ID.nl logo
Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch
Mobiliteit

Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Renault brengt een volledig elektrische versie van de iconische Renault 5 op de markt. De Renault 5 e-Tech Electric is een compacte elektrische hatchback die autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar moet maken. Met een aantrekkelijk design, geavanceerde technologie en uitstekende rijbereik belooft deze EV een opwindend rijplezier tegen een betaalbare prijs.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Als je begin jaren 70 in de markt was voor een leuke compacte auto, was je al snel aangewezen op het rugzakje uit Italië: de Fiat 500. Liever iets praktischer? Dan kon je al een jaar of twintig opteren voor een Kever of een Eend. Maar de eighties lagen in het verschiet en de wereld vroeg om disco in plaats van rock-'n-roll, en ook een merk als Renault was zich daarvan bewust.

Lang voordat er in Duitsland ook maar werd nagedacht over een Polo lanceerde Renault een van de meest iconische modellen uit de historie van het merk. De Renault 5 moest autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar maken. Na ruim 5,5 miljoen verkochte exemplaren (en dan tellen we voor het gemak de enorme aantallen van zijn ‘Super’-opvolger niet mee) verdween de 5 echter van het toneel.

Maar nu is hij terug! Met eenzelfde karakter en doelstelling, zij het met een twist. Dit is de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric, een auto die volledig elektrisch rijden bereikbaar moet maken voor een nieuwe generatie autokopers. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog maakte in Parijs kennis met de nieuwe 5 en vertelt er jullie in dit artikel alles over.

©DPPI

Dapper autootje

Met een lengte van 3,92 meter, een breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,50 meter nestelt de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric zich comfortabel in het hart van het B-segment. Hij gaat daarmee de strijd aan met auto’s als Peugeot e208, de Opel Corsa Electric en de MINI Electric. Stevige concurrentie, ook zeker wat betreft het exterieurdesign. Niettemin wisten ze daar bij Renault wel raad mee, want de nieuwe 5 ziet er dapper uit. Van zijn eigenzinnige pupilachtige koplampen en dagrijverlichting (die een knipoog imiteren zodra je de auto benadert) tot de Pop Yellow-lakkleur. Het is echt een tof ding geworden, zeker in combinatie met het contrasterende zwarte dak en de daaromheen getrokken rode bies.

Dit alles met een vette knipoog naar het verleden. Zo zien we op de motorkap, net als bij het origineel uit de jaren 70, een setje ventilatieroosters, zij het in een gedigitaliseerde vorm. Koeling voor een motor is immers niet nodig, dus daarvoor in de plaats zien we een statusbalk van ledlichtjes die het accupercentage weergeven. Aan de achterkant is het juist de historisch verantwoorde verlichting die het 'm doet. De lichtunits zijn verticaal geplaatst, maar dan wel met een moderne twist. Zo zijn ze voor een zo laag mogelijke luchtweerstand overgoten met een doorzichtige kunststof laag. Elke 5 wordt geleverd op minimaal 18-inch grote wielen, en die zorgen dan ook voor een stevige basis onder het gloednieuwe platform.

Lekker aangekleed

Binnenin merk je direct dat er van enige nostalgie of Twingo-achtige trekjes geen sprake is. Sterker nog, zijn grote broer Clio mag jaloers zijn! Alles is overgoten met een hoogstaand technologie-sausje, wat voornamelijk te danken is aan het standaard 10 inch grote infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium die in een groot gedigitaliseerd cluster zijn verenigd. Gave details als de stoffen – gewatteerde – afwerking op het dashboard en vanaf een hoger uitrustingsniveau een hoogglans zwarte strip die over de gehele breedte van het dashboard loopt doet de rest. Zeker gezien de historische knipoog naar het origineel uit de jaren 70.

Ook de stoelen vallen in positieve zin op. Die zitten niet alleen heerlijk comfortabel, ze zien er ook gaaf uit. Daarvoor stond het zitmeubilair uit de iconische Renault 5 Turbo model. De zogenaamde H-stoelen zijn bekleed met een duurzame denim die is vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Dit materiaal komt terug op het dashboard en de deurpanelen. In een hoger uitrustingsniveau zien we bovendien een sportief ogende gele contrasterende kleur die samen met het cijfer ‘5’ zorgt voor net dat beetje extra.

©DPPI

En nog slim ook!

Het infotainmentsysteem biedt een interessante nieuwe functie in de vorm van RENO, een virtuele assistent die werkt met behulp van AI. Je kunt 'm dus vragen stellen zoals ‘hoe optimaliseer ik mijn rijbereik?’ of ‘hoe verwissel ik een lekke band?’. Daarnaast is de basis afkomstig van Google en dat zorgt er samen met Renaults software voor dat de 5 beschikt over innovatieve technologie als EV Routeplanning. Daar kunnen diverse directe concurrenten alleen nog maar van dromen.

Achterin merk je dat-ie net even iets korter is dan diezelfde concurrenten. Met een lengte van 1,84 meter kun je 'achter jezelf' plaatsnemen, maar echt comfortabel is het niet. Met name de knieën komen dan al snel in het geding. Een doekje voor het bloeden is daarentegen de uitstekende hoofdruimte en een volledig vlakke vloer. Daardoor is er (na wat pas- en propwerk) achterin plek voor drie personen. In de kofferruimte zien we een inhoud van 326 liter, en dat is prima voor een auto in deze klasse. We zien bovendien een vloer die je in de hoogte kunt verstellen, waardoor je bijvoorbeeld de laadkabel keurig op kunt bergen.

©DPPI

Tot 400 km range

Op aandrijftechnisch vlak debuteert-ie op een compleet nieuwe basis: het AmpR Small-platform. Dat platform is ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s, en in het geval van de 5 betekent dat een accupakket van minimaal 40 kWh. Het staat in dit geval garant voor een range van 300 km. Bovendien kun je kiezen voor een 95 of 120 pk sterke elektromotor. Liever iets meer range en vermogen? Er komt ook een 52kWh-accu die een range van 400 km vertegenwoordigt. In combinatie met een 150 pk sterke motor is dat bovendien een krachtpatsertje dat in 8 seconden naar de 100 km/u accelereert. Iets te trekken? Ook dat kan, zolang het karretje maar niet zwaarder is dan 500 kg.

Het opladen gaat standaard via een 3-fase-boordlader (11 kW). Snelladen kan ook met maximaal 80 kW voor de 40kWh-accu en 100 kW voor het 52kWh-pakket. In beide gevallen betekent dat een 15-80%-vulling in 30 minuten tijd. Dankzij vloeistofkoeling én verwarming kan het pakket gedurende de winterkou daarnaast in aanloop naar een snellaadsessie worden opgewarmd. Innovatieve technologie die we normaal gesproken pas vanaf een veel hoger segment aantreffen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Maar dat is nog niet alles, want de 11kW-boordlader heeft in combinatie met de grote accu een dubbele rol. De 5 kan ook als kleine energiecentrale worden gebruikt. En nee, dan niet alleen voor een los apparaat, maar ook als V2G-energiehub voor jouw huis. Zo kun je overtollige zonne-energie opslaan in je auto om daar vervolgens ‘s avonds en ‘s nachts weer van door te leven. Gezien het gemiddelde energieverbruik van Nederlandse huishoudens kun je dit dan circa 8 dagen volhouden.

©DPPI

En dan die prijs...

Uiteraard propt Renault de nieuwe 5 vol met veiligheidssystemen. Denk aan een innovatief autonoom noodremsysteem, maar ook zeker parkeersensoren met een noodstopfunctie of technologie die de dode/blinde hoek monitort bij het verlaten van de auto. Daarnaast is de 5 in staat om semi-autonoom op de snelweg te rijden.

Met de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric kunnen we zien dat Renault zijn jarenlange voorsprong met elektrische auto’s (denk aan de ZOE) weet om te zetten in een onvermijdbaar totaalpakket. Een auto die bovendien daadwerkelijk bereikbaar wordt voor een nieuwe generatie met concurrerende prijzen die starten rond de 25.000 euro. Kijken we dan naar de technologie, de rijke standaarduitrusting, maar ook zeker de range en oplaadfaciliteiten, dan heeft de nieuwe 5 het in zich om opnieuw voor enorme verkoopaantallen te zorgen. Zeker als ook de wat completere uitvoeringen enigszins aantrekkelijk zijn geprijsd.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Draadloos opladen: wat is het verschil tussen MagSafe en Qi2?
© Andrey Popov
Huis

Draadloos opladen: wat is het verschil tussen MagSafe en Qi2?

Draadloos opladen wordt steeds populairder, met twee toonaangevende technologieën: MagSafe van Apple en de nieuwe Qi2-standaard. In dit artikel leggen we de werking van MagSafe en Qi2 uit en lees je wat de verschillen tussen deze twee technologieën zijn.

Zowel MagSafe als Qi(2) gebruiken magneten om smartphones precies op de juiste plek op de oplader te positioneren. Ze kunnen allebei tot 15 watt vermogen leveren. Apple introduceerde MagSafe in 2020 voor iPhones, terwijl Qi2 een universele opvolger is van de oude Qi-standaard.

Lees ook: Dit zijn de verschillen tussen het nieuwe Qi2 en voorganger Qi

Wat is MagSafe?

MagSafe is niet nieuw. Apple introduceerde het al in 2006 voor MacBooks, waar het diende als magnetische stroomconnector. In 2020 paste Apple de techniek aan voor de iPhone en integreerde het in de iPhone 12. Sindsdien is MagSafe aanwezig op alle iPhone-modellen vanaf de iPhone 12. De techniek maakt gebruik van een ring van magneten rond de oplaadspoel in de iPhone. Die zorgen ervoor dat de telefoon automatisch op de juiste plek ligt op een MagSafe-oplader. Dat voorkomt energieverlies en maakt snelladen via draadloos opladen betrouwbaarder.

Gebruik je een officieel gecertificeerde MagSafe-oplader (onderdeel van Apple's MFi-programma), dan laadt je iPhone op met maximaal 15 watt. Bij standaard Qi-laders en bij niet-gecertificeerde laders is dat vermogen meestal beperkt tot 7,5 watt.

©hadrian | ifeelstock - stock.adobe.com

Wat is Qi2?

Qi2 is de verbeterde opvolger van de bestaande Qi-standaard. De techniek is ontwikkeld door het Wireless Power Consortium (WPC), met medewerking van Apple. Een belangrijk onderdeel is het zogeheten Magnetic Power Profile: een magneetring die qua opbouw sterk lijkt op MagSafe. Ook Qi2 zorgt er dus voor dat een telefoon automatisch goed ligt op de oplader.

Qi2 levert net als MagSafe maximaal 15 watt, maar zonder dat een fabrikant een aparte Apple-certificering nodig heeft. Hierdoor zijn er meer en goedkopere laders op de markt, van allerlei merken. Bij oudere Qi-laders of niet-gecertificeerde modellen ligt het laadvermogen vaak lager, tussen de 5 en 7,5 watt.

Zo helpen MagSafe en Qi2 bij stabiel opladen

Bij draadloos opladen is het belangrijk dat je telefoon precies goed op de oplader ligt. Ligt hij een beetje scheef, dan sluiten de spoelen niet goed op elkaar aan waardoor er energie verloren gaat en het laadvermogen daalt. Oudere Qi-laders gebruiken geen magneten, waardoor het makkelijk is om je telefoon nét verkeerd neer te leggen. MagSafe en Qi2 lossen dat op met een magneetring in zowel de oplader als de telefoon. Die trekken elkaar automatisch op de juiste plek. Het resultaat: stabieler en sneller laden.

⚡Wat zegt het wattage over opladen? Het wattage geeft aan hoeveel vermogen een oplader levert. Hoe hoger het wattage, hoe sneller je telefoon wordt opgeladen – mits je toestel dat ondersteunt. Let op: de werkelijke snelheid hangt ook af van factoren zoals de temperatuur van je toestel, hoe vol de batterij al is en of de telefoon goed op de lader ligt. Goed om te weten: zowel MagSafe- als Qi2-laders bevatten vaak temperatuurbeveiliging die het laadvermogen verlaagt bij oververhitting.

iPhone-ondersteuning voor MagSafe en Qi2

MagSafe werkt vanaf de iPhone 12. Alle modellen sindsdien hebben een magneetring rond de oplaadspoel, die zorgt voor correcte uitlijning en snelladen. De iPhone SE (3e generatie) ondersteunt wél draadloos opladen via Qi, maar heeft geen MagSafe en dus ook geen magnetische uitlijning of ondersteuning voor snelladen via MagSafe-opladers.

Qi2-ondersteuning is er vanaf de iPhone 15 (vanaf de eerste iOS-versie). Heb je een iPhone 13 of 14, dan moet daar minimaal iOS 17.2 op draaien. Oudere iPhones ondersteunen alleen standaard Qi en profiteren dus niet van de verbeterde uitlijning of hogere laadsnelheid van Qi2.

Ook interessant: 7 handige MagSafe-accessoires voor je iPhone

©Belkin

Android-ondersteuning voor MagSafe en Qi2

Sommige Android-modellen hebben inmiddels ook een magneetring rond de spoel, waardoor ze fysiek compatibel zijn met MagSafe-opladers. Maar dat betekent niet automatisch optimale prestaties. De exacte plaatsing van de spoelen moet overeenkomen – en dat is lang niet altijd zo.

Let op: Apple-specifieke functies zoals StandBy-modus werken niet op Android, ook al kun je soms fysiek dezelfde oplader gebruiken.

De meeste Android-telefoons ondersteunen Qi2 nog niet. Langzamerhand komen er wel steeds meer modellen op de markt die Qi2 (gaan) ondersteunen. Denk aan toestellen als de Samsung Galaxy S25-serie en de OnePlus 13. Deze zijn technisch Qi2-ready en kunnen opladen met 15 watt via een Qi2-lader, maar hebben meestal geen ingebouwde magneetring. Daardoor ontbreekt de automatische uitlijning. Wil je daar wél gebruik van maken, dan is een speciaal hoesje met ingebouwde magneetring nodig. Daarmee profiteer je alsnog van stabiel opladen en magnetische bevestiging, vergelijkbaar met MagSafe op een iPhone.

Fabrikanten zoals Samsung en Xiaomi gebruiken vaak hun eigen magnetische systemen, los van MagSafe of Qi2. Daardoor is de uitlijning soms net niet goed, wat invloed heeft op de laadsnelheid.

⚠️Let op: Qi2 werkt alleen als je toestel er geschikt voor is Qi2 is geen functie die je via een software-update kunt toevoegen. Je telefoon moet er hardwarematig op voorbereid zijn. Bij sommige iPhones (zoals de iPhone 13 en 14) werkt Qi2 wél na een update naar iOS 17.2. Bij Android-toestellen is dat anders: die moeten Qi2 vanaf de fabriek ondersteunen. Is dat niet zo, dan werkt de nieuwe standaard simpelweg niet.

Zo kies je tussen MagSafe en Qi2

MagSafe is specifiek voor iPhones ontwikkeld, werkt betrouwbaar en snel, maar vereist een gecertificeerde oplader. Qi2 brengt dezelfde techniek naar een breder publiek en maakt 15 watt draadloos opladen toegankelijk voor meer toestellen, waaronder veel nieuwe Android-modellen.

Voor iPhone-gebruikers betekent Qi2 vooral meer keuze in laders. Voor Android-gebruikers luidt Qi2 een nieuwe fase in: eentje waarin draadloos opladen niet langer traag of instabiel hoeft te zijn.

KenmerkMagSafeQi2
OntwikkelaarAppleWireless Power Consortium
Introductiejaar2006 (MacBook), 2020 (iPhone)2023
Magnetische uitlijningJa, via magneetringJa, via Magnetic Power Profile (vergelijkbaar)
Maximaal laadvermogen15 watt (alleen met gecertificeerde MagSafe-lader)15 watt (met elke gecertificeerde Qi2-lader)
Vereist certificeringJa, via Apple's MFi-programmaNee, open standaard
Geschikt voor iPhoneJa, vanaf iPhone 12 (iPhone SE (3e generatie) ondersteunt Qi, maar niet MagSafe)Ja, vanaf iPhone 15 (of iPhone 13/14 met iOS 17.2)
Geschikt voor AndroidBeperkt, fysiek mogelijk bij sommige modellen met magneetring, maar niet officieel ondersteundJa, mits toestel Qi2 ondersteunt (hardware vereist)
Prijsniveau ladersHoger, door Apple-certificeringBreder en vaak goedkoper, geen Apple-certificering nodig

Draadloze opladers

Met Qi-certificering

▼ Volgende artikel
Zo kies je de perfecte strijkplank bij jouw strijkijzer
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Zo kies je de perfecte strijkplank bij jouw strijkijzer

Een nieuw strijkijzer gekocht, maar nog geen strijkplank? De juiste strijkplank kiezen is gelukkig helemaal niet ingewikkeld, maar je moet wel even weten waarop je moet letten. Met deze tips vind je snel een strijkplank die bij je past. 

Een goede strijkplank zorgt ervoor dat je kleding glad én droog onder het strijkijzer vandaan komt, je je wasgoed tijdens het strijken niet eindeloos hoeft te verschuiven en je comfortabel en ontspannen kunt strijken, zonder gewiebel en gerammel. Maar waar moet je op letten als je een strijkplank koopt? Op het volgende:

  • Het type strijkijzer dat je hebt
  • De grootte en de vorm van het strijkblad
  • De stabiliteit van de plank
  • Of de strijkplank in hoogte verstelbaar is, zodat je geen last krijgt van je rug

Lees ook: Waar moet je op letten bij het kopen van een strijkijzer?

Als je wekelijks bergen wasgoed wegstrijkt, is het wel zo fijn als het strijken een beetje soepel gaat. Een kwalitatief strijkijzer is daarbij natuurlijk belangrijk, maar onderschat ook de kracht van een goede strijkplank niet. Continu je beddengoed moeten verschuiven, kleding die vochtig blijft na het stomen en een wiebelende strijkplank is immers niet waar je op zit te wachten. Sluiten jouw strijkijzer en strijkplank mooi op elkaar aan, dan zul je merken dat die steeds terugkerende berg wasgoed in een mum van tijd kreukvrij en opgevouwen in de kast ligt. Zo houd jij weer tijd over voor dingen die je écht leuk vindt.

Stoomstrijkijzer of stoomgenerator?

Het type strijkijzer dat je hebt, bepaalt grotendeels wat voor soort strijkplank je nodig hebt. Heb je een stoomstrijkijzer? Daarbij hoort een plank met een hittebestendige strijkijzerhouder die stoom goed kan doorlaten. Ook handig is een katoenen hoes met een vulling van bijvoorbeeld vilt of schuim, zodat condens niet kan ophopen en je wasgoed snel droogt na het strijken. Stoomstrijkijzers passen over het algemeen op alle 'standaard' strijkplanken die je in de winkel koopt, maar check voor de zekerheid dus wel altijd even of de plank stoomdoorlatend is. 

©Kaspars Grinvalds - stock.adobe.com

Een stoomgenerator is een stuk groter dan een gewoon stoomstrijkijzer. Dat betekent dat dit type strijkijzer ook een grotere strijkplank nodig heeft, anders bestaat de kans dat de plank tijdens het strijken niet stevig op zijn plek blijft staan. Ook een sterk plateau dat het gewicht van de stroomunit aankan is een must. En omdat een stoomgenerator grote hoeveelheden stoom produceert, is ook hiervoor een katoenen hoes met een laag van schuim of vilt onmisbaar. Bij de specificaties van strijkijzers wordt altijd duidelijk aangegeven of ze geschikt zijn voor stoomgeneratoren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je per ongeluk toch een gewone strijkplank koopt. 

Grootte en vorm strijkblad

De grootte en vorm van het strijkblad hebben veel invloed op hoe comfortabel je strijkt. Strijken op een kleine strijkplank met een grote strijkbout werkt niet prettig: je kunt dan minder gedetailleerd te werk gaan en misschien hevelt de strijkbout regelmatig over de plank - dat kan nog gevaarlijk zijn ook. Aan de andere kant is een te groot strijkblad ook niet ideaal: je moet dan vaker heen en weer bewegen om je wasgoed glad te krijgen, wat extra tijd kost. Kies daarom altijd een model dat qua formaat bij jouw strijkbout past. Houd ook rekening met het soort wasgoed dat je vaak strijkt. Voor beddengoed, tafelkleden en lange jurken is een breed strijkblad fijn. Strijk je af en toe een T-shirt of een broek, dan volstaat een compacter strijkblad. 

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Stabiliteit 

Niets is vervelender dan een strijkplank die tijdens het strijken continu heen en weer wiebelt. Dit maakt het niet alleen lastiger om je kleding mooi glad te strijken, maar vergroot ook het risico op ongelukken. Goedkopere modellen zijn vaak minder stabiel, dus laat je niet te snel verleiden door het prijskaartje dat aan bepaalde strijkplanken hangt. Kijk liever naar het gewicht: een strijkplank van rond de 8 kilo is lekker stevig en zal niet snel wankelen of omvallen. Vooral wanneer je een stoomgenerator of een wat zwaarder stoomstrijkijzer hebt, wil je een model met een robuust en stabiel frame. 

In hoogte verstelbaar

Strijken kan lichamelijk best zwaar zijn, vooral als je grote hoeveelheden achter elkaar strijkt of een zwaar strijkijzer gebruikt. Als je last hebt van rugklachten of andere lichamelijke ongemakken, doe je er daarom goed aan om een strijkplank te kiezen die je in hoogte kunt verstellen. Zo vind je altijd een houding die ergonomisch verantwoord is. Sommige strijkplanken kun je zelfs zó laag instellen dat je zittend kunt strijken. Dat klinkt misschien wat gek, maar zittend strijken is een stuk gunstiger voor je rug. Voor zittend strijken is een strijkplank nodig met een werkhoogte van minstens 60 centimeter. De werkhoogte bij staand strijken varieert tussen de 90 en 102 centimeter. 

Mooie hoes nodig voor je strijkplank?

Kies uit honderden modellen