ID.nl logo
Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid

Maak kennis met de nieuwe Hyundai Kona Electric. Deze compacte SUV scoort met zijn doorwrochte elektrische aandrijflijn, verfijnde onderstel, prima oplaadprestaties, uitgebreide standaarduitrusting en actieradius tot wel 514 kilometer. En dankzij z'n flink toegenomen afmetingen is hij ook nog eens een stuk ruimer geworden. Aangenaam! Of heeft de Kona Electric ook minder prettige eigenschappen?

Fantastisch
Conclusie

De tweede generatie van de Hyundai Kona Electric grossiert in sterke eigenschappen. Vergeleken met het vorige model is hij aanzienlijk groter en ruimer geworden. Ook de batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, terwijl de elektromotor nu meer vermogen levert. Maar daardoor is de Kona Electric ook duurder geworden. In tegenstelling tot de Ioniq 5 en Ioniq 6 weet de nieuwe Kona Electric zich niet van de concurrentie te onderscheiden met een veel krachtiger boordnet, waardoor hij onderweg bij de snellader geen baanbrekende prestaties levert. Niettemin maakt de nieuwe, ruimere Kona Electric een zeer uitgebalanceerde en volwassen indruk.

Plus- en minpunten
  • Comfortabele, stille gezinsauto
  • Ruim interieur
  • Eenvoudige bediening
  • Prima laadprestaties
  • Zeer bruikbare actieradius
  • Is aanzienlijk duurder dan zijn voorganger
  • Niet uitzonderlijk energiezuinig
  • Mogelijkheden SEPP-subsidie zijn beperkt
  • Expressief uiterlijk is niet ieders smaak
  • Algauw duurder dan een Tesla Model 3 ...

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eerst even een rondje om de Kona Electric

Van de eerste generatie van de Hyundai Kona kan niet worden gezegd dat het een muurbloempje was. Dankzij zijn eigenzinnige design met stoere SUV-achtige elementen en opvallend laag geplaatste koplampen was de compacte crossover veel meer dan een ‘dertien-in-een-dozijn’-auto.

Voor het nieuwe model heeft Hyundai gekozen voor een nóg expressiever uiterlijk met opvallende ledstrips op de neus en de achterzijde. Ook van opzij is de nieuwe Kona een opvallende verschijning, met eigenzinnige vouwen in het plaatwerk en breed uitgeklopte wielkuipen. Ten opzichte van de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid heeft de volledig elektrische variant andere bumpers, terwijl de wielkuipen in kleur zijn meegespoten. Bij de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid zijn die van donker kunststof.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook opvalt, is dat de nieuwe Kona een stuk groter is dan zijn voorganger. Werd de auto eerst ingeschaald in het B-segment – met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Crossland – nu is de Kona gepromoveerd naar het zogenaamde C-segment. De nieuwe Kona Electric is 15 centimeter langer en 2,5 cm breder dan zijn voorganger. Doordat de afstand tussen de voor- en achteras 6 centimeter is gegroeid, heeft de nieuwe Kona een veel ruimer interieur. Dat merk je vooral als je op de achterbank gaat zitten. Als je wat langer bent, kom je hier niet (meer) zo gauw met je benen en hoofd in de knel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Kijken we verder naar het interieur, dan zien we een dashboard in dezelfde stijl als dat van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6, met een breedbeeldinstrumentarium waarin twee TFT-displays zijn verwerkt. Een overzichtelijk geheel, waarbij de bediening van de airco en de belangrijkste functies van het multimediasysteem via grote fysieke knoppen gebeurt. Zo zien we het graag!

De afwerking van het interieur is keurig. Bij het eerste model was het interieur altijd een erg donker geheel, maar de tweede generatie van de compacte crossover kan, afhankelijk van de gekozen uitvoering, ook worden geleverd met lichtgrijze of lichtgroene bekleding. Dat creëert een nét wat kleurrijker en ruimtelijker geheel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Is de Hyundai Kona Electric een praktische auto?

Mede dankzij de groeispurt die de nieuwe Hyundai Kona heeft gemaakt, is hij als gezinsauto nog beter inzetbaar. Voorin en achterin hoeft niemand te klagen over de beschikbare ruimte. Ook heeft de auto voldoende bagageruimte: 407 liter met de achterbank in gebruik en 1.300 liter met de rugleuning neergeklapt.

Dat is trouwens precies evenveel laadvolume als de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid hebben; de batterij in de bodem slokt dus geen bagageruimte op. Onder de vloerplaat van de kofferbak is nog een vak gecreëerd om bijvoorbeeld de laadkabel op te bergen. Voorin heeft de Kona Electric een kleine ‘frunk’ met een inhoud van 27 liter.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als je regelmatig een aanhanger gebruikt of op zomervakantie wilt met een vouwwagen, is het raadzaam om te kiezen voor de Kona Electric met de grote 65,4kWh-batterij. Deze versie mag namelijk een geremd gewicht trekken van 750 kilo. Bij de Kona Electric met 48,4kWh-batterij bedraagt het maximum trekgewicht slechts 300 kilo. Prima voor een fietsendrager of een ieniemienie bagagewagentje, maar de mogelijkheden zijn daarmee wel veel kleiner.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wat kost de Kona Electric en wat heeft hij voor dat geld te bieden?

De consumentenprijzen van de nieuwe Hyundai Kona Electric beginnen bij 39.995 euro (private lease vanaf 559 euro per maand). Dat is 3.000 euro méér dan de basisversie van de vorige elektrisch aangedreven Kona kostte. Een prijstoename die echter wordt goedgemaakt met een grotere batterij (van 48,4 kWh in plaats van 39 kWh), een hoger motorvermogen (156 in plaats van 136 pk) en extra interieurruimte.

Ook de prijs van de variant met de grotere 65,4kWh-batterij begint 3.000 euro boven het bedrag dat werd gevraagd voor het vorige model, hoewel de capaciteit van de batterij in dit geval slechts 1,4 kWh groter werd. Met een vermogen van 218 pk is de nieuwe ‘Long Range’-variant niet veel krachtiger dan de vorige versie, die 204 pk op de voorwielen overbracht. En o ja: de beginprijs van de nieuwe Kona Electric met 65,4kWh-batterij bedraagt 43.995 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau (Comfort of Comfort Smart) komt de Kona Electric met 48,4kWh-batterij altijd in aanmerking voor 2.950 euro Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren (SEPP), óók wanneer je een warmtepomp met batterijverwarming/preconditioning en ‘Vehicle to Load’ 230V-aansluiting (om bijvoorbeeld een laptop of een koelkastje op aan te sluiten) à 1.495 euro bijbestelt.

Voor de variant met 65,4kWh-batterij geldt dat het even uitzoeken is welke uitvoering voor SEPP-aanschafsubsidie in aanmerking komt. Exclusief opties blijven de Comfort en Comfort Smart onder de grens van 45.000 euro, maar wil je een warmtepomp erbij, dan valt de Comfort Smart net buiten de SEPP-boot. De meest luxe versies, de Premium en Premium Sky (met schuif-/kanteldak), zitten met prijzen vanaf 49.995 euro hoe dan ook boven de SEPP-grens. Op deze uitvoeringen is een warmtepomp standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Kona Electric heeft een rijke veiligheidsuitrusting. Zaken als automatische noodstopassistent met herkenning van fietsers en voetgangers, actieve rijbaanhulp, waarschuwing voor overschrijding van de geldende snelheidslimiet, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsherkenning zijn standaard op elke uitvoering. Dat geldt ook voor het multimediasysteem met 12,3-inch bedieningsscherm. Smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto zit op alle versies, maar alleen op de Premium en Premium Sky is een draadloze koppeling mogelijk.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wat zijn de concurrenten van de Kona Electric?

Met prijzen tussen de ruwweg 40 en 50 duizend euro beslaat de Hyundai Kona Electric een groot deel van de EV-markt en concurreert hij met auto’s als de Volkswagen ID.3, de Kia Niro EV, de Cupra Born, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en misschien wel de belangrijkste nieuwe EV van 2023: de Volvo EX30.

De duurdere versies met 65,4kWh-batterij en rijkere standaarduitrusting, opereren op hun beurt in een prijssegment waar ook de instapversies van bijvoorbeeld de (grotere) Kia EV6, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq iV en de nieuwe Peugeot e-3008 om de (zakelijke) klant vechten. Naast de Kona Electric heeft de Hyundai-dealer in deze prijscategorie echter ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 in de aanbieding. Uitgevoerd als Comfort is de Kona Electric met 65,4kWh-batterij precies even duur als de basisversie van de Tesla Model 3.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De accutechniek en aandrijflijn van de Kona Electric onder de loep

Beide batterijvarianten van de Hyundai Kona Electric zijn hierboven al aan bod gekomen. Voor veel kopers zal de Standard Range met een batterij van 48,4 kWh al ruimschoots volstaan. Hyundai geeft een actieradius op van 377 kilometer (WLTP), snelladen gaat met een maximumvermogen van 75 kW. Opladen van 10 procent 'State of Charge' (of kortweg SoC) naar 80 procent gaat aan de snellaadpaal in 41 minuten. Aan een 11 kW-laadpaal is de batterij in krap 5 uur volledig opgeladen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De grotere batterijvariant, die een maximumcapaciteit heeft van 65,4 kWh, laadt aan de snellader op met een hoogste vermogen van 100 kW. Deze hogere laadsnelheid levert aan de snellader echter geen tijdwinst op ten opzichte van de versie met 48,4 kWh. Opladen van 10 naar 80 procent 'SoC' duurt bij de Long Range-versie eveneens 41 minuten. Aan de publieke laadpaal (11 kW, 3-fase) is de batterij na bijna 6,5 uur laden weer helemaal vol.

In tegenstelling tot de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 beschikt de Kona Electric niet over het 800V-boordnet, dat supersnel laden mogelijk maakt. Bij de Kona Electric is de elektrische architectuur gebaseerd op een 400V-boordnet, vandaar het niet-baanbrekende maximum laadvermogen van 100 kW.

Met de flippers achter het stuur kan de sterkte van regeneratief remmen in trapjes worden ingesteld. One-pedal driving, waarbij je tot volledige stilstand kunt afremmen zonder het rempedaal in te hoeven trappen, behoort eveneens tot de mogelijkheden. De laadpoort van de Kona Electric gaat verscholen achter het deksel in de neus. Wat ons betreft een handige plek.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hoe presteert de Hyundai Kona Electric op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute van zo’n 170 kilometer uitgestippeld, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

We leggen onze vaste testroute af op een heldere winteravond, bij een temperatuur van 7 graden Celsius. Vanuit het zuidwesten waait een matige wind, die weinig effect zal hebben op het stroomverbruik van de Hyundai Kona Electric. We hebben geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om het interieur voor te verwarmen. Het kost daarom extra energie om de klimaatbeheersing de temperatuur van het interieur naar een behaaglijke 21 graden te brengen (en te houden). De warmtepomp op de testauto houdt dat extra verbruik echter binnen de perken.

De boordcomputer tovert algauw een energiebehoefte tevoorschijn die aan de hoge kant van het verbruiksspectrum zit. Hyundai geeft voor de Kona Electric met 65,4kWh-batterij en 19-inch wielen een gemiddelde op van 16,6 kWh/100 km. Een waarde die we onder zomerse omstandigheden beslist inschatten als realistisch. Door de lage buitentemperatuur en de extra stroomverbruikers tillen we het verbruik op onze testronde echter naar 19,3 kWh/100 km. Acceptabel, maar een zuinigheidswonder is de Hyundai daarmee beslist niet.

Met een (netto) capaciteit van 65,4 kWh ligt bij dit gemiddelde verbruik een range van 339 kilometer op een volle batterij binnen bereik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

En hoe bevalt de Hyundai Kona Electric op de weg?

Gemak dient de mens, achter het stuur van de Hyundai Kona Electric. Je hebt meer dan genoeg ruimte om je heen, de auto heeft grote ruiten waardoor de overzichtelijkheid op het overige verkeer dik in orde is. Ook het dashboard roept weinig vragen op: veel functies laten zich bedienen via grote knoppen, terwijl de mogelijkheden binnen het multimediasysteem transparant en intuïtief zijn ingedeeld, en zich daarom snel laten vinden op het grote display.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met een draaiknop rechts achter het stuur bepaal je de rijrichting. De besturing is licht, waardoor de auto zich gemakkelijk van richting laat veranderen. De vering en schokdemping zijn afgestemd op een aangenaam en soepel comfort. Daardoor kom je niet snel in de verleiding om het acceleratiepedaal diep in te trappen. Een wat meer gehaaste rijstijl gaat de Kona Electric echter niet uit de weg: met zijn vermogen van 218 pk zit je bij de stoplichtsprint in 7,8 seconden op 100 km/u en dankzij de directe besturing verandert de auto snel van richting.

©Igor Stuifzand | ID.nl

▼ Volgende artikel
Hoe gebruik je AirPods en een Apple TV om films in surround te beleven?
© apple.com
Huis

Hoe gebruik je AirPods en een Apple TV om films in surround te beleven?

De Apple AirPods zijn razend populaire draadloze oordoppen, de Apple TV is dan weer een geslaagde mediaspeler. Voeg de twee samen en je kunt films, tv-series en games beleven in meeslepend 3D-ruimtelijke audio. Dit is hoe je dat doet!

Ruimtelijke audio gebruiken met je Apple TV? In dit artikel leggen we je het uit en:

  • Wat kun je verwachten van Ruimtelijke audio?
  • Wat heb je daarvoor nodig?
  • Hoe stel je Ruimtelijke audio op een Apple TV in?
  • Bij welke apps en streamingdiensten kan dat?
  • Hoe kun je alles personaliseren met je iPhone?

In dit artikel hebben we het over de Ruimtelijke audio-ervaring die je kunt beleven als je bepaalde oordoppen of koptelefoons aan een Apple TV koppelt. Het is enorm indrukwekkend, met geluidseffecten die driedimensionaal rond je worden afgespeeld. Net als in de bioscoop, maar dan bij je thuis. Het werkt even goed of beter dan een soundbar, en is ideaal voor wie alleen tv-kijkt en echt ondergedompeld wil worden in de actie.

Wat kun je verwachten?

Ruimtelijke audio is niet helemaal hetzelfde als Dolby Atmos en ander surroundgeluid. Maar het doel is wel hetzelfde: jezelf onderdompelen in een geluidsbubbel waarbij bijvoorbeeld geluidseffecten van een film 360 graden om je heen te horen zijn. De AirPods voegen daar bovendien headtracking aan toe, waarbij het geluid aan het scherm wordt 'verankerd'. Hierdoor blijven onder meer dialogen altijd uit het beeld komen, wat de kijkervaring realistischer maakt.

Wat heb je nodig?

Ruimtelijke audio (of Spatial Audio) is een Apple-technologie voor hoofdtelefoons die ingebouwd is in de AirPods 3, AirPods 4 (beide modellen) en alle AirPods Pro. Ook de over-ear AirPods Max-hoofdtelefoon is ermee uitgerust. Ruimtelijke audio is er ook bij de Beats Fit Pro, de Beats Studio Pro of de Beats Solo 4. Je hebt dus een van deze toestellen nodig. Om het eenvoudig te houden, spreken we verder in dit artikel alleen over 'AirPods'.

©Apple

Daarnaast moet je beschikken over een Apple TV 4K (alle versies); de nagenoeg identieke Apple TV HD is helaas niet geschikt. Hier ontdek je hoe je het verschil kunt zien. De Ruimtelijke audio-functie is al even beschikbaar, maar voor alle veiligheid kun je via de Instellingen het best even je Apple TV updaten naar de nieuwste versie van tvOS.

©Jamie Biesemans

Hoe moet je alles instellen?

Apple heeft het heel eenvoudig gemaakt om je AirPods met een Apple TV te verbinden. Schakel eerst de Apple-mediaspeler in. Als het hoofdscherm alle apps toont, open je het doosje van je AirPods (of schakel je de hoofdtelefoon in). Bijna onmiddellijk verschijnt er in de bovenhoek een melding. Druk je op de knop met het tv-icoon, dan wordt het geluid van je Apple TV afgespeeld via je oortjes of koptelefoon. Ben je net te laat om de melding te bevestigen? Dan druk je lang op de tv-knop op de Apple-remote en kies je Audio. Hier zie je een lijst van AirPlay-speakers én als het goed is ook je AirPods. 

©Apple

Ruimtelijke audio wordt standaard ingeschakeld. Maar als je zelf in de opties wilt duiken, dan kan dat. Druk opnieuw lang op de tv-knop en klik op het pictogram van de hoofdtelefoon of oortjes (net rechts van de klok). Je ziet dan verschillende opties in een lijst, terwijl de content verder speelt. Zo kun je ook tijdens het bekijken van een film ruisonderdrukking of gespreksdetectie instellen. Iets lager zie je een pictogram van de actieve app (bijvoorbeeld Netflix of Disney+) en in welke kwaliteit audio wordt aangeleverd (bijvoorbeeld Dolby Atmos). Je kunt dan Ruimtelijke audio instellen, met of zonder headtracking. De optie Vast wil zeggen dat je ruimtelijke audio krijgt zonder hoofdtracking. 

©Jamie Biesemans

Welke apps bieden Ruimtelijke audio? 

Niet alle apps en diensten ondersteunen Ruimtelijke audio, maar de meerderheid wél. Nagenoeg alle streamingdiensten, waaronder Netflix, HBO Max en Disney+, bieden deze optie. Via Apple Music op je Apple TV kun je ook veel muziek in surround beleven. Daarnaast zijn er games die het ondersteunen, wat heel fijn werkt. Is de audio die de app levert toch in stereo (bijvoorbeeld oudere muziek), dan kun je nog altijd van ruimtelijke audio genieten door in de Instellingen te kiezen voor Maak stereo ruimtelijk.

©Apple

Zo personaliseer je Ruimtelijke audio

Om geluid realistisch om je heen te creëren, gebruikt het algoritme achter de Ruimtelijke audio-functie een model van het hoofd van een mens. Dat werkt meestal prima. Maar je kunt de ervaring nog natuurlijker maken door het algoritme informatie te geven over jezelf (onder meer over je hoofd- en oorvorm). Dat gebeurt via beelden gemaakt met een TrueDepth-camera. Zo'n camera vind je op recente iPhones (vanaf de iPhone X) waarop minstens iOS 16 draait. 

Het instellen kan dus niet met een iPad of Mac, maar je kunt het persoonlijke profiel dat je creëert op een iPhone wel toepassen op andere Apple-toestellen. Ook de Apple TV. Dit profiel wordt enkel gedeeld tussen jouw apparaten; volgens Apple wordt het bestand versleuteld en niet met het bedrijf gedeeld.

Het instellen van Gepersonaliseerde ruimtelijke audio doe je door de Instellingen op een geschikte iPhone te openen. Tik op je AirPods of AirPods Pro. Ook de Beats Fit Pro, Beats Solo 4 of Beats Studio Pro zijn compatibel met deze functie. Je ziet vervolgens de optie Gepersonaliseerde ruimtelijke audio. Selecteer dit en kies daarna Personaliseer ruimtelijke audio. Er verschijnt een stappenplan waarbij gevraagd wordt om je gezicht op een afstand van 30 cm in beeld te brengen. Daarna moet je langzaam je hoofd heen en weer bewegen om een afbeelding te maken van je oren. Het klinkt misschien wat merkwaardig, maar met deze informatie kan het Ruimtelijke audio-algoritme een betere inschatting maken van hoe je exact hoort.

▼ Volgende artikel
Tuinonderhoud in januari? Zeker – en dit kun je allemaal doen!
© Annette L. Pyrah
Huis

Tuinonderhoud in januari? Zeker – en dit kun je allemaal doen!

In januari lijkt de tuin in winterslaap, maar schijn bedriegt. Dit is juist het moment om je tuin voor te bereiden op een prachtig voorjaar. Van snoeien tot het maken van een beplantingsplan en het verzorgen van overwinterende planten: er is genoeg te doen. Met een paar slimme klussen leg je de basis voor een gezonde en mooie tuin.

📅 Dit doe je in de tuin in januari:

  • Een beplantingsplan maken
  • Winterplanten planten
  • De overwinterende planten in de garage of schuur verzorgen
  • Bomen, struiken en planten snoeien
  • Sneeuw verwijderen uit de haag en de bestrating onkruidvrij maken

Wil je weten wat je in de andere maanden van het jaar in de tuin te doen hebt? Check dan onze tuinkalender!

Nu doen, voor de zomer: beplantingsplan maken

Januari is de maand om al na te denken over een mooie, bloeiende tuin in de zomer. Maak nu dus een beplantingsplan om te bepalen waar je waar wat gaat zaaien en planten. Denk daarbij ook aan de laatbloeiers, zodat je in het najaar ook nog kleur in de tuin hebt.

Beschermen tegen vorst en kleur aanbrengen

Om de planten te beschermen tegen vrieskou, leg je een laag compost, bladeren en takken op de grond. Daarmee zorg je ervoor dat de wortels van de planten niet zo snel bevriezen. Gelukkig vriest het in januari niet doorlopend. Tijdens zo'n vorstvrije periode kun je mooi bomen, hagen en struiken planten. Wil je gelijk al wat kleur aanbrengen in de tuin? Plant dan winterheide of zet winterharde viooltjes in plantenbakken of in de borders.

©Erkki Makkonen

🌺 Winterviolen!

(daar fleurt elke wintertuin van op)

Overwinterende planten verzorgen

Kuipplanten die in de schuur of garage overwinteren, hebben regelmatig water nodig. Bij vorstvrij weer kun je een raam of deur openen voor wat frisse lucht. Ook bollen in pot, binnen of buiten, geef je af en toe water om uitdroging te voorkomen.

Een echte winterklus: snoeien!

Januari en februari zijn ideale maanden om fruitbomen, planten en struiken te snoeien, zoals knotwilgen en leilindes. Zo bereid je ze voor op het voorjaar. Snoei alleen bij zacht, vorstvrij weer. Heb je een druif? Snoei die uiterlijk half januari, want daarna komt de sapstroom op gang en kan de plant doodbloeden als je te laat snoeit.

Lees ook: Welke snoeischaar voor welke snoeiklus?

Wist je dat je als boomeigenaar een zorgplicht voor de bomen in je tuin hebt? Dit betekent dat je aansprakelijk bent voor schade of letsel als er takken uit jouw boom vallen, of als je boom omvalt. Het is dus van groot belang om de boom in goede conditie te houden en dit doe je met een goede snoeizaag.

©natalialeb

Onkruidvrije bestrating

Heeft het gesneeuwd? Neem dan even de tijd om de sneeuw te schudden uit de groenblijvers , zoals de hagen. Hierdoor voorkom je dat er grote gaten in de haag ontstaan. En als laatste: het is nu een goede tijd om de voegen van de bestrating onkruidvrij te maken. Is de bestrating wat ingezakt? Dit is een goed moment om de tegels en klinkers wat om te hogen, om wateroverlast te voorkomen. Een drainage aanleggen helpt ook tegen wateroverlast.

Lees ook: Zelf een terras aanleggen? Dit is waar je op moet letten