ID.nl logo
Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?
© Evgeny&Karina Gerasimovi
Mobiliteit

Chinese EV’s: waarom zijn ze zo populair?

Overweeg je ook om een Chinese elektrische auto te kopen? Dan ben je lang niet de enige! Want de elektrische voertuigen uit dat land zijn wereldwijd mateloos populair en de verkoopcijfers blijven doorgroeien. Ontdek waarom dat zo is en of een Chinese EV ook voor jou de beste keuze is.

De Chinese elektrische auto-industrie is de grootste ter wereld, met ruim de helft van de totale productie. Wat is de reden van de snelle groei en enorme populariteit? In dit artikel gaan we in op:

  • De cijfers van de Chinese auto-industrie
  • De verhouding tussen prijs en kwaliteit
  • Innovatie en attractieve automodellen

🔌Leestip: Waarom zijn er heffingen op Chinese auto's?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De cijfers van Chinese elektrische auto's op een rij

Je kunt nogal wat cijfers op een rij zetten die aantonen hoe gigantisch de Chinese industrie voor elektrische auto's is: op basis van wereldwijde gegevens zijn zes van de tien bestverkopende merken Chinees, 60 procent van de verkochte elektrische auto's in 2024 was van Chinese makelij en volgens projecties gaan er dit jaar tien miljoen elektrische auto's uit dat land verkocht worden. Dat zijn niet alleen maar verkopen in eigen land. Want in het eerste halfjaar van 2024 zijn er in Europa 70.000 nieuwe elektrische auto's van Chinese merken geregistreerd. Dat is een toename van 26 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023. Ook Europese data laten dus een enorme stijging in verkoopcijfers zien.  

Nog niet zo lang geleden stond China niet bekend als autoproducent, helemaal niet in Europa en de VS. Hoe is dat zo snel veranderd?

©Mike Mareen - stock.adobe.com

Hoge kwaliteit voor een lage prijs

De lagere prijs is voor veel mensen de belangrijkste reden om te kiezen voor een Chinese elektrische auto. In combinatie met het feit dat ze op het gebied van kwaliteit en innovatie niet onderdoen voor Europese en Amerikaanse merken. Een belangrijk punt: Chinese elektrische auto's hebben inmiddels een groter rijbereik dan auto's van westerse merken.

Investeringen en infrastructuur

De aantrekkelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit is niet zomaar uit de lucht komen vallen, want de Chinese overheid zet al ruim twintig jaar vol in op elektrisch vervoer. Honderden miljarden zijn uitgegeven aan onderzoek, en daar plukt de auto-industrie nu de vruchten van. In eigen land is flink geïnvesteerd in de infrastructuur. Er staan inmiddels bijna 5,5 miljoen oplaadpunten in het land en dat is ongeveer 65 procent van het wereldtotaal.

©@Jelle Van Der Wolf / VDWI

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoogwaardige en voordelige industrie

Dat er veel oplaadpunten staan in China zegt natuurlijk niet meteen heel veel over de gestegen populariteit van hun elektrische auto's in de rest van de wereld. Maar indirect is dat wel een oorzaak. Door het stimuleren van de overheid en een nadruk op innovatie maken ze in China hoogwaardige elektrische auto's. En door grote aantallen te produceren gaan de kosten per stuk omlaag.

Toegang tot voordelige batterijen

Waarom krijg je meer waar voor je geld als je een Chinese elektrische auto koopt? De lagere arbeidskosten zijn een belangrijke reden. Maar er zijn meer factoren. Zo heeft de automarkt in dat land toegang tot prima batterijen voor een voordelige prijs. Gemiddeld betalen Chinese merken 18 procent minder voor batterijen dan Europese autobouwers. Die komen namelijk ook gewoon van Chinese bodem en door de enorme volumes zijn de stuksprijzen lager. Inmiddels is het Chinese bedrijf CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) de grootste batterijproducent van de wereld met een marktaandeel van 38 procent.

De ontwikkeling van de auto-industrie in China

Je krijgt dus veel waar voor je geld als je een Chinese EV koopt. Maar hoe zit dat met innovatie? Want voor veel consumenten is een auto nog steeds een statussymbool en een beetje luxe kan dus geen kwaad.

Razendsnelle modernisatie

De Chinese industrie is in hoog tempo gemoderniseerd, en daardoor zijn de producten uit dat land een stuk geavanceerder en hoogwaardiger geworden, hoewel extreem goedkope producten van bijvoorbeeld Wish en Alibaba de reputatie van het land geen goed hebben gedaan. Maar de harde cijfers laten zien dat China enorm groeit in geavanceerde industrieën, zoals AI, IT, elektronica en de chemische sector.

©kittyfly - stock.adobe.com

Modellen zijn aantrekkelijker geworden

Een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit is allemaal leuk en aardig, maar de consument let natuurlijk ook op het uiterlijk. Een aantal jaren geleden vonden veel westerlingen de auto's van Chinese merken niet zo mooi. Verder was de keuze beperkt en lag er nog een stigma op. Inmiddels zijn er veel meer merken met een hele serie modellen. Bovendien hebben ze duidelijk tijd besteed aan het uiterlijk en vallen de auto's dan ook veel meer in de smaak. Gemiddeld introduceert een Chinees automerk iedere 1,6 jaar een nieuwe serie modellen. Westerse merken doen daar bijna 3 jaar over. Hierdoor beschik je niet alleen over een hip model, maar is de kans ook groter dat alle moderne snufjes ingebouwd zijn.

Innovatie komt uit China

Onder westerlingen bestaat het idee dat Chinezen vooral technologieën kopiëren en goedkoper produceren. Lang tijd klopte dat min of meer. Maar inmiddels loopt China op veel vlakken voorop. Wat te denken van de AR-head-up-displays? Daarbij wordt de bestuurder door augmented reality voorzien van belangrijke informatie, recht in de zichtlijn.

Een ander voorbeeld zijn de verwisselbare batterijen van Nio, waardoor je niet meer hoeft te wachten totdat je accu is opgeladen. Het zijn slechts voorbeelden van een enorme verschuiving. Volgens het Australian Strategic Policy Institute (ASPI) waren in 2010 slechts 2,4 procent van de patenten voor elektrische voertuigen Chinees, in 2020 was dat al 26,9 procent. En inmiddels zijn 65,4 procent van de impactvolle wetenschappelijke publicaties over batterijtechnologie van Chinese komaf. Alles bij elkaar opgeteld is het dus geen wonder dat Chinese EV's steeds populairder worden.


▼ Volgende artikel
Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger

Tot onze verbazing zien we dat de Dreame L10s Ultra (2nd gen) een van de grootste nadelen van zijn voorganger zomaar wegneemt: deze nieuwe robotstofzuiger is namelijk honderden euro's goedkoper dan zijn voorganger ooit geweest was. Sterker nog: ook nu nog is eerste L10s Ultra duurder dan zijn opvolger. Tijd om te bekijken hoe de Gen 2 in de praktijk presteert.

Uitstekend
Conclusie

Dreame heeft met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

Plus- en minpunten
  • Flinke zuigkracht
  • Dweilen gaat veel beter
  • Uitschuifbare onderdelen
  • Aanpassingsmogelijkheden
  • Overzichtelijke app
  • Navigatie gaat beter
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Objectherkenning niet altijd accuraat
  • Vereist wat handmatig onderhoud
  • Geen warm water
  • Dweil schoonmaken duurt lang
  • Hardnekkige viezigheid kan achterblijven

De Dreame L10s Ultra (2nd Gen) heeft een adviesprijs van 699 euro, maar is nu al online verkrijgbaar voor minder. Als je de introductieprijs van de voorganger in het achterhoofd neemt (meer dan duizend euro) dan begrijp je dat we daar enigszins verrast over zijn. Dat model uit begin 2023 beviel, maar stelde ook teleur op een aantal vlakken. Zo botste het nog wel eens ergens tegenaan, had je nog wat handmatig onderhoud, werd het tapijt niet goed schoongemaakt, was de app onoverzichtelijk en zat je als het ware vast aan de schoonmaakmiddelen van Dreame.

Zijn opvolger doet een hoop dingen anders, terwijl de ervaring toch grotendeels hetzelfde blijft. Daarmee bedoelen we dat fabrikant Dreame een aantal negatieve aspecten aangepakt heeft, en de positieve eigenschappen heeft behouden. En dat zonder de prijs te verhogen. Ergens kon dat ook niet anders, gezien het bestaan van bijvoorbeeld de Dreame X40 Ultra en de aankomende X50 Ultra. Die nemen het stokje over van de meest dure Dreame-robots van dit moment, waardoor de vernieuwde L10s Ultra een lager prijskaartje hanteert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Navigeren gaat goed, maar…

De robot en de basis hebben eenzelfde, stijlvol en praktisch ontwerp als andere Dreame-robotstofzuigers en zijn daardoor inmiddels heel herkenbaar. Voor- en bovenop tref je de middelen aan voor objectherkenning, zoals een camera en een laser (LiDAR). Hoewel dit model wel over objectherkenning beschikt, zit er geen AI-camera aan boord (zoals op de duurdere stofzuigers). Over het algemeen navigeert de robot goed door het huis en vermijdt hij verschillende soorten spullen die op de grond liggen en staan.

Waar deze stofzuiger een beetje moeite mee heeft, zijn smalle openingen. Het lijkt net alsof het apparaat een bepaalde route niet 'durft' te nemen uit angst om ergens vast te komen zitten. Daardoor kan het gebeuren dat specifieke plekjes niet meegenomen worden. De objectherkenning laat ook nog wel een iets te wensen over. Het kan zijn dat de robot over kabels heenrijdt en daardoor zichzelf vastrijdt (als het dikke kabels zijn) of iets opzuigt (als het dunne kabels zijn). Bij ons lieten de dweilpads daardoor ook een keer los; die bleven hangen achter een dikke stekkerkabel.

©Wesley Akkerman

Apart bakje voor reinigingsmiddel

Net als de voorganger kan ook de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) zijn twee roterende dweilpads niet achterlaten op het basisstation. Daardoor kunnen dat soort dingen zoals in de alinea hierboven beschreven nog wel eens fout gaan. Als zoiets gebeurt, dan stopt de robot met werken totdat je hem geholpen hebt. Als je dan op dat moment niet thuis bent, dan heb je pech. Gezien de prijs hebben we daar minder moeite mee dan voorheen, maar het kan het gebruik van een robotstofzuiger wel in de weg zitten. Helemaal als het apparaat ergens onder het bed stilstaat, en je er dus moeilijk bij kunt

Gelukkig heeft het basisstation wel een waardevolle upgrade gekregen in de vorm van een apart zeepbakje. Naast een bak voor schoon en een bak voor vies water, heb je nu een aparte bak waar je vloerreiniger in kunt stoppen. Dreame raadt uiteraard zijn eigen schoonmaakmiddelen aan, maar niets staat je in de weg zelf een middel uit te kiezen.

Helaas biedt dit model ook geen droogfunctie aan voor de gebruikte dweilpads. Ze worden wel schoongemaakt op het station, maar het duurt even voordat ze helemaal schoon en droog zijn voor de volgende ronde.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Maakt veel beter schoon

In vergelijking met de vorige versie maakt de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) veel beter schoon langs randen. Dan bedoelen we langs de muren en plinten, maar ook de rand van een vloerkleed. Het gevaarte op wielen maakt dan kleine, schuine bewegingen heen en weer en rijdt kort van voren naar achteren om precies tot aan de rand schoon te kunnen maken. Het slaat in dat proces weinig tot geen stukken vloer over. Wel kan deze robotstofzuiger in een enkel geval nog wel eens met de natte dweil op het vloerkleed komen. Maar dat is niets om je zorgen om te maken.

Qua zuigkracht is het systeem er eveneens flink op vooruitgegaan, van 5300 Pa naar 10.000 Pa. Daardoor blijft er vrijwel geen stof achter op de plekken waar de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) komt. Het kan zijn dat hij nog wel eens wat achterlaat op een hoogpolig kleed. Ook de hoekjes in huis worden niet superschoon, ondanks de uitschuifbare borstel. Maar eerlijk is eerlijk: de robot doet het veel beter dan de Dreame L10s Ultra. De borstel, gemaakt van kunststof, snijdt eventuele haren (van bijvoorbeeld huisdieren of jezelf, als je lang haar hebt) niet voor je kapot; dus je hebt zelf nog wat onderhoud aan het af en toe haarvrij maken van de borstel.

Overzichtelijke app

Dweilen gaat het systeem nog even goed af. Vooral voor het dagelijkse of wekelijkse onderhoud is de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) uitermate geschikt, aangezien hij genadeloos afrekent met oppervlakkige vlekken. Als je wat meer hardnekkige viezigheid aan de vloer laat plakken, weet de robot daar ook nog wel raad mee. Vettigheid en opgedroogde troep kunnen echter een uitdaging vormen – waarschijnlijk omdat de stofzuiger geen gebruik maakt van warm water. De dweilpads zijn overigens eveneens uitschuifbaar, wat het schoonmaken ten goede komt.

Via de overzichtelijke app kun je heel snel bepalen hoeveel water en zeep de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) moet gebruiken. Wellicht helpt het om die hoeveelheid aan te passen, waardoor hardnekkige viezigheid ook zou kunnen verdwijnen – maar meer water en zeep is geen garantie voor succes. Verder bepaal je in de app de zuigkracht, in welke mate de stofzuiger zijn rondes doet (met ruime of minder ruime bochten) en zie je hoe het gesteld is met de verschillende onderdelen. Met die laatste functionaliteit kun je goed zien wanneer iets aan vervanging toe is of wanneer je ergens een lapje over moet halen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dreame L10s Ultra (2nd Gen) kopen?

Tot slot is het goed om te zien dat de accu ruim drie uur meegaat. Dat is deels afhankelijk van de instellingen die je zelf prefereert, maar dan nog is het een zeer nette score. Dit voorkomt dat de robot lange omwegen moet maken om tussentijds op te laden, waardoor het werk sneller gedaan kan worden. Verder moet je qua onderhoud dus rekening houden met vastgelopen haren, de oprit (die snel vies wordt) en zowel de water- als zeepbakken. Niet heel veel meer dus dan bij duurdere modellen; maar vooral dat vastgelopen haar kan irritant worden.

Onderaan de streep vinden we dat Dreame met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans heeft gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

▼ Volgende artikel
Maakt je blender lawaai? Zo los je het op
© InsideCreativeHouse
Huis

Maakt je blender lawaai? Zo los je het op

Een blender of een keukenmachine maakt geluid, dat is nu eenmaal zo. Er zitten bewegende onderdelen in, en er komt flink wat kracht bij kijken. Maar wat als je blender meer lawaai maakt dan zou moeten? Gelukkig kun je dat vaak zelf oplossen. Hier lees je hoe.

In dit artikel lees je:

  • Waarom je blender zo'n herrie maakt
  • Dat dat eigenlijk best logisch is
  • Dat je er (misschien) toch iets aan kunt doen

Lees ook: 9 dingen die je óók met je blender kunt maken

Waarom maakt mijn blender lawaai? 

De messen van een blender draaien doorgaans in de rondte met zo'n 20.000 toeren per minuut – bijna tien keer zo veel als de wielen van je auto als je lekker aan het cruisen bent. Geen wonder dus dat daar wat geluid bij komt kijken. 

Oudere blenders maken vaak meer lawaai dan nieuwe, en hoe langer je je blender hebt, des te meer geluid hij gaat maken, omdat de onderdelen verouderd raken. Daar is verder weinig aan te doen, behalve een nieuwe blender kopen. 

Stille blenders

Er zijn steeds meer stille blenders op de markt, al blijven ze natuurlijk altijd geluid maken. Doorgaans geldt dat hoe krachtiger het model, des te hoger de geluidsproductie. Denk dus goed na of je wel de krachtigste blender nodig hebt, of dat je het met een simpeler – en stiller! – model af kan. 

Fabrikanten doen er ook steeds meer aan om het geluid tegen te houden, bijvoorbeeld door een geluidsreductiesysteem en een slimme vorm van de messen en de glazen kan. Nieuwer is niet altijd beter, maar in dit geval vaak wel. 

©HP

Resonantie

Een van de hoofdredenen van een luide blender is de resonantie in de rest van je keuken. Probeer je blender maar eens op te tillen tijdens het blenden: dan hoor je meteen een stuk minder. Dat komt doordat het geluid doordreunt in het keukenblad, of zelfs in de muren waar de blender bij in de buurt staat. 

Zorg er dus voor dat de blender zo vrij mogelijk staat, niet tegen de muur en er ook niet vlakbij. Je kunt ook tijdelijk een handdoek of theedoek onder de blender leggen om het doordreunen te voorkomen, al moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waterpas blijft staan. 

Veel blenders en keukenmachines hebben zuignappen, zodat ze wel op hun plek blijven staan, maar niet direct met het aanrechtblad in aanraking komen. Dat scheelt ook weer een slok op een smoothie! 

Conclusie

Je blender maakt nu eenmaal geluid, daar is weinig aan te doen. Je kunt het wel binnen de perken houden door te zorgen dat de blender goed waterpas staat en dat alle onderdelen goed schoon zijn. Zet hem niet tegen of in de buurt van de muur, en zet hem eventueel op een handdoek of theedoek om de ergste trillingen te voorkomen. En anders kun je natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe, stille blender.