ID.nl logo
Schade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed
Mobiliteit

Schade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed

Als je een dure e-bike-verzekering hebt, wil je natuurlijk niet je vergoeding mislopen bij diefstal of schade. Zorg dus dat je de voorwaarden van je verzekering kent en geen domme fouten maakt. Soms kun je ook meer vergoed krijgen dan je denkt. ID.nl legt het uit.

 

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: ☐ Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding bij diefstal van je e-bike? ☐ Wat kan er nog meer onder de dekking vallen? ☐ Hoe dien je een schadeclaim in? ☐ Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

Vergoeding claimen bij diefstal

Om een vergoeding te kunnen claimen bij diefstal, moet je fiets op slot staan met een goedgekeurd slot. Veel fietsverzekeringen stellen bij duurdere e-bikes ook een tweede goedgekeurd slot verplicht, waarmee je de fiets kunt vastzetten aan een fietsenrek of hek. Kijk in de polisvoorwaarden welk type sloten je nodig hebt. Als twee sloten verplicht zijn, moet je die ook thuis gebruiken. Zorg dus voor een beugel in de schuur of berging, waaraan je de fiets kunt verankeren.

Bij diefstal moet je ook van ieder verplicht slot twee sleuteltjes kunnen laten zien. Van ieder setje sleutels moet er minimaal één gebruikssporen hebben. Als je een originele sleutel kwijtraakt, moet je een nieuwe sleutel bestellen bij de fabrikant van het slot. Je kunt ook aan je fietsenhandelaar vragen om dat te doen. Geef ook aan je verzekeraar door dat je een sleutel kwijt bent en een nieuwe hebt besteld. De verzekeraar wil ook het nummer van de nieuwe sleutel weten. Geef je de gevraagde informatie niet door, dan kan de verzekeraar bij diefstal een vergoeding weigeren.

Ontdek je dat je fiets gestolen is? Dan moet je aangifte doen bij de politie, dat kan online. Doe dat zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf dagen. In de aangifte moet je in ieder geval het merk, type en framenummer van de fiets vermelden. Ook moet je verklaren of de fiets op slot stond.

Laat ook zo snel mogelijk aan je verzekeraar weten dat je fiets is gestolen.

 

©Tanja Esser

Diefstal van accessoires claimen

Accessoires die op de aankoopnota staan, kun je meeverzekeren. De accu en het display vallen vanzelfsprekend onder de dekking, maar je kunt ook fietstassen, een fietscomputer en een kinderzitje meeverzekeren. Je moet er wel alles aan doen om diefstal te voorkomen. Kun je de accessoires makkelijk van de fiets afhalen en meenemen? Dan kan de verzekeraar dat van je verlangen. Een afneembare accu die is beveiligd met een accuslot kun je op de fiets laten zitten. Het display en een kilometerteller niet. 

TRACK & TRACE Heeft je e-bike een gps-tracker? Daarmee kan je fiets na diefstal opgespoord worden. Geef de diefstal direct door via de app die bij je gps-tracker hoort. Geef ook bij de aangifte bij de politie aan dat je fiets is voorzien van dit track & trace systeem.

©Ghazi Ayed

Nieuwe fiets of geldbedrag

Het hangt van je verzekering af of je na diefstal een nieuwe, gelijkwaardige fiets kunt uitzoeken of een geldbedrag krijgt. Als je een nieuwe fiets mag uitzoeken, dan kan dat alleen bij de fietsenwinkel waar je de fiets hebt gekocht. Je gaat dan met het proces verbaal, een kopie van je polisblad en de twee (of vier) originele sleutels naar de fietsenwinkel waar je de verzekering had afgesloten. Wil je graag een andere, duurdere fiets, dan betaal je het verschil bij.

Heb je de verzekering rechtstreeks bij de verzekeraar afgesloten, of kun je niet bij je fietsenhandelaar terecht, dan dien je de claim rechtstreeks bij de verzekeraar in. De meeste verzekeraars hebben hiervoor een schadeformulier op de website. 

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Vergoeding claimen bij beschadiging

Als beschadiging van je e-bike onder de dekking valt, kan de vergoeding op twee manieren geregeld zijn: via de fietsenmaker of rechtstreeks via de verzekeraar. Als de vergoeding via de fietsenmaker loopt, kun je daar naartoe gaan en vragen om reparatie op basis van de verzekering. Je betaalt dan alleen het eigen risico aan je fietsenmaker. De fietsenmaker regelt het verder met de verzekering. Kan hij je niet helpen, neem dan alsnog zelf contact op met je verzekeraar.

Het kan ook zijn dat je de vergoeding rechtstreeks van de verzekeraar krijgt. In dat geval is het verstandig de schade eerst te melden bij de verzekeraar en pas daarna een fietsenmaker te kiezen die de schade gaat repareren. De kosten schiet je voor en de reparatienota stuur je op naar de verzekeraar. Je krijgt de kosten dan terugbetaald op je rekening.

Er kan wel een maximum gelden voor de vergoeding bij schade. Komen de reparatiekosten volgens de offerte van de fietsenmaker boven dat bedrag uit, dan moet je eerst een schadeformulier invullen. Stuur daarbij de offerte van de fietsenmaker mee. Je moet wachten op toestemming van de verzekeraar voordat je de reparatie kunt laten uitvoeren.

Een schade-expert van de verzekeraar beoordeelt de schade. Vind je dat je een hogere vergoeding zou moeten krijgen? Dan kun je een eigen expert inschakelen die de schade beoordeelt. Kijk in de polisvoorwaarden of en tot welk bedrag deze expert wordt vergoed. De expert van de verzekeraar en je eigen expert kiezen een derde expert die een beslissing neemt over het schadebedrag. 

NUTTIGE TIPS

  • Bewaar bewijzen van de schade, zoals de beschadigde onderdelen. De verzekeraar kan erom vragen.
  • Maak foto’s, bijvoorbeeld van schade aan je e-bike, braaksporen of de situatie na een val of ongeluk.
  • Pas op met alcohol. Als je schade veroorzaakt terwijl je te veel gedronken had, kan de verzekeraar een vergoeding weigeren.

©Stav&Alex | studio4pic

Wat kan er nog meer onder de dekking vallen?

Heeft een dief een poging gedaan om je fiets te stelen en is er daardoor schade ontstaan? Of is je fiets gestolen en daarna beschadigd teruggevonden? Of is alleen je accu gestolen? In veel gevallen kun je ook die schade claimen. Ook hiervoor moet je aangifte doen bij de politie.

Als je een ongeluk hebt gehad, kan de schade aan je fiets of andere bezittingen onder de dekking vallen. Dat ligt eraan of je dit hebt meeverzekerd. Als je een aanrijding hebt gehad met een auto, dan kun je de schade in ieder geval voor een deel claimen bij de bestuurder. Volgens de wet is bij een aanrijding tussen een fietser en een motorvoertuig de automobilist minimaal voor de helft aansprakelijk.

Afhankelijk van de situatie kan de tegenpartij ook aansprakelijk zijn als je letsel hebt opgelopen. Als er een tegenpartij betrokken is bij je verzekeringsclaim, moet je de correspondentie altijd via de verzekering laten lopen. Ga dus niet zelf mails beantwoorden van de persoon met wie je een aanrijding hebt gehad of van zijn of haar verzekeraar. 

Dit zijn andere extraatjes die sommige verzekeringen bieden.

☐ Vergoeding voor een leenfiets tijdens de reparatie van je schade.
Pechhulp. Deze wordt alleen vergoed als je het speciale pechhulpnummer van de verzekeraar belt én als je fiets goed is onderhouden. Pechhulp omvat niet alleen reparatie van je fiets of vervoer van je fiets naar een fietsenmaker, maar ook vervoer van jezelf en je eventuele fietsmaatje.
Verhaalsrechtsbijstand. Hiermee krijg je juridische ondersteuning om schade te claimen bij de tegenpartij.
Ongevallendekking. Dit is een vergoeding voor als je overlijdt of invalide wordt als gevolg van een ongeval. 

©Udo Herrmann

Andere verzekeringen

Heb je geen e-bike-verzekering en is je fiets gestolen uit een afgesloten berging, schuur of garage? Dan kun je een claim indienen bij je inboedelverzekering. Diefstal uit de tuin of een openbare stalling bij je huis wordt meestal niet vergoed. Vertrouw bij een inboedelverzekering niet op de buitenshuisdekking. Die geldt niet voor fietsen.

Op je (doorlopende) reisverzekering kun je je fiets meeverzekeren als bagage. De vergoeding is aan een maximum gebonden.

Als je schade veroorzaakt bij een ander terwijl je je e-bike gebruikt, kun je een beroep doen op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

P.S. En dan willen we het ook nog even over veiligheid hebben ...

Mees daarover lees je bijvoorbeeld in het artikel Veilig rijden op een e-bike: zo fiets je zonder ongelukken en in Hoe kies je de juiste fietshelm? Kijk zeker ook naar onderstaande video, waarin experts Alfred Tuitel (e-bikespecialist) en Rolf Caboort (eigenaar Probike Leidschendam) antwoord geven op een aantal veel gestelde vragen over een mogelijke helmplicht voor e-bikes.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.