Elektrische scooters: waar moet je bij de aankoop op letten?
Elektrische fietsen zijn al jaren enorm populair, maar wat als je eens niet zo’n zin hebt in een fietszadel en een auto voor je dagelijkse behoeften weer te veel van het goeie is? Dan is er sinds jaar en dag de scooter. En ja, die is tegenwoordig ook in elektrische uitvoering verkrijgbaar. Waar moet je over nadenken voordat je er eentje aanschaft?
In dit artikel vertellen we je:
- Wat een elektrische scooter is
- Wat de voordelen ervan zijn
- Over de gemiddelde actieradius van de scooter (tipje van de sluier: tot zo’n 100 km op een volle accu)
- Waar de scooter minder of niet geschikt voor is
Comfortabel op pad
Een scooter kenmerkt zich onder meer door een lekker comfortabel zadel, waarop meestal ook nog plek is voor een passagier. Ook met de vering is het dik in orde; die is veel beter dan die van de gemiddelde al dan niet elektrische fiets. Verder is gedacht aan een bagagecompartiment, dus je kunt er alle kanten mee op. Het is met name een ideaal apparaat om de dagelijkse rit naar en van het werk mee te maken, of naar school. De scooter (en voorheen de bromfiets) zijn dan ook al sinds jaar en dag zeer populair onder scholieren en studenten die bijvoorbeeld in een dorp buiten de stad wonen.
Toe aan een e-scooter?
Schoon, veilig en voordelig op pad!
De gemiddelde actieradius van een benzinescooter bedraagt zo’n 200 kilometer op een volle tank. De elektrische scooter haalt met zo’n 100 kilometer de helft. Dat lijkt een minpunt, maar in de praktijk levert dat eigenlijk geen enkel probleem op. Die scooter kun je immers gewoon thuis opladen, en dat opladen kost weinig en is geen gedoe. Inprikken en ’s morgens is de scooter alweer opgeladen. Je kunt desgewenst ook op veel plekken je scooter laden, mocht je eens een keer vergeten zijn om dat thuis te doen.
🔴 Tip: Actieradius in de praktijk Een actieradius van 100 km is voor de meeste mensen meer dan voldoende voor meerdere woon-werkritten. Niet iets om je op blind te staren dus. Zelfs als je 25 kilometer van je werk of school af woont, kun je nog altijd twee keer heen en weer rijden.
©PXimport
Weinig onderhoud
Elektrische scooters vergen bovendien weinig onderhoud. Geen gedoe met motorproblemen, bougies, versleten zuigerringen, vastlopers, een lekke uitlaat en ga zo maar door. Startproblemen? Daar lacht de elektrische rijder om. Gashendel opendraaien en rijden maar! Uiteraard zijn er ook nadelen. Ten eerste is de aanschafprijs hoger dan die van een benzinescooter. Grote kans dat dat in de toekomst gaat veranderen, want het is nu allemaal nog relatief nieuw.
Maar het echt grote ‘pijnpunt’ is de accu. Net als bij een elektrische auto, fiets of welk ander oplaadbaar apparaat is deze onderhevig aan slijtage. Dat is bij de momenteel beschikbare techniek een onvermijdelijk gegeven. Eens in de paar jaar moet je een accupakket dus vervangen. Per merk en type scooter verschilt de accuprijs; soms betaal je 150 euro, een andere keer meer dan 500 euro. Waarbij vanzelfsprekend geldt dat bij deze prijs ook de capaciteit een rol speelt: hoe ‘zwaarder’ de accu, hoe duurder deze is. Maar ook hoe verder (of sneller) je erop rijdt.
Maar zelfs als je uitgaat van een accupakket van bijvoorbeeld 500 euro dat je – om maar wat te noemen – eens in de drie jaar vervangt, dan vallen de kosten (500/3) à 167 euro per jaar natuurlijk érg mee. En daar waar dagelijkse rijders wellicht inderdaad op een vervangfrequentie van eens per drie jaar uitkomen, zal dat voor de wat minder fanatieke scooteraar lager zijn.
🔴 Tip: Accu als onderhoudskosten Ja, accu’s verslijten. Maar als je kijkt wat er met regelmaat aan een benzinescooter onderhouden moet worden, is de kans groot dat je op de langere termijn minder kosten maakt met de elektrische variant. Kortom: zie de accu gewoon als onderhoudskosten, uitgesmeerd over minstens drie jaar rijden.
Milieuvriendelijk en geschikt voor milieuzones
Voor de rest geldt dat je eigenlijk vooral voordelen uit een scooter haalt. Hij is beduidend comfortabeler dan een elektrische fiets (en je hoeft niet mee te trappen) en je bent niet afhankelijk van alle kanten op stuiterende benzineprijzen. Verder rijd je extreem milueuvriendelijk, want geen uitstoot. Extra voordeel: er zijn steeds meer steden waar je niet meer met een benzinescooter mag rijden, en een elektrische scooter is daar vanzelfsprekend wel toegestaan!
🔴 Tip: Voorbereiden op de toekomst In de nabije toekomst zullen steeds meer steden en uiteindelijk ook dorpen verboden gebied worden voor benzinescooters. Niet alleen vanwege uitstoot, maar zeker ook vanwege lawaai van de vaak stevig opgevoerde exemplaren.
Opvoeren kun je (bijna) vergeten
Nog een kleine teleurstelling voor de ‘brommersleutelaars’: zelf opvoeren van de elektrische scooter is lang niet altijd mogelijk. Sommige modellen kun je makkelijk opvoeren, maar daar wordt (terecht) steeds meer paal en perk aan gesteld. Dan lukt het je misschien nog als je gedegen kennis van elektronica en programmeren hebt, maar zelfs dan wordt het nog een flinke klus.
Is dat echt een nadeel? Niet echt wat ons betreft, zeker niet in overvolle steden met allerlei door elkaar heen rijdende vervoermiddelen en de huidige lage maximumsnelheden. Bovendien trekt een elektrische scooter vaak veel sneller op dan een benzine-exemplaar, waardoor opvoeren niet nodig is.
🔴 Tip: Opvoeren anno nu zinloos Daar waar het vroeger nog ‘leuk’ was om je scooter of bromfiets op te voeren, heeft dat tegenwoordig nauwelijks nog zin. Los van verzekeringsperikelen is het gewoon gevaarlijk. Veel te veel verkeer op een rijbaan die je met elkaar deelt; op geen enkele manier te vergelijken met een paar decennia geleden.
Vooral voor ‘asfaltritten’
Was je al een benzine-bromfiets- of scooterrijder, dan is de overstap naar elektrisch een logische. Je levert er eigenlijk weinig spannends voor in, maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Waaronder bijvoorbeeld minder onderhoud en de mogelijkheid om weer gewoon in je stadscentrum te mogen rijden. Bedenk echter wel dat een scooter niet geschikt is voor offroad-gebruik. Daar waar je met een (elektrische) stadsfiets ook nog weleens een droog bospaadje kunt pakken, is dat niet verstandig om te doen met een scooter. Dat is vooral vanwege de beduidend kleinere wielen.
©ElenaEmiliya - stock.adobe.com
🔴 Tip: Wat kost dat nou, zo'n e-scooter? Een elektrische scooter kost je tussen de 1000 en 5000 euro. Daarbij geldt vanzelfsprekend: alle waar naar z’n geld! Maar ook: een goedkopere scooter hoeft niet per definitie slechter te zijn dan een duurdere. Kwestie van goed vergelijken dus en met name kijken naar de actieradius en de prijs van een vervangend accupakket. Last but not least: er zijn scooters die maximaal 25 km/u halen (vergelijkbaar met de voormalige snorfiets) en exemplaren die 45 km/u halen. Net wat je wilt: sinds 1 januari moet je op beide uitvoeringen een helm op.