ID.nl logo
De elektrische Alfa Romeo Junior: nieuwe variant op bekend thema
© Alfa Romeo
Mobiliteit

De elektrische Alfa Romeo Junior: nieuwe variant op bekend thema

Ook Alfa Romeo heeft nu een volledig elektrisch model: de Junior. Deze compacte SUV komt in twee vermogensvarianten, maar in feite is de technische basis van de auto allang bekend. De Junior staat namelijk op het inmiddels beproefde elektrische platform dat alle andere Stellantis-merken voor (vrijwel) al hun compacte EV’s gebruiken.

©Alfa Romeo

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Alfa Romeo kent een omvangrijke en glorieuze geschiedenis. Met gevoel voor nostalgie, zien liefhebbers en kenners ook in de nieuwe modellen van het Italiaanse merk het liefst iets van die historie terug. De nieuwe compacte SUV van het merk moet wat dat betreft een kleine teleurstelling zijn voor deze kopersgroep, want in het moderne ontwerp van de Junior zijn maar weinig elementen terug te vinden die direct verwijzen naar de klassieke modellen van Alfa Romeo.

Maar daarmee verloochent de Junior zijn afkomst niet. De Nederlander Bob Romkes had zich bij zijn aantreden als hoofdontwerper van Alfa Romeo juist ten doel gesteld om een verfrissend nieuw familiegezicht voor het beroemde Italiaanse merk te creëren. Nadrukkelijk van deze tijd, maar met eerbied voor het verleden. Ga je beter kijken, dan blijkt de Junior wel degelijk details te vertonen die onmiskenbaar zijn voor Alfa Romeo.

©Alfa Romeo

Misschien is dat vanbinnen nog wel meer het geval dan vanbuiten. Ook in de Junior is nu alles digitaal, maar de klassieke dubbele-kokervorm van het instrumentarium vindt zijn oorsprong nog in het analoge tijdperk. Precies zoals de liefhebber van Alfa Romeo dat wenst. Wat verder opvalt, zijn de hoge middenconsole en de geïntegreerde centrale display voor de bediening van alle systemen en multimedia.

Overigens heette de auto ten tijde van zijn lancering nog 'Milano', zoals je op de 'nummerborden' ziet. Maar daar stak de rechter een stokje voor: de auto wordt (net als de Fiat 600 en Jeep Avenger) in Polen gebouwd, en de naam 'Milano' zou daarom misleidend zijn. Alfa Romeo heeft zijn nieuwe model daarom in allerijl een andere naam moeten geven: Junior. Historisch verantwoord!

De Junior wordt leverbaar in drie verschillende uitvoeringen: Techno, Premium en Sport. Deze aanduidingen geven duidelijk weer wat er van de standaarduitrusting verwacht mag worden: de nadruk ligt op technologie, luxe of sportiviteit. Kies je voor de Sport, dan is de Junior onder meer uitgevoerd met kuipstoelen van de race- en rallyspecialist Sabelt.

©Alfa Romeo

Wanneer je bedenkt dat Bob Romkes en zijn team moesten werken binnen vastomlijnde technisch kaders, dan verdient de Junior des te meer waardering. Als basis van de SUV dient namelijk het platform dat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt door concerngenoten als de Peugeot 2008, Jeep Avenger en Fiat 600. Auto’s met een heel andere uitstraling dan de elegant-sportieve Junior.

De specificaties van de elektrische aandrijflijn zijn echter niet veranderd: de batterij heeft een capaciteit van 54 kWh, de elektromotor levert een vermogen van 156 pk. Opladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Net zoals bij de elektrische Peugeot, Jeep en Fiat.

©Alfa Romeo

Alfa Romeo lanceert echter wel meteen een krachtigere versie. Als Veloce beschikt de Junior over 240 pk. Een sperdifferentieel houdt alle kracht in toom. Anders dan de standaardversie, die volgens de WLTP-meetmethode een actieradius heeft van 410 kilometer, is de Junior Veloce nadrukkelijk toegespitst op rijplezier en sportieve prestaties, en zal je dus wat eerder de laadpaal moeten opzoeken. Speciaal voor de Veloce werd bovendien een directere besturing ontwikkeld.

Wanneer de Alfa Romeo Junior leverbaar wordt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt. Wij verwachten de auto na de zomer op de Nederlandse weg te kunnen verwelkomen. Allereerst als speciale introductieversie, de in gelimiteerde oplage geproduceerde Speciale. Naast de volledig elektrische Junior, wordt ook een hybrideversie leverbaar.

©Alfa Romeo

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.