De elektrische Alfa Romeo Junior: nieuwe variant op bekend thema
Ook Alfa Romeo heeft nu een volledig elektrisch model: de Junior. Deze compacte SUV komt in twee vermogensvarianten, maar in feite is de technische basis van de auto allang bekend. De Junior staat namelijk op het inmiddels beproefde elektrische platform dat alle andere Stellantis-merken voor (vrijwel) al hun compacte EV’s gebruiken.
©Alfa Romeo
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Alfa Romeo kent een omvangrijke en glorieuze geschiedenis. Met gevoel voor nostalgie, zien liefhebbers en kenners ook in de nieuwe modellen van het Italiaanse merk het liefst iets van die historie terug. De nieuwe compacte SUV van het merk moet wat dat betreft een kleine teleurstelling zijn voor deze kopersgroep, want in het moderne ontwerp van de Junior zijn maar weinig elementen terug te vinden die direct verwijzen naar de klassieke modellen van Alfa Romeo.
Maar daarmee verloochent de Junior zijn afkomst niet. De Nederlander Bob Romkes had zich bij zijn aantreden als hoofdontwerper van Alfa Romeo juist ten doel gesteld om een verfrissend nieuw familiegezicht voor het beroemde Italiaanse merk te creëren. Nadrukkelijk van deze tijd, maar met eerbied voor het verleden. Ga je beter kijken, dan blijkt de Junior wel degelijk details te vertonen die onmiskenbaar zijn voor Alfa Romeo.
©Alfa Romeo
Misschien is dat vanbinnen nog wel meer het geval dan vanbuiten. Ook in de Junior is nu alles digitaal, maar de klassieke dubbele-kokervorm van het instrumentarium vindt zijn oorsprong nog in het analoge tijdperk. Precies zoals de liefhebber van Alfa Romeo dat wenst. Wat verder opvalt, zijn de hoge middenconsole en de geïntegreerde centrale display voor de bediening van alle systemen en multimedia.
Overigens heette de auto ten tijde van zijn lancering nog 'Milano', zoals je op de 'nummerborden' ziet. Maar daar stak de rechter een stokje voor: de auto wordt (net als de Fiat 600 en Jeep Avenger) in Polen gebouwd, en de naam 'Milano' zou daarom misleidend zijn. Alfa Romeo heeft zijn nieuwe model daarom in allerijl een andere naam moeten geven: Junior. Historisch verantwoord!
De Junior wordt leverbaar in drie verschillende uitvoeringen: Techno, Premium en Sport. Deze aanduidingen geven duidelijk weer wat er van de standaarduitrusting verwacht mag worden: de nadruk ligt op technologie, luxe of sportiviteit. Kies je voor de Sport, dan is de Junior onder meer uitgevoerd met kuipstoelen van de race- en rallyspecialist Sabelt.
©Alfa Romeo
Wanneer je bedenkt dat Bob Romkes en zijn team moesten werken binnen vastomlijnde technisch kaders, dan verdient de Junior des te meer waardering. Als basis van de SUV dient namelijk het platform dat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt door concerngenoten als de Peugeot 2008, Jeep Avenger en Fiat 600. Auto’s met een heel andere uitstraling dan de elegant-sportieve Junior.
De specificaties van de elektrische aandrijflijn zijn echter niet veranderd: de batterij heeft een capaciteit van 54 kWh, de elektromotor levert een vermogen van 156 pk. Opladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Net zoals bij de elektrische Peugeot, Jeep en Fiat.
©Alfa Romeo
Alfa Romeo lanceert echter wel meteen een krachtigere versie. Als Veloce beschikt de Junior over 240 pk. Een sperdifferentieel houdt alle kracht in toom. Anders dan de standaardversie, die volgens de WLTP-meetmethode een actieradius heeft van 410 kilometer, is de Junior Veloce nadrukkelijk toegespitst op rijplezier en sportieve prestaties, en zal je dus wat eerder de laadpaal moeten opzoeken. Speciaal voor de Veloce werd bovendien een directere besturing ontwikkeld.
Wanneer de Alfa Romeo Junior leverbaar wordt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt. Wij verwachten de auto na de zomer op de Nederlandse weg te kunnen verwelkomen. Allereerst als speciale introductieversie, de in gelimiteerde oplage geproduceerde Speciale. Naast de volledig elektrische Junior, wordt ook een hybrideversie leverbaar.
©Alfa Romeo