ID.nl logo
Schade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed
© aerogondo - stock.adobe.com
Mobiliteit

Schade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed

Als je een dure e-bike-verzekering hebt, wil je natuurlijk niet je vergoeding mislopen bij diefstal of schade. Zorg dus dat je de voorwaarden van je verzekering kent en geen domme fouten maakt. Soms kun je ook meer vergoed krijgen dan je denkt. ID.nl legt het uit.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: ☐ Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding bij diefstal van je e-bike? ☐ Wat kan er nog meer onder de dekking vallen? ☐ Hoe dien je een schadeclaim in? ☐ Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

Vergoeding claimen bij diefstal

Om een vergoeding te kunnen claimen bij diefstal, moet je fiets op slot staan met een goedgekeurd slot. Veel fietsverzekeringen stellen bij duurdere e-bikes ook een tweede goedgekeurd slot verplicht, waarmee je de fiets kunt vastzetten aan een fietsenrek of hek. Kijk in de polisvoorwaarden welk type sloten je nodig hebt. Als twee sloten verplicht zijn, moet je die ook thuis gebruiken. Zorg dus voor een beugel in de schuur of berging, waaraan je de fiets kunt verankeren.

Bij diefstal moet je ook van ieder verplicht slot twee sleuteltjes kunnen laten zien. Van ieder setje sleutels moet er minimaal één gebruikssporen hebben. Als je een originele sleutel kwijtraakt, moet je een nieuwe sleutel bestellen bij de fabrikant van het slot. Je kunt ook aan je fietsenhandelaar vragen om dat te doen. Geef ook aan je verzekeraar door dat je een sleutel kwijt bent en een nieuwe hebt besteld. De verzekeraar wil ook het nummer van de nieuwe sleutel weten. Geef je de gevraagde informatie niet door, dan kan de verzekeraar bij diefstal een vergoeding weigeren.

Ontdek je dat je fiets gestolen is? Dan moet je aangifte doen bij de politie, dat kan online. Doe dat zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf dagen. In de aangifte moet je in ieder geval het merk, type en framenummer van de fiets vermelden. Ook moet je verklaren of de fiets op slot stond.

Laat ook zo snel mogelijk aan je verzekeraar weten dat je fiets is gestolen.

©Tanja Esser

Diefstal van accessoires claimen

Accessoires die op de aankoopnota staan, kun je meeverzekeren. De accu en het display vallen vanzelfsprekend onder de dekking, maar je kunt ook fietstassen, een fietscomputer en een kinderzitje meeverzekeren. Je moet er wel alles aan doen om diefstal te voorkomen. Kun je de accessoires makkelijk van de fiets afhalen en meenemen? Dan kan de verzekeraar dat van je verlangen. Een afneembare accu die is beveiligd met een accuslot kun je op de fiets laten zitten. Het display en een kilometerteller niet. 

TRACK & TRACE Heeft je e-bike een gps-tracker? Daarmee kan je fiets na diefstal opgespoord worden. Geef de diefstal direct door via de app die bij je gps-tracker hoort. Geef ook bij de aangifte bij de politie aan dat je fiets is voorzien van dit track & trace systeem.

©Ghazi Ayed

Nieuwe fiets of geldbedrag

Het hangt van je verzekering af of je na diefstal een nieuwe, gelijkwaardige fiets kunt uitzoeken of een geldbedrag krijgt. Als je een nieuwe fiets mag uitzoeken, dan kan dat alleen bij de fietsenwinkel waar je de fiets hebt gekocht. Je gaat dan met het proces verbaal, een kopie van je polisblad en de twee (of vier) originele sleutels naar de fietsenwinkel waar je de verzekering had afgesloten. Wil je graag een andere, duurdere fiets, dan betaal je het verschil bij.

Heb je de verzekering rechtstreeks bij de verzekeraar afgesloten, of kun je niet bij je fietsenhandelaar terecht, dan dien je de claim rechtstreeks bij de verzekeraar in. De meeste verzekeraars hebben hiervoor een schadeformulier op de website. 

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Vergoeding claimen bij beschadiging

Als beschadiging van je e-bike onder de dekking valt, kan de vergoeding op twee manieren geregeld zijn: via de fietsenmaker of rechtstreeks via de verzekeraar. Als de vergoeding via de fietsenmaker loopt, kun je daar naartoe gaan en vragen om reparatie op basis van de verzekering. Je betaalt dan alleen het eigen risico aan je fietsenmaker. De fietsenmaker regelt het verder met de verzekering. Kan hij je niet helpen, neem dan alsnog zelf contact op met je verzekeraar.

Het kan ook zijn dat je de vergoeding rechtstreeks van de verzekeraar krijgt. In dat geval is het verstandig de schade eerst te melden bij de verzekeraar en pas daarna een fietsenmaker te kiezen die de schade gaat repareren. De kosten schiet je voor en de reparatienota stuur je op naar de verzekeraar. Je krijgt de kosten dan terugbetaald op je rekening.

Er kan wel een maximum gelden voor de vergoeding bij schade. Komen de reparatiekosten volgens de offerte van de fietsenmaker boven dat bedrag uit, dan moet je eerst een schadeformulier invullen. Stuur daarbij de offerte van de fietsenmaker mee. Je moet wachten op toestemming van de verzekeraar voordat je de reparatie kunt laten uitvoeren.

Een schade-expert van de verzekeraar beoordeelt de schade. Vind je dat je een hogere vergoeding zou moeten krijgen? Dan kun je een eigen expert inschakelen die de schade beoordeelt. Kijk in de polisvoorwaarden of en tot welk bedrag deze expert wordt vergoed. De expert van de verzekeraar en je eigen expert kiezen een derde expert die een beslissing neemt over het schadebedrag. 

NUTTIGE TIPS

  • Bewaar bewijzen van de schade, zoals de beschadigde onderdelen. De verzekeraar kan erom vragen.
  • Maak foto’s, bijvoorbeeld van schade aan je e-bike, braaksporen of de situatie na een val of ongeluk.
  • Pas op met alcohol. Als je schade veroorzaakt terwijl je te veel gedronken had, kan de verzekeraar een vergoeding weigeren.

©Stav&Alex | studio4pic

Wat kan er nog meer onder de dekking vallen?

Heeft een dief een poging gedaan om je fiets te stelen en is er daardoor schade ontstaan? Of is je fiets gestolen en daarna beschadigd teruggevonden? Of is alleen je accu gestolen? In veel gevallen kun je ook die schade claimen. Ook hiervoor moet je aangifte doen bij de politie.

Als je een ongeluk hebt gehad, kan de schade aan je fiets of andere bezittingen onder de dekking vallen. Dat ligt eraan of je dit hebt meeverzekerd. Als je een aanrijding hebt gehad met een auto, dan kun je de schade in ieder geval voor een deel claimen bij de bestuurder. Volgens de wet is bij een aanrijding tussen een fietser en een motorvoertuig de automobilist minimaal voor de helft aansprakelijk.

Afhankelijk van de situatie kan de tegenpartij ook aansprakelijk zijn als je letsel hebt opgelopen. Als er een tegenpartij betrokken is bij je verzekeringsclaim, moet je de correspondentie altijd via de verzekering laten lopen. Ga dus niet zelf mails beantwoorden van de persoon met wie je een aanrijding hebt gehad of van zijn of haar verzekeraar. 

Dit zijn andere extraatjes die sommige verzekeringen bieden.

☐ Vergoeding voor een leenfiets tijdens de reparatie van je schade.
Pechhulp. Deze wordt alleen vergoed als je het speciale pechhulpnummer van de verzekeraar belt én als je fiets goed is onderhouden. Pechhulp omvat niet alleen reparatie van je fiets of vervoer van je fiets naar een fietsenmaker, maar ook vervoer van jezelf en je eventuele fietsmaatje.
Verhaalsrechtsbijstand. Hiermee krijg je juridische ondersteuning om schade te claimen bij de tegenpartij.
Ongevallendekking. Dit is een vergoeding voor als je overlijdt of invalide wordt als gevolg van een ongeval. 

©Udo Herrmann

Andere verzekeringen

Heb je geen e-bike-verzekering en is je fiets gestolen uit een afgesloten berging, schuur of garage? Dan kun je een claim indienen bij je inboedelverzekering. Diefstal uit de tuin of een openbare stalling bij je huis wordt meestal niet vergoed. Vertrouw bij een inboedelverzekering niet op de buitenshuisdekking. Die geldt niet voor fietsen.

Op je (doorlopende) reisverzekering kun je je fiets meeverzekeren als bagage. De vergoeding is aan een maximum gebonden.

Als je schade veroorzaakt bij een ander terwijl je je e-bike gebruikt, kun je een beroep doen op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

P.S. En dan willen we het ook nog even over veiligheid hebben ...

Mees daarover lees je bijvoorbeeld in het artikel Veilig rijden op een e-bike: zo fiets je zonder ongelukken en in Hoe kies je de juiste fietshelm? Kijk zeker ook naar onderstaande video, waarin experts Alfred Tuitel (e-bikespecialist) en Rolf Caboort (eigenaar Probike Leidschendam) antwoord geven op een aantal veel gestelde vragen over een mogelijke helmplicht voor e-bikes.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
D-Link brengt twee nieuwe producten voor mobiel internet uit
© D-link
Huis

D-Link brengt twee nieuwe producten voor mobiel internet uit

D-Link heeft twee nieuwe apparaten aangekondigd voor gebruikers die onderweg, thuis of op tijdelijke locaties een snelle en stabiele internetverbinding nodig hebben: de DWM-222W 4G LTE AX300 Wi-Fi 6 USB-adapter en de F518 5G NR AX1800 Wi-Fi 6 mobiele hotspot.

De DWM-222W is een compacte, lichtgewicht USB-adapter die direct toegang geeft tot mobiel internet via 4G LTE. Het apparaat biedt downloadsnelheden tot 150 Mbps en uploadsnelheden tot 50 Mbps. Dankzij Wi-Fi 6-technologie kunnen maximaal acht apparaten tegelijkertijd verbinding maken met snelheden tot 286 Mbps. De adapter heeft een ingebouwd simkaartslot en interne antennes, evenals WPA3-beveiliging en een ingebouwde firewall voor goede bescherming. Door de USB plug-and-play-functionaliteit is het een praktische oplossing voor reizigers, studenten en thuiswerkers die snel en eenvoudig internet nodig hebben.

De F518 hotspot gaat verder door 5G-internet te combineren met Wi-Fi 6 AX1800. Met downloadsnelheden tot 2,6 Gbit/s en ondersteuning voor maximaal zestien gelijktijdige verbindingen is dit apparaat geschikt voor intensieve toepassingen zoals HD-streaming, online gaming en professionele videoconferenties. De F518 heeft een 8000 mAh-batterij die tot zestien uur meegaat en kan ook dienst doen als powerbank via de USB-C Power Delivery-poort. Hiermee kunnen smartphones, tablets en andere apparaten worden opgeladen terwijl de hotspot in gebruik is.

Beide nieuwe producten zijn ontworpen met het oog op flexibiliteit en betrouwbaarheid. Ze kunnen dienen als noodoplossing bij internetproblemen, als veilige verbinding tijdens zakenreizen of als tijdelijk netwerk voor een evenement. De DWM-222W USB-adapter en de F518 mobiele hotspot zijn nu verkrijgbaar in Europa via onder meer Kieskeurig.nl.

.

▼ Volgende artikel
Zelf animaties maken in 2D: (veel) makkelijker dan je denkt!
Huis

Zelf animaties maken in 2D: (veel) makkelijker dan je denkt!

Of het nu voor presentaties, wenskaarten, avatars, reels, stickers of video's zijn, met 2D-animaties breng je alles tot leven. In dit artikel maak je kennis met een paar toegankelijke en overwegend gratis tools waarmee je snel leuke animaties kunt maken.

Wat gaan we doen?

We helpen je op weg met een aantal populaire en laagdrempelige programma's voor het maken van 2D-animaties. We beginnen met PowerPoint, creëren basisanimaties met Krita, Pencil2D en Pivot Animator, en tonen je ook even wat mogelijk is met AI-gestuurde video-animaties.

Lees ook: 4 daadwerkelijk handige AI-functies voor je smartphone

✍🏻 PowerPoint

PowerPoint: animatiepad

Zolang je het subtiel houdt, kan een kleine animatie in je presentatie een leuke gimmick zijn. We starten met PowerPoint, omdat veel mensen Microsoft Office gebruiken. We tonen eerst hoe je eigen animatiepaden gebruikt.

Ga naar Invoegen / Afbeeldingen / Online afbeeldingen, kies bijvoorbeeld Dieren en klik eventueel op het filtericoon om alleen Illustraties te tonen. Selecteer een figuur, plaats die op je dia en ga naar Animaties. Open het Animatiedeelvenster, klik op Animatietoevoegen en scrol naar Animatiepaden, waar je Aangepast kiest. Teken met de muis het gewenste bewegingspad, dat je ook deels buiten het zichtbare diagebied kunt laten lopen.

Bekijk het resultaat via de knop Afspelen vanaf. Dubbelklik op de animatie in het deelvenster en stel effecten in zoals Einde stuiteren, Automatisch omkeren of Geluid (bij Ander geluid kies je een eigen wav-bestand). Op het tabblad Tijdsinstelling kun je onder meer de duur instellen (standaard 2 seconden). Bevestig met OK.

De kip, al kakelend op (animatie)pad.

PowerPoint: morphing

Morphing is een techniek die dicht tegen animatie aan leunt: je laat objecten vloeiend overgaan van de ene naar de andere dia.

Plaats een afbeelding op een dia, rechtsklik op de miniatuur en kies Dia dupliceren. Selecteer de tweede dia en verplaats of schaal de afbeelding, of pas de kleur aan (bijvoorbeeld via Afbeeldingsindeling /Kleur).

Open het tabblad Overgangen en kies Morphing bij Overgang naar deze dia. Bekijk het resultaat. Wil je de animatieduur aanpassen, selecteer dan opnieuw de tweede dia en stel op het tabblad Overgangen een andere duur in bij Tijdsinstellingen.

✍🏻 Krita

Krita: achtergrondlaag maken

Voor we met specifieke animatietools aan de slag gaan, tonen we hoe je met veelzijdige teken- en schilderprogramma's ook leuke 2D-animaties maakt. We gaan hier uit van het uitstekende gratis, opensource Krita (beschikbaar voor meerdere platformen). Download en installeer de software, en start deze op.

Ga naar Bestand, kies Nieuw en stel een geschikte afbeeldingsgrootte en resolutie in. Bevestig met Aanmaken. Open daarna het tabblad Venster en kies Werkruimte /Animation om de juiste vensters te laden.

Stel dat je een tekening, zoals een stripfiguur, over een realistische achtergrond wilt laten bewegen. Selecteer dan via de Verkenner een geschikt afbeeldingsbestand (bijvoorbeeld een foto), versleep dit naar het canvas en kies Als nieuwe bestandslaaginvoegen. In het Lagen-venster (links) zie je dat dit op de Achtergrond-laag terechtkomt. Klik op het hangslotje om deze laag vast te zetten.

De (fotorealistische) achtergrond voor onze animatie staat klaar in Krita.

Krita: figuur maken

Nu plaats je een animatiefiguur op de achtergrond. Dat kan op twee manieren: zelf tekenen of importeren.

Wil je zelf tekenen, maak dan eerst een extra laag aan: klik op het pijlknopje naast de plus linksonder in het Lagen-venster en kies Tekenlaagtoevoegen. Gebruik daarna de knoppenbalk om aan de slag te gaan met penseel, vrij pad, Bezierkromme of geometrische figuren. Je kiest de kleuren in het Palet-venster.

Wil je een bestaande figuur gebruiken (zoals een AI-gegenereerde Ghibli-animatie), dan importeer je deze eenvoudig. In het kader Transparantie lees je hoe je een storende achtergrond verwijdert. Versleep het bestand met de animatiefiguur naar het canvas en kies deze keer Als nieuwe laag invoegen. Dubbelklik op de laag en geef bijvoorbeeld de naam Animatiefiguur.

Wat je op deze laag tekent of invoegt, kun je altijd aanpassen. Gebruik de selectiegereedschappen rechts op de knoppenbalk: je kunt met de vrije hand rond een figuur tekenen (met Ctrl+Shift+A verwijder je een selectie). Klik op de knop Transformeer eenlaag of selectie om te positioneren en schalen. Houd hierbij de Shift-toets ingedrukt om de geometrische verhoudingen te bewaren. Je kunt ook specifieke delen selecteren en die verwijderen met de Delete-toets, of je gebruikt de knop Gum-modusinstellen en 'tekent' met de gum.

De animatiefiguur is optimaal geschaald en gepositioneerd.

Krita: animatie

Tijd om de figuur te animeren via de Tijdlijn van animatie onderaan. Selecteer de laag met de animatiefiguur en rechtsklik op het oranje vakje op frame 0. Kies Blanco frame aanmaken. Rechtsklik dan op frame 1 en kies Gedupliceerde frame aanmaken. Beide frames bevatten nu dezelfde grafische inhoud. Je kunt ook Vasthoudframes kiezen om de figuur meerdere frames lang te behouden.

Om de figuur te verplaatsen in frame 2, selecteer je dat frame en gebruik je de Transformeer-knop zoals eerder beschreven. Je herhaalt dit op frame 3, 4 enzovoort om de beweging voort te zetten.

Klik op het lamp-icoontje links van frame 0 om de functie 'onion skin' te activeren. Gebruik je daarna de afspeelknoppen bovenaan de tijdlijn, dan zie je de vorige frames in oranje en de volgende in groen. Dit helpt om de beweging precies af te stemmen.

Je kunt ook animeren door delen van de figuur te wissen en met het penseel een aangepaste vorm te tekenen. Of door bijvoorbeeld onderdelen een andere kleur te geven.

Sla je project regelmatig op als Krita-document (*.kra).

Met 'onion skin' kun je ook het beeld van de vorige en volgende frames zien.

Transparantie

Stel, je hebt een leuk figuurtje gevonden voor je animatie, waarschijnlijk in jpeg of png. Helaas zit er een storende achtergrond(kleur) op. Die kun je makkelijk verwijderen met het gratis Paint.net.

Start de tool en open het afbeeldingsbestand. Gebruik een geschikte selectietool om ongewenste vlakken te verwijderen, zoals de rechthoek of lasso. Houd Ctrl ingedrukt om meerdere vlakken tegelijk te selecteren, of Alt om delen van een selectie te verwijderen.

Bestaat de achtergrond grotendeels uit één kleur, gebruik dan de toverstaf om die in één keer te selecteren. Met de schuifknop bij Tolerantie bepaal je hoe nauwkeurig de kleur gekozen wordt.

Druk op Delete om de selectie te verwijderen en transparant te maken. Bewaar de afbeelding als png, omdat dit formaat met transparantie overweg kan.

Met het gratis Paint.NET kun je ongewenste vlakken makkelijk transparant maken.

Krita: export

Is je animatie klaar, dan wil je die natuurlijk in een geschikt formaat bewaren. Open Bestand en kies Animatie renderen. Geef het eerste en laatste frame op. Je zou kunnen kiezen voor Als afbeeldingensequentie exporteren, maar dan krijg je elk frame als apart afbeeldingsbestand (je kiest zelf het type), wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

Kies daarom Als video exporteren en stel het gewenste formaat in bij Renderen als. Je hebt keuze uit onder meer Matroska-video, MPEG4-video, WebM Video, maar ook GIF-afbeelding of Geanimeerde PNG-afbeelding.

Via het knopje met de drie puntjes open je meer opties. Geef ook de gewenste breedte en hoogte op, en stel de snelheid in via FPS (frames per seconde).

Je kunt voor een klassieke gif-animatie gaan, maar net zo goed voor een video.

✍🏻 Pencil2D 

Pencil2D: interface

Een tool als Krita is ideaal als je animatie wilt combineren met eigen digitale schilderwerk en soortgelijke creaties. Heb je een eenvoudigere animatie voor ogen, dan kun je beter kiezen voor een intuïtieve animatietool als het gratis en opensource Pencil2D Animation (beschikbaar voor Windows, macOS en Linux).

Pak het zip-bestand uit en start het portable pencil2d.exe. Open het menu Vensters en vink bij voorkeur alle opties aan. Linksonder op de Timeline kun je via de groene plusknop meerdere lagen toevoegen: Bitmap (voor pixeltekeningen), Vector (voor strakke lijnen), Camera (voor zichtveldbeweging) en Geluid (voor audio). Net boven de tijdlijn vind je het fps-veld, waarin je de afspeelsnelheid van de frames instelt (bijvoorbeeld 12 fps).

We houden het hier eenvoudig: we tekenen zelf een achtergrond (zoals een straat) en laten daarop een fotorealistische afbeelding (zoals een auto) bewegen.

Weet dat je met de Hand-tool het canvas kunt verschuiven en dat je met het scrolwiel snel kunt in- en uitzoomen.

De interface van Pencil2D oogt best overzichtelijk, met onderaan de typische tijdlijn met lagen en frames.

Pencil2D: frames

We starten met de achtergrond. Kies eerst Nieuwe vectorlaag of Nieuwe bitmaplaag. Vector is geschikt voor strakke lijnen zonder kartelranden bij uitvergroting, bitmap gebruik je als je kleurrijke of lossere figuren wilt tekenen. Het is ook mogelijk je vectorfiguren op een afzonderlijke bitmaplaag in te kleuren.

Afhankelijk van het laagtype maak je de achtergrond met tools als Pencil, Pen, Polyline, Brush of PaintBucket.

Klaar? Maak dan een nieuwe bitmaplaag voor je animatiefiguur. Je kunt bijvoorbeeld een foto importeren met transparante achtergrond (zie ook kader Transparantie). Ga naar Bestand / Importeren / Afbeelding en kies bijvoorbeeld Center of canvas (0,0).

Om de afbeelding te schalen, trek je een kader met de Select Tool en gebruik je de Move tool om het object te verplaatsen en te schalen (houd Shift ingedrukt om de verhoudingen te behouden).

Selecteer de figuur en kies Bewerken / Kopiëren (Ctrl+C) om deze te kopiëren. Klik op het groene plusknopje bij Keys (boven de tijdlijn) en selecteer het tweede frame op de laag met je figuur. Je ziet nu dat de figuur uit frame 1 half transparant wordt. In het venster Onion Skins (linksonder) klik je op het rode lampje om eerdere frames rood te tonen, en op het blauwe om latere frames blauw te tonen.

Plak met Ctrl+V het object in frame 2 en verplaats en/of schaal het naar wens. Bevestig met Enter. Herhaal dit voor de volgende frames tot je animatie klaar is.

Een achtergrond uit de losse pols, met een auto in beweging.

Pencil2D: audio en export

Je kunt ook geluid aan je animatie toevoegen. Kies daarvoor eerst Nieuwegeluidlaag. Selecteer deze laag en haal een kort audiofragment op via Bestand / Importeren /Geluid. Een geschikt bestand vind je mogelijk op een site als FreeSound (aanmelden vereist).

De audio strekt zich vaak over te veel frames uit, maar bij Bereik, net boven de tijdlijn, bepaal je eenvoudig het begin- en eindframe.

Is alles in orde, ga dan naar Bestand en kies Exporteren. Je kunt kiezen uit opties als Film en Animated GIF, al dan niet met ingeschakelde loop. Bij beide kun je eronder ook de resolutie en het framebereik instellen.

De vector- en bitmap-animatie mét geluid als mp4-videobestand, in VLC media player.

✍🏻 Pivot Animator

Pivot Animator: achtergrond toevoegen

De gratis tool Pivot Animator is te leuk om niet even kort voor te stellen. Hiermee maak je animaties met grappige stokfiguren. We gaan uit van versie 5. Op de site vind je overigens ook handleidingen. Klik tijdens de installatie op Skip All om extra software te vermijden. Stel bij de eerste opstart de taal in, waaronder Dutch. Je ziet meteen een poppetje, maar dat kun je verwijderen met het rode kruisje.

Laten we eerst een achtergrond toevoegen. Ga naar Bestand, kies Achtergrond laden en selecteer een geschikt afbeeldingsbestand (bijvoorbeeld een AI-gegenereerde afbeelding). Klik daarna op Dia toevoegen om een extra frame te maken.

Klik nu op Plaats figuur en sleep dit via het oranje draaipunt naar de gewenste beginpositie, of gebruik de pijltoetsen. Met de Alt-toets kun je een rood draaipunt gebruiken om de figuur te schalen of te roteren rond dat punt. Houd je Ctrl ingedrukt, dan maak je een lijnsegment korter of langer. Bevestig met Dia toevoegen.

De achtergrond en de figuur bevinden zich elk op een ander frame (dia).

Pivot Animator: animatie

Je kunt ook extra figuren toevoegen en met Ctrl+A of door een rechthoek rond de figuren te tekenen alles in één keer selecteren en verplaatsen. Via de knopjes links plaats je geselecteerde figuren meer naar de achtergrond of voorgrond (houd Ctrl ingedrukt om dit per laag te doen).

Rechts van dit venster pas je met een schuifknop de transparantie aan. Je vindt er ook knoppen om een figuur te verwijderen, te centreren, te kopiëren of te plakken. Met het potloodicoon open je een dialoogvenster waarin je een figuur volledig zelf samenstelt, bewerkt en bewaart voor hergebruik. We hebben helaas niet de ruimte om hier verder op in te gaan. Klik telkens op Dia Toevoegen om de aangepaste situatie in een nieuw frame op te slaan.

Wil je niet telkens zelf de tussenliggende frames tekenen, maak dan één frame met de beginpositie en één met de eindpositie. Selecteer het beginframe en stel linksboven het aantal gewenste inbetweens in (ook zichtbaar via het knopje op de groene lijn rechts van het miniatuurframe). De app berekent dan automatisch de tussenframes, wat voor een vloeiendere (en tragere) beweging zorgt.

Om je animatie op te slaan kies je Bestand / Exporteren. Je kunt exporteren als Animated GIF of Video. Vul een naam in, klik op Opslaan en stel in het dialoogvenster opties in als hoogte, loop, videoformaat en bitrate. Bevestig met Export: de poppetjes gaan aan het dansen.

Laat tussenliggende frames door de app berekenen via 'inbetweens'.

🤖 AI: animatie

We hebben al een paar keer vermeld hoe je AI kunt gebruiken bij het maken van 2D-animaties. Hier leggen we kort uit hoe je dat aanpakt.

Begin met een AI-chatbot als Grok of ChatGPT. We nemen ChatGPT als voorbeeld. Meld je aan, klik op het plus-knopje en kies Uploadenvanaf computer. Verwijs naar een afbeelding waarop bijvoorbeeld twee personen duidelijk zichtbaar zijn. Tik onder de geüploade foto je prompt in, bijvoorbeeld: 'Maak een leuke Ghibli-anime van deze beide personen, waarbij beiden hand in hand wandelen op een bosweg'. Bevestig met Enter. Klik na afloop op het pijlknopje rechtsboven de afbeelding en bewaar deze als png-bestand.

Van echte foto naar Ghibli-plaatje met één prompt.

🤖 AI: van plaatje naar animatie

Ga nu naar Pixverse AI. Maak een gratis account aan en meld je aan. In het venster onderaan klik je (bij Image or Text) op het afbeeldingsicoon en verwijs je naar de Ghibli-afbeelding op je pc. Vul hiernaast een prompt in als: 'Beide figuren wandelen hand in hand over de bosweg, richting camera. Met de vrije hand wuiven beide personen tijdens de wandeling.' Klik op de Create-knop rechtsonder en houd de muisaanwijzer over het resultaat. Eventueel kun je in het linkervenster Auto Sound inschakelen en het gewenste geluid omschrijven (bijvoorbeeld 'Vogelgezang'). Bevestig nogmaals met Create voor de aangepaste animatie. Klik op het resultaat: via de Download-knop haal je deze op (met watermerk in de gratis versie).

Van Ghibli-plaatje naar geanimeerde video met één prompt.

Ook leuk: ouderwets tekenen

Heb jij nog kleurpotloden in huis?