ID.nl logo
Review Smart #1 - Kleine EV met grote ambities
© Irwin Versteegh
Mobiliteit

Review Smart #1 - Kleine EV met grote ambities

De nieuwe Smart #1 is een compacte elektrische cross-over die zich niet langer beperkt tot het stadssegment. Met een actieradius tot 455 km, een ruim interieur en hoogwaardige afwerking mikt de #1 op concurrenten als de Kia Niro EV en Hyundai Kona. Ontdek in deze rijtest waarom deze slimme EV van Smart veel meer in huis heeft dan je zou verwachten.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

In ons collectieve geheugen parkeer je 'm dwars in een parkeervak. Letterlijk, en dan ook nog zonder aandenken uit Leeuwarden een paar weken later. Het Smartje staat al  25 jaar synoniem voor micromobiliteit. Het automerk dat door het Zwitserse Swatch (jawel, van de horloges) onder de vleugels van Mercedes-Benz ten tonele verscheen, ontgroeide door de jaren heen echter zijn eigen segment.

Er volgden modellen als een Roadster en een ForFour, en verschillende variaties op het thema ForTwo later is het nu tijd voor de absolute next step. Hij is er opnieuw elektrisch, maar afgezien van het logo en het karakter rekent Smarts nieuwste telg – de #1 – op een uiterst venijnige manier af met het verleden. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en in dit artikel vertelt hij jullie er alles over. 

©Irwin Versteegh

Chinees-Duitse samenwerking 

De Zwitserse roots heeft het merk inmiddels van zich afgeschud. Tegenwoordig is Smart een joint venture tussen het Chinese Geely (waar ook Volvo tegenwoordig onder valt) en Smarts oude voogd, Mercedes-Benz. Het doel is het samen ontwikkelen van hoogwaardige en intelligente elektrische auto’s. Mercedes-Benz tekent, Geely zorgt voor de aandrijftechnologie. 

Hoe dan ook is de Smart #1 (je zegt letterlijk 'hashtag one') een auto die opereert in het B-crossover-segment. Hij gaat de strijd aan met auto’s als de Kia Niro EV, de Hyundai Kona en de Volvo EX30. De eerste kennismaking met de auto geeft al snel het inzicht dat het een verrassend leuke auto is. Een echte Smart-telg die overduidelijk wat DNA van Mercedes-designers heeft geërfd. De #1 heeft karakter, en iets dat daar aan bijdraagt, is de dagrijverlichting voor en achter, maar ook de hoogte. Zo is-ie met een totaal van 1,63 meter hoger dan al z’n concurrenten. Hij is bijna 9 centimeter hoger dan de Volvo EX30 en 6 centimeter hoger dan de Kona en Niro EV.  

Standaard staat-ie op 18-inch lichtmetalen wielen, en ook de ledverlichting is standaard. Vanaf de Premium-uitvoering zien we significante verschillen in de vorm van 19-inch wielen, privacy glass vanaf de B-stijl en betere koplampen met een Matrix-functie. Het standaard kleurenpalet bestaat uit zes verschillende kleuren, maar vanaf de Premium-uitvoering kun je voor 880 euro ook opteren voor matgrijs of blauw. 

©Irwin Versteegh

Comfortabele instap 

Eenmaal aan boord verrast de #1 met een prettig hoge en ruime instap. De voorruit staat ver naar voren, en dat zorgt samen met de hoge daklijn voor ruimte en instapcomfort. Je neemt op heuphoogte plaats en de stoelen zijn goed gevormd. Het enige dat beter kan, is het materiaal waar met name je elleboog in het deurpaneel op leunt. Dat vond ik net iets te hard.

Het stuurwiel is zowel axiaal als verticaal verstelbaar en ligt bovendien prettig in de hand. Het is bekleed met fijn aanvoelende materialen en ook de bedieningselementen zijn dik voor elkaar. Deze zijn makkelijk te overzien, en daar kunnen andere automerken nog wat van leren. Achteruit inparkeren? De #1 beschikt standaard over een achteruitrijcamera en vanaf de Premium zien we zelfs een 360 graden camerafunctie.  

Voor de rest wordt het interieur gekenmerkt door de aanwezigheid van twee grote displays. Eentje recht voor je neus bijvoorbeeld. Niet al te groot, maar vrij doeltreffend als het aankomt op het tonen van alle cruciale informatie. Daarentegen is het centraal geplaatste infotainmentsysteem fors: 12,8 inch in totaal en uitgerust met Smarts eigen software. Live-navigatie met EV-routeplanning is standaard, net als wireless Apple CarPlay en Android Auto.

Het systeem werkt snel, is vrij overzichtelijk (als je eenmaal aan de vele kleurtjes en animaties gewend bent) en het enige minpunt lijkt de stabiliteit en de betrouwbaarheid. Gedurende de 2000 testkilometers vertoonde het systeem geregeld wat kuren, zoals het niet koppelen van een verbonden telefoon, maar ook het soms in- of uitschakelen van het ePedal.  

©Irwin Versteegh

Opvallend ruim 

Opbergruimte? Dik op orde! Met name de grote portiervakken zijn fijn, evenals de slim ingedeelde middentunnel met drie aparte en afsluitbare opbergvakken. De achterbank is comfortabel gevormd en biedt meer dan genoeg leefruimte. De #1 is net iets krapper dan een Kona of Niro, maar een stuk ruimer dan de Volvo EX30. De vlakke vloer is ook een sterke eigenschap, net als de aanwezigheid van ventilatieroosters.

De kofferruimte meet standaard 370 liter inhoud en is na het neerklappen van de achterbankleuning uit te breiden tot een maximum van 1160 liter. Bijzonder en praktisch is de mogelijkheid om de achterbank in de lengte te verschuiven. Op die manier kun je kiezen voor meer been- of juist meer bagageruimte. De laadkabel kun je kwijt in een 15 liter grote frunk. Ook uniek: elke #1 heeft een trekgewicht van maar liefst 1600 kg.

©Irwin Versteegh

Tip: ga voor Premium 

Tijd om te gaan rijden. De #1 is leverbaar met vier verschillende aandrijflijnen. Hoe dan ook is een 272 pk sterke elektromotor op de achteras standaard, net als een 0-100-tijd in 5,8 seconden. De basisversie (die vreemd genoeg Pro heet) beschikt over een 47kWh-accu en een rijbereik van maximaal 325 km. Een showroomtrekkertje, want het snelladen gaat met 130 kW, maar een 1-fase boordlader is niet meer van deze tijd.

De versie waar je dan ook minimaal voor moet gaan, is de Premium. In tegenstelling tot de Pro beschikt deze namelijk over een warmtepomp en stijgt de range mede daardoor naar maximaal 455 km. Net als de duurdere Pulse beschikt de Premium over een 22 kW 3-fase-boordlader en een maximaal snellaadvermogen van 150 kW. Liever wat meer pit, ga dan voor de Brabus. Deze krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het gecombineerde vermogen stijgt naar 428 pk. 

©Irwin Versteegh

Effectieve range van 365 kilometer

Gedurende de testperiode heb ik de #1 goed gebruikt, en met name een retourtje Frankfurt gaf inzicht. Gemiddeld verbruikte de Smart gedurende 2000 testkilometers 19,3 kWh/100 km. Niet superzuinig, maar dat is inclusief 700 Autobahnkilometers en snelheden boven de 130 km/u. Blijf je in Nederland, dan neemt-ie genoegen met een gemiddelde van 17 kWh/100 km, goed voor een effectieve range van ongeveer 365 km.

Accu leeg? Mede dankzij actieve batterijverwarming geniet je in de praktijk al snel van een DC-piek van 155 kW. Let echter wel op, want zodra het accupercentage onder de 10 procent komt, duurt het even voordat-ie op gang komt. Tot de 10 procent zie je dan cijfers van rond de 19 kW als piekvermogen. 

Wat betreft het verbruik en laden presteert de #1 keurig, en dat geldt ook voor het rijden. Althans, buiten de bebouwde kom. Daarbinnen ontbreekt het her en der wel wat aan verfijning. Zeker in vergelijking met zijn concurrenten presteert de Smart ondermaats. Niettemin excelleert-ie op de snelweg en blijkt er behoorlijk veel rust en stabiliteit in het onderstel te zitten. Met name de rechtuitstabiliteit is uitstekend. Een stukje sturen? Ook daar weet de #1 wel raad mee, al biedt een Niro EV op dat vlak meer plezier.

Wat ook erg goed bevallen is, zijn de veiligheidssystemen, en dan met name de actieve. Zo werkt de adaptieve cruisecontrol erg goed en is ook het automatische stuursysteem in staat om de #1 kundig op jouw rijstrook te houden.  

©Irwin Versteegh

Al met al is de smart #1 uitstekend bevallen. Sterker nog, ik stapte keer op keer met plezier achter het stuur. Het is een prettige kilometervreter met goede stoelen, eenmaal op de snelweg fijne rijeigenschappen en hoewel het energieverbruik misschien fractioneel lager mag, wordt dit goedgemaakt door de prima snellaadfunctie. Wel is het zo dat je – net als bij z’n Volvo-broertje EX30 – dient te opteren voor minimaal de Premium-uitvoering met de warmtepomp, grote batterij en 3-fase-boordlader, maar dan ben je wel klaar en staat er een fijne, compleet uitgevoerde en uitstekende EV voor de deur.  

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.