ID.nl logo
Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed
© PheelingsMedia - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een woonverzekering keert uit als je schade hebt aan je spullen en/of je eigen huis door brand of inbraak. Maar ook een relaxfauteuil die stukgaat, waterschade door een lekkende wasmachine of een kapotte bril kunnen vergoed worden. Als je het goed aanpakt, is de vergoeding in één keer geregeld.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe claim je schade na een inbraak?
  • Waar moet je op letten bij een schadeclaim bij brand?
  • Welke voorwaarden gelden er voor het claimen van waterschade?
  • Wat kun je claimen bij schade door eigen schuld?  

Lees ook: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Wat dekt je woonverzekering?

Om schade te kunnen claimen op je woonverzekering, moet je eerst weten wat er onder de dekking valt. Als je een allrisk woonverzekering hebt, zijn alle schades aan de spullen en aan je eigen huis gedekt, tenzij het in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Het voordeel van een allriskverzekering is dat die ook schade dekt doordat je je telefoon hebt laten vallen of een vaas hebt omgestoten. Heb je geen allriskverzekering, dan zijn alleen de schadeoorzaken gedekt die in de polis worden genoemd. Brand en inbraak zijn altijd gedekt en bepaalde vormen van waterschade ook.

Verder is het belangrijk om te weten dat voor sommige spullen een maximumvergoeding geldt. Dit geldt voor kostbaarheden, zoals sieraden, computerapparatuur en kunst, en voor (mobiele) elektronica, zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s. Je kunt de vergoedingen voor deze categorieën vaak wel verhogen.

Ook bepaalde situaties geven niet standaard recht op vergoeding, zoals diefstal of beschadiging van spullen buitenshuis en schade tijdens tijdelijke verhuur van je huis. Ook hiervoor kun je je bijverzekeren. 

Wat moet ik doen bij inbraakschade?

Een inbraak is een schokkende gebeurtenis. Ontdek je de inbraak terwijl de inbreker nog in huis of in de buurt is? Bel dan direct 112. De politie kan de dader dan misschien oppakken. Ontdek je de inbraak pas later? Ook dan heb je de politie nodig, maar daarvoor moet je het nummer voor niet-spoedeisende zaken bellen: 0900-8844. De politie komt dan naar je toe om de aangifte op te nemen.

Hebben de inbrekers je kasten en lades overhoop gehaald? Misschien heb je dan de neiging om alles te gaan opruimen, maar dat kun je beter niet doen. Het is voor de politie belangrijk om de situatie te kunnen onderzoeken op eventuele sporen. Ook de inbraakmethode is daarbij van belang, dus laat ook een geforceerd slot of een gebroken raam even voor wat het is. 

©Gina Sanders

Verzamel bewijs

Maak foto’s van de situatie. Fotografeer bijvoorbeeld beschadigingen aan de buitenkant van het huis. Maak ook foto’s van beschadigingen in huis en van de plekken waar de inbrekers bezig zijn geweest of spullen hebben weggehaald. Als je een digitale bewakingscamera of slimme deurbel hebt, kan die ook voor bewijsmateriaal zorgen. Geef deze beelden aan de politie. 

🚨 Zijn er bankpassen, creditcards en/of mobiele telefoons gestolen? Blokkeer deze dan zo snel mogelijk.

Stel je verzekeraar op de hoogte

Na een inbraak moet je ook zo snel mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar kan dat telefonisch, via de website of via de app. Op het schadeformulier vul je in welke spullen er zijn gestolen en wat er beschadigd is. Het is belangrijk om daar zo precies mogelijk in te zijn. Wat is het merk- en typenummer van de gestolen telefoon of camera? Heb je er een foto van? Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken en om welk materiaal gaat het? Hoe oud zijn je spullen en materialen? Ook hiervoor heb je bewijsmateriaal nodig, zoals aankoopbewijzen en facturen. Geef ook aan wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en om welk bedrag het gaat. De verzekeraar heeft ook het proces verbaal nodig. Bij grote schades komt een schade-expert van de verzekering een inspectie doen. Deze schade-expert bepaalt de omvang van de schade en de vergoeding. 

🚨 Registreer je spullen Voor het melden van de schade bij je verzekeraar is het erg handig om een lijst te hebben met al je waardevolle bezittingen. Daarvoor kun je de app Stop Heling gebruiken (iOS / Android). Je kunt daarin je belangrijkste bezittingen registreren, compleet met serienummer en foto. Als dan bijvoorbeeld je telefoon wordt gestolen, kan de politie deze onmiddellijk opnemen in de database, zodat die makkelijker kan worden teruggevonden.

Repareren

De verzekeraar kan een vergoeding geven voor reparatie van de schade, zoals een gebroken raam, een ontzette deur of een beschadigd kozijn. Je kunt daarvoor soms een beroep doen op een reparateur met wie de verzekeraar samenwerkt. De verzekeraar betaalt de kosten dan rechtstreeks aan de reparateur. Schakel je toch een eigen reparateur in? Kijk dan goed aan welke regels je je moet houden. Je moet bijvoorbeeld eerst een offerte laten beoordelen. Soms krijg je ook een vergoeding als je de schade zelf repareert. 

©MAXSHOT_PL - stock.adobe.com

Wat moet ik doen bij brandschade?

Als de brandweer eraan te pas komt, wordt de brand automatisch gemeld bij je verzekeraar. Maar je neemt natuurlijk ook zelf contact op. Bij een grote brand zijn er veel verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Niet alleen voor je huis en inboedel, maar ook voor een tijdelijke andere huisvesting en een voorschot voor kleding en toiletspullen waar je de eerste dagen mee doorkomt.

Bij brandschade is het extra belangrijk dat je een lijst van belangrijke spullen op een veilige plek hebt bewaard. Je kunt er nu erg veel aan hebben om een lijst met voorwerpen, typenummers, aankoopbewijzen en foto’s in de cloud te hebben. 

Lees ook: Dit zijn de beste gratis clouddiensten

Wat moet ik doen bij waterschade?

Waterschade valt onder de dekking van de meeste woonverzekeringen, maar er zijn ook veel uitzonderingen. Als je een raam open hebt laten staan en daardoor is regenwater binnengekomen, dan krijg je geen vergoeding. Ook schade door grondwater en door vocht dat door muur heen komt is meestal niet gedekt. Je hebt meestal wel dekking voor schade door lekkage, hevige neerslag (ook als die via de grond je huis binnenkomt) en lokale overstroming.

Meld de waterschade bij je verzekeraar. Er kan dan een inspecteur langskomen om de schade te inspecteren en de oorzaak van de schade te onderzoeken. Aan de hand daarvan bepaalt de verzekeraar de vergoeding. 

©Robert Kneschke

Te lage vergoeding? Schakel een contra-expert in

Of je nu inbraakschade, brandschade of waterschade hebt: je kunt altijd een onafhankelijke contra-expert inschakelen om de schade namens jou te laten opnemen. Grote schades kunnen heel ingewikkeld zijn en er kunnen schadeposten bij komen kijken waar je zelf niet aan gedacht had. Denk je dat het schadebedrag dat je verzekeraar heeft vastgesteld te laag is? Laat dan een contra-expert komen. In veel gevallen vergoedt je verzekeraar de kosten van de contra-expert. Kijk dat na in je polisvoorwaarden. 

Wat moet ik doen als ik zelf schuld heb aan de schade?

Heb je een allriskverzekering, dan kun je schade die je zelf hebt veroorzaakt claimen bij je inboedelverzekering, tenzij dit in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Dat geldt bijvoorbeeld bij roekeloosheid en opzet. Heb je geen allriskverzekering, kijk dan of de oorzaak onder de dekking valt. Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is. Kijk het dus voor de zekerheid even na.

Denk je dat je de schade vergoed kunt krijgen? Vul dan het schadeformulier in. Ook nu komen aankoopbonnen en foto’s van de schade van pas. Denk eraan dat de vergoeding voor mobiele elektronica meestal erg beperkt is. Er kan een eigen risico gelden en soms wordt de schade zelfs helemaal niet vergoed. 

Ook deze schade kan vergoed worden

Je denkt er misschien niet aan, maar ook in deze gevallen kun je recht hebben op een vergoeding van je woonverzekering. 

☐ Schade door stroomuitval

Bij stroomuitval kan de complete inhoud van je koelkast en vriezer bederven. De schade die je hierdoor lijdt, kun je tot een bepaald bedrag terugkrijgen van je inboedelverzekering. Kijk in de polis welke voorwaarden er gelden. De stroom moet bijvoorbeeld minimaal een bepaalde tijd uitgevallen zijn.

☐ Geleende spullen

Had je geleende of gehuurde spullen in huis terwijl er werd ingebroken en zijn ook die spullen gestolen? Veel inboedelverzekeraars geven daarvoor gewoon een vergoeding (tot een bepaald maximum).

☐ Bril kapot

Bij een inboedelverzekering denk je misschien vooral aan meubels en apparatuur. Maar ook kleinere zaken zoals je bril vallen onder je inboedel. Om een vergoeding te kunnen claimen voor een fout door eigen schuld, heb je wel een allriskverzekering nodig.

☐ Tuinmeubels

Spullen die in de tuin staan en die daar ook thuishoren, vallen gewoon onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus in ieder geval voor tuinmeubels, planten, plantenpotten en een parasol. Een barbecue, grasmaaier of gereedschap wordt niet standaard vergoed. Berg die dus op achter slot en grendel. Als ze uit een afgesloten schuur worden gestolen, vallen ze weer wél onder de dekking.

Nieuwe tuinmeubels nodig?

Kijk en vergelijk

☐ Spullen die in de auto liggen

Spullen die uit de auto worden gestolen, kunnen ook onder de inboedelverzekering vallen. De spullen mogen niet in het zicht hebben gelegen en er moeten braaksporen zijn. Je krijgt vaak niet het volledige bedrag terug, omdat er een eigen risico of maximum bedrag kan gelden. 

©kasarp

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5-goede all-in-one-printers voor je thuiswerkplek
© fotofabrika - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5-goede all-in-one-printers voor je thuiswerkplek

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Werk je vaak thuis en moet je met regelmaat documenten afdrukken? Dan is een alles-in-een-printer handig:

Met een all-in-printer kun je naast het afdrukken van je documenten ook kopiëren en scannen. Faxen is zelfs nog mogelijk bij een aantal van dit soort apparaten, maar deze functionaliteit zie je steeds minder terug. Wij vonden een vijftal moderne all-in-one-printers voor thuis- en zakelijk gebruik.

HP OfficeJet Pro 9730e

Dit model is aan de forse kant en kan meer dan alleen de standaard A4-pagina’s aan. Handig als je ook weleens posters, schema’s of bouwtekeningen wilt afdrukken. Hij kan dubbelzijdig printen en heeft een invoerlade die zelf stapels papier doorvoert om te kopiëren of te scannen. Daardoor hoef je niet steeds blad voor blad te werken. De inktpatronen zijn niet heel groot, waardoor je bij veel gebruik regelmatig moet vervangen. Voor iemand die vooral documenten afdrukt en af en toe groter papier nodig heeft, is dit een praktische oplossing die veel werk uit handen neemt.

papierformaten: A3 / A4
aantal vellen: 500
netwerkaansluiting: Wifi / Ethernet

Canon PIXMA TS7450I

Dit is een compacte alles-in-één voor thuisgebruik. Je kunt er documenten en foto’s mee printen, scannen en kopiëren. Automatische invoer is niet mogelijk, waardoor je bij grotere print- of scanopdrachten soms wat meer handmatig werk hebt. De cartridges zijn klein, waardoor je ze sneller moet vervangen, zeker als je regelmatig print. Daar staat tegenover dat het apparaat eenvoudig is in gebruik en niet veel ruimte inneemt. Ideaal voor iemand die af en toe een schoolverslag, een recept of een kopie nodig heeft, zonder dat er een groot en ingewikkeld apparaat op het bureau hoeft te staan.

Papierformaten: A4 / A5
Aantal vellen: 20
Netwerkaansluiting: Wifi / Ethernet

Epson EcoTank ET-2876

In plaats van losse cartridges werkt de Epson EcoTank ET-2876 met hervulbare inktreservoirs. Dat betekent dat je een fles in de tank giet en daarna duizenden pagina’s kunt printen. Daarmee liggen de kosten per pagina erg laag. Dubbelzijdig printen of een automatische invoer ontbreken bij dit model. Voor wie regelmatig print en het vervelend vindt om vaak cartridges te kopen, is dit een prettige oplossing. Je hoeft nauwelijks te letten op je inktvoorraad en hebt de zekerheid dat een grote stapel printjes niet meteen de helft van je inktvoorraad opslokt.

Papierformaten: A4 / A5 / Enveloppe
Aantal vellen: 100
Netwerkaansluiting: Wifi

Brother DCP-J1800DW

Deze Brother kan precies wat de meeste mensen thuis nodig hebben: printen, scannen en kopiëren. De snelheid is prima voor dagelijks gebruik en hij werkt ook draadloos, zodat je niet per se een kabel nodig hebt. Luxe opties zoals dubbelzijdig printen of een automatische invoer zijn er niet, dus grote scan- of kopieerklussen kosten wat meer tijd. De cartridges zijn klein, maar er zijn grotere varianten die iets langer meegaan. Daarmee is het vooral een geschikte printer voor huis-tuin-en-keukengebruik, zoals schoolopdrachten, facturen of een kopie van een brief die je even snel wilt bewaren.

Papierformaten: A4
Aantal vellen: 150
Netwerkaansluiting: Wifi / Ethernet

HP Smart Tank 7605

Met deze HP-printer kun je lang vooruit, want de meegeleverde inktflejes zijn genoeg voor duizenden pagina’s. Dat maakt de kosten per print heel laag en je hoeft niet steeds aan nieuwe cartridges te denken. Het apparaat kan dubbelzijdig printen en heeft een automatische invoer voor het scannen van documenten. Qua formaat is hij wat groter dan de gemiddelde thuisprinter, maar daar staat tegenover dat hij erg zuinig werkt. Vooral voor huishoudens of kleine kantoren die veel documenten afdrukken is dit een goede keuze.

Papierformaten: A4
Aantal vellen: 250
Netwerkaansluiting: Wifi / Ethernet

▼ Volgende artikel
ChatGPT-5: slimmer, veelzijdiger en persoonlijker dan ooit
© Selman - stock.adobe.com
Huis

ChatGPT-5: slimmer, veelzijdiger en persoonlijker dan ooit

Met de komst van ChatGPT-5 voelt AI een stuk minder aan als technologie en meer als iemand die echt met je meedenkt. Deze nieuwste versie van OpenAI schakelt moeiteloos tussen snelle feitjes en uitgebreide analyses, begrijpt tekst, beeld én audio, en past zich aan jouw stijl en voorkeuren aan. In dit artikel ontdek je hoe GPT-5 verschilt van zijn voorgangers, welke nieuwe functies het model biedt en waarom dit misschien meer is dan alleen een update.

In dit artikel lees je:

– Wat ChatGPT-5 onderscheidt van eerdere versies – Hoe het model schakelt tussen snelle antwoorden en diepgaande analyses – Welke nieuwe mogelijkheden multimodaal denken biedt – Hoe je de AI persoonlijker kunt instellen in stijl en interface – Waarom GPT-5 betrouwbaarder en veiliger is – Wat de update betekent voor programmeurs en ontwikkelaars

Eerder deze maand presenteerde OpenAI ChatGPT-5, de nieuwste generatie van het taalmodel. Waar eerdere versies vooral draaiden om betere nauwkeurigheid en snellere reacties, moest deze update een echte doorbraak worden. ChatGPT-5 is niet langer zomaar een chatbot, maar een digitale assistent die schakelt tussen bliksemsnelle antwoorden en diepgaande analyses, die beeld en geluid begrijpt, en die bovendien steeds persoonlijker aanvoelt.

Schakelen tussen snelheid en diepgang

Een opvallende vernieuwing is dat ChatGPT-5 geen vast model meer is, maar dynamisch kiest welke modus bij jouw vraag past. Wie een kort en bondig antwoord zoekt, krijgt dat onmiddellijk. Wie een complexe analyse nodig heeft, ziet hoe het model overschakelt naar een uitgebreidere denkmodus. In die stand kan GPT-5 tot wel 196.000 tokens meenemen, waardoor zelfs hele lange documenten of ingewikkelde contexten overzichtelijk blijven.

In GPT-4 werden al voorzichtig de eerste stapjes richting beeldherkenning gezet, maar ChatGPT-5 gaat een stuk verder. Tekst, beeld, audio en zelfs video vloeien moeiteloos samen. Je kunt nu een foto uploaden en vragen stellen over wat er te zien is, een schermafbeelding met code bespreken of zelfs audiofragmenten analyseren. Dankzij koppelingen met diensten als Gmail en Google Agenda verschuift GPT-5 bovendien van adviseur naar een volledig bruikbare collega die je direct kan ondersteunen bij allerlei werkzaamheden.

Ook nieuw: de Agent-functie

Waar eerdere versies vooral reageerden op vragen, kan de Agent zelfstandig acties uitvoeren, plannen maken en externe tools inzetten. Denk aan het doorzoeken van websites, het invullen van formulieren, het versturen van mails of het organiseren van je agenda. Jij blijft daarbij echter altijd in control: je kunt ingrijpen, bijsturen of pauzeren, terwijl de Agent naadloos verdergaat waar hij gebleven was.

©ER | ID.nl

Persoonlijk tintje in stijl en interface

Met ChatGPT-5 kun je voortaan een toon kiezen die beter bij je past. In plaats van één neutrale stem zijn er nu vijf stijlen beschikbaar: Standaard (vrolijk en flexibel), Cynisch (kritisch en sarcastisch), Robot (efficiënt en bot), Luisteraar (attent en ondersteunen) en Whizzkid (onderzoekend en enthousiast). Deze stijl blijft consequent tijdens het al jouw gesprekken. Dat zorgt ervoor dat de AI anders aanvoelt: soms relativerend en humoristisch, soms juist strak en efficiënt, of juist meelevend en speels.

Je kunt zo'n persoonlijkheid instellen via Instellingen > Personalisatie > ChatGPT aanpassen en kies daar bij Persoonlijkheid de stijl die je wilt. Let wel: jouw keuze geldt alleen voor nieuwe gesprekken, lopende chats behouden hun oorspronkelijke toon. Overigens is zo'n persoonlijkheid alleen van invloed op de sfeer van de gesprekken. Vraag je bijvoorbeeld om code of een zakelijke e-mail, dan krijg je nog steeds een helder en technisch antwoord, ook als je de empathische Luisteraar hebt ingesteld.

Sommige gebruikers merken dat de gekozen stijl minder sterk doorkomt wanneer er ook aangepaste instructies of geheugeninstellingen actief zijn. In dat geval krijgen die vaak voorrang. OpenAI werkt bovendien aan nieuwe opties om de toon verder te verfijnen, bijvoorbeeld met schuifjes voor formaliteit of warmte. Daarmee wordt de AI in de toekomst waarschijnlijk nog beter af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren.

Betrouwbaarder en veiliger dan voorheen, maar...

Een veelgehoord punt van kritiek op AI-modellen zijn de zogenoemde hallucinaties: antwoorden die feitelijk niet kloppen. OpenAI belooft dat GPT-5 hier aanzienlijk minder last van heeft. Vooral in gevoelige domeinen, zoals medische en juridische vragen, zijn de antwoorden consistenter en zorgvuldiger. Tegelijkertijd zijn de veiligheidsfilters aangescherpt, zodat schadelijke of misleidende verzoeken vaker worden geweigerd.

In de praktijk merken veel gebruikers dat GPT-5 minder vaak de fout in gaat en betrouwbaarder aanvoelt, vooral bij complexe vragen waar eerdere versies nog weleens ontspoorden. Toch klinkt er ook de nodige scepsis: incidentele fouten en subtiele vooroordelen blijven voorkomen, waardoor kritische controle nodig blijft.

Krachtpatser voor programmeurs

Voor ontwikkelaars opent GPT-5 een hele nieuwe gereedschapskist. Het model schrijft zonder moeite complete scripts, legt ingewikkelde algoritmes begrijpelijk uit en denkt zelfs mee over het ontwerp van een gebruikersinterface. Voor professionals betekent dat sneller van idee naar werkende code werken, terwijl beginners juist profiteren van een laagdrempelige leerpartner die stap voor stap met ze meedenkt.

Meer dan een update...?

GPT-5 wordt wel omschreven als een verfijning, en geen echte revolutie. Toch zorgt juist die verfijning voor het verschil: de interactie voelt nu soepeler aan, de mogelijkheden zijn veelzijdiger en de ervaring is persoonlijker dan ooit. Je hoeft immers niet meer te wisselen tussen 4o, o3, o3-mini, 4.1 of 4.5 – het gebruik van al die verschillende modellen voelde op een gegeven moment toch een beetje rommelig aan. Het samengestelde model combineert snelheid met diepgang, denkt multimodaal, biedt personalisatie en levert bovendien (iets) betrouwbaardere antwoorden dan zijn voorgangers. Dus nee, misschien geen revolutionaire update, maar wel een heel prettige.