ID.nl logo
Alle foto’s op een rij met deze tools
© PXimport
Huis

Alle foto’s op een rij met deze tools

Omdat we constant met een camera op zak lopen, produceren we veel meer foto’s dan ooit. Met die stortvloed aan kiekjes en filmpjes raak je langzamerhand het overzicht kwijt, zeker als je te enthousiast bent ingegaan op het aanbod van verschillende gratis online opslagdrives. Het opslaan van je foto’s is één, slimme software om al die foto’s te taggen, sorteren en categoriseren is daardoor ook hard nodig. We bekijken de mogelijkheden van de zware kanonnen Dropbox, OneDrive en Google.

Tip 01: Mappenstructuur

Voor veel computergebruikers blijft Dropbox de nummer een als het gaat om cloudgebaseerde opslag. Dropbox (gratis 2 GB webruimte) maakt het gemakkelijk om bestanden online te synchroniseren, maar op het vlak van fotobeheer heeft deze service de afgelopen jaren veel van zijn pluimen verloren. Dropbox’ fotomanager Carousel ging in 2016 op de schop en zelfs de functie om eenvoudige fotoalbums te maken stierf een stille dood. In haar supportpagina’s toont deze dienst twee manieren om je beeldmateriaal te organiseren: via Camera uploads en via de knop Foto’s. Maar er is nog een derde manier, die met de handgemaakte mappen. Maak op je pc in de map Dropbox een lokale map Foto’s aan en creëer daarin een logische structuur van sub- en sub-submappen. Stel dat je een map Reizen noemt, dan maak je daarin de mappen 2017Rome, 2018Ardennen, 2019Bretagne enzovoort. Dropbox zal dan automatisch een online back-up maken. Dit is overigens ook de makkelijkste manier om de mappen met anderen te delen.

©PXimport

Organisatie per dag

Maak je ontzettend veel foto’s, dan kan het handiger zijn om deze per dag of per maand te ordenen. Tru is een tool waarmee je eerst een bronmap met ongeordende fotobestanden selecteert op een drive, bijvoorbeeld de lokale Dropbox-map. Daarna maak je in dezelfde directory een nieuwe lege doelmap. Vervolgens zal Tru op de achtergrond de inhoud van de bronmap naar de doelmap overbrengen en per maand of dag mappen genereren. Je hebt de keuze tussen submappen volgens het YYYY-MMM-formaat (bijvoorbeeld 2017-aug), het YYYY-MM-formaat (bijvoorbeeld 2017-08) of YYYY-MMM-dd (bijvoorbeeld 2017-aug-16). Je kunt ook verschillende bronmappen selecteren om ze vervolgens allemaal naar dezelfde doelmap per dag of per maand over te zetten. Met de gratis versie kun je 5.000 foto’s op die manier verdelen, wil je dit onbeperkt doen, dan moet je 19,95 dollar per jaar betalen.

©PXimport

Tip 02: Camera uploads

Wanneer je Camera uploads inschakelt op een mobiel toestel zal de inhoud van je camerarol in de gelijknamige map op Dropbox terechtkomen. Open de app op je smartphone of tablet, ga naar je profiel en tik op het tandwiel-icoontje om bij Camera uploads te komen. Hier kun je ook nog aangeven of je video’s automatisch wilt laten uploaden. Onder aan dit scherm geef je aan of deze functie alleen vanaf nu of op alle foto’s van de camerarol wilt toepassen. Bovendien vraagt Dropbox of je de foto’s in de heic-indeling wilt omzetten naar het jpg-formaat. Hoewel Dropbox de conversie aanbeveelt, ondersteunt ze ook gewoon heic- en heiv-bestanden. Heic is het afbeeldingsformaat, heiv het videoformaat wat Apple-toestellen vanaf iOS 11 meekrijgen. Al deze mediabestanden belanden in dezelfde map: Camera Uploads. Daar kun je ze sorteren op naam, wijzigingsdatum, type, extensie en grootte. Tags toevoegen of albums maken is niet mogelijk. Je favoriete foto’s selecteren met een ster dan weer wel.

©PXimport

Als je door de lijst scrolt, zie je opeens allemaal foto’s die je zelf nooit hebt geüpload

-

Tip 03: De knop Foto’s

In de webversie van Dropbox staat links ook de knop Foto’s die alle fotobestanden op een tijdlijn plaatst en deze groepeert per dag. Dat klinkt goed, maar als je door de lijst scrolt, zul je merken dat er veel foto’s bij staan die jij zelf nooit hebt opgeslagen. Dat voorval doet zich voor wanneer Dropbox een map synchroniseert waarin bijvoorbeeld schermafbeeldingen of illustraties van een grafisch ontwerp zitten. Ook die beelden zullen dan in de lijst van Foto’s verschijnen. Zo gebeurde het bij ons dat alle portretfoto’s van een collega uit een personeelslijst op deze manier tussen onze persoonlijke foto’s zijn geraakt.

©PXimport

Tip 04: Georganiseerd

Ook Microsoft OneDrive (5 GB gratis opslag) is hoofdzakelijk bedoeld voor wie niet langer aan een vaste werkplek gebonden wil zijn. Ook bij deze dienst is fotobeheer niet de hoofdzaak. In Windows 10 is OneDrive geïntegreerd, maar wil je het op een ander besturingssysteem gebruiken, dan moet je het zelf installeren. Ook deze dienst herkent de foto’s tussen je bestanden en plaatst die in de map Foto’s. OneDrive ordent de foto’s zelf per dag, maand en jaar. De recente kiekjes staan bovenaan. Bovendien gebruikt OneDrive artificiële intelligentie in een poging om de nieuwe foto’s alvast van trefwoorden te voorzien. Al merken we dat de inspiratie van Microsoft lang niet zo treffend is als die van Google Foto’s.

©PXimport

De trefwoordeninspiratie van Microsoft is lang niet zo treffend als die van Google Foto’s

-

Tip 05: Trefwoorden

Tags zijn bijzonder handig om later een foto snel terug te vinden. De voorstellen voor trefwoorden worden voorafgegaan door een hashtag. Wanneer je op de knop Tags klikt, zie je alle trefwoorden die OneDrive voorstelt. Door op een foto te klikken, wordt de albumweergave geopend. Rechtsboven staat een rond pictogram met een i om de informatie over de foto te openen. Selecteer de foto’s waarvan je de trefwoorden wilt aanpassen en klik dan bovenaan op de knop Tags bewerken. Nu kun je je eigen trefwoorden toevoegen of een of meerdere tags aan de foto(’s) toevoegen die OneDrive zelf voorstelt.

©PXimport

Tip 06: Albums

OneDrive maakt automatisch albums aan op basis van de dag waarop je de foto of de video hebt opgenomen. Ben je daar niet van gediend, dan kun je deze functie in de instellingen van OneDrive uitschakelen. Klik daarvoor op het tandwieltje en daarna op de knop Foto’s.

Wil je een aantal foto’s met je vrienden delen, dan kun je ze in een album zetten. Selecteer Albums en daarna Nieuw album, geef een naam aan het nieuwe album. Selecteer vervolgens de foto’s en klik op Album toevoegen.

©PXimport

Gebundelde weergave

Gebruik je meer dan één clouddienst, dan komt er een dag dat je je haren uittrekt, omdat je niet meer weet bij welke dienst je die ene foto hebt opgeslagen. MultCloud behandelt meer dan dertig online drives alsof het één grote harde schijf zou zijn. Met de gratis versie kun je tot 2 TB aan gegevens verzamelen, daarna is de service best duur (7,99 dollar per maand). Een alternatief vind je in de Microsoft Store: Cloud Drive (gratis, met reclame) om vanuit één applicatie de inhoud van onder andere OneDrive, Google Drive en Dropbox te beheren. Voor de iPhone en iPad is er EasyCloud Ultimate (4,99 euro) om al je foto’s en video’s op de besproken online opslagplaatsen op je apparaat of Apple TV te tonen.

©PXimport

Tip 07: Einde synchronisatie

Met een Google-account beschik je over 15 GB gratis opslagruimte die verdeeld wordt over Google Drive, Gmail en Google Foto’s. Tot 10 juli 2019 verschenen alle foto’s die je in Google Drive hebt opgeslagen ook altijd in Google Foto’s. Omdat veel gebruikers dit verwarrend vonden, is Google gestopt met de synchronisatie tussen beide diensten. Dat betekent dat een bewerking die je in Google Foto’s uitvoert niet meer automatisch toegepast wordt op de kopie in Google Drive. En wanneer je een afbeelding op Drive verwijdert, zal deze nog gewoon in Foto’s blijven staan, tenzij je ‘m daar ook weghaalt. Kom je uiteindelijk ruimte tekort, bedenk je dan dat de uploads van voor de scheidingsdatum nog op zowel Drive als Foto’s staan.

©PXimport

Je kunt alle foto’s doorzoeken op trefwoorden die je zelf niet eens hebt hoeven toevoegen

-

Tip 08: Back-up/synchronisatie

Geeft het je meer gemoedsrust om foto’s toch automatisch naar Google Drive én Google Foto’s te uploaden, dan kun je gebruikmaken van de back-up en synchronisatie-app van Google. Start de app, log in met je Google-account en selecteer de mappen die je wilt back-uppen naar Google Drive. Voor foto’s heb je de keuze tussen Hoge kwaliteit en Originele kwaliteit. Bij Hoge kwaliteit zal Google de foto’s die groter zijn dan 16 megapixel en video’s met een hogere resolutie dan 1080p comprimeren. Deze gecomprimeerde bestanden tellen niet mee voor de berekening van je datacapaciteit. Onderaan in de app vind je het vakje om je foto’s en video’s ook automatisch te uploaden naar Google Foto’s. Dit is dan ook een prima oplossing voor het bewaren van een back-up van je foto’s, en als je dezelfde kiekjes op Google Foto’s wilt kunnen doorbladeren.

©PXimport

Tip 09: Organisatietalent

Google Drive mag dan interessant zijn om een back-up van je foto’s op te slaan, maar het kan niet tippen aan het organisatietalent van Google Foto’s dat via allerlei intelligente functies erin slaagt om orde in iedere fotochaos te scheppen. Eerst sorteert Google Foto’s alle kiekjes op datum, met de nieuwste bovenaan. Heel prettig is dat je alle foto’s kunt doorzoeken op trefwoorden die je zelf niet eens hebt hoeven toevoegen. Je herinnert je vaag een foto met een orang-oetan of een foto waarop iemand zijn tong uitsteekt, maar waar staan die ook alweer? Wij vonden ze direct als we ‘orang-oetan’ of ‘tong’ in het zoekvak typten. De geïntegreerde Assistent kan je bovendien helpen een fotoboek, filmpje, collage of diamontage te maken om dit vervolgens te kunnen delen met je vrienden. In sommige landen onderscheidt Google Foto’s zich door gezichtsherkenning, iets waar zijn voorganger Picasa ook al goed in was, maar in Nederland is die functie niet mogelijk door de privacywetgevening.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!