ID.nl logo
Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op
© Reshift Digital
Huis

Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op

De Microsoft Store heeft een leuke interface en een geweldig aanbod aan apps, games en applicaties van derden, maar soms kan het een uitdaging zijn om die software binnen te halen. Wat kun je doen als de downloads van de Store in de wachtrij blijven hangen? Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op.

Tip 01: Verbinding checken

Het is een no-brainer, maar het allereerste wat je doet als je merkt dat je download blijft hangen, is de internetverbinding controleren. Start daarom even je webbrowser en kijk of de webpagina’s laden.

Merk je dat je geen verbinding hebt via wifi, dan helpt het meestal als je de router opnieuw opstart. Bij een bekabelde verbinding koppel je de ethernetkabel of modem los en sluit je die daarna opnieuw aan. Eventueel moet je contact opnemen met de helpdesk van je internetprovider.

Een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps verstoren

-

Tip 02: Zet vpn/proxy uit

Ook een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps uit de Microsoft Store verstoren. Sluit de vpn-app of ga naar Instellingen / Netwerken en internet / vpn om de vpn-verbinding uit te schakelen in de instellingen van Windows. In het menu Netwerk en internet open je het tabblad Proxy en daar schakel je de optie Proxyserver gebruiken uit. Daarna probeer je opnieuw te downloaden van de Microsoft Store.

©PXimport

Tip 03: Afsluiten

Brengen de vorige twee stappen nog geen oplossing, dan sluit je de Store en start je die opnieuw. Klik met de rechtermuisknop op het Windows-logo in Startmenu en selecteer Taakbeheer. Je kunt ook Ctrl+Alt+Delete indrukken om naar Taakbeheer te gaan. Selecteer in het tabblad Processen de Microsoft Store en klik op de knop Beëindigen in de rechterbenedenhoek van het venster.

Daarna open je de Microsoft Store opnieuw en probeer je de app nog eens te downloaden.

Tip 04: Wis de cache

Microsoft Store maakt automatisch cachegegevens aan die het bewaart op de pc. Dat zijn tijdelijke bestanden waardoor de Store-app sneller werkt op je computer. Wanneer deze bestanden beschadigd zijn geraakt, veroorzaken ze soms een storing in de Microsoft Store.

Je kunt de cache zappen. Sluit alle Microsoft Store-vensters en typ daarna wsreset in het zoekvak. In het zoekresultaat geef je aan dat je deze app als administrator wilt uitvoeren. Het systeem zal een leeg opdrachtpromptvenster openen. Wacht tot het Microsoft Store Reset-venster van het scherm is verdwenen. Dat duurt soms 15 seconden. Windows zal Microsoft Store automatisch starten na het wissen van de cache.

©PXimport

Controleer datum en tijd

De Microsoft Store kan geen downloads verwerken als de datum en tijd van je computer niet juist zijn ingesteld. Controleer dus via Instellingen / Tijd en taal de optie Datum en tijd of deze gegevens kloppen. Zorg dat de functie Tijd automatisch instellen actief is. Daarna gebruik je bij het onderdeel Uw klok synchroniseren de knop Nu synchroniseren. Hierdoor worden de datum en klok gesynchroniseerd met de Windows Time Server. Probeer of de download nu werkt.

Tip 05: Check opslagruimte

Heeft je pc onvoldoende opslagruimte, dan komen de apps vast te zitten in de downloadwachtrij.

In het navigatievenster van Windows Verkenner kies je in de linkerkolom Deze pc. Rechts zie je onder Apparaten en stations per schijf hoeveel ruimte er beschikbaar is. Heb je meerdere harde schijven aangesloten op de pc, dan kun je Windows zo configureren dat nieuwe apps op de schijf met voldoende opslagruimte terechtkomen. Daarvoor ga je naar Instellingen / Systeem / Opslag en daarna selecteer je Wijzigen waar nieuwe inhoud wordt opgeslagen. Gebruik de vervolgkeuzelijst onder Nieuwe apps worden opgeslagen in en selecteer dan de schijf waar je de downloads van Microsoft wilt opslaan.

Door een reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van de Store op je computer

-

Tip 06: Meld je opnieuw aan

Soms helpt het om je in de Microsoft Store-app af te melden en je daarna opnieuw aan te melden met je Microsoft-account. Klik daarvoor op het profielpictogram in de rechterbovenhoek van de Store en selecteer je account. Dan verschijnt er een pop-up: Account dat je aan deze app hebt toegevoegd. Klik op de knop Afmelden om je Microsoft-account uit de Store-app te verwijderen.

Keer daarna terug naar de startpagina van de Microsoft Store, klik opnieuw op het profielpictogram en selecteer Aanmelden. In de meeste gevallen is je account toch op de computer opgeslagen, zodat je het gewoon kunt selecteren en doorgaan. Anders moet je de accountgegevens handmatig invoeren. Klik op Aanmelden om je pc opnieuw te verbinden met de Store.

©PXimport

Tip 07: Store resetten

Zetten alle vorige pogingen geen zoden aan de dijk? Dan moet je de Microsoft Store-app resetten. Door zo’n reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van deze app op je computer.

De weg die je volgt, verloopt weer via de Instellingen. Daar kies je Apps / Apps en onderdelen. Daarna krijg je een lange lijst met apps te zien. Scrol tot je bij de app Microsoft Store bent. Als je op deze app klikt, kun je bij de knop Geavanceerde opties. Om de app te resetten, gebruik je de knop Opnieuw instellen. Je ontvangt een melding die aangeeft dat hierdoor de voorkeuren van de app worden gewist. Klik nogmaals op de knop Opnieuw instellen.

Daarna start je de Microsoft Store en meld je je aan met je Microsoft-accountgegevens. Kijk weer of het probleem verholpen is.

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store op te lossen

-

Tip 08: Probleemoplosser

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store of met apps die uit deze winkel komen te diagnosticeren en op te lossen. De tool zit verstopt in het menu Problemen oplossen bij de instellingen van je pc.

Ga naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Problemen oplossen. Onder het kopje Andere problemen detecterenen oplossen vind je Windows Store-apps. Als je daarop klikt, komt de knop Probleemoplosser uitvoeren tevoorschijn. Volg de stappen. Als er een probleem wordt gevonden, zal de probleemoplosser zelfstandig zijn werk doen.

©PXimport

Tip 09: Store updaten

Net als iedere applicatie op je computer moet je de app Microsoft Store af en toe updaten. Daarvoor open je de Store en klik je vervolgens in de rechterbovenhoek op de knop met de drie puntjes. Zo kom je bij de opdracht Downloads en updates.

Gebruik de knop Updates ophalen en wacht even tot de Microsoft Store de pc heeft gescand op verouderde apps. Dit kan enkele minuten duren. Wanneer de scan afgerond is, controleer je of Microsoft Store in de wachtrij voor updates staat. Als er een update beschikbaar is, begint de installatie automatisch. Je kunt ook op het downloadpictogram naast Microsoft Store klikken om de update handmatig te downloaden en te installeren.

Tip 10: Windows updaten

Wanneer bovenstaande suggesties geen oplossing bieden, dien je te controleren of je pc over de meest recente versie van Windows beschikt. De oorzaak kan namelijk ook bij een verouderde versie van Windows liggen, waarin bepaalde bugs nog niet zijn weggewerkt.

Ga weer via Instellingen naar Bijwerken en beveiliging. Daar klik je op de bovenste functie Windows Update en vervolgens op de knop Naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, klik je op Nu installeren.

©PXimport

Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt

-

Tip 11: Nieuwe gebruiker

Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt. Ook dat is een sluipweggetje om de Store opnieuw tot leven te wekken.

Open de Instellingen en ga naar Accounts. Daar klik je op Gezin en andere gebruikers, zodat je in het volgende venster bij de knop kunt om nog iemand anders aan de pc toe te voegen. Maak een account aan en probeer de Microsoft Store.

Tip 12: Controleer services

Controleer of twee services actief zijn op de computer. We hebben het over Background Intelligent Transfer Service en de Windows Update service.

Klik met de rechtermuisknop op de startknop en selecteer Uitvoeren. In het venster Uitvoeren typ je services.msc. Er verschijnt een alfabetische lijst van de lokale services. Zoek de twee genoemde services en kijk in de kolom Opstarttype of ze zijn ingesteld op Automatisch. Is dat niet het geval, dan klik je met de rechtermuisknop op de service en open je de Eigenschappen. In dit venstertje kun je het Opstarttype instellen op Automatisch (vertraagd starten). Bevestig met OK en klik in de linkerkolom op De service opnieuw starten.

©PXimport

Tip 13: Herinstallatie

De laatste toevlucht is de app Microsoft Store verwijderen en opnieuw installeren. Hiervoor heb je Windows PowerShell nodig.

Klik met rechts op de startknop en open PowerShell als administrator. In het PowerShell-venster plak of typ je de volgende tekst: Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Remove-AppxPackage. Druk daarna op Enter. Hiermee verwijder je de Store. Daarna voer je de volgende tekst toe in PowerShell (bevestig weer met Enter): Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}. Hiermee installeer je de Store opnieuw. Herstart je pc en fingers crossed.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 e-readers met kleurenscherm voor minder dan 250 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 e-readers met kleurenscherm voor minder dan 250 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets extra's of bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week voor jullie op zoek naar leuke deals. Nu de avonden weer steeds vroeger donker worden en je vaker binnen zit, is lezen bij een leuke bezigheid. En met een mooie e-reader kan dat ook in kleur. Wij bekeken vijf betaalbare e-readers met kleurenscherm.

Kleuren‑e‑readers zijn relatief nieuw; ze combineren de batterijzuinigheid van elektronische inkt met een kleurenfilter dat magazines, strips en geïllustreerde kinderboeken tot leven brengt. Voor de Nederlandse markt zijn er nog niet heel veel modellen beschikbaar. Wij hebben vijf mooie exemplaren voor minder dan 250 euro op een rijtje gezet voor je.

Kobo Libra Colour - 7 inch

De Kobo Libra Colour is een 7 inch e‑reader met een E Ink Kaleido 3‑scherm. De zwart‑wit resolutie bedraagt 1264 × 1680 pixels en 300 ppi, terwijl kleuren worden weergegeven met 150 ppi. Je beschikt over 32 GB intern geheugen en een dual‑core processor van 2,0 GHz, waardoor pagina’s vlot worden ververst. Voor draadloze audioboeken of Bluetooth‑oortjes biedt de Libra Colour wifi (2,4 en 5 GHz) en Bluetooth 5.0, en bestanden worden geladen via USB‑C. Het apparaat is waterbestendig volgens IPX8 (tot 60 minuten op 2 m diepte). De geïntegreerde ComfortLight PRO‑verlichting heeft instelbare helderheid en kleurtemperatuur.

Dankzij de fysieke bladerknoppen heb je maar één hand nodig om te lezen en met de instelbare lettertypes en paginamarges pas je het leescomfort aan. De accu van 2050 mAh levert volgens Kobo een leestijd van enkele weken per lading. Het toestel meet 144,6 × 161 × 8,3 mm en weegt 199,5 g. Dankzij het kleurenscherm is dit model aantrekkelijk voor strips, tijdschriften en kleurrijke kinderboeken, terwijl hij ook standaard ePub‑, PDF‑ en audiobookbestanden ondersteunt.

Kobo Clara Colour - 6 inch

Zoek je een compacte kleurene‑reader, dan is de Kobo Clara Colour met een 6 inch E Ink Kaleido 3‑scherm interessant. Het scherm biedt een resolutie van 1448 × 1072 pixels met 300 ppi voor zwart‑wit en 150 ppi voor kleuren. Dankzij een dual‑core processor (2,0 GHz) en 16 GB opslagruimte is er genoeg vermogen om romans of stripboeken te laden. De reader ondersteunt wifi (dual band) en Bluetooth zodat je audioboeken kunt streamen, en hij gebruikt USB‑C om op te laden. Kobo past ComfortLight PRO toe met instelbare kleurtemperatuur, en de reader is waterdicht volgens IPX8 (tot 60 minuten op 2 m).

De accu heeft een capaciteit van 1 500 mAh en levert bij gemiddeld gebruik tot zes weken leestijd. Dankzij 13 lettertypen en verschillende lettergroottes pas je het scherm volledig aan. Met afmetingen van 112 × 160 × 9,2 mm en een gewicht van 174 g past de Clara Colour in een jaszak. Het apparaat ondersteunt onder meer EPUB, PDF, MOBI en CBZ/CBR en kan via Bluetooth naar audioboeken luisteren. Het kleurenscherm maakt hem geschikt voor geïllustreerde kinderboeken, kaarten en kookboeken terwijl het compacte formaat ideaal is voor onderweg.

PocketBook Verse Pro Color - 6 inch

PocketBook positioneert de Verse Pro Color als een robuuste kleuren‑e‑reader voor veel lezers. Het 6 inch E Ink Kaleido 3‑scherm beschikt over een grijstintenresolutie van 1072 × 1448 pixels en een kleurenlaag met 536 × 724 pixels. Daardoor krijgen stripillustraties en grafieken 4 096 kleuren te zien terwijl zwart‑wittekst scherp blijft met 300 ppi. De quad‑core processor (1,8 GHz) en 1 GB RAM zorgen voor soepele bladwisselingen, en met 16 GB opslagruimte kun je duizenden e‑books bewaren. Via de USB‑C‑poort en wifi en Bluetooth laad je gemakkelijk bestanden of luister je naar audioboeken.

PocketBook levert SMARTlight, een voorgrondverlichting waarmee je zowel helderheid als kleurtemperatuur aanpast. De reader draait op Linux en ondersteunt talloze formaten zoals ACSM, EPUB, PDF, DOCX en CBR/CBZ. Dankzij text‑to‑speech kun je boeken laten voorlezen. De 2100 mAh‑batterij biedt volgens PocketBook tot een maand leesplezier. De behuizing (108 × 156 × 7,6 mm, 182 g) is waterdicht volgens IPX8, zodat je bij het zwembad kunt lezen. Een G‑sensor draait pagina’s automatisch mee als je het apparaat kantelt. Kortom, de Verse Pro Color levert kleuren‑e‑ink in een handzaam formaat met brede bestands­ondersteuning.

PocketBook Era Color - 7 inch

Met een groter kleurenscherm en ingebouwde luidspreker richt de PocketBook Era Color zich op lezers die audioboeken willen luisteren zonder externe headset. Het 7 inch E Ink Kaleido 3‑display heeft een grijstintenresolutie van 1264 × 1680 pixels en een kleurresolutie van 632 × 840 pixels met 300/150 ppi. Dit zorgt voor scherpe tekst en kleurrijke afbeeldingen. De reader gebruikt een quad‑core processor (1,8 GHz) met 1 GB RAM en biedt 32 GB interne opslag. Het besturingssysteem is gebaseerd op Linux en ondersteunt een groot aantal ebook‑ en stripformaten.

Met dual‑band wifi, Bluetooth 5.4 en USB‑C met OTG‑functie koppel je eenvoudig draadloze hoofdtelefoons, luister je naar audioboeken of speel je muziek via de ingebouwde mono‑luidspreker. De SMARTlight‑voorgrondverlichting laat je zowel helderheid als kleurtemperatuur instellen. Dankzij de 2500 mAh accu en het efficiënte E‑Ink‑scherm is volgens PocketBook een maand gebruik mogelijk. Het apparaat is IPX8‑waterbestendig en uitgerust met een g‑sensor, coversensor en speakers. Met afmetingen van 134,3 × 155 × 7,8 mm en een gewicht van 235 g is de Era Color iets groter maar nog steeds draagbaar. De fysieke bladerknoppen zorgen voor comfortabel lezen, terwijl de ingebouwde spraakfunctie tekst kan voorlezen.

Tolino Vision Color - 7 inch

De Tolino Vision Color is een Duitse die dezelfde hardware heeft als de Kobo Libra Colour maar een eigen Android‑softwarelaag gebruikt. Volgens een productaankondiging biedt het apparaat een 7 inch E Ink Kaleido 3‑scherm met een zwart‑witresolutie van 1264 × 1680 pixels (300 ppi) en 150 ppi voor kleuren. De reader heeft fysieke bladerknoppen naast het aanraakscherm en gebruikt een MediaTek MT8113T‑dual‑core processor (2,0 GHz), 1 GB RAM en 32 GB interne opslag. Een 2050 mAh batterij voorziet de Vision Color van stroom, terwijl de ComfortLight PRO‑verlichting de kleurtemperatuur aanpast.

Het toestel biedt wifi en Bluetooth 5.0 zodat je audioboeken kunt streamen, en het is IPX8‑waterbestendig. Tolino gebruikt Android, waardoor je afhankelijk bent van de Tolino‑boekwinkel maar via de Tolino‑cloud kunt synchroniseren met diverse Duitse boekhandels. Een stylus is optioneel verkrijgbaar voor handschrift en aantekeningen. De Vision Color ondersteunt ePub, PDF en andere standaard‑e‑bookformaten en biedt toegang tot de HotSpots van Deutsche Telekom. Dit apparaat is in Nederland nog beperkt verkrijgbaar; een Duitse webwinkel verkoopt het voor ongeveer € 180,68 (incl. btw). Omdat Kieskeurig nog geen productpagina heeft, is het toestel alleen via buitenlandse winkels te vinden.

▼ Volgende artikel
Kan je iPhone ook virussen krijgen?
© ID.nl
Huis

Kan je iPhone ook virussen krijgen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja en nee. Een iPhone wordt niet snel besmet met traditionele malware, maar dat betekent niet dat hij onkwetsbaar is voor hackers en cybercriminelen. En daarbij is het grootste risico niet iOS. Nee, het grootste risico ben je zelf…

Dit artikel in het kort

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onkwetsbaar. Toch richten de meeste aanvallen zich niet op iOS zelf, maar op de zwakste schakel. En dat is jouw gedrag: dat ene moment dat je klikt, scant of downloadt zonder nadenken. In dit artikel lees je hoe criminelen te werk gaan, waaraan je kunt merken dat er iets mis is met je iPhone en hoe je je telefoon kunt beschermen tegen malware, phishing en andere digitale risico's.

Hoe raakt je iPhone besmet?

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet tegen wat je zelf doet – en daar spelen kwaadwillenden op in. Het gaat vaak mis bij iets wat volkomen normaal lijkt: een link openen, een QR-code scannen of een agenda-uitnodiging accepteren kan al genoeg zijn om gegevens prijs te geven. Dit zijn de zes meest voorkomende manieren waarop je iPhone geïnfecteerd kan worden:

1: Zero-click en zero-day-aanvallen

De meest geavanceerde aanvallen gebruiken lekken in iOS die nog niet door Apple of beveiligingsonderzoekers zijn ontdekt. Via zo'n kwetsbaarheid kan spyware worden geïnstalleerd nog vóórdat er een update beschikbaar is.

Een zero-click-aanval gaat nog verder: jij hoeft niets aan te raken. Eén kwaadaardig iMessage-bericht of zelfs een gemiste FaceTime-oproep kan al genoeg zijn om toegang tot je toestel te krijgen.

De beste verdediging is simpel maar belangrijk: installeer updates direct zodra ze beschikbaar zijn (Instellingen > Algemeen > Software-update) en zet Automatische updates aan.

2: Quishing: malafide QR-codes

QR-codes worden soms vervangen door valse exemplaren die naar een nepsite met gemeentelogo of parkeerdienst leiden. Controleer altijd de link die de Camera-app toont voordat je op 'open' tikt, en laat dubieuze adressen desnoods scannen met een tool zoals Scamio.

Lees ook: Zo herken je verdachte QR-codes op parkeerautomaten en laadpalen

 3: Kwaadaardige configuratieprofielen

Een configuratieprofiel is een bestand waarmee instellingen op een iPhone of iPad in één keer kunnen worden aangepast. Zo'n profiel bepaalt bijvoorbeeld welke wifi-netwerken worden gebruikt, welke apps mogen worden geïnstalleerd of welke websites worden geblokkeerd. Bedrijven en scholen gebruiken configuratieprofielen vaak om meerdere toestellen tegelijk te beheren.

Ook kwaadwillenden kunnen zo'n profiel aanbieden, bijvoorbeeld via een link in een phishingbericht. Zodra je het installeert, krijgt de afzender toegang tot je netwerkverkeer of kan hij extra apps laten installeren. Controleer daarom altijd de herkomst voordat je een profiel accepteert, en verwijder onbekende profielen via Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer.

4: Nagemaakte wifi-netwerken

Criminelen zetten daarnaast nepwifinetwerken op met namen als 'Airport_Free_WiFi' of 'NS_Gratis_Wifi_In_De_Trein'. Maak je daar verbinding mee, dan kan al je internetverkeer worden onderschept en kunnen je wachtwoorden of persoonlijke gegevens eenvoudig worden buitgemaakt. Gebruik op openbare wifi een VPN, bijvoorbeeld via Bitdefender Mobile Security, zodat je verbinding versleuteld blijft.

5: Malafide agenda-uitnodigingen

Krijg je een vreemde agenda-uitnodiging die je niet herkent? Verwijder die, want er zitten vaak phishinglinks in. De veiligste manier is om de hele ongewenste agenda te wissen zonder op links of knoppen in de afspraak te tikken. Druk ook niet op 'Weiger', want daarmee laat je de afzender weten dat je account actief is, wat juist tot meer spam leidt. Controleer bij twijfel onderaan in je agenda-instellingen welke kalenders zijn toegevoegd en verwijder alles wat je niet herkent.

6: AirDrop-spam

AirDrop is ideaal wanneer je snel en draadloos foto's, documenten, video's of zelfs wachtwoorden of passkeys wilt delen – of ontvangen. Voor hackers is dit ook een aantrekkelijke ingang in je iPhone. Stel, je hebt net iets gedeeld of ontvangen via AirDrop, bijvoorbeeld foto's tijdens een concert. Misschien heb je daarvoor in de instellingen Iedereen gedurende 10 minuten geselecteerd. Zet je dat na het delen of ontvangen niet uit, dan blijft je iPhone dus nog tien minuten zichtbaar voor iedereen. Beter is het om, vooral op drukke plekken, AirDrop in te stellen op Alleen contacten of zelfs te kiezen voor Ontvangen uit.

Let op met AirDrop

Als AirDrop is ingesteld op Iedereen gedurende 10 minuten, kunnen onbekenden jouw toestel zien en je iets sturen, maar er wordt niets automatisch ontvangen. Je krijgt altijd eerst een melding met een voorbeeld van wat iemand wil delen, bijvoorbeeld een foto of document. Pas wanneer je op Accepteren tikt, wordt het bestand opgeslagen.

Het gevaar zit in de verleiding om tóch te klikken. Aanvallers sturen soms misleidende of schokkende beelden met een naam die je nieuwsgierig maakt. Accepteer je zo'n bestand en open je het daarna, dan kan het een link of document bevatten dat je naar een phishingpagina leidt of schadelijke code uitvoert.

Zo merk je dat er iets mis is met je iPhone

Als je iPhone besmet of gehackt is, verschijnt er geen knipperende pop-up om je dat te vertellen. De signalen zijn subtiel – maar herkenbaar als je weet waar je op moet letten. Dit zijn de zeven meest voorkomende aanwijzingen dat je iPhone geïnfecteerd kan zijn.

1: De batterij raakt opvallend snel leeg

Malware kan continu draaien en daardoor veel stroom verbruiken. Controleer in Instellingen > Batterij welke apps dat doen. Let vooral op apps die veel actief zijn op de achtergrond, zeker als ze daar geen reden voor hebben. Een weerapp die acht uur blijft draaien terwijl je hem niet gebruikt, is bijvoorbeeld niet normaal.

2: Je dataverbruik schiet omhoog

Spyware stuurt ongemerkt gegevens door naar servers van aanvallers. Dat zie je vaak terug in Instellingen > Mobiel netwerk. Daar kun je, als je een stukje naar onder scrolt, bij Mobiele data zien of het dataverbruik ineens hoger ligt dan normaal. Let op opvallende pieken in datagebruik, onbekende apps of vreemde pictogrammen. Een simpele tool of een spel dat je zelden opent, hoort geen gigabytes aan data te verbruiken.

3: Apps crashen of lopen vast

Malware kan problemen geven met iOS of andere apps. Als apps vaak opnieuw opstarten of het toestel warm wordt, is dat verdacht.

4: Er verschijnen pop-ups of advertenties buiten Safari om

iOS hoort reclamevrij te zijn. Zie je ineens advertenties op je beginscherm of in instellingen, dan zit er waarschijnlijk adware achter.

5: Er staan onbekende apps of profielen op je toestel

Sommige aanvallers installeren via een lek of misleidende link een app die er betrouwbaar uitziet, maar in werkelijkheid data doorstuurt of instellingen wijzigt. Kijk daarom regelmatig in de Appbibliotheek of er iets tussen staat wat je niet kent. Verwijder verdachte apps meteen; op een iPhone worden daarmee ook de bijbehorende gegevens gewist. Heb je het toestel tweedehands gekocht of vertrouw je het niet helemaal, dan is een volledige fabrieksreset de veiligste keuze.

6: Je toestel is mogelijk gejailbreakt

Bij een jailbreak wordt een deel van Apple's beveiliging uitgezet om functies vrij te geven die normaal niet zijn toegestaan. Dat lijkt handig, maar maakt het systeem kwetsbaar voor apps met te veel rechten. Als je nooit bewust een jailbreak hebt uitgevoerd en toch apps als Cydia, Sileo, or Checkra1n ziet, is dat een teken dat iemand heeft geknoeid met je iPhone.

7: Je ziet vreemde uitgaande oproepen

Een gehackt toestel kan worden ingezet om spam te versturen of te bellen naar dure servicenummers. Kijk in je berichten en belgeschiedenis of er iets geks tussen staat.

Denk je dat je iPhone besmet is? Dit kun je doen

Merk je dat je iPhone zich vreemd gedraagt, begin dan met een eenvoudige reset van je browsergegevens. Open Instellingen > Apps > Safari en kies Wis geschiedenis en websitedata. Daarmee verwijder je tijdelijke bestanden en scripts die schadelijk kunnen zijn. Herstart daarna het toestel.

Blijven de problemen terugkomen, herstel dan een eerdere iCloud-reservekopie van vóór het moment waarop het misging. Helpt dat ook niet, dan is een fabrieksreset de veiligste manier om alle sporen van malware te verwijderen. Dat doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Je iPhone wordt dan teruggezet naar de oorspronkelijke staat. Omdat alles gewist wordt, verdwijnt ook eventuele malware verdwijnt mee.

Zoals altijd geldt: voorkomen is beter dan genezen

De beste beveiliging blijft een combinatie van gezond verstand en actuele software. Zet automatische updates aan via Instellingen > Algemeen > Software-update > Automatische updates. Zo worden veiligheidslekken gedicht voordat ze misbruikt kunnen worden.

Gebruik op openbare netwerken altijd een VPN, en controleer verdachte links met een analyse-tool voordat je klikt. Wie extra zekerheid wil, kan een beveiligingsapp installeren die phishinglinks en onveilige wifi-verbindingen blokkeert.

Conclusie

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onschendbaar. De meeste risico's ontstaan niet door fouten in iOS, maar door wat jij doet: op een verkeerde link tikken, een uitnodiging openen of een netwerk gebruiken dat niet te vertrouwen is.

Wie zijn toestel up-to-date houdt, links kritisch bekijkt en een VPN gebruikt op openbare wifi, verkleint de kans op misbruik of datadiefstal aanzienlijk. iOS doet veel om je te beschermen, maar waakzaamheid blijft nodig.