ID.nl logo
Periodiek onderhoud aan je e-bike bespaart kosten
© Stefan - stock-adobe.com
Mobiliteit

Periodiek onderhoud aan je e-bike bespaart kosten

Als je hebt besloten om te investeren in een e-bike wil je verrassingen op het gebied van onderhoudskosten graag voorkomen. Door regelmatig zelf onderhoud uit te voeren in combinatie met een servicebeurt bij de fietsenmaker kun je de kosten redelijk beheersbaar houden.

Dit artikel in het kort:

  • Regelmatig onderhoud aan je e-bike, inclusief een jaarlijkse servicebeurt, houdt kosten beheersbaar en voorkomt verrassingen.
  • Geef extra aandacht aan contactpunten van de accu en het display om storingen door vuil en vocht te voorkomen.
  • Regelmatig gebruik en juiste laadgewoonten verlengen de levensduur van de accu tot 6-8 jaar.
  • Controleer de bandenspanning om slijtage te voorkomen; streef naar 4 bar.
  • Onderhoud aan ketting en remmen kan deels zelf worden gedaan, maar specialistisch werk is soms nodig.
  • Een goed onderhouden e-bike behoudt een hogere restwaarde bij verkoop.

Ook interessant: Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Periodiek onderhoud aan je e-bike bespaart kosten

Een e-bike heeft meer zorg en onderhoud nodig dan een normale fiets. Naast het reguliere onderhoud krijg je te maken met zaken als de accu, het display en het aandrijfsysteem. Hoe vaker je e-bike gebruikt, hoe meer (duur) onderhoud er nodig is. De meeste kosten, zoals voor nieuwe banden en remblokjes, blijven vaak binnen de perken. Sommige onderdelen kunnen echter duurder zijn om te vervangen. Specialistische vakkennis is daarbij soms vereist. Plan in ieder geval jaarlijks een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker in om problemen te voorkomen. Reken hiervoor op 80 tot 150 euro per jaar.

Display en accu: geef extra aandacht aan de contactpunten

Een bekend euvel is dat de aansluiting van de accu en display storingen vertoont. Gelukkig is dit vaak eenvoudig zelf op te lossen. Het probleem zit meestal in de contactpunten, die onder invloed van vuil en vocht niet goed aansluiten. Een snelle en effectieve oplossing is contactspray (WD-40) waarmee de aansluitpolen worden ingespoten. Vooral wanneer je de display en accu regelmatig loskoppelt, kunnen vuil en vocht zich eenvoudig ophopen, wat tot storingen kan leiden. Als je e-bike vaak buiten staat, is het bovendien verstandig om een beschermhoes te gebruiken voor je display. Hiermee bescherm je het display tegen weersinvloeden en verleng je de levensduur.

©MD | ID.nl

Accu: regelmatig gebruik verlengt levensduur

Gebruik je e-bike regelmatig is het advies, zodat de accu wordt geactiveerd door het proces van ontladen en laden. Als je de e-bike toch voor een langere periode niet gebruikt, zorg er dan voor dat de accu ongeveer 40 tot 50 procent is opgeladen. Een accu die lang niet wordt gebruikt, kan namelijk in een 'slaapstand' raken, waardoor hij niet meer oplaadt. Bij zorgvuldig gebruik hoef je tussentijds geen accu aan te schaffen en kun je eenvoudig 6 tot 8 jaar van de originele accu genieten.

Fietsbanden: juiste bandendruk voorkomt slijtage

De banden van een e-bike slijten in de regel nauwelijks. Gemiddeld kun je met een set banden tussen de 6000 en 10.000 kilometer rijden. Wel is een juiste bandenspanning essentieel: het voorkomt onnodige slijtage, verbetert je comfort en verhoogt de veiligheid. In de praktijk rijden veel e-bikers echter op te zachte banden, waardoor ze sneller slijten. Voor een optimale bandendruk moet je 4 bar aanhouden. Controleer de bandendruk om de paar weken met een goede fietspomp met drukmeter.

Houd je e-bike in topconditie met de juiste bandenspanning

Bestel nu een fietspomp met drukmeter voor optimaal rijcomfort!

Ketting: goede smering verlengt levensduur

Als je een fiets hebt met een gesloten kettingkast, kun je die het best door de fietsenmaker laten schoonmaken en smeren. Een fiets met een derailleursysteem of een halfopen kettingsysteem vraagt om regelmatig onderhoud en dit kun je wel zelf doen. Na een aantal regenbuien spoelt het vet van de ketting af en is onderhoud noodzakelijk. Er zijn verschillende reinigings- en smeermiddelen voor de fietsketting in de handel.

Na het smeren van de ketting is het verstandig om deze zelfs af te nemen met een doek, zodat je geen smeermiddel op je kleding krijgt. Een ketting gaat meestal jaren mee, net als de derailleurwieltjes en tandwielen. Wel is een ketting bij een e-bike eerder aan vervanging toe dan bij een 'normale' fiets. Bij slijtage moeten zowel de ketting als de tandwielen vervangen worden, wat vaak meer dan honderd euro kost. Vergeet ook bij een fiets met snaaraandrijving niet om af en toe de riem schoon te maken met een belt cleaner.

🚲Lees hier meer over schoonmaken van je fiets: Onderhoud aan je e-bike: dit kun je eenvoudig zelf doen

©Hans de Looij

Remmen: zeer belangrijk aandachtspunt

De remmen van een e-bike vragen over het algemeen iets meer zorg dan die van een gewone fiets. Door de hogere snelheid zul je vaker en krachtiger moeten remmen, wat extra slijtage aan de remblokjes betekent. Wanneer de remblokjes slijten, zul dit merken aan de slag van de remhendel. Vaak kun je deze tot aan het handvat inknijpen.

In dat geval kun je de rem met een afstelwieltje bij de remgreep afstellen. De handgreep komt dan weer in de juiste positie te staan en remmen gaat ook weer krachtiger. Het vervangen van remblokjes is voor de handige doe-het-zelver goed te doen. Op den duur zal een fietsenmaker je moeten helpen om de remmen nauwkeurig af te stellen. Zeker de afstelling van hydraulische schijf- en velgremmen vraagt om een professional.  

©Photographer:Martins Melecis

Verkoop: goed onderhouden e-bike levert hoge restwaarde op

De waarde van een nieuwe e-bike neemt door afschrijving de eerste paar jaar snel af. Toch is er goed nieuws voor eigenaren van een elektrische fiets: de vraag naar tweedehands e-bikes groeit hard. Door de populariteit van de e-bike wordt er steeds vaker een aantrekkelijk bedrag aangeboden voor een gebruikte e-bike. De conditie van de accu speelt daarbij een belangrijke rol, want een accu met een hoge restcapaciteit verlengt niet alleen de levensduur van de e-bike, maar verhoogt ook de waarde van de fiets.

Lees hier meer over tweedehands elektrische fietsen: Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten.


▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.