ID.nl logo
Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed
© PheelingsMedia - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een woonverzekering keert uit als je schade hebt aan je spullen en/of je eigen huis door brand of inbraak. Maar ook een relaxfauteuil die stukgaat, waterschade door een lekkende wasmachine of een kapotte bril kunnen vergoed worden. Als je het goed aanpakt, is de vergoeding in één keer geregeld.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe claim je schade na een inbraak?
  • Waar moet je op letten bij een schadeclaim bij brand?
  • Welke voorwaarden gelden er voor het claimen van waterschade?
  • Wat kun je claimen bij schade door eigen schuld?  

Lees ook: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Wat dekt je woonverzekering?

Om schade te kunnen claimen op je woonverzekering, moet je eerst weten wat er onder de dekking valt. Als je een allrisk woonverzekering hebt, zijn alle schades aan de spullen en aan je eigen huis gedekt, tenzij het in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Het voordeel van een allriskverzekering is dat die ook schade dekt doordat je je telefoon hebt laten vallen of een vaas hebt omgestoten. Heb je geen allriskverzekering, dan zijn alleen de schadeoorzaken gedekt die in de polis worden genoemd. Brand en inbraak zijn altijd gedekt en bepaalde vormen van waterschade ook.

Verder is het belangrijk om te weten dat voor sommige spullen een maximumvergoeding geldt. Dit geldt voor kostbaarheden, zoals sieraden, computerapparatuur en kunst, en voor (mobiele) elektronica, zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s. Je kunt de vergoedingen voor deze categorieën vaak wel verhogen.

Ook bepaalde situaties geven niet standaard recht op vergoeding, zoals diefstal of beschadiging van spullen buitenshuis en schade tijdens tijdelijke verhuur van je huis. Ook hiervoor kun je je bijverzekeren. 

Wat moet ik doen bij inbraakschade?

Een inbraak is een schokkende gebeurtenis. Ontdek je de inbraak terwijl de inbreker nog in huis of in de buurt is? Bel dan direct 112. De politie kan de dader dan misschien oppakken. Ontdek je de inbraak pas later? Ook dan heb je de politie nodig, maar daarvoor moet je het nummer voor niet-spoedeisende zaken bellen: 0900-8844. De politie komt dan naar je toe om de aangifte op te nemen.

Hebben de inbrekers je kasten en lades overhoop gehaald? Misschien heb je dan de neiging om alles te gaan opruimen, maar dat kun je beter niet doen. Het is voor de politie belangrijk om de situatie te kunnen onderzoeken op eventuele sporen. Ook de inbraakmethode is daarbij van belang, dus laat ook een geforceerd slot of een gebroken raam even voor wat het is. 

©Gina Sanders

Verzamel bewijs

Maak foto’s van de situatie. Fotografeer bijvoorbeeld beschadigingen aan de buitenkant van het huis. Maak ook foto’s van beschadigingen in huis en van de plekken waar de inbrekers bezig zijn geweest of spullen hebben weggehaald. Als je een digitale bewakingscamera of slimme deurbel hebt, kan die ook voor bewijsmateriaal zorgen. Geef deze beelden aan de politie. 

🚨 Zijn er bankpassen, creditcards en/of mobiele telefoons gestolen? Blokkeer deze dan zo snel mogelijk.

Stel je verzekeraar op de hoogte

Na een inbraak moet je ook zo snel mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar kan dat telefonisch, via de website of via de app. Op het schadeformulier vul je in welke spullen er zijn gestolen en wat er beschadigd is. Het is belangrijk om daar zo precies mogelijk in te zijn. Wat is het merk- en typenummer van de gestolen telefoon of camera? Heb je er een foto van? Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken en om welk materiaal gaat het? Hoe oud zijn je spullen en materialen? Ook hiervoor heb je bewijsmateriaal nodig, zoals aankoopbewijzen en facturen. Geef ook aan wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en om welk bedrag het gaat. De verzekeraar heeft ook het proces verbaal nodig. Bij grote schades komt een schade-expert van de verzekering een inspectie doen. Deze schade-expert bepaalt de omvang van de schade en de vergoeding. 

🚨 Registreer je spullen Voor het melden van de schade bij je verzekeraar is het erg handig om een lijst te hebben met al je waardevolle bezittingen. Daarvoor kun je de app Stop Heling gebruiken (iOS / Android). Je kunt daarin je belangrijkste bezittingen registreren, compleet met serienummer en foto. Als dan bijvoorbeeld je telefoon wordt gestolen, kan de politie deze onmiddellijk opnemen in de database, zodat die makkelijker kan worden teruggevonden.

Repareren

De verzekeraar kan een vergoeding geven voor reparatie van de schade, zoals een gebroken raam, een ontzette deur of een beschadigd kozijn. Je kunt daarvoor soms een beroep doen op een reparateur met wie de verzekeraar samenwerkt. De verzekeraar betaalt de kosten dan rechtstreeks aan de reparateur. Schakel je toch een eigen reparateur in? Kijk dan goed aan welke regels je je moet houden. Je moet bijvoorbeeld eerst een offerte laten beoordelen. Soms krijg je ook een vergoeding als je de schade zelf repareert. 

©MAXSHOT_PL - stock.adobe.com

Wat moet ik doen bij brandschade?

Als de brandweer eraan te pas komt, wordt de brand automatisch gemeld bij je verzekeraar. Maar je neemt natuurlijk ook zelf contact op. Bij een grote brand zijn er veel verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Niet alleen voor je huis en inboedel, maar ook voor een tijdelijke andere huisvesting en een voorschot voor kleding en toiletspullen waar je de eerste dagen mee doorkomt.

Bij brandschade is het extra belangrijk dat je een lijst van belangrijke spullen op een veilige plek hebt bewaard. Je kunt er nu erg veel aan hebben om een lijst met voorwerpen, typenummers, aankoopbewijzen en foto’s in de cloud te hebben. 

Lees ook: Dit zijn de beste gratis clouddiensten

Wat moet ik doen bij waterschade?

Waterschade valt onder de dekking van de meeste woonverzekeringen, maar er zijn ook veel uitzonderingen. Als je een raam open hebt laten staan en daardoor is regenwater binnengekomen, dan krijg je geen vergoeding. Ook schade door grondwater en door vocht dat door muur heen komt is meestal niet gedekt. Je hebt meestal wel dekking voor schade door lekkage, hevige neerslag (ook als die via de grond je huis binnenkomt) en lokale overstroming.

Meld de waterschade bij je verzekeraar. Er kan dan een inspecteur langskomen om de schade te inspecteren en de oorzaak van de schade te onderzoeken. Aan de hand daarvan bepaalt de verzekeraar de vergoeding. 

©Robert Kneschke

Te lage vergoeding? Schakel een contra-expert in

Of je nu inbraakschade, brandschade of waterschade hebt: je kunt altijd een onafhankelijke contra-expert inschakelen om de schade namens jou te laten opnemen. Grote schades kunnen heel ingewikkeld zijn en er kunnen schadeposten bij komen kijken waar je zelf niet aan gedacht had. Denk je dat het schadebedrag dat je verzekeraar heeft vastgesteld te laag is? Laat dan een contra-expert komen. In veel gevallen vergoedt je verzekeraar de kosten van de contra-expert. Kijk dat na in je polisvoorwaarden. 

Wat moet ik doen als ik zelf schuld heb aan de schade?

Heb je een allriskverzekering, dan kun je schade die je zelf hebt veroorzaakt claimen bij je inboedelverzekering, tenzij dit in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Dat geldt bijvoorbeeld bij roekeloosheid en opzet. Heb je geen allriskverzekering, kijk dan of de oorzaak onder de dekking valt. Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is. Kijk het dus voor de zekerheid even na.

Denk je dat je de schade vergoed kunt krijgen? Vul dan het schadeformulier in. Ook nu komen aankoopbonnen en foto’s van de schade van pas. Denk eraan dat de vergoeding voor mobiele elektronica meestal erg beperkt is. Er kan een eigen risico gelden en soms wordt de schade zelfs helemaal niet vergoed. 

Ook deze schade kan vergoed worden

Je denkt er misschien niet aan, maar ook in deze gevallen kun je recht hebben op een vergoeding van je woonverzekering. 

☐ Schade door stroomuitval

Bij stroomuitval kan de complete inhoud van je koelkast en vriezer bederven. De schade die je hierdoor lijdt, kun je tot een bepaald bedrag terugkrijgen van je inboedelverzekering. Kijk in de polis welke voorwaarden er gelden. De stroom moet bijvoorbeeld minimaal een bepaalde tijd uitgevallen zijn.

☐ Geleende spullen

Had je geleende of gehuurde spullen in huis terwijl er werd ingebroken en zijn ook die spullen gestolen? Veel inboedelverzekeraars geven daarvoor gewoon een vergoeding (tot een bepaald maximum).

☐ Bril kapot

Bij een inboedelverzekering denk je misschien vooral aan meubels en apparatuur. Maar ook kleinere zaken zoals je bril vallen onder je inboedel. Om een vergoeding te kunnen claimen voor een fout door eigen schuld, heb je wel een allriskverzekering nodig.

☐ Tuinmeubels

Spullen die in de tuin staan en die daar ook thuishoren, vallen gewoon onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus in ieder geval voor tuinmeubels, planten, plantenpotten en een parasol. Een barbecue, grasmaaier of gereedschap wordt niet standaard vergoed. Berg die dus op achter slot en grendel. Als ze uit een afgesloten schuur worden gestolen, vallen ze weer wél onder de dekking.

Nieuwe tuinmeubels nodig?

Kijk en vergelijk

☐ Spullen die in de auto liggen

Spullen die uit de auto worden gestolen, kunnen ook onder de inboedelverzekering vallen. De spullen mogen niet in het zicht hebben gelegen en er moeten braaksporen zijn. Je krijgt vaak niet het volledige bedrag terug, omdat er een eigen risico of maximum bedrag kan gelden. 

©kasarp

▼ Volgende artikel
Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen
Huis

Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen

Samsung gaat in 2026 meer televisies met Micro RGB-schermen uitbrengen. Het nieuwe assortiment omvat modellen van 55, 65, 75, 85, 100 en 115 inch. De nieuwe serie introduceert de volgende evolutie van Samsungs Micro RGB-schermtechnologie en zet volgens het bedrijf een nieuwe standaard voor premium kijkervaringen thuis.

"Met de nieuwste technologie van Samsung levert ons Micro RGB-portfolio levendige kleuren en helderheid die bij films, sport en tv-programma's zorgen voor een levensechter en meeslepender beeld", aldus Hun Lee, Executive Vice President van de Visual Display (VD) Business bij Samsung Electronics. "We breiden het assortiment voor 2026 uit met een nieuwe premiumcategorie met voor elke moderne woonruimte een geschikt formaat, terwijl onze hoogste beeldnormen gehandhaafd blijven."

Consumenten willen volgens Samsung steeds vaker televisies met een betere beeldkwaliteit, wat een belangrijke reden is waarom veel kijkers upgraden naar duurdere modellen. Elk Micro RGB-model maakt gebruik van een geavanceerde schermarchitectuur die gericht is op technische precisie en hoogwaardige beeldprestaties, of het nu in een grote woonruimte staat of als premium scherm in een kleinere ruimte dient.

De nieuwe Micro RGB-technologie bouwt voort op het 115-inch model dat eerder in 2025 werd geïntroduceerd. De technologie maakt gebruik van rode, groene en blauwe LED's van minder dan 100 µm die elk onafhankelijk van elkaar licht uitstralen. Deze schermarchitectuur maakt nauwkeurige lichtregeling en verbeterde kleurnauwkeurigheid mogelijk.

Motion enhancer en upscaling

De tv's zijn uitgerust met verbeterde beeldverwerkingstechnologieën zoals 4K AI Upscaling Pro en AI Motion Enhancer Pro, die helderheid verfijnen en bewegingen vloeiender maken. De Micro RGB AI Engine Pro is voorzien van een AI-chipset die per frame nauwkeurigere helderheid en realisme mogelijk maakt. De technologie Micro RGB Precision Color 100 heeft een VDE-certificering en haalt volgens Samsung 100% van het BT.2020-kleurenpalet.

Verder beschikken de modellen over de verbeterde Vision AI Companion, een multi-agent platform dat op een groot taalmodel (LLM) gestuurde intelligentie en natuurlijke gesprekken via Bixby combineert. Dit maakt functies mogelijk zoals gespreksgericht zoeken en interactieve Q&A. Samsungs Glare Free-technologie minimaliseert reflecties voor betere kleuren en contrast in verschillende lichtomstandigheden.

De audiofuncties omvatten Dolby Atmos voor multidimensionaal geluid, Adaptive Sound Pro voor geoptimaliseerde helderheid en Q-Symphony, dat TV-luidsprekers verbindt met compatibele Samsung-apparaten. Alle Samsung-tv's van 2026 zijn ook voorzien van Eclipsa Audio, een nieuw ruimtelijk geluidssysteem voor 3D-audio.

Samsung zal zijn nieuwe Micro RGB-assortiment presenteren op CES 2026, die van 6 tot en met 9 januari plaatsvindt in Las Vegas.

▼ Volgende artikel
Van budget tot stijl: zo plan je je keuken met Bemmel & Kroon
© Bemmel & Kroon
Huis

Van budget tot stijl: zo plan je je keuken met Bemmel & Kroon

Een complete keuken kopen begint met goede keuzes: wat is je budget, welke opstelling past bij je ruimte en welke stijl voelt als thuis? Bij Bemmel & Kroon kun je jouw keuken volledig op maat samenstellen. In dit artikel lees je hoe je slim en doordacht je nieuwe keuken plant, zodat je jarenlang plezier hebt van elke keuze.

In dit artikel lees je:
  • Waar je op moet letten bij het bepalen van je keukenbudget

  • Hoe je de juiste keukenopstelling kiest voor jouw ruimte

  • Welke keukenstijlen Bemmel & Kroon aanbiedt en hoe je de juiste selecteert

  • Waarom een complete keuken een slimme keuze kan zijn

  • Hoe je met de tips van Bemmel & Kroon je keuken slim en toekomstbestendig plant

Een nieuwe keuken koop je niet zomaar even; het is een investering in de sfeer van je huis en je dagelijkse comfort. Het is de plek waar je de dag begint met koffie en waar je 's avonds samenkomt. Als je op zoek bent naar een complete keuken die jarenlang meegaat, biedt Bemmel & Kroon volop mogelijkheden. Voordat je echter knopen doorhakt, is het slim om even stil te staan bij drie basiselementen: je budget, de ideale opstelling en de juiste stijl. Deze factoren bepalen samen of je nieuwe keuken straks niet alleen een plaatje is om te zien, maar ook een fijne plek om in te leven.

Realistisch budgetteren voor jouw droomkeuken

De prijs van een complete keuken bij Bemmel & Kroon hangt volledig af van jouw specifieke wensen. Denk daarbij aan de afmetingen, de gekozen materialen, de apparatuur en de mate van luxe in de afwerking. Een compacte, rechte keuken is vanzelfsprekend voordeliger dan een uitgebreide maatwerkopstelling met high-end apparatuur.

Omdat je bij Bemmel & Kroon alles zelf kunt samenstellen – van de kasten en fronten tot het werkblad – heb je veel grip op de kosten. Het is daarom verstandig om vooraf een budget vast te stellen. Zo kun je gericht keuzes maken en bepalen waar je wilt investeren in luxe en waar je wellicht concessies doet. Een goede planning vooraf voorkomt dat je later opties moet schrappen en zorgt dat je binnen jouw budget een prachtig resultaat neerzet.

©Bemmel & Kroon

Afgestemd op jouw ruimte en ritme

De indeling van de keuken is bepalend voor het gebruiksgemak. Hoe je kookt, beweegt en leeft in de ruimte, hangt af van de juiste flow. Bij Bemmel & Kroon heb je keuze uit alle denkbare vormen: van een rechte opstelling of hoekkeuken tot een U-vorm of een royaal kookeiland.

Heb je wat minder ruimte, dan werkt een compact ontwerp vaak het prettigst. In een open woning kan een kookeiland juist dienen als sociaal middelpunt of als mooie overgang naar de woonkamer. Denk hierbij goed na over je looproutes en de zogeheten werkdriehoek tussen koken, spoelen en koelen. Bemmel & Kroon kijkt graag met je mee; niet alleen naar het ontwerp, maar ook naar hoe de keuken past in jouw toekomstige woonritme.

Waar smaak en functionaliteit elkaar ontmoeten

Minstens zo belangrijk als de opstelling is de uitstraling van je keuken. Dit is waar jouw persoonlijke smaak echt tot leven komt. Of je nu houdt van strak en modern met greeploze fronten, of juist de warmte zoekt van een landelijke stijl met natuurlijke houtstructuren; de opties in afwerking, grepen en werkbladen zijn eindeloos.

Bedenk wel dat stijl en materiaal hand in hand gaan met functionaliteit. Een bepaald werkblad kan prachtig zijn, maar vraagt misschien meer onderhoud. Door hier een goede balans in te vinden, zorg je ervoor dat de keuken ook na jaren intensief gebruik nog steeds prettig aanvoelt en mooi oogt.

©Bemmel & Kroon

Alles onder één dak voor een zorgeloze keuze

Het grote voordeel van een complete keuken bij Bemmel & Kroon is dat je niet voor elk onderdeel naar een andere winkel hoeft. Ze profileren zich als een totaalpartner waarbij kasten, apparatuur en afwerking naadloos op elkaar aansluiten. Met tientallen opstellingen in de showrooms ter inspiratie, en de mogelijkheid om alles op maat aan te passen, krijg je de vrijheid om jouw ideale plaatje te creëren zonder het overzicht te verliezen. Dat geeft rust en duidelijkheid tijdens het koopproces.

Slimme vragen voor een vliegende start

Om het meeste uit je bezoek aan de showroom te halen, helpt het om jezelf vooraf drie vragen te stellen. Vraag jezelf ten eerste af wat je maximale budget is en hoe je dat wilt verdelen over apparatuur en materialen. Bedenk daarnaast welke opstelling het best bij de fysieke ruimte en jouw levensstijl past. Tot slot is het goed om alvast na te denken over welke sfeer en materialen aansluiten bij de rest van je interieur. Als je deze antwoorden globaal in je hoofd hebt, kunnen de adviseurs van Bemmel & Kroon je veel gerichter helpen aan een ontwerp dat niet alleen mooi is, maar ook toekomstbestendig.

©Bemmel & Kroon

Waarom kiezen voor Bemmel & Kroon?

Als gevestigde keukenspecialist combineert Bemmel & Kroon jarenlange ervaring met een enorm breed aanbod. Met zo'n 150 keukenopstellingen verspreid over diverse showrooms is er altijd wel een stijl die je aanspreekt. Of je nu gaat voor een functionele basiskeuken of een luxe maatwerkproject: ze bieden de deskundigheid en de flexibiliteit om jouw droomkeuken werkelijkheid te maken. Maak snel een afspraak!

Toe aan een nieuwe keuken?

Laat je inspireren door de keukens van Bemmel & Kroon!