ID.nl logo
Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed
© PheelingsMedia - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een woonverzekering keert uit als je schade hebt aan je spullen en/of je eigen huis door brand of inbraak. Maar ook een relaxfauteuil die stukgaat, waterschade door een lekkende wasmachine of een kapotte bril kunnen vergoed worden. Als je het goed aanpakt, is de vergoeding in één keer geregeld.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe claim je schade na een inbraak?
  • Waar moet je op letten bij een schadeclaim bij brand?
  • Welke voorwaarden gelden er voor het claimen van waterschade?
  • Wat kun je claimen bij schade door eigen schuld?  

Lees ook: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Wat dekt je woonverzekering?

Om schade te kunnen claimen op je woonverzekering, moet je eerst weten wat er onder de dekking valt. Als je een allrisk woonverzekering hebt, zijn alle schades aan de spullen en aan je eigen huis gedekt, tenzij het in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Het voordeel van een allriskverzekering is dat die ook schade dekt doordat je je telefoon hebt laten vallen of een vaas hebt omgestoten. Heb je geen allriskverzekering, dan zijn alleen de schadeoorzaken gedekt die in de polis worden genoemd. Brand en inbraak zijn altijd gedekt en bepaalde vormen van waterschade ook.

Verder is het belangrijk om te weten dat voor sommige spullen een maximumvergoeding geldt. Dit geldt voor kostbaarheden, zoals sieraden, computerapparatuur en kunst, en voor (mobiele) elektronica, zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s. Je kunt de vergoedingen voor deze categorieën vaak wel verhogen.

Ook bepaalde situaties geven niet standaard recht op vergoeding, zoals diefstal of beschadiging van spullen buitenshuis en schade tijdens tijdelijke verhuur van je huis. Ook hiervoor kun je je bijverzekeren. 

Wat moet ik doen bij inbraakschade?

Een inbraak is een schokkende gebeurtenis. Ontdek je de inbraak terwijl de inbreker nog in huis of in de buurt is? Bel dan direct 112. De politie kan de dader dan misschien oppakken. Ontdek je de inbraak pas later? Ook dan heb je de politie nodig, maar daarvoor moet je het nummer voor niet-spoedeisende zaken bellen: 0900-8844. De politie komt dan naar je toe om de aangifte op te nemen.

Hebben de inbrekers je kasten en lades overhoop gehaald? Misschien heb je dan de neiging om alles te gaan opruimen, maar dat kun je beter niet doen. Het is voor de politie belangrijk om de situatie te kunnen onderzoeken op eventuele sporen. Ook de inbraakmethode is daarbij van belang, dus laat ook een geforceerd slot of een gebroken raam even voor wat het is. 

©Gina Sanders

Verzamel bewijs

Maak foto’s van de situatie. Fotografeer bijvoorbeeld beschadigingen aan de buitenkant van het huis. Maak ook foto’s van beschadigingen in huis en van de plekken waar de inbrekers bezig zijn geweest of spullen hebben weggehaald. Als je een digitale bewakingscamera of slimme deurbel hebt, kan die ook voor bewijsmateriaal zorgen. Geef deze beelden aan de politie. 

🚨 Zijn er bankpassen, creditcards en/of mobiele telefoons gestolen? Blokkeer deze dan zo snel mogelijk.

Stel je verzekeraar op de hoogte

Na een inbraak moet je ook zo snel mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar kan dat telefonisch, via de website of via de app. Op het schadeformulier vul je in welke spullen er zijn gestolen en wat er beschadigd is. Het is belangrijk om daar zo precies mogelijk in te zijn. Wat is het merk- en typenummer van de gestolen telefoon of camera? Heb je er een foto van? Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken en om welk materiaal gaat het? Hoe oud zijn je spullen en materialen? Ook hiervoor heb je bewijsmateriaal nodig, zoals aankoopbewijzen en facturen. Geef ook aan wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en om welk bedrag het gaat. De verzekeraar heeft ook het proces verbaal nodig. Bij grote schades komt een schade-expert van de verzekering een inspectie doen. Deze schade-expert bepaalt de omvang van de schade en de vergoeding. 

🚨 Registreer je spullen Voor het melden van de schade bij je verzekeraar is het erg handig om een lijst te hebben met al je waardevolle bezittingen. Daarvoor kun je de app Stop Heling gebruiken (iOS / Android). Je kunt daarin je belangrijkste bezittingen registreren, compleet met serienummer en foto. Als dan bijvoorbeeld je telefoon wordt gestolen, kan de politie deze onmiddellijk opnemen in de database, zodat die makkelijker kan worden teruggevonden.

Repareren

De verzekeraar kan een vergoeding geven voor reparatie van de schade, zoals een gebroken raam, een ontzette deur of een beschadigd kozijn. Je kunt daarvoor soms een beroep doen op een reparateur met wie de verzekeraar samenwerkt. De verzekeraar betaalt de kosten dan rechtstreeks aan de reparateur. Schakel je toch een eigen reparateur in? Kijk dan goed aan welke regels je je moet houden. Je moet bijvoorbeeld eerst een offerte laten beoordelen. Soms krijg je ook een vergoeding als je de schade zelf repareert. 

©MAXSHOT_PL - stock.adobe.com

Wat moet ik doen bij brandschade?

Als de brandweer eraan te pas komt, wordt de brand automatisch gemeld bij je verzekeraar. Maar je neemt natuurlijk ook zelf contact op. Bij een grote brand zijn er veel verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Niet alleen voor je huis en inboedel, maar ook voor een tijdelijke andere huisvesting en een voorschot voor kleding en toiletspullen waar je de eerste dagen mee doorkomt.

Bij brandschade is het extra belangrijk dat je een lijst van belangrijke spullen op een veilige plek hebt bewaard. Je kunt er nu erg veel aan hebben om een lijst met voorwerpen, typenummers, aankoopbewijzen en foto’s in de cloud te hebben. 

Lees ook: Dit zijn de beste gratis clouddiensten

Wat moet ik doen bij waterschade?

Waterschade valt onder de dekking van de meeste woonverzekeringen, maar er zijn ook veel uitzonderingen. Als je een raam open hebt laten staan en daardoor is regenwater binnengekomen, dan krijg je geen vergoeding. Ook schade door grondwater en door vocht dat door muur heen komt is meestal niet gedekt. Je hebt meestal wel dekking voor schade door lekkage, hevige neerslag (ook als die via de grond je huis binnenkomt) en lokale overstroming.

Meld de waterschade bij je verzekeraar. Er kan dan een inspecteur langskomen om de schade te inspecteren en de oorzaak van de schade te onderzoeken. Aan de hand daarvan bepaalt de verzekeraar de vergoeding. 

©Robert Kneschke

Te lage vergoeding? Schakel een contra-expert in

Of je nu inbraakschade, brandschade of waterschade hebt: je kunt altijd een onafhankelijke contra-expert inschakelen om de schade namens jou te laten opnemen. Grote schades kunnen heel ingewikkeld zijn en er kunnen schadeposten bij komen kijken waar je zelf niet aan gedacht had. Denk je dat het schadebedrag dat je verzekeraar heeft vastgesteld te laag is? Laat dan een contra-expert komen. In veel gevallen vergoedt je verzekeraar de kosten van de contra-expert. Kijk dat na in je polisvoorwaarden. 

Wat moet ik doen als ik zelf schuld heb aan de schade?

Heb je een allriskverzekering, dan kun je schade die je zelf hebt veroorzaakt claimen bij je inboedelverzekering, tenzij dit in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Dat geldt bijvoorbeeld bij roekeloosheid en opzet. Heb je geen allriskverzekering, kijk dan of de oorzaak onder de dekking valt. Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is. Kijk het dus voor de zekerheid even na.

Denk je dat je de schade vergoed kunt krijgen? Vul dan het schadeformulier in. Ook nu komen aankoopbonnen en foto’s van de schade van pas. Denk eraan dat de vergoeding voor mobiele elektronica meestal erg beperkt is. Er kan een eigen risico gelden en soms wordt de schade zelfs helemaal niet vergoed. 

Ook deze schade kan vergoed worden

Je denkt er misschien niet aan, maar ook in deze gevallen kun je recht hebben op een vergoeding van je woonverzekering. 

☐ Schade door stroomuitval

Bij stroomuitval kan de complete inhoud van je koelkast en vriezer bederven. De schade die je hierdoor lijdt, kun je tot een bepaald bedrag terugkrijgen van je inboedelverzekering. Kijk in de polis welke voorwaarden er gelden. De stroom moet bijvoorbeeld minimaal een bepaalde tijd uitgevallen zijn.

☐ Geleende spullen

Had je geleende of gehuurde spullen in huis terwijl er werd ingebroken en zijn ook die spullen gestolen? Veel inboedelverzekeraars geven daarvoor gewoon een vergoeding (tot een bepaald maximum).

☐ Bril kapot

Bij een inboedelverzekering denk je misschien vooral aan meubels en apparatuur. Maar ook kleinere zaken zoals je bril vallen onder je inboedel. Om een vergoeding te kunnen claimen voor een fout door eigen schuld, heb je wel een allriskverzekering nodig.

☐ Tuinmeubels

Spullen die in de tuin staan en die daar ook thuishoren, vallen gewoon onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus in ieder geval voor tuinmeubels, planten, plantenpotten en een parasol. Een barbecue, grasmaaier of gereedschap wordt niet standaard vergoed. Berg die dus op achter slot en grendel. Als ze uit een afgesloten schuur worden gestolen, vallen ze weer wél onder de dekking.

Nieuwe tuinmeubels nodig?

Kijk en vergelijk

☐ Spullen die in de auto liggen

Spullen die uit de auto worden gestolen, kunnen ook onder de inboedelverzekering vallen. De spullen mogen niet in het zicht hebben gelegen en er moeten braaksporen zijn. Je krijgt vaak niet het volledige bedrag terug, omdat er een eigen risico of maximum bedrag kan gelden. 

©kasarp

▼ Volgende artikel
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl: