ID.nl logo
Peggy valt af (4): Ik vind rennen echt het allerstomste wat er is ... maar ik doe het wel!
Gezond leven

Peggy valt af (4): Ik vind rennen echt het allerstomste wat er is ... maar ik doe het wel!

Peggy van ID.nl wil nu eindelijk van de overtollige kilo's af. Om dat te bereiken, gaat ze onder begeleiding 6 weken lang sporten en haar voeding aanpassen. Hoe het haar vergaat, kun je volgen op ID.nl. Dit is haar verslag van de vierde week. "Ik ben benieuwd of ik morgen mijn bed nog uitkom."

Lezen hoe het Peggy verging in haar eerste week? Klik dan hier. Nieuwsgierig naar week 2? Klik dan hier. En weten hoe week 3 ging? Klik dan hier.

⏰ Maandag 30 januari

Dag 1 van week 4. Op de helft en volgens mij heb ik een dipje … Niet om de training van afgelopen zaterdag, dat was gewoon mopperdemopper, strompel en struikel en dóór. Maar vorige week had ik na de training van woensdag en zaterdag al een beetje last van spieren in mijn linker bovenbeen. Dat trok uiteindelijk steeds wel grotendeels weg tot een gevoeligheidje. Helaas bij de eerste squats vandaag bam, full on die spieren in protest, met als gevolg een zwabberend been dat niet doet wat ik wil. En dat vind ik dus stom en daar word ik chagrijnig van.

Alternatieve oefeningen van Patrick gekregen. Evengoed flink wat spieren getraind zonder dat bovenbeen te belasten, maar ik wil gewoon meedoen met de rest en geen gedoetjes met stomme spieren. (Zegt ook wel wat, dat ik door wil en niet wil stoppen- joehoe dit is je excuus om niet meer te sporten 😉). Voelt ook gewoon een beetje als falen en ik wil die 6 weken knallen en alles eruit halen. Vandaag was dus gewoon effe STOM. Punt. Doei.

PS 1. voeding gaat nog steeds prima en geen drank ook, ondanks 2 'borrels' met vriendinnen afgelopen weekend.

PS 2. Fitbit bijna op tijd aan gezet.

PS 3. Evengoed spierpijn morgen

PS 4. 5x eetmoment gedaan vandaag

©PW | ID.nl

⏰ Woensdag 1 februari

Dag 2 van week 4. Het gaat alweer goed met deze mopperkont hoor. Bovenbeenspier doet het weer iets beter. Lang leve de massagegun. Pijn is een emotie 🥴, want lekker is anders, maar het werkt wel, voor de doorbloeding en het losmaken van de spier. Ik heb ook nog een warmtepleister van de Kruidvat geprobeerd, maar die voelde vooral warm aan van bovenaf en niet echt op de spier zelf. Vond het sowieso ingewikkeld om te beslissen wanneer ik die pleister kon plakken, want je mag er niet mee slapen en het mag ook niet onder strakke kleding. Maar om nou zonder broek naar mijn werk te gaan is ook een beetje gek hè.

📬 You've got mail!

Ik heb ook weer de wekelijkse update-mail van de diëtiste gehad. Ik ga nog steeds goed qua verdeling van de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en ze heeft wat eiwitrijke recepten gedeeld. Ik moet sowieso even wat meer gaan uitproberen qua recepten, maar iets met maar 24 uur in een dag enzo 🙄.

Vanuit de sportcoach krijgen we ook iedere week een mail met trainingsleer. Hierin staat wat we doen en waarom. Bij Krachtmeesters omschrijven we "trainen" door middel van de volgende definitie: "Het doelgericht verstoren van de homeostase(overload), in een specifieke motorische vaardigheid of specifiek energie systeem, met als doel een positieve adaptie (=resultaat) in het gewenste systeem van een specifieke individu." Dat dus 🏋🏻‍♀️.

©PW | ID.nl

Ik sport 3x per week. Ik! Hoe dan?

Verder ook nog een besefmomentje deze week. Na ruim 9 jaar niet te hebben gesport, op een zumbalesje en uren wandelen na, ben ik gewoon al ruim 3 weken, 3x per week aan het sporten. Vind ik het iedere keer leuk? Neuh, maar ook niet verschrikkelijk. Ik voel geen haat, denk niet van tevoren oh bah ik MOET weer sporten, maar gewoon ik ga weer sporten. Het is dus ook niet zo gek dat er af en toe wat spieren niet leuk doen en dat ik sowieso ongoing spierpijn heb. Toegegeven: ik had wel 1 ieniemienie haatmomentje vorige week in de zandbak (ik vind rennen echt het allerstomste op aarde en deed dat zelfs bij de gymles toen ik 13 was al niet … en nu dus wel) en 1 dipmoment na het sporten (wat zomaar ook wel eens iets met hormonen te maken had kunnen hebben). En al die leuke en lieve reacties van collega’s, oud-collega’s, vrienden en familie helpen natuurlijk ook 💖. Op naar de zandbak zaterdag. Wie weet een pietsie kleiner haatmomentje of alleen mopperen.

©PW | ID.nl

⏰ Zaterdag 4 februari

Dag 3 van week 4. Gisteravond had ik een etentje met vriendinnen bij mij thuis. Ik had 2 soorten lasagne gemaakt (met volkoren lasagnebladeren natuurlijk), lekker stokbroodje erbij, salade en wijn. Ik heb het keurig bij de lasagne en salade gehouden. Geen wijn, daar heb ik nog het minste moeite mee, maar dat stokbrood🥖. Ultieme guilty pleasure ... Als je mij voor altijd alleen maar stokbrood met kruidenboter, Franse kaasjes en smeersels geeft ben ik gelukkig. Dus ik neem ook niet 1 stukje, want dan ga ik los. En evengoed heerlijk gegeten, maar vooral genoten en tranen met tuiten gelachen met mijn vriendinnen. Veel waardevoller dat een glas wijn en stuk stokbrood.

©PW | ID.nl

Weer die zandbak ...

Vandaag voor de 4e keer sporten in de zandbak. En ik zag er best wel tegenop. Tijdens het buiten sporten word ik enorm geconfronteerd met het feit dat ik gewoonweg geen conditie heb. Tijdens deze trainingen ligt het tempo hoger dan op maandag en dinsdag binnen (dan gaat het meer om trainen met de juiste techniek). Dus snel buiten adem, verzuren en hardlopen in het zand bergje op, FML🔫. Gelukkig wordt dat wel gezien door de sportcoaches. Iedereen doet wat-ie kan tot zijn eigen kunnen. Tuurlijk word je gepusht (no pain no gain) en uitgedaagd, maar tot op zekere hoogte. De sportcoach vroeg tijdens de wandeling (ik al uithijgende) naar de volgende, nog steilere zandberg: Vind je het wel leuk? Ik zei Ja, maar wel takkezwaar, ik merk enorm dat ik geen conditie heb en dat het soms voelt of ik 80 jaar oud ben. Moest-ie lachen en zei Nou, daar werken we aan toch. Bij de laatste sprint omhoog tegen de megasteile zandberg (die bergen zand lijken met de minuut hoger te worden) sjokte ik achter de groep aan, die mij vervolgens enorm aanmoedigde om die laatste meters te halen. Go Peg, kom op je kan het Peggy. Superlief! Toch hoop ik ooit eens ergens bij de eerste 5 (die lat niet tè hoog leggen hahaha) te staan boven aan in die zandbak om iemand anders aan te moedigen.

Eetdagboek:

Dinsdag GEEN roomboterkoekje bij de koffie (vriendinnen met een eigen bakkerij, leuk maar nu effe niet).

Woensdag GEEN boerenkool met worst én gehakballen bij mijn ouders gezellig met mijn neefje en nichtje (doen we iedere 3 weken), want té lekker maar vlak voor het sporten niet handig. Ik eet hier standaard teveel van.

Vrijdag tijdens de lunch op kantoor GEEN Turkse pizza maar crackers met humus.

Vrijdagavond GEEN stokbrood met kruidenboter en wijn bij het eten met vriendinnen.

Zaterdag GEEN wijn tijdens 50-jarig verjaardagsfeestje van een vriendin (moest ook nog rijden, dat scheelt).

Zondag tijdens een verjaardagsborrel GEEN taart, nootjes, chips, snacks en andere vreterijen.

Week 4, check ✅ WEL: lekker en gezond, gegeten en geen honger. Het laten staan van de 'slechte' dingen kost mij op dit moment weinig moeite. Iets met spreekwoordelijke knop die om is ofzo.

P.S. Ook een nieuw ontbijtrecept uitgeprobeerd in de multicooker met airfryerfunctie: havermout-ontbijtbakjes. Erg lekker, makkelijk en weer eens wat anders. Goed in koolhydraten, dus ook goed voor het sporten. Vandaag voor de zondag een goed een 'weer eens wat anders dan kwark'-ontbijtje.

©PW | ID.nl

©PW | ID.nl

🍎 Wil je ook een paar kilo kwijt? Kijk dan in ons Afvaldossier. In dit afvaldossier vind je artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten, maar ook over apps, gadgets en connected health-apparaten waarmee je je voortgang kunt monitoren en die je helpen gemotiveerd te blijven. ID.nl weet het zeker: het gaat je lukken! 🍎

Watch on YouTube

Nog meer video's uit ons Dossier Afvallen bekijken? Dat kan op YouTube!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.