ID.nl logo
LG V10 - Luxe conceptsmartphone
Huis

LG V10 - Luxe conceptsmartphone

LG is nooit bang om nieuwe concepten uit te proberen. De V10 is het meest recente voorbeeld hiervan. Dit toestel oogt bijzonder luxe, maar beschikt ook over een tweede schermpje en een aantal andere vernieuwingen. Blijft het bij een concepttoestel of komt de V10 goed uit de verf?

Ieder jaar brengt LG wel een smartphone uit die vol zit met markante vernieuwing. Vorige jaren waren dat de LG G Flex en zijn opvolger: buigbare smartphones met een plastic achterkant die zichzelf herstelt van krasjes. Helaas vinden we dat niet terug in de V10. Aan de voorkant tref je frontcamera's met daarnaast een klein, rechthoekig tweede schermpje dat altijd aan blijft. Intern vinden we juist componenten terug die de audiokwaliteit boosten, wat handig is als je je V10 aansluit aan een koptelefoon of speaker. Je moet dit alleen wel nog even aanzetten in de instellingen. Lees ook: de beste smartphones van Mobile World Congress 2016

Ook het uiterlijk is niet geheel alledaags. Uiteraard draagt het tweede scherm hieraan bij. Het toestel heeft een zakelijke uitstraling, zwart met zilveren rand. De achterkant heeft een rubber-achtige achterkant met textuur en het toestel is wat aan de zware kant, ondanks dat de behuizing verder geen metaal of glas heeft. Desondanks voelt het toestel ontzettend stevig aan.

©PXimport

De achterkant van rubber ligt stevig in de hand.

LG-eigenschappen

Toch vinden we ook specifieke eigenschappen terug die LG eigen heeft gemaakt. Zo zijn de volume- en thuisknoppen op de achterkant geplaatst en blijft de fabrikant trouw aan een verwisselbare batterij en geheugenkaartslot. Niet door de onderkant los te klikken, zoals bij de metalen LG G5 het geval is, maar ouderwets door de achterkant los te halen. Een verwisselbare batterij blijft een fijne toevoeging, voor de levensduur van het toestel en omdat een opgeladen reserve-batterij in de tas erg prettig is. Maar de levensduur van het toestel is ook afhankelijk van updates voor het Android-besturingssysteem en hier laat LG (net als andere fabrikanten) vaak wat steekjes vallen. Updates verschijnen vooral erg traag en op het moment van schrijven is Android 6.0 ook nog niet beschikbaar. Het is wel wat suf dat een toptoestel als deze nog geen Androidversie draait dat al een half jaar beschikbaar is.

Ook op dit toestel vinden we een laser-autofocus terug, die de camera gebruikt om vlot en nauwkeurig scherp te kunnen stellen, wat in het zwarte ovaaltje aan de achterkant van het toestel zit. Een zwart stipje in de bovenrand van het toestel is voor de infrarood-blaster, die ervoor zorgt dat je je V10 ook als afstandsbediening gebruikt. Nieuw is wel dat in de home-knop aan de achterkant van het toestel nu een vingerafdrukscanner zit. Deze werkt alleen niet altijd even nauwkeurig en vlot als ik van andere vingerafdrukscanners van bijvoorbeeld de Xperia Z5 of Nexus 6P gewend ben geraakt.

Breedbeeldselfie

Aan de voorkant zijn er dus twee camera's geplaatst om een zo breed mogelijk veld te fotograferen. Dit is handig als je een selfie schiet met een groep mensen. Maar wel een beetje een gimmick. Dat geldt ook voor de beauty-slider die verschijnt wanneer je de selfie-camera start: deze maakt je gezicht wel heel erg plastic. Aan de voorkant tref je trouwens ook een klein zwart ovaaltje voor de autofocus. Het is best prettig dat dit voor de front-camera ook beschikbaar is.

©PXimport

De ideale smartphone voor fotografen.

De camera aan de achterkant van het toestel is indrukwekkender. LG heeft sowieso een goede reputatie opgebouwd als het op smartphonecamera's aankomt en ook bij de 16 megapixelcamera van de V10 zit dit wel snor. De camera in het toestel is gelijk aan die van de LG G4, die we vorig jaar nog uitriepen tot beste smartphonecamera. Deze camera heeft een behoorlijk lage diafragma van f/1.8, wat inhoudt dat hij goed overweg kan met omgevingen waar weinig licht beschikbaar is. Maar soms heeft de camera wel wat langere tijd nodig voor het maken van de foto, waardoor een foto al gauw bewogen raakt. Gevorderde fotografen kunnen zich helemaal uitleven in de manuele modus, waar alles ingesteld kan worden: van witbalans tot .raw-fotografie. Het tweede scherm komt in de camera-app goed tot zijn recht, door handige snelkoppelingen te tonen, zonder af te leiden van de foto die je eigenlijk wilt maken.

Dubbelglas

Het opvallendst is natuurlijk het kleine tweede schermpje. Dit schermpje blijft aan staan wanneer het toestel inactief is en toont dan weerinformatie, datum en tijd en hoe vol de accu nog zit. Je kunt het schermbalkje configureren om ook bijvoorbeeld muziekknoppen toe te voegen of app-snelkoppelingen. Wanneer het toestel aan staat worden ook meldingen op het balkje weergegeven. Vooral de mogelijkheid om altijd de tijd te kunnen zien is prettig, maar helaas is het wel een beetje een gimmick. Een gimmick die wel invloed heeft op de accuduur, want het scherm blijft een stroomvreter. Ook als deze heel klein is. Wanneer het toestel standby staat wordt de informatie met afgezwakte lichtsterkte en kleurloos getoond, om de accu zoveel mogelijk te ontzien. Maar de algemene accuduur lijkt er toch onder te lijden, want deze is niet om over naar huis te schrijven. Een opgeladen accu gaat ongeveer een dag mee.

©PXimport

Het tweede schermpje zit direct boven het hoofdscherm en naast de frontcamera's.

Tot zover alles wat de V10 bijzonder maakt. Qua specs valt de smartphone namelijk wat tegen. De SnapDragon 808-processor is niet de snelste, terwijl je dat wel zou verwachten van een smartphone in een hoge prijsklasse. Het 5,7 inch scherm (14,5 cm) is wel prima. Kleuren spatten van het scherm, ondanks dat ze iets verzadigd zijn en met een resolutie van 2560 bij 1440 zit het qua scherpte ook goed. Het grote scherm heeft dunne randen, maar dat verhelpt niet dat het formaat van de V10 wel fors is: vergelijkbaar met de iPhone 6s Plus en Galaxy S6 edge+.

Android

Helaas vinden we dus nog niet de nieuwste Androidversie op het toestel, maar Android 5.1, met hier overheen een redelijk zware Android-schil van LG. De achtergrond met het zwarte patroon in Android versterkt de zakelijke uitstraling van het toestel. Jammer is echter dat de rest van Android die juist niet uitstraalt. De icoontjes van LG-apps staan bol van de pastelkleuren en veel menu's zijn rommelig en onoverzichtelijk. Qua bloatware heeft LG zich gelukkig ingehouden, wat een groot voordeel is.

Conclusie

De V10 kent weinig zwaktes en laat zien dat een toestel dat niet van plastic en glas is, toch een stijlvol uiterlijk kan hebben. Het tweede scherm is alleen een interessant concept, dat helaas weinig toevoegt. De selfiecamera, verwisselbare accu en audiokwaliteit zijn voordelen die je kunnen aanspreken, maar maken de hoge prijs niet helemaal waar.

Goed
Conclusie

LG V10 ------ **Prijs:** € 649,- **Kleuren:** Zwart **OS:** Android 5.1 **Scherm:** 5,7 inch LCD (2560x1440) **Processor:** 1,8 GHz, 6 cores (Snapdragon 808) **RAM:** 4 GB **Opslag:** 32GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij:** 3000 mAh **Camera:** 16 MP (achter), 5 MP dubbele camera (voor) **Connectiviteit:** 4G (LTE), Bluetooth 4.1, wifi, nfc, gps, infrarood **Formaat:** 16 x 8 x 0,9 cm **Gewicht:** 192 gram **Website:** [www.lg.com/nl](http://www.lg.com/nl)

Plus- en minpunten
  • Ontwerp
  • Camera’s
  • Audiokwaliteit
  • Verwisselbare accu
  • Prijs
  • Tweede scherm voegt weinig toe
  • Geen recente Androidversie
▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.