ID.nl logo
Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid

Maak kennis met de nieuwe Hyundai Kona Electric. Deze compacte SUV scoort met zijn doorwrochte elektrische aandrijflijn, verfijnde onderstel, prima oplaadprestaties, uitgebreide standaarduitrusting en actieradius tot wel 514 kilometer. En dankzij z'n flink toegenomen afmetingen is hij ook nog eens een stuk ruimer geworden. Aangenaam! Of heeft de Kona Electric ook minder prettige eigenschappen?

Fantastisch
Conclusie

De tweede generatie van de Hyundai Kona Electric grossiert in sterke eigenschappen. Vergeleken met het vorige model is hij aanzienlijk groter en ruimer geworden. Ook de batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, terwijl de elektromotor nu meer vermogen levert. Maar daardoor is de Kona Electric ook duurder geworden. In tegenstelling tot de Ioniq 5 en Ioniq 6 weet de nieuwe Kona Electric zich niet van de concurrentie te onderscheiden met een veel krachtiger boordnet, waardoor hij onderweg bij de snellader geen baanbrekende prestaties levert. Niettemin maakt de nieuwe, ruimere Kona Electric een zeer uitgebalanceerde en volwassen indruk.

Plus- en minpunten
  • Comfortabele, stille gezinsauto
  • Ruim interieur
  • Eenvoudige bediening
  • Prima laadprestaties
  • Zeer bruikbare actieradius
  • Is aanzienlijk duurder dan zijn voorganger
  • Niet uitzonderlijk energiezuinig
  • Mogelijkheden SEPP-subsidie zijn beperkt
  • Expressief uiterlijk is niet ieders smaak
  • Algauw duurder dan een Tesla Model 3 ...

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eerst even een rondje om de Kona Electric

Van de eerste generatie van de Hyundai Kona kan niet worden gezegd dat het een muurbloempje was. Dankzij zijn eigenzinnige design met stoere SUV-achtige elementen en opvallend laag geplaatste koplampen was de compacte crossover veel meer dan een ‘dertien-in-een-dozijn’-auto.

Voor het nieuwe model heeft Hyundai gekozen voor een nóg expressiever uiterlijk met opvallende ledstrips op de neus en de achterzijde. Ook van opzij is de nieuwe Kona een opvallende verschijning, met eigenzinnige vouwen in het plaatwerk en breed uitgeklopte wielkuipen. Ten opzichte van de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid heeft de volledig elektrische variant andere bumpers, terwijl de wielkuipen in kleur zijn meegespoten. Bij de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid zijn die van donker kunststof.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook opvalt, is dat de nieuwe Kona een stuk groter is dan zijn voorganger. Werd de auto eerst ingeschaald in het B-segment – met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Crossland – nu is de Kona gepromoveerd naar het zogenaamde C-segment. De nieuwe Kona Electric is 15 centimeter langer en 2,5 cm breder dan zijn voorganger. Doordat de afstand tussen de voor- en achteras 6 centimeter is gegroeid, heeft de nieuwe Kona een veel ruimer interieur. Dat merk je vooral als je op de achterbank gaat zitten. Als je wat langer bent, kom je hier niet (meer) zo gauw met je benen en hoofd in de knel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Kona is 15 cm langer dan het vorige model. De auto is daardoor aanzienlijk ruimer geworden.

Kijken we verder naar het interieur, dan zien we een dashboard in dezelfde stijl als dat van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6, met een breedbeeldinstrumentarium waarin twee TFT-displays zijn verwerkt. Een overzichtelijk geheel, waarbij de bediening van de airco en de belangrijkste functies van het multimediasysteem via grote fysieke knoppen gebeurt. Zo zien we het graag!

De afwerking van het interieur is keurig. Bij het eerste model was het interieur altijd een erg donker geheel, maar de tweede generatie van de compacte crossover kan, afhankelijk van de gekozen uitvoering, ook worden geleverd met lichtgrijze of lichtgroene bekleding. Dat creëert een nét wat kleurrijker en ruimtelijker geheel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eenvoudige bediening van het dashboard en het multimediasysteem dankzij een combinatie van het centrale touchscreen en fysieke knoppen.

Is de Hyundai Kona Electric een praktische auto?

Mede dankzij de groeispurt die de nieuwe Hyundai Kona heeft gemaakt, is hij als gezinsauto nog beter inzetbaar. Voorin en achterin hoeft niemand te klagen over de beschikbare ruimte. Ook heeft de auto voldoende bagageruimte: 407 liter met de achterbank in gebruik en 1.300 liter met de rugleuning neergeklapt.

Dat is trouwens precies evenveel laadvolume als de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid hebben; de batterij in de bodem slokt dus geen bagageruimte op. Onder de vloerplaat van de kofferbak is nog een vak gecreëerd om bijvoorbeeld de laadkabel op te bergen. Voorin heeft de Kona Electric een kleine ‘frunk’ met een inhoud van 27 liter.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De kofferruimte van de Kona Electric heeft een bruikbaar formaat; de batterij slokt geen kostbaar laadvolume op.

Als je regelmatig een aanhanger gebruikt of op zomervakantie wilt met een vouwwagen, is het raadzaam om te kiezen voor de Kona Electric met de grote 65,4kWh-batterij. Deze versie mag namelijk een geremd gewicht trekken van 750 kilo. Bij de Kona Electric met 48,4kWh-batterij bedraagt het maximum trekgewicht slechts 300 kilo. Prima voor een fietsendrager of een ieniemienie bagagewagentje, maar de mogelijkheden zijn daarmee wel veel kleiner.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het pixelthema van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 keert terug in het ontwerp van de Kona Electric. Zie onder meer de verlichting en de grille.

Wat kost de Kona Electric en wat heeft hij voor dat geld te bieden?

De consumentenprijzen van de nieuwe Hyundai Kona Electric beginnen bij 39.995 euro (private lease vanaf 559 euro per maand). Dat is 3.000 euro méér dan de basisversie van de vorige elektrisch aangedreven Kona kostte. Een prijstoename die echter wordt goedgemaakt met een grotere batterij (van 48,4 kWh in plaats van 39 kWh), een hoger motorvermogen (156 in plaats van 136 pk) en extra interieurruimte.

Ook de prijs van de variant met de grotere 65,4kWh-batterij begint 3.000 euro boven het bedrag dat werd gevraagd voor het vorige model, hoewel de capaciteit van de batterij in dit geval slechts 1,4 kWh groter werd. Met een vermogen van 218 pk is de nieuwe ‘Long Range’-variant niet veel krachtiger dan de vorige versie, die 204 pk op de voorwielen overbracht. En o ja: de beginprijs van de nieuwe Kona Electric met 65,4kWh-batterij bedraagt 43.995 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als Premium en Premium Sky heeft de Kona Electric standaard kunstleren bekleding, stoelverwarming en -ventilatie en elektrische stoelverstelling.

Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau (Comfort of Comfort Smart) komt de Kona Electric met 48,4kWh-batterij altijd in aanmerking voor 2.950 euro Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren (SEPP), óók wanneer je een warmtepomp met batterijverwarming/preconditioning en ‘Vehicle to Load’ 230V-aansluiting (om bijvoorbeeld een laptop of een koelkastje op aan te sluiten) à 1.495 euro bijbestelt.

Voor de variant met 65,4kWh-batterij geldt dat het even uitzoeken is welke uitvoering voor SEPP-aanschafsubsidie in aanmerking komt. Exclusief opties blijven de Comfort en Comfort Smart onder de grens van 45.000 euro, maar wil je een warmtepomp erbij, dan valt de Comfort Smart net buiten de SEPP-boot. De meest luxe versies, de Premium en Premium Sky (met schuif-/kanteldak), zitten met prijzen vanaf 49.995 euro hoe dan ook boven de SEPP-grens. Op deze uitvoeringen is een warmtepomp standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Vanaf de basisversie beschikt de Hyundai Kona Electric standaard al over een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

De Kona Electric heeft een rijke veiligheidsuitrusting. Zaken als automatische noodstopassistent met herkenning van fietsers en voetgangers, actieve rijbaanhulp, waarschuwing voor overschrijding van de geldende snelheidslimiet, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsherkenning zijn standaard op elke uitvoering. Dat geldt ook voor het multimediasysteem met 12,3-inch bedieningsscherm. Smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto zit op alle versies, maar alleen op de Premium en Premium Sky is een draadloze koppeling mogelijk.

©Igor Stuifzand | ID.nl

19-inch lichtmetalen wielen zijn standaard op de Premium en Premium Sky. De Kona wordt geleverd met speciale EV-banden.

Wat zijn de concurrenten van de Kona Electric?

Met prijzen tussen de ruwweg 40 en 50 duizend euro beslaat de Hyundai Kona Electric een groot deel van de EV-markt en concurreert hij met auto’s als de Volkswagen ID.3, de Kia Niro EV, de Cupra Born, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en misschien wel de belangrijkste nieuwe EV van 2023: de Volvo EX30.

De duurdere versies met 65,4kWh-batterij en rijkere standaarduitrusting, opereren op hun beurt in een prijssegment waar ook de instapversies van bijvoorbeeld de (grotere) Kia EV6, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq iV en de nieuwe Peugeot e-3008 om de (zakelijke) klant vechten. Naast de Kona Electric heeft de Hyundai-dealer in deze prijscategorie echter ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 in de aanbieding. Uitgevoerd als Comfort is de Kona Electric met 65,4kWh-batterij precies even duur als de basisversie van de Tesla Model 3.

©Igor Stuifzand | ID.nl

In geval van de versie met 65,4kWh-batterij laadt de Hyundai Kona Electric met een hoogste vermogen van 100 kW.

De accutechniek en aandrijflijn van de Kona Electric onder de loep

Beide batterijvarianten van de Hyundai Kona Electric zijn hierboven al aan bod gekomen. Voor veel kopers zal de Standard Range met een batterij van 48,4 kWh al ruimschoots volstaan. Hyundai geeft een actieradius op van 377 kilometer (WLTP), snelladen gaat met een maximumvermogen van 75 kW. Opladen van 10 procent 'State of Charge' (of kortweg SoC) naar 80 procent gaat aan de snellaadpaal in 41 minuten. Aan een 11 kW-laadpaal is de batterij in krap 5 uur volledig opgeladen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Via het centrale beeldscherm kan de energiebehoefte van elke verbruiker uitgebreid worden geanalyseerd.

De grotere batterijvariant, die een maximumcapaciteit heeft van 65,4 kWh, laadt aan de snellader op met een hoogste vermogen van 100 kW. Deze hogere laadsnelheid levert aan de snellader echter geen tijdwinst op ten opzichte van de versie met 48,4 kWh. Opladen van 10 naar 80 procent 'SoC' duurt bij de Long Range-versie eveneens 41 minuten. Aan de publieke laadpaal (11 kW, 3-fase) is de batterij na bijna 6,5 uur laden weer helemaal vol.

In tegenstelling tot de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 beschikt de Kona Electric niet over het 800V-boordnet, dat supersnel laden mogelijk maakt. Bij de Kona Electric is de elektrische architectuur gebaseerd op een 400V-boordnet, vandaar het niet-baanbrekende maximum laadvermogen van 100 kW.

Met de flippers achter het stuur kan de sterkte van regeneratief remmen in trapjes worden ingesteld. One-pedal driving, waarbij je tot volledige stilstand kunt afremmen zonder het rempedaal in te hoeven trappen, behoort eveneens tot de mogelijkheden. De laadpoort van de Kona Electric gaat verscholen achter het deksel in de neus. Wat ons betreft een handige plek.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met het anticiperende rijstijl hoef je dankzij 'one-pedal driving' zelden meer het rempedaal te gebruiken.

Hoe presteert de Hyundai Kona Electric op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute van zo’n 170 kilometer uitgestippeld, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

We leggen onze vaste testroute af op een heldere winteravond, bij een temperatuur van 7 graden Celsius. Vanuit het zuidwesten waait een matige wind, die weinig effect zal hebben op het stroomverbruik van de Hyundai Kona Electric. We hebben geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om het interieur voor te verwarmen. Het kost daarom extra energie om de klimaatbeheersing de temperatuur van het interieur naar een behaaglijke 21 graden te brengen (en te houden). De warmtepomp op de testauto houdt dat extra verbruik echter binnen de perken.

De boordcomputer tovert algauw een energiebehoefte tevoorschijn die aan de hoge kant van het verbruiksspectrum zit. Hyundai geeft voor de Kona Electric met 65,4kWh-batterij en 19-inch wielen een gemiddelde op van 16,6 kWh/100 km. Een waarde die we onder zomerse omstandigheden beslist inschatten als realistisch. Door de lage buitentemperatuur en de extra stroomverbruikers tillen we het verbruik op onze testronde echter naar 19,3 kWh/100 km. Acceptabel, maar een zuinigheidswonder is de Hyundai daarmee beslist niet.

Met een (netto) capaciteit van 65,4 kWh ligt bij dit gemiddelde verbruik een range van 339 kilometer op een volle batterij binnen bereik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het veercomfort is zeer aangenaam. De Kona Electric nodigt daardoor uit tot een gematigde rijstijl.

En hoe bevalt de Hyundai Kona Electric op de weg?

Gemak dient de mens, achter het stuur van de Hyundai Kona Electric. Je hebt meer dan genoeg ruimte om je heen, de auto heeft grote ruiten waardoor de overzichtelijkheid op het overige verkeer dik in orde is. Ook het dashboard roept weinig vragen op: veel functies laten zich bedienen via grote knoppen, terwijl de mogelijkheden binnen het multimediasysteem transparant en intuïtief zijn ingedeeld, en zich daarom snel laten vinden op het grote display.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Er is keuze uit vier rijprogramma's: Eco, Normal, Sport en Snow. In elke modus verandert de indeling van het instrumentarium.

Met een draaiknop rechts achter het stuur bepaal je de rijrichting. De besturing is licht, waardoor de auto zich gemakkelijk van richting laat veranderen. De vering en schokdemping zijn afgestemd op een aangenaam en soepel comfort. Daardoor kom je niet snel in de verleiding om het acceleratiepedaal diep in te trappen. Een wat meer gehaaste rijstijl gaat de Kona Electric echter niet uit de weg: met zijn vermogen van 218 pk zit je bij de stoplichtsprint in 7,8 seconden op 100 km/u en dankzij de directe besturing verandert de auto snel van richting.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Hyundai Kona Electric is weliswaar een paar duizend euro duurder dan zijn voorganger, maar maakt in elk opzicht een veel volwassener indruk.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.