Het Netflix-basisabonnement verdwijnt her en der, en nu?
Aan het begin van de zomer maakte Netflix Canada bekend dat het basisabonnement in dat land zou gaan verdwijnen. Het ging toen nog om een test, maar ondertussen hebben de Britse en Amerikaanse afdelingen hetzelfde nieuws gedeeld. Wat betekent dit voor jou?
In dit artikel: het is duidelijk dat Netflix meer geld wil gaan omzetten, onder meer om aandeelhouders tevreden te stellen. Maar dat geld moet ergens vandaan komen, zoals adverteerders of betalende klanten. Maar met de nieuwste maatregelen jaagt de dienst mogelijk juist weg.
Ook interessant voor jou: Waar voor je geld: 5 goedkope televisies voor de slaapkamer
Als je nu in Nederland of België een abonnement op Netflix neemt, je hebt de volgende opties: voor Basis betaal je respectievelijk 7,99 en 8,99 euro, terwijl Standaard 11,99 en 13,49 euro kost. Premium heeft een prijs van 15,99 en 17,99 euro. En wil je iemand toevoegen aan Standaard of Premium dan kost je dat nog eens 3,99 euro extra. In landen als Canada, en inmiddels ook in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, werkt dat net even anders. Daar verdwijnt het basisabonnement namelijk, waardoor de goedkoopste optie in feite wegvalt.
Geen basisabonnement van Netflix
Tenminste, dat is slechts ten dele waar. Het goedkoopste abonnement zonder advertenties is verdwenen, maar er is nog altijd een betaalbare optie beschikbaar. Als je in één van de drie genoemde landen zo min mogelijk wil betalen voor de content , dan betaal je daar 6 Canadese dollar, 7 Amerikaanse dollar of vijf Britse pond per maand voor. Ondertussen krijg je ook advertenties voorgeschoteld en dat is voor veel mensen een reden om afscheid te nemen van de populaire dienst.
Wanneer je toch besluit voor dat aanbod te gaan, dan moet je er rekening mee houden dat je per uur ongeveer vier minuten aan reclames te zien krijgt. Die duren ongeveer vijftien tot dertig seconden en zijn niet over te slaan. Toegegeven, dat is veel minder opdringerig dan op YouTube, waar je om de drie minuten een advertentie voorgeschoteld krijgt. Maar dan nog is het enorm vervelend wanneer je gewoon een avondje wil bingen of een film wil kijken. Ook is het zo dat het nieuwe abonnement niet eens toegang biedt tot de volledige bibliotheek – en je ziet pas wat je mist als het te laat is.
Helemaal klaar met streamen?
Met een blu-rayspeler heb je geen Netflix meer nodig!
Twee namen Het nieuwe abonnement heeft nu twee namen: Netflix Basic with Ads en Standard Ad-Supported. In beide gevallen gaat het dus om hetzelfde product. Met dit abonnement krijg je toegang tot content in full-HD en kun je op twee schermen tegelijkertijd kijken. De content die je mist is veelal gelicentieerd materiaal – alle Netflix Originals blijven – vooralsnog – gewoon beschikbaar.
Mensen in Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten met een basisabonnement kunnen dat pakket voorlopig behouden. Pas wanneer je de dienst opzegt of het type abonnement wilt veranderen, verlies je het recht om dat abonnement te gebruiken.
Maar als nieuwe klant kun je het basisabonnement dus niet meer selecteren. Wanneer je wil letten op je uitgaven en dus niet te veel aan al die verschillende videostreamingdiensten kwijt wil zijn, dan zit je dus meteen vast aan het advertentiemodel. Wil je daarvan af, dan moet je bijna het driedubbele per maand gaan betalen.
©Tatiana - stock.adobe.com
Testfase
Op moment van schrijven gaat het nog om een test en staat dus niets in steen gebeiteld. Maar als de test succesvol blijkt, dan rolt Netflix hem wereldwijd uit. Hoe het bedrijf het succes van het nieuwe abonnement meet, is niet helemaal duidelijk. Daar doet de dienst geen uitspraken over. Echter, we kunnen ons voorstellen dat wanneer genoeg mensen het abonnement voor lange tijd blijven gebruiken en er nog steeds nieuwe gebruikers bij omen, Netflix dus kan besluiten dat gebruikers dit model accepteren. En dan is de kans groot dat dit abonnementsmodel ook naar Nederland en België komt.
Het nieuwe abonnement, dat met advertenties ondersteund wordt, is ook al beschikbaar in andere landen, zoals Australië, Japan en Korea, maar daar hebben gebruikers nog de keuze voor het gewone basisabonnement. Begin juni 2023 was het zo dat Netflix al zo’n vijf miljoen mensen met dat advertentieabonnement in de boeken heeft staan. En de verwachting is dat het bedrijf in 2024 1,73 miljard euro aan advertentie-inkomsten gaat genereren; daar valt dus nog heel wat te halen. De grote vraag is nu of het basisabonnement overal verdwijnt. Wij achten de kans zeer aannemelijk.
Gamen met Netflix Welk abonnement je ook op Netflix hebt, je krijgt altijd toegang tot een grote selectie aan videogames die je op mobiele apparaten kunt spelen. Netflix Games is tevens beschikbaar wanneer je een advertentieabonnement afsluit, waardoor je kunt genieten van games als Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge, Townsmen, Arcanium: Rise of Akhan en het Legend of Zelda-achtige spel Moonlighter. Hier lees je daar veel meer over.