ID.nl logo
Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten
© Tesla
Mobiliteit

Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten

Het aanbod van gebruikte Tesla's Model 3 groeit enorm, en daarmee dalen de prijzen. Zo wordt het instapmodel van Tesla ineens een heel aantrekkelijke occasion. Waar moet je op letten bij de aankoop van die elektrische auto?

Dit artikel in het kort:

  • De Tesla Model 3 is als occasion steeds betaalbaarder door het groeiende aanbod.
  • Let op de verschillende versies: Standard Range, Long Range en Performance, elk met hun eigen specificaties en batterijcapaciteit.
  • Controleer de bouwkwaliteit, vooral bij oudere modellen.
  • Veelvoorkomende problemen: slijtage aan draagarmen, lekkende kofferrubbers en condens in de achterlichten.
  • Check de status van de batterij via Tesla's service mode voor een goed inzicht in de gezondheid.
  • Kilometerstand is minder relevant bij EV's; zelfs hogere standen zijn vaak geen probleem.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo'n vijf jaar geleden begon elektrisch rijden écht populair te worden. In 2019 kwam er een aantal belangrijke auto's op de markt die vanwege gunstige bijtelling maar al te graag door zakelijk Nederland geleased werden. Vijf jaar later, in 2024, zijn veel van die leasecontracten verlopen en zijn die duizenden auto's dus ineens beschikbaar voor de koper van een tweedehandsauto. Denk aan de Kia Niro, Hyundai Kona en MG ZS, maar vooral aan de auto die elektrisch rijden bereikbaar, maar vooral eenvoudiger en comfortabeler maakte: de Tesla Model 3.  

We kunnen gerust stellen dat die Tesla Model 3 een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste, elektrische auto van de afgelopen jaren is. Het is een relatief ruime maar tegelijkertijd compacte, comfortabele, snelle en zuinige elektrische auto, die ook nog eens heel betaalbaar is vergeleken met z'n concurrenten. Vandaar dat er in 2019 zo'n 30.000 exemplaren een Nederlands kenteken kregen, voornamelijk via een leasecontract. Die auto's zijn nu bereikbaar voor de occasionkoper. Toch is het kopen van een Tesla Model 3 niet zo eenvoudig als het lijkt. We leggen je uit waarom, en hoe je de beste auto voor jouw situatie kunt kiezen.  

Tal van verschillende versies 

De Tesla Model 3 werd (en wordt) in allerlei verschillende versies aangeboden. Er zijn varianten met één of twee elektromotoren, die ook nog eens worden gecombineerd met een grote of kleine batterij. Tegelijkertijd is de Model 3 altijd constant up-to-date gehouden. Niet alleen op het gebied van software, maar ook wat betreft de hardware. Hoe zit het precies? 

Laten we beginnen met de varianten. Onderaan het gamma staat de SR, oftewel Standard Range. Het is een variant met alleen een motor op de achteras, en het kleinste batterijpakket. Daarboven staat de LR, oftewel Long Range. Die heeft, zoals de naam al aangeeft, een groter bereik door een grotere batterij. Die variant is geleverd met één of twee elektromotoren, en dus achter- of vierwielaandrijving. Kies je voor de achterwiel-aangedreven versie, dan krijg je minder vermogen, maar wel een iets hoger bereik. Die variant is echter maar kortstondig in Europa geleverd. De vierwiel-aangedreven versie is sneller, maar komt wat minder ver. Bovenaan het gamma staat de P, oftewel de Performance, met véél vermogen en de grote batterij.  

©Tesla

Alle versies uit de eerste modeljaren

Hieronder een overzicht van alle versies uit de eerste modeljaren van de Tesla Model 3, en die je waarschijnlijk ook veel op occasionwebsites tegenkomt.   

  • Standard Range: 320 kilometer bereik (49 kWh-batterij) 

  • Long Range RWD: 475 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Longe Range Dual Motor (4WD): 455 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Long Range Performance: 440 kilometer (73,5 kWh-batterij)  

©Vereniging Elektrische Rijders

Maar helaas: dan zijn we er nog niet. In de jaren die volgden, lepelde Tesla een andere en iets grotere batterij in de Model 3. Zo kreeg de Standard Range een 52,5 kWh-batterij, die ook nog eens een zogenaamde LFP-batterij werd. Die batterij maakt gebruik van andere materialen (waaronder géén kobalt) en kan – in tegenstelling tot de oudere en reguliere NMC-batterijen – altijd tot 100 procent worden opgeladen. Dat maakt de nieuwe Standard Range-variant als occasion een stuk praktischer dan de allereerste versie. Tussen 2021 en 2023 kreeg de standaard variant van de Model 3 zelfs een 57,5 kWh-batterij. Voor een duidelijk overzicht van alle versies en modeljaren, kun je het beste op EV Database kijken.  

Kijk bij het zoeken naar een Tesla Model 3 goed naar de bouwjaren: lang niet alle aanbieders duiken zelf in alle varianten die Tesla heeft geleverd en adverteren vaak met cijfers die niet overeenkomen met de specificaties van de betreffende auto.   

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Kwaaltjes 

Goed, je hebt de versie gekozen die het beste bij jou past. Dan is het nu zaak om te kijken naar specifieke aandachtspunten voor een Tesla Model 3. Daarvoor beginnen we met de bouwkwaliteit van de auto, want die was in de eerste jaren nog niet op het niveau van vandaag de dag. De eerste Model 3's werden bekritiseerd door niet aansluitende carrosseriedelen en een dashboard dat niet heel stevig en strak in elkaar gezet was. Kijk bij een bezichtiging dus eens goed naar de auto en voel met name alle onderdelen in het interieur. Weet dat de auto's uit China een beduidend betere bouwkwaliteit hebben dan de (vroege) modellen die uit de Amerikaanse fabriek in Fremont kwamen.  

Dan naar de rest van de auto. Een bekend probleem van de eerste versie van de Tesla Model 3 zijn de voorste draagarmen. Zo goed als elke auto en eigenaar had er in de eerste jaren last van: een bonkende en krakende wielophanging. Het goede nieuws voor de occasionkoper is dat veel van die draagarmen al in de leaseperiode en onder garantie zijn vervangen. Let er desondanks goed op en vraag naar de onderhoudshistorie van de occasion die je op het oog hebt. 

©Tesla

Lekkage 

Het is bij tweedehands auto's altijd goed om de kofferbak te inspecteren op vocht. Het komt namelijk, met name bij oudere auto's, best vaak voor dat de rubbers van de achterklep niet meer goed zijn, en water doorlaten. Ook hier geldt dat vroegere exemplaren van de Tesla Model 3 problemen hadden, maar die zijn mogelijk onder garantie al verholpen. Voel in kofferbak of de stof droog is en kijk goed in het extra en diepe bagagecompartiment, waar je onder andere de laadkabel kwijt kunt.  

Vocht rondom de achterzijde van de auto is sowieso wel een dingetje, want ook de achterlichten van de Tesla Model 3 waren en zijn niet altijd waterdicht. Een bekend probleem is condens in de achterlichtunits. Dat ziet er niet alleen niet mooi uit, maar kan ook voor defecten zorgen. Controleer daar dus goed op. Elke Tesla Model 3 heeft ook een groot panoramadak: controleer dat goed op beschadigingen, sterretjes of eventueel zelfs scheuren.  

Check de status van de batterij 

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is en blijft de batterij. En als occasionkoper wil je daar natuurlijk zekerheid over hebben. In een eerder artikel raadden we je al aan om altijd een accucheck uit te laten voren op een tweedehands elektrische auto. Zo krijg je een inzicht in de State of Health (SoH) van een batterij en weet je dus hoe gezond-ie nog is.  

🚘Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tesla heeft daar zelf ook al iets op bedacht. Elke auto van de fabrikant heeft namelijk een zogenoemde service mode, waarbij de auto zichzelf als het ware uitleest. Zo krijg je inzicht in de status van de auto en batterij. Handig, en zeker een aanrader om te activeren tijdens je proefrit of bezichtiging. Vraag de verkoper om die handeling voor je uit te voeren, of zoek op internet naar de manier waarop je dat zelf eenvoudig kunt doen. Zorg ervoor dat je deze check laat uitvoeren op het moment van de bezichtiging.

Watch on YouTube

Waar hoef je je niet druk over te maken? 

Over het algemeen is de kilometerstand bij veel elektrische auto's veel minder relevant. Dat komt doordat EV's minder gevoelig zijn voor onderhoud en storingen, en zaken als een elektromotor en batterij gewoon heel lang meegaan. Wees daarom niet bang om een Tesla Model 3 met een hoge kilometerstand te kopen: de batterij is bij een kilometrage van 200.000 kilometer nog láng niet op z'n eind. Dat wordt waarschijnlijk bevestigd door de accucheck die je laat uitvoeren.  

Ervaringen van de Tesla Model 3 wijzen ook uit dat de banden over het algemeen lang meegaan, net zo lang als bij een brandstofauto. Controleer ze natuurlijk altijd, maar het is geen specifiek aandachtspunt. Hetzelfde geldt voor de software: die is in een Tesla ijzersterk, maar ook oude modellen worden constant geüpdatet met nieuwe mogelijkheden en features. Het is een van de belangrijkste aankoopargumenten van een Tesla Model 3 en of je nu een nieuwer of een ouder model rijdt, dat maakt eigenlijk niet uit.  

Meer weten over de rij- en gebruikservaringen van een Tesla Model 3? Via de Vereniging Elektrische Rijders kun je eenvoudig in contact komen met eigenaren van die auto. Zij staan klaar om je van informatie en tips te voorzien. Dat doe je eenvoudig via deze link.  


▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips