ID.nl logo
Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper
© David Schunack
Mobiliteit

Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper

Elektrische auto's en plug-in hybrids blijven erg in trek, van Nederland tot in China. Met name accutechnologie ontwikkelt daarom in hoog tempo, om de actieradius te verhogen en de kosten te verlagen. Deze accu-innovaties komen er binnenkort aan en maken elektrisch rijden veel goedkoper!

Dit artikel in het kort:

  • Waarom het verbeteren van accutechnologie belangrijk is voor Nederland
  • Hoe een solid-state batterijpakket werkt
  • Wanneer de eerste EV's met solid-state batterijpakketten gelanceerd worden
  • Welke grote automerken er aan solid-state accu's werken
  • Hoe je elektrisch kunt rijden met behulp van zoutwater
  • Waarom de nieuwe accutechnologie ook van pas komt in jouw huishouden

De gemiddelde actieradius van een elektrische auto doet al niet meer onder voor die van een standaard benzine- of dieselauto. Plug-in hybrides zijn een goede tussenstap, want zelfs met een lege accu kun je blijven doorrijden met de verbrandingsmotor die als tweede aandrijving werkt.

Toch willen we in Nederland richting een samenleving gaan waarin de meeste auto's volledig elektrisch rijden. Daarom zijn fabrikanten druk bezig om accupakketten steeds efficiënter te maken, zodat elektrisch rijden met de jaren voordeliger wordt.

Elektrisch rijden heeft in 2025 nog steeds verschillende fiscale voordelen. Die zetten we hier op een rij.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De solid-state batterij is vrijwel zeker de toekomst

De grootste innovatie in de komende jaren wordt de solid-state batterij. Dit type batterij gebruikt vaste elektrolyten in plaats van vloeibare of gelachtige elektrolyten. Dit laatste is nu de standaard bij lithium-ion batterijen, die de meeste EV's hebben. De solid-state batterijoplossing kan niet alleen meer elektriciteit opslaan, het verlaagt ook het risico op lekkages en brandgevaar. Dat laatste is nog altijd een probleem bij lithium-ion accu's; om die reden heeft de brandweer vaak moeite om elektrische auto's te blussen.

©JeanLuc - stock.adobe.com

Door de hogere energiedichtheid kan deze nieuwe generatie batterijen een veel hogere actieradius realiseren. Elektrische auto's die 1500 kilometer kunnen rijden zonder te laden, zul je de komende jaren veel vaker tegenkomen! En zelfs als ze moeten laden, dan gaat dat veel korter duren. Door de nieuwe chemische samenstelling laden solid-state accu's sneller op. Er worden nu tests uitgevoerd door autofabrikanten waarbij een elektrische auto met het nieuwe accupakket binnen vijf minuten al 400 kilometer heeft opgeladen!

🔌Lees meer over op welke manieren je een elektrische auto kunt opladen in Nederland.

Misschien wel de belangrijkste reden om voor solid-state accu te kiezen is dat er geen lithium in zit, dat een moeilijk te verkrijgen metaal is en accu's veel duurder maakt. Vandaar dat je gegarandeerd de komende jaren veel meer EV's met een solid-state accu zult zien. Van de VS tot Europa en China, alle grote autofabrikanten kijken naar deze nieuwe technologie.

In China zijn de eerste modellen al vanaf 2025 leverbaar. De IM L6 verschijnt daar volgend jaar met de superieure accu. Ook Mercedes-Benz verwacht de komende jaren de eerste productiemodellen te leveren. Toyota werkt ondertussen samen met het Japanse energiebedrijf Idemitsu aan hun eigen solid-state accutechnologie. Zij verwachten eveneens in 2025 al met het eerste model met deze accu te komen.

Volkswagen ontwikkelt hun verbeterde accu met het Amerikaanse techbedrijf QuantumScape, dat al jaren solid-state batterijen test. Als laatste slaan Ford en BMW de handen ineen voor de ontwikkeling van hun superieure accu's. Dat doen ze samen met Solid Power; een bedrijf dat eerst voor het Amerikaanse leger batterijtechnologie ontwikkelde en nu uitbreidt naar de mobiliteitstak.

De solid-state batterijtechnologie gaat de komende jaren elektrisch rijden veel goedkoper en praktischer maken, maar er is nog een technologie in de maak die EV-fabrikanten veel geld kan besparen.

©Artinun - stock.adobe.com

Natrium-ion accu: rijden op zout water

China heeft de eerste productieauto's aangekondigd met een natrium-ion batterij, en ook Stellantis (het moederbedrijf van onder andere Fiat, Opel en Peugeot) ontwikkelt accupakketten met deze technologie.

Een natrium-ion batterij is, zoals de naam al doet vermoeden, een accu die zout water gebruikt. Dat is dan ook het grote voordeel van de batterij: zout is goedkoop, in tegenstelling tot lithium. Het tweede voordeel is dat zout veel lichter is dan lithium, zodat elektrische auto's in de toekomst flink gewicht kunnen verliezen. Naast de prijs is het zware gewicht van de huidige EV-accu's nog een groot probleem dat autobouwers proberen op te lossen. Daarvoor wordt bijvoorbeeld ook een zwavel-ion accu uitgetest door Stellantis; een interessante zijstap van de natrium-ion accu, en ook zwavel is lekker goedkoop in de aanschaf.

Naar verwachting komen de eerste EV's met natrium-ion accu's vanaf 2025, net als modellen met een solid-state batterij. Dit betekent dat elektrische auto's de komende jaren een stukje betaalbaarder kunnen worden en dat laden sneller en goedkoper kan. De technologie komt ook van pas in de vorm van bijvoorbeeld thuisaccu's en andere vormen van energieopslag. De elektrische automarkt is dus nog lang niet klaar met innoveren.

China is druk aan het innoveren met accutechnologie voor hun auto's. Lees meer over waarom de Chinese vierwielers zo populair zijn.


▼ Volgende artikel
Samsung voorziet Galaxy S25 Edge van sterker Corning Gorilla Glass Ceramic 2
Huis

Samsung voorziet Galaxy S25 Edge van sterker Corning Gorilla Glass Ceramic 2

Samsung gaat de nieuwe Galaxy S25 Edge-telefoons voorzien van het nieuwere Coring Gorilla Glass Ceramic 2. De nieuwste variant van dit sterke keramische glas maakt de telefoon sterker en beter beschermd tegen beschadigingen.

De Gorilla Glass Ceramic 2-technologie bevat kristallen die fijn in de glasmatrix zijn ingebed, waardoor het display beter bestand is tegen barsten zonder dat dit ten koste gaat van de optische transparantie.

"De Galaxy S25 Edge zet een nieuwe standaard voor vakmanschap en prestaties als ons dunste toestel uit de Galaxy S-serie tot nu toe", zegt Kwangjin Bae, EVP en hoofd van het team Mechanical R&D van Mobile eXperience Business bij Samsung Electronics. "Ter ondersteuning van dit baanbrekende ontwerp was het essentieel om een displaymateriaal te ontwikkelen dat zowel uitzonderlijk dun als betrouwbaar sterk was - een uitdaging die Corning en Samsung heeft samengebracht, verenigd door een gedeelde visie van doelgerichte engineering en gebruikersgerichte innovatie. Die visie is verankerd in elk detail van de Galaxy S25 Edge."

Het ionenuitwisselingsproces van Corning speelt een belangrijke rol bij de verbeterde weerstand tegen schade. Deze techniek versterkt het glaskeramische materiaal en verbetert de duurzaamheid van het display. Andrew Beck, Vice President en General Manager bij Corning Gorilla Glass, licht toe: "Met Gorilla Glass Ceramic 2 hebben we een opmerkelijke combinatie van dunheid en sterkte bereikt, waardoor consumenten het beste van twee werelden krijgen - uitzonderlijke duurzaamheid in een modern, strak ontwerp."

Op 13 mei aanstaande zal Samsung tijdens een live-event meer onthullen over de nieuwe Samsung Galaxy S25 Edge-telefoon. Via de onderstaande link kun je je alvast abonneren op het YouTube-kanaal van Samsung, waar het live-evenement zal worden uitgezonden:

▼ Volgende artikel
Van No Frost tot automatische ontdooifunctie: deze functies kan een vriezer allemaal hebben
© qwartm - stock.adobe.com
Huis

Van No Frost tot automatische ontdooifunctie: deze functies kan een vriezer allemaal hebben

Een vriezer zorgt ervoor dat je eten langer goed blijft. Maar sommige modellen doen meer dan alleen invriezen. Dankzij slimme functies zoals supervriezen of automatisch ontdooien bewaar je je eten niet alleen langer, maar ook beter. Welke functies kun je tegenkomen op een vriezer en wat heb je eraan? Je leest het hieronder.

In dit artikel over vriezers lees je: Welke extra functies en eigenschappen je op vriezers kunt tegenkomen: supervriezen, thermostaat, No Frost, automatische ontdooifunctie, dooiwaterafvoer en ijsblokjeslade. Ook lees je waarom zulke functies niet alleen goed zijn voor de werking van je vriezer, maar ook de kwaliteit van je ingevroren eten ten goede komen.

Lees ook: Wat is de ideale temperatuur voor jouw koelkast en vriezer?

Supervriezen: snel (terug) naar de juiste temperatuur

Gooi je een lading verse boodschappen in de vriezer, dan stijgt de temperatuur tijdelijk. Niet ideaal: eerder ingevroren etenswaren kunnen deels ontdooien en nieuwe producten doen er langer over om echt koud te worden. Met de supervriesfunctie voorkom je dat. Deze functie – ook wel snelvriesfunctie of 'fast freeze' genoemd – verlaagt de temperatuur tijdelijk tot -24 graden Celsius of nog kouder. Zo worden alle producten in één keer snel ingevroren. Zet supervriezen het liefst aan vóór je boodschappen gaat doen. Dan werkt het systeem al op volle kracht zodra je thuiskomt. Ook handig: gebruik de functie na het ontdooien van je vriezer om 'm weer snel op temperatuur te brengen.

Thermostaat: houd de temperatuur onder controle

De beste temperatuur voor een vriezer is -18 graden Celsius. Zo blijven de meeste etenswaren lang houdbaar en blijft het energieverbruik binnen de perken. Veel vriezers hebben daarom een ingebouwde thermostaat, waarmee je de temperatuur precies kunt instellen en in de gaten houdt. Zorg dat de temperatuur altijd onder de -17 graden ligt, maar stel 'm niet kouder in dan -30 graden. Want: hoe kouder hoe beter gaat bij vriezen niet op. Een te koude vriezer slurpt onnodig veel stroom en kan de structuur en smaak van producten als groente, fruit, vis, vlees en dranken aantasten.

Heeft jouw vriezer geen ingebouwde thermostaat? Je kunt ook een losse thermometer gebruiken om de temperatuur te controleren en zo nodig bij te stellen.

©Hedgehog94

No Frost: nooit meer ontdooien

Een dikke laag ijs in je vriezer is niet alleen onhandig, maar ook ongunstig voor je eten. Lades kunnen vast komen te zitten en er blijft minder ruimte over. Bovendien beïnvloedt ijs de temperatuur en vochtbalans in de vriezer. Daardoor kunnen smaak, textuur en houdbaarheid van je eten achteruitgaan. Daarnaast geldt: hoe meer ijs in de vriezer, hoe harder de vriezer moet werken om de juiste temperatuur te behouden.

Met No Frost voorkom je dat. Deze functie gebruikt een ventilatiesysteem dat lucht op de juiste temperatuur gelijkmatig door de vriezer blaast. Zo ontstaat er geen ijsafzetting op de wanden, lades of verpakkingen. Je hoeft dus nooit meer te ontdooien én je vriezer blijft efficiënt werken.

Automatische ontdooifunctie: minder ijs, minder werk

De automatische ontdooifunctie lijkt op No Frost, maar werkt net even anders. In plaats van ijsvorming continu te voorkomen, schakelt de automatische ontdooifunctie het koelsysteem van de vriezer af en toe tijdelijk uit. Het smeltwater loopt naar een opvangbak bij de motor en verdampt daar vanzelf. Deze functie helpt vooral bij overmatige ijsvorming, maar de ontdooifunctie zal je vriezer in tegenstelling tot No Frost niet volledig ijsvrij houden. Af en toe handmatig ontdooien blijft nodig – al scheelt het flink wat werk vergeleken met een vriezer die géén automatische ontdooifunctie heeft.

©Tolstoy | Prozorov Andrey

Dooiwaterafvoer: makkelijk ontdooien zonder gedoe

Ontdooi je je vriezer handmatig? Dan is een model met dooiwaterafvoer een slimme keuze. Dit systeem voert het smeltwater automatisch af via een gootje naar een opvangbak buiten de vriezer. Je hoeft dus niet meer te dweilen of met handdoeken in de weer. Het water loopt netjes weg, ook vanaf de bodem, waardoor je vriezer na afloop meteen schoon en droog is. En je voorkomt dat achtergebleven water bij het opnieuw inschakelen weer bevriest.

IJsblokjeslade: altijd ijsblokjes bij de hand

Je kent het wel: je hebt ijsblokjes nodig, maar deze liggen ergens ver achter in de vriezer. Na een poosje graaien heb je ze eindelijk, maar dan blijkt dat de ijsblokjes volledig aan elkaar vastgevroren zijn. Een vriezer met een aparte ijsblokjeslade voorkomt dit. De ijsblokjes liggen op een vaste plek, waardoor je er altijd makkelijk bij kunt. Ze komen niet in contact met andere etenswaren, blijven fris van smaak en vriezen niet aan elkaar vast. Bovendien houd je de rest van je vriezer overzichtelijker en beter ingedeeld, omdat de ijsblokjes een eigen plek hebben.

Welke functies passen bij jou?

Ben je op zoek naar een vriezer die past bij jouw manier van bewaren? Dan is het handig om te weten dat je bij veel webwinkels eenvoudig kunt filteren op functies als No Frost, supervriezen, een ijsblokjeslade of een automatische ontdooifunctie. Zo zie je in één oogopslag welke modellen aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Dat maakt het kiezen van een vriezer die écht bij je past een stuk makkelijker.