ID.nl logo
Waar sla je jouw foto’s het beste online op?
© PXimport
Huis

Waar sla je jouw foto’s het beste online op?

Het is aan te raden altijd een online back-up te hebben van je fotocollectie. Crasht je harde schijf een keer, dan weet je immers dat al je bestanden nog veilig in de cloud staan. Welke diensten zijn aan te raden als het gaat om cloudopslag? We nemen acht online opslagdiensten onder de loep: waar stal je het best je foto’s?

Opslagruimte in de cloud, oftewel een online schijf, kun je voor verschillende dingen inzetten. Bijvoorbeeld als laagdrempelige en flexibele uitbreiding als er te weinig schijfruimte in je eigen computer zit.

We kijken in deze vergelijking specifiek naar de opslag voor je foto’s. Je kunt op die online schijf bijvoorbeeld een selectie van foto’s plaatsen die je via meerdere apparaten en vanaf elke locatie wilt kunnen benaderen, of gebruikt het voor foto’s die je met vrienden en/of klanten wilt delen. En een extra back-up naast de back-ups die je thuis op externe schijven maakt, is ook een prima idee. Want met een kopie buiten de deur is de kans dat je jouw foto’s ooit kwijtraakt zeer klein. Kortom: er zijn vele toepassingen denkbaar met de clouddiensten die wij hieronder bespreken. Natuurlijk kun je er meteen ook allerlei andere soorten bestanden parkeren.

Microsoft OneDrive

Op een Windows-computer is standaard OneDrive-software aanwezig, en anders download je die gratis hier. Alle bestanden en mappen die je online wilt opslaan, zet je neer onder de lokale gebruikersmap (of snelkoppeling) OneDrive. Je kunt ze gewoon daarnaartoe kopiëren, bijvoorbeeld door ze te slepen vanuit Windows Verkenner. Bij de andere clouddiensten werkt dit net zo.

Wat ook kan, is de OneDrive-app gebruiken, die je waar nodig eerst installeert vanuit de Microsoft Store. Voor een iOS- of Android-smartphone of -tablet is eveneens een gratis app beschikbaar. Kortom: vanaf elk apparaat kun je eenvoudig bij je online opslag. En dat kan uiteraard ook via een browser. Gebruik jij regelmatig Office-programma’s zoals Word, Excel en Outlook? Bij een abonnement op Office 365 kun je ze op al je apparaten gebruiken en krijg je een riante hoeveelheid online opslagruimte.

Microsoft OneDrive

Prijzen en mogelijkheden
OneDrive Basic: 5 GB gratis
OneDrive 100 GB: € 2,- per maand
OneDrive voor bedrijven: vanaf € 4,20 per maand (excl. btw, vanaf 1 TB per gebruiker)
Office 365 Home: € 99,- per jaar (1 TB per gebruiker, maximaal 6 gebruikers)
Office 365 Personal: € 69,- per jaar (1 TB)
Website
onedrive.live.com

  • Pluspunten

  • Naadloos geïntegreerd met Windows

  • Inbegrepen bij Office 365-abonnement

  • Nauwe integratie met (eigen) kantoorsoftware

  • Minpunten

  • Geen raw-preview in webinterface

  • Ietwat verwarrende abonnementsstructuur

©PXimport

Google Drive

Ook met de opslagdienst van Google kun je jouw foto’s altijd en overal en met een apparaat naar keuze benaderen. Kies je op de website voor Persoonlijk, dan krijg je maar liefst 15 GB aan gratis opslag. De betaalde versie van deze dienst heet trouwens Google One.

Op de Google Drive-website klik je op het tandwiel om naar de instellingen te gaan. Daar klik je op Get Backup and Sync for Windows om software op te halen waarmee jouw online opslag als lokale gebruikersmap op je eigen computer wordt getoond. Aanvullend kun je lokale mappen aanwijzen die doorlopend geback-upt worden. Op je smartphone en tablet installeer je de Google Drive-app via de betreffende appstore.

Op elk platform kun je jouw foto’s bekijken, maar van raw-bestanden zie je alleen de ingebakken preview. Afhankelijk van het cameramodel heeft die een hoge of lage resolutie en hoge of lage compressie. Dat staat los van Google Drive, net als bij de andere clouddiensten.

Google Drive

Enkele prijzen en mogelijkheden
15 GB gratis
100 GB: € 19,99 per jaar (of € 1,99 per maand)
200 GB: € 29,99 per jaar (of € 2,99 per maand)
Website
google.com/drive

  • Pluspunten

  • Veel gratis opslagruimte

  • Integratie met (eigen) kantoorsoftware

  • Doorlopende back-up van lokale mappen mogelijk

  • Minpunten

  • Betaalde versies niet goedkoop

  • Extra app (Google Foto’s) nodig voor synchronisatie smartphonefoto’s

©PXimport

Dropbox

Dropbox is zowel zakelijk als bij consumenten populair om snel en gemakkelijk bestanden tussen apparaten uit te wisselen of te delen met anderen. Dan is het wel zo handig om hier meteen ook foto’s op te slaan. Er is een app of programma beschikbaar voor onder meer Windows, Mac, Linux, smartphone en tablet (iOS en Android).

Zodra je de lokale client op je computer installeert, kun je de online opslagruimte benaderen via de gebruikersmap of snelkoppeling Dropbox. Alleen als je dit zo instelt, kun je mappen of foto’s delen met anderen, wat bij de overige clouddiensten eveneens kan. De app op je smartphone of tablet kan nieuw beeldmateriaal dat je maakt automatisch online opslaan als je dit aangeeft. Ideaal, want dan krijg je alle smartphone-foto’s en -filmpjes automatisch en zonder een kabeltje te gebruiken binnen op je computer. Ook dit doen nagenoeg alle cloud-apps.

Dropbox

Enkele prijzen en mogelijkheden
2 GB gratis
Dropbox Plus
2 TB voor € 119,88 per jaar (of € 11,99 per maand)
Dropbox Professional
3 TB voor € 199,- per jaar (of € 19,99 per maand)
Website
https://www.dropbox.com

  • Pluspunten

  • Brede ondersteuning platformen

  • Relatief goedkoop als je veel extra opslagruimte nodig hebt

  • Minpunten

  • Weinig gratis opslag

©PXimport

Bij alle clouddiensten kun je mappen of foto’s delen met anderen

-

Adobe Creative Cloud

Adobe ken je al van Photoshop en Lightroom. Onderdeel van de abonnementsstructuur is een hoeveelheid online opslagruimte. Door hier foto’s neer te zetten, kun je die op een apparaat naar keuze bewerken, waarbij naast het beeldmateriaal ook de bewerkingen gesynchroniseerd worden. Zodoende kun je onderweg tijdens een verloren uurtje alvast beginnen met foto’s uitzoeken en bewerken op bijvoorbeeld een tablet of laptop, waarna je thuis verdergaat waar je gebleven was.

Daarmee is deze opslagruimte wel specifiek bedoeld voor beeldmateriaal en het synchroniseren van bewerkingen, en niet zoals bij andere clouddiensten om documenten en al die andere soorten bestanden te synchroniseren. Adobe moedigt je aan om zoveel mogelijk foto’s in de cloud te plaatsen. Maar het is verstandiger om er niet jouw enige versie neer te zetten, en ook altijd lokaal een versie te bewaren (naast je normale back-ups op bijvoorbeeld externe schijven).

Adobe Creative Cloud

Enkele prijzen en mogelijkheden
(Gratis n.v.t.)
Fotografielidmaatschap 20 GB
€ 12,09 per maand (20 GB opslag) Fotografielidmaatschap 1 TB
€ 24,19 per maand (1 TB opslag)
Lightroom-lidmaatschap
€ 12,09 per maand (1 TB opslag)
Upgrade een lidmaatschap van 20 GB naar 1 TB of verhoog je totale opslagruimte naar 2, 5 of 10 TB: vanaf € 12,09 per maand per TB.
Website
https://www.adobe.com/nl/creativecloud

  • Pluspunten

  • Sterke integratie met Adobe-software

  • Synchronisatie van bestanden én bewerkingen

  • Minpunten

  • Geen gratis opslag

  • Specifiek bedoeld voor beeldmateriaal

  • Opslagruimte niet los verkrijgbaar

©PXimport

Apple iCloud

Apple iCloud is vooral een logische keuze als je alleen of voornamelijk met Apple-apparatuur werkt. Met een Mac, iPhone en iPad maak je optimaal gebruik van het ecosysteem. Heb je weinig met Apple, dan is het een minder logische keuze, omdat het om een nogal gesloten ecosysteem gaat.

iCloud kun je standaard gebruiken zodra je een Apple-apparaat in gebruik neemt en een account aanmaakt (Apple ID). Daarnaast kun je de opslag ook altijd nog via de webinterface benaderen. Gelukkig valt je pc niet helemaal buiten de boot, want door het programma iCloud for Windows te installeren, kun je ook foto’s uitwisselen met een Windows-computer. Je vindt de app in de Microsoft Store. Het is wel wat bewerkelijk om via zoiets als een pc foto’s uit te wisselen, maar gelukkig beschrijft Apple het proces voor de diverse platformen hier.

Apple iCloud

Enkele prijzen en mogelijkheden
5 GB gratis
50 GB: € 0,99 per maand
200 GB: € 2,99 per maand
2 TB: € 9,99 per maand
Website
https://www.icloud.com

  • Pluspunten

  • Naadloze integratie Apple-ecosysteem

  • Logische keuze als je Apple-apparatuur gebruikt

  • Minpunten

  • Geen logische keuze zonder Apple-apparatuur

  • Gesloten ecosysteem

©PXimport

Box.com

In eerste instantie worden op de website alleen de duurdere zakelijke abonnementen getoond, dus schakel zelf even over naar het tabblad Individual-abonnementen. Tijdens registratie wordt naast een naam en e-mailadres ook om een telefoonnummer gevraagd. Dit is een verplicht veld, maar er wordt niet gecontroleerd op geldigheid, mocht je dat liever niet meteen prijsgeven als je de dienst alleen even wilt testen.

Ook Box.com heeft een gratis app voor smartphone en tablet (iOS en Android), dus je kunt de online opslag overal vandaan benaderen. De client voor je pc zit een beetje verstopt. Klik op de website rechts bovenin op je naam en kies Apps. Het programma dat je nodig hebt, heet Box Sync for Windows. Van raw-bestanden zagen wij geen previews via de webinterface en in de app. Ook is er in ieder geval in de gratis versie geen optie in de app aanwezig om nieuw beeldmateriaal automatisch te uploaden.

Box.com

Enkele prijzen en mogelijkheden
10 GB gratis
Personal Pro
€ 9,- per maand (100 GB) Diverse abonnementen voor teams/zakelijk gebruik
Website
www.box.com

  • Pluspunten

  • Ruime hoeveelheid gratis opslag

  • Brede platformondersteuning

  • Minpunten

  • Geen raw-preview in webinterface

  • Weinig upgrademogelijkheden voor particulieren

©PXimport

Mega

Let tijdens het aanmaken van je account goed op welk wachtwoord je bedenkt. Want er is geen enkele mogelijkheid om het te achterhalen, mocht je het ooit vergeten. Dit is expres gedaan als veiligheidsmaatregel. Wel krijg je een herstelsleutel aangeboden waarmee je alsnog toegang tot je foto’s krijgt (maar dus geen nieuw wachtwoord). Bewaar die sleutel op een veilige plek, want dit is natuurlijk de zwakste schakel.

Synchroniseren gebeurt weer via een speciale gebruikersmap. Daarnaast kun je aanvullend een of meer lokale mappen aanwijzen die doorlopend gesynchroniseerd worden met jouw online opslag. Je kunt dus desgewenst je complete fotoverzameling continu up-to-date houden in de cloud. De toch al ruime hoeveelheid gratis opslag breid je direct na registratie uit door het synchronisatieprogramma op je computer en de app op je smartphone of tablet te installeren. Helaas is het dataverkeer dat je maandelijks mag verstoken begrensd.

Mega

Enkele prijzen en mogelijkheden
50 GB gratis
Pro Lite
€ 4,99 per maand (200 GB opslag, 1 TB overdracht)
Pro I
€ 9,99 per maand (1 TB opslag, 2 TB overdracht)
Pro II
€ 19,99 per maand (4 TB opslag, 8 TB overdracht)
Pro III
€ 29,99 per maand (8 TB opslag, 16 TB overdracht)
Website
https://mega.nz

  • Pluspunten

  • Riante hoeveelheid gratis opslag

  • Nadruk op veiligheid opslag

  • Veel opslagkeuzemogelijkheden

  • Doorlopende synchronisatie van lokale mappen mogelijk

  • Minpunten

  • Vergeet je wachtwoord niet (en bewaar de herstelsleutel)

  • Maandelijks dataverkeer begrensd

©PXimport

TransIP Stack

Jouw onlineschijfruimte heet bij deze aanbieder een stack. De stack benader je eenvoudig via de browser, als lokale gebruikersmap op je computer vanuit bijvoorbeeld Windows Verkenner door de Stack-software te installeren (deze is ook beschikbaar voor Mac en Linux), of via een app op je mobiele iOS- of Android-apparaat. Daarnaast kun je een stack koppelen als een netwerkschijf, zodat je die via een heuse Windows-schijfletter kunt benaderen en deze net een extra schijf op je computer lijkt te zijn. Het is mogelijk om zelf lokale mappen aan te wijzen die doorlopend met jouw onlinestack gesynchroniseerd moeten worden. Handig om doorlopend een bijgewerkte externe kopie te hebben.

TransIP Stack

Enkele prijzen en mogelijkheden
(Gratis n.v.t.)
250 GB: € 2,50 per maand (excl. btw)
2 TB: € 10,- per maand (excl. btw)
10 TB: € 50,- per maand (excl. btw)
Website
www.transip.nl/stack

  • Pluspunten

  • Opslag in Nederland

  • Doorlopende synchronisatie van lokale mappen mogelijk

  • Minpunten

  • Geen gratis opslag meer beschikbaar

©PXimport

Het is belangrijk dat je eerst inventariseert om hoeveel data het precies gaat

-

Conclusie

Wil je een beperkte set foto’s online beschikbaar maken, dan heb je vaak voldoende aan gratis opslagruimte. Bijvoorbeeld Dropbox, als je dat toch al gebruikt om bestanden uit te wisselen. Of Microsoft OneDrive vanwege het Office 365-abonnement dat je hebt afgesloten en waar standaard veel opslag bij zit, zodat je ook grotere verzamelingen kwijt kunt. Google Drive en met name iCloud van Apple zijn vooral een logische keuze als je van deze leveranciers toch al diensten of apparatuur gebruikt. Terwijl Adobe Creative Cloud erg interessant is omdat je via een abonnement de beschikking krijgt over fotobewerkingssoftware én online opslag en zelfs je bewerkingen gesynchroniseerd worden.

Om grote hoeveelheden foto’s online te plaatsen (misschien zelfs je complete fotoverzameling), lokale mappen doorlopend te synchroniseren of extra back-ups buiten de deur te bewaren, is het belangrijk dat je eerst inventariseert om hoeveel data het precies gaat. Vervolgens kun je daar een passende aanbieder bij zoeken. Kijk ook of er nog andere soorten bestanden zijn die je graag online beschikbaar wilt hebben, zoals documenten. Mogelijk pakt het voordeliger uit als je alles bij één aanbieder onderbrengt.

Conclusie

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!