ID.nl logo
Je eerste racefiets: wat heb je nodig als beginner?
© www.photoschmidt.de
Mobiliteit

Je eerste racefiets: wat heb je nodig als beginner?

Als de kou uit de lucht is, begint het bij veel fietsfanaten weer te kriebelen. Het wordt namelijk tijd om de wielrenfiets van zolder te halen. Ben jij van plan om met deze sportieve hobby te beginnen? Lees dan hier wat je nodig hebt!

Wat heb je nodig als beginnende wielrenner? Is een budgetfiets een goed idee of koop je beter meteen een professioneel model? We bespreken het allemaal in dit artikel. • Je eerste wielrenfiets: waar moet je rekening mee houden? • Materiaal, montagegroep en remmen • Overige benodigdheden en toekomstige upgrades Ga veilig de weg op met je racefiets: zo kies je een betrouwbare fietshelm.

Type wielrenfiets

In eerste instantie nemen veel mensen aan dat er maar één soort wielrenfiets bestaat. Maar wie de Tour de France volgt, ziet al snel dat de renners niet iedere dag op dezelfde fiets rijden. In grote lijnen zijn er vier soorten:

  • Allround: de naam zegt het al: je kunt met deze fiets alle kanten op en dat is handig voor beginners.

  • Endurance: gemaakt voor lange ritten. Je zit iets meer rechtop en dat is prettig voor beginners.

  • Aero: fiets met een zo laag mogelijk luchtweerstand door een sterker voorovergebogen houding.

  • Klim: fiets met een extreem laag gewicht. Duur en specialistisch en daarom voor starters niet geschikt.

Een allround of endurance fiets aan zijn de beste opties voor beginners.

Aankoopbedrag: wat is verstandig?

Starten met een dure racefiets is geen goed idee. Want wat als je wielrennen toch niet leuk vindt? Tegelijkertijd zijn de goedkoopste fietsen ook geen aanrader. Want daardoor beleef je minder plezier aan de sport. Wat is wel een mooi bedrag voor je eerste racefiets? Laten we vooropstellen dat het een sport met hoge startkosten is. Buiten het kopen van een fiets valt het mee, want je hoeft bijvoorbeeld geen contributie te betalen.

©pavel1964 - stock.adobe.com

Een degelijke racefiets met alle benodigdheden kost je al snel 1000 euro. Dan hebben we het nog over een beginnersmodel. Voor een fiets uit het middensegment ben je meer dan 2500 euro kwijt en voor een model uit de topklasse betaal je rond de 10.000 euro.

Tweedehands wielrenspullen kopen

Op de tweedehandsmarkt staan veel racefietsen en benodigdheden. Met een mooie deal bespaar je een hoop geld. Let er wel op dat de framemaat en dergelijke echt bij jou past. Dat is bij een racefiets nog een stuk belangrijker dan bij een standaard fiets. Denk er verder aan dat je vaak geen garantie hebt. Een ander voordeel bij het kopen van een nieuwe fiets is dat je bij een wielerwinkel geholpen wordt bij het perfect afstellen van de fiets. Een helm moet je wel altijd nieuw kopen. Want een tweedehands exemplaar kan onzichtbaar beschadigd zijn en daardoor onvoldoende bescherming bieden.

Zijn er verschillen tussen dames- en herenfietsen?

Tussen racefietsen voor dames en heren bestaat weinig verschil. Wielrenfietsen hebben sowieso het ontwerp van een herenfiets met de hoge stang tussen zadel en stuur. Er is wel een onderscheid tussen de zadels die mannen en vrouwen prettig vinden. Maar dat is persoonlijk en zul je toch echt zelf moeten ontdekken. We raden je wel aan om meteen te beginnen met een comfortabel zadel.

Lees ook: 5 goede racefietszadels voor langeafstandsritten

Het materiaal van het frame

Racefietsen worden gemaakt van aluminium, koolstofvezel (carbon), staal en titanium. Een stalen fiets is het goedkoopst, maar ook ouderwets, zwaar en kan gaan roesten. Titanium is een zeer geschikt materiaal, maar ook erg duur. Onder beginners is aluminium het populairst. Het is stevig, licht en betaalbaar.

Carbon is nog lichter, maar ook duurder en kwetsbaarder. Je zult al snel meer dan 1200 euro uit moeten geven voor zo’n model. Een voordeel is dat je door het lage gewicht makkelijker een helling opklimt en carbon trillingen beter absorbeert dan aluminium voor een hoger rijcomfort. Afhankelijk van je budget zijn aluminium en carbon goede opties voor beginners.

©Martin Hibberd

Montagegroep

De verzameling van pedalen, cranks, cassettes, kettingbladen, derailleurs en de kabels en hendels die erbij horen, noemen we de montagegroep, de aandrijving of gewoonweg de groep. Het zijn in feite de onderdelen waarmee je de fiets aanstuurt en aandrijft. Bij een beginnersfiets zit meestal standaard zo’n groep. Bij de hogere prijssegmenten zoeken renners vaak alles afzonderlijk bij elkaar.

Shimano, Sram en Campagnolo zijn de grootste en bekendste merken. Die hebben elk weer verschillende lijnen, oplopend van beginner tot professional. De montagegroep bestaat uit de meest kwetsbare onderdelen van een fiets. Duurdere groepen zijn duurzamer en alles werkt net even ietsje soepeler, zoals het schakelen. Als je van plan bent om rustig aan te beginnen is een starterset die op je eerste racefiets zit voldoende, zolang je kiest voor een betrouwbaar merk. Pas als je serieus gaat wielrennen, profiteer je significant van de voordelen van een dure montagegroep.

©chamnan

Remmen

Je racefiets kan niet zonder een paar betrouwbare remmen. De traditionele velgremmen zijn voor racefietsen nog altijd populair. Daarbij worden blokjes tegen de velg aangeklemd wanneer je de rem aantrekt. Het nadeel is dat ze niet zo goed werken als het geregend heeft of als je wielen vies zijn. Daarnaast beschadigen ze op den duur de velgen. Schijfremmen lijken dan ook de toekomst te hebben. Inmiddels zitten ze standaard op de meeste nieuwe racefietsen, ook binnen het lagere prijssegment.

Mechanische schijfremmen zijn goedkoop vergeleken met hydraulische schijfremmen. Dat laatste zijn door de hoge kosten en specialistisch onderhoud niet aan te bevelen voor beginners. Schijfremmen hebben veel remkracht en werken ook optimaal bij nattigheid en vuil. Als het even kan raden we je aan om voor mechanische schijfremmen te kiezen. Maar als je tijdens droog weer een vlak parcours aflegt, zijn velgremmen ook prima.

Wielrenschoenen

Wielrenschoenen worden nog weleens over het hoofd gezien. Terwijl ze wel degelijk noodzakelijk zijn. In eerste instantie zullen wielrenschoenen even wennen zijn. Erop lopen voelt wat apart aan.

©Egoitz Bengoetxea

Het is de bedoeling dat je de schoenen vastklikt in de pedalen en dat vereist enige oefening. Daarvoor gebruik je de schoenplaatjes onder de zool. Die koop je niet samen met de schoenen, maar horen bij de pedalen. Je maakt deze plaatjes vast aan de zool met 3 schroefjes in een driehoek. Alle racefietsschoenen gebruiken hetzelfde systeem, dus dat is lekker makkelijk. Dankzij het vastklikken kunnen je voeten niet van de pedalen schieten. Bovendien kun je ook bij een omhooggaande beweging van je voet extra kracht zetten door aan de pedaal te trekken. Handig om nog net de top van een berg te bereiken of dat sprintje vlak voor de finish te winnen.

Fietskleding

Wielerkleding zit strak zodat je zo min mogelijk weerstand ervaart. Sommigen vinden dat in eerste instantie ongemakkelijk om te dragen. Als je geen wedstrijden rijdt, is het dragen van een normaal sportshirt of T-shirt niet zo’n punt. Hoewel wielrenners op den duur altijd kiezen voor een echt fietsshirt. We adviseren om wel altijd een goede wielrenbroek aan te schaffen, die draag je trouwens zonder onderbroek. Een paar fietshandschoenen is eigenlijk ook onmisbaar. Daarmee voorkom je blaren op je handen tijdens lange tochten.

Ook interessant: Wielerkleding: wat draag je bij welke temperatuur?

Serieus werk maken van je wielertocht?

Wielerkleding vermindert weerstand waardoor je sneller gaat!

Lijst met overige benodigdheden

Voor een geslaagde wielertocht heb je meer nodig dan alleen een betrouwbare fiets. Denk ook aan een helm, een bandenplakset, een extra binnenband, een fietspomp of CO₂-patroon en een bidon.

Upgrades voor een later moment

Zodra je verknocht bent aan het wielrennen, leer je vanzelf meer over racefietsen. Echte fanaten hebben over elk onderdeel een oordeel klaar. Wat dacht je van een aerodynamischer stuur of lichtere wielen? Je kunt de montageset vervangen of uiteindelijk kiezen voor een high-end frame. We adviseren om met een goede basis te beginnen en als je veel fietst en meer leert kun je upgrades overwegen. Alvast veel fietsplezier!


▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer