Skoda Epiq: laat die nieuwe compacte EV van 25.000 euro maar komen!
Skoda Epiq. Dat wordt de naam van de nieuwe compacte EV van het Tsjechische merk, waaraan een prijskaartje van 25.000 euro komt te hangen. In 2025 verschijnt de auto op de markt.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De consument zit te wachten op een elektrische auto die betaalbaar is. Op korte termijn zullen tal van merken inspringen op deze behoefte: zij werken keihard aan de ontwikkeling van een nieuwe reeks compacte EV’s waarvan de streefprijs rond de 25.000 euro ligt. Ook Skoda heeft zo’n model in voorbereiding. Met het studiemodel Epiq laat Skoda alvast zien wat we van dat model mogen verwachten.
De Epiq wordt een elektrische SUV met een lengte van 4,10 meter en een (maximale) actieradius van zo'n 400 kilometer. Getallen waarmee de auto te vergelijken is met onder meer de Volvo EX30 en Jeep Avenger. Die elektrische SUV’s worden in hun huidige technische configuratie echter aangeboden vanaf zo'n 38.000 euro, en zijn dus aanzienlijk duurder dan de basisversie van de Skoda Epiq. Die komt volgend jaar op de markt voor een startprijs van zo’n 25.000 euro.
Op de definitieve versie van de Epiq zullen we dus nog een jaartje moeten wachten. De goedkoopste versie zal naar alle waarschijnlijkheid een wat bescheidener voorkomen krijgen dan het nu gelanceerde studiemodel, dat op grote lichtmetalen wielen staat en is opgesierd met allerlei kleurrijke details en een groot glazen panoramadak.
Ook het interieur van het studiemodel van de toekomstige Epiq is een kleurrijk geheel. Centraal staat een groot multimediascherm voor de bediening van allerlei functies. Skoda heeft de Epiq voorzien van allerlei slimme handigheidjes, zoals bevestigingshaakjes voor tassen en bagage en een groot opbergvak onder de vloer van de bagageruimte.
Over de bagageruimte gesproken: ondanks de compacte afmetingen van de carrosserie heeft deze een inhoud van 490 liter. Dat is aanzienlijk meer dan de Jeep Avenger (355 liter) of Volvo EX30 (318 liter) te bieden heeft. Het lijkt er dus op dat Skoda ook bij zijn compacte nieuwe EV de ruimte voor de inzittenden en hun bagage voorop heeft gesteld.
Wanneer de nieuwe Skoda Epiq in 2025 op de markt verschijnt, komt de auto terecht in een EV-klasse die spoedig flink zal uitdijen. Onlangs liet Renault al de productieversie van de nieuwe 5 E-Tech Electric zien, terwijl Citroën met de basisversie van de nieuwe ë-C3 zelfs enkele duizendjes onder de grens van 25.000 euro duikt.
Als onderdeel van het grote Volkswagen-concern, zal Skoda natuurlijk veel technologie delen met Volkswagen en Cupra, die ieder ook een compacte, betaalbare EV in voorbereiding hebben. De Volkswagen ID.2 wordt in 2026 op de markt verwacht, de Cupra Raval gaat in 2025 in productie.