ID.nl logo
Samsung Galaxy S10 Lite: goede smartphone zaait verwarring
© PXimport
Huis

Samsung Galaxy S10 Lite: goede smartphone zaait verwarring

Na het succes van de Galaxy S10-serie heeft Samsung ook de Galaxy S10 Lite uitgebracht. Dat is best vreemd, want deze Lite-smartphone is duurder dan de normale S10 én komt vlak voor de introductie van de Galaxy S20-reeks. In deze Samsung Galaxy S10 Lite review leggen we de verwarrende smartphone op de pijnbank.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, lijkt de Galaxy S10 Lite maar weinig op de oudere S10-modellen. Het ontwerp doet meer denken aan een mengeling van de Galaxy Note 10-serie en Samsungs midrange-toestellen. Dat levert een vreemde smartphone op.

Ontwerp

De Galaxy S10 Lite ziet er op het eerste gezicht luxe uit. Het scherm vult bijna de hele voorkant, met bovenin het midden een klein gaatje voor de selfiecamera. De achterkant oogt kleurrijk of – in mijn geval - onopvallend zwart, met linksboven een grote module met drie camera’s, een flitser en de tekst Super Steady OIS. De cameramodule steekt ietwat uit en bevat na een week gebruik al krasjes.

©PXimport

De rest van de achterkant is van plastic en dat levert gemengde gevoelens op. Het materiaal krast (te!) snel, voelt goedkoop aan en trekt – net als glas – vingerafdrukken en stof aan. Daar staat tegenover dat de plastic behuizing de 6,7-inch Galaxy S10 Lite relatief licht maakt – 186 gram. Zeker als je weet dat er een grote 4500 mAh-accu in het toestel zit. Ter vergelijking: de Apple iPhone 11 Pro Max met 6,5-inch scherm en 3500 mAh-accu is van glas en weegt 226 gram. De S10 Lite houdt prettiger vast en voelt minder aanwezig in je broekzak. Een fraai hoesje lost de minpunten op, maar heeft weer invloed op het gewicht en het gebruikscomfort.

Een ander nadeel van een plastic smartphone is dat hij niet water- en stofbestendig is. Dit geldt ook voor de Galaxy S10 Lite, en gezien zijn verkoopprijs vind ik dat een kwalijk minpunt. Vrijwel alle concurrerende smartphones zijn wel bestand tegen zand en een val in de wc-pot of het zwembad.

Geen draadloos opladen en hoofdtelefoonpoort

De Galaxy S10 Lite kan niet draadloos opladen. Hoewel niet iedereen deze feature zal missen, is het een opvallende bezuiniging. Vrijwel alle smartphones in dit prijssegment kunnen namelijk wel draadloos opladen, en de 349 euro kostende Xiaomi Mi 9 kan het bijvoorbeeld ook. Ook vreemd is het gebrek aan een 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting. Iets met ruimtegebrek, aldus Samsung. Dat geloof ik persoonlijk niet zo. De Galaxy S10-serie en eveneens nieuwe Galaxy Note 10 Lite hebben bijvoorbeeld wel een hoofdtelefoonpoort.

©PXimport

Scherm: groots en fraai

Zoals eerder gezegd is het scherm van de S10 Lite 6,7-inch groot. Dat is fors. Je kunt het scherm niet met één hand bedienen. Althans, standaard niet. In de software zit een eenhandige-modus verstopt, die eenmaal geactiveerd het scherm kan verkleinen naar een handzaam (sorry) formaat. Een hele handige (nogmaals sorry) functie die regelmatig van pas komt.

De schermkwaliteit is – zoals we van Samsung gewend zijn – erg goed. Het oled-paneel uit eigen fabriek biedt fraaie kleuren, een groot contrast en toont een scherpe full-hd-resolutie. Dat het display ‘platte’ zijkanten heeft, vind ik persoonlijk erg prettig. De S10- en Note 10-series gebruiken schermen met gekromde zijkanten, maar daar ben ik geen fan van.

©PXimport

Een meer objectieve verbetering is de vingerafdrukscanner. Die zit achter het scherm, net als in de S10 en Note 10. Die toestellen gebruiken een ultrasone scanner, terwijl de S10 Lite een optische scanner heeft. Na alle drie de smartphones gebruikt te hebben, kan ik zeggen dat de scanner van de S10 Lite in alle situaties betrouwbaarder en sneller werkt. De scanner is ook aanzienlijk beter dan de eveneens optische scanner in de Galaxy A50, een toestel van vorig jaar. Let er wel op dat wanneer je een screenprotector op het display plakt, de scanner waarschijnlijk niet meer (goed) werkt.

©PXimport

Hardware

Samsung mag beknibbeld hebben op het uiterlijk van de S10 Lite, onder de motorkap merk je hier vrijwel niets van. De smartphone draait op een Snapdragon 855-processor, één van de snelste chipsets van 2019. Onafhankelijke benchmarks wijzen uit dat de prestaties van de S10 Lite op alle fronten identiek zijn aan de Exynos-processor die in de S10 zit. Fijn maar tegelijkertijd logisch, want de toestellen zijn praktisch even duur.

Net als de S10 heeft de Lite-uitvoering een royale 8GB werkgeheugen en 128GB opslagruimte. Van het interne opslaggeheugen is zo’n 106GB beschikbaar. Heb je hier niet genoeg aan dan kun je een micro-sd-kaartje van maximaal 1TB in de smartphone prikken.

©PXimport

Accu en opladen

De Samsung Galaxy S10 Lite valt op door zijn grote accu van 4500 mAh. Dat is fors groter dan de Galaxy S10 (3400 mAh) en S10 Plus (4100 mAh), wat logisch is omdat deze toestellen een kleiner display hebben. Maar de 6,7-inch S10 Lite wint ook van de 6,8-inch Note 10 Plus (4300 mAh), waarbij het full-hd-scherm bovendien minder stroom verbruikt dan het qhd-display van de andere telefoons. Ik was dan ook erg benieuwd naar de accuduur van de smartphone. De S10 Lite stelt gelukkig niet teleur. Bij – voor mij – normaal gebruik houdt de batterij het probleemloos anderhalve dag vol. Wie minder op zijn telefoon kijkt, hoeft pas op de tweede avond een oplader te pakken.

Draadloos opladen is zoals eerder gezegd niet mogelijk. De meegeleverde usb-c-stekker verzacht die pijn enigszins omdat het laden lekker rap gaat. Met een vermogen van 25W laadt de grote batterij in een half uur van 0 naar zo’n 50 procent. Volledig opladen neemt zo’n tachtig minuten in beslag. De stekker is krachtiger dan die van de S10 (15W). De S10 kan echter wél draadloos laden.

©PXimport

Hoe nuttig is een macrocamera?

De 32 megapixel selfiecamera in het scherm levert goede plaatjes af, mits je de telefoon stilhoudt. Bij beweging zijn je selfies al snel wat wazig of gaat de belichting verkeerd.

Achterop de Galaxy S10 Lite zitten drie camera’s. Naast een primaire camera zijn dit een groothoeklens en een macrocamera. Die laatste valt op, want de S10- en Note 10-series hebben een zoomcamera. Het nut van de zoomcamera is beperkt, dus ik was benieuwd of de macrocamera vaker van pas komt.

Na een week met de S10 Lite te hebben rondgelopen, denk ik het niet. De macrocamera is een leuke toevoeging als je graag objecten van dichtbij fotografeert, maar ik vraag me af hoeveel mensen dat doen. Bovendien heeft de macrolens zijn beperkingen. Zo doet hij het alleen bij genoeg (dag)licht en de juiste afstand, en alsnog zijn de plaatjes soms net niet helemaal scherp. De lagere resolutie van 5 megapixel betekent dat je macrofoto’s er op je monitor of tv minder scherp uitzien dan een reguliere foto. Voor canvasafdrukken zijn je close-ups niet geschikt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

De reguliere camera is niet identiek aan die van de S10 en Note 10, mocht je dat denken. De resolutie is aanzienlijk hoger: 48 tegenover 12 megapixel. Omdat de S10 Lite standaard een quad-bayer-techniek gebruikt en vier pixels samensmelt tot één, heb je in de praktijk echter toch een 12 megapixel foto. De kwaliteit is over het algemeen goed, zoals je van een dure smartphone mag verwachten. In het donker legt de S10 Lite het – net als de S10 en Note 10 – af tegen Google’s Pixel-telefoons, nieuwe iPhones en vooral de Huawei P30 Pro.

De groothoeklens werkt naar behoren en is door de 12 megapixel-resolutie prima bruikbaar. De foto’s zijn wat kleurrijker dan met de normale camera, waardoor ze iets minder realistisch ogen maar vaak wel mooier overkomen. Gebruik de camera het liefst in een wijds landschap om een vissenkomeffect te voorkomen.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Een belangrijke feature van de Galaxy S10 Lite is zijn Super Steady OIS-filmmodus. Deze softwaretruc houdt het beeld recht én scherp, ook als je zelf rent, fietst of andere fratsen uithaalt die je video normaliter schokkerig maken. En ja, het werkt echt. De afgelopen week heb ik filmend wat rondjes gerend met mijn hond en met de Super Steady OIS-modus aan, zijn de video’s aanzienlijk stabieler dan in de normale filmmodus. Nadelen: je moet de Super Steady OIS-stand elke keer zelf inschakelen vóórdat je gaat filmen en de kleurweergave is minder accuraat dan met de normale videostand. Desalniettemin een handige functie die ik graag op meer smartphones zie.

Software

Samsung levert de Galaxy S10 Lite met Android 10, op moment van publicatie de meest recente versie. Over de Google-software ligt Samsungs nieuwe One UI 2.0-schil. Deze softwareschil wijkt visueel af van de standaard Android-ervaring maar is overzichtelijk en prettig in gebruik. Samsung heeft diverse functies in One UI gebouwd die niet in de standaard Android-software zitten. Denk aan tweemaal op de startknop klikken om het scherm aanzienlijk te verkleinen, waardoor je de smartphone met één hand kunt bedienen.

Opvallend is het gebrek aan DeX-ondersteuning, een feature die we kennen van vergelijkbaar geprijsde Galaxy-smartphones. Met DeX-software op de Galaxy-telefoon en een monitor, toetsenbord en muis kun je als het ware computeren. Ik mis DeX niet, maar mogelijk denk jij daar anders over.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Updatebeleid

Zoals je van een dure Android-smartphone mag verwachten, krijgt de Galaxy S10 Lite regelmatig en langdurig updates. Samsung belooft minimaal twee jaar beveiligingsupdates en brengt die doorgaans maandelijks uit – in lijn met het schema van Google. Het toestel ontvangt Android-updates tot minimaal januari 2022, waardoor je in de praktijk op twee Android-versie-updates kunt rekenen.

©PXimport

Conclusie: Samsung Galaxy S10 Lite kopen?

De Samsung Galaxy S10 Lite is een verwarrende smartphone. Niet alleen omdat hij véél later dan de S10-serie en vlak vóór de S20-reeks uitkomt, maar vooral door zijn prijs. 649 euro voor een Lite-telefoon is een hoop geld, helemaal als je bedenkt welke functies Samsung heeft weggelaten. Draadloos opladen, water- en stofdichtheid, een 3,5mm-hoofdtelefoonpoort, DeX-ondersteuning en een luxe ontwerp: de S0 Lite heeft het niet, de vergelijkbaar geprijsde S10 wel. En dat toestel heeft bijvoorbeeld ook een mooier scherm en praktisch dezelfde hard- en software.

Ik zie daarom twee redenen om de S10 Lite te verkiezen boven de S10: het grotere scherm en de betere accuduur. Veruit de meeste twijfelaars zijn echter beter af met een ander S10- of Note 10-model, in ieder geval totdat de S10 Lite flink in prijs is gezakt. Met de felle concurrentiestrijd en de S20-lijn voor de deur, gaat dat vast niet lang duren. De OnePlus 7(T) Pro, Huawei P30 Pro en iPhone 11 zijn ook interessante alternatieven voor de S10 Lite.

Goed
Conclusie

**Adviesprijs** € 649,- **Kleuren** Zwart, wit, blauw **OS** Android 10 (One UI) **Scherm** 6,7 inch oled (2400 x 1080) **Processor** 2,8 Ghz octacore (Snapdragon 855) **RAM** 8GB **Opslag** 128GB (uitbreidbaar) **Batterij** 4.500 mAh **Camera** 48, 12 en 5 megapixel (achter), 32 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5.0, wifi, gps, nfc **Formaat** 16,3 x 7,6 x 0,8 cm **Gewicht** 186 gram **Overig** Vingerafdrukscanner achter scherm **Website** [www.samsung.com/nl](https://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s10-lite/SM-G770FZBDPHN/)

Plus- en minpunten
  • Lange accuduur
  • Relatief licht en handzaam ontwerp
  • Krachtige hardware
  • Fraai, groot scherm
  • Geen draadloos opladen
  • Geen hoofdtelefoonaansluiting
  • Verwarrende smartphone(strategie)
  • Niet water- en stofdicht
  • Plastic is goedkoop en krast
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!