ID.nl logo
Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?
© Evgeny&Karina Gerasimovi
Mobiliteit

Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?

Overweeg je ook om een Chinese elektrische auto te kopen? Dan ben je lang niet de enige! Want de elektrische voertuigen uit dat land zijn wereldwijd mateloos populair en de verkoopcijfers blijven doorgroeien. Ontdek waarom dat zo is en of een Chinese EV ook voor jou de beste keuze is.

De Chinese elektrische auto-industrie is de grootste ter wereld, met ruim de helft van de totale productie. Wat is de reden van de snelle groei en enorme populariteit? In dit artikel gaan we in op:

  • De cijfers van de Chinese auto-industrie
  • De verhouding tussen prijs en kwaliteit
  • Innovatie en attractieve automodellen

🔌Leestip: Waarom zijn er heffingen op Chinese auto's?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De cijfers van Chinese elektrische auto's op een rij

Je kunt nogal wat cijfers op een rij zetten die aantonen hoe gigantisch de Chinese industrie voor elektrische auto's is: op basis van wereldwijde gegevens zijn zes van de tien bestverkopende merken Chinees, 60 procent van de verkochte elektrische auto's in 2024 was van Chinese makelij en volgens projecties gaan er dit jaar tien miljoen elektrische auto's uit dat land verkocht worden. Dat zijn niet alleen maar verkopen in eigen land. Want in het eerste halfjaar van 2024 zijn er in Europa 70.000 nieuwe elektrische auto's van Chinese merken geregistreerd. Dat is een toename van 26 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023. Ook Europese data laten dus een enorme stijging in verkoopcijfers zien.  

Nog niet zo lang geleden stond China niet bekend als autoproducent, helemaal niet in Europa en de VS. Hoe is dat zo snel veranderd?

©Mike Mareen - stock.adobe.com

Hoge kwaliteit voor een lage prijs

De lagere prijs is voor veel mensen de belangrijkste reden om te kiezen voor een Chinese elektrische auto. In combinatie met het feit dat ze op het gebied van kwaliteit en innovatie niet onderdoen voor Europese en Amerikaanse merken. Een belangrijk punt: Chinese elektrische auto's hebben inmiddels een groter rijbereik dan auto's van westerse merken.

Investeringen en infrastructuur

De aantrekkelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit is niet zomaar uit de lucht komen vallen, want de Chinese overheid zet al ruim twintig jaar vol in op elektrisch vervoer. Honderden miljarden zijn uitgegeven aan onderzoek, en daar plukt de auto-industrie nu de vruchten van. In eigen land is flink geïnvesteerd in de infrastructuur. Er staan inmiddels bijna 5,5 miljoen oplaadpunten in het land en dat is ongeveer 65 procent van het wereldtotaal.

©@Jelle Van Der Wolf / VDWI

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoogwaardige en voordelige industrie

Dat er veel oplaadpunten staan in China zegt natuurlijk niet meteen heel veel over de gestegen populariteit van hun elektrische auto's in de rest van de wereld. Maar indirect is dat wel een oorzaak. Door het stimuleren van de overheid en een nadruk op innovatie maken ze in China hoogwaardige elektrische auto's. En door grote aantallen te produceren gaan de kosten per stuk omlaag.

Toegang tot voordelige batterijen

Waarom krijg je meer waar voor je geld als je een Chinese elektrische auto koopt? De lagere arbeidskosten zijn een belangrijke reden. Maar er zijn meer factoren. Zo heeft de automarkt in dat land toegang tot prima batterijen voor een voordelige prijs. Gemiddeld betalen Chinese merken 18 procent minder voor batterijen dan Europese autobouwers. Die komen namelijk ook gewoon van Chinese bodem en door de enorme volumes zijn de stuksprijzen lager. Inmiddels is het Chinese bedrijf CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) de grootste batterijproducent van de wereld met een marktaandeel van 38 procent.

De ontwikkeling van de auto-industrie in China

Je krijgt dus veel waar voor je geld als je een Chinese EV koopt. Maar hoe zit dat met innovatie? Want voor veel consumenten is een auto nog steeds een statussymbool en een beetje luxe kan dus geen kwaad.

Razendsnelle modernisatie

De Chinese industrie is in hoog tempo gemoderniseerd, en daardoor zijn de producten uit dat land een stuk geavanceerder en hoogwaardiger geworden, hoewel extreem goedkope producten van bijvoorbeeld Wish en Alibaba de reputatie van het land geen goed hebben gedaan. Maar de harde cijfers laten zien dat China enorm groeit in geavanceerde industrieën, zoals AI, IT, elektronica en de chemische sector.

©kittyfly - stock.adobe.com

Modellen zijn aantrekkelijker geworden

Een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit is allemaal leuk en aardig, maar de consument let natuurlijk ook op het uiterlijk. Een aantal jaren geleden vonden veel westerlingen de auto's van Chinese merken niet zo mooi. Verder was de keuze beperkt en lag er nog een stigma op. Inmiddels zijn er veel meer merken met een hele serie modellen. Bovendien hebben ze duidelijk tijd besteed aan het uiterlijk en vallen de auto's dan ook veel meer in de smaak. Gemiddeld introduceert een Chinees automerk iedere 1,6 jaar een nieuwe serie modellen. Westerse merken doen daar bijna 3 jaar over. Hierdoor beschik je niet alleen over een hip model, maar is de kans ook groter dat alle moderne snufjes ingebouwd zijn.

Innovatie komt uit China

Onder westerlingen bestaat het idee dat Chinezen vooral technologieën kopiëren en goedkoper produceren. Lang tijd klopte dat min of meer. Maar inmiddels loopt China op veel vlakken voorop. Wat te denken van de AR-head-up-displays? Daarbij wordt de bestuurder door augmented reality voorzien van belangrijke informatie, recht in de zichtlijn.

Een ander voorbeeld zijn de verwisselbare batterijen van Nio, waardoor je niet meer hoeft te wachten totdat je accu is opgeladen. Het zijn slechts voorbeelden van een enorme verschuiving. Volgens het Australian Strategic Policy Institute (ASPI) waren in 2010 slechts 2,4 procent van de patenten voor elektrische voertuigen Chinees, in 2020 was dat al 26,9 procent. En inmiddels zijn 65,4 procent van de impactvolle wetenschappelijke publicaties over batterijtechnologie van Chinese komaf. Alles bij elkaar opgeteld is het dus geen wonder dat Chinese EV's steeds populairder worden.


▼ Volgende artikel
De koning van het gamen: AMD Ryzen 7 9800X3D onder de loep
Huis

De koning van het gamen: AMD Ryzen 7 9800X3D onder de loep

AMD’s nieuwste processor in de Ryzen 9000-serie is de Ryzen 7 9800X3D. Enkele maanden na de ietwat teleurstellende eerste modellen uit die reeks, brengt AMD een cpu die zich specifiek op gamers richt en slechts een bescheiden prestatiewinst van zo’n acht procent belooft. Maar toen we deze nieuwe processor daadwerkelijk aan het gamen zetten, bleek hij verrassend veel meer te bieden dan vooraf werd beweerd.

In dit artikel reviewen we AMD's nieuwste processor: Ryzen 7 9800X3D:

  • Fantastische game-prestaties op Full HD en hogere resoluties
  • Niet geschikt voor allround gebruik door beperkt aantal cores en threads
  • Hoog energieverbruik

Interessant om te lezen: Met deze voorbeeldconfiguraties bouw ook jij je eigen desktop-pc

De AMD Ryzen 7 9800X3D hoort bij de eerder uitgebrachte 9000-serie. De term X3D is de cruciale toevoeging in de productnaam en betekent dat de processor letterlijk een stapel extra 3D V-Cache krijgt: in totaal 96 MB L3-cache in plaats van de gebruikelijke 32 MB. Doordat er meer data in de cpu kan blijven hangen in plaats van steeds het werkgeheugen aan te moeten spreken, valt een flinke vertraging weg – zelfs al meet je die normaliter in nanoseconden.

AMD ontdekte een paar jaar geleden al bij de Ryzen 7 5800X3D dat deze vorm van cache vooral in games enorme winst oplevert. Games hebben immers voortdurend razendsnel nieuwe en onvoorspelbare berekeningen nodig. Voor voorspelbare, zwaardere klussen zoals het renderen van video’s heeft de extra cache nauwelijks invloed.

Zo’n stapel-cache maakt de processor wel duurder dan een vergelijkbaar model zonder 3D V-Cache. Maar omdat gamen voor veel mensen een belangrijke reden is om in een krachtige en relatief prijzige pc te investeren, is het geen verrassing dat er na de Ryzen 7 5800X3D ook een 7800X3D verscheen. Deze 9800X3D bouwt voort op datzelfde ‘gestapelde’ cache-concept, maar draait op AMD’s nieuwste Granite Ridge 4nm-processors.

AM5-platform

De Ryzen 7 9800X3D maakt net als de rest van de 9000-serie gebruik van dezelfde AM5-socket als de 7000-serie. Hierdoor is een gloednieuw, veelal prijzig moederbord overbodig, maar kun je kiezen uit een ruim bestaand aanbod van AM5-moederborden met diverse chipsets (momenteel: B650, B650E, X670, X670E, X870 en X870E). Dit betreffen allemaal modellen die werken met DDR5-geheugen.

De Ryzen 7 9800X3D gebruikt dezelfde AM5-socket als de 7000-serie.

Bescheiden specificaties

Los van de X3D-toevoeging verschilt de Ryzen 7 9800X3D in de basis niet extreem veel van de Ryzen 7 9700X. We hebben het nog altijd over een relatief bescheiden totaal van 8 cores en 16 threads, al is de kloksnelheid iets verhoogd naar 4,7 GHz (basis) en 5,2 GHz (boost). Voor een processor die 540 euro zou moeten kosten, maar in de praktijk duurder is, zijn dat niet bepaald veel cores. Zo biedt Intel met de Core Ultra 7 265K bijvoorbeeld 20 cores en 20 threads voor zo’n 430 euro.

In niet-gamegerelateerde testen valt dat beperkte aantal cores en threads ook duidelijk op. In de benchmark Cinebench R23, die een scène rendert en hiermee alle cores benut, behaalt de 9800X3D 23.498 punten. Dat is een verbetering ten opzichte van de 7800X3D (18.450 punten), maar nog altijd ver verwijderd van de 36.251 punten van de goedkopere Intel Core Ultra 7 265K.

Die verhouding zien we terug in vrijwel alle benchmarks en taken die zich niet op gamen richten. Deze nieuwe Ryzen is dus niet bedoeld als allround krachtpatser. Al is het beslist een capabele processor die prima presteert bij incidenteel zwaar werk, het moet niet je voornaamste doel zijn. Ben je vooral met zwaar (grafisch) werk bezig, dan kun je beter kiezen voor een cpu met meer cores en threads. Overigens heeft AMD inmiddels wel X3D-processors met 12 en 16 cores aangekondigd: de AMD Ryzen 9 9900X3D en AMD Ryzen 9 9950X3D.

De Ryzen 7 9800X3D bevat één CCD (Core Chiplet Die) met 8 cores.

Prestaties op Full HD

In games is het beeld compleet anders. Uit een test met 40 titels blijkt dat de Intel Core Ultra 7 265K maar in één game ietsje sneller is (3 procent), in één game gelijk presteert, en in de overige 38 door de 9800X3D wordt verslagen. In 11 games is het verschil 2 tot 10 procent, wat je in de praktijk niet altijd merkt. Maar in maar liefst 27 van de 40 games is de voorsprong meer dan 10 procent.

In veel games is de Ryzen 7 9800X3D zelfs zoveel sneller dat de Intel Core Ultra 7 265K voelt als een processor uit een ver verleden. In competitieve titels zoals Counter-Strike 2, waar elk frame telt, is de 9800X3D bijvoorbeeld 44 procent sneller. Flight Simulator, dat zwaar leunt op je cpu, draait 27 procent sneller en loopt duidelijk soepeler. Ten opzichte van de eerdere Ryzen 7 7800X3D zien we gemiddeld een winst van 11,3 procent. Dat is niet genoeg om die voorganger direct met pensioen te sturen, maar wel een mooie stap vooruit – zelfs meer dan de 8 procent die AMD zelf claimt.

Prestaties op hogere resoluties

Het is gebruikelijk om bij cpu-tests de resolutie laag te houden, zodat de processor de beperkende factor is in plaats van de videokaart. Toch zijn de resultaten op hogere resoluties minstens zo interessant. Naarmate we de resolutie opschroeven, wordt het verschil weliswaar kleiner, maar het feit dat op 1440p in 22 van de 40 games nog steeds 10 procent of meer verschil zit tussen de Ryzen 7 9800X3D en de Intel Core Ultra 7 265K, toont aan dat het ook daar flink merkbaar is. Een gemiddeld verschil van 18 procent is echt uitzonderlijk.

Op 4K-resolutie blijven er nog 13 van de 40 games over met een verschil van 10 procent of meer. Omdat 4K-gamen meestal met upscaling (DLSS of FSR) gebeurt, is het verschil tussen de twee cpu’s in de praktijk waarschijnlijk groter dan de gemeten 7,3 procent.

Relatief hoog energieverbruik

Om de extra prestaties ten opzichte van de vorige generatie te behalen, heeft AMD het stroomverbruik van de Ryzen 7 9800X3D flink verhoogd. Waar de Ryzen 7 7800X3D in games rond de 66 watt zat, loopt de 9800X3D op tot zo’n 100 watt. Hecht je veel waarde aan efficiëntie, dan blijft de 7800X3D daarom technisch gezien de zuinigste gameprocessor. Dat is inmiddels wel een loze titel, omdat AMD ‘m niet meer produceert (al kun je hem misschien nog wel ergens in een winkel vinden).

Een ander nadeel van AMD is nog steeds het hoge energieverbruik in rust. In onze testopstelling met een Ryzen 7 9800X3D op een AM5-moederbord meten we rond de 65 watt in licht gebruik, terwijl een vergelijkbaar Core Ultra 7 265K-systeem volstaat met zo’n 43 watt.

Conclusie

De AMD Ryzen 7 9800X3D wordt hier en daar opgehemeld als dé ultieme processor, maar laten we eerlijk zijn: dat is hij niet. Hij is voor veel taken een prima verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar de goedkopere Intel-processor is vaak sneller. Ook AMD’s goedkopere Ryzen 9 9900X is dankzij 12 cores in veel taken sneller.

Het hogere energieverbruik van de 9800X3D is bovendien een nadeel: de betere prestaties gaan gepaard met meer stroomverbruik, zowel onder belasting als bij lichte taken.

Maar als je vooral geïnteresseerd bent in gamen met je pc, dan is de Ryzen 7 9800X3D zonder discussie dé beste processor van dit moment. In games maakt hij gehakt van de Intel Core Ultra 7 265K en is de stap vooruit ten opzichte van de voorganger groter dan we hadden durven hopen en groter dan AMD zelf claimt.

Voor goedkope game-pc’s is hij te duur, maar in het hogere segment is er weinig concurrentie. Vooropgesteld dat je hem kunt vinden, want door de populariteit is de beschikbaarheid momenteel beperkt. 

Specificaties

Pluspunten

  • De ultieme game-cpu

  • Veel sneller in games dan Intel Core Ultra 7 265K

  • Prima stap vooruit

  • Breed aanbod moederborden

Minpunten

  • Algemene prestaties voor dit geld matig

  • Hoog rustverbruik

  • Matige beschikbaarheid

Cores en threads

8 cores, 16 threads

Basis- en boostsnelheid

4,7 GHz / 5,2 GHz

TDP

120 watt (in de praktijk tot ca. 150 watt)

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 compacte elektrische barbecues voor in de tuin
© Milan Gucic milangucic@gmail.com
Huis

Waar voor je geld: 5 compacte elektrische barbecues voor in de tuin

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Als de zon weer een aantal dagen schijnt, is het moment aangebroken om de barbecue tevoorschijn te halen. Ben je op zoek naar een nieuwe? Wellicht is een elektrische dan iets voor je? Geen last meer van rook, gecontroleerder bakken en beter voor het milieu!

Een elektrische barbecue biedt best wat voordelen ten opzichte van een gewone barbecue. Je hebt bijvoorbeeld geen gedoe met houtskool, een lange opwarmtijd of problemen met wind(richtingen). Je plugt ‘m gewoon in en hij is snel warm, ideaal ook voor spontaan barbecueën. Een ander voordeel is dat de temperatuur nauwkeuriger te regelen is, zodat je eten beter kan worden klaargemaakt en je niet snel bang hoeft te zijn dat de boel verbrandt.

Weber Q 1400

De Weber Q 1400 is een elektrische tafelbarbecue met een robuuste uitstraling en een gietijzeren rooster. Hij warmt snel op en houdt de warmte goed vast, waardoor je eten gelijkmatig gaart en lekker sappig blijft. Met een grilloppervlak van 43 bij 32 cm is er ruimte genoeg om voor 4 tot 6 personen tegelijk te grillen. Schoonmaken gaat makkelijk dankzij de handige vetopvangbak. Het snoer van 1,8 meter geeft wat speelruimte voor gebruik in de tuin of op het balkon. Deze Weber Q 1400 heeft een traploos instelbare temperatuurregeling en de maximale temperatuur ligt rond de 260–290°C.

WMF Lono Master Grill

De WMF Lono Master Grill is een elektrische tafelgrill met twee aparte grillplaten, elk met hun eigen temperatuurregeling. Handig wanneer je bijvoorbeeld vlees en groenten tegelijk wilt klaarmaken, zonder dat de smaken door elkaar lopen. Het grilloppervlak is 50 bij 28 cm, ruim genoeg voor een gezellig etentje met een klein gezelschap. De platen hebben een antiaanbaklaag, waardoor schoonmaken een fluitje van een cent is. De grill ziet er modern uit, met een roestvrijstalen afwerking die stevig en duurzaam aanvoelt. De WMF Lono Master Grill beschikt over vijf temperatuurstanden, waarmee je de warmte per grillplaat kunt instellen.

Outdoorchef CITY Electro 420

De Outdoorchef CITY Electro 420 is een ronde, elektrische barbecue met een stevige driepoot. Hij heeft een grillrooster van bijna 40 cm doorsnee, waardoor je prima kunt koken voor 2 tot 4 personen. De temperatuur kun je instellen in zeven standen, wat fijn is als je nauwkeuriger wilt grillen. Het apparaat heeft een vetopvangschaal die het schoonmaken makkelijker maakt. Hij is niet al te groot en neemt dus weinig plek in, wat ideaal is als je een kleiner terras of balkon hebt. Bovendien voelt de barbecue degelijk aan en kan hij tegen een stootje. De Outdoorchef CITY Electro 420 heeft zeven temperatuurstanden, met een maximale temperatuur tot 300°C.

Gardalux elektrische barbecue 

Deze elektrische barbecue van Gardalux is een eenvoudig model met een grilloppervlak van 37 bij 21 cm. Hij is vooral geschikt voor wie af en toe wil grillen en geen groot apparaat nodig heeft. Met 2000 watt vermogen is hij snel op temperatuur en de vetopvangbak maakt het schoonmaken wat makkelijker. Het is geen uitgesproken luxe model, maar voor deze prijs is het een prima instapmodel voor eenvoudige barbecue-avondjes.

Cadac E-BRAAI

De Cadac E-BRAAI is een moderne, elektrische barbecue met een keramisch gecoat rooster van 38 cm doorsnee. Hij is uitgerust met een digitaal display en kan automatisch de temperatuur regelen tussen 70 en 270 graden. Dat is handig voor wie precies wil weten hoe warm de barbecue is en niet graag gokt. Hij is in ongeveer 4 minuten op temperatuur, zodat je snel kunt beginnen met grillen. Ook het schoonmaken gaat makkelijk door de keramische laag. De Cadac E-BRAAI heeft een digitale temperatuurregeling waarmee je de temperatuur kunt instellen tussen 70°C en 270°C.