ID.nl logo
Achteraf betalen, hoe doe je dat verstandig?
© Mymemo - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Achteraf betalen, hoe doe je dat verstandig?

Achteraf betalen heeft een slechte naam en dat is niet voor niets. Het brengt mensen in de verleiding om iets te kopen met een lege bankrekening. Als terugbetalen dan niet lukt, loopt de schuld snel op, want de kosten zijn hoog. Maar soms is een beetje uitstel van betaling ook gewoon handig. Hoe regel je dat op een verantwoorde manier?

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. ◆ Hoe werkt achteraf betalen? ◆ Wanneer kun je overwegen om achteraf te betalen? ◆ Hoe zorg je dat je niet in de problemen komt door achteraf te betalen?

Ook interessant voor jou: Zo werkt betalen met PayPal (en dit is waarom het zo handig is)

Bij veel webwinkels kun je achteraf betalen met een dienst als Klarna, Riverty, In3 of Billink. Op de websites en in de apps van deze betaaldiensten vind je de winkels die deze betaalmethode aanbieden. Sommige webwinkels bieden uitgesteld betalen zelf aan, dus zonder betaalpartner.

Als je kiest voor achteraf betalen, kun je altijd online shoppen, ook als je platzak bent. Deze manier van betalen heet Buy Now Pay Later, oftewel BNPL. Onder BNPL vallen alle regelingen waarbij je achteraf betaalt, in één keer of in termijnen, maar in ieder geval binnen drie maanden. 

©vladim_ka

Zo werkt BNPL

Bij een webwinkel die BNPL aanbiedt, winkel je zoals je gewend bent. Als je je aankopen hebt verzameld in je winkelmandje, kies je voor achteraf betalen en vul je je persoonsgegevens in. Aan de hand hiervan kan de betaaldienst een kredietcheck uitvoeren. De uitkomst kan zijn dat je niet achteraf mag betalen, bijvoorbeeld omdat je nog een openstaande rekening hebt. Mag je wel achteraf betalen, dan wordt je bestelling afgerond en krijg je een bevestiging.

Vervolgens kun je rustig afwachten tot de bestelling wordt bezorgd. Krijg je het product thuisbezorgd en bevalt het? Dan moet je betalen binnen de tijd die je hebt afgesproken, bijvoorbeeld 14 of 30 dagen. Krijg je het product niet geleverd? Of ben je er niet tevreden over en wil je het terugsturen? Dan kun je soms een betaalpauze instellen. Als de webwinkel de retourzending binnen die tijd verwerkt, hoef je helemaal niet meer te betalen of alleen voor de producten die je hebt gehouden.

Klarna en Billink helpen je ook als je een probleem hebt met de webwinkel. Wordt je bestelling niet geleverd of is het product stuk? En wil de webwinkel je niet helpen? Dan staan Klarna of Billink je bij om een oplossing te vinden. 

©Leika production

Voordelen van achteraf betalen

✅ Gemoedsrust

Vooraf betalen bij een webwinkel is eigenlijk helemaal niet zo logisch. Je geld is al afgeschreven, maar je hebt het product nog niet in handen. Zo bezien is het helemaal niet zo gek om even rustig af te wachten of een bestelling wel wordt geleverd voordat je betaalt. Zeker als het gaat om een groot bedrag, kan het een gerust gevoel geven om achteraf te betalen.

✅ Eerder kunnen bestellen

Ook als je het geld op dit moment niet hebt, maar over een paar weken wel, kan achteraf betalen handig zijn. Je hoeft je aankoop dan niet uit te stellen. Gaat het om een grote aankoop en kun je die niet in één keer betalen? Dan is achteraf betalen in termijnen een uitkomst. Dit wordt aangeboden door Klarna, Riverty en In3. Meestal betaal je de eerste termijn meteen, de tweede een maand later en de derde weer een maand later. 

©KMPZZZ

Wat zijn de nadelen van achteraf betalen?

❌ Verleiding

De mogelijkheid van achteraf betalen kan je in de verleiding brengen iets te kopen terwijl je er geen geld voor hebt. Je kunt daardoor in de financiële problemen komen.

❌ Minder overzicht

Als je achteraf betaalt, moet je er rekening mee houden dat je daar geld voor reserveert. Dat is geen probleem als je voldoende geld op je bankrekening hebt en een goed financieel inzicht hebt. Maar als je de neiging hebt om uit te geven wat je hebt, dan is achteraf betalen minder geschikt.

❌ Hoge kosten

Als je de rekening achteraf toch niet kunt betalen, krijg je één keer een herinnering zonder kosten. Daarna moet je wel kosten betalen, van bijvoorbeeld 15 procent van het openstaande bedrag met een minimum van 40 euro. Als je dan nog niet betaalt, lopen de kosten verder op.

❌ Risico op schuld

Gebruik je achteraf betalen om spullen te kopen waarvoor je het geld niet hebt? Dan loop je het risico op schuld. De aanbieders van achteraf betalen mogen je geen nieuwe mogelijkheid tot achteraf betalen aanbieden zolang je een openstaande rekening nog niet hebt voldaan, dus de schulden kunnen zich niet opstapelen. Maar één schuld is al erg genoeg. 

©Olga Yastremska, New Africa, Afr

Goed inzicht in je geld?

Gebruik een budgetplanner

Zo gebruik je achteraf betalen verstandig

💡 Betaal alleen achteraf voor spullen die je al van plan was te kopen en die je nu of over een paar weken ook echt kunt betalen.

💡 Houd de mails en/of notificaties van de aanbieder van achteraf betalen in de gaten. Zo mis je de uiterste datum waarop je moet betalen niet.

💡 Zorg dat je op je telefoon de push-notificaties van de app aan hebt staan.

💡 Zet de uiterste betaaldatum voor de zekerheid ook in je agenda.

💡 Achteraf betalen kan ook met een creditcard. Heb je al een creditcard, dan is het handig om daarmee alle betalingen te doen die je even wilt uitstellen. Zo houd je een beter overzicht. Bovendien heb je met een creditcard vaak recht op aflevergarantie en kun je gebruikmaken van een aankoopverzekering.

Lees ook: Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard


(want het leven is al duur genoeg)

8x: Android onder de 200 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!