ID.nl logo
7 tips om de energie van je zonnepanelen effectief te gebruiken
Energie

7 tips om de energie van je zonnepanelen effectief te gebruiken

Als je zonnepanelen op het dak van je huis hebt liggen, heeft dat ongetwijfeld een positief effect op de hoogte van je energierekening. In hoeverre je energiekosten dalen, is mede afhankelijk van hoe je de zonne-energie optimaal benut. We zetten 7 tips voor je op een rij om de energie van je zonnepanelen effectief te gebruiken.

In dit artikel lees je over: ☀️ Op welk moment van de dag je elektrische apparaten het beste kunt gebruiken ☀️ Inzicht krijgen in je energiegebruik ☀️ Het vervangen van niet-elektrische apparaten door elektrische varianten ☀️ De invloed van de plaatsing van je zonnepanelen ☀️ Het belang van een aantrekkelijke terugleververgoeding ☀️ Het opslaan van zonne-energie in een thuisbatterij ☀️ Lees ook: Prijsplafond verdwijnt volgend jaar: gaat mijn energierekening weer omhoog?

Tip 1: Zet elektrische apparaten overdag aan

Huishoudens met zonnepanelen doen er doorgaans goed aan om de meeste energie overdag te gebruiken. Probeer bijvoorbeeld overdag de vaatwasser, wasmachine of droger aan te zetten en je elektrische auto op te laden als dat mogelijk is. Is er doordeweeks niemand thuis overdag, dan kun je deze tip ook in het weekend toepassen.

Moderne witgoedapparaten beschikken tegenwoordig vaak over de mogelijkheid om de starttijd uit te stellen. Je kunt dan de avond van tevoren of in de ochtend voordat je naar je werk gaat alvast een timer instellen, zodat de vaatwasser of wasmachine kan draaien op het moment dat je zonnepanelen genoeg energie opwekken. Sommige apparaten kunnen zelfs automatisch starten op het moment dat je zonnepanelen veel stroom opwekken.

Tip 2: Krijg inzicht in je energiegebruik

Er bestaan verschillende apps die bijhouden hoeveel stroom je zonnepanelen opwekken, maar ook hoeveel energie je op dit moment van de dag gebruikt. Ook kun je bepaalde slimme stekkers gebruiken om het stroomgebruik van een elektrisch apparaat te meten. Denk bijvoorbeeld aan de slimme stekkers met energiemeter van TP-Link of Hombli.

Door inzicht te hebben in het energiegebruik van je apparaten, weet je precies wanneer je meer energie gebruikt dan dat je zonnepanelen op dat moment opwekken. Je kunt dan overwegen om een of meerdere apparaten tijdelijk uit te schakelen.

Ook interessant: Dit zijn de 3 grootste misverstanden over zonne-energie

Tip 3: Gebruik de zonne-energie verspreid over de dag

Hoewel je mogelijk geneigd bent om meerdere elektrische apparaten tegelijk aan te zetten, is het soms verstandiger om de meest energieslurpende apparaten afwisselend te gebruiken. Zo voorkom je dat je in een bepaalde periode meer energie gebruikt dan op dat moment door je zonnepanelen wordt opgewekt. 

©Basilicostudio Stock

Tip 4: Vervang apparaten door elektrische varianten

Met zonnepanelen op je dak zorg je ervoor dat de elektriciteitskosten (voor een deel) worden opgevangen door de opgewekte zonne-energie. Het kan daarom lonen om niet-elektrische apparaten te vervangen door elektrische equivalenten. Heb je bijvoorbeeld een grasmaaier die op benzine draait? Wanneer je zelf je stroom opwekt, kun je misschien beter kiezen voor een elektrische grasmaaier of eventueel een robotgrasmaaier.

Zet in de wintermaanden bovendien niet de centrale verwarming aan, maar koop een elektrische verwarming en verwarm alleen de kamer(s) die écht verwarmd moeten worden. In plaats van een elektrische kachel kan je ook denken aan een warmtepomp. Kook je op gas, kijk dan of het mogelijk is om over te stappen op inductie. Daarnaast kun je overwegen om je benzine- of dieselauto te vervangen door een elektrische auto (of een hybride uitvoering). 

Lees ook: Elektrische auto en zonnepanelen: wat bespaar je?

Tip 5: Plaats zonnepanelen op het oosten en westen

Waar veel zonnepanelen op het zuiden geplaatst worden, kan het slim zijn om een deel van de zonnepanelen op het oosten te plaatsen en een deel op het westen. De opgewekte energie wordt dan doorgaans namelijk efficiënter gebruikt. Hoewel de totale opbrengst waarschijnlijk lager is dan met alleen maar panelen op het zuiden, sluit de stroomopwekking van de panelen beter aan op het energiegebruik door huishoudens. In plaats van een piek rond 12 uur ‘s middags leveren zonnepanelen op het oosten bijvoorbeeld juist in de ochtend het meeste op. De zonnepanelen op het westen wekken op hun beurt weer het meeste op aan het einde van de middag. Met zonnepanelen op het oosten en westen kun je dus over een langere tijdspanne gebruikmaken van zonne-energie.

Naarmate de salderingsregeling verder wordt afgebouwd, is het verstandiger om zonne-energie te gebruiken op het moment dat het wordt opgewekt. Het is dan ook niet zo erg om in zijn geheel wat minder op te wekken, als je daarvoor in de plaats gedurende de hele dag zonne-energie kunt gebruiken.

©andreas_muhmenthaler

Lees ook: Deze invloed hebben zonnepanelen op het energielabel van je huis

Tip 6: Kies een energieleverancier met gunstige terugleververgoeding

De energie die je zonnepanelen opwekken en die je niet zelf gebruikt wordt teruggeleverd aan het stroomnet. Momenteel mag je de stroom die je aan het net levert tegen hetzelfde tarief afstrepen tegen de stroom die je zelf afneemt van het net. Dat noemen we salderen. Vanaf 2025 wordt het percentage dat je mag salderen waarschijnlijk ieder jaar langzaam afgebouwd. De Tweede Kamer heeft ingestemd met dit plan, maar de Eerste Kamer moet nog over dit wetsvoorstel stemmen.

Als je meer zonne-energie opwekt dan je zelf gebruikt, gaat het salderen niet meer op. In plaats daarvan kun je een terugleververgoeding krijgen van de energieleverancier. Leveranciers mogen zelf bepalen hoeveel ze je hiervoor betalen. Het is daarom slim om uit te zoeken waar je een gunstige terugleververgoeding krijgt.

Uiteraard is de terugleververgoeding niet de enige reden om over te stappen. Het is ook belangrijk dat je voor een betrouwbare partij kiest, die ook gunstige energietarieven biedt voor de momenten dat je wél stroom van het net tapt.

Tip 7: Sla zonne-energie op in een thuisaccu

In plaats van het terugleveren van de zonne-energie die je zelf niet gebruikt, kun je de zonne-energie ook opslaan in een zogenoemde thuisaccu. Je slaat dan energie op in één of meerdere accu’s, waardoor je de stroom die je overdag met je zonnepanelen hebt opgewekt, ‘s avonds of ‘s nachts kunt gebruiken. Dat is bijvoorbeeld handig (wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd) als je overdag werkt en ‘s avonds je elektrische auto wilt opladen of een wasje wilt draaien.

Heb je een elektrische auto? In dat geval kan je door middel van bidirectioneel laden de accu van je EV gebruiken om andere elektrische apparaten 's avonds van stroom te voorzien. Omdat thuisaccu's momenteel nog relatief duur zijn en ze weinig opslagcapaciteit hebben, is het inzetten van je elektrische auto als thuisaccu momenteel een voordeligere optie dan het gebruiken van een reguliere thuisaccu, die tussen de 4.000 en 5.000 euro kost en gemiddeld slechts 6 kWh aan capaciteit heeft.

🔋 Hoe bespaar jij energie?

Doe mee met de Nationale Energiemonitor

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

☀️ Heb je nog geen zonnepanelen? ⮯

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.