ID.nl logo
Sporten om af te vallen: het lukt met deze tips van expert Patrick van Krachtmeesters
Gezond leven

Sporten om af te vallen: het lukt met deze tips van expert Patrick van Krachtmeesters

Hoe kan sporten jou helpen met afvallen? Expert Patrick van der Oord van Krachtmeesters geeft tips waarmee je het sporten niet alleen volhoudt, maar er zelfs een gewoonte van maakt waarnaar je gaat uitkijken!

🍎 Wil je een paar kilo kwijt? Kijk dan in ons Afvaldossier vol artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten, maar ook over apps, gadgets en connected health-apparaten. 🍎

In dit artikel leggen we je uit hoe je bewegen en sporten effectief kunt inzetten om af te vallen. We vertellen je welke sport en welke intensiteit helpt bij vetverbranding. Verder geeft expert Patrick van der Oord van Krachtmeesters tips die ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft.

Hoe kan sporten je helpen om af te vallen?

Allereerst: je hoeft niet te sporten om af te vallen. Je kunt ook alleen je voeding aanpassen. Je valt af doordat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Door een hogere verbranding door sporten, verlies je meer calorieën. Toch is alleen sporten niet de oplossing. “Je kunt trainen als een beest, maar als je je voeding niet onder controle hebt, zul je nooit afvallen,” zegt Patrick van der Oord, eigenaar en trainer van Krachtmeesters in Haarlem.

Sporten geeft wél een extra stimulans. Met sporten erbij word je conditioneel beter, krachtiger, energieker en je mindset verandert. Van der Oord: “Afvallen wil niet zeggen dat je vitaler of gezonder bent. Het is lekker als je wat kilootjes kwijtraakt, maar als je meer kracht en energie hebt, werkt het als geheel bij elkaar. Je zit beter in je vel, voelt je fitter en zegt vanuit die vitale mindset makkelijker nee tegen verkeerde voeding.”

🏀 De populairste sporten in Nederland Fitness en wandelen zijn vormen van bewegen die het meest worden beoefend in Nederland: beide goed voor ruim 20 procent van de Nederlanders. Daarna volgen hardlopen, fietsen, voetbal en zwemmen.

Wat kun je het beste eten voor het sporten?

Voordat je gaat sporten, is het belangrijk om wat koolhydraten en wat eiwitten binnen te krijgen. Als je langer van tevoren eet, eet dan voeding die meer langzame koolhydraten bevat, zoals volkoren producten, groenten en fruit of peulvruchten. Eet je vlak van tevoren, dan kies je meer snelle koolhydraten, zoals een banaan of een fruitsmoothie. Daarnaast eet je wat eiwitten. Vetten laat je zoveel mogelijk weg, omdat het veel langer duurt om te verteren.

Wat kun je het beste eten na het sporten?

Na de training doe je het precies andersom: je gaat wat hoger in de eiwitten zitten, bijvoorbeeld met een bakje kwark, met een extra aanvulling van snelle koolhydraten. Maar het is sterk afhankelijk van geslacht, leeftijd, enzovoorts. Onze Peggy, die bij Krachtmeesters traint, traint in de avond om 19 uur. Dat betekent dat ze om 17 uur een grotere maaltijd kan eten.

Lees ook: Afvallen en gezonder eten dankzij deze keukenapparatuur.

Met welke sporten val je het meeste af?

Met de combinatie waarbij je een hoge hartfrequentie hebt en daarnaast weerstandstrainingen doet, worden de meeste calorieën verbrand. Het is dus het beste om krachtoefeningen af te wisselen met oefeningen met snelheid. Van der Oord: “Het gaat om de intensiteit die je doet. Alleen al 20 minuten sporten kan heel effectief zijn. Hóe effectief is afhankelijk van het niveau, de ervaring, het geslacht, de leeftijd en de fysieke toestand van de sporter.”

HIIT-trainingen (High Intensity Interval Training) en metcon-workouts (Metabolic Conditioning) die cardio en kracht combineren, werken bijvoorbeeld goed. Zo maken de trainers bij Krachtmeesters gebruik van circuitjes met squats, kettlebell-oefeningen met kilo's liften en daarna nog even planken. “En dat achter elkaar door,” zegt de krachtmeester. “Dat kun je eindeloos variëren. Zorg dat je veel grote spiergroepen tegelijk gebruikt waarbij je kracht (door zwaardere gewichten) en daarnaast snelheid toepast.”

🏀 Hoeveel verbrand je met sporten? Hoeveel calorieën je met elke sport verbrandt, is afhankelijk van geslacht, leeftijd, gewicht, enzovoorts. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo, dan moet je zo'n 30 minuten wandelen om 150 calorieën te verbranden. Weeg je 85 kilo, dan verbrand je er in een half uur wandelen zo'n 180.

Welke intensiteit?

Beter doe je meerdere keren per week een korte sessie met intervallen, dan één keer in de week heel intensief en lang sporten. Continuïteit is belangrijk. “Volhouden en herhalen maakt dat het op de lange termijn succesvol is,” zegt krachtmeester Patrick. “Doel is niet om tijdens het uur dat je sport in de vetverbranding te zitten. De nasleep van bijvoorbeeld een HIIT-training is vele malen langer, omdat het lichaam daarna moet herstellen van de trainingsprikkel en dat kost energie.” Voldoende herstel is belangrijk en dat gebeurt door goede voeding en voldoende slaap.

Volhouden en herhalen maakt dat het op de lange termijn succesvol is

- Krachtmeester Patrick van der Oord

Kleine stappen en goede begeleiding

Een goede trainer zal volgens Van der Oord elke training zorgen voor een stukje 'progressive overload'. Dat betekent dat je lichaam elke keer een beetje meer wordt getriggerd om een volgende stap te maken. De trainingsprikkel veranderen verhoogt het effect. “Dat mag je ook verwachten van een trainer,” zegt de expert. “Dus wees kritisch, vraag altijd door en kijk niet alleen naar een mooi Insta-profiel.”


🏀 Tech voor bij het sporten Een smartwatch en fitnesstracker kunnen ondersteunen bij het sporten, bijvoorbeeld om je voortgang en resultaten te meten. Deze tech-gadgets geven inzicht in waar je staat. Dat helpt bij het maken van bewuste keuzes. Welke hartslagmeter, smartwatch of tracker past het beste bij jouw sport? Onze smartwatch-expert kan je daar alles over vertellen.

©Halfpoint - stock.adobe.com

Hoe blijf je gemotiveerd?

“Als mensen in de ochtend sporten, houden ze het gedurende de dag ook beter vol om betere keuzes te maken met voeding,” zegt Patrick van der Oord. “Het allerbelangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt en dat het bij je past. De druk wordt anders te hoog en de verandering te groot. Dat houd je niet vol.”

Voor afvallen geldt hetzelfde als stoppen met roken. “Dat lukt alleen maar als jij het echt wilt,” zegt de expert. “Daarom moet je zorgen dat de drempel zo laag mogelijk is en dat je kleine stapjes maakt. Het proces maakt gelukkig, niet het eindresultaat.” En als je dan eindstreep die kilo's kwijt bent, dan is dat mooi meegenomen!


🏅 4 tips om het sporten vol te houden

Tip 1: Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf.

Tip 2: Zorg dat je goede begeleiding krijgt, dat maakt het alleen maar makkelijker.

Tip 3: Sport eventueel in teamverband. Je deelt een gezamenlijk doel en het kan motiveren te weten dat anderen dezelfde stappen maken.

Tip 4: Continuïteit is alles. Beter minder doen, maar meer keren in de week, dan één keer in de week heel intensief sporten en dan uiteindelijk afhaken om dat het te zwaar is.

Wie is Patrick van der Oord? Patrick van der Oord is personal trainer. Bij het door hem opgerichte Krachtmeesters biedt hij een trainingsprogramma aan van 6 weken lang 3 keer in de week sporten onder begeleiding. Daarnaast krijgen deelnemers inzicht in en advies over hun voedingspatroon. “Ik ben trots op de ontwikkeling die mensen bij ons doormaken,” zegt Patrick. “Onze deelnemers leren welke stappen je moet maken om energie te krijgen, fit te blijven en zelfvertrouwen te krijgen. Zo blijven ze vaak geen 6 weken, maar jaren bij ons.” Een duurzame verandering van leefstijl dus!

©Krachtmeesters https://krachtmeesters.nl/



Watch on YouTube

Bekijk alle video's in onze Afvallen-collectie op YouTube.



▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.