ID.nl logo
Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)
© andrey
Zekerheid & gemak

Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Je hebt er lang naar uitgekeken, dus van je vakantie wil je maximaal genieten. Maar wat nu als blijkt dat je hotelkamer uitkijkt op een betonnen muur in plaats van op zee? Of als het zwembad van het resort smerig is? Of als je vliegtuig (of je bagage) vertraging oploopt? Dit is wat je kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 🧳 Wat kan ik doen om mijn vakantie te redden? 🤔 Wat kan ik achteraf doen om mijn schade vergoed te krijgen? 🛫 Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

💶 Ook interessant voor jou: Vakantie? Zo betaal je er nooit meer te veel voor!

Eerst even een tip vooraf: een geslaagde vakantie begint met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je boekt. Bekijk niet alleen de foto's, maar lees ook de informatie over jouw hotelkamer, appartement of vakantiehuisje. Is een bepaald uitzicht of een specifieke ligging voor jou belangrijk, ga dan na of je die wens kunt vastleggen. Maak tijdens het boeken op internet screenshots van belangrijke webpagina's. Ook niet onbelangrijk: llees reviews en ervaringen van andere reizigers. Dat kan tegenvallers voorkomen.

Boek je een pakketreis, dus een reis inclusief accommodatie, zorg dan dat je weet wat er is inbegrepen en wat je tegen betaling kunt bijboeken. Let er ook op of de aanbieder lid is van de ANVR. Deze brancheorganisatie voor reisondernemingen is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Mocht er iets misgaan, dan kun je bij deze commissie terecht voor een bindende uitspraak (zie verderop). 

©djoronimo

Tegenvallers bij aankomst

Merk je direct na aankomst dat er iets niet in orde is? Is de hotelkamer vies, is er alleen een balkon terwijl een terras was afgesproken of doet de airco het niet? Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Ga meteen naar de receptie van het hotel of het vakantiepark. Is er geen aanspreekpunt ter plekke of biedt die geen goede oplossing, neem dan telefonisch contact op of stuur een mail.

Bij een pakketreis kun je terecht bij de reisleiding ter plekke of in de regio. Lukt het niet om iemand aan te spreken of leidt dat niet tot tevredenheid, dan kun je contact opnemen met het kantoor van de reisorganisatie in Nederland.

Nog steeds geen oplossing gevonden? Of krijg je een alternatief aangeboden dat niet gelijkwaardig is aan wat je had geboekt? Dan heb je nog steeds reden tot klagen. Vraag bij een pakketreis om een klachtenformulier en vul dat in. Verzamel ook bewijsmateriaal. Maak foto's, filmpjes en/of geluidsopnames, als dat relevant is. Noteer namen van personen die je ter plekke hebt gesproken om je probleem aan te kaarten en maak notities van het gesprek. Ook getuigenverklaringen kunnen helpen.

Moet je extra kosten maken, bewaar dan de bonnetjes. Denk aan de kosten voor een taxi, omdat de transfer vanaf het vliegveld niet beschikbaar was. Dergelijke noodzakelijke kosten kun je achteraf misschien vergoed krijgen. Dat geldt meestal niet voor de kosten voor een ander hotel waar je op eigen houtje naartoe gaat. 

Klagen na thuiskomst

Met een positieve instelling en wat improvisatievermogen heb je je vakantie misschien nog enigszins kunnen redden. Maar als de reisaanbieder je niet geboden heeft waarvoor je had betaald, dan kun je werk maken van een schadevergoeding. Stuur binnen een maand na thuiskomst een e-mail of brief naar de reisaanbieder, waarin je opsomt welke extra kosten je hebt moeten maken en/of welke schade je hebt door misgelopen reisgenot. Vermeld ook wat je ter plekke hebt gedaan om het probleem op te lossen, met wie je hebt gesproken en wat je is aangeboden.

Wat te doen bij overmacht? Sommige tegenvallers heeft de reisaanbieder niet in de hand, zoals een vulkaanuitbarsting, een bosbrand of een overstroming. Is je accommodatie hierdoor niet beschikbaar of kun je niet de excursies maken die je van plan was? Dan kun je in het gunstigste geval een alternatieve reis of een ander onderkomen aangeboden krijgen. Lukt dat niet, kijk dan in de polisvoorwaarden van je reisverzekering of er vergoedingen mogelijk zijn.

Zoek het hogerop

Biedt de reisaanbieder ook achteraf geen oplossing in de vorm van een schadevergoeding? Dan hoef je het er niet bij te laten zitten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je daar hulp vragen. Heb je een reisverzekering met een dekking voor rechtsbijstand, dan kun je daar een beroep op doen.

Als de reisaanbieder lid is van de ANVR, kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Dit kost 77 tot 127,50 euro (afhankelijk van de kosten van de reis), maar deze kosten krijg je terug als je gelijk krijgt. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Zowel jij als de reisondernemer moet zich eraan houden.

©Westlight - stock.adobe.com

Vertraagde vlucht

Loop je bij aankomst meer dan drie uur vertraging op met een vliegtuig dat vertrekt uit een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan kun je recht hebben op een vergoeding van minimaal 250 euro. Dat is ook het geval als je reist naar één van deze landen met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in één van deze landen. Bij langere vertragingen en langere vluchten loopt de vergoeding op tot maximaal 600 euro.

Alleen als er sprake is van overmacht, mag de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren. Technische problemen en stakingen van eigen personeel zijn geen overmacht. Een vulkaanuitbarsting of andere natuurramp wel.

Je kunt rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding vragen of je kunt je claim indienen via een organisatie, zoals de Consumentenbond, EUClaim of Aviclaim. Bij succes ben je aan deze claimclubs een deel van je vergoeding kwijt als fee.

Lees ook wat je kunt doen wanneer je vertraging hebt met de ferry, langeafstandsbus of (internationale) trein

Vertraagde bagage

Verschijnt je koffer na lang wachten nog steeds niet op de bagageband? Dat is een vervelend begin van je vakantie. Meld het probleem direct bij de bagageservicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij gaat dan op zoek naar je bagage. Bij een pakketreis kun je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. Als er reisleiding aanwezig is, kan die je direct helpen. Is je bagage gevonden? Dan moet de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie deze kosteloos naar je vakantieadres brengen.

Als je kleding en toiletartikelen moet kopen, kun je de kosten hiervan volledig vergoed krijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, tot een maximum van ruim 1500 euro. Bewaar dus alle bonnetjes. Claim je kosten binnen drie weken nadat je bagage is gevonden. 

Over bagage gesproken ...

Vind je ideale koffer

Creditcard Kijk ook in de kleine lettertjes van je creditcard-voorwaarden. Veel creditcards bieden een standaard vergoeding bij reisongemakken, zoals vlucht- en bagagevertraging. De voorwaarde is dat de reis met de creditcard is betaald.

Lees ook: Wat heb je aan de reisverzekering op je creditcard?

▼ Volgende artikel
Optimaliseer je Home Assistant-dashboard met secties en condities
© arneaw - stock.adobe.com
Huis

Optimaliseer je Home Assistant-dashboard met secties en condities

In de updates die Home Assistant maandelijks krijgt, krijgen secties veel aandacht. Hiermee kun je een dashboard veel eenvoudiger visueel vormgeven. Je kunt secties en de kaarten in die secties bijvoorbeeld heel gemakkelijk verslepen of dupliceren. Via condities heb je bovendien controle over wát er wordt getoond. Hierdoor kan je dashboard zich aanpassen aan de omstandigheden. We laten zien hoe je deze opties optimaal benut.

In dit artikel laten we zien hoe je een overzichtelijk en dynamisch Home Assistant-dashboard maakt met secties:

  • Voeg secties toe om kaarten te groeperen
  • Gebruik condities om kaarten of secties alleen te tonen wanneer ze relevant zijn
  • Maak aangepaste dashboards voor verschillende apparaten
  • Voeg interactieve badges en kaarten toe voor een intuïtieve bediening van je slimme apparaten
  • Verberg of toon specifieke dashboardelementen op basis van schermformaat of gebruikersvoorkeuren

Lees ook: Zo krijg je een beter bluetooth-bereik voor Home Assistant

Sinds maart 2024 staan de updates van Home Assistant voor een groot deel in het teken van secties. Hiermee kun je eenvoudig en visueel, dus zonder YAML-code, je dashboard vormgeven. Secties helpen direct bij het maken van een logische indeling. Maak bijvoorbeeld een sectie per ruimte, soort apparaat of bepaald doel.

Door met secties te werken, kun je kaarten eenvoudiger organiseren en groeperen, zonder dat je met bijvoorbeeld horizontale en verticale stapels hoeft te werken. Je kunt secties en de kaarten in een sectie ook heel makkelijk naar een andere plek slepen.

Verder zijn er opties als dupliceren, kopiëren en plakken. Hoewel je in een slim huis de meeste zaken waarschijnlijk automatisch regelt, via slimme automatiseringen, blijft een dashboard in meerdere situaties praktisch en onmisbaar. Je houdt hiermee altijd het overzicht en de controle over je slimme huis, ook als je onderweg bent of afwijkt van je normale patronen. Bovendien kun je er natuurlijk veel aanvullende informatie op weergeven, zoals de weersverwachting, camerastreams of een boodschappenlijstje.

Je dashboard zelf kun je overigens ook slimmer maken. Zo kun je secties of individuele kaarten alleen weergeven als ze relevant zijn, op basis van bijvoorbeeld tijd, aanwezigheid of de temperatuur. Daar geven we in dit artikel ook wat handige tips voor!

Een dashboard voor elk apparaat

Als je dat handig vindt, kun je voor elk apparaat een specifiek dashboard maken. Of, geholpen door de tips in dit artikel, bepaalde secties verbergen op apparaten met een klein scherm.

Ook een tablet op een centrale plek in de hal of woonkamer is een leuke toepassing voor een dashboard op maat. Gebruik bijvoorbeeld een goedkope Android-tablet van Lenovo of Samsung (reken op ongeveer 120 euro), een tweedehands exemplaar of een afgedankt model dat je nog in huis hebt.

Continu opladen raden we overigens af. De batterij kan uitzetten door verhitten of overladen, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Opladen tot bijvoorbeeld zestig procent is veiliger. Nog beter is een tablet zonder batterij, maar die zijn wat lastiger te vinden.

Een tablet is een handig hulpmiddel voor centrale bediening van je smarthome.

1 Dashboards beheren

Home Assistant geeft je na de installatie een standaarddashboard genaamd Overzicht, dat vol wordt gezet met alle bekende entiteiten, gegroepeerd per ruimte. Dit wordt bij een grotere installatie al snel lang en onoverzichtelijk.

Je kunt het beheer over dit dashboard overnemen, maar je kunt ook een nieuw dashboard toevoegen. Daarvoor ga je naar Instellingen / Dashboards. Je ziet hier ook de andere dashboards Energie waarop het energieverbruik wordt getoond en Map voor een kaartweergave.

Bij het toevoegen van een dashboard kies je de optie Leeg nieuw dashboard. Hierna kun je een icoontje kiezen en enkele opties. Als alternatief kun je kiezen voor Default dashboard dat zich als het standaarddashboard gedraagt en alle apparaten laat zien, Kaart dat personen en apparaten op een kaart laat zien en Webpagina om binnen Home Assistant een bepaalde website naar keuze te integreren.

Via de instellingen kun je een nieuw en desgewenst nog leeg dashboard maken.

Probeer het online demo-dashboard

Wil je vooraf experimenteren, maar nog niet direct je eigen dashboard aanpassen? Je kunt dan ook de online demo openen. Hier kun je met alle genoemde opties oefenen in een gesimuleerde omgeving. De aanpassingen die je daarin maakt, worden niet opgeslagen. Als je de browser vernieuwt (F5) begin je opnieuw.

In de online demo kun je een dashboard met secties uitproberen.

2 Weergaven

Blader naar je nieuwe dashboard en klik op het penseeltje om het te bewerken. Je ziet nu standaard één tabblad genaamd Home. Dit wordt een weergave of (in het Engels) view genoemd. Via het penseeltje kun je deze weergave bewerken.

Bij Weergavetype zie je de optie Secties. Je kunt hierbij eventueel afwijken van de standaard vier kolommen per sectie. Een van de voordelen van secties is dat het de plaatsing ervan heel voorspelbaar maakt. Wil je de ruimte toch beter benutten, dan kun je eventueel de optie Dense section placement aanvinken.

Merk op dat secties nog experimenteel worden genoemd. Laat je je daar niet door afschrikken. De voornaamste beperking is dat mogelijk niet alle kaarten van derden geschikt zijn voor gebruik binnen secties.

Kies Opslaan om de configuratie te sluiten. Via het plusteken naast deze weergave kun je eventuele extra weergaven toevoegen. Als je meer dan één weergave hebt, worden de weergaven getoond als tabbladen. Voor elke weergave kun je een ander weergavetype kiezen als je dat praktisch vindt. Je hoeft dus niet op elk tabblad met secties te werken.

Voor deze weergave kies je voor Secties als weergavetype.

3 Badges

De bovenste rij op je dashboard toont een plusteken. Hier kun je zogenoemde badges toevoegen. Een badge laat in feite een specifieke entiteit zien, bijvoorbeeld de temperatuur. Op het tabje Zichtbaarheid kun je voor die badge nog, via een of meerdere voorwaarden, bepalen wanneer de badge zichtbaar moet zijn. Je kunt de badge dus verbergen als deze niet relevant is.

Ook bij secties, de sectiekop en alle kaarten kun je dit gebruiken, om het bewuste onderdeel onder bepaalde omstandigheden te verbergen. Hier geven we verderop in dit artikel veel tips voor. Recent zijn de badges overigens een stuk moderner gemaakt, waardoor je niet snel een alternatief zult zoeken, zoals de set Mushroom-kaarten (beschikbaar via HACS, de Home Assistant Community Store).

Via een badge kun je bijvoorbeeld de temperatuur weergeven.

4 Secties

Je dashboard bevat al een eerste sectie en je kunt naar hartenlust secties toevoegen. Bij een sectie zie je aan de rechterbovenkant drie icoontjes voor respectievelijk het verplaatsen, bewerken en verwijderen van de sectie. Bij het bewerken van de configuratie kun je de breedte aanpassen (het aantal kolommen dat de sectie moet innemen) en de zichtbaarheid voor de sectie wijzigen.

In de sectie kun je nu kaarten toevoegen met het plusteken. De sectie heeft standaard al één kaart, de sectiekop met daarin de tekst Nieuwe sectie. Die kun je desgewenst verwijderen of aanpassen.

Bij de sectiekop en andere kaarten kun je de configuratie aanpassen via een penseeltje. Die zie je als je de muis over de kaart beweegt. Er verschijnt dan ook een menu (de drie puntjes) met de opties Dupliceren, Kopiëren, Knippen en Verwijderen.

De sectiekop gebruik je meestal als eerste kaart, maar je kunt daarvan afwijken, door geen of zelfs meerdere sectiekoppen in een sectie te gebruiken. De sectiekop geeft naast een titel wat interessante opties. Zo kun je onder het kopje Entiteiten extra gegevens kiezen om te tonen, zoals de temperatuur en luchtvochtigheid in die ruimte. Net als bij andere kaarten kun je eventueel de zichtbaarheid beperken.

Links de nieuwe sectie met sectiekop en gedeelte om kaarten toe te voegen.

5 Kaarten toevoegen

Je kunt de meeste kaarten gebruiken voor je secties. Ook kaarten van derden worden aangepast om met secties te werken, geholpen door de duidelijke richtlijnen van Home Assistant. Het toevoegen van een kaart gaat niet anders dan bij een normaal dashboard. Voeg bijvoorbeeld een tegelkaart toe voor een lamp of een thermostaatkaart voor de verwarming.

Je hebt nog wat opties om het uiterlijk aan te passen, zoals de gewenste naam en een pictogram. Voor sommige kaarten kun je extra functies laten zien. Voor een lamp kan dat bijvoorbeeld een helderheidsinstelling of kleurtemperatuur zijn. En voor een thermostaat kun je de HVAC-modi laten zien, waarmee functies als verwarmen, ventileren, koelen en aan/uit worden bedoeld.

Je kunt kaarten toevoegen voor entiteiten, zoals een thermostaat.

6 Vormgeven

Je kunt de positie van secties gemakkelijk wijzigen door ze te verslepen via het icoontje. Maar ook elke kaart, inclusief de sectiekop, kun je gewoon oppakken en verslepen naar een andere plek in dezelfde sectie óf een andere sectie.

Merk op dat kaarten standaardinstellingen hebben wat betreft de grootte. Dit kun je op het tabblad Lay-out altijd aanpassen als je een kaart te klein of te groot vindt.

In de volgende paragrafen laten we zien hoe je met de zichtbaarheidsopties kunt werken om bijvoorbeeld secties of kaarten te verbergen. Zo kun je de ruimte beter benutten, door bijvoorbeeld een icoontje voor een container alleen te laten zien als deze aan de weg moet worden gezet. En op kleinere apparaten kun je secties verbergen. Wellicht hoef je daar dan niet eens een apart dashboard voor te maken.

Verberg bijvoorbeeld de buienradarkaart op kleine apparaten.

Indeling van je dashboard

Het is handig om vooraf te bedenken hoe je je dashboard gaat indelen. Veel mensen delen hun dashboard per ruimte in. Hierbij kun je eventueel tabbladen gebruiken, met één tabblad per ruimte.

Een andere optie is het indelen op het soort apparaat. Gebruik dan tabjes (of secties) voor bijvoorbeeld alle verlichting, klimaatregelingen, alarm en zo verder. Je kunt natuurlijk ook op één tabblad werken en dan verder onderverdelen in secties.

Wat ook handig kan zijn is een afwijkend eerste tabblad, dat je bijvoorbeeld als een soort overzichtsweergave gebruikt, met de belangrijkste items.

7 Zichtbaarheid

Badges, secties en kaarten (waaronder de sectiekop) hebben zoals gezegd een tabblad Zichtbaarheid waarin je enkele condities kunt opgeven. Het bewuste onderdeel waarvoor je het gebruikt, zoals een badge, sectie of kaart, wordt alleen getoond als aan alle voorwaarden is voldaan.

Bij een voorwaarde kun je kiezen tussen Entiteitsstatus, Numerieke status, Scherm en Persoon. Ook kun je met En een combinatie maken, zodat meerdere voorwaarden waar moeten zijn. En met Of maak je combinatie waarbij één van de voorwaarden waar moet zijn.

Voor Entiteitsstatus en Numerieke status geven we hierna wat voorbeelden. Met de optie Scherm kun je kiezen bij welke schermformaten een onderdeel getoond moet worden, met de opties mobiel, tablet, desktop en breed scherm.

Met de optie Persoon kies je welke personen het onderdeel zien. Je kiest dan gewoon de bewuste persoon en gewenste status (zoals Thuis of Afwezig).

Je kunt een sectie verbergen op bijvoorbeeld kleinere schermen.

8 Entiteitsstatus

Voorwaarden kun je handig inzetten om alleen belangrijke of relevante kaarten te laten zien. Laat bijvoorbeeld alleen lampen zien die aan staan, containers die aan de weg moeten worden gezet, of een openstaande garagedeur die normaal dicht hoort te zijn.

Voor bovenstaande voorwaarden gebruik je de Entiteitsstatus. Ook het feit of de zon zich boven of onder de horizon bevindt, kun je via deze optie als voorwaarde gebruiken. Je kiest dan Entiteitsstatus, gevolgd door de zon (Sun) en de gewenste status.

Je kunt de status voor entiteiten overigens altijd controleren onder Ontwikkelhulpmiddelen / Statussen, mocht het gedrag afwijken van wat je had verwacht.

Via de ontwikkelhulpmiddelen kun je de status voor entiteiten controleren.

9 Numerieke status

Bij voorwaarden kun je ook Numerieke status gebruiken. Denk aan bijvoorbeeld een bepaalde temperatuur. Wil je een tuinsproeier alleen laten zien als het erg warm is, dan wijs je de temperatuursensor aan en vul je in het veld Boven in vanaf welke temperatuur de kaart getoond moet worden.

Ook de aanwezigheid van personen kun je als voorwaarde gebruiken. Goed om te weten is dat het getal voor de entiteit zone.home in Home Assistant staat voor het aantal personen dat thuis is. Je kunt dus ook nu de optie Numerieke status gebruiken. Kies dan bij Entiteit voor Thuis en vul bij Boven de waarde 0 in.

Gebruik de numerieke status bijvoorbeeld voor de aanwezigheid van personen.

10 Helpers gebruiken

Je zult soms een helper nodig hebben om je doel te bereiken. Heb je bijvoorbeeld een sectie met alle lampen, die alleen in de avond getoond moet worden? Een goede manier om dat voor elkaar te krijgen, is door onder Instellingen / Apparaten en diensten op het tabblad Helpers een helper toe te voegen van het type Schema. Geef de helper een naam en vul alle tijden in waarop het onderdeel getoond moet worden. Een tijdsblok maak je door te slepen. Doe dat bijvoorbeeld voor elke dag van 18:00 tot 0:00.

Bij een sectie kies je nu als voorwaarde de optie Entiteitsstatus gevolgd door de naam van de bewuste helper. Binnen de ingevulde tijdsblokken staat deze helper ‘aan’ en wordt de sectie waarvoor je het gebruikt zichtbaar.

Maak een helper met de gewenste tijdsblokken.

11 Navigeer naar subweergave

Een andere goede manier om bepaalde onderdelen te verbergen, is door gebruik te maken van subweergaven. Open hiervoor je dashboard in de bewerkingsmodus, via het penseeltje rechtsboven, en voeg een weergave toe. Vul een titel in, zet een vinkje bij Subweergave en kies een weergavetype, zoals Secties.

Een subweergave blijft verborgen op je dashboard, maar je kunt wel navigeren naar de subweergave. Open nu op je hoofddashboard de configuratie voor bijvoorbeeld een sectiekop of andere kaart. Bij Interacties kies je achter Tik gedrag de optie Navigeer. Selecteer nu zojuist gemaakte subweergave. Op je dashboard zie je nu het groter-dan-teken (>) als indicatie dat je kunt navigeren naar een andere weergave. Zo kun je je dashboard een stuk compacter maken, terwijl je met één tik toch alle opties kunt aanbieden.

Je kunt vanaf bijvoorbeeld een sectiekop navigeren naar een andere weergave.

12 Dashboard als standaard instellen

Ben je tevreden met je dashboard, dan raden we aan om dit als standaard in te stellen. Daarmee wordt het standaarddashboard genaamd Overzicht automatisch verborgen. Hiervoor ga je naar Instellingen / Dashboards. Klik nu op het dashboard en kies in het venster de optie Als standaard instellen op dit apparaat. Overigens kun je deze optie ook via je profiel instellen. De instelling geldt per apparaat. Je kunt daardoor op elk apparaat een ander dashboard als standaard gebruiken.

Je kunt je nieuwe dashboard als standaard instellen. 

Shelly Wall Display met Home Assistant

De Shelly Wall Display is een leuke optie voor een dashboard op maat. Het kleine kastje heeft een 4inch-touchscreen in kleur en geïntegreerd relais voor 5A. Je kunt dit scherm op de plek van een wandschakelaar monteren. De laatste versie, beschikbaar sinds eind september 2024, ondersteunt direct Home Assistant. Je kunt bij de configuratie gewoon de link naar een specifiek dashboard opgeven.

Een alternatief is de Sonoff NSPanel Pro die deels vergelijkbaar is, maar gebruik met Home Assistant is wat omslachtiger. Er bestaat sinds kort ook een versie met groter touchscreen: de NSPanel Pro 120.

De Shelly Wall Display ondersteunt sinds kort Home Assistant.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 350 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.