Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?
Elektrische fietsen zijn al jaren enorm populair, maar wat als je eens niet zo’n zin hebt in een fietszadel en een auto voor je dagelijkse behoeften weer te veel van het goeie is? Dan is er sinds jaar en dag de scooter. En ja, die is tegenwoordig ook in elektrische uitvoering verkrijgbaar. Waar moet je over nadenken voordat je er eentje aanschaft?
In dit artikel vertellen we je:
- Wat een elektrische scooter is
- Wat de voordelen ervan zijn
- Over de gemiddelde actieradius van de scooter (tipje van de sluier: tot zo’n 100 km op een volle accu)
- Waar de scooter minder of niet geschikt voor is
Comfortabel op pad
Een scooter kenmerkt zich onder meer door een lekker comfortabel zadel, waarop meestal ook nog plek is voor een passagier. Ook met de vering is het dik in orde; die is veel beter dan die van de gemiddelde al dan niet elektrische fiets. Verder is gedacht aan een bagagecompartiment, dus je kunt er alle kanten mee op. Het is met name een ideaal apparaat om de dagelijkse rit naar en van het werk mee te maken, of naar school. De scooter (en voorheen de bromfiets) zijn dan ook al sinds jaar en dag zeer populair onder scholieren en studenten die bijvoorbeeld in een dorp buiten de stad wonen.
Toe aan een e-scooter?
Schoon, veilig en voordelig op pad!De gemiddelde actieradius van een benzinescooter bedraagt zo’n 200 kilometer op een volle tank. De elektrische scooter haalt met zo’n 100 kilometer de helft. Dat lijkt een minpunt, maar in de praktijk levert dat eigenlijk geen enkel probleem op. Die scooter kun je immers gewoon thuis opladen, en dat opladen kost weinig en is geen gedoe. Inprikken en ’s morgens is de scooter alweer opgeladen. Je kunt desgewenst ook op veel plekken je scooter laden, mocht je eens een keer vergeten zijn om dat thuis te doen.
🔴 Tip: Actieradius in de praktijk Een actieradius van 100 km is voor de meeste mensen meer dan voldoende voor meerdere woon-werkritten. Niet iets om je op blind te staren dus. Zelfs als je 25 kilometer van je werk of school af woont, kun je nog altijd twee keer heen en weer rijden.
©PXimport
Eelektrische scooters zijn er in alle soorten, maten en prijsklassen, zoals bijvoorbeeld dit simpele exemplaar (dat uiteraard minder rijcomfort biedt dan een ‘tradioneel’ vormgegeven versie).
Weinig onderhoud
Elektrische scooters vergen bovendien weinig onderhoud. Geen gedoe met motorproblemen, bougies, versleten zuigerringen, vastlopers, een lekke uitlaat en ga zo maar door. Startproblemen? Daar lacht de elektrische rijder om. Gashendel opendraaien en rijden maar! Uiteraard zijn er ook nadelen. Ten eerste is de aanschafprijs hoger dan die van een benzinescooter. Grote kans dat dat in de toekomst gaat veranderen, want het is nu allemaal nog relatief nieuw.
Maar het echt grote ‘pijnpunt’ is de accu. Net als bij een elektrische auto, fiets of welk ander oplaadbaar apparaat is deze onderhevig aan slijtage. Dat is bij de momenteel beschikbare techniek een onvermijdelijk gegeven. Eens in de paar jaar moet je een accupakket dus vervangen. Per merk en type scooter verschilt de accuprijs; soms betaal je 150 euro, een andere keer meer dan 500 euro. Waarbij vanzelfsprekend geldt dat bij deze prijs ook de capaciteit een rol speelt: hoe ‘zwaarder’ de accu, hoe duurder deze is. Maar ook hoe verder (of sneller) je erop rijdt.
Maar zelfs als je uitgaat van een accupakket van bijvoorbeeld 500 euro dat je – om maar wat te noemen – eens in de drie jaar vervangt, dan vallen de kosten (500/3) à 167 euro per jaar natuurlijk érg mee. En daar waar dagelijkse rijders wellicht inderdaad op een vervangfrequentie van eens per drie jaar uitkomen, zal dat voor de wat minder fanatieke scooteraar lager zijn.