ID.nl logo
Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?
Mobiliteit

Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?

Overweeg je ook om een Chinese elektrische auto te kopen? Dan ben je lang niet de enige! Want de elektrische voertuigen uit dat land zijn wereldwijd mateloos populair en de verkoopcijfers blijven doorgroeien. Ontdek waarom dat zo is en of een Chinese EV ook voor jou de beste keuze is.

De Chinese elektrische auto-industrie is de grootste ter wereld, met ruim de helft van de totale productie. Wat is de reden van de snelle groei en enorme populariteit? In dit artikel gaan we in op:

  • De cijfers van de Chinese auto-industrie
  • De verhouding tussen prijs en kwaliteit
  • Innovatie en attractieve automodellen

🔌Leestip: Waarom zijn er heffingen op Chinese auto's?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De cijfers van Chinese elektrische auto's op een rij

Je kunt nogal wat cijfers op een rij zetten die aantonen hoe gigantisch de Chinese industrie voor elektrische auto's is: op basis van wereldwijde gegevens zijn zes van de tien bestverkopende merken Chinees, 60 procent van de verkochte elektrische auto's in 2024 was van Chinese makelij en volgens projecties gaan er dit jaar tien miljoen elektrische auto's uit dat land verkocht worden. Dat zijn niet alleen maar verkopen in eigen land. Want in het eerste halfjaar van 2024 zijn er in Europa 70.000 nieuwe elektrische auto's van Chinese merken geregistreerd. Dat is een toename van 26 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023. Ook Europese data laten dus een enorme stijging in verkoopcijfers zien.  

Nog niet zo lang geleden stond China niet bekend als autoproducent, helemaal niet in Europa en de VS. Hoe is dat zo snel veranderd?

©Mike Mareen - stock.adobe.com

Hoge kwaliteit voor een lage prijs

De lagere prijs is voor veel mensen de belangrijkste reden om te kiezen voor een Chinese elektrische auto. In combinatie met het feit dat ze op het gebied van kwaliteit en innovatie niet onderdoen voor Europese en Amerikaanse merken. Een belangrijk punt: Chinese elektrische auto's hebben inmiddels een groter rijbereik dan auto's van westerse merken.

Investeringen en infrastructuur

De aantrekkelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit is niet zomaar uit de lucht komen vallen, want de Chinese overheid zet al ruim twintig jaar vol in op elektrisch vervoer. Honderden miljarden zijn uitgegeven aan onderzoek, en daar plukt de auto-industrie nu de vruchten van. In eigen land is flink geïnvesteerd in de infrastructuur. Er staan inmiddels bijna 5,5 miljoen oplaadpunten in het land en dat is ongeveer 65 procent van het wereldtotaal.

©@Jelle Van Der Wolf / VDWI

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoogwaardige en voordelige industrie

Dat er veel oplaadpunten staan in China zegt natuurlijk niet meteen heel veel over de gestegen populariteit van hun elektrische auto's in de rest van de wereld. Maar indirect is dat wel een oorzaak. Door het stimuleren van de overheid en een nadruk op innovatie maken ze in China hoogwaardige elektrische auto's. En door grote aantallen te produceren gaan de kosten per stuk omlaag.

Toegang tot voordelige batterijen

Waarom krijg je meer waar voor je geld als je een Chinese elektrische auto koopt? De lagere arbeidskosten zijn een belangrijke reden. Maar er zijn meer factoren. Zo heeft de automarkt in dat land toegang tot prima batterijen voor een voordelige prijs. Gemiddeld betalen Chinese merken 18 procent minder voor batterijen dan Europese autobouwers. Die komen namelijk ook gewoon van Chinese bodem en door de enorme volumes zijn de stuksprijzen lager. Inmiddels is het Chinese bedrijf CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) de grootste batterijproducent van de wereld met een marktaandeel van 38 procent.

De ontwikkeling van de auto-industrie in China

Je krijgt dus veel waar voor je geld als je een Chinese EV koopt. Maar hoe zit dat met innovatie? Want voor veel consumenten is een auto nog steeds een statussymbool en een beetje luxe kan dus geen kwaad.

Razendsnelle modernisatie

De Chinese industrie is in hoog tempo gemoderniseerd, en daardoor zijn de producten uit dat land een stuk geavanceerder en hoogwaardiger geworden, hoewel extreem goedkope producten van bijvoorbeeld Wish en Alibaba de reputatie van het land geen goed hebben gedaan. Maar de harde cijfers laten zien dat China enorm groeit in geavanceerde industrieën, zoals AI, IT, elektronica en de chemische sector.

©kittyfly - stock.adobe.com

Modellen zijn aantrekkelijker geworden

Een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit is allemaal leuk en aardig, maar de consument let natuurlijk ook op het uiterlijk. Een aantal jaren geleden vonden veel westerlingen de auto's van Chinese merken niet zo mooi. Verder was de keuze beperkt en lag er nog een stigma op. Inmiddels zijn er veel meer merken met een hele serie modellen. Bovendien hebben ze duidelijk tijd besteed aan het uiterlijk en vallen de auto's dan ook veel meer in de smaak. Gemiddeld introduceert een Chinees automerk iedere 1,6 jaar een nieuwe serie modellen. Westerse merken doen daar bijna 3 jaar over. Hierdoor beschik je niet alleen over een hip model, maar is de kans ook groter dat alle moderne snufjes ingebouwd zijn.

Innovatie komt uit China

Onder westerlingen bestaat het idee dat Chinezen vooral technologieën kopiëren en goedkoper produceren. Lang tijd klopte dat min of meer. Maar inmiddels loopt China op veel vlakken voorop. Wat te denken van de AR-head-up-displays? Daarbij wordt de bestuurder door augmented reality voorzien van belangrijke informatie, recht in de zichtlijn.

Een ander voorbeeld zijn de verwisselbare batterijen van Nio, waardoor je niet meer hoeft te wachten totdat je accu is opgeladen. Het zijn slechts voorbeelden van een enorme verschuiving. Volgens het Australian Strategic Policy Institute (ASPI) waren in 2010 slechts 2,4 procent van de patenten voor elektrische voertuigen Chinees, in 2020 was dat al 26,9 procent. En inmiddels zijn 65,4 procent van de impactvolle wetenschappelijke publicaties over batterijtechnologie van Chinese komaf. Alles bij elkaar opgeteld is het dus geen wonder dat Chinese EV's steeds populairder worden.


▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.