ID.nl logo
20 superhandige Gmail-tips
© PXimport
Huis

20 superhandige Gmail-tips

Gmail is misschien wel de populairste maildienst van dit moment. De kans is groot dat je zelf al een of meerdere Gmail-adressen hebt, maar maak je er wel optimaal gebruik van? In dit artikel bespreken we 20 superhandige Gmail-tips.

Tip 01: Leer de sneltoetsen

Werken met de muis is extreem traag als je het vergelijkt met je toetsenbord, maar dan moet je wel sneltoetsen gebruiken. Gmail heeft gelukkig veel handige sneltoetsen, en die hoef je echt niet allemaal te kennen. Leer de belangrijkste sneltoetsen uit je hoofd. Welke dit zijn? Dat hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. Noteer sneltoetsen die je handig vindt op een lijstje. Reageren op een mailbericht? Grijp niet naar je muis, even spieken mag. De kans is groot dat je binnenkort op de R-toets drukt om op een bericht te reageren. Druk op het vraagteken voor een overzicht van de beschikbare sneltoetsen. Werkt dit niet? Dan zijn je sneltoetsen nog niet actief. Ga naar Instellingen / Algemeen / Sneltoetsen / Sneltoetsen inschakelen.

©PXimport

Tip 02: Gmail-instellingen

Alle instellingen van je Gmail vind je achter het tandwiel-icoontje, rechtsboven in beeld. Klik hierop en kies Instellingen. De belangrijkste opties zijn verzameld in het tabblad Algemeen. Achter Labs tref je experimentele diensten aan. Hier vind je opties die uitstekend werken, maar nog niet uitontwikkeld zijn en mogelijk ooit in de standaardopties terug gaan komen.

Kun je een instelling niet vinden? Dan is de optie mogelijk onderdeel van je Google-account. Het aanpassen van persoonlijke gegevens die Gmail gebruikt, zoals je naam of profielfoto, wordt bijvoorbeeld centraal geregeld via je Google-account.

Tip 03: Extra beveiliging

Beveiliging wordt steeds belangijker. Dit geldt in het bijzonder voor diensten die je kunt gebruiken als 'toegangssleutel' voor diensten van derden. Gmail van Google is zo'n 'sleuteldienst'. Je kunt je Gmail-adres bijvoorbeeld gebruiken om je aan te melden bij andere websites. Het is dus belangrijk dat je Gmail beter beveiligt dan alleen met een (goed) wachtwoord.

Authenticatie in twee stappen is een uitstekende aanvulling. Hierbij stuurt Google je een gratis sms-bericht ter verificatie. Wordt je wachtwoord ooit gekaapt en probeert iemand zich aan te melden met jouw gegevens? Dan wordt de toegang ontzegd omdat de onverlaat de verificatiecode niet heeft. Het instellen van de extra authenticatie gaat buiten Gmail om en direct via Google-account. Een wizard begeleidt je door de instellingen.

Naast een ouderwets sms'je kun je de verificatiecode ook verkrijgen via apps als Google Authenticator of Authy.

Tip 04: Google Chrome

Gmail en Google Chrome zijn twee handen op één buik. Je kunt Gmail uiteraard in elke webbrowser gebruiken, maar voor de beste functionaliteit gebruik je Gmail in Google Chrome. In andere browsers kan Gmail net even iets anders werken of zijn bepaalde functies zelfs niet beschikbaar. Bovendien kun je extensies installeren in Chrome voor nog betere functionaliteit in onder andere Gmail. Een extensie is een klein programmaatje dat draait in je webbrowser.

Tip 05: Andere mailadressen

Veel mensen hebben in de loop der jaren meerdere mailadressen verzameld. Het is omslachtig om deze allemaal in de gaten te houden of steeds adreswijzigingen te sturen naar je vrienden. Je kunt de mail van je andere adressen laten ophalen door Gmail. Zo hoef je je oude adressen niet meer handmatig na te lopen en komt alles netjes binnen op één centrale plek. Ga naar Instellingen / Accounts en import / Mail van andere accounts (met POP3) controleren. Klik op Je eigen POP3-mailaccount toevoegen en volg de wizard om de mail van bijvoorbeeld je internetaanbieder op te halen.

©PXimport

Tip 06: Labels en mappen

Gmail werkt met labels. Dit is te vergelijken met de mappen van een klassiek mailprogramma, maar dan uitgebreider. Een bericht kan bijvoorbeeld meerdere labels hebben. Je kunt labels aanmaken en deze plakken op berichten. Een geopend bericht kun je snel een (of meerdere) labels geven via de gelijknamige knop. Je labels zijn zichtbaar aan de linkerzijde van je scherm. Door op een label te klikken, zie je alle berichten die je dit label hebt gegeven.

Voordat je begint met labels, is het handig om even na te denken waarom en hoe je dit wilt gebruiken. Een label Opvolgen is bijvoorbeeld handig als je een mailtje nog wilt beantwoorden. Door op het label te klikken, zie je in één keer welke mailtjes nog beantwoord moeten worden. Andere handige labels zijn Wacht op antwoord, Factuur en Privé. Gebruik niet te veel labels, dan wordt het onoverzichtelijk. Weet dat je niet alles hoeft te labelen. Er is een uitstekende zoekfunctie aanwezig waarmee je het juiste bericht snel te voorschijn tovert.

Tip 07: Opgeruimde inbox met filters

Net als ieder zichzelf respecterend mailprogramma biedt Gmail de mogelijkheid om nieuwe e-mailberichten te filteren. Je maakt regels aan op basis van de verzender of het onderwerp van het e-mailbericht. Vervolgens selecteer je wat er moet gebeuren met berichten die door de filter worden gevangen. Deze optie is te vinden onder Instellingen / Filters en geblokkeerde adressen / Nieuwe filter maken.

Je haalt nog meer uit deze functie als je aan de slag gaat met het plus-teken in je e-mailadres. Stel je voor dat jij jouw.email@gmail.com gebruikt, dan ontvang je automatisch ook e-mail die wordt verstuurd aan jouw.email+factuur@gmail.com. De tekst achter het plusje mag je uiteraard zelf bedenken.

Als je in het vervolg jouw.email+factuur@gmail.com gebruikt als je iets bestelt en jouw.email+spam@gmail.com bij diensten die om je e-mailadres zeuren – terwijl jij niet op hun reclame zit te wachten, blijft je inbox lekker opgeruimd. Je moet dan natuurlijk nog wel even de bijbehorende regels aanmaken.

©PXimport

Tip 08: IMAP

Er is eigenlijk geen reden om Gmail te gebruiken in een andere omgeving dan je webbrowser. De app op je smartphone of tablet-app is uiteraard een uitzondering. Door Gmail te gebruiken in een klassiek mailprogramma op je computer, ontbeer je de functies die Gmail uniek maken. Wie Gmail toch per se met een mailprogramma wil gebruiken, kan kiezen voor IMAP- of POP-toegang. In dit laatste geval heb je alleen de beschikking over je Postvak IN. Met IMAP heb je de beschikking over alle 'mappen' van je Gmail. Labels in Gmail worden als mappen getoond in je mailprogramma. De IMAP-optie kun je kun je inschakelen via Instellingen / Doorsturen en POP IMAP / IMAP-toegang. Klik op Configuratie-instructies om je mailprogramma in te stellen met de juiste gegevens.

©PXimport

Tip 09: Boemerangeffect

Als je op antwoord wacht van een belangrijk mailtje, is het fijn om hieraan herinnerd te worden. Boomerang is een Chrome-extensie voor Gmail die hiervoor zorgt. Na installatie van deze uitbreiding, kun je onder een nieuw mailtje een vinkje plaatsen bij Boomerang this in 2 days if no reply. Dit houdt in dat Boomerang het bericht terug in je Postvak IN plaatst als je na twee dagen geen reactie hebt ontvangen. De tijd kun je uiteraard aanpassen, bijvoorbeeld naar een week. Met de gratis versie van Boomerang kun je tien berichten per maand terug laten komen.

Tip 10: Taken

Een van de onderdelen van je Google-account is een takenlijst. Deze open je via Gmail / Taken. De takenlijst kun je gebruiken om dingen die je te binnen schieten, snel te noteren. Sommige mailtjes zullen meer dan een reactie vereisen. Je kunt een email eenvoudig toevoegen aan je takenlijst via Meer / Toevoegen aan taken. De taak krijgt een link genaamd Verwante e-mail om het bericht boven water te halen.

Tip 11: Todoist

Als je veel werkt met lijstjes en taken of veel projecten/mail hebt te verwerken, zijn de standaardtaken van Gmail niet voldoende. Todoist biedt alles wat je ooit nodig zult hebben. Op alle platforms en smartphones/tablets kun je Todoist gebruiken. Maak naar hartenlust taken, lijstjes en sub-taken. De Todoist-uitbreiding voor je webbrowser zorgt ervoor dat je taken eenvoudig via Gmail kunt inschieten in een van je lijstjes. De basisversie van Todoist is gratis.

Tip 12: Gmelius

Gmelius is onmisbaar voor experts en laat je veel extra instellingen wijzingen in Gmail die standaard niet aanwezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld onderdelen die je niet gebruikt eenvoudig uitschakelen, zoals de personen-widget, advertenties, de chat- en de kalender-widget. Hierdoor wordt Gmail een stuk rustiger voor het oog en overzichtelijker te gebruiken.

Ook kun je visuele verbeteringen toevoegen door bijvoorbeeld de echte icoontjes van bijlagen te tonen. Voor wie nooit heeft kunnen wennen aan 'de nieuwe manier' van berichten opstellen in Gmail, kan dankzij Gmelius zelfs de klassieke berichtenopsteller activeren.

Tip 13: Scherm splitsen

Iedereen verwerkt mail op zijn eigen manier. Wat de een handig vindt, kan voor iemand anders juist omslachtig zijn. De weergave van berichten zo'n onderdeel waarbij persoonlijke voorkeur een rol speelt. Naast het icoontje van met het tandwieltje (rechtsboven in beeld) vind je de knop waarmee je kunt kiezen voor Geen splitsing, Verticale splitsing of Horizontale splitsing. Hiermee toon je een voorbeeldweergave van berichten in je mailbox (of juist niet). Als de knop niet zichtbaar is, open dan Instellingen / Labs en schakel Voorbeeldvenster in.

De optie Geen splitsing is standaard en zorgt ervoor dat je mailtjes echt openen. Als je ooit gewerkt hebt met Outlook of Windows Mail, zal de weergave Verticale splitsing bekend voorkomen. Ex-gebruikers van Mozilla Thunderbird zullen de optie Horizontale splitsing kunnen waarderen. Heb je nooit gewerkt met een de splits-opties? Geef de weergave een paar dagen de kans om aan te wennen. Deze tip werkt alleen in Google Chrome.

Tip 14: Niet verwijderen

Veel mensen houden van een schoon Postvak IN. Er wordt driftig gewerkt met labels en je bent waarschijnlijk gewend om berichten weg te gooien. Aangezien je veel opslagruimte krijgt bij Google, is dit laatste niet per se nodig. De slimste truc om je Postvak IN leeg te houden, is door er een gewoonte van te maken om berichten te archiveren. De sneltoets hiervoor is E. Berichten die je archiveert belanden in de 'map' Alle berichten. Ook hier hoef je niet in te kijken. Gebruik de krachtige zoekfunctie om een mailtje terug te vinden. Dit gaat veel sneller dan wanneer je zelf zoekt/bladert binnen Alle berichten.

©PXimport

Tip 15: Stuur en archiveer

Als je op een berichtje van iemand geregeerd hebt, hoeft het mailtje niet in je Postvak IN achter te blijven. Je kunt ervoor kiezen om berichten te versturen en ze direct te archiveren. Als de persoon met wie je mailt reageert op jouw bericht, wordt de conversatie uit de 'map' Alle berichten gehaald en weer in je Postvak IN gezet. Open Instellingen / Algemeen en kijk bij Verzenden en archiveren. Activeer Verzenden en archiveren weergeven in antwoord. Bij de standaardknop Verzenden krijg je de extra knop Verzenden + archiveren.

Tip 16: Ongedaan maken

Het kan iedereen gebeuren: je verstuurt een bericht en realiseert je een paar seconden later dat je een fout hebt gemaakt of bijlage bent vergeten. Een rectificatie mailtje nasturen lijkt de enige oplossing, maar dankzij een trucje zal dit je een stuk minder snel overkomen. Over het algemeen bedenk je je fout namelijk vlak nadat je op het knopje Verzenden geklikt hebt. Ga naar Instellingen / Algemeen en activeer Verzenden ongedaan maken. Vanaf nu heb je tien seconden om een verzend-actie ongedaan te maken. Deze periode kun je desgewenst aanpassen.

Tip 17: Adresboek telefoon

Diensten van Google werken goed op Android-smartphones en -tablets. Omdat je je Google-account gebruikt op je Android-smartphone, kun je je contactpersonen ook centraal beheren. Het is minder bekend dat je je Google-contactpersonen ook kunt instellen op iPhone en Windows Phone. Zo heb je altijd en overal hetzelfde adresboek. Je kunt je contactpersonen bewerken op je computer via Gmail / Contacten of via het adresboek op je toestel. Wijzigingen worden automatisch gesynchroniseerd. De truc is ook handig als je ooit overstapt naar een ander platform, bijvoorbeeld van iOS naar Windows Phone of Android.

Tip 18: Dubbele namen

Als je Gmail al enige tijd gebruikt en/of synchroniseert met mobiele apparatuur, kan je adresboek vervuilen. Via Gmail / Contacten kun je de lijst met contactpersonen bekijken en bewerken.

In het menu vind je een tabblad duplicaten: een handige functie om de gegevens van iemand die meerdere keren voorkomt in je adreslijst, samen te voegen tot één contactpersoon.

Maak je een fout tijdens het opschonen of samenvoegen? Geen paniek! In hetzelfde menu staat ook Meer / Wijzigingen ongedaan maken. Hiermee laat je jouw contactpersonen herstellen naar een eerder moment in de afgelopen 30 dagen.

©CIDimport

Tip 19: Ik ben er even niet

Als je echt vakantie wilt houden en stoorzenders als smartphone en laptop thuis achterlaat, kun je een automatisch antwoord instellen. Ga naar Instellingen / Algemeen en kijk bij Automatisch antwoord. Hier kun je de reactie bepalen voor mensen die je tijdens je afwezigheid proberen te bereiken. Stel ook een einddatum in, dan hoef je de instelling niet handmatig op te heffen. Plaats een vinkje bij Alleen een antwoord sturen naar de mensen in mijn Contacten. Hiermee voorkom je dat 'vreemden' zien dat je afwezig bent. Alleen mensen die voorkomen in je Google-adresboek krijgen de automatische reactie.

Tip 20: Leeg Postvak IN

Gmail is een ster in het verwerken van veel mail. Sneltoetsen en labels helpen hierbij. Geavanceerde gebruikers kunnen ook aan de slag met filters. Als je veel mail te verwerken hebt, bijvoorbeeld omdat je een klein bedrijfje hebt of de administratie verwerkt van een vereniging, zijn er verschillende manieren om dit proces te optimaliseren.

Vaak schuilt achter de praktische methoden een psychische grondslag. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat onbeantwoorde berichten zich opstapelen 'in je hoofd' of dat je je laat afleiden door meldingen van nieuwe berichten. De meeste technieken hebben gemeen dat je Postvak IN leeg moet zijn als je je mail hebt verwerkt. Berichten zijn beantwoord of krijgen een label als Nog beantwoorden, Wacht op antwoord of Vasthouden. Laat je inspireren door mensen die een studie hebben gemaakt van het optimaliseren van de berichtenstroom via mail, er is veel over te vinden op internet.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.