ID.nl logo
Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)
Zekerheid & gemak

Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Je hebt er lang naar uitgekeken, dus van je vakantie wil je maximaal genieten. Maar wat nu als blijkt dat je hotelkamer uitkijkt op een betonnen muur in plaats van op zee? Of als het zwembad van het resort smerig is? Of als je vliegtuig (of je bagage) vertraging oploopt? Dit is wat je kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 🧳 Wat kan ik doen om mijn vakantie te redden? 🤔 Wat kan ik achteraf doen om mijn schade vergoed te krijgen? 🛫 Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

💶 Ook interessant voor jou: Vakantie? Zo betaal je er nooit meer te veel voor!

Eerst even een tip vooraf: een geslaagde vakantie begint met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je boekt. Bekijk niet alleen de foto's, maar lees ook de informatie over jouw hotelkamer, appartement of vakantiehuisje. Is een bepaald uitzicht of een specifieke ligging voor jou belangrijk, ga dan na of je die wens kunt vastleggen. Maak tijdens het boeken op internet screenshots van belangrijke webpagina's. Ook niet onbelangrijk: llees reviews en ervaringen van andere reizigers. Dat kan tegenvallers voorkomen.

Boek je een pakketreis, dus een reis inclusief accommodatie, zorg dan dat je weet wat er is inbegrepen en wat je tegen betaling kunt bijboeken. Let er ook op of de aanbieder lid is van de ANVR. Deze brancheorganisatie voor reisondernemingen is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Mocht er iets misgaan, dan kun je bij deze commissie terecht voor een bindende uitspraak (zie verderop). 

©djoronimo

Tegenvallers bij aankomst

Merk je direct na aankomst dat er iets niet in orde is? Is de hotelkamer vies, is er alleen een balkon terwijl een terras was afgesproken of doet de airco het niet? Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Ga meteen naar de receptie van het hotel of het vakantiepark. Is er geen aanspreekpunt ter plekke of biedt die geen goede oplossing, neem dan telefonisch contact op of stuur een mail.

Bij een pakketreis kun je terecht bij de reisleiding ter plekke of in de regio. Lukt het niet om iemand aan te spreken of leidt dat niet tot tevredenheid, dan kun je contact opnemen met het kantoor van de reisorganisatie in Nederland.

Nog steeds geen oplossing gevonden? Of krijg je een alternatief aangeboden dat niet gelijkwaardig is aan wat je had geboekt? Dan heb je nog steeds reden tot klagen. Vraag bij een pakketreis om een klachtenformulier en vul dat in. Verzamel ook bewijsmateriaal. Maak foto's, filmpjes en/of geluidsopnames, als dat relevant is. Noteer namen van personen die je ter plekke hebt gesproken om je probleem aan te kaarten en maak notities van het gesprek. Ook getuigenverklaringen kunnen helpen.

Moet je extra kosten maken, bewaar dan de bonnetjes. Denk aan de kosten voor een taxi, omdat de transfer vanaf het vliegveld niet beschikbaar was. Dergelijke noodzakelijke kosten kun je achteraf misschien vergoed krijgen. Dat geldt meestal niet voor de kosten voor een ander hotel waar je op eigen houtje naartoe gaat. 

Klagen na thuiskomst

Met een positieve instelling en wat improvisatievermogen heb je je vakantie misschien nog enigszins kunnen redden. Maar als de reisaanbieder je niet geboden heeft waarvoor je had betaald, dan kun je werk maken van een schadevergoeding. Stuur binnen een maand na thuiskomst een e-mail of brief naar de reisaanbieder, waarin je opsomt welke extra kosten je hebt moeten maken en/of welke schade je hebt door misgelopen reisgenot. Vermeld ook wat je ter plekke hebt gedaan om het probleem op te lossen, met wie je hebt gesproken en wat je is aangeboden.

Wat te doen bij overmacht? Sommige tegenvallers heeft de reisaanbieder niet in de hand, zoals een vulkaanuitbarsting, een bosbrand of een overstroming. Is je accommodatie hierdoor niet beschikbaar of kun je niet de excursies maken die je van plan was? Dan kun je in het gunstigste geval een alternatieve reis of een ander onderkomen aangeboden krijgen. Lukt dat niet, kijk dan in de polisvoorwaarden van je reisverzekering of er vergoedingen mogelijk zijn.

Zoek het hogerop

Biedt de reisaanbieder ook achteraf geen oplossing in de vorm van een schadevergoeding? Dan hoef je het er niet bij te laten zitten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je daar hulp vragen. Heb je een reisverzekering met een dekking voor rechtsbijstand, dan kun je daar een beroep op doen.

Als de reisaanbieder lid is van de ANVR, kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Dit kost 77 tot 127,50 euro (afhankelijk van de kosten van de reis), maar deze kosten krijg je terug als je gelijk krijgt. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Zowel jij als de reisondernemer moet zich eraan houden.

©Westlight - stock.adobe.com

Vertraagde vlucht

Loop je bij aankomst meer dan drie uur vertraging op met een vliegtuig dat vertrekt uit een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan kun je recht hebben op een vergoeding van minimaal 250 euro. Dat is ook het geval als je reist naar één van deze landen met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in één van deze landen. Bij langere vertragingen en langere vluchten loopt de vergoeding op tot maximaal 600 euro.

Alleen als er sprake is van overmacht, mag de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren. Technische problemen en stakingen van eigen personeel zijn geen overmacht. Een vulkaanuitbarsting of andere natuurramp wel.

Je kunt rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding vragen of je kunt je claim indienen via een organisatie, zoals de Consumentenbond, EUClaim of Aviclaim. Bij succes ben je aan deze claimclubs een deel van je vergoeding kwijt als fee.

Lees ook wat je kunt doen wanneer je vertraging hebt met de ferry, langeafstandsbus of (internationale) trein

Vertraagde bagage

Verschijnt je koffer na lang wachten nog steeds niet op de bagageband? Dat is een vervelend begin van je vakantie. Meld het probleem direct bij de bagageservicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij gaat dan op zoek naar je bagage. Bij een pakketreis kun je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. Als er reisleiding aanwezig is, kan die je direct helpen. Is je bagage gevonden? Dan moet de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie deze kosteloos naar je vakantieadres brengen.

Als je kleding en toiletartikelen moet kopen, kun je de kosten hiervan volledig vergoed krijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, tot een maximum van ruim 1500 euro. Bewaar dus alle bonnetjes. Claim je kosten binnen drie weken nadat je bagage is gevonden. 

Over bagage gesproken ...

Vind je ideale koffer

Creditcard Kijk ook in de kleine lettertjes van je creditcard-voorwaarden. Veel creditcards bieden een standaard vergoeding bij reisongemakken, zoals vlucht- en bagagevertraging. De voorwaarde is dat de reis met de creditcard is betaald.

Lees ook: Wat heb je aan de reisverzekering op je creditcard?