ID.nl logo
Dit moet je weten over elektrisch verwarmen (en ja, het gaat óók over de kosten!)
Energie

Dit moet je weten over elektrisch verwarmen (en ja, het gaat óók over de kosten!)

Van de discount-supermarkt tot de bouwmarkt: overal liggen elektrische convectorkachels in het schap. Ze worden aangeprezen als dé oplossing om er warm bij te zitten, zonder kostbaar gas te verstoken. Maar is dat onder aan de streep wel zo voordelig? ID.nl praat je bij over elektrisch (bij)verwarmen.

In dit artikel kijken we naar de mogelijkheden die je hebt als je elektrisch wilt (bij)verwarmen: Convectorkachels Stralingskachels Warmtepomp Airco We leggen uit hoe ze verwarmen, waar ze geschikt voor zijn én of je dat veel of weinig geld kost.

Ook interessant voor jou: Energiebewust stoken? Dit moet je weten over warmteoverdracht.

Convectiewarmte of stralingswarmte?

Zo zit het met convectiewarmte

Voordat we de kosten van zo’n elektrisch kacheltje bespreken, is het goed om even stil te staan bij de verschillende soorten warmte die een elektrische kachel kan creëren. Aan de ene kant heb je convectiewarmte. Met een convectiekachel verwarm je de lucht in een kamer. Convectiewarmte is erg comfortabel omdat, naarmate je de kamer langer blijft verwarmen, ook je meubels en muren deze warmte overnemen. Convectorkachels creëren een luchtstroom, waarbij koude lucht aan de onderkant de kachel ingaat, en als warme lucht de bovenkant van de kachel weer verlaat. Ondanks dat een convectorkachel zelf niet warm aanvoelt en je aan de zijkant geen verschil in warmte zult merken, ontstaat er wel een circulerende luchtstroom. Hierdoor kan een convectorkachel een volledige ruimte verwarmen.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

Zo zit het met stralingswarmte

Naast convectiewarmte is er ook stralingswarmte. Daarbij wordt niet de lucht, maar een oppervlak of voorwerp verwarmd. De meest bekende bron van stralingswarmte is de zon. In het vroege voorjaar worden we er nog weleens door overvallen, wanneer de weerapp zegt dat het echt koud is, maar je na een kwartiertje in de zon die dikke winterjas toch het liefst weer uittrekt. Je voelt de warme gloed van het voorjaarszonnetje op je gezicht, maar de thermostaat zegt dat het toch maar een graad of 11 is. Stralingskachels geven warmte af in slechts één richting. Alle voorwerpen en oppervlakten die in de straling staan, worden verwarmd. De rest, en ook de lucht eromheen, blijft koud. Stralingswarmte is daarom een ideale verwarming op plekken waar je lang stilzit, zoals je thuiswerkplek of boven je bank. Houd er wel rekening mee dat de straling ook geblokkeerd kan worden. Als er tussen jou en de stralingskachel een andere persoon gaat zitten, dan voelt dat precies hetzelfde als wanneer het voorjaarszonnetje achter een wolk verdwijnt.

De voor- en nadelen van convectiewarmte

Met een elektrische convectorkachel kun je dus een complete ruimte verwarmen. Deze kachels zijn vaak goedkoop in aanschaf, en je kunt ze overal neerzetten waar je een stopcontact hebt. Ze zijn dan ook erg populair voor caravans. Het grootste nadeel van elektrische convectorkachels is dat ze niet efficiënt zijn. Een convectorkachel gebruikt veel stroom, om lucht te verwarmen. Een traditionele radiator, op basis van gasgestookt water, doet dit een stuk efficiënter. Daarnaast is een convectorkachel traag. Zeker bij ruimtes met hoge plafonds zul je merken dat het echt even duurt voordat ook de lagere luchtlagen warm aanvoelen. Vooral laag bij de grond blijft het vaak koud, waardoor je vaak met koude voeten zult komen te zitten.

De voor- en nadelen van stralingswarmte

Een stralingskachel, zoals een infraroodpaneel, verwarmt zéér lokaal en is om die reden heel efficiënt. Je kunt de kosten in het stroomverbruik eenvoudig compenseren door de thermostaat een stuk lager te zetten, want zolang jij in het stralingsgebied blijft zitten, heb je het sowieso warm. Zoals eerder gezegd is dit dus een ideaal kacheltje voor plekken waar je langdurig stilzit. Zodra je het echter met meerdere mensen tegelijk warm wilt hebben, of je meer door de ruimte beweegt, is een stralingskachel veel minder geschikt.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

De kosten van elektrisch verwarmen

Deze twee soorten warmte brengen allebei een ander kostenplaatje met zich mee. Als je een elektrische convectorkachel gaat gebruiken om een woonkamer volledig te verwarmen, dan zul je onder aan de streep veel meer kwijt zijn dan wanneer je de gasgestookte radiatoren of vloerverwarming hun werk laten doen. Dit komt doordat de elektrische kachels een vermogen hebben van 1000 tot 3000 watt, en ze moeten echt wel even draaien voordat je het effect gaat merken. In grote lijnen kun je aanhouden dat 1m3 gas qua energie ongeveer gelijk staat aan 9,77 kWh stroom. Stroom is weliswaar goedkoper, maar je hebt er bij dit soort kachels meer van nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te genereren. Als we daar de prijzen van het prijsplafond aan hangen, dan betaal je voor 1m3 gas 1,45 euro en voor de hoeveelheid stroom die je nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid energie 3,90 euro. Bovendien kom je met elektrisch verwarmen ook veel sneller in de buurt van het prijsplafond, omdat het stroomverbruik zo hoog ligt. Zelfs met een enorm aantal zonnepanelen op het dak is een elektrische kachel niet geschikt als hoofdverwarming.

Als je rekent met de prijzen van het prijsplafond, dan betaal je voor 1 m3 gas 1,45 euro en voor de hoeveelheid stroom die je nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid energie 3,90 euro. Als voornaamste bron van verwarming is een elektrische kachel dus niet geschikt.

- Eline van ID.nl

©Alex Yeung

Elektrisch bijverwarmen

Een elektrische kachel heeft wel nut als je hem gebruikt als bijverwarming en het verbruik op andere manieren compenseert. Bijvoorbeeld wanneer je zeer lokaal verwarmt met infraroodpanelen, en de hoofdverwarming in die ruimte flink terugdraait. Of wanneer je de elektrische convectorkachel gebruikt om heel kort de ergste kou uit een ruimte te krijgen. Zeker wanneer radiatoren zijn gemonteerd op een slecht geïsoleerde gevel en zonder radiatorfolie, kan een elektrische convectorkachel in het midden van de ruimte vaak sneller zijn werk doen. Het gaat dan wel om een zeer kort verbruik en een kleine ruimte die verwarmd moet worden.

Kun je efficiënt elektrisch verwarmen?

Ja, met een warmtepomp

Hoe komen we van het gas af, als elektrisch verwarmen zo inefficiënt is? Daar komt de warmtepomp om de hoek kijken. Een warmtepomp is namelijk volledig geoptimaliseerd om een hoog rendement te halen. Dit rendement wordt uitgedrukt in de COP; de coëfficiënt of performance. Als een warmtepomp een COP van 5 heeft, dan levert hij voor 1 kWh aan elektriciteit, een warmte die gelijkstaat aan 5 kWh. Bij een COP die hoger is dan 2,83 is een warmtepomp goedkoper dan een gasgestookte ketel.

Weten welke warmtepomp bij jou past?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Ja, met een airco

Wist je overigens dat veel airco’s ook energiezuinig kunnen verwarmen? Eigenlijk zijn airco’s ook een soort warmtepomp. De meest gangbare modellen in Nederland hebben een COP boven de 4. Dat is dus aanzienlijk efficiënter dan je cv-ketel. Alleen bij flinke kou, echt onder het vriespunt, gaan airco’s inleveren op het rendement. De airco is echter het grootste gedeelte van het jaar een zeer energiezuinige manier van verwarming.

Nog een artikel waar je vast warm voor loopt: Overstappen op een dynamisch energiecontract: waar moet je op letten?

💡Wil jij zelf groene stroom opwekken? Overweeg zonnepanelen!

▼ Volgende artikel
Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment
Mobiliteit

Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Ze zijn er wel, maar wel op één hand te tellen. Luxe Franse auto's die succesvol de veelal Duitse norm uit weten te dagen. Denk aan de Citroën DS, de Renault 25 of de Peugeot 605. Alpine lijkt daar verandering in te gaan brengen. In een donkere studio in Parijs bekeek Irwin van InstaAutoVlog de Alpine A390. De conclusie: een op het eerste oog keiharde aanval op de premiumklasse van volledig elektrische auto's.

Dit artikel in het kort:

  • Alpine onthult de A390, een volledig elektrische fastback in het C-segment die de premiumklasse wil uitdagen.
  • De A390 is geïnspireerd op de iconische A110, met een opvallend sculpturaal front en futuristisch design.
  • Conceptdetails zoals suicide doors en een uitschuifbare achterbumper voegen een transformer-achtig element toe.
  • De sportieve zitpositie is aanpasbaar en er is een 'Formule 1-racemodus' voor een dynamische rijervaring.
  • Aangedreven door een tri-motor systeem met torque vectoring, belooft de A390 indrukwekkende prestaties.

Lees ook: Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Nieuwe klasse

Beginnen we met het segment waarin de A390 zijn kunstje moet gaan doen, dan hebben we het officieel over een fastback in het C-segment. Denk dus aan een directe concurrent voor de ... Ja, welke auto eigenlijk? Een BMW i4, Tesla Model 3, Hyundai IONIQ 6 opereren in het D-segment en wellicht boort Alpine met deze A390 dan ook een nieuwe klasse aan. Die van de premium fastback in het C-segment. Een soort van volledig elektrische Mercedes CLA of 2 Serie Gran Coupé dus.

©Adrien Cortesi

A110 aan de basis

Oog in oog met de auto valt het wel op dat hij een stuk groter (en ruimer) aandoet dan verwacht. Wat betreft het design, staat de iconische A110 aan de basis. De designers hebben aan de hand van de sportauto getracht om dezelfde proporties en details te converteren naar een grotere en ruimere gezinsauto. Missie geslaagd, want de A390 is een ronduit imponerende machine.

Sculpturaal vormgegeven front

Dat is een gevolg van de volledig elektrische aandrijflijn. Ruimte of koeling voor een – gezien de specificaties – fikse zescilinder motor zijn immers niet aan de orde. De auto heeft een sculpturaal vormgegeven front dat op een haast organische manier omhoog lijkt te groeien. Minuscule driehoekjes, die aan het logo refereren, vormen de verlichting en ook de zogeheten bridge onderaan de motorkap is bijzonder te noemen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Suicide doors

De enorme 22-inch lichtmetalen wielen hebben een uitgelicht hart. Alpine belooft voor de feitelijke productielijn wielen tot 21 inch. De wielbasis is met zijn 2,90 meter fors. De auto op de beurs heeft suicide doors die samen met de voorportieren een riante instap verschaffen. Wederom een concept-dingetje. 

©Alpine

Als een transformer

Aan de achterkant is de A390 futuristisch. Niet alleen vanwege de vin op de achterruit, maar ook zeker de opvallende led-lichtsignatuur. Het opvallendst is de actieve aerodynamica. Het betreft hier een automatisch uitschuifbare achterbumper. Alpines concept-car kan zich als een transformer uitrekken om op die manier de luchtstroom aan de achterkant te verbeteren. Ook hiervan verwacht ik niet dat dit de uiteindelijke consumentenmodellen haalt.

Formule 1-racemodus

Volgens Alpine leunt het uiteindelijke design voor zo'n 85 procent op het studiemodel, maar dit geldt niet voor het interieur. Wellicht dat een bepaald vezeltje of designdetail het eindstadium zal halen, maar dit is echt te futuristisch. Alpine is actief in de Formule 1 en met één druk op de knop verandert de stoelpositie van standje comfort en praktisch naar een meer liggende racemodus. 

©Alpine

Tri-motor

Specificaties over de range en het vermogen zijn nog niet bekend, maar Alpine spreekt over een tri-motor set-up. Een elektromotor op de vooras die de voorwielen aandrijft en twee voor de achterwielen. Net als bij de Tesla Model S Plaid is het daardoor mogelijk dat er echte Torque Vectoring ontstaat en dat belooft veel voor de ongetwijfeld spectaculaire prestaties en rijeigenschappen. 

Meer weten en zien van de Alpine A390? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Supersimpel: van foto's naar filmpjes met Google Foto's
Huis

Supersimpel: van foto's naar filmpjes met Google Foto's

Wie Google Foto’s gebruikt, zal inmiddels wel een flinke hoeveelheid foto’s en filmpjes hebben verzameld. Wist je dat je met dit beeldmateriaal eenvoudig leuke filmpjes kunt samenstellen?

**In enkele stappen vertellen we je hoe je Google Foto's een video kunt laten samenstellen van een persoon, een dag of een andere periode:

  • Tik op Video met hoogtepunt
  • Bepaal de inhoud van de video
  • Wijzig eventueel de lengte van de clips en voeg muziek toe

Lees zeker ook: 📸De beste tips voor foto's waar je je ogen niet vanaf kunt houden

Stap 1: De juiste tool

De meeste mensen gebruiken in Google Foto’s alleen het tabblad Foto’s om hun kiekjes te bekijken. Om de filmgenerator te kunnen gebruiken, moet je onderin een ander tabblad kiezen: Bibliotheek. Als je dat hebt gedaan, zie je bovenin vier vakjes: Favorieten, Archiveren, Tools en Prullenbak. Je hebt de Tools nodig. Daarna scrol je naar onderen tot je in de rubriek Maken de optie Video met hoogtepunt kunt selecteren. Tik op deze suggestieve knop om van start te gaan.

Leuk voor in de woonkamer

Een digitale fotolijst creëert ook een soort film

Stap 2: Inhoud zoeken

In de volgende stap doet Google Foto’s suggesties voor de inhoud op basis van de locaties en de tijdlijn van je foto’s. Je kunt ook op de knop met het poppetje klikken, dan zal de app mensen voorstellen die het heeft herkend in de fotobibliotheek. Als je een bepaalde persoon selecteert, zal de app een filmpje samenstellen over deze persoon. Je kunt ook op de kalenderknop tikken om een bepaalde dag of periode te selecteren.

Als je één criterium hebt gekozen, zal Google vragen om nog meer criteria toe te voegen. Is die suggestie niet wat je ervan verwacht, dan kun je in het lege vak linksboven klikken, en daar maximaal vijftig foto’s en video’s selecteren. Of je gebruikt het vak Zoeken om afbeeldingen op basis van inhoud (zoals zee, natuur, hond) te zoeken, tot de selectie helemaal klaar is. Klik op Voorbeeld om de app aan het werk te zetten. Even later verschijnt het resultaat op je smartphone en kun je de afspeelknop indrukken om het filmpje in voorvertoning te bekijken.

Stap 3: Afwerking

Google Foto’s stelt automatisch de video samen en volgt daarbij de volgorde van de foto’s die jij hebt aangegeven. Ieder beeld komt een gelijk aantal seconden in beeld, maar dat kun je aanpassen. Klik je op een miniatuur in de scrolbalk onderaan, dan kun je de lengte van dat fragment wijzigen. Tot slot zet Google er desgewenst ook een muziekje onder. Als je op de muzieknoot klikt, kun je zelf muziek uploaden of een nummer selecteren uit de audiobibliotheek van Google. Tik rechtsboven op Opslaan en je bent klaar.

Watch on YouTube