ID.nl logo
Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?
© Evgeniy & Karina Gerasimovi
Mobiliteit

Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?

Elektrische fietsen zijn al jaren enorm populair, maar wat als je eens niet zo’n zin hebt in een fietszadel en een auto voor je dagelijkse behoeften weer te veel van het goeie is? Dan is er sinds jaar en dag de scooter. En ja, die is tegenwoordig ook in elektrische uitvoering verkrijgbaar. Waar moet je over nadenken voordat je er eentje aanschaft?

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat een elektrische scooter is
  • Wat de voordelen ervan zijn
  • Over de gemiddelde actieradius van de scooter (tipje van de sluier: tot zo’n 100 km op een volle accu)
  • Waar de scooter minder of niet geschikt voor is

Comfortabel op pad

Een scooter kenmerkt zich onder meer door een lekker comfortabel zadel, waarop meestal ook nog plek is voor een passagier. Ook met de vering is het dik in orde; die is veel beter dan die van de gemiddelde al dan niet elektrische fiets. Verder is gedacht aan een bagagecompartiment, dus je kunt er alle kanten mee op. Het is met name een ideaal apparaat om de dagelijkse rit naar en van het werk mee te maken, of naar school. De scooter (en voorheen de bromfiets) zijn dan ook al sinds jaar en dag zeer populair onder scholieren en studenten die bijvoorbeeld in een dorp buiten de stad wonen.

Toe aan een e-scooter?

Schoon, veilig en voordelig op pad!

De gemiddelde actieradius van een benzinescooter bedraagt zo’n 200 kilometer op een volle tank. De elektrische scooter haalt met zo’n 100 kilometer de helft. Dat lijkt een minpunt, maar in de praktijk levert dat eigenlijk geen enkel probleem op. Die scooter kun je immers gewoon thuis opladen, en dat opladen kost weinig en is geen gedoe. Inprikken en ’s morgens is de scooter alweer opgeladen. Je kunt desgewenst ook op veel plekken je scooter laden, mocht je eens een keer vergeten zijn om dat thuis te doen.

🔴 Tip: Actieradius in de praktijk Een actieradius van 100 km is voor de meeste mensen meer dan voldoende voor meerdere woon-werkritten. Niet iets om je op blind te staren dus. Zelfs als je 25 kilometer van je werk of school af woont, kun je nog altijd twee keer heen en weer rijden.

©PXimport

Eelektrische scooters zijn er in alle soorten, maten en prijsklassen, zoals bijvoorbeeld dit simpele exemplaar (dat uiteraard minder rijcomfort biedt dan een ‘tradioneel’ vormgegeven versie).

Weinig onderhoud

Elektrische scooters vergen bovendien weinig onderhoud. Geen gedoe met motorproblemen, bougies, versleten zuigerringen, vastlopers, een lekke uitlaat en ga zo maar door. Startproblemen? Daar lacht de elektrische rijder om. Gashendel opendraaien en rijden maar! Uiteraard zijn er ook nadelen. Ten eerste is de aanschafprijs hoger dan die van een benzinescooter. Grote kans dat dat in de toekomst gaat veranderen, want het is nu allemaal nog relatief nieuw.

Maar het echt grote ‘pijnpunt’ is de accu. Net als bij een elektrische auto, fiets of welk ander oplaadbaar apparaat is deze onderhevig aan slijtage. Dat is bij de momenteel beschikbare techniek een onvermijdelijk gegeven. Eens in de paar jaar moet je een accupakket dus vervangen. Per merk en type scooter verschilt de accuprijs; soms betaal je 150 euro, een andere keer meer dan 500 euro. Waarbij vanzelfsprekend geldt dat bij deze prijs ook de capaciteit een rol speelt: hoe ‘zwaarder’ de accu, hoe duurder deze is. Maar ook hoe verder (of sneller) je erop rijdt.

Maar zelfs als je uitgaat van een accupakket van bijvoorbeeld 500 euro dat je – om maar wat te noemen – eens in de drie jaar vervangt, dan vallen de kosten (500/3) à 167 euro per jaar natuurlijk érg mee. En daar waar dagelijkse rijders wellicht inderdaad op een vervangfrequentie van eens per drie jaar uitkomen, zal dat voor de wat minder fanatieke scooteraar lager zijn.

🔴 Tip: Accu als onderhoudskosten Ja, accu’s verslijten. Maar als je kijkt wat er met regelmaat aan een benzinescooter onderhouden moet worden, is de kans groot dat je op de langere termijn minder kosten maakt met de elektrische variant. Kortom: zie de accu gewoon als onderhoudskosten, uitgesmeerd over minstens drie jaar rijden.

Onderhoud zal er niet heel veel zijn aan je e-scooter.

Milieuvriendelijk en geschikt voor milieuzones

Voor de rest geldt dat je eigenlijk vooral voordelen uit een scooter haalt. Hij is beduidend comfortabeler dan een elektrische fiets (en je hoeft niet mee te trappen) en je bent niet afhankelijk van alle kanten op stuiterende benzineprijzen. Verder rijd je extreem milueuvriendelijk, want geen uitstoot. Extra voordeel: er zijn steeds meer steden waar je niet meer met een benzinescooter mag rijden, en een elektrische scooter is daar vanzelfsprekend wel toegestaan!

🔴 Tip: Voorbereiden op de toekomst In de nabije toekomst zullen steeds meer steden en uiteindelijk ook dorpen verboden gebied worden voor benzinescooters. Niet alleen vanwege uitstoot, maar zeker ook vanwege lawaai van de vaak stevig opgevoerde exemplaren. 

Een beetje toeren in het stadscentrum is leuk, maar steeds meer steden verbannen benzinescooters.

Opvoeren kun je (bijna) vergeten

Nog een kleine teleurstelling voor de ‘brommersleutelaars’: zelf opvoeren van de elektrische scooter is lang niet altijd mogelijk. Sommige modellen kun je makkelijk opvoeren, maar daar wordt (terecht) steeds meer paal en perk aan gesteld. Dan lukt het je misschien nog als je gedegen kennis van elektronica en programmeren hebt, maar zelfs dan wordt het nog een flinke klus.

Is dat echt een nadeel? Niet echt wat ons betreft, zeker niet in overvolle steden met allerlei door elkaar heen rijdende vervoermiddelen en de huidige lage maximumsnelheden. Bovendien trekt een elektrische scooter vaak veel sneller op dan een benzine-exemplaar, waardoor opvoeren niet nodig is.

In steeds meer steden kom je ook huurscooters (of deelscooters) tegen, probeer ze eens een poosje uit alvorens tot aanschaf van een eigen exemplaar over te gaan. Zo weet je wat je kunt verwachten.

🔴 Tip: Opvoeren anno nu zinloos Daar waar het vroeger nog ‘leuk’ was om je scooter of bromfiets op te voeren, heeft dat tegenwoordig nauwelijks nog zin. Los van verzekeringsperikelen is het gewoon gevaarlijk. Veel te veel verkeer op een rijbaan die je met elkaar deelt; op geen enkele manier te vergelijken met een paar decennia geleden.

Vooral voor ‘asfaltritten’

Was je al een benzine-bromfiets- of scooterrijder, dan is de overstap naar elektrisch een logische. Je levert er eigenlijk weinig spannends voor in, maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Waaronder bijvoorbeeld minder onderhoud en de mogelijkheid om weer gewoon in je stadscentrum te mogen rijden. Bedenk echter wel dat een scooter niet geschikt is voor offroad-gebruik. Daar waar je met een (elektrische) stadsfiets ook nog weleens een droog bospaadje kunt pakken, is dat niet verstandig om te doen met een scooter. Dat is vooral vanwege de beduidend kleinere wielen.

©ElenaEmiliya - stock.adobe.com

Het verkeer op (stads)wegen is drukker en veelzijdiger dan ooit.

🔴 Tip: Wat kost dat nou, zo'n e-scooter? Een elektrische scooter kost je tussen de 1000 en 5000 euro. Daarbij geldt vanzelfsprekend: alle waar naar z’n geld! Maar ook: een goedkopere scooter hoeft niet per definitie slechter te zijn dan een duurdere. Kwestie van goed vergelijken dus en met name kijken naar de actieradius en de prijs van een vervangend accupakket. Last but not least: er zijn scooters die maximaal 25 km/u halen (vergelijkbaar met de voormalige snorfiets) en exemplaren die 45 km/u halen. Net wat je wilt: sinds 1 januari moet je op beide uitvoeringen een helm op.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.