ID.nl logo
Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?
© Malp
Energie

Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?

Thuisbatterijen hebben de afgelopen tijd de interesse gewekt van de consument, maar tegelijkertijd wordt gezegd dat je de investering onmogelijk terugverdient. We vertellen je in dit artikel welke terugverdientijd je op dit moment van een thuisbatterij kunt verwachten, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

In dit artikel vertellen we je: • Wat een thuisbatterij kost • Hoelang het duurt voordat je een thuisbatterij terugverdient • Welke andere redenen er zijn om een thuisbatterij te overwegen • Hoe je zonder thuisbatterij kunt besparen op je energierekening

Lees ook: Haal meer uit je zonnepanelen met een thuisbatterij

Met een thuisbatterij of thuisaccu kun je de stroom die je zonnepanelen opwekken opslaan voor later gebruik. Die opgeslagen stroom kun je vervolgens gebruiken op een moment dat de zon niet schijnt of als de energietarieven het hoogst zijn (in het geval van een dynamisch energiecontract). Hoewel je met een thuisbatterij in theorie kunt besparen op je energierekening, is het maar de vraag of je door de hoge aanschafkosten onderaan de streep iets overhoudt. 

Wat kost een thuisbatterij?

De exacte kosten voor een thuisbatterij hangen af van het merk, de accutechnologie, 1- of 3-fase-aansluiting en de capaciteit. Kleine thuisbatterijen, waar inje bijvoorbeeld slechts 2 kWh aan stroom kunt opslaan, zijn uiteraard goedkoper dan een grote thuisbatterij van bijvoorbeeld 12 kWh. De meeste thuisbatterijen liggen daar qua capaciteit tussenin. Voor een gemiddelde thuisbatterij van 6 kWh betaal je al snel rond de 4500 euro. Daar komen nog installatiekosten bij, en soms ook de kosten voor een omvormer. 

Het is ook mogelijk om een modulair systeem aan te schaffen. Hierbij koppel je meerdere thuisbatterijen aan elkaar. Dit geeft je een grotere opslagcapaciteit, maar daar staat tegenover dat je natuurlijk wel meer kwijt bent aan aanschafkosten. Wil of kun je niet in één keer meerdere thuisbatterijen aanschaffen? Met zo’n modulair systeem is het ook mogelijk om klein te beginnen en op een later moment uit te breiden met een extra thuisbatterij.

De prijs van een gemiddelde thuisbatterij van 6 kWh is momenteel dus vrij fors. Vooral als je bedenkt dat je op een gemiddelde zomerdag met 9 zonnepanelen zo’n 13 kWh aan stroom opwekt. Het is dus niet mogelijk om alle opgewekte zonne-energie op te vangen. Aan de andere kant wekken je zonnepanelen op een gemiddelde winterdag waarschijnlijk te weinig op om je thuisbatterij volledig vol te laden. 

Wat is de terugverdientijd van een thuisbatterij?

Hoelang het duurt voordat je de aanschafprijs van een thuisbatterij hebt terugverdiend, hangt af van verschillende factoren, zoals de kosten voor de aanschaf en installatie, de opslagcapaciteit, de energieprijzen en je jaarlijkse stroomgebruik.

Volgens onderzoeksbureau CE Delft duurt het zeker 15 jaar voordat je een thuisbatterij hebt terugverdiend. Dat is al vrij lang, maar er zit nog een flink nadeel aan. De levensduur van een thuisbatterij ligt slechts op 10 tot 15 jaar. Dat betekent dat het in veel gevallen vrijwel onmogelijk is om de thuisbatterij terug te verdienen, want de kans is groot dat de thuisbatterij het al ruim voor die tijd begeeft.

Je kunt daarom stellen dat de aanschaf van een thuisbatterij op dit moment helemaal niet aantrekkelijk is. Toch zeggen aanbieders van thuisbatterijen dat je er geld mee kunt verdienen. Dat klopt deels, aangezien je geld kunt verdienen door slim te handelen op de energiemarkt als je een dynamisch energiecontract hebt.

Lees ook: Alle voor- en nadelen van de soorten energiecontracten op een rij

De prijs van energie varieert bij een dynamisch energiecontract. Het ene uur betaal je meer voor stroom dan het andere uur. In plaats van het aanzetten van je wasmachine of vaatwasser in de goedkopere avonduren, kun je op het moment dat stroom goedkoop is ook een thuisbatterij opladen met stroom van het energienet. Je kunt deze stroom dan gebruiken op momenten dat het afnemen van stroom duur is. 

De energieprijzen zijn de afgelopen tijd echter weer gezakt. Met de huidige tarieven en de schommelingen tussen tarieven is het vrij lastig om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen. Bovendien wordt de salderingsregeling voorlopig nog niet afgeschaft.

©Solarwatt GmbH

Wanneer is een thuisbatterij wel (of niet) interessant?

De terugverdientijd van een thuisbatterij is momenteel zo hoog dat je de investering er nauwelijks uit krijgt. Denk je aan een thuisbatterij te kunnen verdienen, dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Dat wil niet zeggen dat een thuisbatterij helemaal niet de moeite waard is. Met een thuisbatterij ben je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet. Je zorgt er namelijk voor dat je meer stroom afneemt van je eigen zonnepanelen. Daarmee ontlast je bovendien het net, al gaat het slechts om een klein beetje. 

Dat je op dit moment beter geen thuisbatterij kunt aanschaffen om voordeliger uit te zijn, wil niet zeggen dat dit altijd zo blijft. Het is te verwachten dat thuisbatterijen de komende jaren goedkoper worden in aanschaf. Verbeteringen in de technologie zullen uiteindelijk leiden tot goedkopere productieprocessen. Naarmate de vraag naar thuisbatterijen toeneemt, zal er ook sprake zijn van schaalvoordelen voor fabrikanten, wat je als consument gaat terugzien in de prijs.

Ook is het mogelijk dat er in de toekomst subsidies komen om een thuisbatterij aan te schaffen. Momenteel zijn die er nog niet, en ook dit jaar hoef je daar nog niet op te rekenen. Wanneer dan wel is nog maar de vraag. Wel kun je sinds 2024 de btw op thuisbatterijen terugvragen. Dat scheelt je 21 procent op de aanschafprijs, maar is nog niet genoeg om de terugverdientijd van een thuisbatterij aantrekkelijk te maken.

Heb je een elektrische auto, dan beschik je mogelijk al over een grote thuisbatterij. Sommige EV’s kunnen de stroom namelijk twee kanten op sturen. Dit heet bidirectioneel laden. Daar zijn twee soorten van. Met vehicle-to-grid kun je de accu van een auto niet alleen opladen, maar ook ontladen. Oftewel: je kunt stroom terugleveren naar het elektriciteitsnet. Daarnaast heb je vehicle-to-home, waarbij de stroom van je autoaccu niet alleen teruggeleverd kan worden aan het net, maar ook gebruikt kan worden om je eigen woning in de daluren van stroom te voorzien. Er zijn echter nog maar weinig elektrische auto’s die dit kunnen.

Lees ook: Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland?

Milieu-impact Het is ook belangrijk om je te realiseren dat het maken van een thuisbatterij erg belastend is voor het milieu. Voor het produceren van deze accu’s zijn metalen zoals lithium, kobalt en nikkel nodig. De verwerking van deze materialen leidt tot milieuschade, zoals watervervuiling.

©Basilicostudio Stock

Met deze aanpassingen bespaar je wél op je energierekening

Wil je besparen op je energiekosten, dan zijn er andere manieren om dit voor elkaar te krijgen, want op dit moment kost een thuisbatterij je juist geld. Waar zonnepaneelbezitters doorgaans rond de 30 procent van de zonnestroom die hun panelen opwekken zelf gebruiken, kun je er met kleine aanpassingen voor zorgen dat dit percentage oploopt. 

De stroom die je zelf gebruikt, hoef je niet te kopen bij een energieleverancier. Daarom is het slim om je wasmachine of vaatwasser te laten draaien op het moment dat de zon schijnt. Dat geldt ook voor het opladen van je of elektrische auto. Bovendien zijn steeds meer energieleveranciers gestart met het rekenen van een toeslag aan zonnepaneeleigenaren. De hoogte van dat bedrag is vaak hoger naarmate je meer teruglevert. Dat maakt het nog gunstiger om meer van je zelf opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken. 

Lees ook: Hoe verbruik je zelf meer van je eigen zonnestroom?


☀️ 🔋 Is een thuisbatterij voor jou de moeite waard? Vergelijk dan aanbieders en offertes!

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij:

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.