ID.nl logo
Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed
© PheelingsMedia - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een woonverzekering keert uit als je schade hebt aan je spullen en/of je eigen huis door brand of inbraak. Maar ook een relaxfauteuil die stukgaat, waterschade door een lekkende wasmachine of een kapotte bril kunnen vergoed worden. Als je het goed aanpakt, is de vergoeding in één keer geregeld.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe claim je schade na een inbraak?
  • Waar moet je op letten bij een schadeclaim bij brand?
  • Welke voorwaarden gelden er voor het claimen van waterschade?
  • Wat kun je claimen bij schade door eigen schuld?  

Lees ook: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Wat dekt je woonverzekering?

Om schade te kunnen claimen op je woonverzekering, moet je eerst weten wat er onder de dekking valt. Als je een allrisk woonverzekering hebt, zijn alle schades aan de spullen en aan je eigen huis gedekt, tenzij het in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Het voordeel van een allriskverzekering is dat die ook schade dekt doordat je je telefoon hebt laten vallen of een vaas hebt omgestoten. Heb je geen allriskverzekering, dan zijn alleen de schadeoorzaken gedekt die in de polis worden genoemd. Brand en inbraak zijn altijd gedekt en bepaalde vormen van waterschade ook.

Verder is het belangrijk om te weten dat voor sommige spullen een maximumvergoeding geldt. Dit geldt voor kostbaarheden, zoals sieraden, computerapparatuur en kunst, en voor (mobiele) elektronica, zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s. Je kunt de vergoedingen voor deze categorieën vaak wel verhogen.

Ook bepaalde situaties geven niet standaard recht op vergoeding, zoals diefstal of beschadiging van spullen buitenshuis en schade tijdens tijdelijke verhuur van je huis. Ook hiervoor kun je je bijverzekeren. 

Wat moet ik doen bij inbraakschade?

Een inbraak is een schokkende gebeurtenis. Ontdek je de inbraak terwijl de inbreker nog in huis of in de buurt is? Bel dan direct 112. De politie kan de dader dan misschien oppakken. Ontdek je de inbraak pas later? Ook dan heb je de politie nodig, maar daarvoor moet je het nummer voor niet-spoedeisende zaken bellen: 0900-8844. De politie komt dan naar je toe om de aangifte op te nemen.

Hebben de inbrekers je kasten en lades overhoop gehaald? Misschien heb je dan de neiging om alles te gaan opruimen, maar dat kun je beter niet doen. Het is voor de politie belangrijk om de situatie te kunnen onderzoeken op eventuele sporen. Ook de inbraakmethode is daarbij van belang, dus laat ook een geforceerd slot of een gebroken raam even voor wat het is. 

©Gina Sanders

Verzamel bewijs

Maak foto’s van de situatie. Fotografeer bijvoorbeeld beschadigingen aan de buitenkant van het huis. Maak ook foto’s van beschadigingen in huis en van de plekken waar de inbrekers bezig zijn geweest of spullen hebben weggehaald. Als je een digitale bewakingscamera of slimme deurbel hebt, kan die ook voor bewijsmateriaal zorgen. Geef deze beelden aan de politie. 

🚨 Zijn er bankpassen, creditcards en/of mobiele telefoons gestolen? Blokkeer deze dan zo snel mogelijk.

Stel je verzekeraar op de hoogte

Na een inbraak moet je ook zo snel mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar kan dat telefonisch, via de website of via de app. Op het schadeformulier vul je in welke spullen er zijn gestolen en wat er beschadigd is. Het is belangrijk om daar zo precies mogelijk in te zijn. Wat is het merk- en typenummer van de gestolen telefoon of camera? Heb je er een foto van? Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken en om welk materiaal gaat het? Hoe oud zijn je spullen en materialen? Ook hiervoor heb je bewijsmateriaal nodig, zoals aankoopbewijzen en facturen. Geef ook aan wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en om welk bedrag het gaat. De verzekeraar heeft ook het proces verbaal nodig. Bij grote schades komt een schade-expert van de verzekering een inspectie doen. Deze schade-expert bepaalt de omvang van de schade en de vergoeding. 

🚨 Registreer je spullen Voor het melden van de schade bij je verzekeraar is het erg handig om een lijst te hebben met al je waardevolle bezittingen. Daarvoor kun je de app Stop Heling gebruiken (iOS / Android). Je kunt daarin je belangrijkste bezittingen registreren, compleet met serienummer en foto. Als dan bijvoorbeeld je telefoon wordt gestolen, kan de politie deze onmiddellijk opnemen in de database, zodat die makkelijker kan worden teruggevonden.

Repareren

De verzekeraar kan een vergoeding geven voor reparatie van de schade, zoals een gebroken raam, een ontzette deur of een beschadigd kozijn. Je kunt daarvoor soms een beroep doen op een reparateur met wie de verzekeraar samenwerkt. De verzekeraar betaalt de kosten dan rechtstreeks aan de reparateur. Schakel je toch een eigen reparateur in? Kijk dan goed aan welke regels je je moet houden. Je moet bijvoorbeeld eerst een offerte laten beoordelen. Soms krijg je ook een vergoeding als je de schade zelf repareert. 

©MAXSHOT_PL - stock.adobe.com

Wat moet ik doen bij brandschade?

Als de brandweer eraan te pas komt, wordt de brand automatisch gemeld bij je verzekeraar. Maar je neemt natuurlijk ook zelf contact op. Bij een grote brand zijn er veel verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Niet alleen voor je huis en inboedel, maar ook voor een tijdelijke andere huisvesting en een voorschot voor kleding en toiletspullen waar je de eerste dagen mee doorkomt.

Bij brandschade is het extra belangrijk dat je een lijst van belangrijke spullen op een veilige plek hebt bewaard. Je kunt er nu erg veel aan hebben om een lijst met voorwerpen, typenummers, aankoopbewijzen en foto’s in de cloud te hebben. 

Lees ook: Dit zijn de beste gratis clouddiensten

Wat moet ik doen bij waterschade?

Waterschade valt onder de dekking van de meeste woonverzekeringen, maar er zijn ook veel uitzonderingen. Als je een raam open hebt laten staan en daardoor is regenwater binnengekomen, dan krijg je geen vergoeding. Ook schade door grondwater en door vocht dat door muur heen komt is meestal niet gedekt. Je hebt meestal wel dekking voor schade door lekkage, hevige neerslag (ook als die via de grond je huis binnenkomt) en lokale overstroming.

Meld de waterschade bij je verzekeraar. Er kan dan een inspecteur langskomen om de schade te inspecteren en de oorzaak van de schade te onderzoeken. Aan de hand daarvan bepaalt de verzekeraar de vergoeding. 

©Robert Kneschke

Te lage vergoeding? Schakel een contra-expert in

Of je nu inbraakschade, brandschade of waterschade hebt: je kunt altijd een onafhankelijke contra-expert inschakelen om de schade namens jou te laten opnemen. Grote schades kunnen heel ingewikkeld zijn en er kunnen schadeposten bij komen kijken waar je zelf niet aan gedacht had. Denk je dat het schadebedrag dat je verzekeraar heeft vastgesteld te laag is? Laat dan een contra-expert komen. In veel gevallen vergoedt je verzekeraar de kosten van de contra-expert. Kijk dat na in je polisvoorwaarden. 

Wat moet ik doen als ik zelf schuld heb aan de schade?

Heb je een allriskverzekering, dan kun je schade die je zelf hebt veroorzaakt claimen bij je inboedelverzekering, tenzij dit in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Dat geldt bijvoorbeeld bij roekeloosheid en opzet. Heb je geen allriskverzekering, kijk dan of de oorzaak onder de dekking valt. Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is. Kijk het dus voor de zekerheid even na.

Denk je dat je de schade vergoed kunt krijgen? Vul dan het schadeformulier in. Ook nu komen aankoopbonnen en foto’s van de schade van pas. Denk eraan dat de vergoeding voor mobiele elektronica meestal erg beperkt is. Er kan een eigen risico gelden en soms wordt de schade zelfs helemaal niet vergoed. 

Ook deze schade kan vergoed worden

Je denkt er misschien niet aan, maar ook in deze gevallen kun je recht hebben op een vergoeding van je woonverzekering. 

☐ Schade door stroomuitval

Bij stroomuitval kan de complete inhoud van je koelkast en vriezer bederven. De schade die je hierdoor lijdt, kun je tot een bepaald bedrag terugkrijgen van je inboedelverzekering. Kijk in de polis welke voorwaarden er gelden. De stroom moet bijvoorbeeld minimaal een bepaalde tijd uitgevallen zijn.

☐ Geleende spullen

Had je geleende of gehuurde spullen in huis terwijl er werd ingebroken en zijn ook die spullen gestolen? Veel inboedelverzekeraars geven daarvoor gewoon een vergoeding (tot een bepaald maximum).

☐ Bril kapot

Bij een inboedelverzekering denk je misschien vooral aan meubels en apparatuur. Maar ook kleinere zaken zoals je bril vallen onder je inboedel. Om een vergoeding te kunnen claimen voor een fout door eigen schuld, heb je wel een allriskverzekering nodig.

☐ Tuinmeubels

Spullen die in de tuin staan en die daar ook thuishoren, vallen gewoon onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus in ieder geval voor tuinmeubels, planten, plantenpotten en een parasol. Een barbecue, grasmaaier of gereedschap wordt niet standaard vergoed. Berg die dus op achter slot en grendel. Als ze uit een afgesloten schuur worden gestolen, vallen ze weer wél onder de dekking.

Nieuwe tuinmeubels nodig?

Kijk en vergelijk

☐ Spullen die in de auto liggen

Spullen die uit de auto worden gestolen, kunnen ook onder de inboedelverzekering vallen. De spullen mogen niet in het zicht hebben gelegen en er moeten braaksporen zijn. Je krijgt vaak niet het volledige bedrag terug, omdat er een eigen risico of maximum bedrag kan gelden. 

©kasarp

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 e-readers met kleurenscherm voor minder dan 250 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 e-readers met kleurenscherm voor minder dan 250 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets extra's of bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week voor jullie op zoek naar leuke deals. Nu de avonden weer steeds vroeger donker worden en je vaker binnen zit, is lezen bij een leuke bezigheid. En met een mooie e-reader kan dat ook in kleur. Wij bekeken vijf betaalbare e-readers met kleurenscherm.

Kleuren‑e‑readers zijn relatief nieuw; ze combineren de batterijzuinigheid van elektronische inkt met een kleurenfilter dat magazines, strips en geïllustreerde kinderboeken tot leven brengt. Voor de Nederlandse markt zijn er nog niet heel veel modellen beschikbaar. Wij hebben vijf mooie exemplaren voor minder dan 250 euro op een rijtje gezet voor je.

Kobo Libra Colour - 7 inch

De Kobo Libra Colour is een 7 inch e‑reader met een E Ink Kaleido 3‑scherm. De zwart‑wit resolutie bedraagt 1264 × 1680 pixels en 300 ppi, terwijl kleuren worden weergegeven met 150 ppi. Je beschikt over 32 GB intern geheugen en een dual‑core processor van 2,0 GHz, waardoor pagina’s vlot worden ververst. Voor draadloze audioboeken of Bluetooth‑oortjes biedt de Libra Colour wifi (2,4 en 5 GHz) en Bluetooth 5.0, en bestanden worden geladen via USB‑C. Het apparaat is waterbestendig volgens IPX8 (tot 60 minuten op 2 m diepte). De geïntegreerde ComfortLight PRO‑verlichting heeft instelbare helderheid en kleurtemperatuur.

Dankzij de fysieke bladerknoppen heb je maar één hand nodig om te lezen en met de instelbare lettertypes en paginamarges pas je het leescomfort aan. De accu van 2050 mAh levert volgens Kobo een leestijd van enkele weken per lading. Het toestel meet 144,6 × 161 × 8,3 mm en weegt 199,5 g. Dankzij het kleurenscherm is dit model aantrekkelijk voor strips, tijdschriften en kleurrijke kinderboeken, terwijl hij ook standaard ePub‑, PDF‑ en audiobookbestanden ondersteunt.

Kobo Clara Colour - 6 inch

Zoek je een compacte kleurene‑reader, dan is de Kobo Clara Colour met een 6 inch E Ink Kaleido 3‑scherm interessant. Het scherm biedt een resolutie van 1448 × 1072 pixels met 300 ppi voor zwart‑wit en 150 ppi voor kleuren. Dankzij een dual‑core processor (2,0 GHz) en 16 GB opslagruimte is er genoeg vermogen om romans of stripboeken te laden. De reader ondersteunt wifi (dual band) en Bluetooth zodat je audioboeken kunt streamen, en hij gebruikt USB‑C om op te laden. Kobo past ComfortLight PRO toe met instelbare kleurtemperatuur, en de reader is waterdicht volgens IPX8 (tot 60 minuten op 2 m).

De accu heeft een capaciteit van 1 500 mAh en levert bij gemiddeld gebruik tot zes weken leestijd. Dankzij 13 lettertypen en verschillende lettergroottes pas je het scherm volledig aan. Met afmetingen van 112 × 160 × 9,2 mm en een gewicht van 174 g past de Clara Colour in een jaszak. Het apparaat ondersteunt onder meer EPUB, PDF, MOBI en CBZ/CBR en kan via Bluetooth naar audioboeken luisteren. Het kleurenscherm maakt hem geschikt voor geïllustreerde kinderboeken, kaarten en kookboeken terwijl het compacte formaat ideaal is voor onderweg.

PocketBook Verse Pro Color - 6 inch

PocketBook positioneert de Verse Pro Color als een robuuste kleuren‑e‑reader voor veel lezers. Het 6 inch E Ink Kaleido 3‑scherm beschikt over een grijstintenresolutie van 1072 × 1448 pixels en een kleurenlaag met 536 × 724 pixels. Daardoor krijgen stripillustraties en grafieken 4 096 kleuren te zien terwijl zwart‑wittekst scherp blijft met 300 ppi. De quad‑core processor (1,8 GHz) en 1 GB RAM zorgen voor soepele bladwisselingen, en met 16 GB opslagruimte kun je duizenden e‑books bewaren. Via de USB‑C‑poort en wifi en Bluetooth laad je gemakkelijk bestanden of luister je naar audioboeken.

PocketBook levert SMARTlight, een voorgrondverlichting waarmee je zowel helderheid als kleurtemperatuur aanpast. De reader draait op Linux en ondersteunt talloze formaten zoals ACSM, EPUB, PDF, DOCX en CBR/CBZ. Dankzij text‑to‑speech kun je boeken laten voorlezen. De 2100 mAh‑batterij biedt volgens PocketBook tot een maand leesplezier. De behuizing (108 × 156 × 7,6 mm, 182 g) is waterdicht volgens IPX8, zodat je bij het zwembad kunt lezen. Een G‑sensor draait pagina’s automatisch mee als je het apparaat kantelt. Kortom, de Verse Pro Color levert kleuren‑e‑ink in een handzaam formaat met brede bestands­ondersteuning.

PocketBook Era Color - 7 inch

Met een groter kleurenscherm en ingebouwde luidspreker richt de PocketBook Era Color zich op lezers die audioboeken willen luisteren zonder externe headset. Het 7 inch E Ink Kaleido 3‑display heeft een grijstintenresolutie van 1264 × 1680 pixels en een kleurresolutie van 632 × 840 pixels met 300/150 ppi. Dit zorgt voor scherpe tekst en kleurrijke afbeeldingen. De reader gebruikt een quad‑core processor (1,8 GHz) met 1 GB RAM en biedt 32 GB interne opslag. Het besturingssysteem is gebaseerd op Linux en ondersteunt een groot aantal ebook‑ en stripformaten.

Met dual‑band wifi, Bluetooth 5.4 en USB‑C met OTG‑functie koppel je eenvoudig draadloze hoofdtelefoons, luister je naar audioboeken of speel je muziek via de ingebouwde mono‑luidspreker. De SMARTlight‑voorgrondverlichting laat je zowel helderheid als kleurtemperatuur instellen. Dankzij de 2500 mAh accu en het efficiënte E‑Ink‑scherm is volgens PocketBook een maand gebruik mogelijk. Het apparaat is IPX8‑waterbestendig en uitgerust met een g‑sensor, coversensor en speakers. Met afmetingen van 134,3 × 155 × 7,8 mm en een gewicht van 235 g is de Era Color iets groter maar nog steeds draagbaar. De fysieke bladerknoppen zorgen voor comfortabel lezen, terwijl de ingebouwde spraakfunctie tekst kan voorlezen.

Tolino Vision Color - 7 inch

De Tolino Vision Color is een Duitse die dezelfde hardware heeft als de Kobo Libra Colour maar een eigen Android‑softwarelaag gebruikt. Volgens een productaankondiging biedt het apparaat een 7 inch E Ink Kaleido 3‑scherm met een zwart‑witresolutie van 1264 × 1680 pixels (300 ppi) en 150 ppi voor kleuren. De reader heeft fysieke bladerknoppen naast het aanraakscherm en gebruikt een MediaTek MT8113T‑dual‑core processor (2,0 GHz), 1 GB RAM en 32 GB interne opslag. Een 2050 mAh batterij voorziet de Vision Color van stroom, terwijl de ComfortLight PRO‑verlichting de kleurtemperatuur aanpast.

Het toestel biedt wifi en Bluetooth 5.0 zodat je audioboeken kunt streamen, en het is IPX8‑waterbestendig. Tolino gebruikt Android, waardoor je afhankelijk bent van de Tolino‑boekwinkel maar via de Tolino‑cloud kunt synchroniseren met diverse Duitse boekhandels. Een stylus is optioneel verkrijgbaar voor handschrift en aantekeningen. De Vision Color ondersteunt ePub, PDF en andere standaard‑e‑bookformaten en biedt toegang tot de HotSpots van Deutsche Telekom. Dit apparaat is in Nederland nog beperkt verkrijgbaar; een Duitse webwinkel verkoopt het voor ongeveer € 180,68 (incl. btw). Omdat Kieskeurig nog geen productpagina heeft, is het toestel alleen via buitenlandse winkels te vinden.

▼ Volgende artikel
Kan je iPhone ook virussen krijgen?
© ID.nl
Huis

Kan je iPhone ook virussen krijgen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja en nee. Een iPhone wordt niet snel besmet met traditionele malware, maar dat betekent niet dat hij onkwetsbaar is voor hackers en cybercriminelen. En daarbij is het grootste risico niet iOS. Nee, het grootste risico ben je zelf…

Dit artikel in het kort

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onkwetsbaar. Toch richten de meeste aanvallen zich niet op iOS zelf, maar op de zwakste schakel. En dat is jouw gedrag: dat ene moment dat je klikt, scant of downloadt zonder nadenken. In dit artikel lees je hoe criminelen te werk gaan, waaraan je kunt merken dat er iets mis is met je iPhone en hoe je je telefoon kunt beschermen tegen malware, phishing en andere digitale risico's.

Hoe raakt je iPhone besmet?

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet tegen wat je zelf doet – en daar spelen kwaadwillenden op in. Het gaat vaak mis bij iets wat volkomen normaal lijkt: een link openen, een QR-code scannen of een agenda-uitnodiging accepteren kan al genoeg zijn om gegevens prijs te geven. Dit zijn de zes meest voorkomende manieren waarop je iPhone geïnfecteerd kan worden:

1: Zero-click en zero-day-aanvallen

De meest geavanceerde aanvallen gebruiken lekken in iOS die nog niet door Apple of beveiligingsonderzoekers zijn ontdekt. Via zo'n kwetsbaarheid kan spyware worden geïnstalleerd nog vóórdat er een update beschikbaar is.

Een zero-click-aanval gaat nog verder: jij hoeft niets aan te raken. Eén kwaadaardig iMessage-bericht of zelfs een gemiste FaceTime-oproep kan al genoeg zijn om toegang tot je toestel te krijgen.

De beste verdediging is simpel maar belangrijk: installeer updates direct zodra ze beschikbaar zijn (Instellingen > Algemeen > Software-update) en zet Automatische updates aan.

2: Quishing: malafide QR-codes

QR-codes worden soms vervangen door valse exemplaren die naar een nepsite met gemeentelogo of parkeerdienst leiden. Controleer altijd de link die de Camera-app toont voordat je op 'open' tikt, en laat dubieuze adressen desnoods scannen met een tool zoals Scamio.

Lees ook: Zo herken je verdachte QR-codes op parkeerautomaten en laadpalen

 3: Kwaadaardige configuratieprofielen

Een configuratieprofiel is een bestand waarmee instellingen op een iPhone of iPad in één keer kunnen worden aangepast. Zo'n profiel bepaalt bijvoorbeeld welke wifi-netwerken worden gebruikt, welke apps mogen worden geïnstalleerd of welke websites worden geblokkeerd. Bedrijven en scholen gebruiken configuratieprofielen vaak om meerdere toestellen tegelijk te beheren.

Ook kwaadwillenden kunnen zo'n profiel aanbieden, bijvoorbeeld via een link in een phishingbericht. Zodra je het installeert, krijgt de afzender toegang tot je netwerkverkeer of kan hij extra apps laten installeren. Controleer daarom altijd de herkomst voordat je een profiel accepteert, en verwijder onbekende profielen via Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer.

4: Nagemaakte wifi-netwerken

Criminelen zetten daarnaast nepwifinetwerken op met namen als 'Airport_Free_WiFi' of 'NS_Gratis_Wifi_In_De_Trein'. Maak je daar verbinding mee, dan kan al je internetverkeer worden onderschept en kunnen je wachtwoorden of persoonlijke gegevens eenvoudig worden buitgemaakt. Gebruik op openbare wifi een VPN, bijvoorbeeld via Bitdefender Mobile Security, zodat je verbinding versleuteld blijft.

5: Malafide agenda-uitnodigingen

Krijg je een vreemde agenda-uitnodiging die je niet herkent? Verwijder die, want er zitten vaak phishinglinks in. De veiligste manier is om de hele ongewenste agenda te wissen zonder op links of knoppen in de afspraak te tikken. Druk ook niet op 'Weiger', want daarmee laat je de afzender weten dat je account actief is, wat juist tot meer spam leidt. Controleer bij twijfel onderaan in je agenda-instellingen welke kalenders zijn toegevoegd en verwijder alles wat je niet herkent.

6: AirDrop-spam

AirDrop is ideaal wanneer je snel en draadloos foto's, documenten, video's of zelfs wachtwoorden of passkeys wilt delen – of ontvangen. Voor hackers is dit ook een aantrekkelijke ingang in je iPhone. Stel, je hebt net iets gedeeld of ontvangen via AirDrop, bijvoorbeeld foto's tijdens een concert. Misschien heb je daarvoor in de instellingen Iedereen gedurende 10 minuten geselecteerd. Zet je dat na het delen of ontvangen niet uit, dan blijft je iPhone dus nog tien minuten zichtbaar voor iedereen. Beter is het om, vooral op drukke plekken, AirDrop in te stellen op Alleen contacten of zelfs te kiezen voor Ontvangen uit.

Let op met AirDrop

Als AirDrop is ingesteld op Iedereen gedurende 10 minuten, kunnen onbekenden jouw toestel zien en je iets sturen, maar er wordt niets automatisch ontvangen. Je krijgt altijd eerst een melding met een voorbeeld van wat iemand wil delen, bijvoorbeeld een foto of document. Pas wanneer je op Accepteren tikt, wordt het bestand opgeslagen.

Het gevaar zit in de verleiding om tóch te klikken. Aanvallers sturen soms misleidende of schokkende beelden met een naam die je nieuwsgierig maakt. Accepteer je zo'n bestand en open je het daarna, dan kan het een link of document bevatten dat je naar een phishingpagina leidt of schadelijke code uitvoert.

Zo merk je dat er iets mis is met je iPhone

Als je iPhone besmet of gehackt is, verschijnt er geen knipperende pop-up om je dat te vertellen. De signalen zijn subtiel – maar herkenbaar als je weet waar je op moet letten. Dit zijn de zeven meest voorkomende aanwijzingen dat je iPhone geïnfecteerd kan zijn.

1: De batterij raakt opvallend snel leeg

Malware kan continu draaien en daardoor veel stroom verbruiken. Controleer in Instellingen > Batterij welke apps dat doen. Let vooral op apps die veel actief zijn op de achtergrond, zeker als ze daar geen reden voor hebben. Een weerapp die acht uur blijft draaien terwijl je hem niet gebruikt, is bijvoorbeeld niet normaal.

2: Je dataverbruik schiet omhoog

Spyware stuurt ongemerkt gegevens door naar servers van aanvallers. Dat zie je vaak terug in Instellingen > Mobiel netwerk. Daar kun je, als je een stukje naar onder scrolt, bij Mobiele data zien of het dataverbruik ineens hoger ligt dan normaal. Let op opvallende pieken in datagebruik, onbekende apps of vreemde pictogrammen. Een simpele tool of een spel dat je zelden opent, hoort geen gigabytes aan data te verbruiken.

3: Apps crashen of lopen vast

Malware kan problemen geven met iOS of andere apps. Als apps vaak opnieuw opstarten of het toestel warm wordt, is dat verdacht.

4: Er verschijnen pop-ups of advertenties buiten Safari om

iOS hoort reclamevrij te zijn. Zie je ineens advertenties op je beginscherm of in instellingen, dan zit er waarschijnlijk adware achter.

5: Er staan onbekende apps of profielen op je toestel

Sommige aanvallers installeren via een lek of misleidende link een app die er betrouwbaar uitziet, maar in werkelijkheid data doorstuurt of instellingen wijzigt. Kijk daarom regelmatig in de Appbibliotheek of er iets tussen staat wat je niet kent. Verwijder verdachte apps meteen; op een iPhone worden daarmee ook de bijbehorende gegevens gewist. Heb je het toestel tweedehands gekocht of vertrouw je het niet helemaal, dan is een volledige fabrieksreset de veiligste keuze.

6: Je toestel is mogelijk gejailbreakt

Bij een jailbreak wordt een deel van Apple's beveiliging uitgezet om functies vrij te geven die normaal niet zijn toegestaan. Dat lijkt handig, maar maakt het systeem kwetsbaar voor apps met te veel rechten. Als je nooit bewust een jailbreak hebt uitgevoerd en toch apps als Cydia, Sileo, or Checkra1n ziet, is dat een teken dat iemand heeft geknoeid met je iPhone.

7: Je ziet vreemde uitgaande oproepen

Een gehackt toestel kan worden ingezet om spam te versturen of te bellen naar dure servicenummers. Kijk in je berichten en belgeschiedenis of er iets geks tussen staat.

Denk je dat je iPhone besmet is? Dit kun je doen

Merk je dat je iPhone zich vreemd gedraagt, begin dan met een eenvoudige reset van je browsergegevens. Open Instellingen > Apps > Safari en kies Wis geschiedenis en websitedata. Daarmee verwijder je tijdelijke bestanden en scripts die schadelijk kunnen zijn. Herstart daarna het toestel.

Blijven de problemen terugkomen, herstel dan een eerdere iCloud-reservekopie van vóór het moment waarop het misging. Helpt dat ook niet, dan is een fabrieksreset de veiligste manier om alle sporen van malware te verwijderen. Dat doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Je iPhone wordt dan teruggezet naar de oorspronkelijke staat. Omdat alles gewist wordt, verdwijnt ook eventuele malware verdwijnt mee.

Zoals altijd geldt: voorkomen is beter dan genezen

De beste beveiliging blijft een combinatie van gezond verstand en actuele software. Zet automatische updates aan via Instellingen > Algemeen > Software-update > Automatische updates. Zo worden veiligheidslekken gedicht voordat ze misbruikt kunnen worden.

Gebruik op openbare netwerken altijd een VPN, en controleer verdachte links met een analyse-tool voordat je klikt. Wie extra zekerheid wil, kan een beveiligingsapp installeren die phishinglinks en onveilige wifi-verbindingen blokkeert.

Conclusie

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onschendbaar. De meeste risico's ontstaan niet door fouten in iOS, maar door wat jij doet: op een verkeerde link tikken, een uitnodiging openen of een netwerk gebruiken dat niet te vertrouwen is.

Wie zijn toestel up-to-date houdt, links kritisch bekijkt en een VPN gebruikt op openbare wifi, verkleint de kans op misbruik of datadiefstal aanzienlijk. iOS doet veel om je te beschermen, maar waakzaamheid blijft nodig.