ID.nl logo
Samsung Galaxy S20 - Bescheiden broertje
© PXimport
Huis

Samsung Galaxy S20 - Bescheiden broertje

De Samsung Galaxy S20-serie bestaat uit drie smartphones: de overdreven Galaxy S20 Ultra, de Galaxy S20+ en de reguliere Samsung Galaxy S20, welke in deze review aan bod komt. Van de drie uitvoeringen in deze serie is de Galaxy S20 het meest bescheiden in voorkomen, features en prijs. Maar is de smartphone alsnog deze relatief hoge prijs waard?

Tot dusver is de Galaxy S20-serie nog geen onverdeeld succes geweest. Natuurlijk is het makkelijk om de Corona-crisis als boosdoener aan te wijzen. Maar misschien speelt er meer? Is het te vroeg om te investeren in een 5G-smartphone? Heeft de smartphoneserie te weinig vernieuwing te bieden? Is de prijs gewoonweg te hoog? Of is het een opeenstapeling van factoren? Ook deze reguliere Galaxy S20 lijkt al deze boxjes aan te tikken, ondanks dat hij qua prijs het toegankelijkst is van de drie toestellen uit de serie. Ergens wel zonde, want de smartphone is erg prettig in gebruik.

Fijn formaat

Dat het toestel bescheiden is merk je met name als je de drie Galaxy S20-smartphones naast elkaar legt. De Galaxy S20 Ultra is het grootst van de drie (16,7 x 7,6 centimeter), maar wellicht door zijn formaat net iets teveel van het goede. De Galaxy S20+ (16,2 x 7,4 centimeter) is ook een flinke slag grote dan de gewone Galaxy S20 (15,2 x 7 centimeter). Dat maakt de reguliere Galaxy S20 niet heel klein, maar het is nog altijd een prettig, handzaam toestel. Bovendien is bijna de gehele lengte en breedte gebruikt voor het schermpaneel, met nog subtieler rond aflopende schermranden aan de zijkanten.

Het verschil met de andere S20-uitvoeringen zit ‘m niet alleen in het formaat. Ook de accu is een slagje kleiner, er is geen dieptecamera aanwezig aan de achterzijde en de prijs is natuurlijk een slagje lager. Op het moment van schrijven zo’n 700 euro. Verder is het toestel nagenoeg gelijk hetzelfde als z’n grotere evenknieën. Zo heb je dus ook een smartphone die luxe oogt en aanvoelt, dankzij de glazen behuizing met metalen randen. Het toestel voelt wel kwetsbaar aan, dus een hoesje lijkt geen overbodige luxe.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

120 hertz schermpaneel

Dat betekent dus dat de Galaxy S20 ook is uitgerust met een fenomenaal mooi beeldscherm, dat qua kleurweergave, helderheid en scherpte voorop loopt. Het beeldscherm heeft een maximale verversingssnelheid van 120 hertz, waarmee beeld een stuk soepeler loopt en een 1440p-resolutie. Het draagt bij aan een nog indrukwekkendere ervaring, maar in praktijk schroefde ik zowel de resolutie als de verversingssnelheid liever omlaag om zo de accu een beetje te ontzien. Want die accu, die heeft met zijn 4.000 mAh wel een degelijke capaciteit. Het scherm en de chipset kunnen deze accu toch behoorlijk belasten. Met iets subtielere beeldscherminstellingen haal je al snel een paar uur extra uit je accu en red je het tot zo’n anderhalve dag in plaats van ruim een dag. Hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van je gebruik.

Bovenin het scherm zit een gat voor de selfiecamera. Heel fraai oogt dat niet, vooral omdat de weergavekwaliteit van het scherm zo indrukwekkend is. Desondanks went het wel en stoort het al snel niet meer, wanneer je bijvoorbeeld video’s fullscreen bekijkt. Je krijgt ervoor terug dat de schermrand bovenin flinterdun kan blijven. Onder het scherm is tevens de vingerafdrukscanner geplaatst, die vlot werkt. Maar nog altijd niet tipt aan de snelheid en precisie van een fysieke vingerafdrukscanner.

Specs

Naast het fraaie schermpaneel heeft Samsung de Galaxy S20 uitgerust met krachtige specificaties. Samsungs eigen Exynos 990 chipset is aanwezig met maarliefst 12GB aan werkgeheugen. De versie die wij getest hebben kan hiermee ook een 5G-verbinding maken, maar je betaalt hier wel een meerprijs voor. Of die te verantwoorden valt, dat is lastig te zeggen en ook afhankelijk van hoe lang je hoopt met je Galaxy S20 te willen doen. Het zal nog enkele jaren duren voordat 5G echt het verschil maakt, vooral wanneer de 3,5 Ghz-band gebruikt kan worden. Samsung wil echter steeds meer van z’n smartphones langer van updates blijven voorzien, waardoor je met de Galaxy S20 wel een paar jaar door lijkt te kunnen. Onlangs maakte Samsung bekend de S20-serie van drie Android-versie-updates te willen voorzien.

De chipset die Samsung heeft gebruikt haalt in onze test altijd prima prestaties, alleen ligt het energieverbruik hoog. Vooral de mobiele netwerkverbinding heeft veel energie nodig, waardoor je zult merken dat de batterij sneller achteruit gaat wanneer je onderweg bent. Gelukkig heb je een usb-c naar usb-c snellader in de doos.

Het enige dat ontbreekt is een 3,5mm jack, het is teleurstellend dat ook Samsung er ook zonder enige zinnige argumenten voor heeft gekozen de universele audio-aansluiting te verwijderen.

OneUI

De Galaxy S20 draait op Android 10, met de eigen herkenbare OneUI-schil. Het toestel draait soepel en alles oogt keurig. Gelukkig heeft Samsung’s eigen assistent Bixby een minder prominent plekje gekregen op het toestel, aangezien deze weinig meerwaarde biedt. Het is wel erg jammer dat Samsung enerzijds de hoofdprijs vraagt voor deze smartphone, maar anderzijds de gebruiker opzadelt met heel veel voorgeïnstalleerde apps. Dat er veel diensten van Samsung zelf aanwezig zijn zoals een volkomen overbodige eigen appwinkel, dat is te verklaren. Maar bloatware van Facebook en Microsoft horen niet bij dit prijskaartje. Dat Samsung in de telefooninstellingen een onnodige en onverwijderbare virusscanner van McAfee verstopt om zo de schijn op te doen alsof dit een systeemonderdeel is, blijft iets wat niet goed te praten valt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Camera’s

Eén van de hoofdzakelijke redenen om diep in de buidel te tasten voor een toptoestel van Samsung is omdat je weet dat je een van de beste smartphone-camera’s in huis haalt. De Galaxy S20 is qua functionaliteit beperkter dan de S20 Plus en S20 Ultra. Eerstgenoemde beschikt over een extra dieptecamera, om zo beter foto’s met scherptediepte-effect vast te kunnen leggen. De S20 Ultra beschikt naast deze dieptecamera ook over een periscopische lens, die diepere inzoommogelijkheden biedt.

Functioneel lever je dus wat in. Kwalitatief ook, als je de portretmodus graag gebruikt. Hoewel het ontbreken van de dieptecamera hierbij geen groot gemis blijkt. Onscherpe voor- of achtergronden kwamen prima uit de verf. De Galaxy S20 is uitgerust met een drietal camera’s aan de achterzijde: een primaire 64 megapixelcamera, geflankeerd door een zoomlens en een groothoeklens van beide 12 megapixel. Veel smartphones zijn uitgerust met een zoom- en groothoeklens naast de reguliere camera. Maar schakelen levert een zichtbaar kwaliteitsverlies op. Dat is niet het geval bij de Galaxy S20. De zoom- en groothoekcamera’s leveren net als de reguliere camera’s in vrijwel alle omstandigheden foto’s op van vergelijkbare kwaliteit. Dat is fijn, zo kun je vrijelijk de lens kiezen die het beste bij het fotomoment past.

Ook deze Galaxy S-generatie is weer uitgerust met een van de beste camera’s. Ook in moeilijke lichtomstandigheden is er veel te zien op de foto’s. Kleuren zijn soms een tikje gesatureerd, wat foto’s levendiger maakt. Maar ietsje minder natuurgetrouw dan bijvoorbeeld een iPhone vastlegt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

De drie zoomniveau's van de Samsung Galaxy S20.

Alternatieven voor de Galaxy S20

Spreekt het handzame formaat en de iets lagere prijs je aan, dan lever je eigenlijk weinig in met de Galaxy S20 ten opzichte van de Plus- en Ultra-variant van de serie. De meerprijs voegt geen onmisbare functies toe. Hetzelfde geldt voor de 5G-uitvoering. Dat lijkt alleen van meerwaarde als je echt heel lang met je S20 mee wilt.

Vind je het niet erg om op camera-kwaliteit iets in te boeten, dan kun je ook de PocoPhone F2 Pro overwegen. Dit toestel is goedkoper, en beschikt wel over een audio-aansluiting. Laat je echter niet misleiden door het 5G-stempel van dit toestel, want 5G wordt niet ondersteund.

De OneUI-skin van Samsung laat wat te wensen over met alle bloatware en ook de ondersteuning mag nog altijd wat beter. Vind je dit belangrijk, dan kun je de iPhone 11 overwegen, die ongeveer in dezelfde prijsklasse valt. Alleen lever je met de iPhone qua schermkwaliteit enorm in.

©PXimport

©PXimport

Conclusie: Samsung Galaxy S20 kopen?

Van de drie Galaxy S20-smaken die verkrijgbaar zijn, is de Galaxy S20 het meest bescheiden qua prijs en voorkomen. De meerwaarde van de andere twee is klein, waardoor de S20 misschien de slimste keus is. Je weet echter dat je met een toptoestel van Samsung veel geld kwijt bent, maar wel een veilige keus maakt. Ook nu is dat het geval.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** € 700,- **Kleur** Grijs, blauw, paars **OS** Android 10 (OneUI) **Scherm** 6,2 inch amoled (3200 x 1440, 120 hertz) **Processor** 2,7 Ghz octacore (Exynos 990) **RAM** 12GB **Opslag** 128GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij** 4.000 mAh **Camera** 64, 12, 12 megapixel (achter), 10 megapixel (voor) **Connectiviteit** 5G, Bluetooth 5.0, wifi, gps, nfc **Formaat** 15,2 x 6,9 x 0,8 cm **Gewicht** 163 gram **Overig** dualsim of geheugenkaart, vingerafdrukscanner onder scherm **Website** [www.samsung.com/nl](https://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s20/)

Plus- en minpunten
  • Scherm
  • Camera
  • Prestaties
  • Energieverbruik wat hoog
  • Geen 3,5mm jack
  • Bloatware
  • Prijs
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!