ID.nl logo
Samsung Galaxy S6 edge+ - Schoonheid in het groot
© PXimport
Huis

Samsung Galaxy S6 edge+ - Schoonheid in het groot

De Galaxy S6 edge is de mooiste smartphone die ik tot nu toe gezien heb en ook het scherm is fantastisch. De edge+-variant is een slag groter en dat biedt meer van dat goede, mits je met het formaat overweg kunt.

En dat formaat, dat is geen kattenpis. Het scherm is 5,7 inch groot (14,5 cm), maar door zijn afgebogen schermranden is hij ongeveer even groot als de OnePlus One en een slagje kleiner dan de iPhone 6(s) Plus. Beide toestellen hebben een kleiner scherm van 5,5 inch. Maar desondanks heb je er alsnog een flinke broekzak voor nodig. Zelf had ik er geen problemen mee, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks en omdat ik zelf een OnePlus One bezit hoefde ik niet aan het formaat te wennen. Lees ook: de beste smartphones van 2015

Grote voordelen van de (kleinere) Galaxy S6 edge die ik eerder dit jaar testte zijn de camera die zich met de beste meet, het scherm en de bouwkwaliteit. Prettig aan de edge+ is dat er meer van de laatste twee pluspunten is. Het Super Amoledscherm is helder, contrastrijk en heeft levendige kleuren. Bovendien zorgt de resolutie van 2560x1440 voor haarscherp beeld. Persoonlijk verkies ik het scherm boven die van de iPhone of andere Android-concurrenten.

©PXimport

Het gebogen scherm maakt edge-smartphones een juweel om te zien.

Enkel met edge

Het toestel zelf is van glas en metaal en is ondanks zijn stevige bouwkwaliteit opvallend licht. Maar daar zijn wel concessies voor gedaan: er is geen geheugenkaartslot meer en de batterij is niet vervangbaar. Het grotere formaat komt er alleen in edge-variant, waarbij de schermranden afgebogen zijn. Dit is wat het toestel zo mooi maakt, maar praktisch biedt het niet heel veel. Je kunt meldingen tonen, een nachtklokje, wat snelkoppelingen, et cetera. Wat vooral handig is als je het toestel op z'n scherm op tafel ligt. Het probleem waar ik tegenaan liep bij het testen van de gewone S6 edge is dat mijn vingers het afgebogen scherm raken wanneer ik hem vasthoudt. Hierdoor reageerde het toestel vaak vreemd. Samsung heeft er gelukkig rekening mee gehouden en dit probleem met een update verholpen. Het maakt niet meer uit als je vingers per ongeluk de zijkant van het scherm raken als je het toestel gebruikt. Maar over het algemeen kan ik toch concluderen dat zo'n edge-scherm heel mooi is, maar qua functionaliteit eigenlijk bar weinig toevoegt.

©PXimport

Aan de verlichting van het edge-scherm zie je wanneer je een berichtje hebt, zelfs wanneer het toestel op de voorkant ligt.

Qua specs heeft de S6 edge+ vrijwel hetzelfde aan boord. De camera is hetzelfde gebleven en kwam uitstekend uit onze test van eerder dit jaar. Maar de foto's van de camera komen door het grotere schermformaat wel beter tot zijn recht. Verder vinden we dezelfde octacore-processer en 32GB werkgeheugen in het toestel terug. Het werkgeheugen is opgeschaald naar 4GB en een grotere smartphone betekent ook meer ruimte voor een grotere accu. Dat is het geval, en in praktijk is de accuduur ook prima. Anderhalve tot twee dagen is bij normaal gebruik haalbaar en de meegeleverde oplader laadt het toestel binnen een kwartier voldoende op om uren door te kunnen. Hoe dat snelladen de accucapaciteit op lange termijn beïnvloedt is echter lastig te testen.

Andere onderdelen zoals de vingerafdrukscanner zijn aanwezig en werken vlot en eenvoudig. De hartslagmeter zit ook weer op de achterkant van het toestel. Deze werkt redelijk accuraat, maar blijft een wat overbodige toevoeging. Vooral als je tijdens het sporten je hartslag wilt meten moet je eerst stoppen, je toestel pakken, ontgrendelen, de app starten en een halve minuut je vinger op de sensor leggen voor een momentopname. Tsja. Bovendien is deze gekoppeld aan de S Health app van Samsung. Je kunt hem niet gebruiken in combinatie met andere apps of wearables.

TouchWiz

Er is al veel gezegd en geschreven over TouchWiz, de skin die Samsung over Android heen legt, Android 5.1 in dit geval. En over het algemeen niet al te positief. Ook van mijn kant. Nu heeft Samsung besloten wat minder rommel en overbodige functies in te bouwen. Inmiddels is het instellingenscherm eindelijk weer overzichtelijk zonder tabbladen. Maar qua bloatware heeft TouchWiz nog een bijzonder lange opruimweg te gaan. Zo vind je een enorme zwik Microsoft-apps op het toestel, een tweede applicatiewinkel van Samsung zelf, privacy-minachtende apps zoals Facebook, Messenger en Instagram en meer. Deze zijn gelukkig te deïnstalleren. Kwalijkst is nog de Smart Manager, waarin je voor Android overbodige functionaliteit terugvindt als een proces-killer en een virusscanner van respectievelijk Clean Master en McAfee. Deze app is bovendien niet uit te schakelen en dient dus alleen portemonnee van Samsung.

©PXimport

De bouwkwaliteit is indrukwekkend.

Dan is er tenslotte nog een punt dat ik nog moet aanstippen: de prijs. De Galaxy S6 edge+ kost 799 euro. Dat is buitensporig veel geld voor een smartphone. Bovendien is er geen platte variant beschikbaar zonder edge-scherm, wat wel het geval is bij de gewone Galaxy S6 en honderd euro minder kostte. Versies met meer opslaggeheugen zijn overigens ook niet beschikbaar.

Conclusie

De Galaxy S6 edge+ biedt meer van het goede dat de S6 edge heeft. Het scherm is enorm, maar ook enorm fijn. Het toestel is mooi en krachtig en heeft alles aan boord om de komende jaren door te komen. Alleen is 799 euro daar teveel geld voor.

Uitstekend
Conclusie

Samsung Galaxy S6 edge+ ----------------------- **Prijs:** € 799,- **Kleuren:** Zwart, goud **OS:** Android 5.1 **Scherm:** 5,7 inch Super Amoled (2560 x 1440) **Processor:** 2,1 GHz octacore (Exynos 7420) **RAM:** 4GB **Opslag:** 32 GB (niet uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij:** 3000 mAh **Camera:** 16MP (achter) 5MP (voor) **Connectiviteit:** 4G (LTE), Bluetooth 4.1, 802.11ac, nfc, gps **Formaat:** 15,4 x 7,6 x 0,7 cm **Gewicht:** 153 gram **Overig:** Vingerafdrukscanner, hartslagmeter

Plus- en minpunten
  • Ontwerp en bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Camera
  • Accu
  • Prijs
  • Geen geheugenkaart
  • Geen verwisselbare batterij
  • Smart Manager
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis