voor de koper van een tweedehandsauto. Denk aan de Kia Niro, Hyundai Kona en MG ZS, maar vooral aan de auto die elektrisch rijden bereikbaar, maar vooral eenvoudiger en comfortabeler maakte: de Tesla Model 3.  

We kunnen gerust stellen dat die Tesla Model 3 een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste, elektrische auto van de afgelopen jaren is. Het is een relatief ruime maar tegelijkertijd compacte, comfortabele, snelle en zuinige elektrische auto, die ook nog eens heel betaalbaar is vergeleken met z'n concurrenten. Vandaar dat er in 2019 zo'n 30.000 exemplaren een Nederlands kenteken kregen, voornamelijk via een leasecontract. Die auto's zijn nu bereikbaar voor de occasionkoper. Toch is het kopen van een Tesla Model 3 niet zo eenvoudig als het lijkt. We leggen je uit waarom, en hoe je de beste auto voor jouw situatie kunt kiezen.  

Tal van verschillende versies 

De Tesla Model 3 werd (en wordt) in allerlei verschillende versies aangeboden. Er zijn varianten met één of twee elektromotoren, die ook nog eens worden gecombineerd met een grote of kleine batterij. Tegelijkertijd is de Model 3 altijd constant up-to-date gehouden. Niet alleen op het gebied van software, maar ook wat betreft de hardware. Hoe zit het precies? 

Laten we beginnen met de varianten. Onderaan het gamma staat de SR, oftewel Standard Range. Het is een variant met alleen een motor op de achteras, en het kleinste batterijpakket. Daarboven staat de LR, oftewel Long Range. Die heeft, zoals de naam al aangeeft, een groter bereik door een grotere batterij. Die variant is geleverd met één of twee elektromotoren, en dus achter- of vierwielaandrijving. Kies je voor de achterwiel-aangedreven versie, dan krijg je minder vermogen, maar wel een iets hoger bereik. Die variant is echter maar kortstondig in Europa geleverd. De vierwiel-aangedreven versie is sneller, maar komt wat minder ver. Bovenaan het gamma staat de P, oftewel de Performance, met véél vermogen en de grote batterij.  

©Tesla

Alle versies uit de eerste modeljaren

Hieronder een overzicht van alle versies uit de eerste modeljaren van de Tesla Model 3, en die je waarschijnlijk ook veel op occasionwebsites tegenkomt.   

  • Standard Range: 320 kilometer bereik (49 kWh-batterij) 

  • Long Range RWD: 475 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Longe Range Dual Motor (4WD): 455 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Long Range Performance: 440 kilometer (73,5 kWh-batterij)  

©Vereniging Elektrische Rijders

Maar helaas: dan zijn we er nog niet. In de jaren die volgden, lepelde Tesla een andere en iets grotere batterij in de Model 3. Zo kreeg de Standard Range een 52,5 kWh-batterij, die ook nog eens een zogenaamde LFP-batterij werd. Die batterij maakt gebruik van andere materialen (waaronder géén kobalt) en kan – in tegenstelling tot de oudere en reguliere NMC-batterijen – altijd tot 100 procent worden opgeladen. Dat maakt de nieuwe Standard Range-variant als occasion een stuk praktischer dan de allereerste versie. Tussen 2021 en 2023 kreeg de standaard variant van de Model 3 zelfs een 57,5 kWh-batterij. Voor een duidelijk overzicht van alle versies en modeljaren, kun je het beste op EV Database kijken.  

Kijk bij het zoeken naar een Tesla Model 3 goed naar de bouwjaren: lang niet alle aanbieders duiken zelf in alle varianten die Tesla heeft geleverd en adverteren vaak met cijfers die niet overeenkomen met de specificaties van de betreffende auto.   

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Kwaaltjes 

Goed, je hebt de versie gekozen die het beste bij jou past. Dan is het nu zaak om te kijken naar specifieke aandachtspunten voor een Tesla Model 3. Daarvoor beginnen we met de bouwkwaliteit van de auto, want die was in de eerste jaren nog niet op het niveau van vandaag de dag. De eerste Model 3's werden bekritiseerd door niet aansluitende carrosseriedelen en een dashboard dat niet heel stevig en strak in elkaar gezet was. Kijk bij een bezichtiging dus eens goed naar de auto en voel met name alle onderdelen in het interieur. Weet dat de auto's uit China een beduidend betere bouwkwaliteit hebben dan de (vroege) modellen die uit de Amerikaanse fabriek in Fremont kwamen.  

Dan naar de rest van de auto. Een bekend probleem van de eerste versie van de Tesla Model 3 zijn de voorste draagarmen. Zo goed als elke auto en eigenaar had er in de eerste jaren last van: een bonkende en krakende wielophanging. Het goede nieuws voor de occasionkoper is dat veel van die draagarmen al in de leaseperiode en onder garantie zijn vervangen. Let er desondanks goed op en vraag naar de onderhoudshistorie van de occasion die je op het oog hebt. 

©Tesla

Lekkage 

Het is bij tweedehands auto's altijd goed om de kofferbak te inspecteren op vocht. Het komt namelijk, met name bij oudere auto's, best vaak voor dat de rubbers van de achterklep niet meer goed zijn, en water doorlaten. Ook hier geldt dat vroegere exemplaren van de Tesla Model 3 problemen hadden, maar die zijn mogelijk onder garantie al verholpen. Voel in kofferbak of de stof droog is en kijk goed in het extra en diepe bagagecompartiment, waar je onder andere de laadkabel kwijt kunt.  

Vocht rondom de achterzijde van de auto is sowieso wel een dingetje, want ook de achterlichten van de Tesla Model 3 waren en zijn niet altijd waterdicht. Een bekend probleem is condens in de achterlichtunits. Dat ziet er niet alleen niet mooi uit, maar kan ook voor defecten zorgen. Controleer daar dus goed op. Elke Tesla Model 3 heeft ook een groot panoramadak: controleer dat goed op beschadigingen, sterretjes of eventueel zelfs scheuren.  

Check de status van de batterij 

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is en blijft de batterij. En als occasionkoper wil je daar natuurlijk zekerheid over hebben. In een eerder artikel raadden we je al aan om altijd een accucheck uit te laten voren op een tweedehands elektrische auto. Zo krijg je een inzicht in de State of Health (SoH) van een batterij en weet je dus hoe gezond-ie nog is.  

🚘Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tesla heeft daar zelf ook al iets op bedacht. Elke auto van de fabrikant heeft namelijk een zogenoemde service mode, waarbij de auto zichzelf als het ware uitleest. Zo krijg je inzicht in de status van de auto en batterij. Handig, en zeker een aanrader om te activeren tijdens je proefrit of bezichtiging. Vraag de verkoper om die handeling voor je uit te voeren, of zoek op internet naar de manier waarop je dat zelf eenvoudig kunt doen. Zorg ervoor dat je deze check laat uitvoeren op het moment van de bezichtiging.

Watch on YouTube

Waar hoef je je niet druk over te maken? 

Over het algemeen is de kilometerstand bij veel elektrische auto's veel minder relevant. Dat komt doordat EV's minder gevoelig zijn voor onderhoud en storingen, en zaken als een elektromotor en batterij gewoon heel lang meegaan. Wees daarom niet bang om een Tesla Model 3 met een hoge kilometerstand te kopen: de batterij is bij een kilometrage van 200.000 kilometer nog láng niet op z'n eind. Dat wordt waarschijnlijk bevestigd door de accucheck die je laat uitvoeren.  

Ervaringen van de Tesla Model 3 wijzen ook uit dat de banden over het algemeen lang meegaan, net zo lang als bij een brandstofauto. Controleer ze natuurlijk altijd, maar het is geen specifiek aandachtspunt. Hetzelfde geldt voor de software: die is in een Tesla ijzersterk, maar ook oude modellen worden constant geüpdatet met nieuwe mogelijkheden en features. Het is een van de belangrijkste aankoopargumenten van een Tesla Model 3 en of je nu een nieuwer of een ouder model rijdt, dat maakt eigenlijk niet uit.  

Meer weten over de rij- en gebruikservaringen van een Tesla Model 3? Via de Vereniging Elektrische Rijders kun je eenvoudig in contact komen met eigenaren van die auto. Zij staan klaar om je van informatie en tips te voorzien. Dat doe je eenvoudig via deze link.  


▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.