ID.nl logo
E-bike kopen? Hier moet je op letten
© PXimport
Zekerheid & gemak

E-bike kopen? Hier moet je op letten

In steeds meer dagelijkse producten zien we geavanceerde technologie terug. Zo ook in e-bikes. De elektrische fietsen zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken en tegenwoordig zijn er ontzettend veel verschillende soorten op de markt. In dit artikel doen we een uitstapje binnen de moderne technologie, maar buiten de ‘ouderwetse’ computerwereld.

Wist je dat er enorme kwaliteitsverschillen zitten in de accu's van elektrische fietsen? En dat het ook nog uitmaakt hoe en hoe vaak je hem oplaadt? Computer!Totaal voert samen met Kieskeurig.nl en BesteProduct.nl een grote accutest uit. Houd de komende tijd de website in de gaten voor de resultaten!

Tip 01: Doel

Net als bij zoveel tech-producten begint je zoektocht met je af te vragen waar je het voor wilt gebruiken. Er is nogal een verschil of je alleen af en toe wat trapondersteuning nodig hebt van je fiets of dat je met 45 kilometer per uur door de provincie wilt zoeven. En waar ga je met je e-bike voornamelijk rijden? Is dat in de stad of wil je ook in de bossen kunnen crossen met je elektrische tweewieler. Een heel belangrijke vraag is ook hoelang je wilt kunnen rijden aan één stuk, met andere woorden: hoe ver de actieradius van de interne accu moet zijn. Veel e-bikes hebben bovendien veel slimme functies die je met je smartphone kunt uitlezen of zelfs bedienen, maar je moet je afvragen of dit interessant voor jou is.

En hoe zit het met fietskarren of andere accessoires? Ben je van plan om bijvoorbeeld je (klein)kinderen elke dag naar school te brengen of ze eens in een fietskar te zetten, dan is het slim om te kijken naar een elektrische fiets waar je een aanhanger-adapter aan kunt zetten. Kortom, veel vragen. Hopelijk lossen we een paar voor je op in deze checklist.

©PXimport

Tip 02: E-bike of Pedelec?

Er zijn heel veel verschillende soorten e-bikes en deze zijn niet gemakkelijk in twee of drie categorieën onder te verdelen. Veel e-bikes hebben namelijk eigenschappen van verschillende types en zou je dus in meerdere categorieën kunnen plaatsen. Puristen hebben het overigens over pedelecs (Pedal Assisted Electrical Bikes) of de iets minder sexy naam: elektrische fiets met trapondersteuning. Dat is namelijk volgens de wet belangrijk om een e-bike als normale fiets in het verkeer te kunnen gebruiken: meetrappen is nodig om vooruit te komen. Is dit niet het geval, dan hebben we het over een power-on-demand-fiets. Deze wordt gelijkgesteld aan een bromfiets en moet dus ook een kentekenplaat hebben. In dit artikel laten we deze puristische terminologie echter achterwege en hebben het gewoon over e-bikes.

Terug naar de onderverdeling. Als eerste zijn er de stadsfietsen oftewel city commuters. Deze e-bikes zijn bedoeld om je comfortabel van A naar B te brengen in de stad, ze zijn dan ook ideaal om van huis naar werk te rijden. De actieradius hoeft niet erg groot te zijn en je hoeft er niet mee in onherbergzaam gebied te rijden. Een elektrische stadsfiets kan er sportief uitzien, maar heeft ook steeds meer een klassiek uiterlijk. Voor offroad-functies heb je de elektrische mountainbikes of ATB e-bikes. Deze hebben bredere banden en een betere vering. Bij deze fietsen heb je meestal meer keuze wat betreft remmen, versnellingen en de derailleur. En dan zijn er nog speed pedelecs of high speed e-bikes. Deze kunnen tot 45 kilometer per uur rijden en zijn dus volgens de wet bromfietsen. Je kunt zelf een beetje meetrappen als je wilt.

©PXimport

Volgens de wet moet je bij een e-bike meetrappen om vooruit te komen

-

Tip 03: Motor

Elke elektrische fiets heeft een motor. Logisch, want anders zou het apparaat geen trapondersteuning kunnen bieden. Er is wel een verschil in de plek waar de motor zich bevindt. Eigenlijk zijn er maar twee opties: een (achter)wiel-motor of een midden-motor. De wiel-motor heet ook wel ‘hub motor’ en vind je precies in het midden van één van de twee wielen, vaak in het achterwiel. Er zijn echter ook modellen waar de hub motor in het voorwiel is geplaatst voor een betere gewichtsverdeling, zeker als de accu zich op de bagagedrager bevindt. Het grote voordeel van een hub motor is dat je er relatief weinig onderhoud aan hebt: alle onderdelen zitten in de motor verwerkt. Een midden-motor is vaak iets kleiner omdat deze in het frame weggewerkt moet worden en niet in de weg van de pedalen mag zitten. Daardoor zijn e-bikes met midden-motoren vaak wat prijziger. Midden-motoren hebben wel het voordeel dat trapkrachtsensoren (hierover later meer) beter werken omdat ze de motorkracht direct bij de pedalen kunnen meten.

©PXimport

Tip 04: Accu

Nadat je voor een bepaald type motor hebt gekozen, is het tijd om na te denken over de accu van je nieuwe elektrische fiets. De accu bepaalt namelijk hoe ver je kunt fietsen en er zit veel verschil in het vermogen van verschillende accu’s. Sommige accu’s moet je elke dag opladen, andere maar een paar keer per week. Ook de manier van opladen verschilt, sommige kun je van de fiets nemen en binnenshuis opladen, andere zitten in de fiets verwerkt en dit betekent dat je hele fiets bij een stopcontact moet staan om hem op te laden. Elke accu verliest bovendien bij elke oplaadbeurt een beetje aan vermogen en moet op een gegeven moment worden omgeruild. Het is dus handig om vooraf te informeren hoelang een accu meegaat en hoe duur een nieuwe accu kost. Een lithium-ion accu die in een e-bike wordt gebruikt, kan gemiddeld zo’n 800 volledige laadcycli doorlopen. Een snelle rekensom betekent dit dat als je je fiets elke dag gebruikt en ’s avonds oplaadt, je na drie tot vier jaar een nieuwe accu nodig hebt. Let op, het gaat hier om complete laadcycli. Als je af en toe je accu even bijlaadt, dan behalen sommige accu’s wel 1500 tot 2000 halve cycli. Hoelang je erover doet om de accu op te laden, ligt aan de fabrikant, de kwaliteit en het vermogen. Vaak ligt die tijd ergens tussen de twee en zes uur.

©PXimport

Sommige accu’s kun je van de fiets halen en opladen, andere zitten in de fiets verwerkt

-

Tip 05: Actieradius

Hoe ver wil je met een e-bike op één lading kunnen rijden? Als je een e-bike voornamelijk gebruikt om dagelijks tien tot twintig kilometer naar en van je werk te fietsen, dan hoef je je geen zorgen te maken om het vermogen van de accu. Zelfs de kleinste accu in een e-bike krijgt dit voor elkaar. Wil je echter dagtochtjes gaan maken, dan kan een actieradius van 50 tot 75 kilometer al snel te krap zijn. In de meeste gevallen geldt dat als een accu in het frame is ingebouwd, je ervan uit kunt gaan dat de actieradius minder groot is dan bij een accu die je op de bagagedrager vindt. Het vermogen van een accu wordt aangeduid in Wh. Een accu met 600 Wh zorgt voor een grotere actieradius. Bij veel e-bikes kun je gemakkelijk de accu zelf verwisselen, het is dan ook een slim idee om meteen een extra accu te kopen. Als je een langere tocht gaat maken neem je de extra accu mee. Als de eerste dan leeg raakt, zet je de tweede accu erin en rijd je vrolijk verder. Een extra accu varieert sterk in prijs, ga uit van zo’n 250 tot 500 euro.

Tip 06: Trapondersteuning

De reden waarom je een e-bike koopt, is dat hij trapondersteuning biedt. Er zijn twee verschillende sensoren die hiervoor gebruikt worden: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor. Een rotatiesensor zet de trapondersteuning aan als het detecteert dat de pedalen ronddraaien. De sterkte van de trapondersteuning bepaal je in de meeste gevallen zelf met een knop op het stuur. Zet je de trapondersteuning op stand 3, dan geeft het systeem meer ondersteuning dan op stand 2. Naast de rotatiesensor kun je ook een trapkrachtsensor hebben. Die meet ook met hoeveel kracht je trapt, en past constant de trapondersteuning van de motor hierop aan. Het voordeel hiervan is dat je eigenlijk niet meer door hebt dat je op een e-bike rijdt, behalve dan dat je veel harder kunt fietsen dan dat je gewend bent op een normale fiets. Uiteraard is een fiets met trapkrachtsensor duurder dan een met alleen een normale rotatiesensor, je vind de trapkrachtsensor dan ook vrijwel alleen in de high-end-modellen.

©PXimport

De sensor meet hoe hard je op de pedalen trapt en past de trapondersteuning van de motor aan

-

Tip 07: Slim of niet?

Hoe slim wil je dat je e-bike is? Sommige e-bikes zijn net als normale fietsen maar hebben alleen een accu en knop op het stuur om de trapondersteuning te regelen. Andere elektrische fietsen zijn rijdende computers met meerdere sensoren. Vooral de hippe city commuters zetten in op slimme foefjes die je met je smartphone kunt bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld de locatie van fiets tracken doordat er een gps-module is ingebouwd en zet je de fiets op slot middels een app. Sommige merken hebben ook anti-diefstal-systemen in hun e-bikes geïnstalleerd. Als een ongenode gast de fiets aanraakt, kan het bijvoorbeeld een geluidssignaal afspelen. Op duurdere modellen kan een e-bike zelf de sterkte van de lichten regelen door middel van sensoren en met een app kun je de trapondersteuning finetunen of een firmware-update doorvoeren.

©PXimport

Tip 08: Proefrit maken

Je kunt alle specificaties op het internet uitzoeken en je perfecte fiets online samenstellen, maar net als bij de aanschaf van een auto is het essentieel dat je een proefrit gaat maken met de fiets die je op het oog hebt. Gelukkig is dit geen probleem, alle grote merken die hun fietsen in Nederland aanbieden, laten je een proefrit maken. Veel dealers en fietshandelaren hebben een voorraad staan en grote fabrikanten als Sparta, Gazelle en Batavus hebben test centers waar je eenvoudig allerlei verschillende types kunt uitproberen en je kunt laten voorlichten door vakkundig personeel. Waar je ook over na moet denken, is dat je fiets om de zoveel tijd even nagekeken moet worden. Ga je dit zelf doen of wil je dat laten doen in een fietsenwinkel? In het laatste geval is het wellicht een goed idee om je e-bike bij een handelaar in de buurt te kopen.

©PXimport

Tip 09: Accessoires

Belangrijk bij de aanschaf van een e-bike is dat je ook kijkt naar welke accessoires er voor het model verkrijgbaar zijn. Wil je eens een fietskar achter je elektrische fiets hangen, dan moet een adapter wel gemakkelijk aan de achteras of onder het zadel kunnen worden bevestigd. Ook zijn er talloze upgrades voor je e-bike beschikbaar. In de meeste gevallen kies je deze extra’s zodra je de fiets koopt, maar in vaak kun je deze accessoires ook later installeren. Zo kun je kiezen voor anti-lek-banden die niet moeilijk doen over een stukje glas op de weg of een bagagedrager die op de accu past. Let erop dat veel van deze accessoires de totale prijs van de e-bike wel een stuk hoger kunnen maken, een fiets van duizend euro kan makkelijk 1500 euro worden met een paar ‘simpele’ accessoire-toevoegingen. Let ook op de kwaliteit van de onderdelen, het heeft geen zin om honderden euro’s in een e-bike te steken en er vervolgens de goedkoopste derailleur of versnellingen op te zetten.

©PXimport

Kooptips

We hebben drie verschillende e-bikes voor je geselecteerd. Welk type elektrische fiets het beste bij jou past, hangt natuurlijk af van je wensen en we raden je aan om sowieso een proefrit te maken voordat je een nieuwe fiets aanschaft.

Gazelle Orange C7 HMB v3

Prijs: vanaf € 2399,- De Gazelle Orange is één van de beste allround e-bikes die er op dit moment verkrijgbaar is. De elektrische fiets heeft zeven versnellingen, een midden-motor van Bosch en wordt standaard met een verwijderbare accu van 300 Wh geleverd. Hiermee wordt een actieradius van circa 100 kilometer gegarandeerd. De fiets weegt 22,5 kilo en is in twee verschillende kleuren voor zowel dames als heren beschikbaar.

Van Moof Electrified S2

Prijs: vanaf € 3398,- Ben je op zoek naar een hippe city commuter met heel veel slimme functies, kijk dan eens naar de Van Moof Electrified S2. De fiets is in het wit en zwart te krijgen, beschikt over een accu van 504 Wh en heeft veel sensoren aan boord zodat je de e-bike geheel naar jouw wensen kunt configureren. Er is ook een variant van de S2 beschikbaar: de Electrified X2. Deze e-bike heeft een kleinere wielmaat en een pakjesdrager aan de voorkant.

B’Twin Elops 500E

Prijs: vanaf € 699,99 Een e-bike voor nog geen 700 euro? Jawel, het huismerk van Decathlon levert je een solide e-bike met kleine accu. Je kunt er tot 45 kilometer mee rijden als je trapondersteuning wilt krijgen, daarna ben je op je eigen benen aangewezen. De fiets heeft zes versnellingen en weegt iets meer dan 26 kilo. In het frame is ledverlichting verwerkt waardoor je in ideale omstandigheden vanaf 150 meter afstand zichtbaar bent.

Conclusie

Plus- en minpunten
      ▼ Volgende artikel
      Maakt je blender lawaai? Zo los je het op
      © InsideCreativeHouse
      Huis

      Maakt je blender lawaai? Zo los je het op

      Een blender of een keukenmachine maakt geluid, dat is nu eenmaal zo. Er zitten bewegende onderdelen in, en er komt flink wat kracht bij kijken. Maar wat als je blender meer lawaai maakt dan zou moeten? Gelukkig kun je dat vaak zelf oplossen. Hier lees je hoe.

      In dit artikel lees je:

      • Waarom je blender zo'n herrie maakt
      • Dat dat eigenlijk best logisch is
      • Dat je er (misschien) toch iets aan kunt doen

      Lees ook: 9 dingen die je óók met je blender kunt maken

      Waarom maakt mijn blender lawaai? 

      De messen van een blender draaien doorgaans in de rondte met zo'n 20.000 toeren per minuut – bijna tien keer zo veel als de wielen van je auto als je lekker aan het cruisen bent. Geen wonder dus dat daar wat geluid bij komt kijken. 

      Oudere blenders maken vaak meer lawaai dan nieuwe, en hoe langer je je blender hebt, des te meer geluid hij gaat maken, omdat de onderdelen verouderd raken. Daar is verder weinig aan te doen, behalve een nieuwe blender kopen. 

      Stille blenders

      Er zijn steeds meer stille blenders op de markt, al blijven ze natuurlijk altijd geluid maken. Doorgaans geldt dat hoe krachtiger het model, des te hoger de geluidsproductie. Denk dus goed na of je wel de krachtigste blender nodig hebt, of dat je het met een simpeler – en stiller! – model af kan. 

      Fabrikanten doen er ook steeds meer aan om het geluid tegen te houden, bijvoorbeeld door een geluidsreductiesysteem en een slimme vorm van de messen en de glazen kan. Nieuwer is niet altijd beter, maar in dit geval vaak wel. 

      ©HP

      Resonantie

      Een van de hoofdredenen van een luide blender is de resonantie in de rest van je keuken. Probeer je blender maar eens op te tillen tijdens het blenden: dan hoor je meteen een stuk minder. Dat komt doordat het geluid doordreunt in het keukenblad, of zelfs in de muren waar de blender bij in de buurt staat. 

      Zorg er dus voor dat de blender zo vrij mogelijk staat, niet tegen de muur en er ook niet vlakbij. Je kunt ook tijdelijk een handdoek of theedoek onder de blender leggen om het doordreunen te voorkomen, al moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waterpas blijft staan. 

      Veel blenders en keukenmachines hebben zuignappen, zodat ze wel op hun plek blijven staan, maar niet direct met het aanrechtblad in aanraking komen. Dat scheelt ook weer een slok op een smoothie! 

      Conclusie

      Je blender maakt nu eenmaal geluid, daar is weinig aan te doen. Je kunt het wel binnen de perken houden door te zorgen dat de blender goed waterpas staat en dat alle onderdelen goed schoon zijn. Zet hem niet tegen of in de buurt van de muur, en zet hem eventueel op een handdoek of theedoek om de ergste trillingen te voorkomen. En anders kun je natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe, stille blender.

      ▼ Volgende artikel
      Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps
      © Kaspars Grinvalds - stock.adobe.com
      Huis

      Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

      Google Maps is een veelgebruikte navigatie-app binnen zowel Android als iOS. Veel mensen zijn inmiddels gewend aan die app en hebben geen behoefte aan alternatieven. Maar als je om je heen kijkt, zijn er genoeg kaarten-apps die de moeite waard zijn.

      In dit korte overzicht zetten we vier apps in het zonnetje. Mocht je Google Maps zat zijn, of minder van Google afhankelijk willen zijn, dan kun je één van de onderstaande apps uitproberen:

      1. Here WeGo
      2. Apple Maps
      3. Waze
      4. OsmAnd

      Ook interessant: Maak kennis met Waze: een slim alternatief voor Google Maps

      Google Maps is inmiddels meer dan alleen een app voor het navigeren. Je kunt er eveneens informatie over je omgeving of buurt mee opzoeken, en zodoende leuke plekjes ontdekken. Ook biedt de app informatie over bijvoorbeeld files en de luchtkwaliteit. Daarnaast laten mensen er zelf recensies en foto's op achter, waardoor je nog een beter beeld krijgt van wat er in jouw omgeving gebeurt. En vergeet de Steet View-functie niet om een omgeving elders op de wereld te verkennen.

      Maar dit is natuurlijk niet de enige dienst die je op deze manier op je smartphone kunt gebruiken. In dit artikel bieden we vier alternatieven voor Google Maps aan.

      GRATIS OF BETAALD? Alle apps die we in dit artikel noemen zijn gratis te gebruiken. Alleen in het geval van OsmAnd kun je eventueel kiezen voor een abonnement, met prijzen variërend van 1,82 tot 39,99 euro.

      1- Here WeGo

      De eerste app in dit korte lijstje is Here WeGo. Dit is een gratis te downloaden app, die in de basis hetzelfde doet als Google Maps – maar dan zonder Google. Je hebt toegang tot verschillende soorten navigatieopties, zoals wandelen, met de auto of het ov, en kunt directies opvragen die je van deur tot deur brengt. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden waarmee je de reis, ongeacht het voertuig, personaliseert. Zo kun je kiezen voor de snelste of de kortste route (het verschil zit hem in snelheid) en of je in realtime omgeleid wil worden wanneer dat nodig is. Zo kan Here WeGo rekening houden met files en eventueel oponthoud. Verder zijn er twee weergavemodi: een zoals in Google Maps en een met een satellietbeeld van de omgeving.

      Here WeGo is beschikbaar voor Android en iOS.

      Watch on YouTube

      🚲Leestip: Ga eropuit! De beste sites en apps voor wandelen en fietsen

      2- Apple Maps

      We kunnen het ons bijna niet voorstellen dat je dit niet weet als je een iPhone hebt, maar Apple biedt met zijn eigen kaartenapplicatie Apple Maps ook een prima alternatief voor Google Maps aan. Hoewel de software eerder onbruikbaar was, heeft de app de afgelopen jaren flinke sprongen vooruit gemaakt. Had je de app eerder afgeschreven, dan kun je je er nu aan wagen. Net zoals bij andere navigatie-applicaties heb je de keuze uit verschillende reisopties, zoals met de auto, de fiets en bijvoorbeeld een taxi. Apple Maps biedt routenavigatie, locatie delen, plaatskaarten en een interactieve 3D-weergave aan van allerlei omgevingen. Zo krijg je een beter beeld van wat er te beleven valt, of hoe er een stad, dorp of weg vormgegeven is.

      Apple Maps is alleen beschikbaar voor iOS.

      Watch on YouTube

      3- Waze

      Mocht je iemand zijn die uit het Google-ecosysteem wil stappen, of minder van Google afhankelijk wil zijn, dan is Waze wellicht niet de beste optie. Google is namelijk eigenaar van deze app. Maar voor andere gebruikers kan dit wel een goed alternatief zijn. Veel van de informatie die Waze presenteert, is namelijk afkomstig vanuit de community. Gebruikers houden andere mensen dus op de hoogte. Daardoor krijg je veel meer updates in realtime over wat er om je heen gebeurt of wanneer je eenmaal de weg op gaat. Ongelukken en dergelijke zijn daardoor geen verrassingen meer. Waze kan bovendien razendsnel andere routes aanbieden, en je kunt van tevoren aangeven dat je bepaalde wegen of gebieden wilt vermijden.

      Waze is beschikbaar voor zowel Android als iOS.

      Watch on YouTube

      4- OsmAnd

      OsmAnd is tot slot een navigatieapplicatie die volop gebruikmaakt van opensource-informatie. In dit geval gaat het om de data van OpenStreetMap. Dat is niet het enige dat dit zo'n sterke app maakt. Want OsmAnd legt voornamelijk de nadruk op offline gebruik. Zo kunnen gebruikers niet alleen hun eigen omgeving, maar ook gewoon de kaart van een volledig land offline beschikbaar maken. Dat zal de app dan ook meteen vragen op het moment dat je hem voor het eerst opent. Daardoor kun je niet alleen data besparen, ook heb je gewoon een goede kaart tot je beschikking wanneer je in een gebied bent met slecht internet. Verder is het fijn om te zien dat OsmAnd de basis op orde heeft als het gaat om de interface en navigatieopties. Alle basale functies die je mag verwachten van een kaartenapp zit in OsmAnd, dus je hoeft niets te missen.

      OsmAnd is beschikbaar voor zowel Android als iOS.

      Watch on YouTube

      Liever een losse navigatie voor in je auto?

      Voordeel: leidt je niet af met appjes en meldingen