ID.nl logo
Voordelig op pad met een fiets van de zaak
© iBrave
Mobiliteit

Voordelig op pad met een fiets van de zaak

Als je veel fietst voor je werk, kan het voordelig zijn om een fiets van de zaak te hebben. Zowel voor werknemers als voor zzp’ers zijn er fiscaal gunstige mogelijkheden. Hoe werkt dat en wat levert het op?

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Welke regelingen zijn er voor werknemers?
  • Hoe kun je fietskosten vergoed krijgen met een privé fiets?
  • Welke regelingen zijn er voor zelfstandigen?

Ook interessant voor jou: Elektrische fiets kopen: tips voor de beste e-bike

Fietsen is populair. Het houdt je gezond en als je voor de fiets kiest in plaats van de auto, doe je ook nog iets goeds voor het milieu en voor de drukte op de snelweg. Daarom stimuleert de overheid het gebruik van de fiets met fiscale voordelen. Het maakt daarbij niet uit of je een gewone fiets, een e-bike of een speed pedelec gebruikt. De voordelen gelden ook voor een bakfiets, racefiets, mountainbike of elektrische scooter, maar niet voor een snorfiets, brommer of scooter op benzine.

Zowel voor werknemers als voor zelfstandigen bestaan er verschillende regelingen. Wil je als werknemer gebruikmaken van een fietsregeling, dan ben je afhankelijk van de mogelijkheden die je werkgever aanbiedt. Als ondernemer kies je helemaal zelf hoe je de fietsregeling inricht, zolang je je maar aan de fiscale regels houdt.

Regelingen voor werknemers 

1. Fiets kopen via werkkostenregeling

Werkgevers mogen hun werknemers een vergoeding geven voor een nieuwe fiets, door de aanschaf te betalen van het brutoloon. Dat betekent dat je even wat minder loon ontvangt, maar je fiets wordt hierdoor wel zo’n 40 procent goedkoper, afhankelijk van het belastingtarief dat voor jou geldt. Ook een fietsverzekering en accessoires mag je op deze manier betalen.

Je kunt de aankoopprijs over verschillende maanden uitsmeren, zodat je salaris niet in één maand flink lager is. Eventueel kun je de fiets ook betalen van je vakantiegeld of – als je werkgever het goed vindt – met overuren of vakantiedagen. Een fiets kopen via je brutoloon is vaak erg gunstig. Je wordt eigenaar van de fiets en je mag hem gebruiken voor al je fietskilometers, zakelijk én privé. Ook hoef je niet bij te houden hoeveel kilometers je zakelijk rijdt en hoeveel privé.

Dit voordeel is geregeld in de werkkostenregeling (WKR), waarmee een werkgever ook andere zaken belastingvrij kan vergoeden, zoals bedrijfsfitness en een kerstpakket. De werkgever bepaalt zelf welke vergoedingen hij beschikbaar stelt.

Als je een fiets koopt via deze regeling, kun je nog wel een onbelaste vergoeding krijgen van maximaal 23 cent per zakelijke kilometer (2024), inclusief woon-werkverkeer. 

Zul je altijd zien: platte band

Een goede fietspomp is een musthave!

©Uwe

2. Leasefiets gebruiken

Je werkgever kan ook een fiets voor je leasen. De fiets is dan eigendom van de leasemaatschappij. Het voordeel is dat de leasemaatschappij al het onderhoud doet. Als je de fiets privé mag gebruiken, moet je 7 procent van de adviesprijs bij je inkomen tellen en daar belasting over betalen. Als je een eigen bijdrage voor de fiets moet betalen, wordt de bijtelling lager. In het ideale geval neemt je werkgever ook de bijtelling voor zijn rekening en betaal je zelf helemaal niets. De werkgever moet zich hierbij wel houden aan het maximumbedrag dat hij belastingvrij mag vergoeden.

Als je een fiets krijgt van je werkgever, mag je geen onbelaste vergoeding meer krijgen voor zakelijk gereden kilometers met de fiets. Je mag nog wel een onbelaste reiskostenvergoeding krijgen voor reizen met het OV of met de auto. 

3. Fiets ter beschikking gesteld krijgen

Een werkgever kan ook een fiets ter beschikking stellen. De fiets blijft dan eigendom van de werkgever. Als werknemer betaal je niets voor de fiets, maar je krijgt ook geen kilometervergoeding. 

©René Schmidt - photoschmidt 2020

4. Renteloos geld lenen voor een nieuwe fiets

Je werkgever mag je een bedrag lenen waarvoor je een fiets kan kopen. Deze lening mag renteloos zijn. Je werkgever mag je daarnaast een reiskostenvergoeding geven voor gereden kilometers met de fiets, ook voor woon-werkverkeer (23 cent per kilometer, 2024). Je kunt deze vergoeding gebruiken om de lening af te lossen. Misschien kun je ook een overschot aan vakantie- of overuren gebruiken om de lening af te lossen. 

5. Een vergoeding ontvangen voor je privé-fiets

Heb je al een fiets of ben je van plan een nieuwe te kopen om ermee naar je werk te gaan? Dan mag je werkgever je een vergoeding geven van 23 cent per zakelijk gereden fietskilometer, inclusief woon-werkverkeer. Hiermee kun je dus de kosten van je fiets terugverdienen. Bedenk wel dat je dit geld ook nodig kunt hebben voor onderhoud aan de fiets. 

©iuricazac

Fiets van de zaak als zzp’er

Als je zzp’er bent, dan kun je kiezen of je je fiets privé aanschaft of als bedrijf. 

1. Privé-fiets

Koop je de fiets privé, dan mag je voor alle zakelijk gereden kilometer 23 cent van de winst aftrekken (bedrag 2024). Andere kosten, zoals kosten voor onderhoud, verzekering en de fietsenstalling, mag je niet aftrekken. 

2. Fiets op naam van de zaak

Is minimaal 10 procent van al je fietskilometers zakelijk? Dan kun je de fiets ook op de zaak zetten. Je mag de aanschafprijs dan verspreid over een aantal jaar aftrekken van de winst. Ook de kosten voor onderhoud, verzekering en de fietsenstalling mag je aftrekken. Daar tegenover staan dat je 7 procent van de adviesprijs bij je inkomen moet tellen. Voor de gereden kilometers mag je geen kosten aftrekken.

Speed pedelec, nog meer voordeel

Voor een nieuwe speed pedelec van de zaak, geldt nog een extra belastingvoordeel. Je kunt 27 procent van de aanschafprijs aftrekken als milieu investeringsaftrek (MIA). Als je de fiets zakelijk aanschaft, moet je wel weer 7 procent van de adviesprijs bij je inkomen tellen. Maar onderhouds- en verzekeringskosten mag je aftrekken. 


▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: