ID.nl logo
Apple MacBook Pro (14-inch 2023) - Nog snellere pro-laptop
Huis

Apple MacBook Pro (14-inch 2023) - Nog snellere pro-laptop

Apple heeft de MacBook Pro in 2021 een nieuw ontwerp gegeven toen de laptops voorzien werden van eigen processors uit de M1-generatie. Inmiddels heeft Apple snellere M2-processors geïntroduceerd en is de MacBook Pro van een update voorzien. Hoe de laptop met deze snellere processor presteert, lees je in deze Apple MacBook Pro (2023) review.

Fantastisch
Conclusie

De MacBook Pro is ook in 2023 een uitstekende laptop, maar is net als bij de vorige generatie echt bedoeld voor professionele gebruikers die op zoek zijn naar een mobiel workstation. Dat komt niet alleen tot uiting in de uitstekende prestaties, het uitmuntende scherm of de mogelijkheid om veel beeldschermen aan te sluiten, maar ook in de hoge prijs. De MacBook Pro is 300 euro duurder geworden waardoor de goedkoopste uitvoering een pittige 2449 euro kost en met wat klikken bij het samenstellen betaal je al snel nog meer. Thuisgebruikers zijn daarom beter af met een MacBook Air die in de vorm van een M2-processor ook al behoorlijk wat kracht in huis heeft. Heb je de kracht of het uitmuntende scherm wel nodig, dan heb je met de MacBook Pro wel een uitstekende laptop in huis.

Plus- en minpunten
  • Uitstekend scherm
  • Goede prestaties
  • Fraaie behuizing
  • Goede accuduur
  • Genoeg aansluitingen
  • Hogere prijs
  • Hoge prijzen upgrades
  • Notch blijft compromis

Apple heeft de MacBook Pro in 2021 een nieuw ontwerp gegeven toen de laptops voorzien werden van eigen processors uit de M1-generatie. Dat ontwerp is voor deze nieuwe generatie niet veranderd. De behuizing van MacBook Pro is wat grover en hoekiger vormgegeven dan de voorgangers met Intel-processor en de  varianten met een eigen processor zijn ook wat dikker en zwaarder. De geteste 14inch-uitvoering weegt 1,6 kilogram. Het grote pluspunt, een behuizing uit één stuk aluminium, heeft Apple behouden. Een klein minpuntje is dat deze generatie MacBook Pro net als de vorige alleen in aluminiumkleur of grijs leverbaar is, de extra kleuren zwart en champagnegoud die je op de MacBook Air M2 kunt kiezen ontbreken helaas.

 

Aansluitingen

De MacBook Pro heeft sinds de vorige generatie weer alle aansluitingen die we van een professionele laptop verwachten. De drie usb-c-poorten zijn Thunderbolt 4-aansluitingen waarop je ook een beeldscherm kunt aansluiten en waarmee je de laptop kunt opladen. Handig is dat er zowel links als rechts in minimaal één usb-c-poort is voorzien. Op de linkerkant vind je er twee naast de MagSafe 3-aansluiting en hoofdtelefoonaansluiting. Rechts is de laptop naast een usb-c-poort voorzien van een SDXC-kaartlezer en hdmi-aansluiting. Draadloos ondersteunt de MacBook Pro wifi 6E en bluetooth 5.3.

 Lees ook: dit moet je weten over wifi 6E, de nieuwe draadloze netwerk-standaard

Laden via usb-c is vooral handig voor dockingstations want opladen doe je normaal gesproken via de MagSafe 3-aansluiting. Apples magnetische laadaansluiting is vorig jaar na jarenlange afwezigheid weer teruggebracht. Ons testexemplaar is vanwege een krachtigere processor gebundeld met een 96watt-lader, minder krachtige uitvoeringen komen met een 67watt-lader. De lader zelf is voorzien van een usb-c-aansluiting. De losse MagSafe-laadkabel is met stof omhuld en is hierdoor waarschijnlijk minder kwetsbaar voor scheuren als de laadkabels op oudere Intel-modellen.

De hdmi-aansluiting heeft op een 4K-resolutie een maximale verversingssnelheid van 240 Hz en ondersteunt maximaal een 8K-scherm. De Thunderbolt-aansluitingen ondersteunen maximaal een 6K-scherm. Je kunt op de uitvoeringen met een M2 Pro-processor maximaal twee beeldschermen aansluiten, terwijl je op een uitvoering met een M2 Max-processor maximaal vier beeldscheren kunt aansluiten. Professionele beeldbewerkers kunnen dus ook thuis prima uit de voeten op deze laptop.

 

Configuraties

De MacBook Pro is in verschillende configuraties te koop waarbij je de keuze hebt uit een 14- of 16inch-variant. Daarbij heb je de keuze uit verschillende processors, de hoeveelheid werkgeheugen en de opslagcapaciteit. Voor de processor heb je de keuze uit de M2 pro of de M2 Max. De M2 Pro is er in een variant met 10 of 12 cores (met 16 of 19 gpu-cores) terwijl je ook kunt kiezen voor twee varianten van de M2 Max. Deze hebben allebei 12 cores in combinatie met 30 of 38 gpu-cores. De goedkoopste variant van de 14 inch MacBook Pro kost 2449 en bevat de M2 Pro met 10 cores, 16 GB RAM en 512 GB opslag. Wij hebben een uitvoering getest voorzien van de M2 Pro met 12 cores, 32 GB RAM en een ssd van 2 TB. Deze uitvoering kost 3969 euro.

De prijzen van upgrades zijn hoog, zo kost iedere verdubbeling van het werkgeheugen 460 euro en betaal je voor de upgrade van 512 GB naar een 1 TB voor de ssd 230 euro terwijl 2 TB opslag je nog eens 460 euro extra kost. Daar komt bij dat de startprijs van de MacBook Pro sowieso 300 euro hoger is dan die van de vorige generatie. Prijzen die kortom alleen te verantwoorden zijn als je die kracht echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor je werk.

 

Scherm met mini-ledverlichting

Uiterlijk is de MacBook Pro hetzelfde gebleven als de vorige generatie met M1-processors en dat geldt ook voor het scherm. Dat scherm met afgeronde hoeken noemt Apple een Liquid Retina XDR-display en combineert een ips-paneel met een resolutie van 3024 x 1964 pixels met een achtergrondverlichting op basis van mini-leds. Die mini-leds zijn gegroepeerd in 2010 dimmingzones die individueel van elkaar gedimd kunnen worden. In de praktijk heb je hierdoor een scherm dat de eigenschappen van een oled-scherm vrijwel benadert. Het contrast is door de dimbare zones uitstekend en zwart is ook echt zwart. Alleen als je er echt naar zoekt, zul je de beperkingen van de dimmingzones vinden. De zones sluiten namelijk niet altijd helemaal goed aan bij de getoonde content waardoor je soms wat blooming (lichte randen) ziet om lichte objecten tegen een donkere achtergrond.

 

©Jeroen Boer

Het scherm heeft naast prachtig kleuren ook een hoge helderheid. Bij normaal gebruik is de maximale helderheid 500 nits, wat al een hoge waarde is vergeleken met de doorsnee laptop. Het scherm kan echter een nog veel hogere helderheid aan van 1000 nits met pieken tot 1600 nits als er HDR-content wordt getoond zoals video's en HDR-foto's. HDR-video’s hebben daardoor spetterende highlights. Mocht je geen prijs stellen op HDR, dan is die mogelijkheid ook uit te schakelen.

 

Prima webcam met compromis

In de bovenste rand van het scherm vind je in het midden de inkeping (notch) met daarin de webcam. Apple gebruikt die inkeping om ruimte te hebben voor een grotere webcam met een betere beeldkwaliteit. Die webcam produceert in de praktijk echt heel goede Full HD-beelden en kan uitzonderlijk goed omgaan met verschillende lichtomstandigheden. Het is misschien wel de beste webcam die je op een laptop kunt kopen, maar toch valt het een beetje tegen. Want de camera waarvoor je beeldruimte inlevert biedt ook bij deze nieuwe laptop nog steeds geen extra functionaliteit. Denk aan gezichtsherkenning voor inloggen of het volgen van de gebruiker zoals de iPad wel biedt. De notch voelt daardoor toch net iets teveel als een compromis.

 

Toetsenbord

Apple heeft de MacBook Pro uitgerust met een toetsenbord dat fijn tikt. De zwarte toetsen zijn verwerkt in een zwart gedeelte bovenop. Dat is overigens geen los gedeelte zoals je op sommige laptops ziet, maar hetzelfde aluminium als de rest van de behuizing. Sinds de vorige generatie MacBook Pro heeft Apple de rij met functietoetsen weer teruggebracht. De meest rechtse toets is de aan-uit-schakelaar waarin een goed werkende vingerafdrukscanner is verwerkt.

De toetsen zijn voorzien van toetsverlichting die automatisch werkt of die je handmatig traploos kunt instellen op de gewenste helderheid. Dat zelf regelen van de toetsverlichting was bij deze MacBook wel even zoeken want functietoetsen voor de toetsverlichting ontbreken. In macOS 12 Monterey op het vorige model vond je daarom in het bedieningspaneel in de menubalk de mogelijkheid om de toetsverlichting in te stellen, maar die mogelijkheid lijkt in macOS 13 Ventura verdwenen. Gelukkig hoef je niet steeds diep de toetsenbordinstellingen in, want via een omweg kun je het weer toevoegen aan het bedieningspaneel via Instellingen / Bedieningspaneel. Zoek de module Helderheid toetsenbord en vink Toon in bedieningspaneel aan.

Onder het toetsenbord vind je in de vorm van de Force Touch-trackpad de beste touchpad die je in een laptop kunt kopen. De ruime touchpad met een afmeting van 13 bij 8 centimeter bevat geen scharnier en kun je daardoor op het gehele oppervlak indrukken. Hierbij wordt een heel overtuigende klik gesimuleerd die jaren nadat Apple dergelijke touchpads introduceerde door andere laptopfabrikanten nog altijd niet geëvenaard is.

Naast het toetsenbord vind je de luidsprekers die uitstekend klinken, ook bij hogere volumes.

 

Prestaties

De MacBook Pro is met de update naar een processor van de M2-generatie een stuk sneller dan de vorige generatie die een processor van de M1-generatie bevatte. De geteste snellere variant van de M2 Pro bevat meer cores dan de M1 Max die we in de vorige generatie getest hebben. In Geekbench 5 zet de gebruikte M2 Pro een single-core-score van 1961 punten neer. Een stuk sneller dan de 1723 punten die het vorige model met een M1 Max-processor neerzette en net wat hoger dan de single-core-score van de normale M2-processor in bijvoorbeeld de MacBook Air. Vrijwel hetzefde beeld zien we in Cinebench R23, de single-core-score van 1621 punten is een stuk hoger dan de 1523 punten die het vorige model neerzetten en vergelijkbaar met de score van de normale M2-processor.

Ook de multi-core-prestaties zijn uitstekend. Een score van 15116 punten in Geekbench is een stuk hoger dan de 12781 punten de M1 Max in het vorige model neerzette. De niet geteste M2 Max is vermoedelijk nog een stuk sneller. Ook in Cinebench R23 zet de M2 Pro een uitstekende multi-core-core van 14826 punten neer, een stuk hoger dan de 12395 punten die de M1 Max in de vorige generatie scoorde. Hiermee is de MacBook Pro nog beter in staat om veeleisende taken vlot uit te voeren.

De koeling is bovendien goed genoeg om de prestaties van de processor op peil te houden. Ook na langere benchmarks van dertig minuten in Cinebench zijn de scores met 14782 punten vrijwel gelijk. Daar staat wel tegenover dat de koeling dan erg hoorbaar aanslaat. De MacBook Pro is geen stille machine als je langere tijd intensievere taken zoals het renderen van een video uitvoert. Bij normale (kantoor)werkzaamheden doet de koeling wel onhoorbaar zijn werk.

De ssd heeft een maximale lees- en schrijfsnelheid van 5341,2 en 6430,4 MB/s. Een uitstekend resultaat. Dit geldt wel voor de geteste 2TB-ssd, het zou zo kunnen zijn dat de kleinere ssd met een opslagcapaciteit van bijvoorbeeld 512 GB minder goed presteert.

De accuduur van de geteste 14inch-uitvoering van de MacBook Pro is uitstekend. In een geautomatiseerde browsetest haalt de laptop een werktijd van net iets meer dan 14 uur.

 

Conclusie: MacBook Pro (2023) kopen?

De MacBook Pro is ook in 2023 een uitstekende laptop, maar is net als bij de vorige generatie echt bedoeld voor professionele gebruikers die op zoek zijn naar een mobiel workstation. Dat komt niet alleen tot uiting in de uitstekende prestaties, het uitmuntende scherm of de mogelijkheid om veel beeldschermen aan te sluiten, maar ook in de hoge prijs. De MacBook Pro is 300 euro duurder geworden waardoor de goedkoopste uitvoering een pittige 2449 euro kost en met wat klikken bij het samenstellen betaal je al snel nog meer. Thuisgebruikers zijn daarom beter af met een MacBook Air die in de vorm van een M2-processor ook al behoorlijk wat kracht in huis heeft. Heb je de kracht of het uitmuntende scherm wel nodig, dan heb je met de MacBook Pro wel een uitstekende laptop in huis.

▼ Volgende artikel
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand


▼ Volgende artikel
Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is
Huis

Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is

Over wasmachines en wassen bestaan veel feiten en fabels. En hoewel het meestal beter is het gebaande paden te bewandelen om te voorkomen dat je je favoriete kledingstuk ruïneert, willen we je toch vragen je aandacht te vestigen op citroensap.

In dit artikel lees je vijf voordelen van het gebruiken van citroensap in de wasmachine:

  1. Wasmiddelresten verwijderen
  2. Geurtjes tegengaan
  3. Hard water tegengaan
  4. Wit wasgoed blijft wit
  5. Houd je kleding fris en duurzaam

Ook handig om te weten: 5 dingen die gewoon in de wasmachine kunnen

Citroensap in de wasmachine? Juist. Deze vrucht bevat namelijk citroenzuur dat verrassend goed vlekken verwijdert. Maar het kan ook bacteriën doden en wit wit houden. Bovendien is dit een prima natuurlijk alternatief voor wasverzachters of andere potentieel giftige middelen die we inzetten om was fris en schoon te houden. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een half kopje citroensap in het wasverzachterbakje te gieten. Durf jij het aan dit zelf uit te proberen?

1- Wasmiddelresten verwijderen

Hoewel veel wasmachines nog wat extra water gebruiken om resten wasmiddel weg te spoelen na een wasbeurt, kan het toch gebeuren dat er wat achterblijft. Dat residu kan een nadelig effect hebben op de volgende waslading. Citroensap toevoegen aan die laatste stap kan ervoor zorgen dat ook de laatste restjes wasmiddel en wasverzachter uit de trommel en kleding verdwijnen.

2- Geurtjes tegengaan

Net als vlekken kunnen ook nare geuren in kleding blijven hangen. Nu kunnen wasmiddelen dat tegengaan en je kleding 'lekker' laten ruiken, maar niet iedereen gaat daar goed op. Door citroensap toe te voegen, ga je niet alleen nare geuren tegen, ook krijgt je wasgoed een fijne, citrusachtige vleug mee. Daar ruikt je wasgoed net zo fris als het daadwerkelijk is.

©deagreez

3- Hard water tegengaan

Als je thuis hard water hebt, en je wasmachine maakt daar gebruik van, dan kan het zijn dat het wasmiddel minder effectief is. In hard water zit een verhoogd volume van opgeloste mineralen, die niet tegen de kracht van de citrus kan. Door citroensap toe te voegen, krijgen andere middelen dus meer ruimte om hun werk te doen – en dat met een boost van citroenzuur.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

4- Wasgoed blijft wit

Citroensap is bovendien erg goed in het wit houden van witte kleding. En dat zonder risico van kleuren die in elkaar overlopen of gebruik te maken van middelen die giftig zijn voor mensen. Met een half kopje citroensap, naast je normale wasmiddel, krijg je nagenoeg dezelfde voordelen als van bleekmiddel (chloor). Maar dan zonder de nare geur, giftige eigenschapen en niet-duurzame karakter.

5- Houd je kleding fris en duurzaam

Vaak wassen kan er bovendien voor zorgen dat kleding beschadigt of harder wordt dan in het begin. Citroensap kan dat proces bestrijden (maar nooit helemaal voorkomen). Je kunt dus langer doen met je zachte kleding, terwijl je ook duurzaam bezig bent. Je maakt immers gebruik van minder chemische stoffen, die later ook niet in het water terechtkomen.