ID.nl logo
Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Hyundai Kona Electric - In alle richtingen gegroeid

Maak kennis met de nieuwe Hyundai Kona Electric. Deze compacte SUV scoort met zijn doorwrochte elektrische aandrijflijn, verfijnde onderstel, prima oplaadprestaties, uitgebreide standaarduitrusting en actieradius tot wel 514 kilometer. En dankzij z'n flink toegenomen afmetingen is hij ook nog eens een stuk ruimer geworden. Aangenaam! Of heeft de Kona Electric ook minder prettige eigenschappen?

Rampzalig
Conclusie

De tweede generatie van de Hyundai Kona Electric grossiert in sterke eigenschappen. Vergeleken met het vorige model is hij aanzienlijk groter en ruimer geworden. Ook de batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, terwijl de elektromotor nu meer vermogen levert. Maar daardoor is de Kona Electric ook duurder geworden. In tegenstelling tot de Ioniq 5 en Ioniq 6 weet de nieuwe Kona Electric zich niet van de concurrentie te onderscheiden met een veel krachtiger boordnet, waardoor hij onderweg bij de snellader geen baanbrekende prestaties levert. Niettemin maakt de nieuwe, ruimere Kona Electric een zeer uitgebalanceerde en volwassen indruk.

Plus- en minpunten
  • Comfortabele, stille gezinsauto
  • Ruim interieur
  • Eenvoudige bediening
  • Prima laadprestaties
  • Zeer bruikbare actieradius
  • Is aanzienlijk duurder dan zijn voorganger
  • Niet uitzonderlijk energiezuinig
  • Mogelijkheden SEPP-subsidie zijn beperkt
  • Expressief uiterlijk is niet ieders smaak
  • Algauw duurder dan een Tesla Model 3 ...

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eerst even een rondje om de Kona Electric

Van de eerste generatie van de Hyundai Kona kan niet worden gezegd dat het een muurbloempje was. Dankzij zijn eigenzinnige design met stoere SUV-achtige elementen en opvallend laag geplaatste koplampen was de compacte crossover veel meer dan een ‘dertien-in-een-dozijn’-auto.

Voor het nieuwe model heeft Hyundai gekozen voor een nóg expressiever uiterlijk met opvallende ledstrips op de neus en de achterzijde. Ook van opzij is de nieuwe Kona een opvallende verschijning, met eigenzinnige vouwen in het plaatwerk en breed uitgeklopte wielkuipen. Ten opzichte van de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid heeft de volledig elektrische variant andere bumpers, terwijl de wielkuipen in kleur zijn meegespoten. Bij de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid zijn die van donker kunststof.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook opvalt, is dat de nieuwe Kona een stuk groter is dan zijn voorganger. Werd de auto eerst ingeschaald in het B-segment – met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Crossland – nu is de Kona gepromoveerd naar het zogenaamde C-segment. De nieuwe Kona Electric is 15 centimeter langer en 2,5 cm breder dan zijn voorganger. Doordat de afstand tussen de voor- en achteras 6 centimeter is gegroeid, heeft de nieuwe Kona een veel ruimer interieur. Dat merk je vooral als je op de achterbank gaat zitten. Als je wat langer bent, kom je hier niet (meer) zo gauw met je benen en hoofd in de knel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Kona is 15 cm langer dan het vorige model. De auto is daardoor aanzienlijk ruimer geworden.

Kijken we verder naar het interieur, dan zien we een dashboard in dezelfde stijl als dat van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6, met een breedbeeldinstrumentarium waarin twee TFT-displays zijn verwerkt. Een overzichtelijk geheel, waarbij de bediening van de airco en de belangrijkste functies van het multimediasysteem via grote fysieke knoppen gebeurt. Zo zien we het graag!

De afwerking van het interieur is keurig. Bij het eerste model was het interieur altijd een erg donker geheel, maar de tweede generatie van de compacte crossover kan, afhankelijk van de gekozen uitvoering, ook worden geleverd met lichtgrijze of lichtgroene bekleding. Dat creëert een nét wat kleurrijker en ruimtelijker geheel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Eenvoudige bediening van het dashboard en het multimediasysteem dankzij een combinatie van het centrale touchscreen en fysieke knoppen.

Is de Hyundai Kona Electric een praktische auto?

Mede dankzij de groeispurt die de nieuwe Hyundai Kona heeft gemaakt, is hij als gezinsauto nog beter inzetbaar. Voorin en achterin hoeft niemand te klagen over de beschikbare ruimte. Ook heeft de auto voldoende bagageruimte: 407 liter met de achterbank in gebruik en 1.300 liter met de rugleuning neergeklapt.

Dat is trouwens precies evenveel laadvolume als de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid hebben; de batterij in de bodem slokt dus geen bagageruimte op. Onder de vloerplaat van de kofferbak is nog een vak gecreëerd om bijvoorbeeld de laadkabel op te bergen. Voorin heeft de Kona Electric een kleine ‘frunk’ met een inhoud van 27 liter.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De kofferruimte van de Kona Electric heeft een bruikbaar formaat; de batterij slokt geen kostbaar laadvolume op.

Als je regelmatig een aanhanger gebruikt of op zomervakantie wilt met een vouwwagen, is het raadzaam om te kiezen voor de Kona Electric met de grote 65,4kWh-batterij. Deze versie mag namelijk een geremd gewicht trekken van 750 kilo. Bij de Kona Electric met 48,4kWh-batterij bedraagt het maximum trekgewicht slechts 300 kilo. Prima voor een fietsendrager of een ieniemienie bagagewagentje, maar de mogelijkheden zijn daarmee wel veel kleiner.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het pixelthema van de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 keert terug in het ontwerp van de Kona Electric. Zie onder meer de verlichting en de grille.

Wat kost de Kona Electric en wat heeft hij voor dat geld te bieden?

De consumentenprijzen van de nieuwe Hyundai Kona Electric beginnen bij 39.995 euro (private lease vanaf 559 euro per maand). Dat is 3.000 euro méér dan de basisversie van de vorige elektrisch aangedreven Kona kostte. Een prijstoename die echter wordt goedgemaakt met een grotere batterij (van 48,4 kWh in plaats van 39 kWh), een hoger motorvermogen (156 in plaats van 136 pk) en extra interieurruimte.

Ook de prijs van de variant met de grotere 65,4kWh-batterij begint 3.000 euro boven het bedrag dat werd gevraagd voor het vorige model, hoewel de capaciteit van de batterij in dit geval slechts 1,4 kWh groter werd. Met een vermogen van 218 pk is de nieuwe ‘Long Range’-variant niet veel krachtiger dan de vorige versie, die 204 pk op de voorwielen overbracht. En o ja: de beginprijs van de nieuwe Kona Electric met 65,4kWh-batterij bedraagt 43.995 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Als Premium en Premium Sky heeft de Kona Electric standaard kunstleren bekleding, stoelverwarming en -ventilatie en elektrische stoelverstelling.

Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau (Comfort of Comfort Smart) komt de Kona Electric met 48,4kWh-batterij altijd in aanmerking voor 2.950 euro Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren (SEPP), óók wanneer je een warmtepomp met batterijverwarming/preconditioning en ‘Vehicle to Load’ 230V-aansluiting (om bijvoorbeeld een laptop of een koelkastje op aan te sluiten) à 1.495 euro bijbestelt.

Voor de variant met 65,4kWh-batterij geldt dat het even uitzoeken is welke uitvoering voor SEPP-aanschafsubsidie in aanmerking komt. Exclusief opties blijven de Comfort en Comfort Smart onder de grens van 45.000 euro, maar wil je een warmtepomp erbij, dan valt de Comfort Smart net buiten de SEPP-boot. De meest luxe versies, de Premium en Premium Sky (met schuif-/kanteldak), zitten met prijzen vanaf 49.995 euro hoe dan ook boven de SEPP-grens. Op deze uitvoeringen is een warmtepomp standaard.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Vanaf de basisversie beschikt de Hyundai Kona Electric standaard al over een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

De Kona Electric heeft een rijke veiligheidsuitrusting. Zaken als automatische noodstopassistent met herkenning van fietsers en voetgangers, actieve rijbaanhulp, waarschuwing voor overschrijding van de geldende snelheidslimiet, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsherkenning zijn standaard op elke uitvoering. Dat geldt ook voor het multimediasysteem met 12,3-inch bedieningsscherm. Smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto zit op alle versies, maar alleen op de Premium en Premium Sky is een draadloze koppeling mogelijk.

©Igor Stuifzand | ID.nl

19-inch lichtmetalen wielen zijn standaard op de Premium en Premium Sky. De Kona wordt geleverd met speciale EV-banden.

Wat zijn de concurrenten van de Kona Electric?

Met prijzen tussen de ruwweg 40 en 50 duizend euro beslaat de Hyundai Kona Electric een groot deel van de EV-markt en concurreert hij met auto’s als de Volkswagen ID.3, de Kia Niro EV, de Cupra Born, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en misschien wel de belangrijkste nieuwe EV van 2023: de Volvo EX30.

De duurdere versies met 65,4kWh-batterij en rijkere standaarduitrusting, opereren op hun beurt in een prijssegment waar ook de instapversies van bijvoorbeeld de (grotere) Kia EV6, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq iV en de nieuwe Peugeot e-3008 om de (zakelijke) klant vechten. Naast de Kona Electric heeft de Hyundai-dealer in deze prijscategorie echter ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 in de aanbieding. Uitgevoerd als Comfort is de Kona Electric met 65,4kWh-batterij precies even duur als de basisversie van de Tesla Model 3.

©Igor Stuifzand | ID.nl

In geval van de versie met 65,4kWh-batterij laadt de Hyundai Kona Electric met een hoogste vermogen van 100 kW.

De accutechniek en aandrijflijn van de Kona Electric onder de loep

Beide batterijvarianten van de Hyundai Kona Electric zijn hierboven al aan bod gekomen. Voor veel kopers zal de Standard Range met een batterij van 48,4 kWh al ruimschoots volstaan. Hyundai geeft een actieradius op van 377 kilometer (WLTP), snelladen gaat met een maximumvermogen van 75 kW. Opladen van 10 procent 'State of Charge' (of kortweg SoC) naar 80 procent gaat aan de snellaadpaal in 41 minuten. Aan een 11 kW-laadpaal is de batterij in krap 5 uur volledig opgeladen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Via het centrale beeldscherm kan de energiebehoefte van elke verbruiker uitgebreid worden geanalyseerd.

De grotere batterijvariant, die een maximumcapaciteit heeft van 65,4 kWh, laadt aan de snellader op met een hoogste vermogen van 100 kW. Deze hogere laadsnelheid levert aan de snellader echter geen tijdwinst op ten opzichte van de versie met 48,4 kWh. Opladen van 10 naar 80 procent 'SoC' duurt bij de Long Range-versie eveneens 41 minuten. Aan de publieke laadpaal (11 kW, 3-fase) is de batterij na bijna 6,5 uur laden weer helemaal vol.

In tegenstelling tot de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 beschikt de Kona Electric niet over het 800V-boordnet, dat supersnel laden mogelijk maakt. Bij de Kona Electric is de elektrische architectuur gebaseerd op een 400V-boordnet, vandaar het niet-baanbrekende maximum laadvermogen van 100 kW.

Met de flippers achter het stuur kan de sterkte van regeneratief remmen in trapjes worden ingesteld. One-pedal driving, waarbij je tot volledige stilstand kunt afremmen zonder het rempedaal in te hoeven trappen, behoort eveneens tot de mogelijkheden. De laadpoort van de Kona Electric gaat verscholen achter het deksel in de neus. Wat ons betreft een handige plek.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met het anticiperende rijstijl hoef je dankzij 'one-pedal driving' zelden meer het rempedaal te gebruiken.

Hoe presteert de Hyundai Kona Electric op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute van zo’n 170 kilometer uitgestippeld, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

We leggen onze vaste testroute af op een heldere winteravond, bij een temperatuur van 7 graden Celsius. Vanuit het zuidwesten waait een matige wind, die weinig effect zal hebben op het stroomverbruik van de Hyundai Kona Electric. We hebben geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om het interieur voor te verwarmen. Het kost daarom extra energie om de klimaatbeheersing de temperatuur van het interieur naar een behaaglijke 21 graden te brengen (en te houden). De warmtepomp op de testauto houdt dat extra verbruik echter binnen de perken.

De boordcomputer tovert algauw een energiebehoefte tevoorschijn die aan de hoge kant van het verbruiksspectrum zit. Hyundai geeft voor de Kona Electric met 65,4kWh-batterij en 19-inch wielen een gemiddelde op van 16,6 kWh/100 km. Een waarde die we onder zomerse omstandigheden beslist inschatten als realistisch. Door de lage buitentemperatuur en de extra stroomverbruikers tillen we het verbruik op onze testronde echter naar 19,3 kWh/100 km. Acceptabel, maar een zuinigheidswonder is de Hyundai daarmee beslist niet.

Met een (netto) capaciteit van 65,4 kWh ligt bij dit gemiddelde verbruik een range van 339 kilometer op een volle batterij binnen bereik.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het veercomfort is zeer aangenaam. De Kona Electric nodigt daardoor uit tot een gematigde rijstijl.

En hoe bevalt de Hyundai Kona Electric op de weg?

Gemak dient de mens, achter het stuur van de Hyundai Kona Electric. Je hebt meer dan genoeg ruimte om je heen, de auto heeft grote ruiten waardoor de overzichtelijkheid op het overige verkeer dik in orde is. Ook het dashboard roept weinig vragen op: veel functies laten zich bedienen via grote knoppen, terwijl de mogelijkheden binnen het multimediasysteem transparant en intuïtief zijn ingedeeld, en zich daarom snel laten vinden op het grote display.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Er is keuze uit vier rijprogramma's: Eco, Normal, Sport en Snow. In elke modus verandert de indeling van het instrumentarium.

Met een draaiknop rechts achter het stuur bepaal je de rijrichting. De besturing is licht, waardoor de auto zich gemakkelijk van richting laat veranderen. De vering en schokdemping zijn afgestemd op een aangenaam en soepel comfort. Daardoor kom je niet snel in de verleiding om het acceleratiepedaal diep in te trappen. Een wat meer gehaaste rijstijl gaat de Kona Electric echter niet uit de weg: met zijn vermogen van 218 pk zit je bij de stoplichtsprint in 7,8 seconden op 100 km/u en dankzij de directe besturing verandert de auto snel van richting.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Hyundai Kona Electric is weliswaar een paar duizend euro duurder dan zijn voorganger, maar maakt in elk opzicht een veel volwassener indruk.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Deze keer in de categorie klussen en (ver)bouwen: vijf goede cirkelzagen voor een redelijke prijs.

Een cirkelzaag is bedoeld voor het maken van rechte, snelle sneden in hout, plaatmateriaal, kunststof en soms zelfs metaal. Je gebruikt 'm bijvoorbeeld om planken op maat te zagen, laminaat passend te krijgen of meubels te bouwen. Dankzij het roterende zaagblad kun je nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een geleiderail of parallelgeleider. Veel modellen bieden ook de mogelijkheid tot verstekzagen, wat handig is voor hoeken of afwerkingen.

Bosch PKS 55 A

De Bosch PKS 55 A is een eenvoudige cirkelzaag die geschikt is voor standaard klussen in en om het huis. Hij werkt op netstroom en heeft een vermogen van 1200 watt. De zaagdiepte is instelbaar tot maximaal 55 mm bij 90 graden, en 38 mm bij 45 graden, waarmee je houten planken, panelen en plaatmateriaal netjes kunt zagen. De machine is uitgerust met een parallelgeleider voor rechte sneden en een doorzichtige zaaglijnindicator (CutControl), wat helpt om op de lijn te blijven zonder extra hulpmiddelen. Bij het zagen wordt het zaagsel automatisch opgevangen in een geïntegreerde opvangbox, wat het werkvlak redelijk schoon houdt. Deze zaag wordt geleverd met een standaard hardmetalen zaagblad, en het wisselen van het blad gebeurt met een inbussleutel. Voor wie af en toe wil zagen zonder veel poespas, is dit een praktische keuze.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 38 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 45

Metabo KS 55 FS

De Metabo KS 55 FS is een cirkelzaag die vooral praktisch is voor wie regelmatig nauwkeurig wil zagen in hout. Wat deze zaag onderscheidt, is de meegeleverde geleiderail, die je helpt om rechte sneden te maken zonder losse linialen of hulpstukken. Met een vermogen van 1200 watt en een zaagblad van 160 mm is hij krachtig genoeg voor de meeste klussen rond het huis of op de werkplaats. De maximale zaagdiepte bedraagt 55 mm bij 90 graden en 39 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor planken, multiplex of zelfs lichte balken. Je kunt de zaaghoek makkelijk instellen en de machine is voorzien van een aansluiting voor stofafzuiging. Het geheel wordt geleverd in een robuuste kunststof koffer, samen met de geleiderail en toebehoren zoals een parallelaanslag en inbussleutel. Alles bij elkaar een goed uitgeruste zaag voor wie graag strak en gecontroleerd werkt.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 39 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 47°

Makita HS7601J

Deze cirkelzaag van Makita is een netstroommodel met een vermogen van 1200 watt. Hij is geschikt voor rechte zaagsneden in hout, multiplex of spaanplaat en biedt een maximale zaagdiepte van 66 mm bij 90 graden en 46 mm bij 45 graden. Het ontwerp is compact en relatief licht, waardoor hij goed hanteerbaar is, ook voor langere zaagklussen. De aluminium zool en beschermkap zijn stevig maar licht, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Je kunt een stofzuiger aansluiten op de achterzijde voor schoner werken. De machine wordt geleverd in een stevige M‑Box koffer en is standaard voorzien van een zaagblad van 190 mm. De softstartfunctie zorgt ervoor dat de zaag rustig op gang komt, wat veiliger werkt en de kans op wegspringen vermindert.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 66 mm bij 90°, 46 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 45°

Makita DSS501ZJ

De DSS501ZJ is een compacte accucirkelzaag van Makita voor lichtere zaagklussen. Hij werkt op het Makita 18 V LXT-platform, dus handig als je al andere Makita-accu’s hebt: die kun je erop gebruiken. De zaag is ontworpen voor kleinere materialen zoals latten, laminaat en dunne planken, en heeft een zaagdiepte van 51 mm bij 90 graden. Door zijn lage gewicht (rond de 2,7 kg zonder accu) is hij goed te hanteren, ook boven schouderhoogte of op lastig bereikbare plekken. De voetplaat is kantelbaar tot 45 graden, wat verstekzagen mogelijk maakt. Hij wordt geleverd in een Makita-koffer (Makpac), maar zonder accu of lader. Dit model is bedoeld voor situaties waarin draagbaarheid en snelheid belangrijker zijn dan kracht of doorzaagcapaciteit.

Zaagbladdiameter: 136 mm
Zaagdiepte: 51 mm bij 90°, 35 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 50°

DeWalt DCS573NT‑XJ

Deze DeWalt cirkelzaag is bedoeld voor wie zonder snoer wil werken en toch kracht nodig heeft. Het apparaat werkt op een 18 V XR-accu (niet meegeleverd), waardoor je flexibel kunt werken zonder beperkt te worden door een kabel. De zaag heeft een zaagdiepte tot 65 mm bij 90 graden en 50 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor het meeste standaard timmerwerk. Dankzij de 190 mm zaagbladen kun je er door plaatmateriaal, planken en balken zagen zonder dat je de machine hoeft te forceren. Het magnesium zaagbladdeksel en de basis zorgen voor een lichte maar stevige constructie. De softstart en elektronische motorrem verhogen de veiligheid. De ingebouwde aansluiting voor stofafzuiging helpt het werkoppervlak overzichtelijk te houden, vooral bij binnengebruik.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 67 mm bij 90°, 51 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 57°

▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.