ID.nl logo
Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch
Mobiliteit

Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Renault brengt een volledig elektrische versie van de iconische Renault 5 op de markt. De Renault 5 e-Tech Electric is een compacte elektrische hatchback die autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar moet maken. Met een aantrekkelijk design, geavanceerde technologie en uitstekende rijbereik belooft deze EV een opwindend rijplezier tegen een betaalbare prijs.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Als je begin jaren 70 in de markt was voor een leuke compacte auto, was je al snel aangewezen op het rugzakje uit Italië: de Fiat 500. Liever iets praktischer? Dan kon je al een jaar of twintig opteren voor een Kever of een Eend. Maar de eighties lagen in het verschiet en de wereld vroeg om disco in plaats van rock-'n-roll, en ook een merk als Renault was zich daarvan bewust.

Lang voordat er in Duitsland ook maar werd nagedacht over een Polo lanceerde Renault een van de meest iconische modellen uit de historie van het merk. De Renault 5 moest autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar maken. Na ruim 5,5 miljoen verkochte exemplaren (en dan tellen we voor het gemak de enorme aantallen van zijn ‘Super’-opvolger niet mee) verdween de 5 echter van het toneel.

Maar nu is hij terug! Met eenzelfde karakter en doelstelling, zij het met een twist. Dit is de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric, een auto die volledig elektrisch rijden bereikbaar moet maken voor een nieuwe generatie autokopers. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog maakte in Parijs kennis met de nieuwe 5 en vertelt er jullie in dit artikel alles over.

©DPPI

Dapper autootje

Met een lengte van 3,92 meter, een breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,50 meter nestelt de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric zich comfortabel in het hart van het B-segment. Hij gaat daarmee de strijd aan met auto’s als Peugeot e208, de Opel Corsa Electric en de MINI Electric. Stevige concurrentie, ook zeker wat betreft het exterieurdesign. Niettemin wisten ze daar bij Renault wel raad mee, want de nieuwe 5 ziet er dapper uit. Van zijn eigenzinnige pupilachtige koplampen en dagrijverlichting (die een knipoog imiteren zodra je de auto benadert) tot de Pop Yellow-lakkleur. Het is echt een tof ding geworden, zeker in combinatie met het contrasterende zwarte dak en de daaromheen getrokken rode bies.

Dit alles met een vette knipoog naar het verleden. Zo zien we op de motorkap, net als bij het origineel uit de jaren 70, een setje ventilatieroosters, zij het in een gedigitaliseerde vorm. Koeling voor een motor is immers niet nodig, dus daarvoor in de plaats zien we een statusbalk van ledlichtjes die het accupercentage weergeven. Aan de achterkant is het juist de historisch verantwoorde verlichting die het 'm doet. De lichtunits zijn verticaal geplaatst, maar dan wel met een moderne twist. Zo zijn ze voor een zo laag mogelijke luchtweerstand overgoten met een doorzichtige kunststof laag. Elke 5 wordt geleverd op minimaal 18-inch grote wielen, en die zorgen dan ook voor een stevige basis onder het gloednieuwe platform.

Lekker aangekleed

Binnenin merk je direct dat er van enige nostalgie of Twingo-achtige trekjes geen sprake is. Sterker nog, zijn grote broer Clio mag jaloers zijn! Alles is overgoten met een hoogstaand technologie-sausje, wat voornamelijk te danken is aan het standaard 10 inch grote infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium die in een groot gedigitaliseerd cluster zijn verenigd. Gave details als de stoffen – gewatteerde – afwerking op het dashboard en vanaf een hoger uitrustingsniveau een hoogglans zwarte strip die over de gehele breedte van het dashboard loopt doet de rest. Zeker gezien de historische knipoog naar het origineel uit de jaren 70.

Ook de stoelen vallen in positieve zin op. Die zitten niet alleen heerlijk comfortabel, ze zien er ook gaaf uit. Daarvoor stond het zitmeubilair uit de iconische Renault 5 Turbo model. De zogenaamde H-stoelen zijn bekleed met een duurzame denim die is vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Dit materiaal komt terug op het dashboard en de deurpanelen. In een hoger uitrustingsniveau zien we bovendien een sportief ogende gele contrasterende kleur die samen met het cijfer ‘5’ zorgt voor net dat beetje extra.

©DPPI

En nog slim ook!

Het infotainmentsysteem biedt een interessante nieuwe functie in de vorm van RENO, een virtuele assistent die werkt met behulp van AI. Je kunt 'm dus vragen stellen zoals ‘hoe optimaliseer ik mijn rijbereik?’ of ‘hoe verwissel ik een lekke band?’. Daarnaast is de basis afkomstig van Google en dat zorgt er samen met Renaults software voor dat de 5 beschikt over innovatieve technologie als EV Routeplanning. Daar kunnen diverse directe concurrenten alleen nog maar van dromen.

Achterin merk je dat-ie net even iets korter is dan diezelfde concurrenten. Met een lengte van 1,84 meter kun je 'achter jezelf' plaatsnemen, maar echt comfortabel is het niet. Met name de knieën komen dan al snel in het geding. Een doekje voor het bloeden is daarentegen de uitstekende hoofdruimte en een volledig vlakke vloer. Daardoor is er (na wat pas- en propwerk) achterin plek voor drie personen. In de kofferruimte zien we een inhoud van 326 liter, en dat is prima voor een auto in deze klasse. We zien bovendien een vloer die je in de hoogte kunt verstellen, waardoor je bijvoorbeeld de laadkabel keurig op kunt bergen.

©DPPI

Tot 400 km range

Op aandrijftechnisch vlak debuteert-ie op een compleet nieuwe basis: het AmpR Small-platform. Dat platform is ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s, en in het geval van de 5 betekent dat een accupakket van minimaal 40 kWh. Het staat in dit geval garant voor een range van 300 km. Bovendien kun je kiezen voor een 95 of 120 pk sterke elektromotor. Liever iets meer range en vermogen? Er komt ook een 52kWh-accu die een range van 400 km vertegenwoordigt. In combinatie met een 150 pk sterke motor is dat bovendien een krachtpatsertje dat in 8 seconden naar de 100 km/u accelereert. Iets te trekken? Ook dat kan, zolang het karretje maar niet zwaarder is dan 500 kg.

Het opladen gaat standaard via een 3-fase-boordlader (11 kW). Snelladen kan ook met maximaal 80 kW voor de 40kWh-accu en 100 kW voor het 52kWh-pakket. In beide gevallen betekent dat een 15-80%-vulling in 30 minuten tijd. Dankzij vloeistofkoeling én verwarming kan het pakket gedurende de winterkou daarnaast in aanloop naar een snellaadsessie worden opgewarmd. Innovatieve technologie die we normaal gesproken pas vanaf een veel hoger segment aantreffen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Maar dat is nog niet alles, want de 11kW-boordlader heeft in combinatie met de grote accu een dubbele rol. De 5 kan ook als kleine energiecentrale worden gebruikt. En nee, dan niet alleen voor een los apparaat, maar ook als V2G-energiehub voor jouw huis. Zo kun je overtollige zonne-energie opslaan in je auto om daar vervolgens ‘s avonds en ‘s nachts weer van door te leven. Gezien het gemiddelde energieverbruik van Nederlandse huishoudens kun je dit dan circa 8 dagen volhouden.

©DPPI

En dan die prijs...

Uiteraard propt Renault de nieuwe 5 vol met veiligheidssystemen. Denk aan een innovatief autonoom noodremsysteem, maar ook zeker parkeersensoren met een noodstopfunctie of technologie die de dode/blinde hoek monitort bij het verlaten van de auto. Daarnaast is de 5 in staat om semi-autonoom op de snelweg te rijden.

Met de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric kunnen we zien dat Renault zijn jarenlange voorsprong met elektrische auto’s (denk aan de ZOE) weet om te zetten in een onvermijdbaar totaalpakket. Een auto die bovendien daadwerkelijk bereikbaar wordt voor een nieuwe generatie met concurrerende prijzen die starten rond de 25.000 euro. Kijken we dan naar de technologie, de rijke standaarduitrusting, maar ook zeker de range en oplaadfaciliteiten, dan heeft de nieuwe 5 het in zich om opnieuw voor enorme verkoopaantallen te zorgen. Zeker als ook de wat completere uitvoeringen enigszins aantrekkelijk zijn geprijsd.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je de juiste maten
© RossandHelen
Huis

Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je de juiste maten

Voordat je een nieuwe oven, koelkast of vaatwasser aanschaft, is één ding belangrijk: de juiste maten weten. Een paar millimeter kan het verschil maken tussen een strakke keuken of een dure miskoop. Hoe meet je de nis precies op? Hoeveel ventilatieruimte is nodig? En waar moet je rekening mee houden bij aansluitingen?

Wil je je inbouwapparatuur tot op de millimeter nauwkeurig installeren, dan is precies meten onmisbaar. In dit artikel lees je over: • Algemene meetprincipes • Waar je precies op moet letten bij een ⋄ inbouwkoelkast of -vriezer  ⋄ inbouwoven en -magnetron  ⋄ inbouwvaatwasser ⋄ inbouw-espressomachine  • Welke veelgemaakte fouten je moet zien te vermijden • Wat je altijd als laatste moet doen

Ook interessant: Een inbouwkoelkast kopen: waar moet je op letten?

Bij het kiezen van inbouwapparatuur voor je keuken is precisie alles. Een afwijking van slechts een paar centimeter kan ervoor zorgen dat je nieuwe koelkast, oven, of vaatwasser onmogelijk in de daarvoor bestemde ruimte past. Of het nu gaat om een inbouwkoelkast, een espressomachine of een diepe oven: een haastig genomen maat is zelden een goed idee. Laten we daarom stap voor stap kijken hoe je dit voorkomt, zodat je straks geen verrassingen tegenkomt tijdens de installatie.

Algemene meetprincipes 

Voordat je begint met meten, is het slim om een paar basisregels aan te houden. Gebruik een precieze rolmaat en een digitale schuifmaat voor de beste resultaten. Meet niet alleen de buitenkant van je keukenkasten, maar focus op de binnenafmetingen van de nis: breedte, hoogte en diepte. Houd daarnaast rekening met de benodigde ventilatieruimte, meestal 2 tot 5 centimeter aan de achter- en zijkanten. Check ook waar stopcontacten, wateraansluitingen en doorvoeren voor kabels zitten. Deze details zijn minstens zo belangrijk als de afmetingen zelf.

©Andrey Sinenkiy

Hier let je op bij een:

Inbouwkoelkast of -vriezer 

Bij koelkasten en vriezers is de nishoogte een cruciale maat, die per model sterk kan verschillen. Veelvoorkomende hoogtes zijn 88, 140 en 178 centimeter, maar er zijn uitzonderingen. Let ook goed op het deursysteem: een sleepdeurmechanisme heeft doorgaans 1 tot 2 centimeter extra ruimte in de breedte nodig. Voor de diepte geldt dat 55 centimeter meestal volstaat, al kan dat oplopen tot 60 centimeter bij modellen met een ventilator aan de achterzijde.

Inbouwoven en -magnetron 

Hoewel deze toestellen op het eerste gezicht standaard lijken, kunnen de afmetingen verschillen. De nisbreedte is meestal 56 centimeter, terwijl de voorzijde van het toestel vaak 59,5 centimeter breed is. Dit zorgt ervoor dat het front mooi aansluit op de keukenkast. De hoogte is een belangrijk aandachtspunt: compacte ovens beginnen bij 45 centimeter, terwijl standaardmodellen 60 centimeter nodig hebben. Bij magnetrons is het slim om rekening te houden met bedieningspanelen die kunnen uitsteken en extra ruimte bovenin vragen.

Inbouwvaatwasser 

Bij vaatwassers draait het vooral om de hoogte. Die varieert tussen 81,5 en 87 centimeter, maar dankzij verstelbare poten heb je hier wel wat 'bewegingsruimte'. Minstens zo belangrijk is de plinthoogte: meet van de vloer tot de onderkant van de kast en niet alleen de zichtbare plint. Vergeet ook de waterslang niet—reken op zo'n 5 centimeter extra diepte om voldoende ruimte te houden voor de aansluiting.

Inbouw-espressomachine 

Espressomachines zijn compact, maar nauwkeurig meten blijft belangrijk. De standaardbreedte ligt meestal rond de 56 centimeter, maar de diepte kan variëren. Afhankelijk van het model neemt het waterreservoir aan de achterkant 40 tot 55 centimeter in beslag. Let ook op de kleppen: bij een machine die naar voren opent, is extra ruimte nodig om koffiebonen of cups eenvoudig te vervangen.

©Cristina Villar Martin | Ladanifer

Voorkom deze veelgemaakte fouten 

Een veelvoorkomend probleem is dat apparatuur nét niet past, ondanks zorgvuldig meten. Dit komt vaak doordat ventilatieruimte of aansluitingen over het hoofd worden gezien. Een handige tip: plak een stuk tape op de vloer op de plek waar de achterkant van het toestel komt en markeer daarop de positie van stekkers en leidingen. Controleer ook of de nis waterpas is, vooral bij koelkasten met schuiflades. Een scheve ondergrond kan voor problemen zorgen, dus stel de keukenkast indien nodig bij voordat je gaat installeren.

Bij renovaties spelen vaak afwijkende maten een rol. Oudere keukens kunnen dikkere kastwanden of ongewone nisdieptes hebben. Meet daarom niet alleen de huidige situatie, maar vergelijk deze met de afmetingen van het nieuwe toestel. Twijfel je? Overweeg dan advies van een keukenexpert, zeker bij complexe combinaties zoals een oven met een ingebouwde magnetron.

En dit moet je echt altijd als laatste doen...

Het klinkt als een open deur, maar het blijft de beste garantie op succes: meet alles minimaal twee keer. Schrijf de maten op en leg ze naast de technische specificaties van het apparaat. Let daarbij op details als verstelbare poten, een uitklapbaar bedieningspaneel of deuruitsparing. Zo voorkom je dat je keukenproject verandert in een puzzel met ontbrekende stukken. Want uiteindelijk draait het erom dat alles naadloos samenvalt – letterlijk én figuurlijk.

▼ Volgende artikel
Dit zijn dé tuinklussen om te doen in april
© Leika production
Huis

Dit zijn dé tuinklussen om te doen in april

Het heeft even geduurd, maar de winter is eindelijk (zo goed als) voorbij. De zomertijd is ingegaan, 's morgens vroeg hoor je de vogels weer en de zon zien we ook steeds vaker. Tijd dus om lekker veel buiten te zijn om je tuin helemaal zomerklaar te maken. Dit zijn de tuinklusjes die je in april allemaal kunt doen.

Dit doe je in april: 🌻 Planten afharden 🌻 Rozen, bodembedekkers en zomerbollen planten 🌻 Heggen snoeien en bemesten 🌻 Meeldauw voorkomen en bestrijden 🌻 Het gazon: maaien, bijzaaien en bemesten

📆Handig: onze tuinkluskalender voor heel het jaar rond

Planten afharden

Planten die je in de afgelopen maanden binnen hebt gehouden, kun je nu langzaam laten wennen aan de lagere buitentemperaturen. Begin in de tweede helft van april door ze overdag buiten te zetten en 's avonds weer naar binnen te halen, bijvoorbeeld in de schuur of garage. Hoewel de lente begonnen is, kunnen de nachten nog koud zijn, zeker omdat de IJsheiligen nog niet voorbij zijn. Sommige nachten kan het zelfs nog vriezen. Geef kuipplanten een meststof met langdurige werking, zodat ze voldoende voeding hebben voor de komende maanden. Bescherm eenjarige planten, jonge gewassen en bloesembomen tegen nachtvorst met een vliesdoek.

Rozen, bodembedekkers en zomerbollen planten

Heb je nog geen rozen of heesters geplant? Dan is dit het moment om dat alsnog te doen, zodat ze deze zomer in volle bloei staan. Is het lekker weer in april? Op zonnige dagen kun je ook heiligenbloem of lavendel in de grond zetten. Zorg er wel voor dat je eerst onkruid verwijdert en de bodem losmaakt.

Wil je borderplanten aanplanten? Begin dan met bodembedekkers. Dit is bovendien een ideaal moment om de beplanting een voedingsboost te geven met mest. Heb je in maart eenjarige, tweejarige of vaste planten binnen gezaaid? Dan kun je ze nu voorzichtig verpotten. Nog niet gezaaid? Dat kan nog steeds.

Vanaf half april is het ook een goed moment om zomerbollen te planten. Denk aan lelies, dahlia's, siergember, canna's en gladiolen. Bloembollen die meerdere jaren in de grond blijven, geef je extra voeding met organische mest en een laagje compost. Wil je direct meer kleur in de tuin? Zet dan bakken en potten vol met bloeiende planten. Die zijn nu volop verkrijgbaar bij tuincentra.

🧄🌷🧄🌷 De zomer(bollen) in je hoofd?

Kijk & kies

©Alexander Raths

Heggen en klimplanten

Haal de heggenschaar maar tevoorschijn, want dit is het moment om hagen zoals taxus, conifeer, liguster en leylandii te snoeien. Zo houd je ze in vorm en voorkom je dat ze te breed uitgroeien. Geef de hagen meteen een speciale haagmeststof en leg een laag bodembedekking, houtsnippers of mulch rondom de wortels. Dit helpt de grond vocht vast te houden in de zomer en verbetert de bodemstructuur. Bovendien remt het de groei van onkruid.

Dunne en dode takken in heesters kun je nu ook verwijderen. De hoofdtakken mag je flink terugsnoeien om de struik voller te laten groeien. Dit geldt ook voor winterjasmijn en forsythia, die na de bloei een snoeibeurt kunnen gebruiken. Winterbloeiende heide knip je eenvoudig terug met een heggenschaar. Vergeet niet om klimplanten, zoals clematis, goed vast te zetten. Het kan deze maand namelijk nog flink waaien.

Meeldauw voorkomen en bestrijden

Meeldauw is een plantenziekte die wordt veroorzaakt door een schimmel. Vooral bij warm en droog weer, in combinatie met vochtige nachten door dauw, kan deze ziekte zich snel verspreiden. De schimmel laat een wit, poederachtig laagje achter op de bladeren. Dit is niet alleen lelijk, maar ook schadelijk. De schimmel dringt diep door in het plantenweefsel en onttrekt voedingsstoffen, waardoor de plant minder goed groeit. Rozen, ridderspoor, kamperfoelie, begonia's, aardbeien, tomaten, komkommers, courgette en druiven zijn extra gevoelig voor meeldauw.

Om meeldauw te voorkomen is het belangrijk om bij droog weer extra water te geven en ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte tussen de planten blijft. Aangetaste bladeren kun je het beste meteen wegknippen en in de vuilnisbak gooien, zodat de schimmel zich niet verder verspreidt. Gooi ze niet op de composthoop! Daarnaast is het verstandig om meeldauwgevoelige planten niet te plaatsen op plekken waar eerder meeldauw heeft gezeten. Mocht een plant toch helemaal onder deze schimmel zitten, dan is een bestrijdingsmiddel de beste oplossing.

©cocci65

Het gazon: maaien, bijzaaien en bemesten

Controleer of het gazon zieke of kale plekken heeft. Wil je die direct aanpakken? Steek de aangetaste plek dan in een vierkante vorm uit en leg er een nieuw, op maat gesneden grasmat in. Opnieuw inzaaien is natuurlijk ook een optie. Vanaf nu kun je het gras weer maandelijks maaien. Lang gras langs de randen werk je bij met een grastrimmer of kantenknipper, zodat het gazon er weer strak uitziet.

Bemesting is belangrijk voor een gezond gazon. Dit doe je in de periode van maart tot en met september minstens drie keer. Heb je in maart nog niet bemest? Dan is het nu de hoogste tijd. Sluit daarnaast de buitenkraan weer aan, zodat de sproeiers in de tuin klaar zijn voor gebruik.

Lees ook: Grasmaaien: fluitje van een cent met deze tips