ID.nl logo
Review Apple MacBook Pro 14 inch (M3, eind 2023) - Tussen consument en professional
© Jeroen Boer | ID.nl
Huis

Review Apple MacBook Pro 14 inch (M3, eind 2023) - Tussen consument en professional

Voor de tweede keer binnen jaar heeft Apple de MacBook Pro vernieuwd en introduceert het in de vorm van M3-chips een nieuwe processorgeneratie. Voor het eerst verwerkt Apple nu ook de basisprocessor in dezelfde behuizing als de snellere processors. Wij hebben de MacBook Pro met M3-processor voor je getest.

Uitstekend
Conclusie

De 14 inch MacBook Pro blijft een prachtige laptop die opvalt door een uitstekende bouwkwaliteit, fantastisch scherm en uitstekende accuduur. De geteste M3-uitvoering is onder de Pro-laptops wel echt een instappertje dat bijvoorbeeld niet in 16 inch te koop is en wat beperkingen heeft ten opzichte van de andere MacBook Pro’s. Zo krijg je een Thunderbolt-poort minder en kun je slechts één scherm aansluiten. Het is daarmee eerder een flink luxer consumentenmodel dan een echte Pro-laptop. Voor veel normale consumenten en alledaagse taken zal een MacBook Air echter al ruim voldoende zijn, maar met deze MacBook Pro haal je wel een erg fraai apparaat met een indrukwekkende accuduur in huis.

Plus- en minpunten
  • Goede prestaties
  • Prestaties stabiel
  • Lange accuduur
  • Uitstekend scherm
  • Minder aansluitingen
  • Hoorbare koeling
  • Slechts 8 GB RAM

Begin 2023 bracht Apple MacBook Pro's voorzien van M2-processors op de markt, toch is het alweer tijd voor vernieuwing. Nieuw is dat ook de normale M3 nu te kiezen is in een moderne MacBook Pro: voorheen was de vernieuwde MacBook Pro alleen te koop met Pro- of Max-uitvoeringen van Apples processors. Er was wel een MacBook Pro met M2-processor, maar dat was het oude Intel-ontwerp inclusief de toch wel mislukte Touch Bar. Van die wat vreemde laptop neemt Apple nu dus afscheid. Voortaan hebben alle MacBook Pro’s hetzelfde ontwerp. Wij hebben deze ‘instapuitvoering’ voorzien van een M3-processor getest. Overigens is de M3 alleen verkrijgbaar als 14inch-model, de 16inch-uitvoering is alleen verkrijgbaar met een M3 Pro of M3 Max. Die snellere chips zijn er natuurlijk ook in 14 inch.

©Jeroen Boer | ID.nl

Het ontwerp heeft Apple niet aangepast: dit is de 14inch-behuizing die we sinds 2021 kennen toen Apple MacBook Pro’s voorzien van M1 Pro- en M1 Max-processors introduceerde. Toch is er wel een kleine vernieuwing, want de MacBook Pro is nu ook in het zwart te koop. Althans als je kiest voor een duurdere variant voorzien van een M3 Pro of M3 Max, want dan heb je de keuze uit zilver of zwart. Wanneer je kiest voor de normale M3, dan kun je naast zilver kiezen voor spacegrijs.

©Jeroen Boer | ID.nl

Iets minder mogelijkheden

De geteste variant is overigens niet volledig identiek aan de eerdere door ons geteste MacBook Pro 14 inch van de M2-generatie, want de variant met de normale M3-processor die begint bij 2029 euro voor een uitvoering met 8 GB RAM en 512 GB ssd heeft twee in plaats van drie Thunderbolt-poorten. En je krijgt niet alleen een aansluiting minder, je kunt ook maar één extern scherm aansluiten in plaats van twee of drie schermen op de Pro- of Max-varianten. Heb je meer dan één extern scherm nodig, dan moet je automatisch voor een M3 Pro kiezen. Die is er vanaf 2549 euro en heeft naast een sneller processor en meer aansluitmogelijkheden ook 18 GB RAM. Updates zijn zoals we van Apple gewend zijn prijzig: zo kost 16 GB RAM 230 euro extra en betaal je ook voor een 1 TB-ssd 230 euro extra. Beide opties zaten in ons testmodel dat daarmee op 2489 euro komt.

©Jeroen Boer | ID.nl

Dat maakt dat deze MacBook Pro voor sommige professionele gebruikers simpelweg niet professioneel genoeg is. De MacBook Pro met M3-processor is daarmee meer een (flink) luxer consumentenmodel dan een echte Pro-laptop. Toch is de laptop wel een stuk krachtiger dan een MacBook Air met M2-processor en hij heeft een mooier scherm. Die MacBook Air is voor minder geld weer wel te koop met een groter 15inch-scherm.

©Jeroen Boer | ID.nl

Fantastisch scherm

Net als op de vorige generatie maakt Apple gebruik van een 14inch-scherm waarin een ips-paneel gecombineerd wordt met in zones verdeelde mini-led-verlichting. Dat zorgt voor een scherm dat een goede helderheid combineert met een indrukwekkend contrast en daarmee de eigenschappen van een oled-scherm benadert. De helderheid is in de dagelijkse SDR-modus zelfs nog wat verbeterd ten opzichte van de M2-generatie en bedraagt nu 600 in plaats van 500 nits. In vergelijking met de doorsnee Windows-laptop is dat erg hoog. HDR-content blijft hetzelfde met een helderheid van 1000 nits en pieken tot 1600 nits. Het Liquid Retina XDR-display heeft daarbij een hoge resolutie van 3024 x 1964 pixels wat voor een mooi plaatje zorgt. Al met al blijft het een fantastisch scherm dat wel hetzelfde compromis kent als de voorganger: er is bovenin een uitsnede gemaakt waar de webcam in is weggewerkt. Dat is gelukkig nog steeds een heel goed exemplaar dat ook in moeilijkere lichtomstandigheden een scherp en helder plaatje produceert. Wel zo prettig in een tijd waarin nog steeds veel thuisgewerkt wordt.

Lekker tikken

Apple heeft de MacBook Pro voorzien van een comfortabel toetsenbord. De zwarte toetsen zijn naadloos geïntegreerd in een donker deel aan de bovenkant. Dit is dus geen apart element zoals bij sommige andere laptops, maar vervaardigd uit hetzelfde blok aluminium als de rest van de behuizing. De toetsen beschikken over een verlichtingssysteem dat zich automatisch aanpast aan het omgevingslicht. Je kunt de helderheid ook handmatig naar wens aanpassen via de macOS-instellingen. Functietoetsen om de toetsenbordhelderheid fysiek te regelen ontbreken ook bij deze generatie helaas weer. De uiterst rechtse toets in de rij met functietoetsen fungeert als aan-/uitknop, en bevat tevens een goed werkende vingerafdruksensor.

Onder het toetsenbord is een ruime touchpad geplaatst en nog steeds geldt dat Apples Force Touch-trackpad de beste touchpad op de markt is.

©Jeroen Boer | ID.nl

Prestaties

Hoewel wel de nieuwste, is de M3 niet de snelste Apple-chip die we getest hebben. Wel is hij een stuk sneller dan de directe voorganger M2. Waar deze MacBook Pro met M3-processor in Geekbench 5 een single-core-score van 2377 en een multi-core-score van 10796 punten neerzet was dat bij de MacBook Pro met M2-processor respectievelijk 1936 en 8985 punten. Een zelfde verbetering zien we in Cinebench 6 waar deze chip in de single-core-test (1943 punten) en in de multi-core-test (10470 punten) een flink stuk sneller is dan de 1593 en 8985 punten die een M2-processor in dezelfde test haalt. Op single-core-gebied is deze chip sneller dan alle processors uit de M1- en M2-generatie. Op multi-core-gebied is dat niet zo. Zo scoort de M2 Pro 14826 punten in de multi-core-test van Cinebench R23 en is ook de M1 Max met 12781 punten sneller. De M3 is dus een snelle chip, maar geen upgrade voor gebruikers van de snellere Pro- en Max-varianten van vorige generaties.

Opvallend is dat de M3 in de MacBook Pro wat beter en zeker veel consistenter presteert dan dezelfde processor in de iMac M3. Bij de iMac zien we verval in de prestaties bij langdurige taken terwijl er bij deze MacBook pro vrijwel geen verval zichtbaar is. Daar staat wel tegenover dat de koeling op de MacBook Pro hoorbaar aanslaat bij langere taken.

De door ons geteste configuratie heeft een ssd met een opslagcapaciteit van 1 TB. Deze ssd heeft een prima lees- en schrijfsnelheid van 2899,2 en 3008,7 MB/s. Het is mogelijk dat de kleinere ssd van 512 GB minder goed presteert.

De accuduur van deze MacBook Pro in een browsertest is met 17 uur en 31 minuten de beste tijd die we tot nu toe op een MacBook gemeten hebben. Zo haalde de 14 inch MacBook Pro met M2 Pro een accuduur van net iets meer dan 14 uur en haalde de 13 inch MacBook Pro met M2-processor die je kunt beschouwen als de directe voorganger een tijd van 15 uur en 29 minuten. De accuduur is ook flink hoger dan zowel de 13- als 15inch-uitvoering van de MacBook Air die in dezelfde test respectievelijk een accutijd van 12 uur en 44 minuten en 14 uur en 54 minuten halen. Voor consumenten die op zoek zijn naar zo lang mogelijk werken op de accu is de MacBook Pro met M3 momenteel de beste keuze in Apples assortiment.

©Jeroen Boer | ID.nl

Conclusie: MacBook Pro met M3 kopen?

De 14 inch MacBook Pro blijft een prachtige laptop die opvalt door een uitstekende bouwkwaliteit, fantastisch scherm en uitstekende accuduur. De geteste M3-uitvoering is onder de Pro-laptops wel echt een instappertje dat bijvoorbeeld niet in 16 inch te koop is en wat beperkingen heeft ten opzichte van de andere MacBook Pro’s. Zo krijg je een Thunderbolt-poort minder en kun je slechts één scherm aansluiten. Het is daarmee eerder een flink luxer consumentenmodel dan een echte Pro-laptop. Voor veel normale consumenten en alledaagse taken zal een MacBook Air echter al ruim voldoende zijn, maar met deze MacBook Pro haal je wel een nog fraaier apparaat met een echt indrukwekkende accuduur in huis.

▼ Volgende artikel
Truc: bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, ook naar Schiphol
© Björn Wylezich - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Truc: bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, ook naar Schiphol

De NS PrijsTijd Deal is een vroegboekkortingsysteem van de Nederlandse Spoorwegen waar je - door je kaartje eerder te kopen - tot wel 60 procent korting op een enkele reis kunt krijgen, afhankelijk van het gekozen tijdstip en het traject waarop je reist. Maar op sommige trajecten - bijvoorbeeld van en naar Schiphol - krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je dit eenvoudig trucje toepast: hierdoor krijg je dan toch die flinke korting op je treinkaartje. Hoe werkt dat?

Het reizen per trein is de laatste jaren steeds duurder geworden, waardoor het niet altijd meer de moeite loont om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan, zeker niet als je een groot gezin hebt.

Het vroegboekkortingssysteem PrijsTijd Deal van de NS is dan ook een mooie manier om betaalbaarder met de trein te reizen. Het idee achter PrijsTijd Deal is om de drukte in de trein beter te verspreiden en reizigers meer mogelijkheden bieden om tegen een leuke korting buiten de spits met de trein te reizen. Treinen zijn in de spits vaak (over)vol, maar vanaf 9:00 's-morgens en vanaf 18:30 's-avonds - als de spits ten einde is - rijden de treinen een stuk leger rond.

Voorwaarden

De NS PrijsTijd Deal biedt jou als reiziger te mogelijkheid om met een leuke korting de trein te pakken als je buiten de spits of in het weekend reist. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden natuurlijk, want voor niets gaat de zon op. Toch zijn die voorwaarden niet per se ongunstig.

Als eerste geldt dat de PrijsTijd Deal-kortingen alleen worden aangeboden op reizen buiten de spits. Dat betekent dat die kortingen alleen beschikbaar zijn in treinen tussen 9:00 en 16:00 en vanaf 18:30. De NS PrijsTijd Deal is doordeweeks nooit vòòr 6:30 beschikbaar, ook al is die periode geen spits. De kortingskaartjes zijn verder alleen geldig in het tijdvak waarvoor ze zijn aangeschaft, zie verderop. In de weekenden kun je op alle tijdstippen doorgaans een PrijsTijd Deal-kaartje kopen.

De tweede voorwaarde is dat je een PrijsTijd Deal-kaartje alleen als een digitaal kaartje op je smartphone kunt krijgen. Je hebt daar altijd de NS-app [Android | iOS] voor nodig. Het is niet mogelijk om een NS PrijsTijd Deal-kaartje af te drukken. Neem ook altijd een ID-kaart mee op reis, de conducteur kan daar om vragen als hij het digitale ticket wil controleren.

De PrijsTijd Deal-tickets zijn vanaf 30 dagen tot 1 dag van tevoren via de NS-app te kopen. De kortingen zijn niet beschikbaar voor treinkaartjes die je op de dag van het reizen koopt en hoe dichter op de datum je een kaartje koopt, hoe lager de korting wordt.

De 60 procent korting krijg je eigenlijk pas tot maximaal twee weken voor de daadwerkelijke reisdatum, dus hoe verder weg de reisdatum ligt, des te hoger de kans op 60 procent korting.

Tijdvakken

De Nederlandse Spoorwegen heeft de PrijsTijd Deal-kortingen onderverdeeld in zogeheten tijdvakken. Als je met de trein binnen deze tijdvakken reist, kun je gebruik maken van de aangeboden korting, die zoals gezegd varieert tussen de 5 en 60 procent. De tijdvakken kunnen ook in elkaar over lopen. Tijdens de Kerstvakantie is de maximale korting overigens 50 procent, zie ook het kader verderop in dit artikel.

Weekdagen (ma t/m vr)Weekend (za en zo)
9:00 - 12:00 uur6:00 - 12:00 uur
10:00 - 15:00 uur10:00 - 16:00 uur
13:00 - 16:00 uur14:00 - 20:00 uur
18:30 - 21:30 uur18:00 - 02:00 uur
20:00 - 02:00 uur

Welke kortingen je wanneer krijgt, hangt helemaal af van het gekozen traject en tijdstip. Globaal kunnen we echter wel stellen dat hoe verder de reis buiten de spits ligt, hoe hoger de korting. Dus voor een tijdvak van 13:00 - 16:00 en 20:00 en 02:00 krijg je een hogere korting dan een tijdvak dat dichteter tegen de spits van voor 9:00 tot 18:30 ligt.

Een PrijsTijd Deal-kaartje is altijd geldig gedurende de in de app aangegeven kortingsperiode. De reis mag niet voor of na die tijdvakken plaatsvinden.

Tijdens Kerstvakantie altijd 50 procent korting

De Nederlandse Spoorwegen lieten middels een persbericht weten dat de NS PrijsTijd Deal tickets voor reizen tijdens de Kerstvakantie van 21 december t/m 5 januari 2025 met 50 procent korting zijn te verkrijgen. De enige voorwaarde is dat de tickets in de periode van 12 t/m 18 december 2024 worden gekocht via de NS-app of -website.

Volgens hetzelfde bericht gelden deze kortingen niet voor reizen van en naar Schiphol Airport, maar wie kiest voor een eindbestemming vlak buiten Schiphol, dus een station verder zoals Amsterdam Zuid, Hoofddorp of Amsterdam Lelylaan, krijgt toch alsnog 50 procent korting. Hoe dat werkt, lees je verderop.

De lengte is doorslaggevend

Genoeg over de regeltjes, want het gaat er ten slotte om hoe je nu die maximale korting van 60 procent op je treinticket krijgt, toch? Een simpele vuistregel is eigenlijk dat hoe langer de reis in aantal kilometers is, des te eerder er korting is en hoe hoger die korting is. Dat betekent dat je voor korte ritten de minste korting krijgt, en voor langere ritten de meeste. Verder zijn de kortingen ook sterk afhankelijk van het station waar je opstapt en waar je rit eindigt. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast.

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat je op populaire en notoir drukke trajecten ook (bijna) geen korting krijgt.

Zo zijn er voor reizen van en naar Schiphol Airport nooit kortingen te vinden, ongeacht de lengte van het traject.

Zo krijg je de hoogst mogelijke korting

De truc om voor de zo hoogst mogelijk korting in aanmerking te komen, is om niet het werkelijke begin- of eindstation van jouw reis te gebruiken voor de korting, maar één station later als eindpunt op te geven. Je stapt dan een station eerder uit dan als eindpunt op je ticket staat.

Vraag van Emile

Als ik het goed begrijp ben ik met mijn betaalde 40% daluren-abonnement dus duurder uit dan met deze vroegboekkorting regeling. Vreemd… Het wordt steeds gekker in het OV. Bedankt voor jullie tip aangaande de juiste trajectkeuze die ik ook erg handig vind en waardeer.

Antwoord

De PrijsTijd Deals van de NS zijn alleen maar beschikbaar tot 1 dag van te vorgen en maximaal 30 dagen van tevoren. Als je een kaartje 1 dag van tevoren koopt, heb je al snel minder korting dan wanneer je dat veel verder van tevoren doet, bijvoorbeeld 'slechts' 20 of 25 procent. Bovendien moet je ook veel puzzelen om een goede prijs te krijgen, terwijl je met een dalurenkaart altijd 40 procent korting hebt, ongeacht het traject en vervoerder. De PrijsTijd Deals zijn alleen geldig op trajecten van de Nederlandse Spoorwegen.

Een voorbeeld: je reist van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport op vrijdag 13 december tussen 11:00 en 12:00. Met die reis krijg je geen korting en betaal je 14,50 euro. Maar geef je voor diezelfde reis als eindbestemming Amsterdam Zuid op (èèn station verder dus), dan krijg je ineens 30 procent korting en betaal je maar 11,55 euro, terwijl die reis ook via Schiphol Airport gaat. Je stapt alleen gewoon ook uit op dat station in plaats van Amsterdam Zuid.

Ook een reis van Utrecht naar Schiphol valt normaal gesproken niet onder de PrijsTijd Deal-korting. Pakken we bijvoorbeeld op 13 december om 20:12 de trein van Utrecht Centraal naar Schiphol Airport, kost ons dat 10,20 euro voor een enkele reis. Echter, veranderen we de eindbestemming naar Hoofddorp, een paar kilometer verderop op het traject, dan krijgen we ineens 60 procent korting op die reis, waardoor je maar 4,48 euro kwijt bent. Je stapt echter gewoon op Schiphol Airport uit (waar je eigenlijk had moeten overstappen op die trein naar Hoofddorp).

Nog een voorbeeld: het traject Groningen - Schiphol Airport is vanwege de afstand van 200km normaal gesproken een dure rit. We pakken als voorbeeld weer vrijdag 13 december, met een vertrektijd tussen 20:00 en 21:00.

Lees ook: Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

We kiezen voor de trein van 20:49 uit Groningen, die om 22:54 op Schiphol Airport aankomt. Voor deze reis betaal je 29,40 euro. Kies je voor die reis echter ook voor Hoofddorp als eindbestemming, dan kost diezelfde reis je nu ineens maar 11,76 euro, een korting van 60 procent.

Goedkoop 1e klas reizen

Het voordeel van de PrijsTijd Deals is dat je deze ook kunt gebruiken voor 1e klas reizen. Met 60 procent korting op de enkele reis is een 1e klas kaartje dan ook eindelijk eens een beetje betaalbaar geworden.

Eerder station en kortere ritten ook goedkoper

De PrijsTijd Deal-kortingen worden eigenlijk alleen toegepast op ritten die langer zijn dan een bepaald aantal kilometers. Nergens in de voorwaarden staat vermeld wat de minimale afstand moet zijn. Maar koop je bijvoorbeeld een kaartje van Tilburg Universiteit naar Breda - een rit van 15 minuten en zo'n 20 kilometer - dan betaal je 5,10 euro . Pak je echter Tilburg als beginpunt, dan geldt er ineens weer een korting van 54 procent op de oorspronkelijke prijs en kost je kaartje maar 2,44 euro. Je stapt echter gewoon op Tilburg Universiteit in.

Het werkt echt! Ik wil van R'dam Alexander naar Groningen en 2 dagen later weer terug. Heb R'dam CS ingevoerd en krijg 2x ruim €18 korting! Top!

- Wendy

Nog een voorbeeld van een relatief korte rit: van Weesp naar Amersfoort. Volgens de NS-app met een vertrektijd van 20:28 kost een enkele reis 7,30 euro. Kies je als beginstation echter Diemen - ongeveer 7 kilometer eerder op het traject, dan kost het ticket je maar 4 euro en dat is 54 procent korting. Nog frappanter: kies je voor een reis van Halfweg-Zwanenburg naar Amersfoort voor datzelfde moment, dan kost dat ticket je maar 4,88 euro, dus bijna 2 euro goedkoper dan het originele ticket zonder korting van Weesp naar Amersfoort, maar wel voor een reis die bijna anderhalf keer langer is.

Vraag van Hennie

In het voorbeeld van Groningen naar Schiphol geven jullie de tip om een kaartje naar Hoofddorp te kopen en dan eerder uit te stappen. Daaronder noemen jullie een voorbeeld Tilburg naar Breda, waarbij je in de praktijk een station later instapt. Maar kom je dan wel door de poortjes, omdat je een station later opstapt dan dat op jouw kaartje staat?

Antwoord

Voor zover we hebben kunnen testen, controleert het NS-poortjes bij een e-ticket met een QR-code niet of het station waar je met dat e-ticket naar binnen gaat, ook echt het vertrekkende station is. Wel moet het station waar je later dan de opgegeven reis instapt, zich op hetzelfde traject bevinden van de reis waar je ticket geldig is. Heb je bijvoorbeeld een treinkaartje gekocht van Haarlem Spaarnwoude naar Overveen, dan kun je met je e-ticket ook naar binnen op station Haarlem, dat precies tussen deze twee plaatsen in ligt. De melding op het beeldscherm van het poortje is dan 'Passage OK'.

Wat niet zou moeten kunnen, is met datzelfde e-ticket door de poortjes van station Amsterdam Centraal gaan, en dat deze dan ook worden geopend. Dat hebben we niet getest, maar we kunnen ons voorstellen dat het systeem dit niet toelaat.

Hier controleer je (pdf, 27 kB) welke station in Nederland zijn afgesloten door een poortje.

Tot slot

Met een beetje creativiteit en wat experimenteren met verschillende start- en eindstaions, kun je dus flink wat korting krijgen op je treinreis op routes waar dat normaal gesproken niet mogelijk is. Heb je zelf nog een leuke, goedkopere route gevonden via de NS-app met een mooie PrijsTijd Deal-korting? Stuur dan een mailtje met een screenshot van zowel van de normale prijs als de korting. Wie weet plaatsen we deze hier en maak je hier andere lezers ook blij mee!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote bluetooth-speakers van max 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 grote bluetooth-speakers van max 350 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een flinke bluetooth-speaker met een stevig geluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken bluetooth-speakers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 350 euro. De prijzen kunnen schommelen.

JBL PartyBox Club 120

Met de JBL PartyBox Club 120 bouw je altijd en overal een feestje! In tegenstelling tot veel andere luidsprekers van dit formaat heeft dit exemplaar wél een oplaadbare accu. Volgens de fabrikant is die goed voor een speeltijd tot zo'n twaalf uur. Ondanks de flinke behuizing van 57 × 28,8 × 29,7 centimeter en gewicht van ruim elf kilo neem je de PartyBox Club 120 relatief eenvoudig mee. Til de speaker met behulp van het opvouwbare handvat naar de beoogde plek. Dat kan zelfs buiten, want de IPx4-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht.

Zoals zijn stoere uiterlijk al doet vermoeden, kan deze draadloze luidspreker zeer luid spelen. Twee tweeters en evenzoveel woofers zijn verantwoordelijk voor het geluid. Via het bedieningspaneel aan de bovenzijde pas je onder meer het volume- en basniveau aan. Een leuke extraatje is dat muzikale mensen een gitaar en/of microfoon kunnen inpluggen. Naast al dit audiogeweld bevat de PartyBox Club 120 ook nog feestverlichting. Diverse kleuren- en stroboscooplampen reageren hierbij op de maat van de muziek. Installeer eventueel de JBL PartyBox-app op een smartphone om diverse geluids- en lichtopties naar eigen smaak te wijzigen. Deze kolossale bluetooth-speaker is in een zwarte en witte uitvoering verkrijgbaar.

Marshall Stanmore III

De stijlvol vormgegeven Marshall Stanmore III heeft momenteel de laagste prijs ooit. Althans de zwarte versie, want de bruine uitvoering is een stuk duurder. Voor een bluetooth-speaker is de behuizing van 35 × 20,3 × 18,8 centimeter behoorlijk groot. Gunstig is de aanwezigheid van twee tweeters die ietwat naar buiten zijn gericht. Hierdoor luister je naar muziek met een duidelijk stereobeeld. Verder zorgt een krachtige woofer voor de middentonen en basweergave. De ingebouwde versterkers zijn gezamenlijk goed voor een respectabel vermogen van tachtig watt. Deze luidspreker is trouwens afhankelijk van netstroom, want er is geen accu ingebouwd.

Zoals we van Marshall gewend zijn, heeft de Stanmore III een retrodesign. Bovenop bevindt zich een klassiek bedieningspaneel zoals je dat ook op oude hifi-apparatuur kunt tegenkomen. Gebruik de draaiknoppen om het volume, de basweergave en de hoge tonen te reguleren. Verder kun je tussen maximaal drie bronnen switchen. Naast een draadloze verbinding via bluetooth sluit je namelijk net zo makkelijk een bronapparaat met een snoertje aan. Denk onder meer aan een mp3- en/of cd-speler.

Sony ULT Field 7

Met de breed verkrijgbare Sony ULT Field 7 kun je zowel binnen als buiten flink knallen. Het betreft in feite een gemoderniseerde uitvoering van de welbekende gettoblaster. Til dit indrukwekkende apparaat van ruim een halve meter lang op je schouder naar de gewenste plek. Daarnaast hebben beide uiteindes ook een geïntegreerd handvat. Volgens het Japanse elektronicaconcern biedt de oplaadbare accu een maximale speeltijd van dertig uur. In combinatie met de IP67-gecertificeerde behuizing luister je op werkelijk iedere locatie naar goede muziek.

Twee tweeters en woofers realiseren een vol geluid. Met de ULT-knop bovenop de behuizing voer je het basniveau desgewenst flink op. Audiopuristen kunnen daarnaast de Sony | Music Center-app op een smartphone installeren. Daarmee pas je diverse geluidsopties naar eigen smaak aan. Via een bluetooth-verbinding stream je jouw favoriete afspeellijsten, podcasts en luisterboeken naar de ULT Field 7. Als alternatief sluit je eventueel een bronapparaat met een kabel aan. Je kunt zelfs een elektrische gitaar of microfoon inpluggen. Tot slot bevat deze veelzijdige draadloze luidspreker regelbare feestverlichting. Lees hier enkele reviews van Kieskeurig.nl-bezoekers.

Lees ook: Welke bluetooth-speaker past bij mij?

Salora PartySpeaker XL1

Voor een grote partyspeaker met een omvang van 85,5 × 35,5 × 34 centimeter is dit exemplaar van Salora nogal scherp geprijsd. De onderzijde bevat twee wieltjes, waardoor je dit apparaat van veertien kilo moeiteloos naar een geschikte plek rijdt. Het piekvermogen bedraagt maar liefst 500 watt. Kortom, reken op een stevig geluid! Ondanks het hoge uitgangsvermogen houdt de oplaadbare batterij het op een enkele acculading ongeveer vijf uur vol. Uiteraard kun je de PartySpeaker XL1 ook met netstroom verbinden.

Voor liefhebbers van karaoke is dit Salora-product een absolute aanrader. De fabrikant levert namelijk een bekabelde microfoon mee die je rechtstreeks op het bedieningspaneel kunt aansluiten. Zin in een duet? Sluit dan een tweede microfoon aan. Bovendien kun je ook nog een gitaar koppelen. Voor een partyspeaker in deze prijsklasse heeft dit model veel (afspeel)mogelijkheden. Zo sluit je via de microSD-kaartlezer en usb-poort rechtstreeks externe opslagapparaten aan. Daarnaast is er een lijningang beschikbaar. Vanzelfsprekend ondersteunt de PartySpeaker XL1 ook bluetooth. Via draaiknoppen op het uitgebreide bedieningspaneel wijzig je onder andere het volume, de hoge tonen en de basweergave. Tot slot is er een afstandsbediening inbegrepen.

JBL Boombox 3

Luister je graag naar muziek op verschillende plekken, zoals de camping, het park of het strand? Verdiep je dan eens in de veelzijdige JBL Boombox 3. Hoewel deze bluetooth-speaker 48,2 × 25,7 × 20 centimeter meet, neem je hem tóch eenvoudig mee. De bovenzijde heeft bijna over de gehele lengte een comfortabel handvat met een zachte binnenvoering. Bovendien is de behuizing van 6,7 kilo niet al te zwaar. De Boombox 3 voldoet aan de eisen van de IP67-norm, zodat er geen vocht, stof en zand kan binnendringen. Je luistert tijdens een forse plensbui dus gewoon door.

Gunstig is de maximale speelduur van 24 uur op een enkele acculading. De oplaadbare batterij heeft namelijk een riante capaciteit van 10.000 mAh. Is je smartphone bijna leeg? Geen probleem, want die laad je via de powerbankfunctie direct op. Gebruik hiervoor de usb-poort aan de achterzijde. Onder de motorkap zijn twee tweeters, twee middentoners en een grote woofer verantwoordelijk voor het geluid. Je kunt bronapparaten via bluetooth en de lijningang koppelen. Tegen een kleine meerprijs is de Boombox 3 ook inclusief wifi-ondersteuning te koop.