ID.nl logo
Fietsverzekering: zo krijg je je fiets bij diefstal vergoed
Mobiliteit

Fietsverzekering: zo krijg je je fiets bij diefstal vergoed

E-bikes zijn zeer gewild bij dieven. Zelfs dubbel op slot doen is vaak niet genoeg om te voorkomen dat ze met je dure fiets aan de haal gaan. Met een fietsverzekering zorg je ervoor dat je na de diefstal van je e-bike niet met lege handen achterblijft. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten bij het afsluiten van een fietsverzekeringen wat je moet doen als je fiets gestolen wordt.

In dit artikel bespreken we:

🚲 Waar je naar moet kijken voordat je een fietsverzekering afsluit 🚲 Waartegen je je fiets kunt verzekeren 🚲 Wat een verzekeraar van je verwacht 🚲 Wat je moet doen als je fiets is gestolen 🚲 Wil je eerst een e-bike aanschaffen? Lees dan ons artikel Alles over e-bikes

Fietsverzekering afsluiten: dit doe je eerst

Bij het afsluiten van een fietsverzekering komt veel kijken. Je moet een aantal zaken in overweging nemen:

  • Wil je dat je verzekering de hele nieuwprijs dekt?

  • Vind je het niet erg om wat eigen risico bij te betalen?

  • Hoe zit het met aanrijdingen, wat verwacht je dan qua dekking?

  • Is jouw fiets wel een geaccepteerd model voor de verzekering die je wilt gaan afsluiten?

Dit zijn allemaal vragen om van tevoren over na te denken; ze zijn belangrijk voor de keuze van de voor jou beste fietsverzekering. Bekijk ook de website van de Consumentenbond voor een keuzehulp in fietsverzekeringen.

Hoe wordt de premie berekend? Bij de totstandkoming van de premie spelen deze dingen mee:

  • Het type fiets en hoe lang je de verzekering afneemt
  • Het type dekkingen. Zo is er pechhulp zodat je snel hulp of vervanging krijgt als je tijdens je fietstocht panne krijgt met je fiets.
  • Er is ook een verschil tussen een verzekering tegen schade en tegen diefstal. Schadedekking betekent dat je ook bent verzekerd wanneer er een aanrijding, val of vandalisme plaatsvindt.
  • Sommige verzekeringen bevatten zelfs verhaalsrechtsbijstand en ongevallendekking.
  • Net als bij andere verzekeringen speelt ook het eigen risico een rol bij de hoogte van je premie.

Schade of diefstal

Het is mogelijk om een gewone fiets te verzekeren, maar ook een e-bike. Er wordt daarin eigenlijk zelden een verschil gemaakt tussen problemen door schade of door diefstal. Een racefiets of een bakfiets verzekeren kan ook: daar zijn weer andere verzekeringen voor. Het soort fiets bepaalt vaak de premie van je verzekering, maar ook hoeveel hij kostte, waar je woont en zelfs je leeftijd kan een rol spelen.

Check: aankoopbon De verzekeraar wil vaak ook dat je de aankoopbon van je fiets overlegt bij het afsluiten van je verzekering. Zorg dus dat je die goed bewaart. Door hem te digitaliseren, bijvoorbeeld met een app als Adobe Scan (uitleg lees je hier), kun je hem makkelijker delen met je verzekeraar,

©Sergey Novikov/serrnovik

Wat wordt er gedekt?

Wat er precies gedekt wordt en of je bijvoorbeeld nog een eigen risico moet betalen, dat hangt van je verzekering en verzekeraar af. Denk daarbij ook aan extra’s op je fiets, zoals een kinderzitje of een fietscomputer: je moet vaak extra geld betalen om die mee te verzekeren. Het kan veel schelen tussen verzekeraars wat er wordt vergoed: sommige verzekeringen staan alleen het verzekeren van accessoires toe die gelijk bij aankoop van de fiets zijn gemonteerd, terwijl anderen nog wat (soms vage) kleine lettertjes toevoegen, namelijk dat je maatregelen moet hebben genomen die je op basis van de situatie mag verwachten. Een nogal multi-interpretabele optie.

Allrisk of niet?

Kijk ook naar de mate van dekking die je wilt. Je kunt kiezen uit een verzekering met allrisk-dekking en met alleen diefstaldekking. Bij allrisk wordt er ook uitgekeerd mocht je fiets schade ondervinden door bijvoorbeeld een brand of aanrijding. Heb je alleen diefstaldekking: dan krijg je dus niets uitgekeerd bij beschadigingen of brand, maar alleen als iemand er ongevraagd met je fiets vandoor gaat. 

Kijk ook goed naar wat er eventueel nog meer is inbegrepen in de verzekering: sommige verzekeraars geven je bijvoorbeeld meteen pechhulp als je onderweg problemen hebt met je fiets en er zijn ook verzekeraars die meteen ongevallendekking bieden.

Check: fietscomputer Heb jij een dure fietscomputer op je e-bike zitten? Kijk dan goed of deze ook gedekt is mocht je elektrische fiets gestolen worden. Niet? Kies dan een afneembare fietscomputer. Op onder meer Amazon vind je speciale houders voor fietscomputers; je bevestigt de houder aan het stuur en klikt je fietscomputer erin.

Aflopend of vast?

Binnen de fietsverzekeringen heb je weer onderverdelingen tussen een aflopende fietsverzekering, waarbij je van tevoren weet dat je je premie in één keer voor een vaste periode betaalt, en een doorlopende fietsverzekering die je maandelijks betaalt voor zolang je wilt.

ART-goedgekeurd slot

Welke verzekeraar je kiest en welke dekking kan enorm verschillen, maar qua verwachtingen van jou als verzekerde zijn er veel overeenkomsten tussen de verschillende fietsverzekeraars. Zo moet je altijd een ART-goedgekeurd slot van categorie 2 of hoger op je fiets hebben (meer daarover lees je in dit artikel). Je moet daarbij ook zorgen dat je twee sleutels hebt: je gebruikte fietssleutel en de reservesleutel. Zorg dat je foto’s van de voorkant en de achterkant van de sleutels hebt. Je verzekeraar moet het merk en de sleutelnummers hebben (vergeet die dan ook niet door te geven als je het slot vervangt of een sleutel verliest).

Is je fiets inderdaad gestolen en moet je je sleutels overleggen, zorg dan dat je echt die foto’s van beide sleutels hebt, van de voor- en achterkant. Stuur ze aangetekend op en plak ze goed vast op het begeleidende papier, waarop je nog eens op uitlegt dat je fiets gestolen is. Heeft een verzekering ook maar een beetje ruimte om te zeggen dat ze sleutels niet hebben ontvangen, dan kun je de dekking van je fietsverzekering helaas op je buik schrijven. Dan blijf je niet alleen achter zonder fiets, maar ook met een verzekering die niets voor je doet, wat de hele situatie extra vervelend maakt. Raak je een sleutel eerder al kwijt, dan moet je zorgen dat je bij de sleutelfabrikant een nieuwe laat maken met het officiële nummer dat ook te vinden is op de andere sleutel en dat bekend is bij je verzekeraar. Let op: als je deze gegevens pas doorgeeft nadat je fiets gestolen is, vis je meestal achter het net. Op tijd regelen dus!

©Rostislav Ageev

💡 In sommige gevallen heb je ook een bewijs van aangifte bij de politie nodig. Aangifte doen kan vaak ook online.

Zorg dat je correspondentie met je verzekeraar altijd goed opslaat. Let bij e-bike-verzekeringen ook op wat je moet doen bij de aanvang van je verzekering. Zo zijn er verzekeringen die eisen dat je een tracker op je fiets laat zetten (door de verzekeraar zelf), waarbij er een zoektocht in gang wordt gezet wanneer je opgeeft dat je fiets gestolen is. Ook zijn er diverse verzekeraars die verwachten dat je een officiële aangifte van de politie kunt overleggen en ook daadwerkelijk opstuurt. Zorg dat je alles bewaart, overal foto’s van maakt en zo voorzichtig mogelijk bent, zodat de verzekeraar geen reden heeft om je af te wijzen.

Gebruik je verstand

Het is zeker met een dure e-bike vaak aantrekkelijk om een fietsverzekering te kiezen, maar let op dat je er niet te veel op leunt. Zorg dat je niet alleen een gewoon slot gebruikt, maar koop ook een stevig hangslot of vouwslot dat je altijd gebruikt wanneer je je tweewieler parkeert. Zelfs als dat in je eigen schuurtje is. Het voelt misschien raar en je denkt: maar hier ben ik toch voor verzekerd? Maar als het puntje bij paaltje komt is het soms moeilijk om dat bedrag van je fiets ook daadwerkelijk terug te krijgen en dat is dubbel vervelend. Succes!

Watch on YouTube














▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.