ID.nl logo
Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen
© Citroën
Mobiliteit

Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen

Van de messcherp geprijsde Citroën ë-C3 is nu ook een ruimtelijke SUV-variant te bestellen: de ë-C3 Aircross. Dit model blijft met zijn prijs ruimschoots onder de 30.000 euro. Als hybride is het nieuwe model zelfs met een derde zitrij verkrijgbaar, als EV past dat extra bankje er niet in. Zodat je vrienden wel eens voor een onaangename verrassing kunnen komen te staan ...

©Citroën

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's duur? Bij Citroën vinden ze van niet. Binnenkort staat de nieuwe ë-C3 bij de dealer, een compacte maar heel volwassen hatchback die met een 44kWh-batterij en een 113 pk sterke elektromotor leverbaar is vanaf 24.290 euro. Trek je daar nog eens de SEPP-aanschafsubsidie vanaf, dan blijft er van dat messcherpe bedrag maar 21.340 euro over. Alleen de Dacia Spring Electric weet op dit moment nog onder dat bedrag te duiken.

©Citroën

Citroën lanceert nu de ë-C3 Aircross. In feite gaat het daarbij om de SUV-variant van de ë-C3. Geheel volgens de deelfilosofie van moederconcern Stellantis, is de nieuwe Citroën technisch gelijk aan de elektrische Opel Frontera. Dat model staat immers op hetzelfde schaalbare STLA Smart Car-platform. Maar wat Opel niet is gelukt, krijgt Citroën wel voor elkaar: de prijzen van de ë-C3 Aircross beginnen namelijk onder de 30.000 euro. Ruimschoots zelfs, want de vanafprijs bedraagt 27.390 euro. Exclusief SEPP-subsidie.

©Citroën

Met een lengte van 4,40 meter is de ë-C3 Aircross 38 centimeter langer dan de hatchback. Tussen de voor- en de achteras is 13,2 centimeter extra ruimte gecreëerd. Daarmee biedt de ë-C3 Aircross zowel aan de passagiers op de achterbank als aan de bagage veel meer ruimte. Citroën geeft een laadvolume op van 460 tot 1.600 liter. Voor een auto met zulke compacte maatvoeringen is dat een indrukwekkende inhoud.

©Citroën

Citroën was zelf ook onder de indruk van de hoeveelheid binnenruimte in de nieuwe Aircross, en biedt op de versie met verbrandingsmotor zelfs een derde zitrij aan. Sta dus niet vreemd te kijken als ineens het hele voetbalteam van je kinderen bij de ë-C3 Aircross staat om met jou mee te rijden naar een uitwedstrijd, of als je vrienden je aanwijzen als de BOB. Want in jouw Aircross kun je met z'n zevenen zitten. Toch?

©Citroën

Welnu: de feiten liggen anders. In de elektrisch aangedreven ë-C3 Aircross moest het batterijpakket van 44 kWh immers worden ondergebracht. Daarom is de vloer een stukje omhoog gekomen, en was er geen ruimte meer om die derde zitrij in te bouwen. Wanneer je voor de elektrische variant van de C3 Aircross kiest, zit je dus automatisch vast aan het standaard aantal zitplaatsen: vijf stuks. Je zult twee van je vrienden dus moeten teleurstellen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Citroën

Over de batterij gesproken: die is net zo groot als in de hatchbackvariant van de ë-C3. Ook de elektromotor is identiek, en levert een vermogen van 113 pk. Citroën geeft voor de ë-C3 Aircross een grootste actieradius op van 306 kilometer. Ter vergelijking: de hatchback komt dankzij zijn betere stroomlijn en lagere gewicht 20 kilometer verder op een volle batterij. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 procent 'state of charge' bijladen naar 80 procent neemt 26 minuten in beslag. De boordlader bereikt een hoogste laadsnelheid van 7,4 kW. Een versie met grotere batterij en een actieradius van zo'n 400 kilometer komt in een later stadium op de markt.

©Citroën

Uiterlijk volgt de ë-C3 Aircross uiteraard de designkoers die Citroën met de nieuwe C3 hatchback is ingeslagen. Ook het interieurontwerp volgt hetzelfde thema. Sterker nog: het dashboard van de Aircross is identiek aan dat van de C3 hatchback. In de basisversie You is het 10,25-inch touchscreen optioneel verkrijgbaar, de duurdere en completere Max-uitvoering heeft dit multimediascherm standaard. De digitale displays voor alle rij-info is vlak onder de voorruit geplaatst, en zie je net boven de stuurrand.

©Citroën

Citroën zou Citroën niet zijn als het comfort aan rij- en reisboord van de ë-C3 Aircross geen extra aandacht had gekregen. De schokdempers van de auto zijn voorzien van zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions. Afhankelijk van de uitvoering of de opties die je kiest, zijn de stoelen bekleed met een extra dikke schuimvulling. De veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit onder meer actieve rijstrookassistentie, een automatische noodremfunctie, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordherkenning. De Max voegt daar nog dodehoekdetectie, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera aan toe.

©Citroën

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 platenspelers met klep voor minder dan 275 euro
© © Przemek Klos
Huis

Waar voor je geld: 5 platenspelers met klep voor minder dan 275 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar bijzondere producten voor een mooie prijs. Vinyl is de laatste jaren weer helemaal terug, maar die kun je natuurlijk alleen afspelen op een platenspeler. Wij vonden vijf interessante modellen voorzien van een stofklep, voor minder dan 275 euro.

Platenspelers worden steeds vaker aangeboden, en ook op Kieskeurig.nl zien we ze meer en meer in de verschillende aangesloten webshops. Wij vonden vijf mooie exemplaren voor je die ook nog eens zijn voorzien van een klep om het mechanisme en je platen te beschermen tegen stof.

Sony PS-LX310BT

De Sony PS-LX310BT is een volautomatische platenspeler. Dit betekent dat je met een druk op de knop de arm naar de plaat kunt bewegen om het afspelen te starten. Aan het einde van de plaat keert de arm automatisch terug naar zijn beginpositie. De speler is aangedreven met een snaar. Een kenmerkende functie is de ingebouwde Bluetooth-zender, waarmee je het geluid van je vinyl draadloos kunt doorsturen naar een Bluetooth-speaker, -soundbar of -hoofdtelefoon.

Mocht je de voorkeur geven aan een bekabelde opstelling, dan kan dat ook via de RCA-uitgang. De platenspeler heeft een ingebouwde phono-voorversterker. Dit maakt het mogelijk om de speler direct aan te sluiten op een versterker of actieve luidsprekers die geen speciale phono-ingang hebben. De aluminium draaischijf is ontworpen om trillingen te minimaliseren en een stabiele rotatie te waarborgen. De meegeleverde stofkap beschermt de plaat en de naald tegen stof.

Lenco L-3808

Bij de Lenco L-3808 heb je te maken met een direct aangedreven platenspeler, wat inhoudt dat de motor de draaischijf direct aandrijft zonder tussenkomst van een snaar. Dit zorgt voor een snelle start- en stoptijd. Een bijzondere eigenschap is de USB-aansluiting. Hiermee kun je de platenspeler verbinden met een computer om je vinylplaten te digitaliseren.

Verder beschikt dit model over een ingebouwde phono-voorversterker, die je naar wens kunt in- of uitschakelen. Hierdoor kun je hem aansluiten op een breed scala aan audiosystemen, zowel met als zonder specifieke phono-ingang. De arm is S-vormig en voorzien van een afneembare headshell, wat het wisselen van het element vereenvoudigt. De aanwezigheid van pitch control geeft je de mogelijkheid om de afspeelsnelheid handmatig fijn te stellen. Een doorzichtige stofkap houdt stof op afstand.

Audio-Technica AT-LP60XBT

De Audio-Technica AT-LP60XBT functioneert als een volautomatische, snaaraangedreven platenspeler. Het bedieningsgemak staat hierbij centraal: met knoppen voor start en stop kun je het afspeelproces eenvoudig beheren. De arm plaatst zichzelf op de groef en keert na afloop van de plaat vanzelf weer terug. Net als de Sony beschikt dit model over een geïntegreerde Bluetooth-functionaliteit. Dit maakt het mogelijk om draadloos verbinding te maken met maximaal acht verschillende Bluetooth-apparaten, zoals luidsprekers of een koptelefoon.

Voor een standaard opstelling is er een RCA-uitgang beschikbaar. De ingebouwde phono-voorversterker is uitschakelbaar, waardoor je de keuze hebt tussen aansluiting op een phono- of een lijningang van je versterker. De draaischijf is vervaardigd uit gegoten aluminium. Het meegeleverde element is een Dual Magnet-cartridge met een vervangbare naald. De stofkap is scharnierend en afneembaar.

Denon DP-29F

Dit model, de Denon DP-29F, is een snaaraangedreven en volautomatische platenspeler. Je bedient de speler met de start- en stopknoppen, waarna de toonarm automatisch naar het begin van de plaat beweegt en aan het einde weer terugkeert. Een belangrijk kenmerk is de ingebouwde, inschakelbare RIAA phono-equalizer. Dankzij deze voorversterker kun je de DP-29F direct aansluiten op een versterker of receiver via een standaard AUX- of lijningang, zonder dat een aparte phono-ingang nodig is.

De draaischijf is gemaakt van gegoten aluminium en de platenspeler wordt geleverd met een MM-element (Moving Magnet), zodat je na het aansluiten direct kunt beginnen met luisteren. Het geheel wordt beschermd door een stofkap die het mechanisme en je platen vrijhoudt van stof en vuil.

Lenco LBT-188

Ook deze Lencois uitgerust met een snaaraandrijving. Een opvallende functie van dit model is de ingebouwde Bluetooth-zender. Hiermee heb je de mogelijkheid om het geluid van je vinylplaten draadloos te streamen naar een compatibele Bluetooth-luidspreker of -hoofdtelefoon. Daarnaast is de platenspeler voorzien van een USB-aansluiting, waarmee je hem aan een computer kunt koppelen. Dit stelt je in staat om je platencollectie te digitaliseren.

De Lenco LBT-188 beschikt over een geïntegreerde phono-voorversterker, wat betekent dat je hem direct kunt aansluiten op de aux-ingang van vrijwel elke versterker of set actieve speakers. De toonarm is voorzien van een instelbaar contragewicht voor een nauwkeurige naalddruk. Het geheel wordt geleverd met een afneembare, doorzichtige stofkap die de draaitafel en de plaat beschermt.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.