ID.nl logo
Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen
© Citroën
Mobiliteit

Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen

Van de messcherp geprijsde Citroën ë-C3 is nu ook een ruimtelijke SUV-variant te bestellen: de ë-C3 Aircross. Dit model blijft met zijn prijs ruimschoots onder de 30.000 euro. Als hybride is het nieuwe model zelfs met een derde zitrij verkrijgbaar, als EV past dat extra bankje er niet in. Zodat je vrienden wel eens voor een onaangename verrassing kunnen komen te staan ...

©Citroën

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's duur? Bij Citroën vinden ze van niet. Binnenkort staat de nieuwe ë-C3 bij de dealer, een compacte maar heel volwassen hatchback die met een 44kWh-batterij en een 113 pk sterke elektromotor leverbaar is vanaf 24.290 euro. Trek je daar nog eens de SEPP-aanschafsubsidie vanaf, dan blijft er van dat messcherpe bedrag maar 21.340 euro over. Alleen de Dacia Spring Electric weet op dit moment nog onder dat bedrag te duiken.

©Citroën

Citroën lanceert nu de ë-C3 Aircross. In feite gaat het daarbij om de SUV-variant van de ë-C3. Geheel volgens de deelfilosofie van moederconcern Stellantis, is de nieuwe Citroën technisch gelijk aan de elektrische Opel Frontera. Dat model staat immers op hetzelfde schaalbare STLA Smart Car-platform. Maar wat Opel niet is gelukt, krijgt Citroën wel voor elkaar: de prijzen van de ë-C3 Aircross beginnen namelijk onder de 30.000 euro. Ruimschoots zelfs, want de vanafprijs bedraagt 27.390 euro. Exclusief SEPP-subsidie.

©Citroën

Met een lengte van 4,40 meter is de ë-C3 Aircross 38 centimeter langer dan de hatchback. Tussen de voor- en de achteras is 13,2 centimeter extra ruimte gecreëerd. Daarmee biedt de ë-C3 Aircross zowel aan de passagiers op de achterbank als aan de bagage veel meer ruimte. Citroën geeft een laadvolume op van 460 tot 1.600 liter. Voor een auto met zulke compacte maatvoeringen is dat een indrukwekkende inhoud.

©Citroën

Citroën was zelf ook onder de indruk van de hoeveelheid binnenruimte in de nieuwe Aircross, en biedt op de versie met verbrandingsmotor zelfs een derde zitrij aan. Sta dus niet vreemd te kijken als ineens het hele voetbalteam van je kinderen bij de ë-C3 Aircross staat om met jou mee te rijden naar een uitwedstrijd, of als je vrienden je aanwijzen als de BOB. Want in jouw Aircross kun je met z'n zevenen zitten. Toch?

©Citroën

Welnu: de feiten liggen anders. In de elektrisch aangedreven ë-C3 Aircross moest het batterijpakket van 44 kWh immers worden ondergebracht. Daarom is de vloer een stukje omhoog gekomen, en was er geen ruimte meer om die derde zitrij in te bouwen. Wanneer je voor de elektrische variant van de C3 Aircross kiest, zit je dus automatisch vast aan het standaard aantal zitplaatsen: vijf stuks. Je zult twee van je vrienden dus moeten teleurstellen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Citroën

Over de batterij gesproken: die is net zo groot als in de hatchbackvariant van de ë-C3. Ook de elektromotor is identiek, en levert een vermogen van 113 pk. Citroën geeft voor de ë-C3 Aircross een grootste actieradius op van 306 kilometer. Ter vergelijking: de hatchback komt dankzij zijn betere stroomlijn en lagere gewicht 20 kilometer verder op een volle batterij. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 procent 'state of charge' bijladen naar 80 procent neemt 26 minuten in beslag. De boordlader bereikt een hoogste laadsnelheid van 7,4 kW. Een versie met grotere batterij en een actieradius van zo'n 400 kilometer komt in een later stadium op de markt.

©Citroën

Uiterlijk volgt de ë-C3 Aircross uiteraard de designkoers die Citroën met de nieuwe C3 hatchback is ingeslagen. Ook het interieurontwerp volgt hetzelfde thema. Sterker nog: het dashboard van de Aircross is identiek aan dat van de C3 hatchback. In de basisversie You is het 10,25-inch touchscreen optioneel verkrijgbaar, de duurdere en completere Max-uitvoering heeft dit multimediascherm standaard. De digitale displays voor alle rij-info is vlak onder de voorruit geplaatst, en zie je net boven de stuurrand.

©Citroën

Citroën zou Citroën niet zijn als het comfort aan rij- en reisboord van de ë-C3 Aircross geen extra aandacht had gekregen. De schokdempers van de auto zijn voorzien van zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions. Afhankelijk van de uitvoering of de opties die je kiest, zijn de stoelen bekleed met een extra dikke schuimvulling. De veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit onder meer actieve rijstrookassistentie, een automatische noodremfunctie, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordherkenning. De Max voegt daar nog dodehoekdetectie, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera aan toe.

©Citroën

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.