ID.nl logo
Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen
© Citroën
Mobiliteit

Waarom je de Citroën ë-C3 Aircross niet voor je vrienden moet kopen

Van de messcherp geprijsde Citroën ë-C3 is nu ook een ruimtelijke SUV-variant te bestellen: de ë-C3 Aircross. Dit model blijft met zijn prijs ruimschoots onder de 30.000 euro. Als hybride is het nieuwe model zelfs met een derde zitrij verkrijgbaar, als EV past dat extra bankje er niet in. Zodat je vrienden wel eens voor een onaangename verrassing kunnen komen te staan ...

©Citroën

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's duur? Bij Citroën vinden ze van niet. Binnenkort staat de nieuwe ë-C3 bij de dealer, een compacte maar heel volwassen hatchback die met een 44kWh-batterij en een 113 pk sterke elektromotor leverbaar is vanaf 24.290 euro. Trek je daar nog eens de SEPP-aanschafsubsidie vanaf, dan blijft er van dat messcherpe bedrag maar 21.340 euro over. Alleen de Dacia Spring Electric weet op dit moment nog onder dat bedrag te duiken.

©Citroën

Citroën lanceert nu de ë-C3 Aircross. In feite gaat het daarbij om de SUV-variant van de ë-C3. Geheel volgens de deelfilosofie van moederconcern Stellantis, is de nieuwe Citroën technisch gelijk aan de elektrische Opel Frontera. Dat model staat immers op hetzelfde schaalbare STLA Smart Car-platform. Maar wat Opel niet is gelukt, krijgt Citroën wel voor elkaar: de prijzen van de ë-C3 Aircross beginnen namelijk onder de 30.000 euro. Ruimschoots zelfs, want de vanafprijs bedraagt 27.390 euro. Exclusief SEPP-subsidie.

©Citroën

Met een lengte van 4,40 meter is de ë-C3 Aircross 38 centimeter langer dan de hatchback. Tussen de voor- en de achteras is 13,2 centimeter extra ruimte gecreëerd. Daarmee biedt de ë-C3 Aircross zowel aan de passagiers op de achterbank als aan de bagage veel meer ruimte. Citroën geeft een laadvolume op van 460 tot 1.600 liter. Voor een auto met zulke compacte maatvoeringen is dat een indrukwekkende inhoud.

©Citroën

Citroën was zelf ook onder de indruk van de hoeveelheid binnenruimte in de nieuwe Aircross, en biedt op de versie met verbrandingsmotor zelfs een derde zitrij aan. Sta dus niet vreemd te kijken als ineens het hele voetbalteam van je kinderen bij de ë-C3 Aircross staat om met jou mee te rijden naar een uitwedstrijd, of als je vrienden je aanwijzen als de BOB. Want in jouw Aircross kun je met z'n zevenen zitten. Toch?

©Citroën

Welnu: de feiten liggen anders. In de elektrisch aangedreven ë-C3 Aircross moest het batterijpakket van 44 kWh immers worden ondergebracht. Daarom is de vloer een stukje omhoog gekomen, en was er geen ruimte meer om die derde zitrij in te bouwen. Wanneer je voor de elektrische variant van de C3 Aircross kiest, zit je dus automatisch vast aan het standaard aantal zitplaatsen: vijf stuks. Je zult twee van je vrienden dus moeten teleurstellen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Citroën

Over de batterij gesproken: die is net zo groot als in de hatchbackvariant van de ë-C3. Ook de elektromotor is identiek, en levert een vermogen van 113 pk. Citroën geeft voor de ë-C3 Aircross een grootste actieradius op van 306 kilometer. Ter vergelijking: de hatchback komt dankzij zijn betere stroomlijn en lagere gewicht 20 kilometer verder op een volle batterij. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 procent 'state of charge' bijladen naar 80 procent neemt 26 minuten in beslag. De boordlader bereikt een hoogste laadsnelheid van 7,4 kW. Een versie met grotere batterij en een actieradius van zo'n 400 kilometer komt in een later stadium op de markt.

©Citroën

Uiterlijk volgt de ë-C3 Aircross uiteraard de designkoers die Citroën met de nieuwe C3 hatchback is ingeslagen. Ook het interieurontwerp volgt hetzelfde thema. Sterker nog: het dashboard van de Aircross is identiek aan dat van de C3 hatchback. In de basisversie You is het 10,25-inch touchscreen optioneel verkrijgbaar, de duurdere en completere Max-uitvoering heeft dit multimediascherm standaard. De digitale displays voor alle rij-info is vlak onder de voorruit geplaatst, en zie je net boven de stuurrand.

©Citroën

Citroën zou Citroën niet zijn als het comfort aan rij- en reisboord van de ë-C3 Aircross geen extra aandacht had gekregen. De schokdempers van de auto zijn voorzien van zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions. Afhankelijk van de uitvoering of de opties die je kiest, zijn de stoelen bekleed met een extra dikke schuimvulling. De veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit onder meer actieve rijstrookassistentie, een automatische noodremfunctie, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordherkenning. De Max voegt daar nog dodehoekdetectie, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera aan toe.

©Citroën

▼ Volgende artikel
Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken
© Siemens
Huis

Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken

Ben je op koffiegebied een echte fijnproever? Misschien is deze gloednieuwe automatische espressomachine van Siemens dan wel iets voor jou. Dit stijlvol vormgegeven apparaat ondersteunt maar liefst 35 koffiesoorten. Naast gangbare smaken als cappuccino, espresso en americano maak je met de EQ700 Integral net zo makkelijk exotischer dranken. Een ristretto, flat white of cold brew macchiato? Geen probleem! We nemen de proef op de som.

Fantastisch
Conclusie

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.

Plus- en minpunten
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot melkreservoir
  • Ruime watertank met handvat
  • Duidelijk touchscreen
  • Zeer veel koffiesmaken
  • Stille keramische molen
  • Ingebouwde ledverlichting
  • Uitgebreide app
  • Prijzig
  • Relatief groot
  • Waterfilter elke twee maanden vervangen

Siemens heeft zijn nieuwste espressomachines zorgvuldig verpakt. Op de productdoos staan zelfs instructies over hoe je de EQ700 Integral het best kunt uitpakken. Het is een behoorlijk groot en zwaar apparaat: respectievelijk 38 × 35,2 × 46,7 centimeter en 10,7 kilo. Reserveer dus voldoende ruimte in je beoogde koffiecorner. In de verpakking zit nog een klein doosje met losse accessoires, zoals een rooster, een aanbrenghulp voor het waterfilter, een teststrip voor de waterhardheid en een Nederlandstalige handleiding.

©Maikel Dijkhuizen

De Siemens EQ700 Integral neemt op het keukenblad best veel ruimte in beslag.

Robuuste behuizing

Siemens hanteert voor dit model weliswaar een stevige adviesprijs van 1249 euro, maar daar krijg je wel een stijlvol vormgegeven koffiemachine met een hoge bouwkwaliteit voor terug. Het apparaat is afgewerkt met roestvrij staal en stevig kunststof. Mooi meegenomen is dat alle losse onderdelen wel een stootje kunnen hebben, zoals het deksel van het bonenreservoir en de lekschaal. Alles voelt zeer solide aan.

De watertank van 2,4 liter heeft een handig handvat. Die vul je dus eenvoudig onder de kraan. Het bovenste vak biedt plek aan 320 gram bonen, terwijl je 700 milliliter in het melkreservoir kwijt kunt. Wil je melkdranken bereiden, dan klik je het benodigde reservoir aan de zijkant vast.

Duidelijk aanraakscherm

Het heldere touchscreen van 5 inch is een echte blikvanger. Dankzij het gebruiksvriendelijke menu laat de EQ700 Integral zich makkelijk bedienen. Als je de koffiemachine voor de eerste keer inschakelt, neem je eerst enkele instellingen door. Kies op het scherm onder andere de Nederlandse taal en koppel de koffiemachine optioneel aan de Home Connect-app op een smartphone (waarover later meer).

Neem even de tijd om het apparaat gebruiksklaar te maken. Je dient onder meer het waterfilter te ontluchten en de waterhardheid in te stellen. Volgens Siemens is het noodzakelijk om dit filter elke twee maanden te vervangen, maar je kunt de koffiemachine ook prima zonder gebruiken. Vermoedelijk moet je het apparaat dan wel wat vaker ontkalken.

©Maikel Dijkhuizen

Het felverlichte aanraakscherm springt direct in het oog.

Koffie bereiden

Een kopje koffie bereiden werkt simpel. Tik op het aanraakscherm op de soort koffie die je wilt drinken. De afbeeldingen zijn erg duidelijk, zodat gebruikers zich niet snel zullen vergissen. Je stelt bij elke variant de koffiesterkte, de hoeveelheid en het aromaprofiel in. Voor het aromaniveau selecteer je de optie Mild, Gebalanceerd of Karakteristiek. Kies je een melkdrank, dan tik je op het scherm eveneens op de gewenste hoeveelheid. Een nuttige functie is dat je elke koffiesoort met de gewenste bereidingsopties aan je favorieten kunt toevoegen.

Onder het tabblad Klassiekers vind je alle bekende koffiesoorten. Wil je eens wat anders uitproberen, dan tref je bij coffeeWorld nog véél meer variaties, waaronder wiener melange, café au lait en slow brew. Bij elke soort lees je op het scherm een korte beschrijving. Verder kies je via coffeeWorld+ ook nog koffierecepten in de Home Connect-app. Gebruik de app daarnaast om de bereiding op afstand te starten, instellingen te wijzigen en nieuwe software-updates te installeren.

De EQ700 Integral heeft onderhuids verschillende sensors. Die zorgen voor de juiste temperatuur en een goede verhouding tussen koffie en water. De keramische molen is verrassend stil. Boven de koffie- en melkuitloop bevinden zich twee felle ledlampen. Kortom, zet gerust ook in het donker een kopje koffie. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de dranken lekker smaken. Daarover kunnen we kort zijn, want onder leiding van deze espressomachine bereid je heerlijke koffie.

©Maikel Dijkhuizen

Deze uitgebreide koffiemachine heeft twee ingebouwde ledlampjes.

Espressomachine reinigen

Elke uitgebreide koffiemachine vereist het nodige onderhoud, en dat is bij de EQ700 Integral niet anders. Siemens maakt het zijn gebruikers zo makkelijk mogelijk. Zo start de machine na elke melkdrank op eigen houtje een stoomspoeling om het kanaal voor de melktoevoer te reinigen. Zoals je van een apparaat in deze prijsklasse mag verwachten, kun je ook een ontkalkingsprogramma starten. Op jouw verzoek lees je op het scherm hoe je verschillende componenten kunt reinigen, zoals de zetgroep en drankuitloop. De instructies zijn erg duidelijk, waardoor je de papieren handleiding eigenlijk niet eens nodig hebt.

Siemens EQ700 Integral kopen?

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.

▼ Volgende artikel
Review Philips Hue Essential: goedkoper aan de slag met Hue-lampen
© Rens Blom
Zekerheid & gemak

Review Philips Hue Essential: goedkoper aan de slag met Hue-lampen

Philips Hue is voor velen hét merk als het om slimme lampen gaat, maar de verlichting is niet goedkoop. Dat weet de fabrikant ook. Een nieuwe lijn Essential-lampen sluit een paar compromissen in ruil voor een veel lagere prijs. In deze review lees je hoe de Philips Hue Essential-lampen bevallen en waar je op inlevert ten opzichte van reguliere Hue-verlichting.

Uitstekend
Conclusie

De Philips Hue Essential-lampen sluiten een paar begrijpelijke compromissen ten opzichte van de reguliere Hue-verlichting. Die compromissen vinden wij niet storend. De Essential-verlichting bevalt ons goed, zeker als je weet dat drie E27 Essential-peertjes 50 euro kosten en drie normale E27 Hue-peertjes ruim 100 euro.

Plus- en minpunten
  • Scherpe prijs
  • Goede kennismaking met Hue-ecosysteem
  • Fijne slimme lampen, ook als uitbreiding van bestaand Hue-ecosysteem
  • Werkt pas voluit met optionele Hue Bridge (Pro)
  • Kortere levensduur t.o.v. reguliere Hue-verlichting

De Hue Essential-lijn is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waaronder de door ons geteste E27-lampen die wittinten en kleuren kunnen tonen. We ontvingen een doos met drie E27-peertjes, die samen 50 euro kosten en die je direct kunt gebruiken - ook zonder Philips Hue-bridge. De lampen communiceren namelijk via bluetooth. Met een duidelijke maar: om de lampen te bedienen, moet je namelijk binnenshuis zijn. Wil je op een andere locatie je verlichting aanpassen, dan is er geen bluetooth-verbinding en kun je weinig uithalen. De Bridge (50 euro of 90 euro voor de Bridge Pro) lost dit probleem op. De bridge communiceert met de lampen en is zelf via wifi benaderbaar, waardoor jij overal met een internetverbinding je lampen kunt aansturen.

©Rens Blom

Installeren

De Essential-lampen installeren is een fluitje van een cent. Je pakt de Philips Hue-app erbij, scant de qr-code op een peertje en draait hem in een lamp. Daarna bepaal je de kleur van de lamp en kun je eventueel andere instellingen aanpassen. Dit werkt allemaal als een trein, zoals we van Philips Hue-verlichting gewend zijn. De Essential-lampen functioneren ook helemaal naar behoren binnen ons bestaande Hue-ecosysteem met niet-Essential-lampen. Scènes, automatiseringen en accessoires zijn allemaal te koppelen. Hier merk je duidelijk dat je producten van hetzelfde merk gebruikt.

©Rens Blom

Een peertje installeren is zo gepiept via de fijne Philips Hue-app.

Verschillen met reguliere Hue-lampen

Om de Essential-peertjes goedkoper in de markt te zetten, sluit Philips Hue een paar compromissen. De levensduur van een Essential-lamp is volgens de fabrikant maximaal 15 duizend uur, tegenover maximaal 25 duizend uur voor een reguliere Hue-lamp. Dat kun je op de lange termijn dus merken: je hebt dan sneller een nieuw peertje nodig. Twee andere verschillen kun je juist elke dag ervaren, al hangt dat ervan af of je ook duurdere Hue-lampen gebruikt. Want waar de standaard Hue-verlichting dimbaar is tot 0,2 procent, dimt een Essential-lamp tot 2 procent. Een Essential-lampje geeft op zijn laagste stand dus meer licht, wat mogelijk storend kan zijn als je de lamp als permanent nachtlampje gebruikt. Wij hebben ons er niet aan gestoord.

©Rens Blom

Je hebt een optionele Hue Bridge (Pro) nodig om alles uit de Essential-verlichting te halen.

Tot slot het derde verschil: de zogeheten kleurmenging. Een reguliere Hue-lamp gebruikt een geavanceerdere technologie om zijn kleuren af te geven, wat een mooie egale lichtgloed geeft. De Essential-verlichting gebruikt 'basis kleurmenging', stelt Philips Hue. Het licht komt daarom wat minder egaal uit het peertje. Dat zien wij als we onze premium Hue-lampen ernaast houden, maar op zichzelf produceren de Essential-lampen 'gewoon mooi' licht. Via de Hue-app kun je kiezen uit allerlei kleuren en scènes, van lavalamp-blauw tot een kaarsachtige gloed, inclusief bewegingen gesimuleerd door het peertje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Conclusie: Philips Hue Essential kopen?

De Philips Hue Essential-lampen sluiten een paar begrijpelijke compromissen ten opzichte van de reguliere Hue-verlichting. Die compromissen vinden wij niet storend. De Essential-verlichting bevalt ons goed, zeker als je weet dat drie E27 Essential-peertjes 50 euro kosten en drie normale E27 Hue-peertjes ruim 100 euro.