ID.nl logo
Wil je én rente én belastingvoordeel? Ga groen sparen!
Zekerheid & gemak

Wil je én rente én belastingvoordeel? Ga groen sparen!

Als je duurzaamheid belangrijk vindt, dan let je er vast ook op bij welke bank je je spaargeld onderbrengt. Zo verdien je rente met een goed gevoel. Maar soms kun je met een groene manier van sparen ook nog eens belasting besparen. Win-win dus! We leggen uit hoe dat werkt en waar je precies op moet letten.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: 🌱 Wat is groen sparen? 🌱 Wat zijn de voordelen en nadelen van groen sparen? 🌱 Voor wie is groen sparen interessant? 🌱 Hoe vind je een groene spaarrekening of groen spaardeposito?

Ook interessant voor jou: Op zoek naar hogere spaarrente in het buitenland? Let dan hierop!


Groen sparen is niet hetzelfde als sparen op een gewone spaarrekening bij een duurzame bank. Als je spaart bij een duurzame bank, mag je ervan uitgaan dat je geld niet wordt gebruikt voor zaken die slecht zijn voor het milieu en voor het klimaat. Maar waar je geld wel en niet naartoe gaat, hangt af van het beleid van de bank.

Geld op een gewone spaarrekening telt mee voor het vermogen dat je moet opgeven aan de Belastingdienst. Als je in 2024 meer dan 57.000 euro aan spaargeld en beleggingen hebt, dan moet je daar belasting over betalen. Met je partner samen mag je het dubbele hebben. Heb je samen meer dan 114.000 euro, dan betaal je belasting over je vermogen.

Wat maakt groen sparen anders?

Een groene spaarrekening of groen deposito is een rekening die voldoet aan de eisen van de fiscus om 'groen' te mogen heten. Dat betekent dat minimaal 70 procent van het geld van spaarders wordt ingezet voor groene projecten die zijn goedgekeurd door de overheid. Het geld dat spaarders inleggen gaat bijvoorbeeld naar windenergie, zonne-energie of natuurprojecten. Daarmee doe je als spaarder dus nog meer voor de toekomst van de planeet.

Een ander verschil is dat je voor je groene spaargeld een extra belastingvrijstelling krijgt. Bovenop de vrijstelling van 57.000 euro komt een extra vrijstelling van 71.251 euro per persoon. Dit bedrag mag je op een groene rekening hebben staan zonder dat je er belasting over hoeft te betalen. Dat scheelt om te beginnen aan vermogensbelasting. Daar bovenop krijg je een extra heffingskorting van 0,7 procent. Deze korting mag je aftrekken van de belasting die je moet betalen. 

🚨 LET OP Per 1 januari 2025 wordt de extra vrijstelling voor groen sparen en beleggen verlaagd naar 30.000 euro per persoon.

©Mike Mareen

Groen sparen en een groen deposito: dit is het verschil

Groene deposito's worden op dit moment het meeste aangeboden. Een deposito is een spaarrekening waarop het spaargeld gedurende een bepaalde tijd vaststaat, bijvoorbeeld een jaar. Je mag het geld in dat jaar niet opnemen. Wil je dat toch, dan betaal je kosten. Alleen in bepaalde situaties kan de bank een kosteloze opname toestaan, bijvoorbeeld bij een scheiding, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Tijdens de looptijd kun je ook geen bedrag bijstorten. Het bedrag op het deposito blijft de hele looptijd gelijk. Pas aan het eind van de looptijd krijg je het met rente terug.

Verschillende banken bieden groene deposito's aan. De Rabo Groen Bank is de enige bank met een groene spaarrekening waarvan je wel geld mag opnemen en waarop je geld mag bijstorten. Maar ook deze spaarrekening heeft als voorwaarde dat ingelegde bedragen pas na een jaar opneembaar zijn. 

➕ Wat levert een groen deposito op?

Naast belastingvoordeel levert een groen deposito ook rente op. Die rente is misschien niet de hoogste die je kunt krijgen, maar daar komt het belastingvoordeel dus nog bij. Zet je bijvoorbeeld 20.000 euro op een groen deposito, dan krijg je een heffingskorting van 0,7 procent over 20.000. Dat is 140 euro. Daarnaast krijg je rente over 20.000 euro, bijvoorbeeld 2 procent. Dat is 400 euro. Zo verdien je in een jaar dus 540 euro aan je spaargeld in plaats van 400 euro. Je kunt ook zeggen dat je werkelijke rendement 2,7 procent bedraagt.

Betaal je op dit moment vermogensbelasting, dan kan je voordeel nog groter worden als je een deel van je belaste spaargeld naar een groen deposito verhuist. Hoeveel dat precies oplevert, hangt af van het rendement op spaargeld dit jaar. Hoe hoger dit werkelijke rendement, hoe hoger ook het fictieve rendement waarmee de Belastingdienst straks de belastingaanslag gaat berekenen. Over een spaarsaldo tot 71.251 euro op een groen deposito betaal je deze aanslag niet. 

©A - stock.adobe.com

➖ Wat zijn de nadelen van een groen deposito?

• De rente op een groen deposito is niet de hoogste in de markt. Dat komt omdat banken beperkt zijn in de projecten waar ze het geld voor kunnen inzetten.
• De rente stijgt niet gedurende de looptijd. De rente in de markt kan wel stijgen en dalen, net als de rente op vrij opneembare spaarrekeningen. Het kan dus gebeuren dat de rente op je spaarrekening hoger wordt en dat het gunstiger zou zijn om je spaargeld daarop te zetten. Je kunt het geld dan niet van het groen deposito afhalen en op je gewone spaarrekening zetten.
• Groen sparen kan geld kosten. Banken kunnen geld vragen voor het beheer van een groen deposito. Het kan ook verplicht zijn om een betaalrekening aan te houden bij de bank waar je spaart.
• Je moet een minimum bedrag inleggen van bijvoorbeeld 5.000 euro.
• Tijdens de vaste looptijd kun je je spaargeld niet opnemen.
• Groene deposito's staan niet altijd open voor nieuwe spaarders. Dat komt omdat banken niet altijd genoeg goedgekeurde groene projecten kunnen vinden. De rekening gaat dan even dicht voor nieuwe stortingen. Pas als er weer nieuwe projecten gevonden zijn, kan er weer geld bij. 

💡 Wanneer is een groen deposito slim?

Sparen op een groen deposito is alleen verstandig als je het minimum bedrag dat je moet storten gedurende de looptijd kunt missen. Dat betekent dat je voldoende reserves moet hebben om verwachte en onverwachte uitgaven mee te kunnen doen.

Om voordeel te kunnen behalen met groen sparen, is het niet per se nodig dat je nu vermogensbelasting betaalt. Sparen op een groen deposito kan ook interessant zijn als je geen vermogensbelasting betaalt. Dat komt door de extra heffingskorting en daar heeft iedere groene spaarder recht op.

Een groen deposito is niet aan te raden als een hoog rendement je enige drijfveer is. Zelfs als je rekening houdt met het belastingvoordeel, vind je waarschijnlijk wel hogere rentes in de markt, of dezelfde rente tegen gunstigere voorwaarden. Maar als je groen sparen belangrijk vindt, geeft dat een extra reden om in een groen deposito te stappen.

Hoe vind je een groen deposito?

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (Rvo) heeft op de website een overzicht van fondsen en beleggingen met belastingvoordeel. Hierop staan bijvoorbeeld ING Groenbank, ABN AMRO Groenbank en Rabo Groen Bank. Je hebt bij deze banken een betaalrekening nodig om er groen te kunnen sparen. 

Goed om te weten

Een groen deposito helpt niet om je vermogen te verkleinen voor de huurtoeslag, zorgtoeslag of het kindgebonden budget.

Spaargeld op een groene spaarrekening of groen deposito van ING Groenbank, ABN AMRO Groenbank en Rabo Groen Bank valt onder het depositogarantiestelsel. Dat betekent dat het tot 100.000 euro beschermd is als de Groenbank omvalt.

Zelf berekenen wat groen sparen voor jou kan betekenen? 👇

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.