Welke fietsendrager is geschikt voor mijn elektrische auto?
Je gaat lekker op vakantie en wilt de fietsen of e-bikes meenemen achterop. Maar kan dat wel met je nieuwe elektrische auto? Er zijn zeker fietsendragers geschikt voor een EV, maar je moet als eigenaar nog steeds op een aantal punten letten voor je wegrijdt met de fietsen achterop.
Dit artikel in het kort:
- Hoe je controleert of je elektrische auto een trekhaak kan hebben
- Wat een RMC-trekhaak is
- Hoe je een EV-geschikte fietsendrager herkent
- Hoe je berekent hoeveel fietsen je EV kan vervoeren
- Waarom je ook naar beveiliging voor je fietsendrager moet kijken
Lees ook: Fietsendrager monteren op je auto? Dit is de beste manier
Elektrische auto’s worden steeds beter en je ziet ze ook al regelmatig op lange vakanties door Europa toeren. Toch blijven rijbereik en trekkracht twee punten waarop de traditionele brandstofauto het nog steeds wint. Een caravan trekken met je volledig elektrische auto, blijft voor de meeste modellen een brug te ver, al zijn er inmiddels prachtige uitzonderingen op de markt. Toch zorgt een elektrische aandrijving in de kern nog steeds voor wat extra uitdagingen als je een fietsendrager wilt meenemen. Maar het is zeker haalbaar, zoals we hieronder uitleggen.
Op zoek naar een elektrische auto die een caravan kan trekken? Deze 10 EV’s kunnen het met gemak.
Check: kan je auto een trekhaak krijgen?
Een fietsendrager achter op je auto, moet geïnstalleerd worden op de trekhaak. Die hebben EV’s vrijwel niet, omdat hun trekkracht in de meeste gevallen onvoldoende is voor het trekken van een aanhangwagen of caravan. Toch zijn er mogelijkheden!
Controleer daarvoor eerst de maximale kogeldruk van je elektrische auto. Dit kan gewoon via de website van de fabrikant of door in je handleiding te kijken. Of bezoek ovi.rdw.nl voor een kentekencheck, dan krijg je de technische gegevens gelijk te zien.
RMC-trekhaak is geschikt voor elektrische auto’s
Voor elektrische auto’s is een speciale trekhaak te koop: de RMC-trekhaak. De afkorting staat voor ‘Removable Multi-Connector’. Omdat de meeste EV’s geen mogelijkheid hebben om een vaste trekhaak te monteren, is de RMC-trekhaak een afneembaar model. Erg makkelijk, want dan kun je hem na de vakantie gewoon in de kofferbak leggen.
De RMC-trekhaak wordt ook wel de ‘fietsendragertrekhaak’ genoemd, omdat hij daar perfect geschikt voor is. Hij is absoluut niet bedoeld om aanhangwagens of caravans te trekken. Daarom herken je hem in de meeste gevallen aan een extra uitstulping boven op de kogel. Dit maakt het onmogelijk om een aanhangwagen te koppelen aan de trekhaak, maar wél om een fietsendrager erop te plaatsen.
©losonsky - stock.adobe.com
Geschikte fietsendragers voor een elektrische auto
Elektrische auto’s worden steeds populairder, met name in Nederland. Daarom hebben fabrikanten inmiddels veel fietsendragers ontwikkeld die op een RMC-trekhaak passen. De uitstulping op de kogel moet dan geen probleem vormen.
In de meeste gevallen staat duidelijk op de website of verpakking vermeld dat de fietsendrager geschikt is voor een RMC-trekhaak. Dit is het belangrijkste detail waar je als EV-eigenaar op moet letten. Staat het er niet op? Vraag dan bij de verkoper of hij/zij dit kan bevestigen. Zo voorkom je een miskoop.
Fietsendragers voor RMC-trekhaken zijn gelukkig ook heel divers. Je kunt dragers kopen die geschikt zijn voor één, twee of zelfs nog meer fietsen. Belangrijk hierbij is wel dat je nooit de maximale kogeldruk van je elektrische auto moet overschrijden.
©U. J. Alexander - stock.adobe.com
Kogeldruk voor je elektrische auto berekenen
De kogeldruk is het maximale verticale gewicht dat er op de RMC-trekhaak mag rusten. Je moet dit niet overschrijden, anders buigt of breekt de trekhaak. In het ergste geval kan het ook je elektrische auto beschadigen.
Het gewicht van de fietsendrager telt bovendien mee, dus vergeet het niet mee te rekenen als je wilt controleren of al je fietsen mee kunnen op vakantie. Heb je een prachtige e-bike die je mee wil nemen op reis? Dat kan, maar vergeet niet dat elektrische fietsen veel zwaarder zijn. Waar een normale fiets ongeveer 10 kilo weegt, kan een e-bike al gauw meer dan 20 kilo wegen! Gemiddeld heeft een elektrische auto een maximale kogeldruk van zo’n 75 kilo, dus we raden aan om van tevoren het rekensommetje te maken.
Rekenvoorbeeld Jouw elektrische auto heeft een maximale kogeldruk van 75 kilo. Jouw nieuwe fietsendrager weegt 20 kilo en je wilt twee e-bikes meenemen die allebei zo’n 25 kilo wegen.
25 kilo x 2 + 20 kilo = 70 kilo.
De maximale kogeldruk wordt niet overschreden, dus je kunt met de e-bikes op vakantie.
In het rekenvoorbeeld hebben we geen extra beveiligingsmaatregelen meegenomen, zoals een fietsenklem of meerdere veiligheidssloten. E-bikes en fietsendragers worden steeds populairder, waardoor het risico op diefstal ervan ook toeneemt.
Lees meer over hoe je jouw fietsendrager en fietsen beter kunt beveiligen.
Beveilig je kostbare fiets met een stevig slot
Tip: check bij je verzekering welk keurmerk je slot moet hebben