ID.nl logo
Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)
© andrey
Zekerheid & gemak

Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Je hebt er lang naar uitgekeken, dus van je vakantie wil je maximaal genieten. Maar wat nu als blijkt dat je hotelkamer uitkijkt op een betonnen muur in plaats van op zee? Of als het zwembad van het resort smerig is? Of als je vliegtuig (of je bagage) vertraging oploopt? Dit is wat je kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 🧳 Wat kan ik doen om mijn vakantie te redden? 🤔 Wat kan ik achteraf doen om mijn schade vergoed te krijgen? 🛫 Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

💶 Ook interessant voor jou: Vakantie? Zo betaal je er nooit meer te veel voor!

Eerst even een tip vooraf: een geslaagde vakantie begint met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je boekt. Bekijk niet alleen de foto's, maar lees ook de informatie over jouw hotelkamer, appartement of vakantiehuisje. Is een bepaald uitzicht of een specifieke ligging voor jou belangrijk, ga dan na of je die wens kunt vastleggen. Maak tijdens het boeken op internet screenshots van belangrijke webpagina's. Ook niet onbelangrijk: llees reviews en ervaringen van andere reizigers. Dat kan tegenvallers voorkomen.

Boek je een pakketreis, dus een reis inclusief accommodatie, zorg dan dat je weet wat er is inbegrepen en wat je tegen betaling kunt bijboeken. Let er ook op of de aanbieder lid is van de ANVR. Deze brancheorganisatie voor reisondernemingen is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Mocht er iets misgaan, dan kun je bij deze commissie terecht voor een bindende uitspraak (zie verderop). 

©djoronimo

Tegenvallers bij aankomst

Merk je direct na aankomst dat er iets niet in orde is? Is de hotelkamer vies, is er alleen een balkon terwijl een terras was afgesproken of doet de airco het niet? Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Ga meteen naar de receptie van het hotel of het vakantiepark. Is er geen aanspreekpunt ter plekke of biedt die geen goede oplossing, neem dan telefonisch contact op of stuur een mail.

Bij een pakketreis kun je terecht bij de reisleiding ter plekke of in de regio. Lukt het niet om iemand aan te spreken of leidt dat niet tot tevredenheid, dan kun je contact opnemen met het kantoor van de reisorganisatie in Nederland.

Nog steeds geen oplossing gevonden? Of krijg je een alternatief aangeboden dat niet gelijkwaardig is aan wat je had geboekt? Dan heb je nog steeds reden tot klagen. Vraag bij een pakketreis om een klachtenformulier en vul dat in. Verzamel ook bewijsmateriaal. Maak foto's, filmpjes en/of geluidsopnames, als dat relevant is. Noteer namen van personen die je ter plekke hebt gesproken om je probleem aan te kaarten en maak notities van het gesprek. Ook getuigenverklaringen kunnen helpen.

Moet je extra kosten maken, bewaar dan de bonnetjes. Denk aan de kosten voor een taxi, omdat de transfer vanaf het vliegveld niet beschikbaar was. Dergelijke noodzakelijke kosten kun je achteraf misschien vergoed krijgen. Dat geldt meestal niet voor de kosten voor een ander hotel waar je op eigen houtje naartoe gaat. 

Klagen na thuiskomst

Met een positieve instelling en wat improvisatievermogen heb je je vakantie misschien nog enigszins kunnen redden. Maar als de reisaanbieder je niet geboden heeft waarvoor je had betaald, dan kun je werk maken van een schadevergoeding. Stuur binnen een maand na thuiskomst een e-mail of brief naar de reisaanbieder, waarin je opsomt welke extra kosten je hebt moeten maken en/of welke schade je hebt door misgelopen reisgenot. Vermeld ook wat je ter plekke hebt gedaan om het probleem op te lossen, met wie je hebt gesproken en wat je is aangeboden.

Wat te doen bij overmacht? Sommige tegenvallers heeft de reisaanbieder niet in de hand, zoals een vulkaanuitbarsting, een bosbrand of een overstroming. Is je accommodatie hierdoor niet beschikbaar of kun je niet de excursies maken die je van plan was? Dan kun je in het gunstigste geval een alternatieve reis of een ander onderkomen aangeboden krijgen. Lukt dat niet, kijk dan in de polisvoorwaarden van je reisverzekering of er vergoedingen mogelijk zijn.

Zoek het hogerop

Biedt de reisaanbieder ook achteraf geen oplossing in de vorm van een schadevergoeding? Dan hoef je het er niet bij te laten zitten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je daar hulp vragen. Heb je een reisverzekering met een dekking voor rechtsbijstand, dan kun je daar een beroep op doen.

Als de reisaanbieder lid is van de ANVR, kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Dit kost 77 tot 127,50 euro (afhankelijk van de kosten van de reis), maar deze kosten krijg je terug als je gelijk krijgt. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Zowel jij als de reisondernemer moet zich eraan houden.

©Westlight - stock.adobe.com

Vertraagde vlucht

Loop je bij aankomst meer dan drie uur vertraging op met een vliegtuig dat vertrekt uit een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan kun je recht hebben op een vergoeding van minimaal 250 euro. Dat is ook het geval als je reist naar één van deze landen met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in één van deze landen. Bij langere vertragingen en langere vluchten loopt de vergoeding op tot maximaal 600 euro.

Alleen als er sprake is van overmacht, mag de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren. Technische problemen en stakingen van eigen personeel zijn geen overmacht. Een vulkaanuitbarsting of andere natuurramp wel.

Je kunt rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding vragen of je kunt je claim indienen via een organisatie, zoals de Consumentenbond, EUClaim of Aviclaim. Bij succes ben je aan deze claimclubs een deel van je vergoeding kwijt als fee.

Lees ook wat je kunt doen wanneer je vertraging hebt met de ferry, langeafstandsbus of (internationale) trein

Vertraagde bagage

Verschijnt je koffer na lang wachten nog steeds niet op de bagageband? Dat is een vervelend begin van je vakantie. Meld het probleem direct bij de bagageservicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij gaat dan op zoek naar je bagage. Bij een pakketreis kun je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. Als er reisleiding aanwezig is, kan die je direct helpen. Is je bagage gevonden? Dan moet de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie deze kosteloos naar je vakantieadres brengen.

Als je kleding en toiletartikelen moet kopen, kun je de kosten hiervan volledig vergoed krijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, tot een maximum van ruim 1500 euro. Bewaar dus alle bonnetjes. Claim je kosten binnen drie weken nadat je bagage is gevonden. 

Over bagage gesproken ...

Vind je ideale koffer

Creditcard Kijk ook in de kleine lettertjes van je creditcard-voorwaarden. Veel creditcards bieden een standaard vergoeding bij reisongemakken, zoals vlucht- en bagagevertraging. De voorwaarde is dat de reis met de creditcard is betaald.

Lees ook: Wat heb je aan de reisverzekering op je creditcard?

▼ Volgende artikel
Zo zet je Google Gemini en Assistent uit op Android
Huis

Zo zet je Google Gemini en Assistent uit op Android

Als je nu een Android-toestel koopt, dan is de kans groot dat je daar zowel Google Assistent als Google Gemini op aantreft. We kunnen ons voorstellen dat je daar niet altijd op zit te wachten. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je de assistenten uitschakelt.

Dit artikel in het kort:

  • Je kunt beide uitschakelen via de Google-app en de instellingen.
  • Google Gemini wordt eerst uitgeschakeld door naar de Assistent over te stappen en deze daarna te deactiveren.
  • Handmatige stappen omvatten het navigeren in de Google-app en het omzetten van schuifregelaars.
  • Volledig verwijderen van de assistenten is niet mogelijk, maar opnieuw inschakelen kan via de instellingen.

Meer weten over Gemini? Lees dan: Alles over Google Gemini, Googles antwoord op ChatGPT

Laten we wel wezen: chatbots op je smartphone kunnen handig zijn. Zelf kunnen we niet zonder Google Gemini als we Lord of the Rings: The Rings of Power aan het kijken zijn, maar niet iedereen zit op die digitale hulp te wachten.

Buiten dat zitten ze soms in de weg. Als je een verkeerd knopje indrukt of een bepaalde zin uitspreekt, kan het zomaar zijn dat er onder in beeld ineens een pop-up verschijnt met de vraag waar de Assistent of Gemini je mee kan helpen. Nou, met het uitschakelen van je aanwezigheid, wat dacht je daarvan?

Eerste stap: overstappen op Google Assistent

De kans is heel groot dat je Android-toestel standaard Gemini ingeschakeld heeft als stemassistent. Je kunt die chatbot uitschakelen door over te stappen op de Google Assistent, die we daarna uitzetten. Maar eerst moet je het volgende doen:

  • Ga naar de Google-app.

  • Tik op je profielfoto.

  • Selecteer Instellingen.

  • Tik op Gemini.

  • Scrol naar beneden en tik op De digitale assistenten van Google.

  • Selecteer Google Assistent.

  • Bevestig je keuze.

Tweede stap: Google Assistent uitschakelen

Nu hebben we Google Gemini uitgeschakeld. Vervolgens kunnen we de Google Assistent uitschakelen. Volg daarvoor de onderstaande stappen op.

  • Ga naar de Google-app.

  • Tik op je profielfoto.

  • Selecteer Instellingen.

  • Tik op Google Assistent.

  • Zet de schuifregelaar naast Hey Google om (naar uit). Doe hetzelfde voor Tijdens het autorijden.

  • Je kunt tot slot nog eventueel het Voice Match-profiel verwijderen. Daarmee zet je eveneens Hey Google uit.

Je kunt de stemassistenten weer inschakelen door de bovenstaande stappen op te volgen en een andere keuze te maken, of door bijvoorbeeld de powerknop ingedrukt te houden. Het is helaas niet mogelijk de Assistent of Gemini volledig te verwijderen.


▼ Volgende artikel
Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!
© Batorskaya Larisa
Huis

Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!

Is je smartphonebatterij veel te snel leeg of merk je dat bepaalde apps veel van je batterij vragen? Met deze 15 praktische tips voor zowel iOS als Android kun je de batterijduur verlengen.

We geven allerlei tips om slimmer – en daarmee langer – om te gaan met de batterij van je smartphone:

  • Verlaag de helderheid van je scherm
  • Zet de donkere modus aan
  • Beperk de achtergrondactiviteit van apps
  • Schakel de locatieservices uit
  • Zet nutteloze meldingen uit
  • Zet de vliegtuigmodus aan
  • Synchroniseer alleen handmatig
  • Update het besturingssysteem

Lees ook: Je smartphone kan slecht tegen kou: zo bescherm je ‘m in de winter

Let erop dat de menustructuur van jouw Android-smartphone kan afwijken van wat wij beschrijven.

1 Schermhelderheid

Je beeldscherm is een van de grootste stroomverbruikers van je smartphone. Als je de helderheid van je scherm aanpast, kun je aanzienlijk meer tijd doorbrengen op je mobiel. Zet de helderheid zo laag mogelijk of schakel de automatische helderheid in die op basis van het omgevingslicht werkt. Zo zal je scherm niet helderder dan nodig worden verlicht. Vrijwel alle smartphones hebben een instelling om de helderheid handmatig aan te passen in het bedieningspaneel.

In iOS veeg je omhoog om het bedieningspaneel te openen, hier pas je handmatig de helderheid aan.

2 Donkere modus

Op een oledscherm, wat de meeste recente smartphones hebben, vragen donkere kleuren minder van je batterij dan heldere kleuren. Gelukkig kun je zowel in iOS als Android een donkere modus instellen. Op een iPhone ga je naar Instellingen / Beeldscherm en helderheid en kies je voor Donker. Op een Android-toestel ga je naar Instellingen / Scherm en selecteer je Donker thema. Dit vermindert overigens niet alleen het energieverbruik, maar is ook prettiger voor je ogen in slecht verlichte omgevingen.

De donkere modus is niet alleen beter voor het energieverbruik, maar ook voor je ogen.

3 Achtergrondactiviteit

Veel apps blijven je batterij belasten, zelfs als je die apps niet actief gebruikt. Door de achtergrondactiviteit te beperken, kun je de batterijduur verlengen. Controleer in de instellingen van je telefoon welke apps onnodig veel stroom gebruiken en beperk de achtergrondactiviteit. In iOS ga je naar Instellingen / Algemeen / Ververs op achtergrond. In Android ga je naar Instellingen / Wachtwoorden en accounts en schakel je App-gegevens automatisch synchroniseren uit.

Bepaal per app of ze op de achtergrond mogen blijven draaien.

Goed om te weten: Zo doe je jarenlang met je smartphone

4 Locatie uitschakelen

Locatieservices, zoals gps, zijn erg handig, maar vreten heel veel stroom. Bovendien is het helemaal niet nodig dat elke app op elk moment toegang tot je locatie heeft.

Op een iPhone ga je naar Instellingen / Privacy en beveiliging / Locatievoorzieningen. Geef daar bij Bij gebruik aan welke apps toegang tot jouw locatie mogen hebben. Op Android-telefoons ga je naar Instellingen / Locatie en pas je de machtigingen aan, zodat apps alleen toegang tot je locatie hebben wanneer het nodig is. Voor een nog grotere batterijbesparing kun je de locatieservices volledig uitschakelen. Maar wees je ervan bewust dat je dan bijvoorbeeld niet meer kunt navigeren binnen Google Maps.

Continue locatiebepaling kan veel van je batterij vragen.

5 Meldingen uitschakelen

Als je een melding krijgt, dan gebeuren er een aantal dingen: je scherm licht op, je smartphone speelt een geluid af, het vibreert en waarschijnlijk wordt er ook nog een animatie afgespeeld. Niet alle meldingen zijn nuttig, schakel dan ook de meldingen van die apps uit. Dat is niet alleen handig om de batterijduur te verlengen, maar het voorkomt ook dat je voortdurend naar je smartphone kijkt. In iOS vind je de notificaties bij Instellingen / Meldingen, waar je de instellingen per app aanpast. Binnen Android ga je naar Instellingen / Meldingen / App-meldingen.

Van welke apps hoef jij niet per se meldingen te ontvangen?

6 5G uitschakelen

Hoewel 5G-snelheden indrukwekkend zijn, verbruikt het ook meer energie dan oudere netwerktypen. Als je geen gebruik hoeft te maken van de hogere snelheden, overweeg dan om terug te schakelen naar 4G om de batterij te besparen. In iOS vind je dit bij Instellingen / Mobiel netwerk / Opties mobiele data / Gesprekken en data. Binnen Android ga je naar Instellingen / Netwerk en internet / Simkaarten waar je terugschakelt naar 4G.

Schakel terug naar 4G als je de snelheid van 5G niet per se nodig hebt.

7 Vliegtuigmodus aanzetten

Ben je op een plek waar je slecht bereik hebt, zet je telefoon dan op vliegtuigmodus. Heb je namelijk ergens een belabberde ontvangst, dan blijft je smartphone constant naar een sterker signaal zoeken. Dit trekt de batterij snel leeg. Als die locatie wel beschikt over een wifi-netwerk, schakel dan alleen de wifi in. Je smartphone is hierdoor niet bereikbaar voor inkomende belletjes (tenzij je bellen via wifi hebt ingeschakeld) of andere zaken waarvoor het mobiele netwerk of bluetooth nodig is. De vliegtuigmodus vind je in het bedienings- of notificatiepaneel op je smartphone.

De vliegtuigmodus kan veel batterij besparen.

8 Synchronisatie aanpassen

Automatische synchronisatie van e-mails en de agenda kan de batterij sneller leeg laten lopen. Overweeg eens om de synchronisatie-instellingen aan te passen, zodat apps minder vaak worden gesynchroniseerd of zelfs alleen worden gesynchroniseerd als jij dat handmatig aangeeft. In iOS kun je dit voor mails en agenda’s apart instellen. Ga naar Instellingen en kies voor Agenda of Mail. Bij beide opties tik je op Accounts / Nieuwe gegevens en kies je voor een langer interval onder Ophalen. Op een Android-toestel ga je naar Instellingen / Wachtwoorden en accounts en beheer je de synchronisatie-instellingen per account.

Door handmatig apps te synchroniseren, bespaar je batterij.

9 Batterijgebruik inzichtelijk

Dat je batterij snel leeg raakt, kan ook te maken hebben met een bepaalde app die buitengewoon veel energie verbruikt. Om te zien welke apps de meeste energie slurpen, ga je in iOS naar Instellingen / Batterij. Je ziet nu welke apps in de afgelopen 24 uur het meest hebben verbruikt. Door op Toon activiteit te tikken, zie je hoeveel minuten je de app hebt gebruikt. In Android ga je naar Instellingen / Batterij / Batterijverbruik.

Achterhaal welke apps (te) veel gebruikmaken van de batterij.

Nog maar 5% batterij over?

Met een powerbank heb je 'm zo weer opgeladen

10 Batterijcapaciteit controleren

Algemeen bekend is dat een batterij van een smartphone ook gewoon na verloop van tijd slechter wordt. In iOS kun je de batterijgezondheid controleren via Instellingen / Batterij / Batterijconditie en opladen. Achter Maximumcapaciteit zie je wat de status van je batterij is. Bij Apple kun je je batterij laten vervangen tussen de 79 en 109 euro, afhankelijk van je model. Op een Android-smartphone vind je informatie over de capaciteit van je batterij bij Instellingen / Batterij. Een extra app als AccuBattery maakt inzichtelijk in hoeverre je accu versleten is.

Is jouw batterij nog gezond? Deze batterij is aan vervanging toe.

11 Batterijbesparingsmodus

Elke moderne smartphone heeft tegenwoordig een optie om de batterij te ontlasten met een batterijbesparingsmodus. Deze modus beperkt bijvoorbeeld de achtergrondactiviteit van apps, verlaagt de helderheid van je scherm en schakelt animaties uit. Op iOS activeer je dit via Instellingen / Batterij / Energiebesparingsmodus. Binnen Android kun je naar Instellingen / Batterij / Batterijbesparing gaan om deze modus in te schakelen. Het gebruik van deze functie is vooral nuttig wanneer je batterij al bijna leeg is.

De batterijbesparingsmodus is vooral handig als je geen oplader bij de hand hebt en je telefoon bijna leeg is.

12 App-updates beheren

Vergelijkbaar met het beperken van de achtergrondactiviteit, is het voorkomen van automatische app-updates. Ook deze vinden vaak in de achtergrond plaats en belasten de batterij. Om zuiniger met je batterij om te gaan, kun je deze instelling uitschakelen en ervoor kiezen om apps alleen te updaten wanneer je je telefoon oplaadt. In iOS ga je naar Instellingen / App Store en schakel je App-updates uit. Binnen Android open je de Google Play Store, ga je naar Instellingen / Netwerkvoorkeuren / Apps automatisch updaten en kies je Apps niet automatisch bijwerken.

Je kunt ervoor kiezen om apps niet automatisch te laten updaten.

13 OS updaten

Het regelmatig bijwerken van het besturingssysteem is belangrijk om de prestaties te optimaliseren. In elke update worden bugs en foutjes gecorrigeerd die ook voor je batterij gunstig uit kunnen pakken. Op je iPhone controleer je op updates via Instellingen / Algemeen / Software-update. Op je Android-toestel ga je naar Instellingen / Systeem / Systeemupdate. Onder Instellingen / Beveiliging en privacy / Updates kun je ook de status van Google Play-systeemupdates controleren. Zorg ervoor dat je smartphone volledig is opgeladen of opgeladen wordt wanneer je een update uitvoert.

Zorg dat je besturingssysteem up-to-date is.

14 Widgets uitzetten

Widgets en live achtergronden zijn visueel aantrekkelijk, maar ze verbruiken wel constant stroom, doordat ze gegevens verversen en je scherm activeren. In iOS kun je widgets verwijderen door naar het Vandaag-scherm te gaan (één veeg naar rechts), onderin op Wijzig te tikken en ongewenste widgets te verwijderen. Binnen Android kun je door lang te drukken op het startscherm widgets verwijderen. Als je dynamische of live achtergronden hebt ingesteld en je batterij is niet meer zo best, dan kun je beter een statische afbeelding instellen via het instellingenmenu van je smartphone. Dit werkt op elke smartphone net even anders.

Verwijder widgets van je startscherm.

15 Algemene tips

Er zijn een aantal algemene tips wat betreft het opladen en het gebruik van je smartphone. De 20/80-regel betekent dat je je smartphone oplaadt wanneer je rond de 20 procent lading over hebt. Stop vervolgens met opladen als je rond de 80 procent zit. Dit is optimaal voor je batterij. Mede hierom is het niet handig om je smartphone ’s nachts aan de oplader te laten liggen. Doe je dat wel, en heb je een iPhone die beschikt over de functie Geoptimaliseerd opladen, controleer dan of die optie is ingeschakeld. Tot slot: kijk uit met het gebruik van je smartphone in weersextremen, zoals in volle zon of bij hele lage temperaturen.

Laat een smartphone nooit compleet leeglopen voordat je hem weer oplaadt.

Draadloos of met een kabeltje?

De juiste oplader voor jouw telefoon vind je bij bol

Watch on YouTube