ID.nl logo
Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet
© kasarp
Zekerheid & gemak

Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Als je het belangrijk vindt om zo min mogelijk risico te lopen, ben je waarschijnlijk goed verzekerd. Maar wist je dat alle verzekeringen uitsluitingen hebben, waardoor je in bepaalde gevallen toch geen vergoeding krijgt? We zetten de grootste valkuilen op een rij. Zorg dat je ze ontwijkt.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. • In welke situaties geeft je verzekering geen dekking? • Wat kun je doen om schade te voorkomen? • Waar moet je op letten in de polisvoorwaarden?

Ook interessant voor jou: Voorkom deze 9 tegenvallers bij je woonverzekering

1: Diefstal van zichtbare buit uit de auto

Heb je een doorlopende reisverzekering met bagagedekking en ga je met een (huur)auto op pad? Dan is je bagage alleen gedekt als je er zorgvuldig mee omgaat. Waardevolle spullen laten liggen op de achterbank valt daar niet onder. De verzekeraar kan je een vergoeding weigeren als de auto is opgebroken terwijl de buit zichtbaar was. Ook kan de verzekeraar eisen dat er braaksporen zichtbaar zijn.

Je autoverzekering geeft alleen dekking bij auto-inbraak als je een allriskverzekering of een beperkt-cascoverzekering hebt. Meestal is alleen de schade aan je auto gedekt en ook alleen bij braaksporen. Spullen in de auto kun je soms apart meeverzekeren op je autoverzekering of op je inboedelverzekering. Ook hiervoor geldt dat je zorgvuldig moet zijn. Geld, kostbaarheden, reisdocumenten en digitale apparatuur worden vaak helemaal niet vergoed als ze uit een geparkeerde auto worden gestolen. Het is dus verstandig die altijd mee te nemen.

2: Diefstal van fiets uit de tuin

Heb je een allrisk inboedelverzekering? Dan denk je misschien dat alle schades gedekt zijn. Maar ook een allrisk-dekking kent uitsluitingen. Zo geeft je woonverzekeraar meestal geen vergoeding als je fiets wordt gestolen uit de tuin, zelfs niet als je fiets op slot stond. Je moet je fiets altijd in een afgesloten schuur of berging zetten, vindt de verzekeraar.

3: Schade aan spullen van je eigen zaak

Heb je een bedrijf aan huis? Dan vallen de spullen die je voor de zaak hebt gekocht niet vanzelfsprekend onder je particuliere inboedelverzekering. Tot een bepaald maximumbedrag kunnen je kantoormeubels, computer van de zaak en andere spullen wel gedekt zijn. Dit kun je in de polisvoorwaarden terugvinden. Heb je voor een groot bedrag aan bedrijfsmiddelen of heb je een praktijkruimte aan huis waar je cliënten ontvangt? Laat dit dan altijd weten aan je verzekeraar. Misschien heb je dan een aparte verzekering nodig. 

©oes

4: Schade door risicovolle activiteiten

Doe je mee aan een gevaarlijke expeditie of beoefen je op vakantie een risicovolle sport, zoals bungeejumping, parachutespringen, bergbeklimmen, kiten, raften, abseilen, deltavliegen, paragliding, zweefvliegen of diepzeeduiken? Dan geeft een gewone (doorlopende) reisverzekering vaak geen vergoeding als er iets gebeurt tijdens de beoefening van die activiteit. Je kunt je hiervoor vaak wel bijverzekeren. Goed om even na te kijken in de polis.

5: Schade aan je fiets

Heb je een mooie nieuwe (elektrische) fiets, dan heb je die natuurlijk goed verzekerd. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt met je dure vervoermiddel, net als bij een nieuwe auto. Maar terwijl je bij een nieuwe auto altijd automatisch schade en diefstal verzekert op je autoverzekering, is bij een nieuwe fiets vaak alleen diefstal verzekerd. Schade meeverzekeren kan bij de meeste verzekeraars wel, maar is een stuk duurder. 

©Stav&Alex | studio4pic

6: Waterschade doordat het raam openstond

Met een woonhuisverzekering kun je je verzekeren tegen waterschade, zodat je een vergoeding kunt krijgen als bij hevige regenval water je huis binnendringt. Maar je moet dan wel je ramen en deuren dichthouden. Komt er regen, sneeuw, hagel of smeltwater naar binnen door een openstaand raam en heb je daardoor schade aan je laminaatvloer? Dan heb je pech. Dit valt over het algemeen niet onder de dekking. Voor de vergoeding van waterschade kunnen ook de volgende uitsluitingen gelden.

• De muur of de vloer heeft vocht doorgelaten.
• Overstroming.
• Vocht dat geleidelijk schade veroorzaakt. 

©Robert Kneschke

7: Schade door slecht onderhoud

De opstalverzekering vergoedt schade aan een woonhuis door een onverwachte gebeurtenis, zoals brand, storm of inbraak. Maar als er een schoorsteenbrand ontstaat terwijl de schoorsteen niet is geveegd, is dat volgens de verzekeraar geen onverwachte gebeurtenis. Als je niet kunt aantonen dat de schoorsteen het afgelopen jaar nog is geveegd, kan de verzekeraar een vergoeding weigeren. Het is dus belangrijk dat je al het noodzakelijk onderhoud aan je huis doet of laat doen. Zorg ervoor dat je tijdig het dak inspecteert en haal regelmatig de bladeren uit je dakgoot. Ook slecht verfwerk kan vochtproblemen geven die niet worden vergoed.

8: Schade door slijtage

Of je nu zuinig bent op je spullen of niet, in het gebruik slijten ze altijd wel een beetje. Een krasje hier, een deukje daar, het hoort erbij. Geen enkele verzekering vergoedt schade door slijtage. Nieuwe banden, remblokjes of een ketting voor je fiets kun je dus niet claimen op de schadeverzekering van je fiets. Een bank waarvan de bekleding vaal en dun is geworden, moet je op eigen kosten vervangen. En normale autoreparaties kun je verwachten als je een auto hebt. Niets waarvoor je de verzekeraar kunt aanspreken. 

9: Waardevermindering

Als een schade wel onder de dekking valt, krijg je vaak niet de nieuwwaarde terug. Een reisverzekering bijvoorbeeld vergoedt meestal alleen in het eerste jaar de nieuwwaarde van je gestolen camera of telefoon. Autoverzekeringen kennen een nieuwwaarderegeling, die meestal ook maar een jaar geldt. Inboedelverzekeringen vergoeden vaak alleen de nieuwwaarde als de dagwaarde niet onder de 40 procent is gedaald. Iedere verzekeraar hanteert hiervoor een eigen afschrijvingslijst, waarop staat met hoeveel procent verschillende categorieën inboedelgoederen jaarlijks in waarde dalen. 

©butus

10: Schade door natuurrampen

Verzekeraars verzekeren alleen risico’s die ze kunnen inschatten. Hevige regenval, bliksem, hagel en storm komen in Nederland vaker voor en zijn daarom wel verzekerbaar. Maar een grote natuurramp, zoals een tsunami, aardverschuiving of aardbeving is niet te verzekeren. Overstromingen zijn een geval apart. Het maakt verschil of het water uit zee of een grote rivier komt of uit een kleine, lokale rivier. Het land wordt tegen de zee en de grote rivieren beschermd door zogenoemde primaire waterkeringen, zoals duinen en dijken. Als die doorbreken, is de schade niet gedekt op je verzekering. Mocht er toch een overstromingsramp gebeuren, dan kun je wel recht hebben op een vergoeding vanuit de Wet tegemoetkoming schade bij rampen.

11: Conflict dat al bestond

Heb je een probleem met je werkgever en vermoed je dat hij je wil gaan ontslaan? Of zit je huwelijk in zwaar weer en bereid je je voor op een echtscheiding? Dat zijn situaties waarbij een rechtsbijstandsverzekering hulp kan bieden, maar alleen als het conflict onverwacht is. Het heeft dus geen zin om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten nadat het conflict is ontstaan. De rechtsbijstandverzekeraar kan ook bepalen dat je pas na bijvoorbeeld drie maanden een beroep op de verzekering mag doen. De wachttijd kan verschillen per rechtsgebied. Rechtsbijstandverzekeringen kennen nog veel meer uitsluitingen. Zo ben je alleen verzekerd voor de rechtsgebieden waarvoor je hebt gekozen en alleen als er een kans van slagen is. 

12: Te laag schadebedrag

Sommige verzekeringen kennen een verplicht eigen risico en soms kun je daar zelf voor kiezen om premie te besparen. Maar dat betekent wel dat je bij schade (een deel van) de kosten zelf betaalt. Is je relaxfauteuil onverwacht kapot gegaan? Dat kan onder je inboedelverzekering vallen, maar als je een eigen risico hebt van een paar honderd euro, is laten repareren waarschijnlijk niet zo gunstig. Reisverzekeringen hanteren vaak een eigen risico voor bepaalde categorieën, zoals telefoons, camera’s en zonnebrillen. Bij rechtsbijstandverzekeringen geldt er een minimumbedrag waar het geschil om moet gaan. Blijkt je regenjas van 100 euro toch niet waterdicht en wil de winkel je geen nieuwe regenjas vergoeden? Dan heb je pech gehad. De rechtsbijstandverzekeraar komt hiervoor niet in actie. 

©SIN

13: Verzakt fundament

Verzakkingen van het fundament van je huis door bodemdaling valt niet onder de dekking van je opstalverzekering. Dat komt omdat het geen plotselinge, onverwachte gebeurtenis is, maar een langzaam inwerkende invloed van droogte. Herstel van een verzakte fundering kan tienduizenden euro’s kosten, soms meer dan honderdduizend euro. Als je hiermee te maken hebt, kun je misschien wel een beroep doen op het Fonds Duurzaam Funderingsherstel.



🚨 Hoewel je je niet overal tegen kunt verzekeren, kun je wel het nodige doen om het risico op schade te voorkomen. Dieven schrik je bijvoorbeeld af met goede beveiliging.

Vraag een offerte aan voor inbraakbeveiliging:

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!