ID.nl logo
Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch
Mobiliteit

Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Renault brengt een volledig elektrische versie van de iconische Renault 5 op de markt. De Renault 5 e-Tech Electric is een compacte elektrische hatchback die autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar moet maken. Met een aantrekkelijk design, geavanceerde technologie en uitstekende rijbereik belooft deze EV een opwindend rijplezier tegen een betaalbare prijs.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Als je begin jaren 70 in de markt was voor een leuke compacte auto, was je al snel aangewezen op het rugzakje uit Italië: de Fiat 500. Liever iets praktischer? Dan kon je al een jaar of twintig opteren voor een Kever of een Eend. Maar de eighties lagen in het verschiet en de wereld vroeg om disco in plaats van rock-'n-roll, en ook een merk als Renault was zich daarvan bewust.

Lang voordat er in Duitsland ook maar werd nagedacht over een Polo lanceerde Renault een van de meest iconische modellen uit de historie van het merk. De Renault 5 moest autorijden voor een nieuwe generatie bereikbaar maken. Na ruim 5,5 miljoen verkochte exemplaren (en dan tellen we voor het gemak de enorme aantallen van zijn ‘Super’-opvolger niet mee) verdween de 5 echter van het toneel.

Maar nu is hij terug! Met eenzelfde karakter en doelstelling, zij het met een twist. Dit is de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric, een auto die volledig elektrisch rijden bereikbaar moet maken voor een nieuwe generatie autokopers. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog maakte in Parijs kennis met de nieuwe 5 en vertelt er jullie in dit artikel alles over.

©DPPI

Dapper autootje

Met een lengte van 3,92 meter, een breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,50 meter nestelt de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric zich comfortabel in het hart van het B-segment. Hij gaat daarmee de strijd aan met auto’s als Peugeot e208, de Opel Corsa Electric en de MINI Electric. Stevige concurrentie, ook zeker wat betreft het exterieurdesign. Niettemin wisten ze daar bij Renault wel raad mee, want de nieuwe 5 ziet er dapper uit. Van zijn eigenzinnige pupilachtige koplampen en dagrijverlichting (die een knipoog imiteren zodra je de auto benadert) tot de Pop Yellow-lakkleur. Het is echt een tof ding geworden, zeker in combinatie met het contrasterende zwarte dak en de daaromheen getrokken rode bies.

Dit alles met een vette knipoog naar het verleden. Zo zien we op de motorkap, net als bij het origineel uit de jaren 70, een setje ventilatieroosters, zij het in een gedigitaliseerde vorm. Koeling voor een motor is immers niet nodig, dus daarvoor in de plaats zien we een statusbalk van ledlichtjes die het accupercentage weergeven. Aan de achterkant is het juist de historisch verantwoorde verlichting die het 'm doet. De lichtunits zijn verticaal geplaatst, maar dan wel met een moderne twist. Zo zijn ze voor een zo laag mogelijke luchtweerstand overgoten met een doorzichtige kunststof laag. Elke 5 wordt geleverd op minimaal 18-inch grote wielen, en die zorgen dan ook voor een stevige basis onder het gloednieuwe platform.

Lekker aangekleed

Binnenin merk je direct dat er van enige nostalgie of Twingo-achtige trekjes geen sprake is. Sterker nog, zijn grote broer Clio mag jaloers zijn! Alles is overgoten met een hoogstaand technologie-sausje, wat voornamelijk te danken is aan het standaard 10 inch grote infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium die in een groot gedigitaliseerd cluster zijn verenigd. Gave details als de stoffen – gewatteerde – afwerking op het dashboard en vanaf een hoger uitrustingsniveau een hoogglans zwarte strip die over de gehele breedte van het dashboard loopt doet de rest. Zeker gezien de historische knipoog naar het origineel uit de jaren 70.

Ook de stoelen vallen in positieve zin op. Die zitten niet alleen heerlijk comfortabel, ze zien er ook gaaf uit. Daarvoor stond het zitmeubilair uit de iconische Renault 5 Turbo model. De zogenaamde H-stoelen zijn bekleed met een duurzame denim die is vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Dit materiaal komt terug op het dashboard en de deurpanelen. In een hoger uitrustingsniveau zien we bovendien een sportief ogende gele contrasterende kleur die samen met het cijfer ‘5’ zorgt voor net dat beetje extra.

©DPPI

En nog slim ook!

Het infotainmentsysteem biedt een interessante nieuwe functie in de vorm van RENO, een virtuele assistent die werkt met behulp van AI. Je kunt 'm dus vragen stellen zoals ‘hoe optimaliseer ik mijn rijbereik?’ of ‘hoe verwissel ik een lekke band?’. Daarnaast is de basis afkomstig van Google en dat zorgt er samen met Renaults software voor dat de 5 beschikt over innovatieve technologie als EV Routeplanning. Daar kunnen diverse directe concurrenten alleen nog maar van dromen.

Achterin merk je dat-ie net even iets korter is dan diezelfde concurrenten. Met een lengte van 1,84 meter kun je 'achter jezelf' plaatsnemen, maar echt comfortabel is het niet. Met name de knieën komen dan al snel in het geding. Een doekje voor het bloeden is daarentegen de uitstekende hoofdruimte en een volledig vlakke vloer. Daardoor is er (na wat pas- en propwerk) achterin plek voor drie personen. In de kofferruimte zien we een inhoud van 326 liter, en dat is prima voor een auto in deze klasse. We zien bovendien een vloer die je in de hoogte kunt verstellen, waardoor je bijvoorbeeld de laadkabel keurig op kunt bergen.

©DPPI

Tot 400 km range

Op aandrijftechnisch vlak debuteert-ie op een compleet nieuwe basis: het AmpR Small-platform. Dat platform is ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s, en in het geval van de 5 betekent dat een accupakket van minimaal 40 kWh. Het staat in dit geval garant voor een range van 300 km. Bovendien kun je kiezen voor een 95 of 120 pk sterke elektromotor. Liever iets meer range en vermogen? Er komt ook een 52kWh-accu die een range van 400 km vertegenwoordigt. In combinatie met een 150 pk sterke motor is dat bovendien een krachtpatsertje dat in 8 seconden naar de 100 km/u accelereert. Iets te trekken? Ook dat kan, zolang het karretje maar niet zwaarder is dan 500 kg.

Het opladen gaat standaard via een 3-fase-boordlader (11 kW). Snelladen kan ook met maximaal 80 kW voor de 40kWh-accu en 100 kW voor het 52kWh-pakket. In beide gevallen betekent dat een 15-80%-vulling in 30 minuten tijd. Dankzij vloeistofkoeling én verwarming kan het pakket gedurende de winterkou daarnaast in aanloop naar een snellaadsessie worden opgewarmd. Innovatieve technologie die we normaal gesproken pas vanaf een veel hoger segment aantreffen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Maar dat is nog niet alles, want de 11kW-boordlader heeft in combinatie met de grote accu een dubbele rol. De 5 kan ook als kleine energiecentrale worden gebruikt. En nee, dan niet alleen voor een los apparaat, maar ook als V2G-energiehub voor jouw huis. Zo kun je overtollige zonne-energie opslaan in je auto om daar vervolgens ‘s avonds en ‘s nachts weer van door te leven. Gezien het gemiddelde energieverbruik van Nederlandse huishoudens kun je dit dan circa 8 dagen volhouden.

©DPPI

En dan die prijs...

Uiteraard propt Renault de nieuwe 5 vol met veiligheidssystemen. Denk aan een innovatief autonoom noodremsysteem, maar ook zeker parkeersensoren met een noodstopfunctie of technologie die de dode/blinde hoek monitort bij het verlaten van de auto. Daarnaast is de 5 in staat om semi-autonoom op de snelweg te rijden.

Met de nieuwe Renault 5 e-Tech Electric kunnen we zien dat Renault zijn jarenlange voorsprong met elektrische auto’s (denk aan de ZOE) weet om te zetten in een onvermijdbaar totaalpakket. Een auto die bovendien daadwerkelijk bereikbaar wordt voor een nieuwe generatie met concurrerende prijzen die starten rond de 25.000 euro. Kijken we dan naar de technologie, de rijke standaarduitrusting, maar ook zeker de range en oplaadfaciliteiten, dan heeft de nieuwe 5 het in zich om opnieuw voor enorme verkoopaantallen te zorgen. Zeker als ook de wat completere uitvoeringen enigszins aantrekkelijk zijn geprijsd.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.

▼ Volgende artikel
Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender
Zekerheid & gemak

Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender

Je klikt op een link die eruitziet alsof hij van je bank komt. Een paar minuten later blijkt je laptop besmet of je gegevens liggen op straat. Je denkt misschien: dat overkomt mij niet, maar: het kan ook jou overkomen. Echt. Online veiligheid is dus geen luxe, maar noodzaak. Gelukkig hoeft dat geen dure investering te zijn. Via Cashback XL krijg je nu een groot deel van je aankoopbedrag terug op de beveiligingspakketten van Bitdefender.

Bitdefender biedt betrouwbare bescherming tegen de digitale gevaren van alledag: phishing, ransomware, spyware en datalekken. Bitdefender Total Security beveiligt meerdere apparaten tegelijk, van laptop tot smartphone. Wie meer privacy wil, kiest voor Bitdefender Premium Security met onbeperkt VPN-verkeer en anti-trackingfuncties. En voor wie niets aan het toeval wil overlaten, is er Bitdefender Ultimate Security – compleet met identiteitsbescherming, darkwebmonitoring en persoonlijk veiligheidsadvies.

Zoek je een eenvoudiger pakket, dan is Bitdefender Antivirus Plus een goede basis voor Windows. Daarnaast zijn er losse tools zoals Bitdefender Premium VPN, waarmee je internetverkeer volledig versleuteld wordt, en Bitdefender SecurePass, dat al je wachtwoorden veilig opslaat en automatisch invult.

Of je nu ondernemer bent, overstapt van een ander merk of al jaren Bitdefender gebruikt: de cashbackactie via Cashback XL geldt voor iedereen. Nieuwe klanten krijgen 40% van hun aankoopbedrag terug, zakelijke gebruikers zelfs 50%. En ben je een bestaande klant? Dan is er goed nieuws. Waar je bij veel andere aanbieders buiten de boot valt, krijg je bij Bitdefender via Cashback XL alsnog 10% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening.


Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de Bitdefender-actie op CashbackXL krijg je maar liefst maximaal 50% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de Bitdefender-cashback

Ga op CashbackXL naar de Bitdefender-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van Bitdefender – maar dat is logisch natuurlijk!

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke Bitdefender-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!