ID.nl logo
Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op
© PXimport
Huis

Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op

De Microsoft Store heeft een leuke interface en een geweldig aanbod aan apps, games en applicaties van derden, maar soms kan het een uitdaging zijn om die software binnen te halen. Wat kun je doen als de downloads van de Store in de wachtrij blijven hangen? Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op.

Tip 01: Verbinding checken

Het is een no-brainer, maar het allereerste wat je doet als je merkt dat je download blijft hangen, is de internetverbinding controleren. Start daarom even je webbrowser en kijk of de webpagina’s laden.

Merk je dat je geen verbinding hebt via wifi, dan helpt het meestal als je de router opnieuw opstart. Bij een bekabelde verbinding koppel je de ethernetkabel of modem los en sluit je die daarna opnieuw aan. Eventueel moet je contact opnemen met de helpdesk van je internetprovider.

Een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps verstoren

-

Tip 02: Zet vpn/proxy uit

Ook een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps uit de Microsoft Store verstoren. Sluit de vpn-app of ga naar Instellingen / Netwerken en internet / vpn om de vpn-verbinding uit te schakelen in de instellingen van Windows. In het menu Netwerk en internet open je het tabblad Proxy en daar schakel je de optie Proxyserver gebruiken uit. Daarna probeer je opnieuw te downloaden van de Microsoft Store.

©PXimport

Tip 03: Afsluiten

Brengen de vorige twee stappen nog geen oplossing, dan sluit je de Store en start je die opnieuw. Klik met de rechtermuisknop op het Windows-logo in Startmenu en selecteer Taakbeheer. Je kunt ook Ctrl+Alt+Delete indrukken om naar Taakbeheer te gaan. Selecteer in het tabblad Processen de Microsoft Store en klik op de knop Beëindigen in de rechterbenedenhoek van het venster.

Daarna open je de Microsoft Store opnieuw en probeer je de app nog eens te downloaden.

Tip 04: Wis de cache

Microsoft Store maakt automatisch cachegegevens aan die het bewaart op de pc. Dat zijn tijdelijke bestanden waardoor de Store-app sneller werkt op je computer. Wanneer deze bestanden beschadigd zijn geraakt, veroorzaken ze soms een storing in de Microsoft Store.

Je kunt de cache zappen. Sluit alle Microsoft Store-vensters en typ daarna wsreset in het zoekvak. In het zoekresultaat geef je aan dat je deze app als administrator wilt uitvoeren. Het systeem zal een leeg opdrachtpromptvenster openen. Wacht tot het Microsoft Store Reset-venster van het scherm is verdwenen. Dat duurt soms 15 seconden. Windows zal Microsoft Store automatisch starten na het wissen van de cache.

©PXimport

Controleer datum en tijd

De Microsoft Store kan geen downloads verwerken als de datum en tijd van je computer niet juist zijn ingesteld. Controleer dus via Instellingen / Tijd en taal de optie Datum en tijd of deze gegevens kloppen. Zorg dat de functie Tijd automatisch instellen actief is. Daarna gebruik je bij het onderdeel Uw klok synchroniseren de knop Nu synchroniseren. Hierdoor worden de datum en klok gesynchroniseerd met de Windows Time Server. Probeer of de download nu werkt.

Tip 05: Check opslagruimte

Heeft je pc onvoldoende opslagruimte, dan komen de apps vast te zitten in de downloadwachtrij.

In het navigatievenster van Windows Verkenner kies je in de linkerkolom Deze pc. Rechts zie je onder Apparaten en stations per schijf hoeveel ruimte er beschikbaar is. Heb je meerdere harde schijven aangesloten op de pc, dan kun je Windows zo configureren dat nieuwe apps op de schijf met voldoende opslagruimte terechtkomen. Daarvoor ga je naar Instellingen / Systeem / Opslag en daarna selecteer je Wijzigen waar nieuwe inhoud wordt opgeslagen. Gebruik de vervolgkeuzelijst onder Nieuwe apps worden opgeslagen in en selecteer dan de schijf waar je de downloads van Microsoft wilt opslaan.

Door een reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van de Store op je computer

-

Tip 06: Meld je opnieuw aan

Soms helpt het om je in de Microsoft Store-app af te melden en je daarna opnieuw aan te melden met je Microsoft-account. Klik daarvoor op het profielpictogram in de rechterbovenhoek van de Store en selecteer je account. Dan verschijnt er een pop-up: Account dat je aan deze app hebt toegevoegd. Klik op de knop Afmelden om je Microsoft-account uit de Store-app te verwijderen.

Keer daarna terug naar de startpagina van de Microsoft Store, klik opnieuw op het profielpictogram en selecteer Aanmelden. In de meeste gevallen is je account toch op de computer opgeslagen, zodat je het gewoon kunt selecteren en doorgaan. Anders moet je de accountgegevens handmatig invoeren. Klik op Aanmelden om je pc opnieuw te verbinden met de Store.

©PXimport

Tip 07: Store resetten

Zetten alle vorige pogingen geen zoden aan de dijk? Dan moet je de Microsoft Store-app resetten. Door zo’n reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van deze app op je computer.

De weg die je volgt, verloopt weer via de Instellingen. Daar kies je Apps / Apps en onderdelen. Daarna krijg je een lange lijst met apps te zien. Scrol tot je bij de app Microsoft Store bent. Als je op deze app klikt, kun je bij de knop Geavanceerde opties. Om de app te resetten, gebruik je de knop Opnieuw instellen. Je ontvangt een melding die aangeeft dat hierdoor de voorkeuren van de app worden gewist. Klik nogmaals op de knop Opnieuw instellen.

Daarna start je de Microsoft Store en meld je je aan met je Microsoft-accountgegevens. Kijk weer of het probleem verholpen is.

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store op te lossen

-

Tip 08: Probleemoplosser

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store of met apps die uit deze winkel komen te diagnosticeren en op te lossen. De tool zit verstopt in het menu Problemen oplossen bij de instellingen van je pc.

Ga naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Problemen oplossen. Onder het kopje Andere problemen detecteren en oplossen vind je Windows Store-apps. Als je daarop klikt, komt de knop Probleemoplosser uitvoeren tevoorschijn. Volg de stappen. Als er een probleem wordt gevonden, zal de probleemoplosser zelfstandig zijn werk doen.

©PXimport

Tip 09: Store updaten

Net als iedere applicatie op je computer moet je de app Microsoft Store af en toe updaten. Daarvoor open je de Store en klik je vervolgens in de rechterbovenhoek op de knop met de drie puntjes. Zo kom je bij de opdracht Downloads en updates.

Gebruik de knop Updates ophalen en wacht even tot de Microsoft Store de pc heeft gescand op verouderde apps. Dit kan enkele minuten duren. Wanneer de scan afgerond is, controleer je of Microsoft Store in de wachtrij voor updates staat. Als er een update beschikbaar is, begint de installatie automatisch. Je kunt ook op het downloadpictogram naast Microsoft Store klikken om de update handmatig te downloaden en te installeren.

Tip 10: Windows updaten

Wanneer bovenstaande suggesties geen oplossing bieden, dien je te controleren of je pc over de meest recente versie van Windows beschikt. De oorzaak kan namelijk ook bij een verouderde versie van Windows liggen, waarin bepaalde bugs nog niet zijn weggewerkt.

Ga weer via Instellingen naar Bijwerken en beveiliging. Daar klik je op de bovenste functie Windows Update en vervolgens op de knop Naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, klik je op Nu installeren.

©PXimport

Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt

-

Tip 11: Nieuwe gebruiker

Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt. Ook dat is een sluipweggetje om de Store opnieuw tot leven te wekken.

Open de Instellingen en ga naar Accounts. Daar klik je op Gezin en andere gebruikers, zodat je in het volgende venster bij de knop kunt om nog iemand anders aan de pc toe te voegen. Maak een account aan en probeer de Microsoft Store.

Tip 12: Controleer services

Controleer of twee services actief zijn op de computer. We hebben het over Background Intelligent Transfer Service en de Windows Update service.

Klik met de rechtermuisknop op de startknop en selecteer Uitvoeren. In het venster Uitvoeren typ je services.msc. Er verschijnt een alfabetische lijst van de lokale services. Zoek de twee genoemde services en kijk in de kolom Opstarttype of ze zijn ingesteld op Automatisch. Is dat niet het geval, dan klik je met de rechtermuisknop op de service en open je de Eigenschappen. In dit venstertje kun je het Opstarttype instellen op Automatisch (vertraagd starten). Bevestig met OK en klik in de linkerkolom op De service opnieuw starten.

©PXimport

Tip 13: Herinstallatie

De laatste toevlucht is de app Microsoft Store verwijderen en opnieuw installeren. Hiervoor heb je Windows PowerShell nodig.

Klik met rechts op de startknop en open PowerShell als administrator. In het PowerShell-venster plak of typ je de volgende tekst: Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Remove-AppxPackage. Druk daarna op Enter. Hiermee verwijder je de Store. Daarna voer je de volgende tekst toe in PowerShell (bevestig weer met Enter): Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}. Hiermee installeer je de Store opnieuw. Herstart je pc en fingers crossed.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!