ID.nl logo
Op de massagetafel: ID.nl test de Hypervolt GO 2
Gezond leven

Op de massagetafel: ID.nl test de Hypervolt GO 2

Als je net als duizenden andere Nederlanders de eerste weken van het jaar in de sportschool hebt doorgebracht, zit je ondertussen ongetwijfeld met flink wat spierpijn opgescheept. En dan zul je net zien dat er niemand in de buurt is om het ergste daarvan lekker weg te masseren. Daarom legden we vijf ID.nl’ers op de massagetafel om de Hyperice Hypervolt GO 2 te testen, een draagbaar massage-apparaat dat perfect moet werken tegen spierpijn. Dit zijn hun ervaringen.

🍎 Wil je een paar kilo kwijt of gewoon even lekker gezond? Kijk in ons Afvaldossier voor meer artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten.

Ook lezen: Peggy valt af: altijd schrikken, de eerste keer wegen

Eerst even over het apparaat zelf. De Hypervolt GO 2 is een zogenaamd percussiemassageapparaat en heeft de vorm van een pistool dat je in één hand houdt. Voorop zit een bewegende kop die je tegen je spieren zet en die ervoor zorgt dat spierpijn vermindert, vastzittende spieren losraken en vermoeidheid in je lichaam wordt aangepakt. Gebruik ‘m een paar minuten per dag en je voelt je meteen een stuk beter.

Tot zover de theorie. Wat vonden de mensen van ID.nl van de Hypervolt GO 2? We lieten Eline, Richelle, Sharona, Wouter en Iva het apparaat een tijdje gebruiken en vroegen ze daarna naar hun bevindingen. Die lees je allemaal hieronder.

Hypervolt GO 2 proberen?

Je koopt 'm hier voor de beste prijs!

Wat was je eerste indruk van het apparaat?

Eline: "Na het inschakelen is het wel even schrikken. Het apparaat heeft een enorm vermogen en de trilling loopt door je hand en je complete arm. Dat zorgt voor een soort verdovend gevoel, zeker bij langdurig gebruik, maar het was niet onprettig."

Dat vond Wouter ook. "Het voelde meteen best indrukwekkend om zo’n krachtig en groot apparaat in handen te hebben. Dat merk je helemaal als je hem aanzet; op de laagste massagestand is de puls al enorm stevig.’

Ook de anderen merken op dat het een stevig, flink en vooral zwaar apparaat is. Dat zorgt er wel voor dat de bouwkwaliteit door de testers als goed werd ervaren.

Waar heb je het apparaat voor gebruikt?

De testers hadden allemaal zo hun eigen reden om de Hypervolt GO 2 te gebruiken. Het losmaken van spieren kwam bij alle vijf terug. Iva en Wouter wilden verder vooral spierpijn oplossen, terwijl Sharona en Richelle het apparaat meer ter ontspanning gebruikten. Eline had met een uitstralende nek- en hoofdpijn een zeer specifieke reden om de Hypervolt te gebruiken.

Wat is spierpijn? Net als zo veel blessures en pijntjes is spierpijn een manier voor je lichaam om tegen je te zeggen: ho even, rustig aan, ik heb wat tijd nodig om te herstellen. Dokters onderscheiden drie soorten spierpijn. De eerste is acute spierpijn, die je vooral kent als verzuring op het moment dat je een inspanning verricht. Ook een blessure zoals een spierscheuring of kneuzing kan spierpijn veroorzaken – dat is een soort spierpijn die je goed de tijd moet geven om te herstellen.

De échte spierpijn die we allemaal kennen noemen we verlate spierpijn. Verlate spierpijn merk je meestal pas de dag na je inspanning en kan wel een week aanhouden, met meestal een piek rond de tweede en derde dag. Met verlate spierpijn kun je in principe gewoon sporten, maar je resultaten zullen wat tegenvallen en het blijft beter om volledig te herstellen.

Op welk lichaamsdeel heb je het apparaat gebruikt?

Op deze vraag was het antwoord vrij eenduidig. De rug was verreweg het populairste lichaamsdeel om de Hypervolt op te gebruiken: de rug werd door alle vijf de testers genoemd. Verder waren benen zeer populair en werden ook de armen en schouders een paar keer genoemd.  

Hoe voelde de plek met klachten na het gebruik van de Hypervolt?

Alle vijf de testers hadden na één of enkele dagen een positief gevoel aan de Hypervolt overgehouden. Wel viel het gebruik van het apparaat niet altijd in de smaak. Iva: "Tijdens het gebruik was het erg intens; ik kon alleen de laagste stand verdragen. Op een gegeven moment moest ik stoppen omdat m’n huid en m’n hand begonnen te jeuken. Maar zowel m’n rug als m’n benen voelden na afloop meer ontspannen. Vooral na een paar dagen gebruik merkte ik echt verschil."

Dat kunnen de anderen deels beamen. Ook Sharona had last van jeuk op de plekken waar ze het apparaat gebruikte. Wouter geeft aan een iets te hoge stand te hebben gebruikt, waardoor het resultaat niet helemaal naar verwachting was. Daar had Richelle ook wat last van: pas na een paar dagen voelde het beter dan vóór het gebruik van het apparaat.

Eline had daar minder last van: "Ik voelde een enorm verschil na gebruik. Door mijn schouderspieren los te maken, verdwenen mijn nek- en hoofdpijn vrijwel direct. Het gebied voelde warmer aan en de pijn keerde daarna ook niet meer terug."

Welk opzetstuk heb je gebruikt?

De Hypervolt GO 2 wordt standaard geleverd met twee opzetstukken: een ronde en een afgeplatte kop. De platte kop was verreweg het populairst: iedereen gebruikte dat opzetstuk in elk geval ten dele. Wouter en Richelle hebben de bolle kop wel geprobeerd, maar voor Richelle was het iets te heftig en pijnlijk, en volgens Wouter 'moet je met het bolvormige opzetstuk echt heel goed weten wat je doet'.

Wat vind je van het ontwerp van het apparaat?

Het ontwerp van de Hypervolt valt goed in de smaak, al laat Richelle wel weten dat de Hypervolt zo robuust is dat haar twaalfjarige zoon moeite had met het bedienen ervan. Eline vond vooral de menuknop wat lastig te doorgronden, vooral de eerste keer. Voor Iva en Wouter was het apparaat wel flink, maar niet té zwaar, zodat ze hem beide prima konden hanteren. Sharona geeft nog aan dat het apparaat door de vorm en het materiaalgebruik makkelijk schoon te maken en houden is. Al met al vinden de ID.nl’ers het dus een mooi product.

Zou je de Hypervolt GO 2 aanbevelen aan kennissen?

Hierover zijn onze testers het unaniem eens. Iva: "Als je veel sport en vaak last hebt van spierpijn of vastzittende spieren, zou ik het zeker aanbevelen." Ze plaatst daarbij wel een kanttekening: "Je moet wel tegen het intense gevoel kunnen." Wouter kan dat beamen: "Ik zou het apparaat aanbevelen, mits je weet wat je doet."

Ook Eline zou het apparaat aanbevelen, vooral aan sporters en mensen met pijnklachten. "Voor ontspanning vond ik het zelf minder prettig", zegt ze. Dat is Sharona met haar eens: "De hogere standen zijn best pittig, maar mocht je echt even je spieren los willen krijgen, dan is het ideaal."

Vaak spierpijn tijdens het sporten? Dit kun je doen

Spierpijn is een lastig fenomeen. Het is niet per definitie slecht, want het betekent dat je je spieren aan een goede work-out hebt onderworpen. Toch is het niet altijd even prettig. De eerste paar keer ontkom je er niet aan, maar na een tijdje zal een flink deel van de spierpijn vanzelf overgaan en ook niet meer terugkomen. Gelukkig zijn er nog wat extra acties die je kunt ondernemen om spierpijn tegen te gaan.

  • Het allerbelangrijkst: begin met een goede warming-up en eindig met een cooling-down. Met een warming-up maak je de spieren los en vertel je je lichaam: opletten, want we gaan straks sporten! De cooling-down werkt precies omgekeerd: je laat je spieren op een rustige manier afkoelen en weer in de ruststand komen.

  • Rust voldoende. Spieren hebben gemiddeld zo’n twee tot drie dagen nodig om te herstellen van een flinke inspanning, en soms nog een paar dagen langer. Geef ze die tijd, zodat je daarna weer fit aan de slag kunt.

  • Eet gezond. Vooral eiwitten doen wonderen tegen spierpijn. Ze zorgen dat je spieren sterk blijven én sneller herstellen. Kip, biefstuk, vis en yoghurt zitten vol met eiwitten, maar er zijn ook speciale shakes en repen te koop.

  • Neem een douche. Een warme douche of bad zorgt ervoor dat je spieren op een goede manier weer tot rust komen, en het is natuurlijk gewoon lekker ontspannen.

  • Neem een massage. Ga eens langs bij een professionele masseur of gebruik een apparaat als de Hypervolt GO 2 om je spieren weer los te krijgen.

Zou je het apparaat zelf kopen?

Richelle beantwoordt de vraag met een volmondig ‘ja!’, al heeft ze wel twijfels over de ietwat hoge prijs van het apparaat. Sharona deelt die mening: "Ik vind het prijskaartje echt behoorlijk en ik zou hem alleen kopen als ik veel klachten zou hebben waar hij bij zou kunnen helpen."

De anderen zijn iets minder happig om de Hypervolt zelf aan te schaffen. Wouter: "Deze versie niet. Een zelfde soort massagepistool met meerdere standen zou ik mogelijk wel kopen." Eline ziet er ook vanaf: "Ik zou hem er te weinig voor gebruiken", zegt ze.

Voor Iva is het nog duidelijker. "Mijn voorkeur gaat toch uit naar een echte masseur", lacht ze.

Welk cijfer geef je het apparaat?

Eline, Sharona en Wouter zijn het allemaal roerend met elkaar eens. "Een 7,5", zeggen ze allemaal. Iva houdt het op een zeventje. Richelle is een stuk positiever: "Ik geef hem een 8, maar als het apparaat wat handzamer zou zijn, zou ik hem een 9 geven."

Wil je verder nog iets kwijt over de Hypervolt GO 2?

Sharona noemt nog een extra functie van het apparaat: "Wanneer je ‘m oplaadt, verandert de ledring op het handvat van kleur. Als hij volledig is opgeladen, is-ie donkergroen, daarvoor lichtgroenig." Ze geeft ook nog een bonustip: "Je moet uitkijken dat je niet per ongeluk op je bot komt met het apparaat, want dat voelt echt niet prettig."

Eline vraagt zich nog af of er plekken zijn waar je de Hypervolt écht niet zou mogen gebruiken en of het ook schade aan bijvoorbeeld gewrichten kan opleveren. "Een instructievideo met do’s en don’ts zou ik heel fijn vinden."

Wouter noemt de handige app nog als pluspunt, waar de Hypervolt goed mee samenwerkt. Tot slot wil Richelle nog een persoonlijke noot kwijt: "Mijn moeder zit in een chemotraject en heeft veel last van vastzittende spieren omdat ze veel moet slapen. Ze vond het heel fijn om de Hypervolt op haar benen en rug te gebruiken. Daarom heb ik hem ook meteen aangeschaft."

De Hyperice Hypervolt GO 2 is op het moment van schrijven te koop voor 229 euro via de webshop van het bedrijf. Ook bij bijvoorbeeld Bol.com kun je het apparaat aanschaffen – op dit moment zelfs nog drie tientjes goedkoper!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.