ID.nl logo
Bodyshaping: tips en tricks voor een strakker lijf
Gezond leven

Bodyshaping: tips en tricks voor een strakker lijf

Ben je goed op weg met afvallen maar wil je graag dat die laatste hobbels en bobbels ook verdwijnen? Expert Patrick van der Oord van Krachtmeesters legt uit hoe je een strakker lichaam kunt krijgt. Shape je body naar een strandlijf!

In dit artikel geeft expert en personal trainer Patrick van der Oord advies om een strakker, meer afgetraind lichaam te krijgen. We vertellen wat de beste manier van trainen is en welke sport er het beste bij past.

Lees ook: Vijf tips voor een platte buik (én strakke billen)

Plaatselijk vet verliezen, kan dat?

In hoeverre is het een mythe dat je plaatselijk vet kunt verliezen als je die plek maar hard genoeg traint? Volgens Patrick van der Oord, personal trainer en eigenaar van Krachtmeesters in Haarlem, is het deels waar en deels ook niet: “Een blokjesbuik heb je al, maar die is niet zichtbaar. De vorming van de spier is altijd aanwezig en die zou je door training iets meer kunnen aanzetten. Ten tweede kun je vet verliezen, waardoor het meer zichtbaar wordt.”

Door training worden er dus altijd spieren en spiergroepen geaciviteerd, maar het wil niet zeggen dat het precies op die plek gaat tonen. Patrick: “Het is bijvoorbeeld niet zo dat iedereen die veel squat dikke billen of brede bovenbenen krijgt. Elk lijf is anders. En elk lijf heeft een andere verhouding.”

Strandlijf

Hoe kun je het dan aanpakken als je een strakker lichaam wilt? Met de juiste krachttraining kun je je vetpercentage verlagen. Dit kan er ook voor zorgen dat je in rust een hogere verbranding hebt. Maar training alleen is niet voldoende. Voeding is een hele belangrijke factor. Zonder je voedingspatroon aan te pakken, bereik je niet het maximale effect. Toch zijn er een aantal dingen die je met sport kunt doen die helpen bij het krijgen van dat felbegeerde strandlijf.


Strakker worden: wat werkt?

Wat helpt bij strakker worden, is het combineren van de juiste krachttraining met een weerstandstraining of training met hoge intensiteit. Van der Oord biedt bijvoorbeeld bij Krachtmeesters het trainingsprogramma Shape aan. De training volgt op een basisprogramma. In dit basisprogramma ga je met een doel aan de slag - zoals afvallen, kracht opbouwen of fit worden. Dit gebeurt ook door het voedingspatroon aan te pakken. Vervolgens gaat de deelnemer door met dat doel in een trainingsprogramma zoals Shape.

Shape werkt volgens Van der Oord, omdat het afgestemd is op het individu. Juist omdat elk lijf anders is. Het programma bestaat uit een stukje krachtontwikkeling via een full body work-out. En in het tweede gedeelte van een training wordt er gezorgd voor een hogere hartslag via weerstandstraining en hogere intensiteit. Dit kan bijvoorbeeld metcon (metabolische conditietraining) of HIIT (High Intensity Interval Training) zijn.

©BullRun - stock.adobe.com

Een strak lichaam door de juiste trainingsprikkel

Bij een goed trainingsprogramma wordt de intensiteit verhoogd door bijvoorbeeld pittigere oefeningen in te zetten of meer kilo’s toe te voegen. Volgens Van der Oord helpt het om daar een trainer bij te zoeken met veel kennis van zaken: “Iemand die precies weet hoe je jouw lijf de juiste trainingsprikkel kan geven. Dan krijgt het lichaam de stimulans die het nodig heeft en maak je progressie.”

“Het gaat niet om wat voor oefeningen je doet, maar om erachter te komen wat jouw persoonlijke prikkel is,” zegt Van der Oord. “Belangrijk is om je trainingsprikkel te verhogen zodat het lichaam de meeste uitdaging krijgt. Zo kun je groeien met krachtoefeningen zoals squatten, deadlift en pull-ups in combinatie met intensieve intervaltraining. En we doen bij Shape bijvoorbeeld ook circuit. Alle variaties komen aan bod. Het gaat erom de juiste elementen op de juiste manier in te zetten.”

Van sportmat tot weerstandsband

Heel veel fitness-gear

Oefening 1: squatten

Squatten kun je overal doen en je hebt er geen trainingsmaterialen voor nodig. Je traint heel veel tegelijkertijd met deze oefening: billen en benen, hamstrings, je core en het is onwijs goed voor je gewrichten, spieren en houding. Reden genoeg om deze oefening te doen!

Hoe doe je dat? Zet je voeten op heupbreedte. Buig je knieën en breng je heupen naar achteren. Zak zo diep mogelijk. Je borst blijft opgericht en je rug in een neutrale positie. Duw jezelf weer omhoog door druk uit te oefenen vanuit je voetzoelen/hielen. Je kunt gewichtjes gebruiken voor meer spieropbouw. Doe 3 tot 4 sets van minimaal 12 keer.

©logo3in1 - stock.adobe.com

Oefening 2: planken

De plank is dé manier om je buikspieren en je core te trainen. Je probeert de duur dat je in de plankhouding bent steeds meer op te bouwen. Je kunt een plank doen met gestrekte armen (handen zijn onder je schouders) of door je ellebogen en onderarmen op de grond, op schouderbreedte, te plaatsen.

©logo3in1 - stock.adobe.com

Oefening 3: tricep dips

Wil je die kipfiletjes bij de bovenarmen kwijt? Hoewel plaatselijk vet verbranden niet zo makkelijk is, kun je wel je spieren bij je bovenarmen meer aanzetten door deze oefening. Je traint hiermee de triceps, de achterkant van de bovenarmen. Je hebt alleen een stoel nodig die stevig staat, een bank of een laag muurtje (als je buiten bent). Ga op het puntje zitten en plaats je handen naast je billen, vingers wijzen naar voren.

Plaats je voeten een stukje van je af, zodat je de dips met gestrekte benen doet. Druk jezelf omhoog en een klein stukje naar voren, billen komen los. Let erop dat je ellebogen naar achteren blijven wijzen. Zak dan langzaam naar beneden. Je ellebogen zijn dan ter hoogte van je schouders. Druk jezelf vervolgens weer op, armen strekken bijna helemaal weer. Houd je bovenlichaam steeds rechtop.


Apps en apparaten voor een strakker lijf

Effectief trainen kan ook met behulp van apps. Bijvoorbeeld met Sworkit of gebruik de gratis Nike Training Club app. Wil je graag thuis aan de slag met apparaten en oefeningen? Zo richt je je eigen home gym in en vliegen de kilo's eraf. Ook zijn er veel metcon- en HIIT-workouts te vinden via YouTube. En dit filmpje tipt je een aantal buikspieroefeningen.


Welke sport is het beste om je lijf strakker te krijgen?

Hier heeft personal trainer Patrick van der Oord een goede tip voor: “Welke atleet vind je mooi? Welke lichaamsbouw? Dát is de sport die je moet beoefenen. Maar kijk ook naar wat voor type je zelf bent en of de sport bij je past. Het gaat erom dat jij het kunt volhouden.”

Van der Oord: “Het succes zit ‘m in je eigen motivatie. Afvallen is één ding. Maar met het sporten nemen zelfvertrouwen en mentale kracht toe en dat is het mooiste. Jij bent leidend. Wat heb je nodig om de volgende stap te maken en wat heb je ervoor over?”

Tips om het sporten vol te houden? Krachtmeester Patrick van der Oord verklapte ze eerder aan ID.nl.


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.