ID.nl logo
Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)
© andrey
Zekerheid & gemak

Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Je hebt er lang naar uitgekeken, dus van je vakantie wil je maximaal genieten. Maar wat nu als blijkt dat je hotelkamer uitkijkt op een betonnen muur in plaats van op zee? Of als het zwembad van het resort smerig is? Of als je vliegtuig (of je bagage) vertraging oploopt? Dit is wat je kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 🧳 Wat kan ik doen om mijn vakantie te redden? 🤔 Wat kan ik achteraf doen om mijn schade vergoed te krijgen? 🛫 Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

💶 Ook interessant voor jou: Vakantie? Zo betaal je er nooit meer te veel voor!

Eerst even een tip vooraf: een geslaagde vakantie begint met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je boekt. Bekijk niet alleen de foto's, maar lees ook de informatie over jouw hotelkamer, appartement of vakantiehuisje. Is een bepaald uitzicht of een specifieke ligging voor jou belangrijk, ga dan na of je die wens kunt vastleggen. Maak tijdens het boeken op internet screenshots van belangrijke webpagina's. Ook niet onbelangrijk: llees reviews en ervaringen van andere reizigers. Dat kan tegenvallers voorkomen.

Boek je een pakketreis, dus een reis inclusief accommodatie, zorg dan dat je weet wat er is inbegrepen en wat je tegen betaling kunt bijboeken. Let er ook op of de aanbieder lid is van de ANVR. Deze brancheorganisatie voor reisondernemingen is aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen. Mocht er iets misgaan, dan kun je bij deze commissie terecht voor een bindende uitspraak (zie verderop). 

©djoronimo

Tegenvallers bij aankomst

Merk je direct na aankomst dat er iets niet in orde is? Is de hotelkamer vies, is er alleen een balkon terwijl een terras was afgesproken of doet de airco het niet? Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Ga meteen naar de receptie van het hotel of het vakantiepark. Is er geen aanspreekpunt ter plekke of biedt die geen goede oplossing, neem dan telefonisch contact op of stuur een mail.

Bij een pakketreis kun je terecht bij de reisleiding ter plekke of in de regio. Lukt het niet om iemand aan te spreken of leidt dat niet tot tevredenheid, dan kun je contact opnemen met het kantoor van de reisorganisatie in Nederland.

Nog steeds geen oplossing gevonden? Of krijg je een alternatief aangeboden dat niet gelijkwaardig is aan wat je had geboekt? Dan heb je nog steeds reden tot klagen. Vraag bij een pakketreis om een klachtenformulier en vul dat in. Verzamel ook bewijsmateriaal. Maak foto's, filmpjes en/of geluidsopnames, als dat relevant is. Noteer namen van personen die je ter plekke hebt gesproken om je probleem aan te kaarten en maak notities van het gesprek. Ook getuigenverklaringen kunnen helpen.

Moet je extra kosten maken, bewaar dan de bonnetjes. Denk aan de kosten voor een taxi, omdat de transfer vanaf het vliegveld niet beschikbaar was. Dergelijke noodzakelijke kosten kun je achteraf misschien vergoed krijgen. Dat geldt meestal niet voor de kosten voor een ander hotel waar je op eigen houtje naartoe gaat. 

Klagen na thuiskomst

Met een positieve instelling en wat improvisatievermogen heb je je vakantie misschien nog enigszins kunnen redden. Maar als de reisaanbieder je niet geboden heeft waarvoor je had betaald, dan kun je werk maken van een schadevergoeding. Stuur binnen een maand na thuiskomst een e-mail of brief naar de reisaanbieder, waarin je opsomt welke extra kosten je hebt moeten maken en/of welke schade je hebt door misgelopen reisgenot. Vermeld ook wat je ter plekke hebt gedaan om het probleem op te lossen, met wie je hebt gesproken en wat je is aangeboden.

Wat te doen bij overmacht? Sommige tegenvallers heeft de reisaanbieder niet in de hand, zoals een vulkaanuitbarsting, een bosbrand of een overstroming. Is je accommodatie hierdoor niet beschikbaar of kun je niet de excursies maken die je van plan was? Dan kun je in het gunstigste geval een alternatieve reis of een ander onderkomen aangeboden krijgen. Lukt dat niet, kijk dan in de polisvoorwaarden van je reisverzekering of er vergoedingen mogelijk zijn.

Zoek het hogerop

Biedt de reisaanbieder ook achteraf geen oplossing in de vorm van een schadevergoeding? Dan hoef je het er niet bij te laten zitten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je daar hulp vragen. Heb je een reisverzekering met een dekking voor rechtsbijstand, dan kun je daar een beroep op doen.

Als de reisaanbieder lid is van de ANVR, kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Dit kost 77 tot 127,50 euro (afhankelijk van de kosten van de reis), maar deze kosten krijg je terug als je gelijk krijgt. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Zowel jij als de reisondernemer moet zich eraan houden.

©Westlight - stock.adobe.com

Vertraagde vlucht

Loop je bij aankomst meer dan drie uur vertraging op met een vliegtuig dat vertrekt uit een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan kun je recht hebben op een vergoeding van minimaal 250 euro. Dat is ook het geval als je reist naar één van deze landen met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in één van deze landen. Bij langere vertragingen en langere vluchten loopt de vergoeding op tot maximaal 600 euro.

Alleen als er sprake is van overmacht, mag de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren. Technische problemen en stakingen van eigen personeel zijn geen overmacht. Een vulkaanuitbarsting of andere natuurramp wel.

Je kunt rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding vragen of je kunt je claim indienen via een organisatie, zoals de Consumentenbond, EUClaim of Aviclaim. Bij succes ben je aan deze claimclubs een deel van je vergoeding kwijt als fee.

Lees ook wat je kunt doen wanneer je vertraging hebt met de ferry, langeafstandsbus of (internationale) trein

Vertraagde bagage

Verschijnt je koffer na lang wachten nog steeds niet op de bagageband? Dat is een vervelend begin van je vakantie. Meld het probleem direct bij de bagageservicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij gaat dan op zoek naar je bagage. Bij een pakketreis kun je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. Als er reisleiding aanwezig is, kan die je direct helpen. Is je bagage gevonden? Dan moet de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie deze kosteloos naar je vakantieadres brengen.

Als je kleding en toiletartikelen moet kopen, kun je de kosten hiervan volledig vergoed krijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, tot een maximum van ruim 1500 euro. Bewaar dus alle bonnetjes. Claim je kosten binnen drie weken nadat je bagage is gevonden. 

Over bagage gesproken ...

Vind je ideale koffer

Creditcard Kijk ook in de kleine lettertjes van je creditcard-voorwaarden. Veel creditcards bieden een standaard vergoeding bij reisongemakken, zoals vlucht- en bagagevertraging. De voorwaarde is dat de reis met de creditcard is betaald.

Lees ook: Wat heb je aan de reisverzekering op je creditcard?

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is een smartphone die je verticaal dichtklapt, waardoor hij compacter in je broekzak of handtas zit. Leuk, maar de meerwaarde zit 'm vooral in het extra scherm op de achterkant van de smartphone. In deze review lees je alles over deze bijzondere smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd klapontwerp
  • Handige cameramodus
  • Complete specificaties
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Traag opladen
  • Hoge adviesprijs

Zoals de naam doet vermoeden, is Samsung al heel wat generaties bezig met klapsmartphones. Andere merken, zoals Motorola en Oppo, zijn dat ook. Die nieuwste toestellen voelden completer en moderner aan dan de Z Flip 6 van Samsung, onder andere door een groter scherm op de achterkant. Goed nieuws: Samsung maakt met de Z Flip 7 een inhaalslag.

Betere foto's dankzij klapmodus

Ten opzichte van de Z Flip 6 heeft de Z Flip 7 een groter scherm achterop, wat het gebruiksgemak vergroot. Het scherm is gegroeid van 3,4 inch naar 4,1 inch. Meldingen, het weerbericht en andere mini-apps komen prettiger over en ook de cameramodus profiteert van het gegroeide scherm. Zet je de smartphone half uitgeklapt neer op bijvoorbeeld een tafel, dan zie je op het buitenste scherm hoe je in beeld bent.

©Rens Blom

Door je hand voor de camera op te steken, start de timer met aftellen en word je handsfree vastgelegd. Dat is al handig en cool, maar helemaal prettig is dat je gefotografeerd wordt door de primaire camera's van de Z Flip 7. Die zijn een stuk beter dan de selfiecamera. Je staat dus echt goed op de foto (of video). Samsung prijst de Z Flip 7 mede om deze reden onder meer aan bij jongeren en vrouwen.

©Rens Blom

Verfijnde klapper

De Z Flip 7 voelt sowieso aan als een verfijnde, premium klapsmartphone. Het toestel is dunner dan zijn voorganger en heeft een vouwscharnier dat minder opvalt, waardoor je de horizontale vouw op het grote beeldscherm minder ziet en voelt. Wie sceptisch is, kan de Z Flip 7 het best zelf uitproberen in een winkel om te ervaren of die terughoudendheid terecht is. In het begin voelden we de vouw duidelijk, maar na een week gebruik waren we zo gewend dat we de vouw vaak vergaten. Volgens Samsung is het scharnier ook sterker dan dat van de Z Flip 6, wat wij zelf niet zomaar kunnen testen.

©Rens Blom

Het 6,9inch-scherm aan de binnenkant is kwalitatief erg goed, maar wel groot en daarom moeilijk met één hand te bedienen. Het blijft niettemin knap dat zo'n normaal ogend scherm gewoon dichtklapt, en dat jarenlang moet volhouden.

©Rens Blom

Een ontwerpkeuze waar wij minder blij mee zijn, is de aan- en uitknop. Die is nogal verzonken in de rechterkant van de behuizing, waardoor je hem moeilijker op de tast vindt. Dat is extra jammer omdat de vingerafdrukscanner in deze knop zit, en je die snel op de tast wilt kunnen aanraken.

Specificaties

Samsung vraagt een adviesprijs van 1199 euro voor de Z Flip 7. Dat is een hoop geld, dus mag je goede specificaties in de telefoon verwachten. Niet alles draait immers om het bijzondere ontwerp. Samsung weet dat ook en voorziet de smartphone van een zelfontwikkelde snelle Exynos-processor. Het werkgeheugen is met 12 GB ook lekker groot. De opslagcapaciteit bedraagt standaard 256 GB, of meer als je een duurder model koopt. Wij denken dat veel mensen prima af zijn met de 256GB-variant.

©Rens Blom

Geen accumonster

Een aandachtspunt van deze vouwbare smartphone is zijn accuduur. Hoewel de accu van de Z Flip 7 wat groter is dan die van de Z Flip 6, blijft de accucapaciteit (4300 mAh) klein ten opzichte van een reguliere smartphone (die tegenwoordig om en nabij de 5000 mAh zitten). Het is dus niet gek dat de accuduur korter is. Wij moeten de Z Flip 7 echt elke avond bij het slapengaan aan de oplader leggen en bij intensief gebruik zoals navigeren al na het avondeten. Opladen kan alleen via de usb-c-poort en met maximaal 25 watt. Dat is niet zo rap.

Zeven jaar updates

Laten we positief afsluiten, namelijk met de software. Samsungs softwareschil over Android 15 geeft je een duidelijke uitleg over hoe je het vouwbare scherm zo lang mogelijk mooi houdt. De software zelf werkt prima en krijgt zeven jaar updates, zowel Android-updates (met nieuwe functies) als beveiligingsupdates.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy Z Flip 7 kopen?

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden. De Motorola razr 60 ultra is een interessant alternatief.

▼ Volgende artikel
Verzamel je favoriete YouTube Shorts in één handige playlist
© JAQUE DA SILVA
Huis

Verzamel je favoriete YouTube Shorts in één handige playlist

Een YouTube Short is een verticale video van maximaal zestig seconden en ze zijn razend populair. Met deze stappen bundel je ze in afspeellijsten om te delen met vrienden, zodat zij er ook van kunnen genieten.

In dit artikel laten we zien hoe eenvoudig het is om je favoriete YouTube Shorts op te slaan in een afspeellijst:

  • Zoek de video's op die je wilt bewaren
  • Maak een afspeellijst aan en sla de video's erin op
  • Deel de playlist of een enkele Short

Zo maak je zelf een Short: Scoor snel met Shorts: zo maak je pakkende video's op YouTube

1 Op een computer

We tonen het hier eerst op de website van YouTube via een gewone computer. Zodra je in je account bent, klik je in het menu aan de linkerkant. Daar zie je de Shorts-knop. Zoek dan de korte video die je wilt opslaan en klik op de drie puntjes naast de video. In het geopende menu klik je op Opslaan in playlist. YouTube geeft je een lijst van bestaande playlists. Als je een nieuwe afspeellijst wilt maken, klik je onderaan op de optie Nieuwe playlist maken.

Vervolgens bepaal je het privacyniveau. Wil je dat deze afspeellijst privé is zodat jij die alleen kunt bekijken? Of wil je een verborgen playlist maken die men uitsluitend kan bekijken via een link die jij hebt gestuurd? De laatste optie is dat je de playlist openbaar maakt zodat iedereen de lijst kan vinden en de inhoud kan bekijken. Klik op de knop Creëren en klaar. Naar gelang het gekozen privacyniveau zal er naast de playlist een ander pictogram verschijnen: een stukje landkaart voor Openbaar, een kettinkje voor Verborgen en een slotje voor Privé.

Wie mag de playlist bekijken?

2 Op een mobiel toestel

Shorts zijn geoptimaliseerd voor verticaal kijken op smartphones en ze sluiten aan bij de behoefte om onderweg snel wat video’s te bekijken. In de mobiele app staat de knop Shorts onderaan. De menuknop met de drie puntjes staat rechts bovenaan. Verder werkt alles hetzelfde.

Ook op een mobiel apparaat kun je een Short in verschillende playlists opslaan.

3 Delen

Een short delen is heel eenvoudig. Selecteer de short en gebruik de knop Delen. Daarna krijg je enkele opties om de video te delen via mail, WhatsApp, Facebook enzovoort. Of je gebruikt de knop Link kopiëren. Om een volledige playlist te delen, open je eerst je YouTube-profiel. Dan ga je naar Playlists en selecteer je de gewenste afspeellijst. Vervolgens tik je of op het pictogram met het potloodje om de eigenschappen aan te passen, of op de knop Delen om de link te genereren die je naar anderen kunt sturen.

Je kunt iedere playlist delen met vrienden.

Watch on YouTube