ID.nl logo
Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed
© PheelingsMedia - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een woonverzekering keert uit als je schade hebt aan je spullen en/of je eigen huis door brand of inbraak. Maar ook een relaxfauteuil die stukgaat, waterschade door een lekkende wasmachine of een kapotte bril kunnen vergoed worden. Als je het goed aanpakt, is de vergoeding in één keer geregeld.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe claim je schade na een inbraak?
  • Waar moet je op letten bij een schadeclaim bij brand?
  • Welke voorwaarden gelden er voor het claimen van waterschade?
  • Wat kun je claimen bij schade door eigen schuld?  

Lees ook: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Wat dekt je woonverzekering?

Om schade te kunnen claimen op je woonverzekering, moet je eerst weten wat er onder de dekking valt. Als je een allrisk woonverzekering hebt, zijn alle schades aan de spullen en aan je eigen huis gedekt, tenzij het in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Het voordeel van een allriskverzekering is dat die ook schade dekt doordat je je telefoon hebt laten vallen of een vaas hebt omgestoten. Heb je geen allriskverzekering, dan zijn alleen de schadeoorzaken gedekt die in de polis worden genoemd. Brand en inbraak zijn altijd gedekt en bepaalde vormen van waterschade ook.

Verder is het belangrijk om te weten dat voor sommige spullen een maximumvergoeding geldt. Dit geldt voor kostbaarheden, zoals sieraden, computerapparatuur en kunst, en voor (mobiele) elektronica, zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s. Je kunt de vergoedingen voor deze categorieën vaak wel verhogen.

Ook bepaalde situaties geven niet standaard recht op vergoeding, zoals diefstal of beschadiging van spullen buitenshuis en schade tijdens tijdelijke verhuur van je huis. Ook hiervoor kun je je bijverzekeren. 

Wat moet ik doen bij inbraakschade?

Een inbraak is een schokkende gebeurtenis. Ontdek je de inbraak terwijl de inbreker nog in huis of in de buurt is? Bel dan direct 112. De politie kan de dader dan misschien oppakken. Ontdek je de inbraak pas later? Ook dan heb je de politie nodig, maar daarvoor moet je het nummer voor niet-spoedeisende zaken bellen: 0900-8844. De politie komt dan naar je toe om de aangifte op te nemen.

Hebben de inbrekers je kasten en lades overhoop gehaald? Misschien heb je dan de neiging om alles te gaan opruimen, maar dat kun je beter niet doen. Het is voor de politie belangrijk om de situatie te kunnen onderzoeken op eventuele sporen. Ook de inbraakmethode is daarbij van belang, dus laat ook een geforceerd slot of een gebroken raam even voor wat het is. 

©Gina Sanders

Verzamel bewijs

Maak foto’s van de situatie. Fotografeer bijvoorbeeld beschadigingen aan de buitenkant van het huis. Maak ook foto’s van beschadigingen in huis en van de plekken waar de inbrekers bezig zijn geweest of spullen hebben weggehaald. Als je een digitale bewakingscamera of slimme deurbel hebt, kan die ook voor bewijsmateriaal zorgen. Geef deze beelden aan de politie. 

🚨 Zijn er bankpassen, creditcards en/of mobiele telefoons gestolen? Blokkeer deze dan zo snel mogelijk.

Stel je verzekeraar op de hoogte

Na een inbraak moet je ook zo snel mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar kan dat telefonisch, via de website of via de app. Op het schadeformulier vul je in welke spullen er zijn gestolen en wat er beschadigd is. Het is belangrijk om daar zo precies mogelijk in te zijn. Wat is het merk- en typenummer van de gestolen telefoon of camera? Heb je er een foto van? Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken en om welk materiaal gaat het? Hoe oud zijn je spullen en materialen? Ook hiervoor heb je bewijsmateriaal nodig, zoals aankoopbewijzen en facturen. Geef ook aan wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en om welk bedrag het gaat. De verzekeraar heeft ook het proces verbaal nodig. Bij grote schades komt een schade-expert van de verzekering een inspectie doen. Deze schade-expert bepaalt de omvang van de schade en de vergoeding. 

🚨 Registreer je spullen Voor het melden van de schade bij je verzekeraar is het erg handig om een lijst te hebben met al je waardevolle bezittingen. Daarvoor kun je de app Stop Heling gebruiken (iOS / Android). Je kunt daarin je belangrijkste bezittingen registreren, compleet met serienummer en foto. Als dan bijvoorbeeld je telefoon wordt gestolen, kan de politie deze onmiddellijk opnemen in de database, zodat die makkelijker kan worden teruggevonden.

Repareren

De verzekeraar kan een vergoeding geven voor reparatie van de schade, zoals een gebroken raam, een ontzette deur of een beschadigd kozijn. Je kunt daarvoor soms een beroep doen op een reparateur met wie de verzekeraar samenwerkt. De verzekeraar betaalt de kosten dan rechtstreeks aan de reparateur. Schakel je toch een eigen reparateur in? Kijk dan goed aan welke regels je je moet houden. Je moet bijvoorbeeld eerst een offerte laten beoordelen. Soms krijg je ook een vergoeding als je de schade zelf repareert. 

©MAXSHOT_PL - stock.adobe.com

Wat moet ik doen bij brandschade?

Als de brandweer eraan te pas komt, wordt de brand automatisch gemeld bij je verzekeraar. Maar je neemt natuurlijk ook zelf contact op. Bij een grote brand zijn er veel verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Niet alleen voor je huis en inboedel, maar ook voor een tijdelijke andere huisvesting en een voorschot voor kleding en toiletspullen waar je de eerste dagen mee doorkomt.

Bij brandschade is het extra belangrijk dat je een lijst van belangrijke spullen op een veilige plek hebt bewaard. Je kunt er nu erg veel aan hebben om een lijst met voorwerpen, typenummers, aankoopbewijzen en foto’s in de cloud te hebben. 

Lees ook: Dit zijn de beste gratis clouddiensten

Wat moet ik doen bij waterschade?

Waterschade valt onder de dekking van de meeste woonverzekeringen, maar er zijn ook veel uitzonderingen. Als je een raam open hebt laten staan en daardoor is regenwater binnengekomen, dan krijg je geen vergoeding. Ook schade door grondwater en door vocht dat door muur heen komt is meestal niet gedekt. Je hebt meestal wel dekking voor schade door lekkage, hevige neerslag (ook als die via de grond je huis binnenkomt) en lokale overstroming.

Meld de waterschade bij je verzekeraar. Er kan dan een inspecteur langskomen om de schade te inspecteren en de oorzaak van de schade te onderzoeken. Aan de hand daarvan bepaalt de verzekeraar de vergoeding. 

©Robert Kneschke

Te lage vergoeding? Schakel een contra-expert in

Of je nu inbraakschade, brandschade of waterschade hebt: je kunt altijd een onafhankelijke contra-expert inschakelen om de schade namens jou te laten opnemen. Grote schades kunnen heel ingewikkeld zijn en er kunnen schadeposten bij komen kijken waar je zelf niet aan gedacht had. Denk je dat het schadebedrag dat je verzekeraar heeft vastgesteld te laag is? Laat dan een contra-expert komen. In veel gevallen vergoedt je verzekeraar de kosten van de contra-expert. Kijk dat na in je polisvoorwaarden. 

Wat moet ik doen als ik zelf schuld heb aan de schade?

Heb je een allriskverzekering, dan kun je schade die je zelf hebt veroorzaakt claimen bij je inboedelverzekering, tenzij dit in de polisvoorwaarden is uitgesloten. Dat geldt bijvoorbeeld bij roekeloosheid en opzet. Heb je geen allriskverzekering, kijk dan of de oorzaak onder de dekking valt. Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is. Kijk het dus voor de zekerheid even na.

Denk je dat je de schade vergoed kunt krijgen? Vul dan het schadeformulier in. Ook nu komen aankoopbonnen en foto’s van de schade van pas. Denk eraan dat de vergoeding voor mobiele elektronica meestal erg beperkt is. Er kan een eigen risico gelden en soms wordt de schade zelfs helemaal niet vergoed. 

Ook deze schade kan vergoed worden

Je denkt er misschien niet aan, maar ook in deze gevallen kun je recht hebben op een vergoeding van je woonverzekering. 

☐ Schade door stroomuitval

Bij stroomuitval kan de complete inhoud van je koelkast en vriezer bederven. De schade die je hierdoor lijdt, kun je tot een bepaald bedrag terugkrijgen van je inboedelverzekering. Kijk in de polis welke voorwaarden er gelden. De stroom moet bijvoorbeeld minimaal een bepaalde tijd uitgevallen zijn.

☐ Geleende spullen

Had je geleende of gehuurde spullen in huis terwijl er werd ingebroken en zijn ook die spullen gestolen? Veel inboedelverzekeraars geven daarvoor gewoon een vergoeding (tot een bepaald maximum).

☐ Bril kapot

Bij een inboedelverzekering denk je misschien vooral aan meubels en apparatuur. Maar ook kleinere zaken zoals je bril vallen onder je inboedel. Om een vergoeding te kunnen claimen voor een fout door eigen schuld, heb je wel een allriskverzekering nodig.

☐ Tuinmeubels

Spullen die in de tuin staan en die daar ook thuishoren, vallen gewoon onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus in ieder geval voor tuinmeubels, planten, plantenpotten en een parasol. Een barbecue, grasmaaier of gereedschap wordt niet standaard vergoed. Berg die dus op achter slot en grendel. Als ze uit een afgesloten schuur worden gestolen, vallen ze weer wél onder de dekking.

Nieuwe tuinmeubels nodig?

Kijk en vergelijk

☐ Spullen die in de auto liggen

Spullen die uit de auto worden gestolen, kunnen ook onder de inboedelverzekering vallen. De spullen mogen niet in het zicht hebben gelegen en er moeten braaksporen zijn. Je krijgt vaak niet het volledige bedrag terug, omdat er een eigen risico of maximum bedrag kan gelden. 

©kasarp

▼ Volgende artikel
Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)
Huis

Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)

Wie slim shopt, doet het nu. Tijdens Black Friday biedt Dyson forse kortingen op zijn populairste producten – van draadloze stofzuigers tot haarstylingtools met intelligente luchtstroom. Een unieke kans om echte Dyson-kwaliteit in huis te halen, met kortingen die oplopen tot honderden euro’s.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Dyson

Black Friday is hét moment om slimme investeringen te doen. Niet alleen in apparaten die je huishouden lichter maken, maar ook in tools die je dagelijkse routine nét dat beetje beter laten verlopen. Dyson bewijst opnieuw dat technologie en design perfect hand in hand kunnen gaan. Van baanbrekende stofzuigers tot innovatieve haarstylingtools: deze vier toppers zijn tijdelijk extra scherp geprijsd.

Onverslaanbare zuigkracht: de Dyson Gen5detect Absolute

Wie eenmaal met een Dyson heeft gestofzuigd, weet dat het moeilijk is om terug te gaan. De Gen5detect Absolute is het vlaggenschip onder de draadloze stofzuigers, uitgerust met de krachtigste motor die Dyson ooit bouwde. Dankzij de Hyperdymium-motor, die met 135.000 toeren per minuut draait, levert hij tot 250 Air Watts aan zuigkracht – goed voor zelfs het hardnekkigste vuil. De laser-technologie in de Fluffy Optic-vloerzuigmond maakt microscopisch stof zichtbaar dat je normaal over het hoofd ziet, terwijl het HEPA-filter 99,99 procent van de deeltjes tot 0,1 micron opvangt.

©Dyson

Met een looptijd tot zeventig minuten en een verrassend lichte behuizing is dit de ultieme draadloze alleskunner voor elk type vloer. Tijdens Black Friday daalt de prijs van 929 naar 629 euro, een buitenkans voor wie altijd al het beste van het beste wilde.

Check de deal hier!


Slimmer schoonmaken met de Dyson V15 Detect Absolute

Mag het iets compacter, maar niet minder slim? Dan is de V15 Detect Absolute het model dat precies de juiste balans biedt tussen kracht en gebruiksgemak. Ook hier laat de laser-technologie precies zien waar stof zich verstopt, terwijl de zuigkracht van 240 Air Watts en de Digital Motorbar-borstel moeiteloos haren en vuil verwijderen.

©Dyson

Met een accuduur tot een uur en automatische zuigkrachtregeling is dit de perfecte keuze voor gezinnen, huisdiereigenaren of wie gewoon houdt van een vlekkeloos huis. De Black Friday-korting van 799 naar 499 euro maakt het bovendien een bijzonder aantrekkelijke deal!

Check de deal hier!


Van schoon huis naar perfect haar: Dyson Airwrap ID Multi-styler

Dyson-technologie stopt niet bij de drempel van je woonkamer. De Airwrap ID Multi-styler tilt haarstyling naar een nieuw niveau, zonder extreme hitte. Met de Coanda-luchtstroomtechnologie stylet, droogt en vormt hij je haar met lucht in plaats van hitte, waardoor het haar glad en glanzend blijft zonder schade. Dankzij slimme sensoren en de MyDyson-app wordt de warmte en luchtstroom automatisch aangepast aan jouw haartype, of je nu steil, golvend of krullend haar hebt.

©Dyson

De nieuwe Ceramic Pink-editie is bovendien een lust voor het oog: elegant, modern en typisch Dyson. Nu tijdelijk geen 549 maar 399 euro, en voor dat geld haal je een serieus salonwaardige tool in huis!

Check de deal hier!


Professioneel resultaat met de Dyson Airstrait

Wie liever een stijltang gebruikt, ontdekt in de Dyson Airstrait een geheel nieuwe manier van stylen. Geen hete platen, maar een krachtige luchtstroom die het haar droogt én glad maakt in één beweging. De intelligente warmteregeling controleert de temperatuur dertig keer per seconde om je haar te beschermen tegen oververhitting, terwijl de Hyperdymium-motor met 106.000 toeren per minuut zorgt voor directe resultaten.

©Dyson

Het resultaat: glanzend, soepel haar zonder pluizen, met behoud van volume en veerkracht. In het elegante blauw-koperen ontwerp is het ook nog eens een beauty op je kaptafel. Nu voor 349 in plaats van 499 euro!

Check de deal hier!


Profiteer nú van dikke Dyson-deals!

Of je nu je huis wilt upgraden of je kapsel wilt perfectioneren, Black Friday is hét moment om in actie te komen. Dyson combineert innovatie, duurzaamheid en design als geen ander merk, en de huidige kortingen maken het extra verleidelijk om die stap te zetten.

Meer Dyson-deals?

Ga dan snel naar de Black Friday-pagina en profiteer!
▼ Volgende artikel
Binnenkort mogelijk: berichten versturen tussen WhatsApp en andere chatapps
© Xavier Lorenzo - stock.adobe.com
Huis

Binnenkort mogelijk: berichten versturen tussen WhatsApp en andere chatapps

WhatsApp krijgt in Europa een nieuwe mogelijkheid om berichten te delen met andere chatdiensten. BirdyChat en Haiket sluiten als eerste aan. De uitbreiding volgt uit de Digital Markets Act, die voorschrijft dat grote chatdiensten berichten en media moeten kunnen uitwisselen met partijen die hiervoor kiezen.

Na een testperiode rolt Meta de koppeling de komende maanden verder uit. Wie zich aanmeldt, kan vanuit WhatsApp direct communiceren met gebruikers van BirdyChat en Haiket. Met BirdyChat wissel je tekst en foto's uit. Haiket werkt anders: dit is een voice-first app, waardoor de koppeling zich beperkt tot gesproken berichten. Groepsgesprekken komen later, zodra dit door alle partijen ondersteund wordt. De koppeling is optioneel en werkt alleen in Europa. Je schakelt de koppeling zelf in of uit via de instellingen van WhatsApp.

Meta benadrukt dat de aanpak aansluit op de technische eisen van de DMA. Een belangrijk punt is dat derde partijen dezelfde vorm van end-to-end-encryptie moeten gebruiken als WhatsApp. De basis blijft het WhatsApp-protocol, al kunnen gesprekken met andere diensten op enkele punten afwijken van de vertrouwde WhatsApp-chats. Daarom krijgen gebruikers bij het inschakelen eerst een korte toelichting.

Binnenkort verschijnt er een melding in het instellingenmenu. Daar lees je hoe je de koppeling activeert en welke diensten op dat moment zijn aangesloten. De uitrol verloopt in fases en breidt stap voor stap uit naarmate nieuwe partijen zich aansluiten.

©BirdyChat

Beschikbaarheid

De koppeling met BirdyChat en Haiket wordt de komende maanden beschikbaar op Android en iOS binnen de Europese regio. De functie werkt pas nadat je je handmatig hebt aangemeld. Nieuwe diensten kunnen in een later stadium volgen, mits ze voldoen aan de technische eisen voor beveiliging en koppeling.

BirdyChat en Haiket

BirdyChat en Haiket zijn twee kleinere diensten die meedoen aan de nieuwe koppeling met WhatsApp. Beide richten zich op laagdrempelig contact, maar kiezen elk een andere insteek. BirdyChat profileert zich als een onafhankelijke Europese chatdienst waar je naast tekst ook foto's kunt versturen. Haiket is een voice-first app waarin korte gesproken berichten centraal staan.