ID.nl logo
Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid

Maak kennis met de nieuwe Hyundai Kona Electric. Deze compacte SUV scoort met zijn doorwrochte elektrische aandrijflijn, verfijnde onderstel, prima oplaadprestaties, uitgebreide standaarduitrusting en actieradius tot wel 514 kilometer. En dankzij z'n flink toegenomen afmetingen is hij ook nog eens een stuk ruimer geworden. Aangenaam! Of heeft de Kona Electric ook minder prettige eigenschappen?

Fantastisch
Conclusie

De tweede generatie van de Hyundai Kona Electric grossiert in sterke eigenschappen. Vergeleken met het vorige model is hij aanzienlijk groter en ruimer geworden. Ook de batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, terwijl de elektromotor nu meer vermogen levert. Maar daardoor is de Kona Electric ook duurder geworden. In tegenstelling tot de Ioniq 5 en Ioniq 6 weet de nieuwe Kona Electric zich niet van de concurrentie te onderscheiden met een veel krachtiger boordnet, waardoor hij onderweg bij de snellader geen baanbrekende prestaties levert. Niettemin maakt de nieuwe, ruimere Kona Electric een zeer uitgebalanceerde en volwassen indruk.

Plus- en minpunten
  • Comfortabele, stille gezinsauto
  • Ruim interieur
  • Eenvoudige bediening
  • Prima laadprestaties
  • Zeer bruikbare actieradius
  • Is aanzienlijk duurder dan zijn voorganger
  • Niet uitzonderlijk energiezuinig
  • Mogelijkheden SEPP-subsidie zijn beperkt
  • Expressief uiterlijk is niet ieders smaak
  • Algauw duurder dan een Tesla Model 3 ...

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eerst even een rondje om de Kona Electric

Van de eerste generatie van de Hyundai Kona kan niet worden gezegd dat het een muurbloempje was. Dankzij zijn eigenzinnige design met stoere SUV-achtige elementen en opvallend laag geplaatste koplampen was de compacte crossover veel meer dan een ‘dertien-in-een-dozijn’-auto.

Voor het nieuwe model heeft Hyundai gekozen voor een nóg expressiever uiterlijk met opvallende ledstrips op de neus en de achterzijde. Ook van opzij is de nieuwe Kona een opvallende verschijning, met eigenzinnige vouwen in het plaatwerk en breed uitgeklopte wielkuipen. Ten opzichte van de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid heeft de volledig elektrische variant andere bumpers, terwijl de wielkuipen in kleur zijn meegespoten. Bij de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid zijn die van donker kunststof.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook opvalt, is dat de nieuwe Kona een stuk groter is dan zijn voorganger. Werd de auto eerst ingeschaald in het B-segment – met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Crossland – nu is de Kona gepromoveerd naar het zogenaamde C-segment. De nieuwe Kona Electric is 15 centimeter langer en 2,5 cm breder dan zijn voorganger. Doordat de afstand tussen de voor- en achteras 6 centimeter is gegroeid, heeft de nieuwe Kona een veel ruimer interieur. Dat merk je vooral als je op de achterbank gaat zitten. Als je wat langer bent, kom je hier niet (meer) zo gauw met je benen en hoofd in de knel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Kona is 15 cm langer dan het vorige model. De auto is daardoor aanzienlijk ruimer geworden.

Kijken we verder naar het interieur, dan zien we een dashboard in dezelfde stijl als dat van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6, met een breedbeeldinstrumentarium waarin twee TFT-displays zijn verwerkt. Een overzichtelijk geheel, waarbij de bediening van de airco en de belangrijkste functies van het multimediasysteem via grote fysieke knoppen gebeurt. Zo zien we het graag!

De afwerking van het interieur is keurig. Bij het eerste model was het interieur altijd een erg donker geheel, maar de tweede generatie van de compacte crossover kan, afhankelijk van de gekozen uitvoering, ook worden geleverd met lichtgrijze of lichtgroene bekleding. Dat creëert een nét wat kleurrijker en ruimtelijker geheel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eenvoudige bediening van het dashboard en het multimediasysteem dankzij een combinatie van het centrale touchscreen en fysieke knoppen.

Is de Hyundai Kona Electric een praktische auto?

Mede dankzij de groeispurt die de nieuwe Hyundai Kona heeft gemaakt, is hij als gezinsauto nog beter inzetbaar. Voorin en achterin hoeft niemand te klagen over de beschikbare ruimte. Ook heeft de auto voldoende bagageruimte: 407 liter met de achterbank in gebruik en 1.300 liter met de rugleuning neergeklapt.

Dat is trouwens precies evenveel laadvolume als de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid hebben; de batterij in de bodem slokt dus geen bagageruimte op. Onder de vloerplaat van de kofferbak is nog een vak gecreëerd om bijvoorbeeld de laadkabel op te bergen. Voorin heeft de Kona Electric een kleine ‘frunk’ met een inhoud van 27 liter.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De kofferruimte van de Kona Electric heeft een bruikbaar formaat; de batterij slokt geen kostbaar laadvolume op.

Als je regelmatig een aanhanger gebruikt of op zomervakantie wilt met een vouwwagen, is het raadzaam om te kiezen voor de Kona Electric met de grote 65,4kWh-batterij. Deze versie mag namelijk een geremd gewicht trekken van 750 kilo. Bij de Kona Electric met 48,4kWh-batterij bedraagt het maximum trekgewicht slechts 300 kilo. Prima voor een fietsendrager of een ieniemienie bagagewagentje, maar de mogelijkheden zijn daarmee wel veel kleiner.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het pixelthema van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 keert terug in het ontwerp van de Kona Electric. Zie onder meer de verlichting en de grille.

Wat kost de Kona Electric en wat heeft hij voor dat geld te bieden?

De consumentenprijzen van de nieuwe Hyundai Kona Electric beginnen bij 39.995 euro (private lease vanaf 559 euro per maand). Dat is 3.000 euro méér dan de basisversie van de vorige elektrisch aangedreven Kona kostte. Een prijstoename die echter wordt goedgemaakt met een grotere batterij (van 48,4 kWh in plaats van 39 kWh), een hoger motorvermogen (156 in plaats van 136 pk) en extra interieurruimte.

Ook de prijs van de variant met de grotere 65,4kWh-batterij begint 3.000 euro boven het bedrag dat werd gevraagd voor het vorige model, hoewel de capaciteit van de batterij in dit geval slechts 1,4 kWh groter werd. Met een vermogen van 218 pk is de nieuwe ‘Long Range’-variant niet veel krachtiger dan de vorige versie, die 204 pk op de voorwielen overbracht. En o ja: de beginprijs van de nieuwe Kona Electric met 65,4kWh-batterij bedraagt 43.995 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als Premium en Premium Sky heeft de Kona Electric standaard kunstleren bekleding, stoelverwarming en -ventilatie en elektrische stoelverstelling.

Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau (Comfort of Comfort Smart) komt de Kona Electric met 48,4kWh-batterij altijd in aanmerking voor 2.950 euro Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren (SEPP), óók wanneer je een warmtepomp met batterijverwarming/preconditioning en ‘Vehicle to Load’ 230V-aansluiting (om bijvoorbeeld een laptop of een koelkastje op aan te sluiten) à 1.495 euro bijbestelt.

Voor de variant met 65,4kWh-batterij geldt dat het even uitzoeken is welke uitvoering voor SEPP-aanschafsubsidie in aanmerking komt. Exclusief opties blijven de Comfort en Comfort Smart onder de grens van 45.000 euro, maar wil je een warmtepomp erbij, dan valt de Comfort Smart net buiten de SEPP-boot. De meest luxe versies, de Premium en Premium Sky (met schuif-/kanteldak), zitten met prijzen vanaf 49.995 euro hoe dan ook boven de SEPP-grens. Op deze uitvoeringen is een warmtepomp standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Vanaf de basisversie beschikt de Hyundai Kona Electric standaard al over een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

De Kona Electric heeft een rijke veiligheidsuitrusting. Zaken als automatische noodstopassistent met herkenning van fietsers en voetgangers, actieve rijbaanhulp, waarschuwing voor overschrijding van de geldende snelheidslimiet, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsherkenning zijn standaard op elke uitvoering. Dat geldt ook voor het multimediasysteem met 12,3-inch bedieningsscherm. Smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto zit op alle versies, maar alleen op de Premium en Premium Sky is een draadloze koppeling mogelijk.

©Igor Stuifzand | ID.nl

19-inch lichtmetalen wielen zijn standaard op de Premium en Premium Sky. De Kona wordt geleverd met speciale EV-banden.

Wat zijn de concurrenten van de Kona Electric?

Met prijzen tussen de ruwweg 40 en 50 duizend euro beslaat de Hyundai Kona Electric een groot deel van de EV-markt en concurreert hij met auto’s als de Volkswagen ID.3, de Kia Niro EV, de Cupra Born, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en misschien wel de belangrijkste nieuwe EV van 2023: de Volvo EX30.

De duurdere versies met 65,4kWh-batterij en rijkere standaarduitrusting, opereren op hun beurt in een prijssegment waar ook de instapversies van bijvoorbeeld de (grotere) Kia EV6, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq iV en de nieuwe Peugeot e-3008 om de (zakelijke) klant vechten. Naast de Kona Electric heeft de Hyundai-dealer in deze prijscategorie echter ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 in de aanbieding. Uitgevoerd als Comfort is de Kona Electric met 65,4kWh-batterij precies even duur als de basisversie van de Tesla Model 3.

©Igor Stuifzand | ID.nl

In geval van de versie met 65,4kWh-batterij laadt de Hyundai Kona Electric met een hoogste vermogen van 100 kW.

De accutechniek en aandrijflijn van de Kona Electric onder de loep

Beide batterijvarianten van de Hyundai Kona Electric zijn hierboven al aan bod gekomen. Voor veel kopers zal de Standard Range met een batterij van 48,4 kWh al ruimschoots volstaan. Hyundai geeft een actieradius op van 377 kilometer (WLTP), snelladen gaat met een maximumvermogen van 75 kW. Opladen van 10 procent 'State of Charge' (of kortweg SoC) naar 80 procent gaat aan de snellaadpaal in 41 minuten. Aan een 11 kW-laadpaal is de batterij in krap 5 uur volledig opgeladen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Via het centrale beeldscherm kan de energiebehoefte van elke verbruiker uitgebreid worden geanalyseerd.

De grotere batterijvariant, die een maximumcapaciteit heeft van 65,4 kWh, laadt aan de snellader op met een hoogste vermogen van 100 kW. Deze hogere laadsnelheid levert aan de snellader echter geen tijdwinst op ten opzichte van de versie met 48,4 kWh. Opladen van 10 naar 80 procent 'SoC' duurt bij de Long Range-versie eveneens 41 minuten. Aan de publieke laadpaal (11 kW, 3-fase) is de batterij na bijna 6,5 uur laden weer helemaal vol.

In tegenstelling tot de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 beschikt de Kona Electric niet over het 800V-boordnet, dat supersnel laden mogelijk maakt. Bij de Kona Electric is de elektrische architectuur gebaseerd op een 400V-boordnet, vandaar het niet-baanbrekende maximum laadvermogen van 100 kW.

Met de flippers achter het stuur kan de sterkte van regeneratief remmen in trapjes worden ingesteld. One-pedal driving, waarbij je tot volledige stilstand kunt afremmen zonder het rempedaal in te hoeven trappen, behoort eveneens tot de mogelijkheden. De laadpoort van de Kona Electric gaat verscholen achter het deksel in de neus. Wat ons betreft een handige plek.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met het anticiperende rijstijl hoef je dankzij 'one-pedal driving' zelden meer het rempedaal te gebruiken.

Hoe presteert de Hyundai Kona Electric op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute van zo’n 170 kilometer uitgestippeld, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

We leggen onze vaste testroute af op een heldere winteravond, bij een temperatuur van 7 graden Celsius. Vanuit het zuidwesten waait een matige wind, die weinig effect zal hebben op het stroomverbruik van de Hyundai Kona Electric. We hebben geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om het interieur voor te verwarmen. Het kost daarom extra energie om de klimaatbeheersing de temperatuur van het interieur naar een behaaglijke 21 graden te brengen (en te houden). De warmtepomp op de testauto houdt dat extra verbruik echter binnen de perken.

De boordcomputer tovert algauw een energiebehoefte tevoorschijn die aan de hoge kant van het verbruiksspectrum zit. Hyundai geeft voor de Kona Electric met 65,4kWh-batterij en 19-inch wielen een gemiddelde op van 16,6 kWh/100 km. Een waarde die we onder zomerse omstandigheden beslist inschatten als realistisch. Door de lage buitentemperatuur en de extra stroomverbruikers tillen we het verbruik op onze testronde echter naar 19,3 kWh/100 km. Acceptabel, maar een zuinigheidswonder is de Hyundai daarmee beslist niet.

Met een (netto) capaciteit van 65,4 kWh ligt bij dit gemiddelde verbruik een range van 339 kilometer op een volle batterij binnen bereik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het veercomfort is zeer aangenaam. De Kona Electric nodigt daardoor uit tot een gematigde rijstijl.

En hoe bevalt de Hyundai Kona Electric op de weg?

Gemak dient de mens, achter het stuur van de Hyundai Kona Electric. Je hebt meer dan genoeg ruimte om je heen, de auto heeft grote ruiten waardoor de overzichtelijkheid op het overige verkeer dik in orde is. Ook het dashboard roept weinig vragen op: veel functies laten zich bedienen via grote knoppen, terwijl de mogelijkheden binnen het multimediasysteem transparant en intuïtief zijn ingedeeld, en zich daarom snel laten vinden op het grote display.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Er is keuze uit vier rijprogramma's: Eco, Normal, Sport en Snow. In elke modus verandert de indeling van het instrumentarium.

Met een draaiknop rechts achter het stuur bepaal je de rijrichting. De besturing is licht, waardoor de auto zich gemakkelijk van richting laat veranderen. De vering en schokdemping zijn afgestemd op een aangenaam en soepel comfort. Daardoor kom je niet snel in de verleiding om het acceleratiepedaal diep in te trappen. Een wat meer gehaaste rijstijl gaat de Kona Electric echter niet uit de weg: met zijn vermogen van 218 pk zit je bij de stoplichtsprint in 7,8 seconden op 100 km/u en dankzij de directe besturing verandert de auto snel van richting.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Hyundai Kona Electric is weliswaar een paar duizend euro duurder dan zijn voorganger, maar maakt in elk opzicht een veel volwassener indruk.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!