Bij Stellantis is 2024 het ‘Jaar van de Elektrische Auto’
De komst van de eerste betaalbare EV’s onder de 25.000 euro. De elektrische revival van het Italiaanse luxemerk Lancia. Een stroom-SUV van Alfa Romeo. Een gloednieuw platform voor nieuwe topmodellen, met een actieradius tot wel 800 kilometer … Bij het Stellantis-concern staat 2024 geheel in het teken van de elektrische auto.
©Citroën
EV voor nog geen 25.000 euro
Nog een paar maanden geduld. Dan lanceert Citroën een nieuw elektrisch model, met een prijs van nog geen 25.000 euro. De ë-C3 is een compacte gezinsauto die op een volle batterij een afstand haalt van 320 kilometer. Daarmee is de Citroën ë-C3 een geduchte concurrent voor de Dacia Spring EV. Die is weliswaar een paar duizend euro goedkoper, maar kan niet tippen aan de 100 kW-laadsnelheid en de grotere actieradius van de Citroën.
©Opel
Na Citroën ë-C3 komt Opel Frontera
Met een model op basis van de Citroën ë-C3, stapt ook Opel in het segment van de goedkoopste EV’s. De compacte SUV wordt eind 2024 gepresenteerd en is vernoemd naar een terreinwagen uit de jaren 90: Frontera. Nadere details heeft Opel nog niet losgelaten over de Frontera, wel kondigt het Duitse merk de komst aan van de nieuwe Grandland, waarvan ook een geheel elektrische versie in voorbereiding is.
©Peugeot
Opel Grandland krijgt elektrische opvolger
De nieuwe Opel Grandland volgt dezelfde technologische koers als de nieuwe Peugeot e-3008, die onlangs door het Franse merk werd onthuld. Zowel de nieuwe Opel Grandland Electric als de nieuwe Peugeot e-3008 staan op het zogenaamde STLA Medium-platform van het Stellantis-concern, dat garant moet staan voor een actieradius tot 700 kilometer. Overigens wordt van de Peugeot 3008 ook een versie met (hybride) benzinemotoren geleverd. Dat zal bij de nieuwe Opel Grandland niet anders zijn.
©Lancia
Terugkeer van Lancia
Het nieuwe STLA-platform vormt de ruggengraat van vrijwel alle toekomstige EV’s die door het Stellantis-concern worden ontwikkeld. Naast Citroën, Opel en Peugeot, zijn ook de merken Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Maserati en Lancia onderdeel van Stellantis. Lancia verdween in 2017 uit Nederland, maar beleeft in 2024 een revival. Het eerste nieuwe model is de compacte Ypsilon, die zijn techniek deelt met de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric. De elektrische Ypsilon krijgt een batterij van 51 kWh en een elektromotor die 156 pk levert.
©Alfa Romeo
Laatste testkilometers Alfa Romeo Milano
Dezelfde 156 pk sterke elektromotor wordt ook toegepast in de Jeep Avenger, Fiat 600e en Peugeot e-2008, echter in combinatie met een batterij van 54 kWh. En van die technologische combinatie gaat ook Alfa Romeo gebruikmaken. Momenteel wordt het testprogramma afgerond van de Milano, de eerste compacte cross-over van het Italiaanse merk die in 2024 wordt onthuld. De Alfa Romeo Milano is ontworpen onder leiding van de Nederlander Bob Romkes.
©Stellantis
800 kilometer op een volle accu
Onder de verantwoording van Romkes wordt bij Alfa Romeo ook gewerkt aan een elektrische opvolger van de Giulia. Voor dit model dient het STLA Large-platform als basis, waarmee een maximaal rijbereik van 800 kilometer haalbaar moet zijn. Ook Maserati, Chrysler en Jeep ontwikkelen nieuwe elektrische modellen op basis van dit STLA Large-platform.
Als voorproefje op een toekomstige elektrische SUV heeft Jeep onlangs de eerste details onthuld van de Wagoneer S. Deze auto krijgt een vermogen van 600 pk, waarmee een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden binnen bereik moet zijn. Maar dat moet je niet te vaak doen, als je de actieradius van 800 kilometer wilt benaderen...
©Jeep
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.