ID.nl logo
Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?
© (c) Evgeniy & Karina Gerasimovi
Mobiliteit

Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?

Elektrische fietsen zijn al jaren enorm populair, maar wat als je eens niet zo’n zin hebt in een fietszadel en een auto voor je dagelijkse behoeften weer te veel van het goeie is? Dan is er sinds jaar en dag de scooter. En ja, die is tegenwoordig ook in elektrische uitvoering verkrijgbaar. Waar moet je over nadenken voordat je er eentje aanschaft?

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat een elektrische scooter is
  • Wat de voordelen ervan zijn
  • Over de gemiddelde actieradius van de scooter (tipje van de sluier: tot zo’n 100 km op een volle accu)
  • Waar de scooter minder of niet geschikt voor is

Comfortabel op pad

Een scooter kenmerkt zich onder meer door een lekker comfortabel zadel, waarop meestal ook nog plek is voor een passagier. Ook met de vering is het dik in orde; die is veel beter dan die van de gemiddelde al dan niet elektrische fiets. Verder is gedacht aan een bagagecompartiment, dus je kunt er alle kanten mee op. Het is met name een ideaal apparaat om de dagelijkse rit naar en van het werk mee te maken, of naar school. De scooter (en voorheen de bromfiets) zijn dan ook al sinds jaar en dag zeer populair onder scholieren en studenten die bijvoorbeeld in een dorp buiten de stad wonen.

Toe aan een e-scooter?

Schoon, veilig en voordelig op pad!

De gemiddelde actieradius van een benzinescooter bedraagt zo’n 200 kilometer op een volle tank. De elektrische scooter haalt met zo’n 100 kilometer de helft. Dat lijkt een minpunt, maar in de praktijk levert dat eigenlijk geen enkel probleem op. Die scooter kun je immers gewoon thuis opladen, en dat opladen kost weinig en is geen gedoe. Inprikken en ’s morgens is de scooter alweer opgeladen. Je kunt desgewenst ook op veel plekken je scooter laden, mocht je eens een keer vergeten zijn om dat thuis te doen.

🔴 Tip: Actieradius in de praktijk Een actieradius van 100 km is voor de meeste mensen meer dan voldoende voor meerdere woon-werkritten. Niet iets om je op blind te staren dus. Zelfs als je 25 kilometer van je werk of school af woont, kun je nog altijd twee keer heen en weer rijden.

©PXimport

Eelektrische scooters zijn er in alle soorten, maten en prijsklassen, zoals bijvoorbeeld dit simpele exemplaar (dat uiteraard minder rijcomfort biedt dan een ‘tradioneel’ vormgegeven versie).

Weinig onderhoud

Elektrische scooters vergen bovendien weinig onderhoud. Geen gedoe met motorproblemen, bougies, versleten zuigerringen, vastlopers, een lekke uitlaat en ga zo maar door. Startproblemen? Daar lacht de elektrische rijder om. Gashendel opendraaien en rijden maar! Uiteraard zijn er ook nadelen. Ten eerste is de aanschafprijs hoger dan die van een benzinescooter. Grote kans dat dat in de toekomst gaat veranderen, want het is nu allemaal nog relatief nieuw.

Maar het echt grote ‘pijnpunt’ is de accu. Net als bij een elektrische auto, fiets of welk ander oplaadbaar apparaat is deze onderhevig aan slijtage. Dat is bij de momenteel beschikbare techniek een onvermijdelijk gegeven. Eens in de paar jaar moet je een accupakket dus vervangen. Per merk en type scooter verschilt de accuprijs; soms betaal je 150 euro, een andere keer meer dan 500 euro. Waarbij vanzelfsprekend geldt dat bij deze prijs ook de capaciteit een rol speelt: hoe ‘zwaarder’ de accu, hoe duurder deze is. Maar ook hoe verder (of sneller) je erop rijdt.

Maar zelfs als je uitgaat van een accupakket van bijvoorbeeld 500 euro dat je – om maar wat te noemen – eens in de drie jaar vervangt, dan vallen de kosten (500/3) à 167 euro per jaar natuurlijk érg mee. En daar waar dagelijkse rijders wellicht inderdaad op een vervangfrequentie van eens per drie jaar uitkomen, zal dat voor de wat minder fanatieke scooteraar lager zijn.

🔴 Tip: Accu als onderhoudskosten Ja, accu’s verslijten. Maar als je kijkt wat er met regelmaat aan een benzinescooter onderhouden moet worden, is de kans groot dat je op de langere termijn minder kosten maakt met de elektrische variant. Kortom: zie de accu gewoon als onderhoudskosten, uitgesmeerd over minstens drie jaar rijden.

©guruXOX - stock.adobe.com

Onderhoud zal er niet heel veel zijn aan je e-scooter.

Milieuvriendelijk en geschikt voor milieuzones

Voor de rest geldt dat je eigenlijk vooral voordelen uit een scooter haalt. Hij is beduidend comfortabeler dan een elektrische fiets (en je hoeft niet mee te trappen) en je bent niet afhankelijk van alle kanten op stuiterende benzineprijzen. Verder rijd je extreem milueuvriendelijk, want geen uitstoot. Extra voordeel: er zijn steeds meer steden waar je niet meer met een benzinescooter mag rijden, en een elektrische scooter is daar vanzelfsprekend wel toegestaan!

🔴 Tip: Voorbereiden op de toekomst In de nabije toekomst zullen steeds meer steden en uiteindelijk ook dorpen verboden gebied worden voor benzinescooters. Niet alleen vanwege uitstoot, maar zeker ook vanwege lawaai van de vaak stevig opgevoerde exemplaren. 

Een beetje toeren in het stadscentrum is leuk, maar steeds meer steden verbannen benzinescooters.

Opvoeren kun je (bijna) vergeten

Nog een kleine teleurstelling voor de ‘brommersleutelaars’: zelf opvoeren van de elektrische scooter is lang niet altijd mogelijk. Sommige modellen kun je makkelijk opvoeren, maar daar wordt (terecht) steeds meer paal en perk aan gesteld. Dan lukt het je misschien nog als je gedegen kennis van elektronica en programmeren hebt, maar zelfs dan wordt het nog een flinke klus.

Is dat echt een nadeel? Niet echt wat ons betreft, zeker niet in overvolle steden met allerlei door elkaar heen rijdende vervoermiddelen en de huidige lage maximumsnelheden. Bovendien trekt een elektrische scooter vaak veel sneller op dan een benzine-exemplaar, waardoor opvoeren niet nodig is.

In steeds meer steden kom je ook huurscooters (of deelscooters) tegen, probeer ze eens een poosje uit alvorens tot aanschaf van een eigen exemplaar over te gaan. Zo weet je wat je kunt verwachten.

🔴 Tip: Opvoeren anno nu zinloos Daar waar het vroeger nog ‘leuk’ was om je scooter of bromfiets op te voeren, heeft dat tegenwoordig nauwelijks nog zin. Los van verzekeringsperikelen is het gewoon gevaarlijk. Veel te veel verkeer op een rijbaan die je met elkaar deelt; op geen enkele manier te vergelijken met een paar decennia geleden.

Vooral voor ‘asfaltritten’

Was je al een benzine-bromfiets- of scooterrijder, dan is de overstap naar elektrisch een logische. Je levert er eigenlijk weinig spannends voor in, maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Waaronder bijvoorbeeld minder onderhoud en de mogelijkheid om weer gewoon in je stadscentrum te mogen rijden. Bedenk echter wel dat een scooter niet geschikt is voor offroad-gebruik. Daar waar je met een (elektrische) stadsfiets ook nog weleens een droog bospaadje kunt pakken, is dat niet verstandig om te doen met een scooter. Dat is vooral vanwege de beduidend kleinere wielen.

©ElenaEmiliya - stock.adobe.com

Het verkeer op (stads)wegen is drukker en veelzijdiger dan ooit.

🔴 Tip: Wat kost dat nou, zo'n e-scooter? Een elektrische scooter kost je tussen de 1000 en 5000 euro. Daarbij geldt vanzelfsprekend: alle waar naar z’n geld! Maar ook: een goedkopere scooter hoeft niet per definitie slechter te zijn dan een duurdere. Kwestie van goed vergelijken dus en met name kijken naar de actieradius en de prijs van een vervangend accupakket. Last but not least: er zijn scooters die maximaal 25 km/u halen (vergelijkbaar met de voormalige snorfiets) en exemplaren die 45 km/u halen. Net wat je wilt: sinds 1 januari moet je op beide uitvoeringen een helm op.

▼ Volgende artikel
iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen
© Apple
Huis

iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen

Apples heeft gisteren zijn nieuwe 17-serie gepresenteerd, en daar hoort nu eenmaal ook een nieuwe versie van het besturingssysteem bij. iOS 26 brengt een nieuw design met Liquid Glass, slimme Apple Intelligence-functies en verbeteringen in apps als Telefoon, Berichten en CarPlay. Ontdek wat er verandert, welke iPhones worden ondersteund en wanneer de update beschikbaar komt.

In dit artikel lees je:
  • Hoe Liquid Glass het uiterlijk van iOS 26 verandert
  • Wat Apple Intelligence toevoegt aan je dagelijkse gebruik
  • Tips om veilig en slim te updaten
  • Welke vernieuwingen er zijn in Telefoon, Berichten, Games en CarPlay
  • Voor welke iPhones iOS 26 beschikbaar is en vanaf wanneer

Apple zet met iOS 26 een grote stap. Het systeem ziet er niet alleen frisser uit, maar voelt ook overzichtelijker en handiger in gebruik. Liquid Glass geeft de iPhone een nieuw uiterlijk, Apple Intelligence werkt stiller maar slimmer mee en kern-apps als Telefoon, Berichten en Camera krijgen een flinke opknapbeurt. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en dit heb jij eraan.

Liquid glass maakt iOS frisser en rustiger

De grootste vernieuwing is Liquid Glass, een doorschijnend laagje dat meebeweegt met het licht en de kleuren om je heen. Daardoor oogt de interface levendiger zonder druk te worden. Navigatiebalken krimpen automatisch als je scrolt, iconen en widgets zijn opgebouwd uit lagen en het geheel voelt rustiger aan.

Ook Apples eigen apps zijn aangepakt. De Camera-app is eenvoudiger ingedeeld, zodat je sneller bij de juiste functie bent, terwijl Foto's een duidelijke scheiding maakt tussen je bibliotheek en verzamelingen. Op het toegangsscherm zorgen zogenaamde 'spatial scenes' voor een speelse dynamiek: de achtergrond reageert op beweging en de klok schuift automatisch mee in de beschikbare ruimte. Ontwikkelaars kunnen met nieuwe API's dezelfde stijl doorvoeren in hun apps, zodat je overal dezelfde visuele lijn ziet.

©Apple

Apple intelligence helpt ongemerkt mee

Apple Intelligence is geen losse knop of app meer, maar een stille motor die overal in iOS 26 meedraait. Live-vertalen werkt direct in Telefoon, FaceTime en Berichten. Tekst en spraak worden in realtime omgezet op je toestel zelf, waardoor het snel en privacyvriendelijk blijft.

Daarnaast begrijpt je iPhone beter wat er op het scherm gebeurt. Zie je bijvoorbeeld een datum in een chat, dan kun je die direct omzetten naar een agenda-afspraak. Ook creatieve functies zijn volwassener geworden: Genmoji en Image Playground maken persoonlijke emoji en visuals als woorden tekortschieten. Apple gebruikt hiervoor een mix van slimme modellen op het toestel en in de cloud, en ontwikkelaars krijgen toegang tot het on-device model om eigen apps intelligenter te maken. Voor Nederlandstaligen is er nog een kleine kanttekening: ondersteuning voor Nederlands komt pas later in 2025.

Zo update je zonder problemen

Een nieuwe iOS-versie installeren is spannend, maar kan ook voor verrassingen zorgen. Maak daarom eerst een back-up via iCloud of je computer. Werk je met belangrijke apps of accessoires, dan is het slim om een paar dagen te wachten. Vaak brengen ontwikkelaars snel updates uit die kleine fouten oplossen. Ben je vooral nieuwsgierig? Dan zit je met iOS 26 goed. De publieke bèta gaf al een voorproefje en onlangs is de Release Candidate uitgerold. Zo bepaal je zelf of je direct overstapt of liever nog even wacht.

©Apple

Slimmere apps en meer plezier

Ook de kern-apps voelen anders aan. In Telefoon zijn favorieten, recente oproepen en voicemail samengebracht in één overzicht. De functie 'Oproepen filteren' helpt je onbekende bellers te filteren. De functie Hold Assist, die een seintje geeft zodra iemand eindelijk de lijn opneemt, is in Nederland helaas niet beschikbaar.

In Berichten kun je onbekende afzenders apart laten binnenkomen en groepsgesprekken leuker maken met polls. Via Image Playground laat je bovendien achtergronden genereren voor de juiste sfeer.

Nieuw is de Apple Games-app, een centrale plek waar je al je spellen vindt, van Apple Arcade tot uitdagingen met vrienden. CarPlay sluit zich aan bij de nieuwe stijl, met compactere meldingen en ondersteuning voor Live Activities. Met CarPlay Ultra gaat Apple nog een stap verder door functies van de auto en je iPhone nauwer te koppelen.

Voor wie beschikbaar?

iOS 26 is gratis beschikbaar voor iPhone 11 en nieuwer. Daarmee vallen de iPhone XR, XS en XS Max dit jaar af. Voor de slimme functies van Apple Intelligence is bovendien een recentere iPhone nodig. Apple benadrukt dat beschikbaarheid per regio kan verschillen en dat taalondersteuning gefaseerd wordt uitgebreid. Volgens meerdere bronnen staat de publieke uitrol gepland voor maandag 15 september 2025, tegelijk met de lancering van de nieuwe iPhones.

▼ Volgende artikel
JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht
© JBL
Huis

JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht

JBL komt met een nieuwe versie van zijn krachtigste draagbare speaker. De JBL Boombox 4 is lichter dan zijn voorganger, maar levert toch 50 procent meer vermogen. De speaker verschijnt in drie kleuren en kost 499,99 euro.

Harder en voller geluid

De Boombox 4 introduceert AI Sound Boost, een slimme technologie die het geluid harder laat klinken zonder dat er vervorming optreedt. Het resultaat is JBL's herkenbare Pro Sound: scherpe hoge tonen en een stevige, dreunende bas. Nieuw is ook dat luisteraars kunnen kiezen uit twee Bass Boost-modi. Deep Bass geeft een warm, vol laag, terwijl Punchy Bass zorgt voor een strakkere bas die meer nadruk legt op ritme. De basradiatoren zijn bovendien voorzien van verlichte JBL-logo's die oplichten zodra Bass Boost wordt ingeschakeld.

Lichter, maar robuuster

Ondanks zijn extra kracht is de Boombox 4 lichter: 5,9 kilo, ongeveer 12 procent minder dan de vorige generatie. Het nieuwe ontwerp heeft een stevigere voet, een handgreep om hem gemakkelijk mee te nemen en een robuuste behuizing die voldoet aan de IP68-norm voor stof- en waterdichtheid. Daarmee is de speaker ook geschikt voor gebruik bij het zwembad, op het strand of in het park.

©JBL

Nieuwe opbouw van het geluid

De Boombox 4 beschikt over een vernieuwde audioconstructie met drie passieve radiatoren en twee extra middentoondrivers. Daarmee vervangt JBL de eerdere subwoofer en wordt het geluidsbeeld rijker en meer in balans. Verder ondersteunt de speaker lossless audio via USB-C en kan hij dankzij Auracast eenvoudig gekoppeld worden met een onbeperkt aantal andere compatibele JBL-speakers.

Langere adem

De accu gaat tot 28 uur mee en kan met Playtime Boost worden opgerekt tot 34 uur. Voor het eerst is de batterij ook vervangbaar, waardoor de levensduur van de speaker verlengd kan worden.

Beschikbaarheid

De JBL Boombox 4 komt uit in Midnight Black, Ocean Blue en Camouflage. De speaker ligt vanaf 8 september in de winkels en is te koop via JBL.com en geselecteerde retailers voor 499,99 euro.