ID.nl logo
Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)
© andrey - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Je hebt er lang naar uitgekeken, dus van je vakantie wil je maximaal genieten. Maar wat nu als blijkt dat je hotelkamer uitkijkt op een betonnen muur in plaats van op zee? Of als het zwembad van het resort smerig is? Of als je vliegtuig (of je bagage) vertraging oploopt? Dit is wat je kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 🧳 Wat kan ik doen om mijn vakantie te redden? 🤔 Wat kan ik achteraf doen om mijn schade vergoed te krijgen? 🛫 Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

💶 Ook interessant voor jou: Vakantie? Zo betaal je er nooit meer te veel voor!

Eerst even een tip vooraf: een geslaagde vakantie begint met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je boekt. Bekijk niet alleen de foto's, maar lees ook de informatie over jouw hotelkamer, appartement of vakantiehuisje. Is een bepaald uitzicht of een specifieke ligging voor jou belangrijk, ga dan na of je die wens kunt vastleggen. Maak tijdens het boeken op internet screenshots van belangrijke webpagina's. Ook niet onbelangrijk: llees reviews en ervaringen van andere reizigers. Dat kan tegenvallers voorkomen.

Boek je een pakketreis, dus een reis inclusief accommodatie, zorg dan dat je weet wat er is inbegrepen en wat je tegen betaling kunt bijboeken. Let er ook op of de aanbieder lid is van de ANVR. Deze brancheorganisatie voor reisondernemingen is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Mocht er iets misgaan, dan kun je bij deze commissie terecht voor een bindende uitspraak (zie verderop). 

©djoronimo

Tegenvallers bij aankomst

Merk je direct na aankomst dat er iets niet in orde is? Is de hotelkamer vies, is er alleen een balkon terwijl een terras was afgesproken of doet de airco het niet? Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Ga meteen naar de receptie van het hotel of het vakantiepark. Is er geen aanspreekpunt ter plekke of biedt die geen goede oplossing, neem dan telefonisch contact op of stuur een mail.

Bij een pakketreis kun je terecht bij de reisleiding ter plekke of in de regio. Lukt het niet om iemand aan te spreken of leidt dat niet tot tevredenheid, dan kun je contact opnemen met het kantoor van de reisorganisatie in Nederland.

Nog steeds geen oplossing gevonden? Of krijg je een alternatief aangeboden dat niet gelijkwaardig is aan wat je had geboekt? Dan heb je nog steeds reden tot klagen. Vraag bij een pakketreis om een klachtenformulier en vul dat in. Verzamel ook bewijsmateriaal. Maak foto's, filmpjes en/of geluidsopnames, als dat relevant is. Noteer namen van personen die je ter plekke hebt gesproken om je probleem aan te kaarten en maak notities van het gesprek. Ook getuigenverklaringen kunnen helpen.

Moet je extra kosten maken, bewaar dan de bonnetjes. Denk aan de kosten voor een taxi, omdat de transfer vanaf het vliegveld niet beschikbaar was. Dergelijke noodzakelijke kosten kun je achteraf misschien vergoed krijgen. Dat geldt meestal niet voor de kosten voor een ander hotel waar je op eigen houtje naartoe gaat. 

Klagen na thuiskomst

Met een positieve instelling en wat improvisatievermogen heb je je vakantie misschien nog enigszins kunnen redden. Maar als de reisaanbieder je niet geboden heeft waarvoor je had betaald, dan kun je werk maken van een schadevergoeding. Stuur binnen een maand na thuiskomst een e-mail of brief naar de reisaanbieder, waarin je opsomt welke extra kosten je hebt moeten maken en/of welke schade je hebt door misgelopen reisgenot. Vermeld ook wat je ter plekke hebt gedaan om het probleem op te lossen, met wie je hebt gesproken en wat je is aangeboden.

Wat te doen bij overmacht? Sommige tegenvallers heeft de reisaanbieder niet in de hand, zoals een vulkaanuitbarsting, een bosbrand of een overstroming. Is je accommodatie hierdoor niet beschikbaar of kun je niet de excursies maken die je van plan was? Dan kun je in het gunstigste geval een alternatieve reis of een ander onderkomen aangeboden krijgen. Lukt dat niet, kijk dan in de polisvoorwaarden van je reisverzekering of er vergoedingen mogelijk zijn.

Zoek het hogerop

Biedt de reisaanbieder ook achteraf geen oplossing in de vorm van een schadevergoeding? Dan hoef je het er niet bij te laten zitten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je daar hulp vragen. Heb je een reisverzekering met een dekking voor rechtsbijstand, dan kun je daar een beroep op doen.

Als de reisaanbieder lid is van de ANVR, kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Dit kost 77 tot 127,50 euro (afhankelijk van de kosten van de reis), maar deze kosten krijg je terug als je gelijk krijgt. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Zowel jij als de reisondernemer moet zich eraan houden.

©Westlight - stock.adobe.com

Vertraagde vlucht

Loop je bij aankomst meer dan drie uur vertraging op met een vliegtuig dat vertrekt uit een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan kun je recht hebben op een vergoeding van minimaal 250 euro. Dat is ook het geval als je reist naar één van deze landen met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in één van deze landen. Bij langere vertragingen en langere vluchten loopt de vergoeding op tot maximaal 600 euro.

Alleen als er sprake is van overmacht, mag de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren. Technische problemen en stakingen van eigen personeel zijn geen overmacht. Een vulkaanuitbarsting of andere natuurramp wel.

Je kunt rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding vragen of je kunt je claim indienen via een organisatie, zoals de Consumentenbond, EUClaim of Aviclaim. Bij succes ben je aan deze claimclubs een deel van je vergoeding kwijt als fee.

Lees ook wat je kunt doen wanneer je vertraging hebt met de ferry, langeafstandsbus of (internationale) trein

Vertraagde bagage

Verschijnt je koffer na lang wachten nog steeds niet op de bagageband? Dat is een vervelend begin van je vakantie. Meld het probleem direct bij de bagageservicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij gaat dan op zoek naar je bagage. Bij een pakketreis kun je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. Als er reisleiding aanwezig is, kan die je direct helpen. Is je bagage gevonden? Dan moet de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie deze kosteloos naar je vakantieadres brengen.

Als je kleding en toiletartikelen moet kopen, kun je de kosten hiervan volledig vergoed krijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, tot een maximum van ruim 1500 euro. Bewaar dus alle bonnetjes. Claim je kosten binnen drie weken nadat je bagage is gevonden. 

Over bagage gesproken ...

Vind je ideale koffer

Creditcard Kijk ook in de kleine lettertjes van je creditcard-voorwaarden. Veel creditcards bieden een standaard vergoeding bij reisongemakken, zoals vlucht- en bagagevertraging. De voorwaarde is dat de reis met de creditcard is betaald.

Lees ook: Wat heb je aan de reisverzekering op je creditcard?

▼ Volgende artikel
🍁🍂📸 Foto's maken in de herfst? Zo leg je de najaarspracht het beste vast
© (C)2014 Igor Stevanovic, all rights reserved
Huis

🍁🍂📸 Foto's maken in de herfst? Zo leg je de najaarspracht het beste vast

Geel, dieprood, bruin: dit is dé tijd waarin de natuur zich van haar mooiste kant laat zien. Wil jij ook prachtige herfstfoto's maken? Trek er dan de komende weken op uit, gewapend met je camera en met deze handige tips!

Dit artikel in het kort:

🍂 De beste tijd om herfstkleuren te fotograferen 🍂 Gebruik een polarisatiefilter 🍂 Spelen met contrasten 🍂 Regen? Juist leuk! 🍂 Herfst in de stad 🍂 Kleurencombinaties 🍂 Camera-instellingen voor herfstfotografie 🍂 Herfst & licht

Lees ook: 20 tips om de mooiste foto's te maken met je compactcamera

De astronomische herfst begint al op 21 september, maar de echte kleurenpracht laat vaak even op zich wachten. Pas na de eerste koude nachten krijgen bomen hun karakteristieke tinten. Vooral in de laatste weken van oktober en de eerste dagen van november staat het bos er vaak op zijn mooist bij. De bladeren van berken, beuken en eiken veranderen dan in een bont palet van geel, oranje, rood en bruin. Wil je dit vastleggen, wacht dan niet te lang, want een flinke storm of regenbui kan het kleurrijke bladerdek flink uitdunnen.

Gebruik een polarisatiefilter

Wil je de herfstkleuren op hun mooist vastleggen, dan heb je veel aan een polarisatiefilter. Daarmee verdwijnen hinderlijke weerspiegelingen op natte bladeren en worden tinten dieper en levendiger worden. Zonder filter oogt het bladerdek na een regenbui vaak wat vlak. Houd er wel rekening mee dat het filter ongeveer anderhalve stop licht tegenhoudt, waardoor je sluitertijd langer wordt. Om bewegingsonscherpte te voorkomen, is een statief daarom een verstandige aanvulling in je uitrusting.

Minder beweging, betere foto's?

Neem een statief mee!

Contrasten maken je foto

Herfstfotografie is meer dan een spel met kleuren: het gaat ook om het vinden van tegenstellingen die een beeld laten spreken. Een dicht bos dat baadt in dezelfde goudgele gloed kan rust en eenheid uitstralen, terwijl een enkele boom met vurige bladeren in een kaal veld juist dramatisch afsteekt tegen de leegte. Dat soort contrasten geven je foto een verhaal.

Loop je door het bos, ga dan ook eens op zoek naar details. Het tapijt van bladeren op een smal pad, een rood blad dat eigenwijs boven de rest uitsteekt of drijvende bladeren die als schilderijtjes over donker water glijden. Zelfs het zachte groen van mos en de subtiele tinten van herfstgras kunnen veranderen in een klein, intiem landschap dat de seizoenssfeer perfect vangt.

©Leka - stock.adobe.com

Regen? Juist leuk!

Na een regenbui zijn de herfstkleuren vaak nog intenser. Bovendien zorgen de regenplassen voor extra weerspiegelingen. Je kunt ze ook gebruiken als interessante voorgrond in je foto's.

Herfst in de stad

Voor sfeervolle herfstfoto's hoef je niet altijd het bos in. Ook de stad biedt volop mogelijkheden. Bomen langs grachten en kanalen kleuren net zo uitbundig en vormen samen met de gevels en straten een levendig decor. Let daarbij ook op kleine scènes: een spiegeling van herfstbladeren in het water, of een felgekleurd blad dat blijft liggen op de rand van een bootje.

©Ekaterina Belova

Kleurencombinaties

Wie oog heeft voor kleur en hun onderlinge samenhang, kan foto's meer kracht en balans meegeven. In het kleurenspectrum staan bepaalde tinten recht tegenover elkaar, zoals blauw en oranje of rood en groen. Zet je die samen in beeld, dan versterken ze elkaar en springen de kleuren er echt uit. Denk aan een boom vol oranje bladeren die afsteekt tegen een strakblauwe lucht. Kleuren die juist naast elkaar liggen, zoals geel en oranje of blauw en groen, werken heel anders. Ze vloeien in elkaar over en geven je foto een rustige, harmonieuze uitstraling.

©Peter Hermes Furian

Camera-instellingen voor herfstfotografie

Om de herfstkleuren en -details zo goed mogelijk vast te leggen, is het belangrijk om de juiste camera-instellingen te gebruiken. Hieronder staan een paar basisinstellingen die je kunnen helpen:

Diafragma

Voor landschapsfoto's wil je vaak zoveel mogelijk scherpte van voor- tot achtergrond. Gebruik hiervoor een klein diafragma (hoge F-waarde, bijvoorbeeld F 8 tot F 16). Close-ups van bladeren of reflecties maken? Kies dan voor een grotere diafragmaopening (lage F-waarde zoals F 2.8 of F 4) om een mooie onscherpe achtergrond te creëren.

Sluitertijd

Afhankelijk van het licht en of je wel of niet een statief gebruikt, kun je de sluitertijd variëren. Voor scherpe foto's in weinig licht kun je voor een langere sluitertijd kiezen, maar je hebt dan wel een statief nodig om beweging te voorkomen. Als er wind is, kan een korte sluitertijd (bijv. 1/250 of sneller) handig zijn om bewegende bladeren scherp vast te leggen.

ISO

Probeer de iso-waarde zo laag mogelijk te houden (bijvoorbeeld ISO 100 of 200) om ruis in je foto's te vermijden. Bij weinig licht kun je de iso-waarde een beetje verhogen, maar vermijd te hoge waardes om beeldkwaliteit te behouden.

Herfst & licht

Herfstlicht heeft iets bijzonders. De zon staat laag en geeft het landschap vaak een zachte, warme gloed. Wil je dit licht optimaal benutten, dan zijn de eerste en laatste uren van de dag het meest geschikt. Tijdens het gouden uur – kort na zonsopkomst en vlak voor zonsondergang – worden de kleuren dieper en warmer, terwijl lange schaduwen en subtiele gelaagdheid je foto extra sfeer geven.

Midden op de dag ligt dat anders. Het felle, directe licht kan kleuren vlak maken en harde schaduwen veroorzaken. Fotografeer je toch op dit moment, zoek dan beschutte plekken of plaats jezelf zo dat de zon achter je valt, om hinderlijke reflecties te voorkomen.

Ook een grijze dag kan verrassend mooi uitpakken. Wolken werken als een natuurlijke diffuser die het licht gelijkmatig verspreidt. Hierdoor verdwijnen harde schaduwen en komen herfstkleuren juist zacht en vol verzadiging naar voren.

Lees ook: Zo fotografeer je de zonsondergang met je smartphone

📸 Zoom Academy Pro Dit artikel komt uit de online cursus Fotograferen in de Herfst van Zoom Academy Pro. Met ruim 90 interactieve cursussen en 100+ uur aan videomateriaal is dit hét platform voor de gepassioneerde fotograaf. Of je nu een ambitieuze amateur bent, een starter, een professional of ergens daartussenin: met Zoom Academy Pro leer je beter fotograferen. Klik hier om naar Zoom Academy Pro te gaan.

▼ Volgende artikel
Niet langer gratis: Snapchat laat gebruikers betalen voor opslag foto's en video's
© Koshiro K - stock.adobe.com
Huis

Niet langer gratis: Snapchat laat gebruikers betalen voor opslag foto's en video's

Snapchat voert een stevige wijziging door: de gratis opslag in de functie Herinneringen wordt beperkt tot 5GB. Voorheen konden gebruikers onbeperkt foto's en video's opslaan zonder kosten, maar wie nu meer ruimte nodig heeft, moet voortaan betalen.

Lees ook: Van Facebook tot TikTok: welk van deze acht diensten past bij jou?

Vooral populair onder tieners

Snapchat is in Nederland vooral een jongerenplatform. Het merendeel van de gebruikers is tiener of jongvolwassene, en de app bereikt naar eigen zeggen meer dan 90 procent van alle 13- tot 24-jarigen. Daarmee speelt Snapchat een vaste rol in de dagelijkse online communicatie van jongeren. Net als bij andere sociale media geldt een minimumleeftijd van 13 jaar, met daarboven ouderlijke toestemming tot 17 jaar. De app controleert die leeftijd echter niet actief. Kinderen kunnen dus eenvoudig een account aanmaken door hun leeftijd verkeerd in te vullen.

Opslaan sinds 2016

De mogelijkheid om foto's en video's op te slaan in de cloud via Herinneringen bestaat sinds 2016. Veel gebruikers maken daar sindsdien intensief gebruik van. Omdat zij in de loop van de jaren duizenden bestanden hebben bewaard, hebben zij vaak veel meer dan 5GB aan data staan. Voor deze groep kan de overstap naar betaalde opslag betekenen dat zij plotseling fors moeten gaan betalen.

Nieuwe opslagplannen voor veelgebruikers

Voor de meeste gebruikers verandert er niets, omdat zij minder dan 5GB aan Snaps en Stories hebben opgeslagen. Wie meer ruimte nodig heeft, kan overstappen naar een betaald opslagplan. Snapchat introduceert daarvoor drie opties: een los opslagplan van 100GB, een pakket van 250GB voor abonnees van Snapchat+ en een Platinum-abonnement met 5TB aan ruimte. De prijzen beginnen bij 1,99 dollar per maand voor 100GB. Snapchat+ kost 3,99 euro per maand (of goedkoper bij een jaarabonnement), terwijl Platinum 9,99 euro per maand kost.

Tijdelijke overgangsperiode

Gebruikers die nu al boven de 5GB zitten, krijgen een jaar de tijd voordat zij moeten upgraden of ruimte vrijmaken. In die periode kunnen zij hun extra opgeslagen Snaps nog gewoon bewaren. Daarna geldt: zonder upgrade blijven alleen de oudste Snaps onder de oorspronkelijke gratis opslaglimiet van 5GB opgeslagen. Meer recente Snaps die de opslaglimiet overschrijden, worden verwijderd.

Wil je niet betalen? Dit kun je doen

Ga naar de instellingen van Herinneringen en kies voor downloaden. Zo sla je je Snaps direct op je telefoon op en raak je ze niet kwijt. Opslagruimte uitbreiden via een betaald abonnement hoeft dan niet.