ID.nl logo
Samsung Galaxy S8 - Beeldige smartphone
© PXimport
Huis

Samsung Galaxy S8 - Beeldige smartphone

Bijna alleen nog maar een beeldscherm, dat is het gevoel dat je krijgt wanneer je de Galaxy S8 in handen krijgt. Zijn voorganger, de Galaxy S7 werd door ons vorig jaar nog uitgeroepen tot smartphone van het jaar. Volgt zijn beeldigere opvolger dit op?

De Galaxy S8 is zonder twijfel de mooiste smartphone die ik in handen heb gehad. Door het rond-aflopende scherm heeft het toestel alleen randen boven en onder het scherm. Het geeft het overduidelijke doel van Samsung weer: zo veel mogelijk ruimte praktisch benutten, om het formaat van het toestel acceptabel te houden en tegelijkertijd een prettig groot schermformaat te bieden. Het eindresultaat oogt prachtig, bijna futuristisch. Het toestel is stevig en bovendien weer waterdicht afgewerkt met metaal en glas.

Hiervoor hebben de designers van Samsung wel een paar lastige keuzes moeten maken. Allereerst is er geen ‘platte’ variant meer. Alleen maar een afgebogen scherm. Bij het uittesten van de Galaxy S6 en S7 had ik vorige jaren wat last van het gebogen scherm, omdat ik bij het vasthouden mijn vingers op het scherm heb en het toestel daarop reageerde. Bij de Galaxy S8 heb ik dat probleem helemaal niet gehad.

Het toestel is wel wat dun en glad. Tijdens de testperiode ben ik steeds erg bang geweest het toestel te laten vallen. Gelukkig gebeurde dat niet, maar wanneer je voor de S8 kiest is een hoesje geen overbodige luxe. Vooral niet omdat de smartphone pittig geprijsd is: 800 euro voor de gewone versie. Voor de Plus-variant, die een slag groter is en een grotere batterij heeft, betaal je 100 euro meer.

Handen en ogen

Samsung heeft er daarnaast voor gekozen de home-knop onder het scherm te vervangen met een drukgevoelige plaats aan de onderkant van het scherm. Het voelt alsof je het scherm indrukt om het toestel uit standby-modus te halen, terwijl dat eigenlijk niet zo is. De vingerafdrukscanner die Samsung tot voorheen in de home-knop onder het scherm plaatste, is naar de achterkant verplaatst en bevindt zich naast de camera. Wanneer ik de vingerafdrukscanner wil gebruiken ben ik echter constant met mijn wijsvinger aan het zoeken naar het scanplaatje. Het maakt de vingerafdrukscanner, die juist bedoeld is voor wat extra veiligheid zonder in te boeten op gebruiksgemak, onnodig veel gebruiksonvriendelijker.

Gelukkig heeft Samsung een ander nieuwigheidje dat de pijn van de misser van de vingerafdrukscanner verzacht. Je kunt het toestel ontgrendelen door middel van gezichtsherkenning. Dat is niet geheel nieuw, het was ook aanwezig op de Note 7, die door hardwarefalen nooit officieel uit is gekomen in Nederland. De gezichtsherkenning werkt verrassend goed. Ik heb hem niet kunnen misleiden met een ontgrendelpoging door middel van een foto en ook andere mensen kwamen er tijdens mijn testfase niet in. Wanneer het wat donkerder is of als je een sjaal draagt, kan de gezichtsherkenningscamera zijn werk echter niet doen, waarna je alsnog bent aangewezen op de vingerafdrukscanner of een toegangscode.

©PXimport

©PXimport

Alles op het scherm

Veel moeite is dus gestoken om het scherm de volle aandacht te geven. De hoeken van het scherm lopen rond af, net als de randen, een mooi detail. Het scherm heeft een doorsnee van 5,8 inch oftewel 14,7 centimeter. Op papier is dat heel groot, maar in praktijk valt dat wel mee. Dat komt niet alleen door de gebogen schermranden, maar vooral door de opvallende schermverhouding van 18,5 bij 9. Samsung is niet de enige die experimenteert met een langwerpiger scherm, de G6 van LG kwam daar onlangs ook mee. De vreemde schermverhouding houdt wel in dat foto’s en video’s meestal niet helemaal passen. Maar het heeft ook een positieve kant, zo kun je ook twee apps op een behoorlijk praktische manier over het scherm verdelen.

Het amoled-schermpaneel is van schitterende kwaliteit. Ontzettend helder en kleurrijk, soms met een iets overdreven kleurweergave, maar gelukkig kun je dit aanpassen. Door de gebruikte schermtechniek is zwart ook werkelijk zwart. Ik moet zeggen dat het een genot is om met het scherm te werken, vooral voor het bekijken van foto’s en video’s, ook vanwege het feit dat het toestel niet meer reageert op onhandig geplaatste vingers aan de zijkant.

©PXimport

Cameravervanger

Vorig jaar was de Galaxy S7 niet te verslaan op cameragebied. Zelfs de meest geduchte concurrenten zoals Apple, LG en Huawei, die met dubbele camera’s in smartphones kwamen aanzetten, kunnen niet tippen aan de camera van de S7. Vooral het lage diafragma van f/1.7 zorgde ervoor dat in lastige situaties met weinig licht de camera van de Samsung-smartphone niet alleen beter was dan andere smartphones, maar ook de compactcamera het bestaansrecht bijna volledig ontnam. Alleen op het gebied van optische zoom kan de smartphone nog niet meekomen.

De camerasensor van de Galaxy S8 is slechts een kleine stap vooruit ten opzichte van de S7. Is dat erg? Absoluut niet! Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties. Vooral in donkere omgevingen wist de camera als een soort nachtkijker te fungeren: op de foto die ik maakte zag ik meer details dan dat ik zelf zag. Alleen merkte ik dat de sensor wel wat moeite had met licht in donkere omgevingen, bijvoorbeeld bij straatverlichting in de avond. Hiervoor zul je toch de professionele modus in moeten duiken.

Wanneer de lichtomstandigheden minder donker zijn, zijn de resultaten ook erg goed. Kleuren lijken soms wel iets opgeblazen, wat minder natuurlijk. Anderzijds ogen de foto’s daardoor wel indrukwekkender. Ben je op zoek naar een smartphone met de beste camera, dan lijkt Samsung’s nieuwste topsmartphone wederom de beste keuze.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Spierballen

Ook de rest van de hardware is zeer indrukwekkend te noemen: een snelle octacore processor, vier gigabyte werkgeheugen en 64GB opslag (uitbreidbaar met geheugenkaart). Ongetwijfeld ruim genoeg om meer dan twee jaar mee te kunnen.

De hartslagmeter, die drie jaar terug geïntroduceerd werd met de Galaxy S5, is wederom op de achterkant te vinden. De toegevoegde waarde hiervan ontgaat me volledig. Niet alleen omdat je een tamelijk onbruikbare momentopname van je hartslag maakt, maar ook omdat de scanner alleen gebruikt wordt in de S Health-app van Samsung.

Ook voor muziekliefhebbers biedt de S8 een extraatje. De meeste smartphones bieden audio in 24-bit-kwaliteit. De Galaxy S8 in 32-bit. Helemaal nieuw is dit niet, de V10 van LG bood dit vorig jaar ook. Het geluid uit het ingebouwde speakertje aan de onderkant blijft blikkerig. Maar als je een goede koptelefoon hebt aangesloten op de 3,5 mm audiopoort (die gelukkig gewoon aanwezig is!), hoor je het verschil zeker. Dit hoor je in zekere zin al terug in de bijgeleverde AKG-headset.

Accu

Aanvankelijk was ik ook wel bang dat het grote scherm en krachtige hardware de accuduur geen goed zouden doen. Aanvankelijk schrok ik ook wel, met een gekoppelde smartwatch, always-on screen aan en andere instellingen op volle kracht had de accu moeite om de dag door te komen. Gelukkig kun je veel instellen, de schermresolutie bijvoorbeeld. Eigenlijk heeft een QHD-resolutie alleen echt toegevoegde waarde bij VR, dus die kun je het beste op gewoon Full-HD zetten (2220 bij 1080). Ook het always-on screen, waarbij het scherm constant een klokje en eventuele meldingen laat zien, is bepaald geen noodzaak. Toen ik dit instelde en Samsung de energieslurpende apps liet sluimeren rekte ik de accuduur op naar twee dagen. Wat weer uiterst acceptabel is voor een smartphone.

Bixby

©PXimport

De introductie van de Galaxy S8 is eveneens de introductie van Bixby. Samsung’s alternatief voor Siri, Cortana en Google Assistant. Bixby zit werkelijk overal in Android ingebouwd. Wanneer je je homescherm naar rechts veegt krijg je een overzichtscherm met informatie die volgens Samsung relevant voor je is, zoals agenda-afspraken, weer, oude foto’s... In de camera-app is een Bixby-knop aanwezig, zodat je de assistent kunt gebruiken voor bijvoorbeeld objectherkenning. Zelfs aan de linkerzijde van het toestel van het toestel is een knop aanwezig die je direct naar het Bixby-overzichtsscherm brengt, zelfs als het toestel in standbymodus staat. In een relatief korte testperiode is het ontzettend veel voorgekomen dat ik ongevraagd in het Bixby-startscherm terecht kwam. Vooral dankzij die vreemde, onnodige knop. Die overigens niet te configureren valt voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld als sluiterknop.

Dat is een beetje het probleem van Bixby. In praktijk merkte ik dat het voor mij persoonlijk werkelijk niks toevoegt. Het doet me erg denken aan Google Now. Probleem is echter dat Samsung het overal opdringerig in heeft verwerkt, je mag het niet weghalen. Het is overal, nog voordat het zich heeft bewezen. Op het moment van schrijven is de spraakassistent nog niet beschikbaar. Deze zal binnenkort Engelssprekend verschijnen.

Bixby is overal aanwezig, nog voordat het z'n nut heeft bewezen.

-

TouchWiz

Naast Bixby kun je er bij Samsung natuurlijk vanuit gaan dat er veel aan Android 7 gesleuteld is. Enerzijds positief, het besturingssysteem ziet er prachtig uit, met veel oog voor detail zoals lettertypes en icoontjes. Ook op het gebied van energieverbruik heeft Samsung keurig werk afgeleverd.

Maar niet alles is een stap vooruit. Het toestel staat bomvol met Microsoft-bloatware, er zijn twee browsers, twee applicatiewinkels en een hoop andere Samsung-apps. In deze telefoon-prijscategorie zou je dit soort toevoegingen niet mogen verwachten.

Conclusie

De Samsung Galaxy S8 is zonder twijfel de beste smartphone van het moment te noemen. Er wordt veel geboden, van prachtig design waarbij het scherm volledig tot zijn recht komt tot de fantastische camera en zelfs de bijgeleverde headset. Maar dat mag ook wel, want de smartphone is niet goedkoop. Verre van zelfs. 800 euro, of zelfs 900 voor de grotere Galaxy 8+ is lastig goed te praten.

Fantastisch
Conclusie

**Prijs:** € 799,- (Galaxy S8) € 899,- (Galaxy S8+) **Kleuren:** Zwart, wit, zilver **OS:** Android 7.0 **Scherm:** 5,8 inch (Galaxy S8) 6,2 inch (Galaxy S8+) super amoled (2960x1440) **Processor:** 2,3 GHz octacore (Exynos 8895) **RAM:** 4GB **Opslag:** 64 GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij:** 3.000 mAh (Galaxy S8) 3.500 mAh (Galaxy S8+) **Camera:** 12 megapixel (achter), 8 megapixel (voor) **Connectiviteit:** 4G (LTE), Bluetooth 4.1, wifi, gps **Formaat:** 14,9 x 6,8 x 0,8 cm (Galaxy S8) 16 x 7,3 x 0,8 cm (Galaxy S8+) **Gewicht:** 155 gram (Galaxy S8) 173 gram (Galaxy S8+) **Overig:** Vingerafdrukscanner, gezichtsherkenning, usb-c, hartslagmeter, waterdicht **Website:** [samsung.com](http://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s8/) **Kopen:** [bol.com](http://bit.ly/2ooD5Pj)

Plus- en minpunten
  • Camera
  • Ontwerp
  • Scherm
  • Prijs
  • Bixby
  • Vingerafdrukscanner
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!