ID.nl logo
Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?
© Malp
Energie

Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?

Thuisbatterijen hebben de afgelopen tijd de interesse gewekt van de consument, maar tegelijkertijd wordt gezegd dat je de investering onmogelijk terugverdient. We vertellen je in dit artikel welke terugverdientijd je op dit moment van een thuisbatterij kunt verwachten, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

In dit artikel vertellen we je: • Wat een thuisbatterij kost • Hoelang het duurt voordat je een thuisbatterij terugverdient • Welke andere redenen er zijn om een thuisbatterij te overwegen • Hoe je zonder thuisbatterij kunt besparen op je energierekening

Lees ook: Haal meer uit je zonnepanelen met een thuisbatterij

Met een thuisbatterij of thuisaccu kun je de stroom die je zonnepanelen opwekken opslaan voor later gebruik. Die opgeslagen stroom kun je vervolgens gebruiken op een moment dat de zon niet schijnt of als de energietarieven het hoogst zijn (in het geval van een dynamisch energiecontract). Hoewel je met een thuisbatterij in theorie kunt besparen op je energierekening, is het maar de vraag of je door de hoge aanschafkosten onderaan de streep iets overhoudt. 

Wat kost een thuisbatterij?

De exacte kosten voor een thuisbatterij hangen af van het merk, de accutechnologie, 1- of 3-fase-aansluiting en de capaciteit. Kleine thuisbatterijen, waar inje bijvoorbeeld slechts 2 kWh aan stroom kunt opslaan, zijn uiteraard goedkoper dan een grote thuisbatterij van bijvoorbeeld 12 kWh. De meeste thuisbatterijen liggen daar qua capaciteit tussenin. Voor een gemiddelde thuisbatterij van 6 kWh betaal je al snel rond de 4500 euro. Daar komen nog installatiekosten bij, en soms ook de kosten voor een omvormer. 

Het is ook mogelijk om een modulair systeem aan te schaffen. Hierbij koppel je meerdere thuisbatterijen aan elkaar. Dit geeft je een grotere opslagcapaciteit, maar daar staat tegenover dat je natuurlijk wel meer kwijt bent aan aanschafkosten. Wil of kun je niet in één keer meerdere thuisbatterijen aanschaffen? Met zo’n modulair systeem is het ook mogelijk om klein te beginnen en op een later moment uit te breiden met een extra thuisbatterij.

De prijs van een gemiddelde thuisbatterij van 6 kWh is momenteel dus vrij fors. Vooral als je bedenkt dat je op een gemiddelde zomerdag met 9 zonnepanelen zo’n 13 kWh aan stroom opwekt. Het is dus niet mogelijk om alle opgewekte zonne-energie op te vangen. Aan de andere kant wekken je zonnepanelen op een gemiddelde winterdag waarschijnlijk te weinig op om je thuisbatterij volledig vol te laden. 

Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?

Hoelang het duurt voordat je de aanschafprijs van een thuisbatterij hebt terugverdiend, hangt af van verschillende factoren, zoals de kosten voor de aanschaf en installatie, de opslagcapaciteit, de energieprijzen en je jaarlijkse stroomgebruik.

Volgens onderzoeksbureau CE Delft duurt het zeker 15 jaar voordat je een thuisbatterij hebt terugverdiend. Dat is al vrij lang, maar er zit nog een flink nadeel aan. De levensduur van een thuisbatterij ligt slechts op 10 tot 15 jaar. Dat betekent dat het in veel gevallen vrijwel onmogelijk is om de thuisbatterij terug te verdienen, want de kans is groot dat de thuisbatterij het al ruim voor die tijd begeeft.

Je kunt daarom stellen dat de aanschaf van een thuisbatterij op dit moment helemaal niet aantrekkelijk is. Toch zeggen aanbieders van thuisbatterijen dat je er geld mee kunt verdienen. Dat klopt deels, aangezien je geld kunt verdienen door slim te handelen op de energiemarkt als je een dynamisch energiecontract hebt.

Lees ook: Alle voor- en nadelen van de soorten energiecontracten op een rij

De prijs van energie varieert bij een dynamisch energiecontract. Het ene uur betaal je meer voor stroom dan het andere uur. In plaats van het aanzetten van je wasmachine of vaatwasser in de goedkopere avonduren, kun je op het moment dat stroom goedkoop is ook een thuisbatterij opladen met stroom van het energienet. Je kunt deze stroom dan gebruiken op momenten dat het afnemen van stroom duur is. 

De energieprijzen zijn de afgelopen tijd echter weer gezakt. Met de huidige tarieven en de schommelingen tussen tarieven is het vrij lastig om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen. Bovendien wordt de salderingsregeling voorlopig nog niet afgeschaft.

©Solarwatt GmbH

Wanneer is een thuisbatterij wel (of niet) interessant?

De terugverdientijd van een thuisbatterij is momenteel zo hoog dat je de investering er nauwelijks uit krijgt. Denk je aan een thuisbatterij te kunnen verdienen, dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Dat wil niet zeggen dat een thuisbatterij helemaal niet de moeite waard is. Met een thuisbatterij ben je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet. Je zorgt er namelijk voor dat je meer stroom afneemt van je eigen zonnepanelen. Daarmee ontlast je bovendien het net, al gaat het slechts om een klein beetje. 

Dat je op dit moment beter geen thuisbatterij kunt aanschaffen om voordeliger uit te zijn, wil niet zeggen dat dit altijd zo blijft. Het is te verwachten dat thuisbatterijen de komende jaren goedkoper worden in aanschaf. Verbeteringen in de technologie zullen uiteindelijk leiden tot goedkopere productieprocessen. Naarmate de vraag naar thuisbatterijen toeneemt, zal er ook sprake zijn van schaalvoordelen voor fabrikanten, wat je als consument gaat terugzien in de prijs.

Ook is het mogelijk dat er in de toekomst subsidies komen om een thuisbatterij aan te schaffen. Momenteel zijn die er nog niet, en ook dit jaar hoef je daar nog niet op te rekenen. Wanneer dan wel is nog maar de vraag. Wel kun je sinds 2024 de btw op thuisbatterijen terugvragen. Dat scheelt je 21 procent op de aanschafprijs, maar is nog niet genoeg om de terugverdientijd van een thuisbatterij aantrekkelijk te maken.

Heb je een elektrische auto, dan beschik je mogelijk al over een grote thuisbatterij. Sommige EV’s kunnen de stroom namelijk twee kanten op sturen. Dit heet bidirectioneel laden. Daar zijn twee soorten van. Met vehicle-to-grid kun je de accu van een auto niet alleen opladen, maar ook ontladen. Oftewel: je kunt stroom terugleveren naar het elektriciteitsnet. Daarnaast heb je vehicle-to-home, waarbij de stroom van je autoaccu niet alleen teruggeleverd kan worden aan het net, maar ook gebruikt kan worden om je eigen woning in de daluren van stroom te voorzien. Er zijn echter nog maar weinig elektrische auto’s die dit kunnen.

Lees ook: Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland?

Milieu-impact Het is ook belangrijk om je te realiseren dat het maken van een thuisbatterij erg belastend is voor het milieu. Voor het produceren van deze accu’s zijn metalen zoals lithium, kobalt en nikkel nodig. De verwerking van deze materialen leidt tot milieuschade, zoals watervervuiling.

©Basilicostudio Stock

Met deze aanpassingen bespaar je wél op je energierekening

Wil je besparen op je energiekosten, dan zijn er andere manieren om dit voor elkaar te krijgen, want op dit moment kost een thuisbatterij je juist geld. Waar zonnepaneelbezitters doorgaans rond de 30 procent van de zonnestroom die hun panelen opwekken zelf gebruiken, kun je er met kleine aanpassingen voor zorgen dat dit percentage oploopt. 

De stroom die je zelf gebruikt, hoef je niet te kopen bij een energieleverancier. Daarom is het slim om je wasmachine of vaatwasser te laten draaien op het moment dat de zon schijnt. Dat geldt ook voor het opladen van je of elektrische auto. Bovendien zijn steeds meer energieleveranciers gestart met het rekenen van een toeslag aan zonnepaneeleigenaren. De hoogte van dat bedrag is vaak hoger naarmate je meer teruglevert. Dat maakt het nog gunstiger om meer van je zelf opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken. 

Lees ook: Hoe verbruik je zelf meer van je eigen zonnestroom?


☀️ 🔋 Is een thuisbatterij voor jou de moeite waard? Vergelijk dan aanbieders en offertes!

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.